GEEN SP
Nieuwdorp
tegen
Excelsior
^estdorp t\
WOENSDAG 31 JUL11985
MAASTRICHT - Is
het toeval, dat juist
in de laatste dertig
jaar, in de moderne
Tour derhalve, drie
mannen er in ge-
slaagd zijn elk vijf
keer te winnen?
'Monsieur Chrono'
'De das'
Vergelijking
Drank
Record
Beperkt
WOENSDAG 31 JUL11
JERneczen - In de tweede
tio van He strijd om het na-
,nale Belgische kampioen-
."sp motorcross in de 250 cc-
1 internationalen, heeft
iiit Westdorp uit Schoon-
hj*e. beslag gelegd op de
On h p'aats in de eindstand.
srü.,.1 smalle, maar vooral
lén'aCU'aire circuit van 'Het
k te Koningshooikt waren
uil ,ecHter wel de halve liter-
zp„° Hie met de vetste prij-
R'ngen lopen.
Door Jean Nelissen
Of moet de oorzaak
gezocht worden in de
verbeterde medische
I verzorging, het tech-
nisch vervolmaakte
materiaal, de betere we
ll gen, organisatie en be-
i veiliging, waardoor een
I kampioen, meestal ge-
steund door een sterke
groep helpers, zijn ta-
lent effectiever kan
aanwenden.
1 In de pionierstijd zijn er
H ongetwijfeld renners ge
il weest, die ook vijf ronden
van Frankrijk hadden kun-
nen winnen. Maar het regle-
ment, dat aanvankelijk was
afgestemd op super-indivi-
1 dualisme, iedereen moest
S immers zijn eigen schade
j§ herstellen, maakte van de
1 Tour soms een gokspel.
Kampioenen, die in hun tijd
de concurrenten domineer-
den, verloren niettemin we-
gens onherstelbare defecten,
E die hen ver achteruit wier-
E pen. Later veroorzaakten de
twee wereldoorlogen een
5 breuk in talrijke carrières.
1 Gino Bartali bijvoorbeeld
was een fantastische klim
mer en hij had de Tour ten-
minste vijf keer op zijn
naam kunnen schrijven.
E Eenmaal ging hij met de
twee Italiaanse ploegen naar
huis, omdat vijandig gezinde
5 Franse supporters hem be
dreigden, eenmaal reed hij
met de gele trui om zijn
schouders in een koude
S bergstroom, waardoor hij
longontsteking kreeg, en de
tweede wereldoorlog onder-
brak zes j aar zij n loopbaan.
E Hoe het ook zij, sinds 21
juli 1985 zijn er drie mannen,
die het record houden: Jac-
ques Anquetil, Eddy Merckx
en Bernard Hinault. Hun ge-
E schiedenis begint op een
meidag in 1957, als de grote
E Louison Bobet in Frankrijk
E het besluit neemt voortaan
E meer,tijd aan zijn gezin te
E besteden, met zijn kinderen
naar het strand te gaan en
zijn plaats als kopman van
E de Franse nationale ploeg af
te staan aan de jongere ge-
neratie. Marcel Bidot, de
H Franse ploegleider, besluit
dan een beroep te doen op
een frêle Normandiër, die
met groot vertoon van macht
de Grand Prix des Nations
heeft gewonnen, Jacques
Anquetil. Hij is de zoon van
een landbouwer en hij heeft
E in zijn jeugdjaren tijdens de
E aardbeienoogst urenlang in
E een gebukte houding op het
E land moeten doorbrengen.
De jonge Anquetil blijkt
E dus vooral een begenadigd
tijdrijder, zoals trouwens la-
ter ook Eddy Merckx en Ber-
nard Hinault. Op de derde
E dag van de Tour de France
E van 1957 voert de etappe
E naar Rouen, waar de jeugdi-
E ge debutant zijn eigen sup-
E porters aan de finish weet,
E omdat hij er woont. Het is
E moordend warm in Frank-
E rijk en de Franse kranten
E schrijven over de 'Tour Cré-
matoire'. In Normandië is de
Luxemburger Charly Gaul
een van de eerste slachtof-
fers van de hitte, hij stapt in
E de bezemwagen. Jacques
E Anquetil verdraagt de bui-
E tengewoon hoge temperatu
ren beter en hij wint in
Rouen zijn eerste etappe
door in de sprint van een
kopgroep Nencini en Baha-
montes te verslaan.
De Franse nationale ploeg
is oppermachtig en behaalt
met onder anderen Darriga-
de, Stablinski, Hassenforder
en Anquetil liefst twaalf ze
ges in de 22 etappes, een re
cord dat tot op heden over
eind is gebleven, en dat
slechts in 1980 door de Ra-
leigh-ploeg van Peter Post
dicht benaderd werd met elf
gewonnen etappes op 22. In
de vijfde etappe van Rou-
baix naar Charleroi opent
Anquetil bij het naderen van
de Belgische grens de aanval
in gezelschap van Bauvin.
Hij pakt in Charleroi zijn
eerste gele trui. Later in de
Pyreneeën blijkt dat 'mon
sieur Chrono', zoals de Fran
sen hem liefkozend noemen,
een beperkte klimmer is. Op
de Aubisque komt hij in ern
stige moeilijkheden, als een
groepje onder leiding van de
Spaanse klimmer Jesus Lo-
rono van hem wegrijdt. An
quetil gaat dan tot op de bo
dem, beperkt zijn verlies en
wint met grote overmacht de
tijdrit tussen Bordeaux en
Libourne, waarin hij de
nummer twee Marcel Jans-
sens op bijna vijf minuten
achterstand zet. Enkele da
gen later rijdt hij in de gele
trui in Parijs triomfantelijk
zijn ereronde. Anquetil is
dan 23 jaar oud. Een fantas
tische loopbaan is begonnen.
Het 'supertrio' van
de Tour de France
Eddy Merckx: de kannibaal.
Twaalf jaar later doet een
nieuw fenomeen zijn intrede
in de ronde, de Brusselaar
Eddy Merckx, dan al met een
wereldtitel (1967 Heerlen) op
zak. Zijn eerste grote wa
penfeit wordt in de Vogezen
opgetekend, als Merckx aan
de voet van de Ballon d'Al
sace op jacht gaat naar een
groepje vluchters met onder
anderen Rudi Altig en Roger
de Vlaeminck. De Ballon is
in dichte mist gehuld.
Merckx onderhoudt met zijn
grote versnelling zo'n moor
dend hoog tempo, dat al zijn
concurrenten er stuk aan
gaan. De meest indrukwek
kende triomf behaalt hij
echter in de zeventiende
etappe Luchon-Mourenx, als
hij op de Tourmalet weg
gaat, op de Aubisque zijn
voorsprong vergroot en na
een lange solorit Mourenx
bereikt met 7 minuten en 57
seconden voorsprong. Dertig
jaar na Sylvester Maes vie
ren de Belgen weer een
Tour-winnaar. Merckx staat
in Parijs op het podium op
een historisch moment, als
de eerste mens een voet op
de maan zet. Heel België
staat op zijn kop. De Belgi
sche eerste minister Paul
Vandenboeynants haalt de
Tour-winnaar met een rege
ringsvliegtuig naar Brussel,
waar de koning hem op het
paleis in Laken ontvangt.
Merckx wordt spoedig 'de
kannibaal' genoemd, omdat
hij in bijna alle klassemen
ten heeft gezegevierd. Hij
nam de gele en de groene
trui mee naar huis en was
bovendien de sterkste in het
bergklassement. Hij won
daarnaast zes etappes. In de
komende jaren zou Eddy een
waar schrikbewind in de
Tour vestigen.
Het is 1978, als Bernard
Hinault zijn debuut maakt
in de Tour. Tien jaar na
Merckx is zijn eerste ronde
veel minder indrukwekkend
dan die van 'de kannibaal'.
De Breton schuift behoed
zaam naar voren in het klas
sement, dat negentien dagen
lang wordt aangevoerd door
onder anderen Bruyere en
Zoetemelk. Eerst op de twin
tigste dag, in de tijdrit tus
sen Metz en Nancy, pakt Hi
nault de gele trui, om hem
niet meer af te staan. Met
twee etappezeges gaat 'de
das', zoals Hinault genoemd
wordt, in Parijs Joop Zoete
melk 3 minuten en 56 secon
den in het klassement voor
af. En weer heeft het specia
lisme in het tijdrijden de
doorslag gegeven. Op Alpe
d'Huez leek de Belg Michel
Pollentier nog een gevaarlij
ke concurrent voor Hinault,
maar Pollentier schakelde
zichzelf uit door de doping
controle te frauderen met
een peer. Hinault, dat was te
verwachten, zou de grote
man van de jaren '80 wor
den.
Een ding hebben deze drie
mannen gemeen, een onge
meen sterk hart. Ze hadden
op hun topniveau in rust een
polsslag van 40, hetgeen uit
zonderlijk laag is. Merckx
was van de drie het zwaarst
gebouwd, hij woog midden
in het seizoen 73 kilo bij een
lengte van 1.84 m., Anquetil
woog 72 kilo bij een lengte
van 1.76 m. en Hinault is met
1.73 m. de kleinste en met 63
kilo ook de lichtste. De vader
van Anquetil was dus land
bouwer, de vader van
Merckx kruidenier en de va
der van Hinault spoorweg
arbeider. Anquetil trouwde
Janine, de echtgenote van
zijn lijfarts, Eddy Merckx
huwde Claudine, een lerares
en dochter van de vroegere
zesdagen-crack Lucien Ac-
- FOTO ANP
cou. En Hinault liet zich vlak
voordat hij professional
werd, in de echt verbinden
met Martine, die de boek
houding deed bij de plaatse
lijke melkfabriek in Yffi-
niac.
Qua karakter zijn de drie
mannen heel verschillend.
Jacques Anquetil is onge
twijfeld de meest luchtharti
ge. Als wielrenner was hij
eigenlijk een losbol, 's Win
ters vertoefde hij dikwijls in
de meest mondaine zaken
van Parijs, waar hij tot aan
de ochtend feestvierde. An
quetil had altijd al een pas
sie voor champagne. In 1965
haalde hij een opzienbaren
de stunt uit. Hij stond aan de
leiding van de zware Dau-
phiné, die over de Chartreu
se cols voert. Op de laatste
dag, zo wisten al zijn concur
renten, wou Anquetil zich
sparen, want hij moest on
middellijk na de Dauphiné
in het vliegtuig stappen naar
Bordeaux, waar hij enkele
uren later zou deelnemen
aan de monsterrit, de klas
sieker Bordeaux-Parijs.
Juist op die laatste dag be
stookten de rivalen de
Fransman onophoudelijk.
Zeer vermoeid bereikte de
Normandiër de finish, waar
hij ongewassen naar het
vliegtuig werd vervoerd en
vandaar meteen naar Bor
deaux werd gevlogen.
Enkele uren later stapte
hij op zijn fiets om aan de
monsterrit te beginnen. On
derweg kreeg 'Monsieur
Chrono' vreselijke inzinkin
gen en in de finale leek hij
van zijn fiets te vallen. „Geef
mij champagne!", riep hij te
gen zijn ploegleider Raphael
Geminiani. Deze schonk en
kele glazen champagne in,
die Anquetil in één teug
leegde. Het wonder ge
schiedde. De champagne had
zo'n opwekkende uitwerking
op Anquetil, dat hij zijn in
zinking te boven kwam en
zegevierend de streep be
reikte. Ooit waarschuwde
Geminiani de renners bij de
start van een etappe in de
Midi Libre dat Anquetil nog
dronken was. Anquetil had
de hele nacht champagne ge
dronken en verscheen onder
invloed aan de start. „Jon
gens, laat hem enkele hon
derden meters voor de groep
uitrijden, dan gebeuren er
tenminste geen ongelukken",
adviseerde Geminiani. Dit
geschiedde ook en Anquetil
fietste een kwartiertje in
zijn eentje, begon zich echter
stilaan weer wat beter te
voelen en hij kwam ook in
zijn ritme. Die dag hebben
de renners hem eerst bij de
finish weer terug gezien.
Eddy Merckx was veel se
rieuzer. Hij leefde als een
monnik voor zijn beroep en
hij permitteerde zich slechts
sporadisch een glaasje wijn.
Waar Anquetil niet zo veel
belangstelling toonde voor
zijn materiaal, bemoeide
Merckx zich er altijd mee.
Hij adviseerde zijn mecani
ciens wat ze moesten doen,
hetgeen later geleid heeft tot
het oprichten van zijn eigen
rijwielfabriek. Anquetil
lachte graag en was steeds in
een groot gezelschap te vin
den. Tijdens zijn loopbaan
leefde Merckx eerder terug
getrokken. De soms verstik
kende populariteit maakte
hem een beetje mensen
schuw.
Bernard Hinault heeft
precies zoals Merckx gerea
geerd en schermt zijn omge
ving hermetisch voor
vreemdelingen af. Jarenlang
was hij onbereikbaar voor
de buitenwereld als hij niet
koerste. Eerst het laatste
jaar, nu hij in de herfst van
zijn loopbaan is gekomen, is
Hinault iets toegankelijker
geworden. Maar zijn gezin
blijft ver van de sportwereld
vandaan.
In het Guiness Book of
Records staat Bernard Hi
nault als de man die in 1981
de snelste Tour de France
reed, met een totaal gemid
delde van 37 km. en 844 m.
Anquetil bezet in dit klasse
ment de derde plaats, hij
fietste in 1962, nota bene 23
jaar geleden, met een
moyenne van 37 km. en 306
m. In die tijd werd de Tour
directie vaak verweten, dat
Jacques Anquetil: Monsieur Chrono.
ze het parkoers aan de mo
gelijkheden van Anquetil
aanpaste en dat daardoor de
bergzone zo beperkt moge
lijk werd gehouden. Eddy
Merckx behoort ook tot de
mannen die de ronde in een
hoog gemiddelde hebben af
gelegd, hij is vijfde, daar hij
in 1971 met een gemiddelde
snelheid van 36 km. en 925 m.
Parijs bereikte. Anquetil en
Hinault waren 23 jaar oud,
toen zij hun eerste Tour de
France wonnen, Merckx was
24 bij zijn eerste succes.
Eddy Merckx is ook re
cordhouder in het aantal ge
wonnen etappes, namelijk
34. Bernard Hinault staat in
dit klassement tweede met
25 etappes, en Jacques An
quetil is achtste met 16 over
winningen. Eddy Merckx
heeft in de geschiedenis de
meeste gele truien in ont
vangst mogen nemen, name
lijk 86, tegenover Hinault 73
en Anquetil 50. Daarbij moet
worden aangetekend, dat de
gele trui pas in 1919 voor het
eerst aan de leider in het al
gemeen klassement werd
uitgereikt, dat was toen de
Fransman Eugene Christop-
he.
Hoe denken de drie re
cordhouders in de Tour anno
1985 over het verleden en
over hun tegenstanders?
Jacques Anquetil, die elke
dag op het televisiepodium
in de Tour te vinden was,
waar hij commentaar gaf
voor Antenne 2 met Robert
Chapatte: „Ik ben natuurlijk
blij dat ik zo veel talent in de
wieg heb meegekregen.
Daardoor kan ik nu een fijn
leven leiden. Ik werk af en
- FOTO ANP
toe nog wat op onze boerde
rij (Anquetil bezit een
prachtige kasteelboerderij in
de buurt van Rouen met 500
hectare grond er bij en 500
koeien, die door zes knechten
verzorgd worden, red.) en ik
blijf met veel belangstelling
de Tour volgen. Ik heb in de
loop der jaren mijn opvol
gers goed bestudeerd.
Merckx reed een heel andere
wedstrijd dan ik. Hij was al
tijd van voren te vinden,
evenals trouwens Hinault. Ik
reed meestal achteraan in
het peloton, totdat mijn tijd
gekomen was. Het controle-
werk over het peloton liet ik
aan mijn ploeg over. Merckx
en Hinault bemoeiden zich
er zelf mee. Ik vind hen meer
nerveuzere types, omdat zij
ook veel meer wedstrijden
wilden winnen. Voor mij
was de Tour het belangrijk
ste, klassiekers interesseer
den mij niet".
In de laatste week van de
afgelopen Tour verscheen
ook Eddy Merckx. Op de top
van de Aubisque zei hij:
„Het is zo moeilijk om ren
ners van verschillende gene
raties met elkaar te vergelij
ken. Hun tegenstanders wa
ren immers van een ander
kaliber. Ik heb Anquetil en
Hinault bewonderd, maar ik
geloof toch dat ik het groot
ste herstellingsvermogen be
zat. Anquetil en Hinault
hebben altijd een beperkt
programma gereden met de
Tour als hoofddoel. Ik fietste
van februari tot oktober om
te winnen, klassiekers, ron
den, criteriums, alles. En
vaak was ik ook nog in de
winter in zesdaagsen aktief".
Bernard Hinault: „Aan
vergelijkingen heb ik altijd
al een hekel gehad. Als je
vijf keer de Tour wint, moet
je in alle opzichten een goede
atleet zijn, een grote in je g
vak met een superbe gezond-
heid. Niet alleen moet je at-
letisch je tegenstanders
overheersen, maar ook ver-
standelijk. Want het valt
niet mee drie en een halve
week lang een grote groep
van 150 renners onder con-
trole te houden. Als ik dan g
toch iets over mijn voorgan- g
gers moet zeggen, dan vind g
ik dat we met zij n drieën een
goed gezelschap vormen".
De vijf overwinningen in g
de Tour de France vormen
een barrière die niet snel 2
meer door iemand zal geno- 2
men worden. Eddy Merckx:
„Daarvoor moet je heel lang 5
erg gezond blijven en ook g
veel geluk in je leven heb- g
ben". Jacques Anquetil: „Ik g
verwacht niet dat Hinault g
nog ooit een zesde zege zal g
behalen. Hij is nu al over g
zijn top heen". En Bernard g
Hinault tenslotte: „Als ik het g
volgend jaar nog eens start,
dan rijd ik voor Greg Le-
mond, ik heb hem mijn s
woord gegeven",
onze motorsportmedeiverker
rERNEUZEN - Hoewel hij al
rtI) voorzichtige prognose in
,je richting had gedaan,
wam het complete succes
oor motorcrosser Alex War-
rens uit Ossenisse toch nog als
verrassing. Nadat War-
rens eerder dit seizoen zich
_og tevreden moest stellen
ojot tweede en derde plaatsen,
l^vvees hij in Brakel wel dege-
ijjR de 'coming man' in de 500
jc-categorie junioren te zijn.
In de zesde ronde voor het
kampioenschap pakte War
rens
de maximale score: in
Ijeide reeksen ging hij zege
vierend over de finish.
Warrens maakte er geen ge
heim van dat harde en heuvel
achtige circuits op zijn voor-
Frans
Van onze sportredactie
NIEUWDORP - Het eerste
team van de zaterdagclub
Nieuwdorp speelt donderdag 1
augustus op eigen terrein een
vriendschappelijk oefenduel
tegen de Rotterdamse eredivi
sieclub Excelsior.
Vrijdag 9 augustus komt het
C-team van Roda JC op be
zoek in Nieuwdorp. Beide
wedstrijden beginnen om 19.00
charles de caluwe reed
afgelopen weekeinde op de
Belgische wegen twee keer in
de prijzen in amateurwed
strijden. In Kalken werd de
Terneuzenaar zevende in een
veld van 36 deelnemers en in
Waarschoot reikte hij naar
een zeventiende plaats. In
Waarschoot gingen 52 renners
van start.
werner dhont uit Hulst
reed in Kasterlee naar een ne
gende plaats in een amateur-
koers met 65 vertrekkers.
cyriel hoefnagels uit
Clinge was in Delstelbergen
één van de drie Zeeuws-Vla
mingen die in de prijzen reed.
Hij werd twaalfde. cor ver-
VAET uit Walsoorden werd
veertiende en hans moens
uit Axel achttiende. Dit alles
in een veld van 44 amateurs.
In Waasmunster was er een
negende plaats voor cyriel
hoefnagels en een vierde
voor cor vervaet. Hier
gingen 45 renners van start.
ronnie hamelinck uit
Schoondijke reed in Ettelgem
naar de zestiende plaats. Daar
gingen 30 renners van start.
eric vereecken uit St-
Jansteen eindigde in Malde-
gem, waar 39 amateurs ver
trokken, op de veertiende
plaats.
patrick van passel uit
Sluiskil eindigde in een veld
fan 39 amateurs als zevende in
Kobbegem.
N1EK de taeye uit Eede
werd in Hansbeke, waar 26 ju
nioren de strijd aanbonden,
negende.
rtdi rabout uit Zuidzan-
ie en jacky fortrei uit
Rreskens reden in Maria-Al-
'er respectievelijk naar een
dertiende en veertiende plaats
'n een nieuwelingenkoers met
deelnemers.
prank verbiest uit Hulst
eindigde in een nieuwelingen
koers in Eksaarde met 26 deel
nemers op een negentiende
Plaats.
Harold hondt uit Huist
werd in Deinze zevende in een
veld van 20 deelnemers. In Eke
eindigde hij als zeventiende,
baar gingen 29 nieuwelingen
fan start.
peter van t westeinde
jut Biervliet finishte in Bel-
!®n. in een koers van de WA-
J®. op een vijfde plaats. Er
®aren 32 vertrekkers.
wjr verplanke uit Bier
met werd in Melle derde in
n veld van 60 renners.
P"" °nze motprsportmedewerker