Bevolkingsgroei in India: een tijdbom die verder tikt BEKENDS' Gei do» Jai DIbIM EXTRA Vrijwilligers werken aan een menswaardig bestaan voor Keniase armen fes HT' ftes? r-»L VRIJDAG 9 AUGUSTUS 1985 Explosief Kinderschare Vaklui Slopp Brouwerij en /RIJDAG 9 AUGUSTUS 1; mnopmeummó) T4? Rijken zwijgen Doot Lïdy Nicolasen NAIROBI - „Het is een vreemde wereld. Zwerfgeiten en poe pende peuters in het open riool tussen de krotten, zo diep hur kend dat ze het slijk raken. Een witte mercedes Benz die zich tussen de stulpjes doorwringt om de huur, notabene van de krakkemikkige huis jes, op te halen, het drek wordt plaatselijk be dekt met schiHen, plas tic en papier. De stank van rottend fruit en het riool slaat dwars door mijn botten. En overal druist het genoeglijke leven om me heen, alsof ik middenin een reus achtige mierenhoop sta." Mathare Valley, de be ruchte sloppenwijk van Nai robi. De Nederlandse elek- tro-technicus Martien van Asseldonk werkte er als vrijwilliger, als begeleider van ambachtslieden in de sloppenwijk. Hij schrijft er over in de verhalenbundel „Dansen als het regent". Middenop het terras van het westerse New Stanley Hotel hartje Nairobi buigen de takken, van een reusach tige boom zich over de be zoekers. Heel vroeger prik ten ontdekkingsreizigers boodschappen op deze boom. En nog wemelt het er van de papieren oproepen. Hier hebben de Nijmege- naren Greet en Henny Goverde even aangelegd op weg naar Mathare Valley. Op weg naar het Ungudo- project, een ontwikkelings project dat in 1974 door de Nederlandse pater Arnold Grol is opgezet. De mensen van Undugo willen met de Nijmegenaren praten over het opzetten van een finan cieel fonds dat vanuit Ne derland gevoed zou moeten worden. Nairobi Een openbaar waslokaal in de sloppen van Nairobi. Het gezegde luidt dat wie niet achter de bloemen van Nairobi heeft gekeken, niet in Nairobi is geweest. Vol gens officiële cijfers telt de bevolking van de Keniase hoofdstad 750.000 zielen. Maar er wonen in werke lijkheid zeker dubbel zoveel mensen. De meeste van hen, naar schatting zo'n 70%, woont in de slums. De bevolking groeit er ex plosief, sneller nog dan in de rest van het land. De Kenia se onder-minister voor Mi lieu en natuurlijke hulp bronnen Martin Shihuku gaf onlangs de schuld aan ongehuwde vrouwen. „Zij planten zich voort als konij - nen", hield hij het parlement voor. Wat hem betreft zou den vrouwen pas een kind mogen baren, als 't vorige 'tenminste vier of vijf jaar oud is. Want Kenia is bevreesd voor de toekomst, want nu al is er voor velen geen werk te krijgen. Het geboortecijfer is gestegen naar 4 het hoog ste ter wereld. Pessimisten vrezen dat het bezoek van paus Johannes Paulus de Tweede een nieuwe golf van borelingen veroorzaakt. De paus spreekt niet graag over geboortebeperking, de vrou wen in Mathare Valley evenmin. Een uitgebreide kinder schare, zo is de heersende opvatting, verzekert arme Kenianen van een welver zorgde oude dag. Maar in feite gaat in de sloppen die regel allang niet meer op. De kinderen moeten al heel snel leren voor hun eigen kostje te zorgen, omdat de moeder altijd nog wéér jongere kin dermondjes te vullen'heeft. Ze worden parkingboys genoemd, jongens en meisjes die in de straten van Nairobi op zoek gaan naar mensen die bezwijken voor hun be delende gezichten, naar mensen die om te kopen zijn of toeristen die wat al te slordig met hun kostbare bezittingen omspringen. Hun moeders scharrelen op hun manier hun kostje bij elkaar. Ze stoken clan destien brandewijn, .chan- gaa genaamd. Of ze prosti tueren zich. Vandaar dat de kinderen ook wel '20-shil- ling-kinderen' worden ge noemd. Het laagste tarief voor een hoer 'in Nairobi. Want voorbehoedsmiddelen kennen de vrouwen niet. Bo vendien is het er geen schande ongehuwd moeder te zijn. Beter ongehuwd, dan geen kinderen te hebben. Maar de meeste kinderen van Mathare Valley weten niet wie hun vader is. Arie Berkélaar (44) uit Rotterdam werkt nu in de slums. Ook hij is een techni cus, een vrijwilliger die door Undugo is aangetrokken. Undugo betekent broeder schap of solidairiteit in het Swahili, legt hij uit. Hij toont trots een oude fa briekshal waar oudere jon gens afkomstig uit de slop pen werk en een opleiding voor monteur krijgen. Berkelaar vertelt enthou siast over een uitvinding die hij deed om Unicef te helpen met de bestrijding van cho lera. mensen die aan deze ziekte lijden drogen snel uit. Berkelaar. heeft in een hou ten blokje gaten geboord, waarin de mensen de hoe veelheid zout en suiker kun nen afmeten. Voldoende om te mengen door het water dat in een flesje cola of in een literblik past. Attribu ten waarmee de Kenianen vertrouwd raken. Er moeten honderden van deze blokjes worden gepro duceerd door Undugo tegen kostprijs. Unicef verspreidt, ze gratis' onder de mensen, maar Undugo kan andere jongens zo weer vertrouwd maken met machjnebank- werk of met timmerwerk. „Het zijn allemaal par king-boys die hier rondlo pen. We willen vaklui van ze maken, zorgen dat ze later zelf een bedrijfje kunnen beginnen. Daarvoor kunnen ze een staatsdiploma- halen", zegt Arie Berkelaar. Naast de garage staat een timmerwerkplaats. Er ko men meubels vandaan en andere voorwerpen die rij - deze kinderen kun je heel veel van de wereld leren." Drommen kinderen ste ken hun handjes door het kippegaas van het hek rond de gewone lagere school. Kleine kinderen, gestoken in schooluniform of wat daar op lijkt. Soms herinnert al leen een gescheurd kraagje nog aan de officiële school- dracht. Het kindertal is de sloppenwijken van Nairobi neemt vooral door de prostitutie sterk toe. kere Kenianen of blanken zich kunnen aanschaffen. In het kantoor van Undu go toont Berkelaar aan de hand van een groot bord alle projecten van Undugo. Pro jecten voor vrouwen, jonge ren en kinderen. Projecten voor mensen die zelf een on derneming willen starten, voor mensen die het agrari sche vak willen leren. In het Delta-house wor den alle gemaakte produk- ten verkocht, variërend van kettingen van de Masaï- stam tot de bedrukte stoffen die in het eigen fabriekje worden gemaakt. Ook op de markten worden eigen pro- dukten aan de man ge bracht. De verkoop richt zich op de toeristen, maar de opbrengst is te klein. Undu go kan zonder steun van buitenaf zichzelf nauwelijks bedruipen. Heel vaak gaat de winst van de markt op aan de vol gende maaltijd, zo consta teert Berkelaar spijtig. „Het is een druppel op de gloeien de plaat" geeft hij toe. De Afrikaanse Gladys Wambui, coördinatrice van de schoolprogramma's van Undugo, zucht: „Als je ziet hoeveel kinderen er nog ge woon op straat lopen,, hoe veel er nog niet op school zitten." De school voor de wat oudere kinderen uit de slop pen is ondergebracht';in een oude brouwerij, vlakbij een reusachtige staalfabriek in de open lucht. Tussen het af val van limonadeblikjes, oliedrums, kroonkurken en meer waardeloos materiaal hameren honderden man nen onafgebroken. Het staal wordt met de hand geplet en herschapen in stalen kof fers, kacheltjes en schalen. Van ver klinkt het slaan van metaal pp metaal schel over de vlakte. Een paar me ter er vandaan heeft een kapper z'n spiegeltje en fo to's van modellen aan een boom gespijkerd. De klant zit rustig op een paar stenen te wachten. Bij de volgende boom zit éen andere kapper. De kinderen in de klassen staan op als Gladys Wambui binnenkomt. „We nemen kinderen aan vanaf hun twaalfde jaar. Kinderen die niet naar de gewone lagere school zijn geweest. Meestal gaan ze niet omdat de moe ders geen geld hebben om het schooluniform te beta len. En een schooluniform is verplicht in Kenia. Op deze school hebben ze geen uni form nodig." - FOTO'S ARCHIEF DE STEM In een van de klassen hangt een waslij ntje vol met zelfgemaakte spullen. De kinderen staan buiten, in groepjes blokken hout te verzagen. In een aangren zend klein tuintje met een metershoog hek eromheen - alles in de school staat ach ter slot en grendel - staat de maïs manshoog. „In het dagelijks leven moeten de kinderen heel snel leren om zaken te doen, te onderhandelen voor hun eigen kostje. Het zijn kleine zakenmensen als ze hier ko men en daar proberen wij op in te haken." Waarom ze niet gewoon in haar eigen streek is geble ven als onderwijzeres? „Noem het een uitdaging", zegt ze ontwijkend. „Het is makkelijk een goede onder wijzeres te zijn in een of an der dorp. Maar bij Undugo, hier raak je betrokken bij de ellende van de mensen. Van Prostitutie, moord, ziekte en honger bepalen het leven in de sloppen. Toeristen worden gewaarschuwd de vallei te mijden. Aan de an dere kant van de stad, in de heuvels, wonen de rijkere Kenianen. Ze vermijden ge sprekken over de sloppen. Zeggen: als wij maar stug doorgaan met de ontwikke ling van Kenia raken we vanzelf van die sloppen af. Voor de bewoners van de sloppen is het de vraag of ze ooit de grauwe sfeer en kleur kunnen ontvluchten. Ze leven niet met de toe komst. Elke dag is een nieuw gevecht om het bestaan. De sloppen ontstonden toen in 1962 de onafhankelijkheid van Kenia werd uitgeroe pen. In drommen kwamen de mensen van het platte land naar de grote stad. Op zoek naar werk, op zoek naar eten. Ze bouwden zich aan de rand van de stad hutten van alles wat maar voorhanden was. Karton, plastic en an der afval. Later vertrokken naar de stad, op zoek naar hun man die al vooruit was gegaan. Als ze al herenigd werden ontvluchtte de man vaak de ellende van alledag. Ook hij was, zonder werk, niet bij machte al die honge rige kelen te spijzen. De Keniase regering bull- dozert de schamele optrekjes allang niet meer plat. Toen een cholera-epidemie uit brak heeft de regering toi letten en waterkranen aan gelegd. En toen een enorme brand de talloze papieren huisjes verwoestte, hebben de bewoners zich hutten ge bouwd. De oudere mannen, die zich de traditonele hut- tenbouw herinnerden, moesten eraan te pas komen om te vertellen welke mod der wel en welke niet ge schikt is. Mathare Valley is een wijk zoals vele grotere ste den in ontwikkelingslanden die kennen. Straks als de paus Nairobi aandoet zullen de bewoners, net zoals tij dens de derde wereldconfe rentie voor vrouwen van de Verenigde naties, weer uit het dagelijkse straatbeeld van de grote stad worden verjaagd. Terug de vallei in, aan het gezicht onttrokken. Alsof ze niet bestaan. Samen met Fabio, de di recteur van Undugo, hebben de Nijmegenaren besloten een Undugo Vriendenclub Nederland op te richten. Maar zolang er geen vereni ging is, zolang er geen statu ten zijn, kunnen giften voor Undugo worden overge maakt opgironummer 4758484 ten name van M. Lips, rekening Undugo Nij megen. FATESHPURBERI (UPI) - Op het gezicht van de dokter valt frustratie te lezen, wanneer hij pro beert Bhagwathi, een 30- jaar oude moeder van vijf dochters, ervan pro beert te overtuigen zich te laten steriliseren. Ze is een van de slechts vier vrouwen in het centrum voor primaire gezond heidszorg van Fateshpur- beri, een drie verdiepin gen tellend gebouw in een stoffig dorp 48 kilometer van New Delhi. Tijdens de afspraak tikt een ver pleegster op haar tafel en spelen administrateurs een spelletje kaart. „Ik wil doorgaan met kinde ren krijgen tot ik een zoon heb", zegt Bhagwati terwijl ze naar de grond kijkt. De dokteF, C. Guptha, is geprikkeld. „Hoe kan ik deze mensen overtui gen van (het nut van) gezins planning en sterilisatie?", zegt hij. Met de last van al 750 mil joen mensen, van wie velen wanhopig arm, moet India elk jaar zorgen voor voedsel, scho len en banen voor nog eens 13 miljoen nieuwe mensen. De Wereldbank voorspelt dat In dia tegen het jaar 2050 de grootste bevolking ter wereld zal hebben en China, dat een harde bevolkingspolitiek voert, zal voorbijstreven. „We weten dat we tegen het jaar 2000 een miljard mensen heb ben", zegt Rami Chhabra, voorlichter van een particulie re stichting voor gezinsplan- ning. „De enige vraag is nog 'hoeveel meer het er zullen zijn". Functionarissen die zich iri India met gezinsplanning be zighouden, hebben een hele reeks methodes geprobeerd - van massale gedwongen steri lisatie tot massa-onderwijs. Maar het eerste, land met een door de staat gefinancierd be volkingsprogramma wordt nog steeds verscheurd door twijfel over het beleid van ge zinsplanning. Premier Rajiv Gandhi gaf onlangs toe dat de huidige me thoden niet werken. „Of schoon er nu programma's zijn, leveren ze geen goede re sultaten op", zei hij. „Een van de belangrijkste factoren is de sociale en culturele blokkade die wordt opgeworpen tegen geboortenbeperking", aldus de Indiase premier. De grootste mislukkingen komen voor op het platteland, waar'70 procent van de bevol king woont. „Ik spreek tot tien families per dag", zegt.Thanga Mani, een vroedvrouw en ver pleegster. „Ik ben blij als ik één persoon per maand tot ste rilisatie kan krijgen". De meeste vrouwen zijn analfabeet en sterk onder in vloed van traditie en religie. Rajiv Gandhi In het gezondheidscentrum van Fateshpurberi haalt Bhagwathi, na bijna drie kwartier dokter Guptha te hebben aangehoord, de schou ders op en zegt hem dat „kin deren een gave Gods zijn". Kinderen van het mannelijk geslacht krijgen de voorkeur, omdat een zoon en zijn vrouw volgens de traditie in het huis van zijn ouders blijven, terwijl een dochter naar het huis van de schoonfamilie gaat. Veel echtparen gaan, zelfs na vijf of zes dochters, door met de voortplanting om te proberen een zoon te krijgen. „Voor mensen op het platte land speelt het gezin een be langrijkere rol dan voor de mensen in de stad", aldus Manjit Singh, een sociaal wer ker voor de door de overheid gefinancierde Associatie voor Gezinsplanning. Zij geloven dat een groot gezin een teken is van geluk. Meer kinderen betekenen meer hulp in huis en op de akker. Kinderen bie den ook zekerheid voor de ouders op hun oude dag. En de hoge kindersterfte brengt de mensen ertoe zoveel mogelijk kinderen voort te brengen, zo dat zij er zeker van zijn dat een aantal overleeft. „Wij moeten de onderdruk ten stoppen bij twee kinderen wannneer de regering hun geen enkele sociale zekerheid of medische voordelen ver schaft?", zegt dr. D. Banarjee, voorzitter van het centrum voor sociale geneeskunde aan de Jawaharla'l Nehru Univer siteit. „Het heeft 'voor de ar men gewoon geen zin minder kinderen te nemen". Onderwijs, hoger inkomen en betalingen tot 150 rupees (40 gulden) hebben veel van de In dische stadsbewoners ertoe gebracht aan geboorteregeling te doen na twee of drie kinde ren, maar de weerstand van de arme plattelandsbevolking brengt veel functionarissen die zich met gezinsplanning bezighouden, ertoe hardere methoden voor te stellen. „Voor deze plattelandsgebie den is dwang de enige ma nier", aldus Guptha. „Anders ertig Door Cees Manders tOME - Maruschka jetmers gaat het he lemaal maken, in de filmwereld. Drie jaar jeleden was ze nog au pair in Parijs, en nu is ie al bijna de bekend ste Nederlandse film- jster, in het buitenland ilthans. In Rome stond ze de Ita- iaanse pers te woord over de ilm die ze deze maanden in lome maakt. De film, 'Diavolo corpo', zal waarschijnlijk iet veel 'Oscars' opleveren, en .lisschien zelfs niet eens tot de Jederlandse bioscoop door- ringen zoals het gros van de [taliaanse films. Maar het is .iteressant de Maruschka jetmers (22) van het Drentse platteland in Rome's sjieke fhampagne-lokaal 'Heming- jay' bezig te zien met haar public relations'. Ze doet dat net verve. De film 'Duivel in mijn lijf' gebaseerd op een boek uit de i'intiger jaren, van de Frans jan Radiguet, een boek dat bpzien baarde of in elk geval onze generatie beïnvloedde' oals een wat oudere italiaan journalist verzekerde. Had laruschka dat boek ook gele- ;n? De jeugdige filmster ant woordt met grote beslistheid: [Nou en of. Het is een van de srste boeken die ik gelezen keb. Maar u moet me niet vra- gej w| üj na( ga It da O latei gaai Man IUBLIN (RTR) - In iet literaire wereldje ran Dublin is bescha- ïende touwtrekkerij [aande rond het do- lenmasker van de phrijver James Joy- auteur van het ïoderne klassieke rerk 'Ulysses'. Het masker werd juli verkocht van- it het Joyce-mu- >um na een reeks ïysterieuze transac- ies die de woede van le kleinzoon van de Schrijver, Stephen, opwekten. „Ik heb er ernstig bezwaar te ren dat dit breekbare tasker als een cir- ibezienswaardig- ïeid Ierland wordt loorgesleept. Dit is (een portret of meu- ïlstuk. Het is een iodenmasker dat van iet stoffelijk over- pchot van mijn groot rader werd afgeno- len", aldus Joyce. Stephen Joyce, de faatste rechtstreekse afstammeling van de schrijver, dreigt met 'iet veranderen van pijn testament, zodat Ierse instellingen iets meer uit de na jatenschap van Joyce djgen, tenzij de ver- koop ongeda| gemaakt. Het mask een van twd het o ver lij q Joyce in Zv in 1941 wei maakt door f serse beelj Paul Specfl drachtgeefsti de in Zürich 1 kunsthistorie Giedion-Well intieme vrietl de Joyces. Zij gaf een maskers aan J Scott, een staand Iers en literator, Joyce-museu richtte en bezl uitkijktoren de baai vanl uitziet.(W.V.).| Volgens Joyce had komen zij niet uit zichzelf". „Maar we probeerden dwang en het werkte niet", werpt Chhabra tegen. „Het ontzegde gezinnen basisbe hoeften. Daarom kwamen ze in opstand". Van 1975 tot 1977, toen onder premier Indira Gandhi de noodtoestand van kracht was, gebruikten func tionarissen dreigementen als het verlies van banen, kortin gen op het salaris en soms re gelrechte fysieke dwang om de hoge quota van sterilisaties te halen. Miljoenen mensen - jong en oud, pas getrouwd of al lang weduwe of weduw naar, met of zonder kinderen - werden opgepakt en in vrachtwagens afgevoerd voor sterilisatie. Het aantal sterilisaties steeg tot meer dan acht miljoen in de 18 maanden van de nood toestand, maar de draconische maatregelen maakten velen woedend. De publieke veront waardiging droeg bij tot de verkiezingsnederlaag van In dira Gandhi in 1977. Het vol gend jaar liep het aantal steri lisaties terug met zeven mil joen tot een'miljoen. „Vanwege de noodtoestand is ons programma 20 jaar te ruggezet", aldus A.D. Cripa- thy, hoogleraar communicatie aan het Nationale Instituut voor Gezondheidheid en Ge zinswelzijn. Tien jaar later „blijft het doel het zelfde als aiSllsIt.P f>n fff>t de dagen van de noodtoe-l^""5"^ W ISKe. £iei stand", aldus Satish Chanderl van de Associatie voor Gezins-J planning. „Maar onze middel len om het doel te bereiken zijn veranderd. Er is ruimte voor dwang, zoals t eerder gebeurde". De regering heeft gepro beerd de oude ideeën te trans formeren door de nadruk tf leggen op onderwijs en ge zondheidszorg, maar er a)n talrijke obstakels. „Deze men sen kennen niet eens de bevol king van hun eigen dorp, h* zouden zij het bevolkingspro bleem van India dan ken nen?", zo vraagt dokter Gup tha. De regering en de particu-,| liere organisaties proberen met geld en goederen, zoal-' kleren, keukengerei en land bouwwerktuigen de mens® ertoe te bewegen sterilisatie aanvaarden. Maar het geboor tecijfer blijft hoog. Het gemid' delde kindertal is slechts mar ginaal gedaald van 5,7 in tot 5,3 in 1981. Deskundigen inzake boortebeperking menen dat d regering sociale zekerheid betere gezondheidszorg moe verschaffen om de onderlip' gende oorzaken van het gro" kindertal aan te pakken. Maar de bevolkingsgroei India is zo groot, dat het moe1' lijk zal zijn deze snel onde controle te krijgen, aldi® Chhabra, zelfs indien de reg' ring in staat is het best moge lijk beleid te voeren. „We lppie Happie en Stuc len geen verandering zien VOO'I ef - fewaaz- het jaar 2000", meent z" „Maar de 21-ste eeuw zal wor den bepaald door wat we doen of niet doen". nul U*\T? 416 (Wfó- SI0NSEL STAPION- V£(?kDREK, WCtóPITMto GROOTSTE KlAmtz!

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 12