Turk blijft gedetineerd
'Truckers voor Afrika'al in grote problemen
30 procent van
studenten gaat
naar tweede fase
VERLIES 180 MILJOEN BIJ AFSCHAFFING VRIJWILLIGE VERZEKERING
Schiphol blijft open
voor Air Holland
Protest tegen investeringen in
BREDANAAR TERUG NAAR HUIS, AUTO'S IN SLECHTE TECHNISCHE STAAT
Eilandsraad van Aruba
stelt nieuwe grondwet vast
I JeTeiyd
Wedden dat in üw
ziektekostenpolis
alternatieve geneeswijzen
niet standaard
zijn meeverzekerd?
Van Zilveren KruisVGCN
mag je meer verwachten.
Bel nu gratis 06-0444
voor informatie over onze
KruisPolis. Of pak de pen.
efde in blik
DINSDAG 13 AUGUSTUS 1985
PAGINA 3
BINNENLAND
Internationaal
vliegveld
Lelystad
SMIT-KROES STELT WIJZIGING
VERGUNNING EEN JAAR UIT
Schoolbrand
Vuist op tafel
Surinaamse student
ontslagen van
strafvervolging
Afpersing
Fonds gevormd
voor statistiek
ontwikkelingslanden
tG ZilverenKruisVGCN verzekeringen
T5 PAGINA 2
HOE GEK zijn de Ita
lianen op hun auto?
Knettergek, zo blijkt
:ns weer uit die deftige we-
chappelijke studies die van
tot tijd verschijnen. Maar je
t hier maar de straat op te
t om te zien dat er tussen dit
en zijn auto iets heel moois
groeid.
Door Cees Mandors
ierst die wetenschappelijke
lies. De statistiek, die de Ita-
en (vaak tevergeefs) in vakjes
ht te stoppen, onthult dat in
normaal Italiaans gezin het
st wordt uitgegeven aan de
Op de tweede plaats komt
huis en derde is het eten. Dat
et zo vreemd als het lijkt.
)e Italianen gebruiken de
niet alleen om zich van punt
tar punt b te verplaatsen. Het
ruik is geweldig veel intensie-
De auto is ook een vorm van
ivesting, een woning waarin
dies doen wat ze thuis niet
nen of mogen. Statussymbool
le auto natuurlijk ook. Dan
i het niet om een fiat 127,
ir om een limousine van bui-
andse makelij, een Volvo of
voor vele Italianen het hoogst
:ikbare in dit ondermaanse,
.aatst is er een onderzoek ver-
t naar het 'sexueel gebruik
de auto in Italië', naar de
ie in blik dus. Van het resul-
keek niemand op, behalve
in het Vaticaan waar heel
hoofden moeten zijn ge
ld. 'Die verrekte pook', stond
oven het verhaal. Dat behoeft
;e uitleg.
.aten we het maar zeggen zo-
iet is: de liefde bedrijf je hier
t in de auto en dan pas in het
Als 'jongeren' zij die nog
voor de kerk getrouwd zijn,
eacht leeftijd) hun partner
er) willen leren kennen, 'krui-
ze in de auto. Thuis is zoiets
esloten vanwege de knellende
•aal en uiteraard de woning-
d. Ook zij die getrouwd zijn
is het hoort, nemen hun toe-
:ht tot de auto voor hun bui-
ichtelijke ('extra-maritale')
tacten.
daar dat heeft het raadsel van
'verrekte pook' nog niet opge-
Het is heel eenvoudig. Ne-
van de tien auto's hebben een
nellingshandel of pook. En
zit altijd juist daar waar die
moet zitten als je van het in
jur een canapé of zelfs een
-jumeaux' wilt maken. Die 'el-
lige' pook heeft.ljeel wat po-
;en tot voor- of buitenechtelij-
relatievorming grondig ge-
irsboomd.
edereen kent wel die adver-
ie destijds van de Fiat Panda:
n auto om in te slapen". En
:rdaad is met enkele simpele
aren van de ongemakkelijk
:nde stoelen een redelijk ge
lijk tweepersoonsbed te ma-
Alleen, die pook zit in de
Bij de Fiat denken ze na
r een oplossing van dit con-
uele beletsel en zo hoort het
Een Mercedes heeft natuur-
geschiktere afmetingen voor
rn affectief gebruik. Maar de
:ste (oude) modellen kennen
de horizontale stand van de
rstoelen.
n straten en lanen van de Vil-
lorghese, rond het Olympisch
iion, langs de Gianicolo en
iwens in elke rustige Romein-
itraat is het zondagsmiddags
's avonds door-de-week een
kte van belang met al die ge
keerde auto's 'waarin gerom-
d wordt'. Je moet erop be-
ht zijn. Anders schrik je je in
voorbijgaan een ongeluk,
imige auto-echtparen komen
d terug op dezelfde plek, om-
ze met andere habitue's een
•t onderling waarschuwings-
eem hebben ontwikkeld. Vrij-
e auto-paren zijn namelijk
en de bedrijven door uiterst
:tsbaar en worden vaak be-
fd. Maar dat zijn de risico's
het vak. Het auto-vrijen is
nationale sport en zal dat
ven ook, voorlopig.
Dit alternatieve gebruik van de
is overigens voor niemand
reden tot schaamte. Integen-
ook vele ouderen komen er
.esprekken rustig voor uit dat
hun partner hebben 'ontdekt
ie fiat 131, 128, 127 of 600 van
of 'ma', al dan niet welwil-
1 voor dit doel afgestaan. En
ke verhalen worden verteld
de liefdesdaad in een
jotje waarin dat fysiek en
inisch niet mogelijk is. In de
e '500' bijvoorbeeld. Een on
gelijke ervaring, zo pochen
an.
ten auto die zo intensief ge
kt wordt, mag best wat kos-
En vandaar dat in vele gezin
de 'alfa' of de 'uno' belangnj'
is dan die ene badkamer of
pkamer extra. Is er geen
ite in huis, dan is er altijd nog
mto. Zo kun je tijdens de tra-
tnele zondagmiddagwande-
ook auto's aantreffen, waarin
Romein de krant leest, een
je doet of naar het voetballen
tert, ongestoord door de acti-
iten van medegezinsleden.
endien heeft hij in zijn auto
autoriteit, dat gezag, dat hU
rs, thuis of op het werk, moe'
sen. In zijn auto is elke I'a'
n koning. Aan zijn rijgedrag
nneer hij de parkeerplaats
aat) is dat helaas vaak te met-
Maar dat is een heel ander
W.
T28
ZOETERMEER (ANP) - Van
de studenten die de eerste fase
van hun universitaire studie
hebben afgesloten zal gemid
deld tenminste dertig procent
naar een tweede-faseopleiding
Isunnen doorstromen. Dit
glijkt uit het wetsontwerp dat
minister Deetman (Onderwijs
en Wetenschappen) dezer da
gen ter regeling van de tweede
iase van het wetenschappelijk
onderwijs bij de Tweede Ka
mer heeft ingediend.
In 1986 zullen de eerste stu
denten in het kader van de
twee-fasenstructuur hun doc
toraal examen behalen. Van
ben kunnen er jaarlijks 2.000
een vervolgopleiding tot basis
arts, tandarts, dierenarts of
apotheker volgen, 1.000 stu
denten worden tot de leraren-
opleiding toegelaten en 1.500
afgestudeerden kunnen zich
verder bekwamen tot tech
nisch ontwerper of onder
zoeker als zogenoemde assis-
tent-in-opleiding (AIO).
Deetman en zijn collega van
Economische Zaken hebben
bovendien tot 1990 in totaal 150
miljoen gulden uitgetrokken
voor startsubsidies in andere
specifieke beroepsopleidingen
in de tweede fase. Deze oplei
dingen worden uiteindelijk
geheel bekostigd door de deel
nemers of hun werkgevers.
Gepromoveerden die in het
wetenschappelijke onderzoek
opvallende kwaliteiten blijken
te bezitten kunnen zich op
rijkskosten nog verder ont
wikkelen. Zij kunnen in dat
geval in aanmerking komen
voor een zogeheten fellowship.
Vanaf 1990 zullen jaarlijks on
geveer 60 'fellows' worden
aangesteld voor een periode
van vijfjaar.
Voor de assistentplaatsen
komen zowel afgestudeerden
van het wetenschappelijk on
derwijs als van het hoger be
roepsonderwijs in aanmer
king. AIO's die van een HBO-
opleiding komen zullen zo ook
kunnen promoveren. De AIO-
opleiding tot onderzoeker of
ontwerper wordt geleidelijk
ingevoerd. Voor volgend jaar
is daarvoor 18 miljoen gulden
beschikbaar, oplopend tot
jaarlijks 208 miljoen vanaf
1991.
Van een onzer verslaggevers
MAASTRICHT - De in Maastricht gedetineer
de Turk Samet Asian, die vorige week dagen
lang is ondervraagd door de Italiaanse justitie,
blijft ook nu hij vandaag zijn straf heeft uitge
zeten voorlopig vastzitten in het Maastrichtse
Huis van Bewaring.
De Roermondse rechtbank heeft beslist dat
Asian gedetineerd blijft totdat diezelfde recht
bank op 20 augustus uitspraak doet over een
mogelijk uitwijzing van de man naar zijn ge
boorteland. Turkije heeft om uitlevering van
Asian gevraagd. De minister van Justitie be
slist uiteindelijk over een uitwijzing. De recht
bank oordeelt alleen over de toelaatbaarheid
van die uitwijzing. Ook Italië overweegt nu om
uitlevering van Asian te vragen.
Of de 25-jarige Asian dezer dagen toch nog
naar Duitsland zal worden overgebracht voor
een confrontatie met een daar vastzittende
landgenoot blijft onzeker. De Italiaanse justi
tie, die beide gevangenen verdenkt van be
trokkenheid bij de moordaanslag op de paus in
'81, hoopt met zo'n confrontatie eindelijk iets
meer duidelijkheid te krijgen in het moord
complot.
De hoofdverdachte in deze zaak is Ali Agca,
de man die enkele jaren geleden op het St.-
Pietersplein in Rome op de paus schoot. Hij
deed dat met een pistool, waarvan een soortge
lijk exemplaar werd aangetroffen in de baga
ge van Asian op de dag dat de paus Maastricht
bezocht. Asian kwam die dag vanuit Duitsland
via Venlo ons land binnen.
Vrijwillig verzekerden de dupe
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG - De vrijwillig verzekerden in het
ziekenfonds zullen samen zo'n 180 miljoen
verliezen als de afschaffing van deze verzeke
ring doorgaat, zoals het kabinet wil.
Ze gaan gemiddeld een hogere premie betalen,
waarvoor de compensatie die het kabinet heeft klaar
liggen van 120 miljoen bij lange na niet toereikend
is.
Tot die slotsom komt de
Vereniging van Nederlandse
Ziekenfondsen (VNZ) in een
brief aan de Tweede Kamer.
Over enkele weken, als de ka
mer weer terug is van vakan
tie, zal over die plannen van
het kabinet een hoorzitting
worden gehouden.
Staatssecretaris Van der
Reijden (Volksgezondheid) wil
het liefst op 1 januari van het
komende jaar de vrijwillige
verzekering van de zieken
fondsen opdoeken. Een deel
van de verzekerden komt dan
in het verplichte fonds terecht,
de rest moet zijn heil zoeken
bij particuliere maatschap
pijen. De VNZ rekent voor dat
deze verzekerden in plaats
van de gemiddelde premie van
165 straks iets meer dan 200
gaan betalen. Dat betekent
voor deze 800.000 verzekerden
een gezamenlijke inkomens
achteruitgang van ƒ250 mil
joenper jaar.
Met de vrijwillige fondsen
vervallen ook de reductierege
lingen, wat nog eens 50 mil
joen nadeel betekent.
Tegenover deze ƒ300 mil
joen staat een compensatie
van 120 miljoen; bedoeld om
de ergste pijn te lenigen. Na
aftrek hiervan resteert vol
gens de VNZ een gezamenlijk
nadeel van 180 miljoen.
De ziekenfondsen vrezen
dat een deel van de vrijwillig
verzekerden bij de particulie
re maatschappijen voor de
goedkoopst mogelijke oplos
sing zullen kiezen. Dat bete
kent een hoog eigen risico. De
mensen die zich dat niet kun
nen permitteren, omdat ze va
ker ziek zijn (veelal de oude
ren), zullen de gevolgen van de
overstap wel degelijk in hun
portemonnee merken. Volgens
de VNZ is het mogelijk de par
ticuliere maatschappijen een
maximale premie op te leggen,
maar dat heeft weer het risico
dat vooral kleinere verzeke
raars in de moeilijkheden
kunnen komen. De zieken
fondsen zijn bang dat de ver
zekerden óf de verzekeraars
de kosten van deze operatie op
hun bordje krijgen.
Zoals al eerder betoogt de
VNZ in zijn brief aan de ka
mer dat na het verdwijnen
van de bejaardenverzekering
en het vertrek van uitkerings
gerechtigden naar het ver
plichte fonds de vrijwillige
verzekering gewoon kan blij
ven bestaan.
Dat zou betekenen dat de
800.000 vrijwillig verzekerden
- meest kleine zelfstandigen
en ambtenaren met een klein
inkomen - niet naar de parti
culiere, markt hoeven over te
stappen.
AMSTERDAM (ANP) - In
Amsterdam hebben onbe
kenden maandagochtend
rond vijf uur een enorme ra
vage aangericht bij het
autobedrijf Kost B.V. aan de
Amsteldijk. Volgens deze
Volkswagen-dealer werden
vijf kolossale ruiten ver
nield en zwarte verf en
schadelijke vloeistof naar
binnen gespoten op nieuwe
auto's in de showroom. Vol
gens Kost is de exacte scha
de nog onbekend, maar loopt
deze in de tienduizenden
guldens.
In een anonieme pers
verklaring die later bij het
ANP in Amsterdam werd
afgeleverd, zeggen de actie
voerders bewust zo groot
mogelijke schade te hebben
aangericht omdat Volkswa
gen in 1983 en 1984 opnieuw
grote investeringen in Zuid-
Afrika heeft gedaan. Als
voorbeeld noemen de actie
voerders de 210 miljoen rand
die Volkswagen betaald
heeft voor de aanleg van een
nieuwe fabriek in Uitenhage
bij Port Elisabeth.
FOTO ANP
LELYSTAD (ANP) - In Lely
stad wordt per 1 november een
douanevestiging geopend en
het vliegveld Lelystad krijgt
op die datum de status inter
nationale luchthaven.
Tot de douanevestiging en
de aanwijzing internationale
luchthaven heeft staatssecre
taris Koning van financiën be
sloten op verzoek van de ge
meenten in de Flevopolder.
SCHIPHOL (ANP) - Minister Smit-Kroes van Verkeer en Wa
terstaat heeft besloten de door haar aangekondigde wijziging
van de vergunning van de charterluchtvaartmaatschappij Air
Holland nog een jaar uit te stellen.
Air Holland kan daardoor
ook het komende winter- en
het komende zomerseizoen
van de luchthaven Schiphol
gebruik maken als begin- en
eindpunt van haar vluchten.
Na een jaar zal minister
Smit-Kroes bekijken of de re
gionale vliegvelden in ons
land door Air Holland in be
langrijk grotere mate dan nu
het begin- en eindpunt van
chartervluchten van de maat
schappij moeten worden. Dit
is door een woordvoerder van
het ministerie van Verkeer en
Waterstaat meegedeeld.
De minister wil op deze ma
nier Air Holland meer tijd
gunnen om een deel van de
vluchten te verleggen naar de
regionale vliegvelden.
Air Holland ging op 2 april
jongstleden van start. Enkele
dagen daarvoor kondigde de
minister aan de vergunning
van de nieuwe luchtvaart
maatschappij zodanig te wij
zigen dat vanaf 1 oktober aan
staande de maatschappij niet
of nauwelijks meer van Schip
hol gebruik zou kunnen ma
ken en vrijwel volledig aange
wezen zou zijn op de regionale
Nederlandse vliegvelden. Zij
had hiertoe besloten, omdat
Air Holland-directeur Block
een zomerprogramma had ge
presenteerd dat geheel tegen
de wens van de minister in al
leen maar vluchten van en
naar Schiphol omvatte en geen
enkele vlucht vanaf een regio
naal vliegveld.
EEN UITSLAANDE brand
heeft in de nacht van zondag
op maandag de basisschool 'De
Hobbit' in Leusden volledig
verwoest.
Ook in een nabijge
legen sportcommplex 'De
Meent' ontstond brand. De
brand betekende voor veel
kinderen een verlenging van
hun schoolvakantie.
Volgens
een schatting van de brand
weer bedraagt de schade aan
schoolgebouw en inventaris
ongeveer twee miljoen gulden.
De schade aan het sportcom
plex bedraagt ongeveer een
half miljoen gulden.
ORANJESTAD/WILLEMSTAD (ANP) - De Arubaanse
eilandsraad heeft afgelopen vrijdag zijn goedkeuring gegeven
aan de staatsregeling (grondwet) die vanaf 1 januari 1986 zal
gelden voor het land Aruba. De nieuwe staatsregeling werd na
ruim 70 uur vergaderen unaniem aangenomen. Twintig stem
men voor, nul tegen. Eén raadslid was afwezig wegens vakantie.
MEP-leider Betico Croes noemde de staatsregeling een 'mees
terwerk'. AVP-leider Henny Eman zei dat in tegenstelling tot
het Antilliaanse parlement (de staten) het Arubaanse parlement
in de nieuwe constellatie geen 'aanhangsel' zal zijn voor de rege
ring.
De gedeputeerde voor staatkundige structuur, Nelson Oduber,
wees erop dat de Arubaanse grondwet geen doodstraf kent in
tegenstelling tot die van de Antillen. In de staatsregeling is op
genomen het principe van vrije en eerlijke verkiezingen en is
het manipuleren met overheidsgelden strafbaar gesteld.
Door Marti j n Hover
JREDA- Het konvooi vrachtwagens
namens de truckersvereniging
Holland Duck Club' op weg is naar
®°«dan, heeft het afgelopen week-
jj'ode met de nodige problemen te
tampen gehad. Twee chauffeurs
Jobben de expeditie de rug toege-
eerd omdat zij weinig vertrouwen
meer hadden in de organisatie.
De een, Piet van Zon uit Breda, is
teruggegaan naar huis. De ander,
Marcus Gerlich uit Arnhem, de enige
chauffeur in het gezelschap met
^°estijnervaring, is op eigen houtje
haar Soedan vertrokken.
Overigens konden de wagens zon
dagavond wel allemaal de tocht
'oortzetten, nadat er de hele dag aan
jjjorlei mankementen was gesleu-
De eerste moeilijkheden dienden
lch al aan nog voordat het konvooi
goed en wel uit Best weg was. Een
an de wagens kampte met brand-
tofproblemen, waardoor het vertrek
hige vertraging opliep.
Die moeilijkheden bleken korte
In later toch niet helemaal te zijn
opgelost, want net voorbij Den Bosch
werden de achttien vrachtwagens al
een parkeerplaats op gedirigeerd
omdat er opnieuw moeilijkheden
waren met de brandstof van enkele
wagens. Nadat in de stromende re
gen ruim een uur aan de probleem
wagens was gesleuteld, werd de
tocht richting Duitse grens voortge
zet.
Bij de grensovergang Berg Auto
bahn werd het konvooi opnieuw met
oponthoud geconfronteerd, ditmaal
omdat enkele wagens (waaronder
een van de twee tankwagens) waren
achtergebleven. Het oponthoud daar
liep, tot groot misnoegen van een
aantal chauffeurs, uit tot ruim twee-
eneenhalf uur.
Het was eigenlijk de bedoeling dat
het konvooi rond zeven uur 's avonds
het plaatsje Brilon zou bereiken.
Daar was door de Duitse truckers
vereniging 'Truck und Country Club'
een festival georganiseerd ter pro
motie van de eigen Afrika-actie, die
plaatsvindt onder het motto „Brum-
mi's rollen für Aethiopien". Door alle
problemen werd het echter half een
's nachts voordat het geheel uiteen
geslagen konvooi Brilon begon bin
nen te druppelen.
Toen bij aankomst in de festival
zaal de beloofde warme maaltijd
slechts uit een warme worst, eventu
eel met mosterd, bleek te bestaan,
hadden de meeste chauffeurs het he
lemaal niet meer. Het feit dat ook het
beloofde ontbijt in De Meern, die
ochtend, niet meer bleek in te hou
den dan een kop koffie en een brood
je, maakte de stemming er niet beter
op.
Onder deze omstandigheden ont
stond in Duitsland een sfeer van
muiterij onder de konvooideelne
mers. Aanvankelijk was op een laat
ste voorbereidingsbijeenkomst, vori
ge week in Bunnik, de indruk ge
wekt, dat de wagens naar Genua
zouden worden gereden om aldaar te
worden ingescheept in een vracht
boot van Band Aid, de door popzan
ger Bob Geldof opgerichte interna
tionale hulporganisatie. Zaterdag
ochtend werd meegedeeld dat er een
wijziging in het schema was opge
treden. De plaats van inscheping zou
het het Zuiditaliaanse Salerno wor
den. Vandaar zou men per trein naar
Rome reizen om het vliegtuig naar
Geneve te nemen, vanwaar dan weer
doorgereisd zou worden naar de Soe-
danese hoofdstad Khartoem.
Zondagochtend eisten en kregen
de chauffeurs een bijeenkomst met
de konvooileiding, waarbij flink met
de vuist op tafel werd geslagen. De
chauffeurs vonden dat het konvooi
beter moest worden geregeld. De
Holland Duck Club werd in het vuur
van de verontwaardiging, beschul
digd van amateurisme, onverant
woordelijkheid en nog erger.
Konvooileiders Woudenberg, Vro
lijks en Ab Heetland deden hun best
de gemoederen tot bedaren te bren
gen, wat vooral door tactisch optre
den van Willem Woudenberg ook
lukte. Besloten werd, dat de chauf
feurs een woordvoerder uit hun mid
den zouden benoemen om eventuele
grieven en problemen bij de leiding
aan te kaarten. De leiding op haar
beurt beloofde beterschap, wat de
sfeer al meteen ten goede kwam.
Nadat zondag de hele dag aan de
wagens was gesleuteld, waarbij de
ernstigste mankementen leken te
zijn hersteld, en toen gebleken was
dat de konvooileiding haar goede be
doelingen had getoond door de
chauffeurs een goed ontbijt en een
stevige warme hap voor te zetten,
kon het hele konvooi, minus de twee
chauffeurs die niet meer om te pra
ten waren, zondagavond om tien uur
toch aan de tweede etappe van de
reis beginnen.
De bedoeling was, gisteren Mün-
chen te bereiken, waarna men van
daag de Brennerpas zou proberen te
nemen. Zaterdag moeten de deelne
mers aan het konvooi in Rome op het
vliegtuig stappen. Dat betekent wel
dat de vrachtwagens vermoedelijk
een of twee dagen onbeheerd in Sa
lerno moeten achterblijven, maar
Willem Woudenberg zelf Verklaarde
zich zondagavond bereid als bewa
ker achter te blijven.
DEN HAAG/PARAMARIBO
(ANP) - De Surinaamse stu
dent Redgan van Sauers (27),
die op 24 juli werd gearres
teerd op beschuldiging van
opruiing, is ontslagen van ver
dere strafvervolging.
Dat heeft de rechter-com-
missaris in Paramaribo
maandag bepaald, aldus goed
ingelichte kringen in de Suri
naamse hoofdstad. Bij een
huiszoeking bij Van Sauers
zou een ongepubliceerd ma
nuscript met 'opruiende' in
houd zijn gevonden.
De student vluchtte op 31
juli uit handen van de militai
re politie naar de Nederlandse
ambassade in de Surinaamse
hoofdstad, waar hij vroeg om
een Nederlands paspoort om
naar Nederland te gaan. Hij
werd echter dezelfde dag door
de ambassade aan de Suri
naamse autoriteiten overge
dragen na garanties van 'een
correcte behandeling en
rechtsgang'.
De lezing van het Neder
landse ministerie van buiten
landse zaken in Den Haag, d^j
de student zich slechts had ge
meld 'voor een gesprek', is in
Paramaribo door bij de kwes
tie betrokken zegslieden na
drukkelijk tegengesproken.
DE RIJKSPOLITIE heeft
maandagochtend een 42-jarige
inwoner van Medemblik aan
gehouden. De man wordt er
van verdacht op 31 mei van dit
jaar een poging tot brand
stichting te hebben gedaan bij
de jachtwerf Jongert bv.in
Medemblik. Op 12 en 13 juni
zou de man getracht hebben
onder bedreiging met nieuwe
brandstichting het bedrijf
100.000 gulden af te persen.
A
V y 15
De regering heeft geld over.
Eén komma vijf miljard. Er
wordt nu bestudeerd hoe het
besteed moet worden. Weet u
nog een bestemming?
Zulke vragen moet je natuur
lijk nooit stellen. Horeca-on-
dernemers die de hele zomer
maar drie klanten hebben ge
had, zullen natuurlijk roepen
dat zij voor een extraatje in
aanmerking komen.
Rotterdam kan het geld ook
wel gebruiken voor het bebos
sen van de haven. De schepen
zullen omringd worden door
de prachtigste bomen en strui
ken. Dat wordt een soort Mast
bos.
Gevraagd: een boswachter die
tevens brugwachter is. Om
straks de eekhoorns uit de
hij skranen te kunnen j agen.
Een groene Rotterdamse haven
wordt natuurlijk de thuisha
ven voor Greenpeace. Dat kan
bijna niet missen.
Zoals we hebben kunnen lezen
wordt Greenpeace belaagd
door een geheimzinnige vij
and. Waarschijnlijk de Franse
geheime dienst. Dus: Alain
Delon en Jean-Paul Belmon-
do.
Maar de zeebeschermers komen
straks terug met een geheel
hersteld schip: de Rambo War
rior.
Rotterdamse loods: u volgt ge
woon die rij blauwe sparren
tot u bij het brede bospad
komt en dan ziet u in de verte
een rookpluim
MERIJN
AMSTERDAM (ANP) - Er is
een fonds gevormd in het ka
der van het International Sta
tistical Institute (ISI) met het
doel bepaalde vormen van
hulp te verlenen op het gebied
van de statistiek in ontwikke
lingslanden.
Directeur W.J. Duisenberg
van de Nederlandsche Bank
bood het fóridsj als voorzitter
van het fonds, maandagmid
dag aan het ISI ^ii'ïifdens het
congres van dit instituut in
Amsterdam. Duisenberg deel
de mee dat er thans 300.000
gulden in het fonds zit. Dat is
echter nog maar een begin, zo
voegde hij er aan toe.
Het ligt in de bedoeling met
dit fonds begaafde, jonge sta
tistici uit ontwikkelingslanden
deel te laten nemen aan con
gressen van het ISI. Ook wil
het instituut financiële steun
verlenen bij het opzetten van
bepaalde statistische projecten
in ontwikkelingslanden. In
eerste aanleg zijn de gelden
voor het fonds bijeengebracht
door ondernemingen en finan
ciële instellingen in Neder
land, Noorwegen en Engeland.
(ADVERTENTIE)
Stuur mij (vrijblijvend) een persoonlijke offerte^
voor uw KruisPolis ziektekostenverzekering.
Naam:M V
Adres:
Postcode:
Plaats:
Telefoonnr.:
Geboortedatum man:
vrouw:
Geboortedata kinderen:
Waar bent u nu verzekerd:
Opsturen naar Zilveren Kruis VGCN, Antwoord
nummer 1, 2200 VB NOORDW1JK, geen postzegel.
_l