ASIONS i breda isbfl art R In wetenschap en bedrijfsleven steeds meer vraag Docente Marie Pindak:'Russisch geen moeilijke taal' Trend is troef in de schoolspullen-manie Particulier middelbaar onderwijs loopt goed Hoe eenvoudig. ;heden :edes-benz asion laat wensen over iBAAR BIJ DE S-BENZ DEALER. S-BENZ fe AUTO'S RANDWACHTEN JITENWACHTEN MAKING JGING B.V.) TERHOin" EN TILBURG. ZATERDAG 17 AUGUSTUS 1985 W2 Krant lezen Dc rl—..-j tlf>, Felle kleuren Kwaliteit staat niet voorop Steeds meer Ondernemen op de onderwijsmarkt Motiveren IT Eenjarige opleiding voor II Havo, Atheneum, Gymnasium J STP* KSf- 5- Luzac College Geld ....H.... 84 83-84 82t/m83 .76 t/m 83 1981 1980-1983 1977 1972 1980-1983 iet., schuifdak, 5-bak, kopl 1-81 met. el dak, luxe bekl., aut., 80 it., 2e sp12-81 I., all. velgen, leer, airco, el. 84 iet., all. velgen, spoiler, aut 10-82 w.w., leer, aut., el. ramen, 02-78 gas.04-81 t„ velours, schuifdak., tr. h., spoiler06-79 jjfd., 2e spiegel, 5-bak, ve- 06-84 sp.. schuifd., aut., w.w., all. 01-82 amen, 5-bak, 14 prijs85 rijs, leer, el. ramen, all. vel- 06-82 metallic 01-82 et. LPG 06-84 idio Becker Mexico, speciaal 02-83 Lammers!83 p., a-spoiler. n,rood 1978 6-77 6-81 6-83 5-83 rtstr. 1 >-653950 projecten in de re- and GA Terneuzen, tel. ien (beginners tot ver- uwgrieks, Turks, S3112,01608-21048, 9 aug., 19.00-21.00. idag 2 sept, 19.00-21.00 ig., 19.00-21.00. sept, 19.30-21.30. sept, 19.00-21.30. den (4 en 8 maanden). derlands. MO. u.ssisch een moeilijke taal? Dal is een misverstand", zegt de Bredase docente Russisch, drs Marie Pindak. Zij kan het weten, want zij leerde de taal al vanaf haar tiende op een Tsjechische school. Er js ook in Nederland steeds meer vraag naar enige kennis van het Russisch, in wetenschap en bedrijfsleven vooral. Door Anton Theunissen SINDS de jaren vijftig kennen de meeste Nederlanders één woord Russisch: 'Njet". Het betekende meer dan 'nee', het was een syno niem voor afkeer en haat van en te gen Russen, die in die Koude Oor logjaren werden afgeschilderd als duivelse bedreigers van onze cul tuur en als de meest onmogelijke en weerbarstige mensen op deze aard bol. De tijden zijn veranderd. In de jaren zestig en zeventig mochten de Russen weer als vriendelijke mensen beschouwd worden, die ook met hard werken een schaarse kost moesten verdienen. In Nederland groeide tegelijkertijd de belangstelling voor de rijke Russische li teratuur - van de 75.000 boeken, die |uarli|ks in Rusland uitkomen, worden er maar veertig in het Nederlands ver taald - en in de wetenschap werd het steeds meer als een handicap ervaren, als |e geen Russisch kende. Door deze factoren is het Russisch als schoolvak in het onderwijs doorgedron gen. In I970 werd de zogenaamde 'expe rimentenwet' van kracht. Russisch en Spaans mogen sinds die tijd als gewoon schoolvak worden gegeven. Iedereen kan er op havo/atheneum-niveau examen in doen en dat telt mee voor het lijstje. Doordat op de middelbare dagscholen weinig financiële ruimte voor het vak ge maakt kan worden - aantrekken van een docent Russisch betekent in veel ge vallen ontslag voor een andere is het vak 'in' geraakt in het volwasse- nen(avond)onderwijs. Russisch wordt ge geven op slechts vijf grote dagscholen in Nederland, maar op liefst veertien scho len in het volwassenenonderwijs. Een van die scholen is het Baronie van Breda College, een school die flink aan de weg ummert en er steeds als de kippen bij is ont nieuwe studiemogelijkheden te ver schaffen. In heel Zuidwest-Nederland Kotauc xypc "ATPOC kmmtah JtVPAK KltfUH BOK ABAPlu "MPOl/Tk AXTBrWPÉiEHk KAHïZS svaypyHKA ióctpok tpbh ÏPAHicIÓAT ava>3 «rrypMAH tWKA kompas koers matroos kapitein doerak bootsman dok averij Pierewaaien achtersteven kombuis boezeroen borstrok ruim brandspuit sluis stuurman roemer (kompas) (koers) (matros) (kapitan) (doerak) (botsman) (dok) (avarija) (pirovatj) (achtersjtevenj) (kamboez) (boezoeroenka) (bostrok) (trjoem) (brands bojt) (sjljoes) (sjtoerman) (rjoemka) <eroZrnmt7Tmr-Vee' n!ITLaUe Drs. Marie Pindak en conrector Loek Polack: „De meerderheid van de leerlin gen heeft belangstelling voor Russische li teratuur en Rusland zelf. - FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP kan tol nu toe op slechts één plaats Rus sisch worden gestudeerd: Breda. Mevrouw Marie Pindak, tijdens de Russische overval op de Praagse Lente in 1968 uit Brno naar Nederland gevlucht, geeft er les aan 'zeer gemotiveerde leer lingen'. Het zijn er nu tussen de veertig en vijftig, in leeftijd variërend van 25 tot 75 jaar en de belangstelling voor Rus sisch neemt toe, zo verzekert conrector Loek Polack van het BBC. Mevrouw Pindak, een tengere vrouw die na haar vlucht in Utrecht doctoreer de in Duits en vervolgens in Russisch aan de Leidse universteit, ontkent na drukkelijk dat Russisch een ontzettend moeilijke taal zou zijn. „Ondanks die ra re letters is Russisch niet moeilijker dan Frans of Latijn. De grammatica is zeker niet moeilijk en de spelling valt erg mee. Het enige dat echt moeilijk is zijn de woorden. De meeste Russische woorden lijken nergens op en dat geeft in het be gin moeilijkheden. Je moet er ook aan wennen, dat klemtonen kunnen versprin gen. Maar ik gooi de leerlingen meteen in het diepe. Vanaf de eerste dag doen wij veel aan spreekvaardigheid en in het tweede jaar al beginnen wij met de litera tuur. Na een paar jaar kunnen de leerlin- e schoolstrijd onder de winkeliers woedt weer in alle hevigheid. Al in juni waren de allernieuwste snufjes voor de toch al zo trendgevoelige scholieren in de winkels te vinden. De grote warenhuizen lopen wat dat betreft I voorop. Felle kleurtjes, discomuziek en video-apparatuur voeren de boventoon in het uitgebreide school-assortiment. Kwaliteit komt op de tweede plaats. t«r> t«sn f I :V Door Marju Klein Obbink BREDA - Begrippen als degelijk heid en kwaliteit zijn al lang achter haald. Om over termen als functio naliteit of 'handig in gebruik' maar niet te spreken. Evenals de kleding, zijn ook de schoolartikelen aan mo de onderhevig. Schoolspullen moe ten 'verantwoord'' zijn. Een verleng stuk van een bepaalde levensstijl. F.n geld speelt daarbij geen rol. Van Snoopy, Garfield, Knudde en zelfs de aloude Donald Duck tot aan Jan, Jans en de kinderen. De stripfiguren hebben duidelijk de overhand in het aan bod van schoolagenda's. Bij een waren huis als Vroom en Dreesman wordt het je behoorlijk moeilijk gemaakt om een keuze te maken uit het nieuwste school- assortiment. Alleen al het rek vol agen da's bestaat uit minstens veertig exem plaren, in prijs variërend van 2,95 tot ongeveer een tientje. Tot de duurste agenda's behoort onder meer die van Jan. Jans en de kinderen. Ondanks of misschien juist vanwege de prijs een bestseller, zoals ook de boekhandels kun nen bevestigen. De strip die wekelijks in een damestijdschrift verschijnt, blijkt ook bij de jeugd razend populair te zijn. k eel ruimte om aantekeningen te maken of het huiswerk te noteren, blijft er niet over. De agenda's lijken meer één groot stripverhaal dan bestemd voor functio neel gebruik. De warenhuizen hebben de afdeling met schoolartikelen duidelijk afgezon derd van de overige waren. Een eigen af deling voor de. meestal middelbare, scholieren. Bij V en D wordt die afdeling sinds jaar en dag 'schoolcampus' ge noemd, maar die naam is dan ook het £nige die de tand des tijds kan door staan. Voor het overige lijkt de school- campus van '85 in niets op die van ande re jaren. Wederom is de vormgeving aan gepast. Grote reclameborden wijzen de weg en eenmaal op de plaats van bestem- ■rnng aangekomen moeten swingende scomuziek en flitsende videobeelden de jonge bezoeker naar binnen lokken. Het uitgebreide assortiment schoolar- 'en biedt voor elk wat wils, speelt in Stripboeken of schoolagenda's op iedere stijl die maar mogelijk is. Op vallend zijn de felle kleuren, die de pasteltinten van het afgelopen jaar lijken te verdringen. Een 'back to the fifties en sixties' met zachte tinten, maar ook kei harde kleuren in abstracte dessins. Ver der is er een moderne 'lijn', die, de naam zegt het al, als avant garde-lijn wordt ge typeerd. Het Mondriaan-dessin is 'in', vooral de zwart-wit grafieken. Binnen de kortste keren waren dan ook de schrif ten. agenda's, ringmappen en dergelijke in zwart-wit dessin uitverkocht. Door de echte trendsetters, want die komen zo vroeg mogelijk. Dat kwaliteit geen rol van betekenis speelt, blijkt wel uit het aanbod van boe kentassen of -koffertjes, eveneens in de zelfde stijl als de schriften, etuis en het kaftpapier. Niet meer dan drie boeken tegelijk passen erin, anders zakken ze van ellende door de kartonnen bodem. Prijs: 45,-. Evenals bij kleding bestaat er niet meer bij voorbaat een directerela- tie met het merk en de kwaliteit. Als er maar een merkje op staat. De moderne ieugd lijkt minder geën gageerd. Misschien is het maar schijn, maar feit is wel dat de agenda's waarvan de opbrengst naar een goed doel gaat, niet al te best verkopen. Zoals bijvoor beeld de Greenpeace-agenda, waarvan bij aankoop een gulden aan het goede doel wordt afgestaan. Bij een boekhandel op de Grote Markt in Breda wordt daar anders over gedacht. Ook daar was in het begin een grote run op 'trendy' agenda's. De echte aanloop moet nog komen, wordt daar uitgelegd. Reeds lang voor het nieuwe schoolseizoen begint, stromen de grootste trendsetters binnen. Maar dat zijn er niet zoveel, want de rest van de scholieren denkt er pas na terugkomst van de vakantie aan dat er nog nieuwe spullen gekocht moeten worden. De ouders zijn intussen ook wakker geschud wat de schoolspullen-manie be treft. Ze blijken hun kind nogal eens te vergezellen bij de aankoop. Voor goede raad. maar zeker niet op de laatste plaats uil voorzorg. Want hoewel het budget niet overschreden mag worden, weten de kinderen hun ouders wel van de 'nood zaak' van bepaalde artikelen te overtui gen. gen een krant lezen - de Pravda is in Bre da verkrijgbaar - en aan het eind van de opleiding de Russische schrijvers", aldus mevrouw Pindak. Wat heb je als Nederlander aan Rus sisch?. Mevrouw Pindak: „In de praktijk steeds meer. Het is handig bij sommige univer sitaire opleidingen, vooral die in de Bèta richting. Veel belangrijke wetenschappe lijke artikelen zijn in het Russisch ge schreven. Veel handelsbedrijven rond Rotterdam bijvoorbeeld stellen kennis van enig Russisch op prijs. Mijn leerlin gen doen het daar overigens niet voor. De meerderheid heeft belangstelling voor de Russische literatuur en Rusland zelf. Vergeet niet, dat Rusland een enorm en ook prachtig land is. Bovendien is Rus sisch exotisch, het is een keer wat anders en het studeren van een taal geeft de mens een nieuwe dimensie. Russisch is ook nog de moedertaal van 130 miljoen mensen". Mevrouw Pindak houdt zich tijdens haar lessen verre van de politiek, nog steeds een delicaat item in relatie tot het vak Russisch, maar de baardige profeet Marx wandelt door de boeken als zij de sociaal-economische structuren van Rus land behandelt. Mevrouw Pindak: „Natuurlijk komen de revolutie en de Stalin-jaren uitvoerig aan de orde, maar altijd in het kader van de literatuur". Loek Polack is blij, dat het BBC Rus sisch kan aanbieden. „We hebben hier leerlingen uit België, Eindhoven, Rotter dam en Vlissingen. Onder de leerlingen is een echtpaar van 75 jaar en de leerling uit Vlissingen is 72 jaar". Mevrouw Pindak: „Het is heerlijk aan zulke mensen les te geven. Ze zijn echt fanatiek, maar kunnen ook relativeren. De groepen worden hechte gemeen schapjes, waarin je je op je gemak voelt". X articulier onderwijs is geen nieuw verschijnsel in het Nederlandse onderwijsaanbod. De tendens is echter dat veel particuliere scholen vroeger of later toch in overheidshanden overgaan. Niet de Luzac-colleges. Eric Luzac begon enige jaren geleden een eenjarige opleiding voor het staatsexamen havo, vwo en heao. Luzac kwam op het idee omdat hij zelf ooit een versnelde opleiding wilde volgen maar geen school kon vinden die aan zijn vraag voldeed. Er zijn inmiddels dertien Luzac- colleges; de belangstelling groeit nog steeds. Door Nell Westerlaken Het duurt enige tijd voordat Luzac, 'zeg maar Eric', het woord commer cie in de mond neemt. De 32-jarige directeur-eigenaar van de Luzac- colleges spreekt liever over de ideo logische kanten en de grootse toe komstplannen voor zijn colleges. De instituten stomen hun leerlingen in een jaar tijd klaar voor het staatsexamen meao, havo of vwo. De STER-spotjes en de uitgebreide advertentiecampagnes waarmee het insti tuut leerlingen tracht te werven, blijken effect te hebben. Luzac begon met één instituut, nu zijn er dertien en er zit nog volop groei in de onderwijsmarkt, vol gens de directeur. Al weer enige jaren geleden startte Lu zac de scholen waarvan de basis ligt in het no-nonsense principe. Leerlingen die op de middelbare school zijn 'gesjeesd', die diverse schooltypes van hoog naar laag hebben doorlopen om alsnog te zak ken, kunnen bij Luzac in een jaar tijd een opleiding krijgen voor het staatsexamen. Dat betekent hard aanpoten, een strikte zelfdiscipline en niet te vergeten het op tafel leggen van pakweg vierduizend gul den voor een volledige opleiding. Voor dat geld moeten de leerlingen dan ook kwaliteit krijgen, zegt Luzac. Docenten die niet voldoen, worden dan ook zonder pardon ontslagen. Waar komt de kwaliteit vandaan? „Er is kwali teit genoeg. In de onderwijswereld wor den goede docenten als vuilnisbakken op straat gezet." Dat komt, volgens Luzac, voornamelijk doordat docenten vastlo pen in de democratische structuren op scholen (medezeggenschap) en de bu reaucratisering in de hiërarchie op school. „De docenten hebben geen rector meer achter zich en de rector kan op zijn beurt niet meer terugvallen op het schoolbestuur", meent Luzac. Zijn systeem is gebaseerd op samen werking met rectoren en directeuren van scholen die goed bekend staan. Net afge studeerd als docent begon Luzac vijf jaar geleden zijn eerste instituut. Hij nam een bestaande school over. De formule bleek succesvol. Uit het grote aantal aanmel dingen blijkt dat het onderwijsaanbod van de overheid duidelijk te kort schiet. De term 'gat in de markt' noemt Luzac een cliché hoewel hij moet toegeven dat hij simpelweg datgene heeft opgepakt wal de overheid heeft laten liggen. Toch kun je niet zomaar dertien insti tuten uit de grond stampen. Allereerst is daar geld voor nodig. Luzac sprak daar voor zijn familiekapitaal aan. „Wat ik doe is mensen motiveren. De leerlingen moeten geloven in wat ze doen. Je kunt dit niet als je geen inspiratie hebt. Ik reis alle instituten af en ken de meeste leer lingen en alle docenten. De docenten moeten enthousiast zijn en iets van de enthousiasme kunnen overbrengen op de leerlingen. Daarom werken we ook per definitie met kleine klassen en mogen de instituten niet groter worden dan twee honderd leerlingen", vertelt de begeester de directeur. Een van de kritiekpunten uit de onder wijswereld is dat de Luzac-colleges door de zwaarte van de opleiding niets aan vorming of creatieve vakken kunnen doen. Er zou slechts zoveel mogelijk leer stof in zo kort mogelijke tijd de hoofden worden ingeramd. Expressie-vakken als tekenen en handvaardigheid worden niet gedoceerd aan de instituten. Luzac wuift de kritiek weg en haalt het wat nostal gisch aandoende beeld naar voren van de biologie-docent die op zijn vrije zaterdag met de botaniseertrommel onder de arm de natuur intrekt om de leerlingen in de praktijk te onderrichten. „We hebben pas een docent aangetrokken die fotogra fie als hobby heeft. Dat kan hij dan ook gebruiken buiten de lessen." De leerling van tegenwoordig vraagt weer om autoriteit en net huidige school systeem speelt hier niet op in. volgens Luzac. Na de woelige 60-er jaren waarin de onderwijswereld op z'n kop werd ge zet en de doorwerking daarvan in de ja ren '70, is er bij de leerlingen weer be hoefte aan de strenge rechtvaardigheid voor de klas. „Ik probeer het goede van vroeger, de grote kennis van de docenten en de rechtvaardigheid, weer terug te ha len. Slechte dingen moet je laten liggen. f ;ë;;-rïw WÊÊ-' Het slaan van de leerlingen bijvoorbeeld zou ik niet terug willen zien." Hoe ver kun je terug gaan?! Enthousiast vertelt Luzac dat hij plannen heeft om Jezuïlen aan te trekken als docenten. „De kennis en de ontwikkeling van die mensen is on metelijk. Het is zonde dat dat allemaal verloren dreigt te gaan." Een deel van de motivatie om de op leiding af te maken zal wellicht voortko men uit de hoge kosten. „Wie wil, vindt wel een manier om het te kunnen beta len", zegt de jonge directeur. Het woord elitair wil Luzac niet horen. Verscheide ne keren haalt hij voorbeelden aan van arbeiderskinderen die een opleiding aan zijn instituut volgen. Geld is volgens hem voor niemand een probleem. „Waar een wil is is een weg, ook wat het geld be treft. En bovendien, iets dat gratis is. wordt in Nederland blijkbaar niet als waardevol gezien. Dat geldt ook voor het onderwijs. Mensen weten dat ze bij mij kwaliteit kunnen verwachten voor hun geld." Luzac haalt de bijna klassieke voorbeelden aan van de videorecorder en de vliegreis naar Spanje, die iedereen zich blijkbaar wel kan veroorloven. Daar zal de gemiddelde bijstandstrekker wel licht anders over denken. Luzac: „Ik ben bezig een eigen fonds op te richten maar momenteel ontbreken mij de middelen er nog voor. Het eigen kapitaal dat ik in de opleiding hebt gestopt, moet er eerst uit komen. Hel is niet zo dat ik mensen die niet kunnen betalen de opleiding niet gun. maar ik ben de overheid niet. We kunnen nu eenmaal niet filantropisch werken. Misschien is dat wel het trieste van het leven."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 23