Turk blijft gedetineerd 'Truckers voor Afrika'al in grote problemen 30 procent van studenten gaat naar tweede fase VERLIES 180 MILJOEN BIJ AFSCHAFFING VRIJWILLIGE VERZEKERING Schiphol blijft open voor Air Holland Protest tegen investeringen in BREDANAAR TERUG NAAR HUIS, AUTO'S IN SLECHTE TECHNISCHE STAAT Eilandsraad van Aruba stelt nieuwe grondwet vast I JeTeiyd Wedden dat in üw ziektekostenpolis alternatieve geneeswijzen niet standaard zijn meeverzekerd? Van Zilveren KruisVGCN mag je meer verwachten. Bel nu gratis 06-0444 voor informatie over onze KruisPolis. Of pak de pen. efde in blik DINSDAG 13 AUGUSTUS 1985 PAGINA 3 BINNENLAND Internationaal vliegveld Lelystad SMIT-KROES STELT WIJZIGING VERGUNNING EEN JAAR UIT Schoolbrand Vuist op tafel Surinaamse student ontslagen van strafvervolging Afpersing Fonds gevormd voor statistiek ontwikkelingslanden tG ZilverenKruisVGCN verzekeringen T5 PAGINA 2 HOE GEK zijn de Ita lianen op hun auto? Knettergek, zo blijkt :ns weer uit die deftige we- chappelijke studies die van tot tijd verschijnen. Maar je t hier maar de straat op te t om te zien dat er tussen dit en zijn auto iets heel moois groeid. Door Cees Mandors ierst die wetenschappelijke lies. De statistiek, die de Ita- en (vaak tevergeefs) in vakjes ht te stoppen, onthult dat in normaal Italiaans gezin het st wordt uitgegeven aan de Op de tweede plaats komt huis en derde is het eten. Dat et zo vreemd als het lijkt. )e Italianen gebruiken de niet alleen om zich van punt tar punt b te verplaatsen. Het ruik is geweldig veel intensie- De auto is ook een vorm van ivesting, een woning waarin dies doen wat ze thuis niet nen of mogen. Statussymbool le auto natuurlijk ook. Dan i het niet om een fiat 127, ir om een limousine van bui- andse makelij, een Volvo of voor vele Italianen het hoogst :ikbare in dit ondermaanse, .aatst is er een onderzoek ver- t naar het 'sexueel gebruik de auto in Italië', naar de ie in blik dus. Van het resul- keek niemand op, behalve in het Vaticaan waar heel hoofden moeten zijn ge ld. 'Die verrekte pook', stond oven het verhaal. Dat behoeft ;e uitleg. .aten we het maar zeggen zo- iet is: de liefde bedrijf je hier t in de auto en dan pas in het Als 'jongeren' zij die nog voor de kerk getrouwd zijn, eacht leeftijd) hun partner er) willen leren kennen, 'krui- ze in de auto. Thuis is zoiets esloten vanwege de knellende •aal en uiteraard de woning- d. Ook zij die getrouwd zijn is het hoort, nemen hun toe- :ht tot de auto voor hun bui- ichtelijke ('extra-maritale') tacten. daar dat heeft het raadsel van 'verrekte pook' nog niet opge- Het is heel eenvoudig. Ne- van de tien auto's hebben een nellingshandel of pook. En zit altijd juist daar waar die moet zitten als je van het in jur een canapé of zelfs een -jumeaux' wilt maken. Die 'el- lige' pook heeft.ljeel wat po- ;en tot voor- of buitenechtelij- relatievorming grondig ge- irsboomd. edereen kent wel die adver- ie destijds van de Fiat Panda: n auto om in te slapen". En :rdaad is met enkele simpele aren van de ongemakkelijk :nde stoelen een redelijk ge lijk tweepersoonsbed te ma- Alleen, die pook zit in de Bij de Fiat denken ze na r een oplossing van dit con- uele beletsel en zo hoort het Een Mercedes heeft natuur- geschiktere afmetingen voor rn affectief gebruik. Maar de :ste (oude) modellen kennen de horizontale stand van de rstoelen. n straten en lanen van de Vil- lorghese, rond het Olympisch iion, langs de Gianicolo en iwens in elke rustige Romein- itraat is het zondagsmiddags 's avonds door-de-week een kte van belang met al die ge keerde auto's 'waarin gerom- d wordt'. Je moet erop be- ht zijn. Anders schrik je je in voorbijgaan een ongeluk, imige auto-echtparen komen d terug op dezelfde plek, om- ze met andere habitue's een •t onderling waarschuwings- eem hebben ontwikkeld. Vrij- e auto-paren zijn namelijk en de bedrijven door uiterst :tsbaar en worden vaak be- fd. Maar dat zijn de risico's het vak. Het auto-vrijen is nationale sport en zal dat ven ook, voorlopig. Dit alternatieve gebruik van de is overigens voor niemand reden tot schaamte. Integen- ook vele ouderen komen er .esprekken rustig voor uit dat hun partner hebben 'ontdekt ie fiat 131, 128, 127 of 600 van of 'ma', al dan niet welwil- 1 voor dit doel afgestaan. En ke verhalen worden verteld de liefdesdaad in een jotje waarin dat fysiek en inisch niet mogelijk is. In de e '500' bijvoorbeeld. Een on gelijke ervaring, zo pochen an. ten auto die zo intensief ge kt wordt, mag best wat kos- En vandaar dat in vele gezin de 'alfa' of de 'uno' belangnj' is dan die ene badkamer of pkamer extra. Is er geen ite in huis, dan is er altijd nog mto. Zo kun je tijdens de tra- tnele zondagmiddagwande- ook auto's aantreffen, waarin Romein de krant leest, een je doet of naar het voetballen tert, ongestoord door de acti- iten van medegezinsleden. endien heeft hij in zijn auto autoriteit, dat gezag, dat hU rs, thuis of op het werk, moe' sen. In zijn auto is elke I'a' n koning. Aan zijn rijgedrag nneer hij de parkeerplaats aat) is dat helaas vaak te met- Maar dat is een heel ander W. T28 ZOETERMEER (ANP) - Van de studenten die de eerste fase van hun universitaire studie hebben afgesloten zal gemid deld tenminste dertig procent naar een tweede-faseopleiding Isunnen doorstromen. Dit glijkt uit het wetsontwerp dat minister Deetman (Onderwijs en Wetenschappen) dezer da gen ter regeling van de tweede iase van het wetenschappelijk onderwijs bij de Tweede Ka mer heeft ingediend. In 1986 zullen de eerste stu denten in het kader van de twee-fasenstructuur hun doc toraal examen behalen. Van ben kunnen er jaarlijks 2.000 een vervolgopleiding tot basis arts, tandarts, dierenarts of apotheker volgen, 1.000 stu denten worden tot de leraren- opleiding toegelaten en 1.500 afgestudeerden kunnen zich verder bekwamen tot tech nisch ontwerper of onder zoeker als zogenoemde assis- tent-in-opleiding (AIO). Deetman en zijn collega van Economische Zaken hebben bovendien tot 1990 in totaal 150 miljoen gulden uitgetrokken voor startsubsidies in andere specifieke beroepsopleidingen in de tweede fase. Deze oplei dingen worden uiteindelijk geheel bekostigd door de deel nemers of hun werkgevers. Gepromoveerden die in het wetenschappelijke onderzoek opvallende kwaliteiten blijken te bezitten kunnen zich op rijkskosten nog verder ont wikkelen. Zij kunnen in dat geval in aanmerking komen voor een zogeheten fellowship. Vanaf 1990 zullen jaarlijks on geveer 60 'fellows' worden aangesteld voor een periode van vijfjaar. Voor de assistentplaatsen komen zowel afgestudeerden van het wetenschappelijk on derwijs als van het hoger be roepsonderwijs in aanmer king. AIO's die van een HBO- opleiding komen zullen zo ook kunnen promoveren. De AIO- opleiding tot onderzoeker of ontwerper wordt geleidelijk ingevoerd. Voor volgend jaar is daarvoor 18 miljoen gulden beschikbaar, oplopend tot jaarlijks 208 miljoen vanaf 1991. Van een onzer verslaggevers MAASTRICHT - De in Maastricht gedetineer de Turk Samet Asian, die vorige week dagen lang is ondervraagd door de Italiaanse justitie, blijft ook nu hij vandaag zijn straf heeft uitge zeten voorlopig vastzitten in het Maastrichtse Huis van Bewaring. De Roermondse rechtbank heeft beslist dat Asian gedetineerd blijft totdat diezelfde recht bank op 20 augustus uitspraak doet over een mogelijk uitwijzing van de man naar zijn ge boorteland. Turkije heeft om uitlevering van Asian gevraagd. De minister van Justitie be slist uiteindelijk over een uitwijzing. De recht bank oordeelt alleen over de toelaatbaarheid van die uitwijzing. Ook Italië overweegt nu om uitlevering van Asian te vragen. Of de 25-jarige Asian dezer dagen toch nog naar Duitsland zal worden overgebracht voor een confrontatie met een daar vastzittende landgenoot blijft onzeker. De Italiaanse justi tie, die beide gevangenen verdenkt van be trokkenheid bij de moordaanslag op de paus in '81, hoopt met zo'n confrontatie eindelijk iets meer duidelijkheid te krijgen in het moord complot. De hoofdverdachte in deze zaak is Ali Agca, de man die enkele jaren geleden op het St.- Pietersplein in Rome op de paus schoot. Hij deed dat met een pistool, waarvan een soortge lijk exemplaar werd aangetroffen in de baga ge van Asian op de dag dat de paus Maastricht bezocht. Asian kwam die dag vanuit Duitsland via Venlo ons land binnen. Vrijwillig verzekerden de dupe Van onze Haagse redactie DEN HAAG - De vrijwillig verzekerden in het ziekenfonds zullen samen zo'n 180 miljoen verliezen als de afschaffing van deze verzeke ring doorgaat, zoals het kabinet wil. Ze gaan gemiddeld een hogere premie betalen, waarvoor de compensatie die het kabinet heeft klaar liggen van 120 miljoen bij lange na niet toereikend is. Tot die slotsom komt de Vereniging van Nederlandse Ziekenfondsen (VNZ) in een brief aan de Tweede Kamer. Over enkele weken, als de ka mer weer terug is van vakan tie, zal over die plannen van het kabinet een hoorzitting worden gehouden. Staatssecretaris Van der Reijden (Volksgezondheid) wil het liefst op 1 januari van het komende jaar de vrijwillige verzekering van de zieken fondsen opdoeken. Een deel van de verzekerden komt dan in het verplichte fonds terecht, de rest moet zijn heil zoeken bij particuliere maatschap pijen. De VNZ rekent voor dat deze verzekerden in plaats van de gemiddelde premie van 165 straks iets meer dan 200 gaan betalen. Dat betekent voor deze 800.000 verzekerden een gezamenlijke inkomens achteruitgang van ƒ250 mil joenper jaar. Met de vrijwillige fondsen vervallen ook de reductierege lingen, wat nog eens 50 mil joen nadeel betekent. Tegenover deze ƒ300 mil joen staat een compensatie van 120 miljoen; bedoeld om de ergste pijn te lenigen. Na aftrek hiervan resteert vol gens de VNZ een gezamenlijk nadeel van 180 miljoen. De ziekenfondsen vrezen dat een deel van de vrijwillig verzekerden bij de particulie re maatschappijen voor de goedkoopst mogelijke oplos sing zullen kiezen. Dat bete kent een hoog eigen risico. De mensen die zich dat niet kun nen permitteren, omdat ze va ker ziek zijn (veelal de oude ren), zullen de gevolgen van de overstap wel degelijk in hun portemonnee merken. Volgens de VNZ is het mogelijk de par ticuliere maatschappijen een maximale premie op te leggen, maar dat heeft weer het risico dat vooral kleinere verzeke raars in de moeilijkheden kunnen komen. De zieken fondsen zijn bang dat de ver zekerden óf de verzekeraars de kosten van deze operatie op hun bordje krijgen. Zoals al eerder betoogt de VNZ in zijn brief aan de ka mer dat na het verdwijnen van de bejaardenverzekering en het vertrek van uitkerings gerechtigden naar het ver plichte fonds de vrijwillige verzekering gewoon kan blij ven bestaan. Dat zou betekenen dat de 800.000 vrijwillig verzekerden - meest kleine zelfstandigen en ambtenaren met een klein inkomen - niet naar de parti culiere, markt hoeven over te stappen. AMSTERDAM (ANP) - In Amsterdam hebben onbe kenden maandagochtend rond vijf uur een enorme ra vage aangericht bij het autobedrijf Kost B.V. aan de Amsteldijk. Volgens deze Volkswagen-dealer werden vijf kolossale ruiten ver nield en zwarte verf en schadelijke vloeistof naar binnen gespoten op nieuwe auto's in de showroom. Vol gens Kost is de exacte scha de nog onbekend, maar loopt deze in de tienduizenden guldens. In een anonieme pers verklaring die later bij het ANP in Amsterdam werd afgeleverd, zeggen de actie voerders bewust zo groot mogelijke schade te hebben aangericht omdat Volkswa gen in 1983 en 1984 opnieuw grote investeringen in Zuid- Afrika heeft gedaan. Als voorbeeld noemen de actie voerders de 210 miljoen rand die Volkswagen betaald heeft voor de aanleg van een nieuwe fabriek in Uitenhage bij Port Elisabeth. FOTO ANP LELYSTAD (ANP) - In Lely stad wordt per 1 november een douanevestiging geopend en het vliegveld Lelystad krijgt op die datum de status inter nationale luchthaven. Tot de douanevestiging en de aanwijzing internationale luchthaven heeft staatssecre taris Koning van financiën be sloten op verzoek van de ge meenten in de Flevopolder. SCHIPHOL (ANP) - Minister Smit-Kroes van Verkeer en Wa terstaat heeft besloten de door haar aangekondigde wijziging van de vergunning van de charterluchtvaartmaatschappij Air Holland nog een jaar uit te stellen. Air Holland kan daardoor ook het komende winter- en het komende zomerseizoen van de luchthaven Schiphol gebruik maken als begin- en eindpunt van haar vluchten. Na een jaar zal minister Smit-Kroes bekijken of de re gionale vliegvelden in ons land door Air Holland in be langrijk grotere mate dan nu het begin- en eindpunt van chartervluchten van de maat schappij moeten worden. Dit is door een woordvoerder van het ministerie van Verkeer en Waterstaat meegedeeld. De minister wil op deze ma nier Air Holland meer tijd gunnen om een deel van de vluchten te verleggen naar de regionale vliegvelden. Air Holland ging op 2 april jongstleden van start. Enkele dagen daarvoor kondigde de minister aan de vergunning van de nieuwe luchtvaart maatschappij zodanig te wij zigen dat vanaf 1 oktober aan staande de maatschappij niet of nauwelijks meer van Schip hol gebruik zou kunnen ma ken en vrijwel volledig aange wezen zou zijn op de regionale Nederlandse vliegvelden. Zij had hiertoe besloten, omdat Air Holland-directeur Block een zomerprogramma had ge presenteerd dat geheel tegen de wens van de minister in al leen maar vluchten van en naar Schiphol omvatte en geen enkele vlucht vanaf een regio naal vliegveld. EEN UITSLAANDE brand heeft in de nacht van zondag op maandag de basisschool 'De Hobbit' in Leusden volledig verwoest. Ook in een nabijge legen sportcommplex 'De Meent' ontstond brand. De brand betekende voor veel kinderen een verlenging van hun schoolvakantie. Volgens een schatting van de brand weer bedraagt de schade aan schoolgebouw en inventaris ongeveer twee miljoen gulden. De schade aan het sportcom plex bedraagt ongeveer een half miljoen gulden. ORANJESTAD/WILLEMSTAD (ANP) - De Arubaanse eilandsraad heeft afgelopen vrijdag zijn goedkeuring gegeven aan de staatsregeling (grondwet) die vanaf 1 januari 1986 zal gelden voor het land Aruba. De nieuwe staatsregeling werd na ruim 70 uur vergaderen unaniem aangenomen. Twintig stem men voor, nul tegen. Eén raadslid was afwezig wegens vakantie. MEP-leider Betico Croes noemde de staatsregeling een 'mees terwerk'. AVP-leider Henny Eman zei dat in tegenstelling tot het Antilliaanse parlement (de staten) het Arubaanse parlement in de nieuwe constellatie geen 'aanhangsel' zal zijn voor de rege ring. De gedeputeerde voor staatkundige structuur, Nelson Oduber, wees erop dat de Arubaanse grondwet geen doodstraf kent in tegenstelling tot die van de Antillen. In de staatsregeling is op genomen het principe van vrije en eerlijke verkiezingen en is het manipuleren met overheidsgelden strafbaar gesteld. Door Marti j n Hover JREDA- Het konvooi vrachtwagens namens de truckersvereniging Holland Duck Club' op weg is naar ®°«dan, heeft het afgelopen week- jj'ode met de nodige problemen te tampen gehad. Twee chauffeurs Jobben de expeditie de rug toege- eerd omdat zij weinig vertrouwen meer hadden in de organisatie. De een, Piet van Zon uit Breda, is teruggegaan naar huis. De ander, Marcus Gerlich uit Arnhem, de enige chauffeur in het gezelschap met ^°estijnervaring, is op eigen houtje haar Soedan vertrokken. Overigens konden de wagens zon dagavond wel allemaal de tocht 'oortzetten, nadat er de hele dag aan jjjorlei mankementen was gesleu- De eerste moeilijkheden dienden lch al aan nog voordat het konvooi goed en wel uit Best weg was. Een an de wagens kampte met brand- tofproblemen, waardoor het vertrek hige vertraging opliep. Die moeilijkheden bleken korte In later toch niet helemaal te zijn opgelost, want net voorbij Den Bosch werden de achttien vrachtwagens al een parkeerplaats op gedirigeerd omdat er opnieuw moeilijkheden waren met de brandstof van enkele wagens. Nadat in de stromende re gen ruim een uur aan de probleem wagens was gesleuteld, werd de tocht richting Duitse grens voortge zet. Bij de grensovergang Berg Auto bahn werd het konvooi opnieuw met oponthoud geconfronteerd, ditmaal omdat enkele wagens (waaronder een van de twee tankwagens) waren achtergebleven. Het oponthoud daar liep, tot groot misnoegen van een aantal chauffeurs, uit tot ruim twee- eneenhalf uur. Het was eigenlijk de bedoeling dat het konvooi rond zeven uur 's avonds het plaatsje Brilon zou bereiken. Daar was door de Duitse truckers vereniging 'Truck und Country Club' een festival georganiseerd ter pro motie van de eigen Afrika-actie, die plaatsvindt onder het motto „Brum- mi's rollen für Aethiopien". Door alle problemen werd het echter half een 's nachts voordat het geheel uiteen geslagen konvooi Brilon begon bin nen te druppelen. Toen bij aankomst in de festival zaal de beloofde warme maaltijd slechts uit een warme worst, eventu eel met mosterd, bleek te bestaan, hadden de meeste chauffeurs het he lemaal niet meer. Het feit dat ook het beloofde ontbijt in De Meern, die ochtend, niet meer bleek in te hou den dan een kop koffie en een brood je, maakte de stemming er niet beter op. Onder deze omstandigheden ont stond in Duitsland een sfeer van muiterij onder de konvooideelne mers. Aanvankelijk was op een laat ste voorbereidingsbijeenkomst, vori ge week in Bunnik, de indruk ge wekt, dat de wagens naar Genua zouden worden gereden om aldaar te worden ingescheept in een vracht boot van Band Aid, de door popzan ger Bob Geldof opgerichte interna tionale hulporganisatie. Zaterdag ochtend werd meegedeeld dat er een wijziging in het schema was opge treden. De plaats van inscheping zou het het Zuiditaliaanse Salerno wor den. Vandaar zou men per trein naar Rome reizen om het vliegtuig naar Geneve te nemen, vanwaar dan weer doorgereisd zou worden naar de Soe- danese hoofdstad Khartoem. Zondagochtend eisten en kregen de chauffeurs een bijeenkomst met de konvooileiding, waarbij flink met de vuist op tafel werd geslagen. De chauffeurs vonden dat het konvooi beter moest worden geregeld. De Holland Duck Club werd in het vuur van de verontwaardiging, beschul digd van amateurisme, onverant woordelijkheid en nog erger. Konvooileiders Woudenberg, Vro lijks en Ab Heetland deden hun best de gemoederen tot bedaren te bren gen, wat vooral door tactisch optre den van Willem Woudenberg ook lukte. Besloten werd, dat de chauf feurs een woordvoerder uit hun mid den zouden benoemen om eventuele grieven en problemen bij de leiding aan te kaarten. De leiding op haar beurt beloofde beterschap, wat de sfeer al meteen ten goede kwam. Nadat zondag de hele dag aan de wagens was gesleuteld, waarbij de ernstigste mankementen leken te zijn hersteld, en toen gebleken was dat de konvooileiding haar goede be doelingen had getoond door de chauffeurs een goed ontbijt en een stevige warme hap voor te zetten, kon het hele konvooi, minus de twee chauffeurs die niet meer om te pra ten waren, zondagavond om tien uur toch aan de tweede etappe van de reis beginnen. De bedoeling was, gisteren Mün- chen te bereiken, waarna men van daag de Brennerpas zou proberen te nemen. Zaterdag moeten de deelne mers aan het konvooi in Rome op het vliegtuig stappen. Dat betekent wel dat de vrachtwagens vermoedelijk een of twee dagen onbeheerd in Sa lerno moeten achterblijven, maar Willem Woudenberg zelf Verklaarde zich zondagavond bereid als bewa ker achter te blijven. DEN HAAG/PARAMARIBO (ANP) - De Surinaamse stu dent Redgan van Sauers (27), die op 24 juli werd gearres teerd op beschuldiging van opruiing, is ontslagen van ver dere strafvervolging. Dat heeft de rechter-com- missaris in Paramaribo maandag bepaald, aldus goed ingelichte kringen in de Suri naamse hoofdstad. Bij een huiszoeking bij Van Sauers zou een ongepubliceerd ma nuscript met 'opruiende' in houd zijn gevonden. De student vluchtte op 31 juli uit handen van de militai re politie naar de Nederlandse ambassade in de Surinaamse hoofdstad, waar hij vroeg om een Nederlands paspoort om naar Nederland te gaan. Hij werd echter dezelfde dag door de ambassade aan de Suri naamse autoriteiten overge dragen na garanties van 'een correcte behandeling en rechtsgang'. De lezing van het Neder landse ministerie van buiten landse zaken in Den Haag, d^j de student zich slechts had ge meld 'voor een gesprek', is in Paramaribo door bij de kwes tie betrokken zegslieden na drukkelijk tegengesproken. DE RIJKSPOLITIE heeft maandagochtend een 42-jarige inwoner van Medemblik aan gehouden. De man wordt er van verdacht op 31 mei van dit jaar een poging tot brand stichting te hebben gedaan bij de jachtwerf Jongert bv.in Medemblik. Op 12 en 13 juni zou de man getracht hebben onder bedreiging met nieuwe brandstichting het bedrijf 100.000 gulden af te persen. A V y 15 De regering heeft geld over. Eén komma vijf miljard. Er wordt nu bestudeerd hoe het besteed moet worden. Weet u nog een bestemming? Zulke vragen moet je natuur lijk nooit stellen. Horeca-on- dernemers die de hele zomer maar drie klanten hebben ge had, zullen natuurlijk roepen dat zij voor een extraatje in aanmerking komen. Rotterdam kan het geld ook wel gebruiken voor het bebos sen van de haven. De schepen zullen omringd worden door de prachtigste bomen en strui ken. Dat wordt een soort Mast bos. Gevraagd: een boswachter die tevens brugwachter is. Om straks de eekhoorns uit de hij skranen te kunnen j agen. Een groene Rotterdamse haven wordt natuurlijk de thuisha ven voor Greenpeace. Dat kan bijna niet missen. Zoals we hebben kunnen lezen wordt Greenpeace belaagd door een geheimzinnige vij and. Waarschijnlijk de Franse geheime dienst. Dus: Alain Delon en Jean-Paul Belmon- do. Maar de zeebeschermers komen straks terug met een geheel hersteld schip: de Rambo War rior. Rotterdamse loods: u volgt ge woon die rij blauwe sparren tot u bij het brede bospad komt en dan ziet u in de verte een rookpluim MERIJN AMSTERDAM (ANP) - Er is een fonds gevormd in het ka der van het International Sta tistical Institute (ISI) met het doel bepaalde vormen van hulp te verlenen op het gebied van de statistiek in ontwikke lingslanden. Directeur W.J. Duisenberg van de Nederlandsche Bank bood het fóridsj als voorzitter van het fonds, maandagmid dag aan het ISI ^ii'ïifdens het congres van dit instituut in Amsterdam. Duisenberg deel de mee dat er thans 300.000 gulden in het fonds zit. Dat is echter nog maar een begin, zo voegde hij er aan toe. Het ligt in de bedoeling met dit fonds begaafde, jonge sta tistici uit ontwikkelingslanden deel te laten nemen aan con gressen van het ISI. Ook wil het instituut financiële steun verlenen bij het opzetten van bepaalde statistische projecten in ontwikkelingslanden. In eerste aanleg zijn de gelden voor het fonds bijeengebracht door ondernemingen en finan ciële instellingen in Neder land, Noorwegen en Engeland. (ADVERTENTIE) Stuur mij (vrijblijvend) een persoonlijke offerte^ voor uw KruisPolis ziektekostenverzekering. Naam:M V Adres: Postcode: Plaats: Telefoonnr.: Geboortedatum man: vrouw: Geboortedata kinderen: Waar bent u nu verzekerd: Opsturen naar Zilveren Kruis VGCN, Antwoord nummer 1, 2200 VB NOORDW1JK, geen postzegel. _l

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 3