GEEN SP Nieuwdorp tegen Excelsior ^estdorp t\ WOENSDAG 31 JUL11985 MAASTRICHT - Is het toeval, dat juist in de laatste dertig jaar, in de moderne Tour derhalve, drie mannen er in ge- slaagd zijn elk vijf keer te winnen? 'Monsieur Chrono' 'De das' Vergelijking Drank Record Beperkt WOENSDAG 31 JUL11 JERneczen - In de tweede tio van He strijd om het na- ,nale Belgische kampioen- ."sp motorcross in de 250 cc- 1 internationalen, heeft iiit Westdorp uit Schoon- hj*e. beslag gelegd op de On h p'aats in de eindstand. srü.,.1 smalle, maar vooral lén'aCU'aire circuit van 'Het k te Koningshooikt waren uil ,ecHter wel de halve liter- zp„° Hie met de vetste prij- R'ngen lopen. Door Jean Nelissen Of moet de oorzaak gezocht worden in de verbeterde medische I verzorging, het tech- nisch vervolmaakte materiaal, de betere we ll gen, organisatie en be- i veiliging, waardoor een I kampioen, meestal ge- steund door een sterke groep helpers, zijn ta- lent effectiever kan aanwenden. 1 In de pionierstijd zijn er H ongetwijfeld renners ge il weest, die ook vijf ronden van Frankrijk hadden kun- nen winnen. Maar het regle- ment, dat aanvankelijk was afgestemd op super-indivi- 1 dualisme, iedereen moest S immers zijn eigen schade j§ herstellen, maakte van de 1 Tour soms een gokspel. Kampioenen, die in hun tijd de concurrenten domineer- den, verloren niettemin we- gens onherstelbare defecten, E die hen ver achteruit wier- E pen. Later veroorzaakten de twee wereldoorlogen een 5 breuk in talrijke carrières. 1 Gino Bartali bijvoorbeeld was een fantastische klim mer en hij had de Tour ten- minste vijf keer op zijn naam kunnen schrijven. E Eenmaal ging hij met de twee Italiaanse ploegen naar huis, omdat vijandig gezinde 5 Franse supporters hem be dreigden, eenmaal reed hij met de gele trui om zijn schouders in een koude S bergstroom, waardoor hij longontsteking kreeg, en de tweede wereldoorlog onder- brak zes j aar zij n loopbaan. E Hoe het ook zij, sinds 21 juli 1985 zijn er drie mannen, die het record houden: Jac- ques Anquetil, Eddy Merckx en Bernard Hinault. Hun ge- E schiedenis begint op een meidag in 1957, als de grote E Louison Bobet in Frankrijk E het besluit neemt voortaan E meer,tijd aan zijn gezin te E besteden, met zijn kinderen naar het strand te gaan en zijn plaats als kopman van E de Franse nationale ploeg af te staan aan de jongere ge- neratie. Marcel Bidot, de H Franse ploegleider, besluit dan een beroep te doen op een frêle Normandiër, die met groot vertoon van macht de Grand Prix des Nations heeft gewonnen, Jacques Anquetil. Hij is de zoon van een landbouwer en hij heeft E in zijn jeugdjaren tijdens de E aardbeienoogst urenlang in E een gebukte houding op het E land moeten doorbrengen. De jonge Anquetil blijkt E dus vooral een begenadigd tijdrijder, zoals trouwens la- ter ook Eddy Merckx en Ber- nard Hinault. Op de derde E dag van de Tour de France E van 1957 voert de etappe E naar Rouen, waar de jeugdi- E ge debutant zijn eigen sup- E porters aan de finish weet, E omdat hij er woont. Het is E moordend warm in Frank- E rijk en de Franse kranten E schrijven over de 'Tour Cré- matoire'. In Normandië is de Luxemburger Charly Gaul een van de eerste slachtof- fers van de hitte, hij stapt in E de bezemwagen. Jacques E Anquetil verdraagt de bui- E tengewoon hoge temperatu ren beter en hij wint in Rouen zijn eerste etappe door in de sprint van een kopgroep Nencini en Baha- montes te verslaan. De Franse nationale ploeg is oppermachtig en behaalt met onder anderen Darriga- de, Stablinski, Hassenforder en Anquetil liefst twaalf ze ges in de 22 etappes, een re cord dat tot op heden over eind is gebleven, en dat slechts in 1980 door de Ra- leigh-ploeg van Peter Post dicht benaderd werd met elf gewonnen etappes op 22. In de vijfde etappe van Rou- baix naar Charleroi opent Anquetil bij het naderen van de Belgische grens de aanval in gezelschap van Bauvin. Hij pakt in Charleroi zijn eerste gele trui. Later in de Pyreneeën blijkt dat 'mon sieur Chrono', zoals de Fran sen hem liefkozend noemen, een beperkte klimmer is. Op de Aubisque komt hij in ern stige moeilijkheden, als een groepje onder leiding van de Spaanse klimmer Jesus Lo- rono van hem wegrijdt. An quetil gaat dan tot op de bo dem, beperkt zijn verlies en wint met grote overmacht de tijdrit tussen Bordeaux en Libourne, waarin hij de nummer twee Marcel Jans- sens op bijna vijf minuten achterstand zet. Enkele da gen later rijdt hij in de gele trui in Parijs triomfantelijk zijn ereronde. Anquetil is dan 23 jaar oud. Een fantas tische loopbaan is begonnen. Het 'supertrio' van de Tour de France Eddy Merckx: de kannibaal. Twaalf jaar later doet een nieuw fenomeen zijn intrede in de ronde, de Brusselaar Eddy Merckx, dan al met een wereldtitel (1967 Heerlen) op zak. Zijn eerste grote wa penfeit wordt in de Vogezen opgetekend, als Merckx aan de voet van de Ballon d'Al sace op jacht gaat naar een groepje vluchters met onder anderen Rudi Altig en Roger de Vlaeminck. De Ballon is in dichte mist gehuld. Merckx onderhoudt met zijn grote versnelling zo'n moor dend hoog tempo, dat al zijn concurrenten er stuk aan gaan. De meest indrukwek kende triomf behaalt hij echter in de zeventiende etappe Luchon-Mourenx, als hij op de Tourmalet weg gaat, op de Aubisque zijn voorsprong vergroot en na een lange solorit Mourenx bereikt met 7 minuten en 57 seconden voorsprong. Dertig jaar na Sylvester Maes vie ren de Belgen weer een Tour-winnaar. Merckx staat in Parijs op het podium op een historisch moment, als de eerste mens een voet op de maan zet. Heel België staat op zijn kop. De Belgi sche eerste minister Paul Vandenboeynants haalt de Tour-winnaar met een rege ringsvliegtuig naar Brussel, waar de koning hem op het paleis in Laken ontvangt. Merckx wordt spoedig 'de kannibaal' genoemd, omdat hij in bijna alle klassemen ten heeft gezegevierd. Hij nam de gele en de groene trui mee naar huis en was bovendien de sterkste in het bergklassement. Hij won daarnaast zes etappes. In de komende jaren zou Eddy een waar schrikbewind in de Tour vestigen. Het is 1978, als Bernard Hinault zijn debuut maakt in de Tour. Tien jaar na Merckx is zijn eerste ronde veel minder indrukwekkend dan die van 'de kannibaal'. De Breton schuift behoed zaam naar voren in het klas sement, dat negentien dagen lang wordt aangevoerd door onder anderen Bruyere en Zoetemelk. Eerst op de twin tigste dag, in de tijdrit tus sen Metz en Nancy, pakt Hi nault de gele trui, om hem niet meer af te staan. Met twee etappezeges gaat 'de das', zoals Hinault genoemd wordt, in Parijs Joop Zoete melk 3 minuten en 56 secon den in het klassement voor af. En weer heeft het specia lisme in het tijdrijden de doorslag gegeven. Op Alpe d'Huez leek de Belg Michel Pollentier nog een gevaarlij ke concurrent voor Hinault, maar Pollentier schakelde zichzelf uit door de doping controle te frauderen met een peer. Hinault, dat was te verwachten, zou de grote man van de jaren '80 wor den. Een ding hebben deze drie mannen gemeen, een onge meen sterk hart. Ze hadden op hun topniveau in rust een polsslag van 40, hetgeen uit zonderlijk laag is. Merckx was van de drie het zwaarst gebouwd, hij woog midden in het seizoen 73 kilo bij een lengte van 1.84 m., Anquetil woog 72 kilo bij een lengte van 1.76 m. en Hinault is met 1.73 m. de kleinste en met 63 kilo ook de lichtste. De vader van Anquetil was dus land bouwer, de vader van Merckx kruidenier en de va der van Hinault spoorweg arbeider. Anquetil trouwde Janine, de echtgenote van zijn lijfarts, Eddy Merckx huwde Claudine, een lerares en dochter van de vroegere zesdagen-crack Lucien Ac- - FOTO ANP cou. En Hinault liet zich vlak voordat hij professional werd, in de echt verbinden met Martine, die de boek houding deed bij de plaatse lijke melkfabriek in Yffi- niac. Qua karakter zijn de drie mannen heel verschillend. Jacques Anquetil is onge twijfeld de meest luchtharti ge. Als wielrenner was hij eigenlijk een losbol, 's Win ters vertoefde hij dikwijls in de meest mondaine zaken van Parijs, waar hij tot aan de ochtend feestvierde. An quetil had altijd al een pas sie voor champagne. In 1965 haalde hij een opzienbaren de stunt uit. Hij stond aan de leiding van de zware Dau- phiné, die over de Chartreu se cols voert. Op de laatste dag, zo wisten al zijn concur renten, wou Anquetil zich sparen, want hij moest on middellijk na de Dauphiné in het vliegtuig stappen naar Bordeaux, waar hij enkele uren later zou deelnemen aan de monsterrit, de klas sieker Bordeaux-Parijs. Juist op die laatste dag be stookten de rivalen de Fransman onophoudelijk. Zeer vermoeid bereikte de Normandiër de finish, waar hij ongewassen naar het vliegtuig werd vervoerd en vandaar meteen naar Bor deaux werd gevlogen. Enkele uren later stapte hij op zijn fiets om aan de monsterrit te beginnen. On derweg kreeg 'Monsieur Chrono' vreselijke inzinkin gen en in de finale leek hij van zijn fiets te vallen. „Geef mij champagne!", riep hij te gen zijn ploegleider Raphael Geminiani. Deze schonk en kele glazen champagne in, die Anquetil in één teug leegde. Het wonder ge schiedde. De champagne had zo'n opwekkende uitwerking op Anquetil, dat hij zijn in zinking te boven kwam en zegevierend de streep be reikte. Ooit waarschuwde Geminiani de renners bij de start van een etappe in de Midi Libre dat Anquetil nog dronken was. Anquetil had de hele nacht champagne ge dronken en verscheen onder invloed aan de start. „Jon gens, laat hem enkele hon derden meters voor de groep uitrijden, dan gebeuren er tenminste geen ongelukken", adviseerde Geminiani. Dit geschiedde ook en Anquetil fietste een kwartiertje in zijn eentje, begon zich echter stilaan weer wat beter te voelen en hij kwam ook in zijn ritme. Die dag hebben de renners hem eerst bij de finish weer terug gezien. Eddy Merckx was veel se rieuzer. Hij leefde als een monnik voor zijn beroep en hij permitteerde zich slechts sporadisch een glaasje wijn. Waar Anquetil niet zo veel belangstelling toonde voor zijn materiaal, bemoeide Merckx zich er altijd mee. Hij adviseerde zijn mecani ciens wat ze moesten doen, hetgeen later geleid heeft tot het oprichten van zijn eigen rijwielfabriek. Anquetil lachte graag en was steeds in een groot gezelschap te vin den. Tijdens zijn loopbaan leefde Merckx eerder terug getrokken. De soms verstik kende populariteit maakte hem een beetje mensen schuw. Bernard Hinault heeft precies zoals Merckx gerea geerd en schermt zijn omge ving hermetisch voor vreemdelingen af. Jarenlang was hij onbereikbaar voor de buitenwereld als hij niet koerste. Eerst het laatste jaar, nu hij in de herfst van zijn loopbaan is gekomen, is Hinault iets toegankelijker geworden. Maar zijn gezin blijft ver van de sportwereld vandaan. In het Guiness Book of Records staat Bernard Hi nault als de man die in 1981 de snelste Tour de France reed, met een totaal gemid delde van 37 km. en 844 m. Anquetil bezet in dit klasse ment de derde plaats, hij fietste in 1962, nota bene 23 jaar geleden, met een moyenne van 37 km. en 306 m. In die tijd werd de Tour directie vaak verweten, dat Jacques Anquetil: Monsieur Chrono. ze het parkoers aan de mo gelijkheden van Anquetil aanpaste en dat daardoor de bergzone zo beperkt moge lijk werd gehouden. Eddy Merckx behoort ook tot de mannen die de ronde in een hoog gemiddelde hebben af gelegd, hij is vijfde, daar hij in 1971 met een gemiddelde snelheid van 36 km. en 925 m. Parijs bereikte. Anquetil en Hinault waren 23 jaar oud, toen zij hun eerste Tour de France wonnen, Merckx was 24 bij zijn eerste succes. Eddy Merckx is ook re cordhouder in het aantal ge wonnen etappes, namelijk 34. Bernard Hinault staat in dit klassement tweede met 25 etappes, en Jacques An quetil is achtste met 16 over winningen. Eddy Merckx heeft in de geschiedenis de meeste gele truien in ont vangst mogen nemen, name lijk 86, tegenover Hinault 73 en Anquetil 50. Daarbij moet worden aangetekend, dat de gele trui pas in 1919 voor het eerst aan de leider in het al gemeen klassement werd uitgereikt, dat was toen de Fransman Eugene Christop- he. Hoe denken de drie re cordhouders in de Tour anno 1985 over het verleden en over hun tegenstanders? Jacques Anquetil, die elke dag op het televisiepodium in de Tour te vinden was, waar hij commentaar gaf voor Antenne 2 met Robert Chapatte: „Ik ben natuurlijk blij dat ik zo veel talent in de wieg heb meegekregen. Daardoor kan ik nu een fijn leven leiden. Ik werk af en - FOTO ANP toe nog wat op onze boerde rij (Anquetil bezit een prachtige kasteelboerderij in de buurt van Rouen met 500 hectare grond er bij en 500 koeien, die door zes knechten verzorgd worden, red.) en ik blijf met veel belangstelling de Tour volgen. Ik heb in de loop der jaren mijn opvol gers goed bestudeerd. Merckx reed een heel andere wedstrijd dan ik. Hij was al tijd van voren te vinden, evenals trouwens Hinault. Ik reed meestal achteraan in het peloton, totdat mijn tijd gekomen was. Het controle- werk over het peloton liet ik aan mijn ploeg over. Merckx en Hinault bemoeiden zich er zelf mee. Ik vind hen meer nerveuzere types, omdat zij ook veel meer wedstrijden wilden winnen. Voor mij was de Tour het belangrijk ste, klassiekers interesseer den mij niet". In de laatste week van de afgelopen Tour verscheen ook Eddy Merckx. Op de top van de Aubisque zei hij: „Het is zo moeilijk om ren ners van verschillende gene raties met elkaar te vergelij ken. Hun tegenstanders wa ren immers van een ander kaliber. Ik heb Anquetil en Hinault bewonderd, maar ik geloof toch dat ik het groot ste herstellingsvermogen be zat. Anquetil en Hinault hebben altijd een beperkt programma gereden met de Tour als hoofddoel. Ik fietste van februari tot oktober om te winnen, klassiekers, ron den, criteriums, alles. En vaak was ik ook nog in de winter in zesdaagsen aktief". Bernard Hinault: „Aan vergelijkingen heb ik altijd al een hekel gehad. Als je vijf keer de Tour wint, moet je in alle opzichten een goede atleet zijn, een grote in je g vak met een superbe gezond- heid. Niet alleen moet je at- letisch je tegenstanders overheersen, maar ook ver- standelijk. Want het valt niet mee drie en een halve week lang een grote groep van 150 renners onder con- trole te houden. Als ik dan g toch iets over mijn voorgan- g gers moet zeggen, dan vind g ik dat we met zij n drieën een goed gezelschap vormen". De vijf overwinningen in g de Tour de France vormen een barrière die niet snel 2 meer door iemand zal geno- 2 men worden. Eddy Merckx: „Daarvoor moet je heel lang 5 erg gezond blijven en ook g veel geluk in je leven heb- g ben". Jacques Anquetil: „Ik g verwacht niet dat Hinault g nog ooit een zesde zege zal g behalen. Hij is nu al over g zijn top heen". En Bernard g Hinault tenslotte: „Als ik het g volgend jaar nog eens start, dan rijd ik voor Greg Le- mond, ik heb hem mijn s woord gegeven", onze motorsportmedeiverker rERNEUZEN - Hoewel hij al rtI) voorzichtige prognose in ,je richting had gedaan, wam het complete succes oor motorcrosser Alex War- rens uit Ossenisse toch nog als verrassing. Nadat War- rens eerder dit seizoen zich _og tevreden moest stellen ojot tweede en derde plaatsen, l^vvees hij in Brakel wel dege- ijjR de 'coming man' in de 500 jc-categorie junioren te zijn. In de zesde ronde voor het kampioenschap pakte War rens de maximale score: in Ijeide reeksen ging hij zege vierend over de finish. Warrens maakte er geen ge heim van dat harde en heuvel achtige circuits op zijn voor- Frans Van onze sportredactie NIEUWDORP - Het eerste team van de zaterdagclub Nieuwdorp speelt donderdag 1 augustus op eigen terrein een vriendschappelijk oefenduel tegen de Rotterdamse eredivi sieclub Excelsior. Vrijdag 9 augustus komt het C-team van Roda JC op be zoek in Nieuwdorp. Beide wedstrijden beginnen om 19.00 charles de caluwe reed afgelopen weekeinde op de Belgische wegen twee keer in de prijzen in amateurwed strijden. In Kalken werd de Terneuzenaar zevende in een veld van 36 deelnemers en in Waarschoot reikte hij naar een zeventiende plaats. In Waarschoot gingen 52 renners van start. werner dhont uit Hulst reed in Kasterlee naar een ne gende plaats in een amateur- koers met 65 vertrekkers. cyriel hoefnagels uit Clinge was in Delstelbergen één van de drie Zeeuws-Vla mingen die in de prijzen reed. Hij werd twaalfde. cor ver- VAET uit Walsoorden werd veertiende en hans moens uit Axel achttiende. Dit alles in een veld van 44 amateurs. In Waasmunster was er een negende plaats voor cyriel hoefnagels en een vierde voor cor vervaet. Hier gingen 45 renners van start. ronnie hamelinck uit Schoondijke reed in Ettelgem naar de zestiende plaats. Daar gingen 30 renners van start. eric vereecken uit St- Jansteen eindigde in Malde- gem, waar 39 amateurs ver trokken, op de veertiende plaats. patrick van passel uit Sluiskil eindigde in een veld fan 39 amateurs als zevende in Kobbegem. N1EK de taeye uit Eede werd in Hansbeke, waar 26 ju nioren de strijd aanbonden, negende. rtdi rabout uit Zuidzan- ie en jacky fortrei uit Rreskens reden in Maria-Al- 'er respectievelijk naar een dertiende en veertiende plaats 'n een nieuwelingenkoers met deelnemers. prank verbiest uit Hulst eindigde in een nieuwelingen koers in Eksaarde met 26 deel nemers op een negentiende Plaats. Harold hondt uit Huist werd in Deinze zevende in een veld van 20 deelnemers. In Eke eindigde hij als zeventiende, baar gingen 29 nieuwelingen fan start. peter van t westeinde jut Biervliet finishte in Bel- !®n. in een koers van de WA- J®. op een vijfde plaats. Er ®aren 32 vertrekkers. wjr verplanke uit Bier met werd in Melle derde in n veld van 60 renners. P"" °nze motprsportmedewerker

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 8