rada Bezoekje aan Yorkshire is soort mini-cruise Ondergronds Vikingdorp in York uniek museum Montgomery's auto wordt nog iedere dag gepoetst ZELFS DE STANK IS NIET VERGETEN hiet eens punk DlOTEif EXTRA LEGER TRANSPORT MUSEUM IN BEVERLY: Veranderd denken Vijf miljoen door Roger Simons e meeste fotomodellen zit- op het brede trottoir in de met hun rug tegen een r. Naderbij komende toeris- naken doorgaans al op kor- fstand aanstalten om een tje te schieten. Maar de lei van de punks weerkaatst zijn spiegeltje een felle zon raat op de cameralens. Die oeuvre heeft tot gevolg, dat otograaf nerveus wordt en ijn apparatuur laat zakken, ertussen snellen enkele cs toe met groene hanekam- en vuile shirts. 'Nazi Cha- taat daarop. Zij komen met onderhandelen, et kan gebeuren, dat loeris- die aldus benaderd worden, tig op de vlucht slaan. Maar nt er vergif op innemen, dat eweg het grootste deel niet npruttelt. De houding van elijke jongelui heeft immers vreesaanjagends, ook al ge- cen zij geen dreigementen, e contante betaling van het aagde bedrag is büjkbaar ens de meeste toeristen de ;ste manier om van deze mde wezens af te komen, jmmige buitenlandse bezoe- met voldoende pondjes op aten zich kieken te midden ■roepjes punks. Zo'n stil le- kan de toerist een 'fiver' pond) kosten. Vraagje hem eraf want hij denkt van die cs, dan krijg je meestal dit oord: „Ach, ze zijn jong en om doen ze graag anders gewone mensen. Toen wij waren, deden wij immers raar." aar een Italiaan, die op zijn ik een kijkje nam in de 's Road, dacht er anders „Die punks vormen een meer weg te cijferen onder van de brutalisering, die de lse maatschappij de laatste jaar heeft ondergaan," zei ,Zij zijn de jeugd van dit IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIINI j en slangen 'entuinen en vogelparken eer dieren gestolen en er >sen. ging van directeuren van ter uit Saarbrücken, zijn van dieren uit diergaar- ihoort die van twee nooit Daarentegen kon de poli aar een uitermate giftige ier van vier kinderen die bewust te zijn in een :orgen over maakt zijn de e roofvogels adelaars, n, voor zwartemarktprij- e landen en elders. Apen ïlwitten. ■entuindirecties door ver en proberen de dierdief- ij zoeken terroristen, t de ACI, de italiaanse si, heeft dezer dagen via i beroep gedaan op de re- iid op de italiaanse wegen n. „24 miljoen transport- t op onze wegen. Maar de nog steeds de sterkte van auto's en vrachtwagens enverkeerswet. Die is de t veranderd. De regering n al lang bezig met een k al is dit jaar tot 'Jaar gheid' uit geroepen, die niet komen." Ie ACI (in Italië een zeer die haar leden echter ag kan bewegen) wijt de op de italiaanse wegen „straffeloosheid" waar van verkeersregels zich n. Vooral de buitenlan- lers gedragen zich thuis •d. In Duitsland hoef je drinken, en ze laten je al n. Dat kan hen het rijbe- danders komen bij ons de n en gaan dan in een on- de weg op. Omdat de sch absoluut is." weer regelmatig file-rij - tutowegen, nu miljoenen mders gezamenlij k met auto's mogen niet rijden, 'scherpe' controle aan- MAANDAG 29 JUL11985 :n, kunnen vooraf een zacht e bedingen. enk nu maar niet dat stie- een punk schieten er ook Het groen- en blauwhari- olkje behandelt alle voorbij ende en met camera's uitge- toeristen op dezelfde ma- Punks met pecuniaire be hingen grijpen hun kansen letterlijk aan. Door Rein van der Helm BEVERLEY (Engeland) - De historie van het Verenigd Ko- m|tkrijk wordt op het eiland f6" nog steeds in hoge ere ge houden. Hoewel de Britten he eften dat hun imperium, *uar op een gegeven ogenblik m zon nooit onderging, verle den tijd is houden zij de herin nering eraan op alle mogelijke manieren in ere. y In Beverley (Yorkshire) hebben ze voor het levendig «ouden van de historie een wel heel aparte manier gevonden. Daar is een aantal jaar gele hen, op particulier initiatief, het Museum of Army Trans- fort (museum van militaire vervoersmiddelen) gesticht. Pronkstuk van het museum 15 ongetwijfeld de Rolls Royce van veldmaarschalk Montgo mery, een bakbeest van een wagen die drie dagen na de in- Jge in Normandië in juni 7*4 op Juno Beach werd ge markeerd. Het voertuig ver- d?ert in blakende conditie, ™et zo verwonderlijk want el- dag wordt hij wel even ge- Poetst. Het eigenlijke overzicht van militair transport, dat het mu seum tracht te geven, begint in de Krim-oorlog. Men be schouwt dit als het begin van georganiseerd militair trans port omdat toen voor het eerst door militairen een spoorweg werd aangelegd en het Britse Land Transport Corps werd opgericht. De spoorwegsectie omvat locomotieven uit 1885, 1893, 1910, 1934 en 1944. Veel van dit materiaal draagt namen van Britse militairen die een Vic toria Kruis ontvingen. Hun verrichtingen staan op borden nabij de locomotieven ver meld. De Boerenoorlog in Zuid- Afrika levert de (door paarden getrokken) stafwagen van ge neraal Lord Roberts en de Eerste Wereldoorlog is in beeld gebracht door een be- voorradingspunt, compleet met een veterinaire ambulan ce voor gewonde paarden, een kruiwagen die door Chinese arbeiders werd gebruikt en een stukje spoorweg. De jaren na de Eerste We reldoorlog kenmerkten zich door allerlei zeer intensieve experimenten op transportge bied, waaronder een motor op drie wielen. Het laatste exem plaar is in Beverley te zien. Wereldoorlog twee toont ver voermiddelen die werden ge bruikt in Europa en Afrika. Onnodig te zeggen dat bij dit laatste ook een zo authentiek mogelijk woestijndecor werd nagemaakt. Een noodhospitaal in een Franse boerenschuur werd uitgerust met een kip penren. „Om de zaak zo na tuurgetrouw mogelijk weer te geven en bovendien is een eitje nooit weg", aldus de lakonieke en zeer Britse kolonel b.d. E.H. Wood. Buiten het museum wordt hard gewerkt aan wat is over gebleven van het grootste Britse transportvliegtuig dat ooit werd gebouwd: The Blackburne Beverley. Herin wordt mettertijd de lucht macht-afdeling van het mu seum ondergebracht. ZEEBRUGGE (België) - Engeland telt veel museums. Wie een bezoekje aan twee bijzondere museums - het Jorvik Viking Centre in York en het Museum of Army Transport in Beverley - wil brengen kan dit combineren met een leuke zeetrip. Dagelijks varen vanaf Rotterdam en Zeebrugge (B) schepen van de North Sea Ferries naar Hull. Vanuit deze Engelse havenplaats is het een kleinig heid beide plaatsen - die overigens meer te bieden hebben dan deze museums alleen - bezoeken. Dat kan zowel met openbaar vervoer als met de eigen auto. Behalve museums biedt het gebied, bekend als de Humberside - naar de gelijknamige rivier - een scala van mogelijkheden. Het landschap is verrassend contrast rijk. Het varieert van het heuvelachtige Yorkshire en Lincolnshire tot de massieve krijtrotsen van Flambo- rough Head. Het landschap buiten de steden is onge schonden en wie nog heimwee naar Nederland mocht hebben kan even zijn hart ophalen op het Axholme- eiland, dat een verrassend 'Hollandse' aanblik toont. De bootreizen naar Huil beginnen 's avonds. Overnach ten aan boord is mogelijk en men gaat niet met lege maag op stap want op de ochtend van aankomst wordt een ste vig ontbijt geserveerd. Voor informatie kan men terecht bij de Britse Dienst voor Toerisme in Brussel en Amster dam of ieder erkend reisbureau. elektronische constructie worden de bezoekers in wagentjes, achteruitrijdend, als het ware door de tijd ge loodst. Elke periode wordt weergegeven door een beel dengroep met op de achter grond authentiek muziek uit de betrokken periode. Langzaam rijdt men van 1985 naar 800. Dan draaien de wagentjes om en voorui trijdend doorloopt men de Viking-periode van 800 tot 1000. In het eigenlijke Viking dorp komt men ogen, oren en neus te kort. Ogen: omdat alles zo authentiek mogelijk is nagebouwd; oren: omdat elk object zijn eigen geluid heeft, variërend van tegen elkaar scheldende kinderen (dank zij een professor in het oud-Noors) tot handel op de visafslag en neus: omdat de Engelse archeologen von den dat ook de geur van zo'n Vikingdorp erbij hoorde. „De zaak is niet compleet zonder dit belangrijke as pect van het Vikingleven, hoe onplezierig soms ook", werd gezegd. Verse appels en leer worden geroken bij de tuigmakerij. Wanneer men dwars door een Viking huis rijdt ruikt men een stamppot, die even later plaatsmaakt voor een hout vuur. De geur wordt stank wanneer men over een ach tererf rijdt, compleet met la trine en varkensstal. De geuren worden gemaakt door het verhitten van spe- Vaten werden door de Vikingen veel gebruikt - Foto's Mike S Duffy ciale aromatische olieii, die de gewenste geur leveren. Aan het eind van de 13 minuten durende 'rit' rijdt men door een stukje afgra ving, zoals de archeologen die hebben aangetroffen. Een vier meter hoge aarden wal laat zien dat elke tijd zijn eigen overblijfselen heeft. Ook wordt origineel 10e eeuws timmerhout - dat een bewerking heeft onder gaan - getoond. En als men de tijd-kar heeft verlaten kan men het laboratorium werk, dat bij archeologische opgravingen plaatsvindt, bekijken. De tocht door Jor vik eindigt in een tentoon stellingshal waar 500 van de 15.000 aangetroffen en soms zeldzame voorwerpen zijn geëxposeerd. Kolonel b.d. E.H. Wood te midden van enkele legervoertuigen Door Rein van der Helm YORK (Engeland) - Een doordeweekse dag in York. Het vrij recente winkel centrum Coppergate, waar ook een vestiging van C and A dominant aanwezig is, vertoont het gebruikelijke beeld sinds die gedenkwaardige 14 april 1984, toen het Jorvik Viking Centre zijn deu ren opende. Een enorme rij geduldig wachtende mensen vult voor meer dan de helft het plein waar het winkelcentrum omheen gebouwd is. Een En gelse rij, wel te verstaan. Dat wil zeggen: keuvelende mensen, waarvan er sommi ge de rij verlaten om even een ijsje te halen en vervol gens hun plaats weer in te nemen. Anderen lezen ge duldig een krant. Ruimte wordt vrij gehouden om winkelend publiek de rij te laten doorkruisen. Het begin van de rij ver dwijnt - na soms wachttij den van twee en meer uur - in de gapende mond van het Jorvik Viking Centre. Een Engels archeologisch project dat in 1984 tot een der top attracties op toeristisch ge bied werd uitverkozen. Nu zijn Engelsen op het gebied van historie wel wat gewend, maar wat de York Archaeological Trust in vijf jaar tijds in Coppergate heeft gepresteerd grenst aan het ongelooflijke. Tientallen meters onder de grond is een compleet Vikingdorp nage bouwd, of beter gezegd her bouwd. Toen de plannen voor het winkelcentrum in 1976 vas tere vormen begonnen aan te nemen en het duidelijk werd dat het bestaande zou worden gesloopt doken de archeologen als sperwers op het gebied. Bekend was dat ter plaatse een Viking-ne derzetting had gestaan en men wilde eens bekijken wat daar nog van restte. Vijf jaar graven leverde de om vangrijkste en meest geva rieerde Britse verzameling op van 10e eeuwse voorwer pen, merkwaardig goed ge conserveerd in de drassige bodem. De vondsten veranderden het denken in Engeland over de Vikingen. Wollen sokken, munten, Oosterse zijde, zelfs zaden van zwarte bessen en restanten van kunstig ge bouwde houten huizen be wezen dat de Vikingen niet de nietsontziende barbaren waren waarvoor zij altijd zijn uitgemaakt. „Het En gelse beeld van Vikingen als bloeddorstige benden rovers verdween door deze vond sten", zegt Richard Hall van de York Archaeological Trust, een van de ruim 400 mensen die gedurende die merkwaardige vijf jaar bij het Coppergate-project wa ren betrokken. Skeletten, 15.000 gave voorwerpen, 250.000 stukken aardewerk, vijf ton dierlijke botten en een aantal opmer kelijk goed bewaard geble ven resten van Vikingge- Gouden munten en talloze gebruiksvoorwerpen zijn in het Dagelijkse drukte voor het Viking-Centre museum ook te bewonderen. Restanten van kunstig gebouwde houten huizen maken duidelijk dat de Vikingen niet de nietsontziende barbaren waren waarvoor zij altijd zijn uitgemaakt. bouwen gaven eén zeer goed en gedetailleerd beeld van het leven in Yorvik (zoals de Vikings York toen noemden) rond het jaar 1000. York werd in de eerste eeuw gesticht door de Ro meinen (de door hen ge bouwde vestingmuur is nog steeds in goede staat). Toen de Vikingen het rond 800 veroverden was het de twee de stad van het toenmalige Engeland. Zij raakten de ne derzetting weer kwijt toen hun koning Erik Bloodaxe werd afgezet in 954, maar behielden hun invloed onder Anglo-Saksische hertogen tot in 1066 Willem de Vero veraar voet op Engelse bo dem zette. Tot dan was Jor vik een druk handelscen trum op de Viking-route tussen de Noordzee en Ier land. De idee werd geboren aan de hand van de vondsten de Viking-nederzetting (ge deeltelijk) te reconstrueren. Een idee dat in Engeland, met zijn groot historisch be sef, insloeg. De 5 miljoen gulden die de reconstructie moest gaan kosten werden in minimum van tijd bijeen gebracht. Het resultaat dat werd bereikt is verbluffend, maar er werd dan ook niets aan het toeval overgelaten. Archeologen en historici be geleidden de herbouw en to neelmeesters verzorgden de verlichting. Dank zij een ingenieuze

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 5