Scouting is 75 jaar jong R I E J: UIT WETTELOOSHEID OP DE ITALIAANSE WEG TIR: de schrik van de autostrada ZELFS lil JUBILEUMJAMBOREE OP DE YELUWE Hypotheekrente per 23 juli 1985 Opening werd sof MAANDAG 29 JUL11985 EXTRA OP MAANDAG Schiet eens een punk Diefstal van tijgers en slangen MAANDAG 29 JUL11 T48 PAGINA 4 Door Hen Bollen APELDOORN - Het enthousiasme, waarmee ik 'ja' zei op het verzoek van de redactie mij als oud-gediende naar de Jubileumjamboree te begeven om daarover verslag uit te brengen, taande naarmate de zaterdag in zicht kwam. Verslag uitbrengen van de Jamboree tegen de ach tergrond van 75 jaar Scouting leek aanvankelijk een bijzonder aantrekkelijk onderwerp. GeleideUjk aan kreeg ik echter twijfels. Bijna 30 jaar is het immers geleden dat ik de hoed met de vier deuken aan de wilgen hing, 52 jaar geleden dat ik mijn eerste schreden zette op het pad van verkennen. Het zicht op de moderne vereni ging was ik al geruime tijd kwijt. Hoe zou de confrontatie met het vernieuwde Scouting uitpakken? En vooral ook: heeft de huidige jeugd een boodschap aan de herinnerin gen van een veteraan? Aan de andere kant reken den de voorlichters van de be weging me voor, dat 1 op de 10 Nederlanders ooit lid van een der (vroegere) organisaties is geweest. Dat leidde er toe, dat ik voorzichtig begon te gelo ven, dat er misschien wel wat oud-gedienden zouden zijn die dit verhaal over Scouting van nu tegen de achtergrond van Scouting van toen zouden wil len lezen. Vandaar dat ik nu toch, enigszins gerustgesteld, van start ga. „Scouting komt uit het bos", zeiden Bart Bijland en Govert van de Boom, de voorlichters in het perscentrum van de Jamboree. „We zijn feitelijk pas sinds 1973, toen de ver schillende verenigingen fu seerden, bezig met'de nieuwe opzet". Terwijl ik dit zorgvul dig noteerde liepen jongens en meisjes in uiteenlopende kle dij om ons heen. Hier en daar zag je de oude hoed, daar de baret; ook kleurige baseball petten, gleufhoeden, vecht- petjes en wat dies meer zij tooiden de frisse snuiten. La ten we eerst eens over het uiterlijke aspect praten, stelde ik voor. Bloes en das Het minimum uniform is te genwoordig bloes en das, per groep wordt uitgemaakt of hoed danwel baret wordt ge dragen. De korte broek is uit, derhalve ook de grijze kousen met de (zinloze) flossen. Rang onderscheidingstekens zijn of ficieel afgeschaft, zodat je eigenlijk geen hopman van een oubaas meer kunt onder scheiden. Een ander verschil met vroeger zit 'm in de gemengde groepen, speltakken heten die nu. Welpen en kabouters, ver kenners en gidsen, rowans en sherpa's kunnen in één speltak samengaan, kunnen óók sa men op kamp. Andere tijden, andere zeden. Wie terugdenkt aan haar of zijn jeugd zal bea men, dat er in de omgang tus sen meisjes en jongens de laat ste decennia wel het een en ander is gewijzigd. „Vaste re gels gelden er niet voor ge mengde groepen", hoor ik. De landelijke leiding stimuleert het niet, maar houdt het ook niet tegen. Het hangt volko men van de plaatselijke lei ding af. Op kleinschalig ni- beta rente vast af- rentepercentages lings gedurende sluit- wijze provi- met gemeente zonder gemeent sie in garantie garantie opgave werke opgave werke bank lijk bank lijk Annuïteiten- hypotheken A.B.N. M/A Var. 1.5 7,4 7,82 7,6 8,04 M/A 1 jr. 1,5 7,5 7,93 7,7 8,15 M/A 3 jr. 1,5 7,8 8,25 8,0 8.47 M/A 5 jr. 1,5 8,0 8,47 8,2 8,69 Plushypotheek M/A 7 jr. 1.5 8,2 8,69 8,4 8,91 Amro bank M/A var. 1,5 7,4 7,82 7,6 8,04 M/A 2 jr. 1,5 7,7 8,15 7,9 8,36 M/A 5 jr. 1,5 8,0 8,47 8,2 8,69 M/A 7 jr. 1,5 8,2 8,69 8,4 8,91 Centrale M/A 2 jr. 1 7,3 7,66 7,5 7,87 Volksbank M/A 5 jr. 1 7,7 8,09 7,9 8,31 Direktbank/ M/A 1 jr. 1 7,4 7,77 7,6 7,98 NCB bank M/A 3 jr. 1 7,7 8,09 7,9 8,31 M/A 5 jr. 1 7,8 8,20 8,0 8,41 Grenswissel- M/A 1 jr. 1 7,4 7,77 7,6 7,98 kantoren/CDK M/A 5 jr. 1 7.8 8,20 8,0 8,41 HJ/A 1 jr. 1 7,6 7,85 7,8 8,06 HJ/A 5 jr. 1 8,0 8,27 8,2 8,48 Hypotheek!. M/A 5 jr 1,25 7,8 8,33 7,8 8,33 Noord-Br M/A 10 jr. 1,25 8,0 8,54 8,0 8,54 gemeenten M/A 15 jr. 1,25 8,2 8,76 8,2 8,76 M/A 30 jr. 1.25 8,4 8,98 8,4 8,98 M/A renterust 1,5 8,0 8,57 8,0 8,57 Van Lanschot/ M/V var. 1,5 7,1 7,66 7,5 8,00 Woon- opstart M/V var. 1,5 7,1 7,56 tonds M/V 1 jr 1,5 7,3 7,88 7,5 8,00 Holland* M/V 2 jr. 1,5 7,5 8,10 7,7 8,22 M/V 5 jr. 1,5 7,8 8,43 8,0 8,55 comfort M/V max 10 jr 1,5 8,1 8,76 8,3 8,89 NMB M/A 1 jr. 1,5 7,4 7,82 7,6 8,04 M/A 3 jr. 1,5 7,8 8,25 8,0 8,47 M/A 5 jr. 1,5 8,0 8,47 8,2 8,69 keuzehyp. M/A 7 jr. 1,5 8,2 8,69 8,4 8,91 Postgiro en M/A 2 jr. 1 7,4 7,77 7,6 7,98 Rijkspost M/A 5 jr. 1 7,8 8,20 8,0 8,41 spaarbank M/A 7 jr. 1 8,0 8,41 8,2 8,63 RABO (adv.) M/A var. 1,25 7,4 7,80 7,6 8,01 M/A 3 jr. 1,25 7,7 8,12 7,9 8,34 M/A 5 jr. 1,25 7,9 8,34 8,1 8,55 M/A stabiel 1,25 8,1 8,55 8,3 8,77 HJ/A var. 1,25 7,6 7,88 7,8 8,09 HJ/A 3 jr. 1,25 7,9 8,20 8,1 8,40 HJ/A 5 jr. 1,25 8,1 8,40 8,3 8,61 HJ/A stabiel 1,25 8,3 8,61 8,5 8,83 RABO (hypo) M/A 3 jr. 1,5 7,7 8,15 7,9 8,36 M/A 5 jr. 1,5 7,9 8,36 8,1 8,58 HJ/A 3 jr. 1,5 7,9 8,22 8,1 8,43 HJ/A 5 jr. 1.5 8,1 8,43 8,3 8,64 Verenigde M/A Yi jr. 1 7,6 7,98 7,8 8,20 spaarbank M/A 3 jr. 1 7,6 7,98 7,8 8,20 M/A 5 jr. 1 7,8 8,20 8,0 8,41 M/A ideaalr. 1 7,7 8,09 7,9 8,31 Westl. Utr. st. M/V 2 jr. 1,5 7,7 8,32 7,9 8,54 standaard M/V 5/9 jr. 1,5 8,2 8,87 8,4 9,09 standaard M/V 10/15 jr. 1,5 8.4 9,09 8,6 9,32 no-risk M/V 5 jr. 1,5 op aanvr. op aanvr. lage lasten M/V 7 jr. 1,5 8,6 9,17 interim M/V 1 jr. 1,5 7,6 8,21 7,6 8,21 1e kw 85 budg. KW/A var. 1,5 8,3 8,74 8,3 8,74 Leven- hypotheken Centr. Beheer M/A 5/10/- 7,8 8,08 7,8 8,08 15/20 jr. Levensverz. KW/A 5/10 jr. 7,9 8,14 aangesl.bij NVL M/A 5/10 jr. 7,8 8,08 7,8 8,08 Van Lanschot/ met gemeentegarantie Woonfonds Holland Woonfonds Holland zonder gemeentegarantie Van Lanschot M/A maandbetaling achteraf HJ/A halfjaarbetaling achteraf M/V maandbetaling vooraf KW/A kwartaalbetaling achteraf Ook deze week noteerden wij geen enkele hypotheekrentewijzi ging. Of de rente verder kan dalen hangt in grote mate af van de renteontwikkeling in Amerika en de ons omringende landen. Copyright „Vereniging Eigen Huis" De voor zaterdagavond als 'specta culair' aangekondigde opening van de Jamboree is een sof geworden. Op het immense podium, dat grote ver wachtingen ten aanzien van het pro gramma wekte, werd een bijzonder mager programma uitgevoerd, dat bovendien zeer weinig met scouting van doen had. Een ingehuurde zanger bracht tot vervelens toe het Jamboreelied ten gehore. Hij maakte - eindelijk - plaats voor een conferencier. Diens enige verdienste bestond erin, dat hij de vertegenwoordigers van de bui tenlandse contingenten hartelijk ver welkomde. Verder had hij niets in zijn mars. Minister Brinkman van WVC sprak weinigzeggende woorden. Hij bond de jongelui bij herhaling op het hart 'naar elkaar te luisteren en te kijken, van elkaar te leren en elkaar te hel pen als dat nodig mocht zijn'. Een illusionist zorgde voor enig leven in de brouwerij, maar daarme de was de koek op. De stripfiguren Lena en haar trawanten arriveerden per satellietachtig voertuig en dat beloofde wat. Ze wisten echter ver der niets anders te doen dan zich oubollig over het toneel te bewegen. Toen een technisch mankement voortzetting van hun optreden ver hinderde, riep de conferencier uit: 'Dan zingen we maar. Olee, oleehee, olee, oholee...' In arren moede trad de openingszanger weer naar voren. Hij hief andermaal het Jamboreelied aan. Dat was het sein voor een mas sale uittocht van deelnemers en gas ten. Bijna 8000 scouts uit 20 landen nemen deel aan de Ju bileumjamboree, die Scouting Nederland ter gelegen heid van het 75-jarig bestaan van de vereniging van 27 juli t/m 3 augustus in Apeldoorn en Hoenderloo orga niseert. Nog eens 3500 zeeverkenners zijn in dezelfde tijd bijeen in Vinkeveen. Onder de buitenlandse deelnemers en deelneemsters bevinden zich jongens en meisjes uit onder andere Ni geria en Kenya, die op kosten van de jubilerende ver eniging naar Nederland zijn gekomen. Ook zijn er af gevaardigden uit Amerika, Australië, Nieuw-Z eeland, Japan, Lybië, Tunesië en uit Europese landen zoals En geland, Duitsland, Zwitserland, Zweden en Luxem burg. Het thema van de Jubileumjamboree is 'Scouting, natuurlijk avontuurlijk' en de deelneemsters en deel nemers kunnen tijdens het kamp kiezen uit ongeveer 100 activiteiten, uiteenlopend van modelvliegtuig bouw tot ski-jakken, van ovens bouwen tot zeefdruk ken, van chemische experimenten tot jazzballet, van daghikes te voet, per step of op de fiets tot grimeren. Woens dagmiddag zijn geïnteresseerde buitenstaan ders welkom op de jubileumjamboree en u>el van 2 tot 5 uur, zowel in Apeldoorn (Berg en Bos) als in Hoen derloo. Zij kunnen dan deelnemen aan een aantal ac tiviteiten. veau wordt geëxperimenteerd. Wel moeten de jongelui bege leid worden. Het is niet 'laat ze maar'. Als het samen slapen aan de orde komt, moet er overlegd worden, met de jon gelui en met de ouders. Augustus 1937 Ik kan het niet helpen, maar opeen denk ik terug aan de Jamboree van augustus 1937 in Vogelenzang. Daar waren onder andere Polen van 18-20 jaar, die gekleed gingen in wijde legercapes. 's Avonds zag je 4 benen onder zo'n cape. Twee ervan waren afkomstig van meisjes uit de omgeving, die over de afrastering waren geklommen en die nu door on ze Poolse broeders werden meegeloodst naar de tenten. De ambtenaren van de bur gerlijke stand in Haarlem en omliggende gemeenten had den het in mei 1938 danig druk met de registratie van buiten echtelijke geboorten. „Ik hoop één ding", zeg ik tegen Bart en Govert, „dat de meisjes haar eigen versie kun nen zingen van het bekende lied van Harry Belafonte, na melijk: 'There's a pill in my pocket, dear Henry', en verder onthoud ik me van een oor deelsveiling. Wat later zal hopman Pieter Verbost van de Arnhemse De Coligny-troep me wat verle gen toevertrouwen, dat hij het samengaan van de oudere jon gens en meisjes nog niet ziet zitten. „Welpen en kabouters, oké, maar de ouderen...?" „Jullie moraliseerden teveel in de oude tijd", zeggen Govert en Bart eensgezind. „Wij zijn een eigentijdse, nieuw-gestar- te organisatie. Het goede van vroeger houden we vast, maar de overbodige franje moest er af. Er kwamen nieuwe ele menten bij. Wij moeten de jeugd van nu een nieuw ver haal vertellen. Vandaar het werken met portofoons, mobi lofoons, piepers, video, radio, computers en satellieten. We hebben het aanbod van Scou ting geactualiseerd". Wet eu belofte Mooi, uitstekend zelfs, je moet meegaan met je tijd. Maar welke goede elementen van vroeger zitten ook in Scouting van 1985? Wet en belofte zijn gehandhaafd, zij het in ande re, minder dwingende be woordingen, stel ik vast. De eisenkaarten zijn afgeschaft ('we doen niet aan toelatings examens'), maar vaardighe den als pionieren, koken, ehbo, kaart- en kompaswerk, hiken zijn wel gehandhaafd. Het buitenleven blijft gelukkig hoog genoteerd staan. En hoe is het gesteld met de dienstbaarheid? „De bereid heid anderen te helpen blijft onverkort gehandhaafd", zeg gen mijn gesprekspartners. Voorbeelden? De nadruk ligt nauwelijks meer op de dage lijkse goede daad, veel meer op het voortdurend openstaan voor de noden en behoeften van anderen. Ook in de derde wereld. Tal van activiteiten, onder andere 'Heitje voor een karweitje' staan in het teken van hulpverlening aan jonge landen. Er wordt geld afge dragen aan Unicef en Terre des Hommes. En de manier waarop 800 mensen maanden lang in de weer zijn geweest om zonder enige vergoeding de Jamboree voor 8000 jongens en meisjes tot een feest te maken, doet de ogen van Govert en Bart oplichten. Stripfiguren 'Natuurlijk avontuurlijk' is het motto van het kamp. Daarin passen eigentijdse stripfiguren als professor Le na met haar computer-robot, Merlijn de tovenaar en La en Sta, de tweeling van de pla neet Biels. Overal op de Jam boree kom je hen metersgroot tegen en ze zijn er ook in le vende lijve. Scouting is er al maanden op voorbereid en het vijftal speelt deze dagen bij tal van bezigheden een actieve rol. Waarom deze figuren? „Teksten zijn voor kinderen te abstract, zij lezen niet. We hebben blikvangers nodig waarnaar ze kunnen kijken. Zij moeten enerzijds ons arti kel promoten, anderzijds de kinderen inspireren". Ik heb mijn twijfels, die bepaald niet minder worden na het echec van het openingsfeest waarbij het vijftal in het geheel geen bijval kreeg van de jongelui. Maar wie ben ik? In het Arnhemse kamp is een veldtelefoonnet aangelegd zodat de knapen via de draad van tent tot tent contact met elkaar kunnen onderhouden. Mokkebomen, pannerekken, fietsenrekken van touw, vlag- getorens, kamppoorten, ze zijn er nog, gelukkig. Stel je voor dat Scouting zover verwaterde dat er plastic keukengerief en wat dies meer zij gehanteerd werd. „Er is een hang naar terug keer naar het primitieve", zegt een subkampleider. „Steeds vaker horen we, dat het wel aardig is bezig te zijn met por tofoons en computers, maar dat van het simpele buitenle ven toch een grotere aantrek kingskracht uitgaat". Het ene doen, maar in vredesnaam het andere niet laten, denk ik dan. Slordiger Ik miste de zang. Ik miste de drumbands. Ik miste de yells. Niet belangrijk. Maar deze elementen hadden de ope ningsplechtigheid misschien kunnen redden. Ik ging naar huis met ge mengde gevoelens. Enerzijds was ik blij dat ik er geweest was, kennis had genomen van zoveel heilig vuur dat in zove le harten onuitblusbaar brandt, dat ik had vastgesteld dat Scouting veel meer is, kan zijn, dan een jeugdclub. Maar anderzijds was ik teleurge steld door het eind van de dag die verd... openingsplechtig heid, die niet alleen voor mij (onbelangrijk) maar voor de Scouts een bittere teleurstel ling was geworden en door het rommelige karakter van het kamp. Maar niet gewanhoopt: ze hebben nog de hele week om er iets moois van te maken. En dat zal, op kleinere schaal in subkampen, groepen en indi vidueel, zonder enige twijfel geschieden. Daarop vertrouw ik zonder enige reserve. Voor een pond kunt u in Londen een kleur rijk plaatje schieten I van eén of meerdere punks. Deze jongens en meis- j jes met roze, gele, i blauwe en groene j pieken hebben van poseren voor toe- risten een echte j business gemaakt. I Hun zakenadres is i de King's Road. Die straat werd ont- I worpen door koning Charles II. Hij had behoefte aan een goede verbinding tussen zijn pa- i leis (St. James's, tegenover Marlborough Gate) en zijn tweede residentie, Hampton Court. Tegenwoordig is de i King's Road zo'n beetje de hoofdstraat van de Londense I gemeente Chelsea, die sedert de I 16de eeuw algemeen beschouwd wordt als de woonplaats van bo- hémiens, auteurs, echte en ver meende artiesten en Londena- ren die er warmpjes bijzitten. Hoewel de King's Road niet veel heeft om over naar huis te schrijven, geniet ze sedert de tijd van 'Swinging London' grote in ternationale bekendheid. Maar de leuke meiden die daar dan onder pikante minirokjes grote oppervlakten dij exposeerden, zijn inmiddels een tikkeltje ouder geworden. Zij maakten vrij baan voor nieuwe genera ties, van wie de commercieel aangelegde geesteskinderen van ex-popzanger Sid Vicious mo menteel nog het meeste opval len. Iedere zaterdagmiddag dui ken in de King's Road zo'n 40 feestelijk uitgedoste punks op. Zij zijn gewapend met zakspie- geltjes en brengen als voor naamste leeftocht een paar fles sen cider mee. Dit volkje trekt vreesaanjagende gezichten en maakt van de drukke winkel straat een vieze boel. Maar hoewel zulke jongelui er niet bepaald uitzien alsof ze het buskruit hebben uitgevonden, zijn zij niet dom. Zij gaan er na melijk van uit, dat buitenlandse toeristen het punkfenomeen be schouwen als een typerend voor beeld van de sedert de Heizel- tragedie wereldwijd bekende en zelfs gevreesde Britse aggressivi- teit. Een dergelijke interesse, al dus redeneren de punks, kan flink wat geld opbrengen, vooral wanneer de toeristen plaatjes van ons willen schieten. Voor de punk-meisjes en - jongens in de King's Road komt het er dus op aan hoe dan ook de aandacht te trekken. Zij ver schijnen er in hun fraaiste, met kettingen, koperen spijkers en nazi-slogans versierde leren jek kers, lompe, maar eveneens rij kelijk bespijkerde laarzen, en met kapsels die de laatste der Mohikanen alle eer aandoen. Voor een gewoon kiekje vra gen de punks een pond. Wie van hen een filmpje wil draaien om thuis te projecteren, betaalt twee pond. Amateurs-fotografen, die een hele serie foto's wensen te maken, kunnen vooraf een zacht prijsje bedingen. Denk nu maar niet dat stie kem een punk schieten er ook bij is. Het groen- en blauwhan- ge volkje behandelt alle voorbij komende en met camera's uitge ruste toeristen op dezelfde ma nier. Punks met pecuniaire be trachtingen grijpen hun kansen bijna letterlijk aan. door Roger Simons De meeste fotomodellen zit- ten op het brede trottoir in de zon, met hun rug tegen een muur. Naderbij komende toeris ten maken doorgaans al op kor te afstand aanstalten om een plaatje te schieten. Maar de lei der van de punks weerkaatst met zijn spiegeltje een felle zon nestraal op de cameralens. Die manoeuvre heeft tot gevolg, dat de fotograaf nerveus wordt en hij zijn apparatuur laat zakken. Ondertussen snellen enkele punks toe met groene hanekam- men en vuile shirts. 'Nazi Cha os' staat daarop. Zij komen mei hem onderhandelen. Het kan gebeuren, dat toens- ten die aldus benaderd worden, angstig op de vlucht slaan. Maar u kunt er vergif op innemen, dat verreweg het grootste deel met tegenpruttelt. De houding van dergelijke jongelui heeft immers iets vreesaanjagends, ook al ge bruiken zij geen dreigementen. Snelle contante betaling van het gevraagde bedrag is blijkbaar volgens de meeste toeristen de veiligste manier om van deze vreemde wezens af te komen. Sommige buitenlandse bezoe kers met voldoende pondjes op zak laten zich kieken te midden van groepjes punks. Zo'n stil le ven kan de toerist een 'fiver' (vijf pond) kosten. Vraagje hem achteraf want hij denkt van die punks, dan krijg je meestal dit antwoord: „Ach, ze zijn jong en daarom doen ze graag anders dan gewone mensen. Toen wij jong waren, deden wij immers ook raar." Maar een Italiaan, die op zijn gemak een kijkje nam in de King's Road, dacht er anders over. „Die punks vormen een niet meer weg te cijferen onder deel van de brutalisering, die de Engelse maatschappij de laatste tien jaar heeft ondergaan," zei hij. „Zij zijn de jeugd van dit land." miliummi SAARBRUECKEN (DPA) - Uit de dierentuinen en vogelparken van West-Duitsland worden steeds meer dieren gestolen en er zijn nu zelfs al tijgers en gifslangen tussen. Volgens de voorzitter van de vereniging van directeuren van dierentuinen, Karl-Heinz Winkelstrater uit Saarbrücken, zijn in de voorbije vijf jaar 351 diefstallen van dieren uit diergaar den aangegeven. Tot de spectaculairste diefstallen behoort die van twee nooit meer teruggevonden Sumatratijgers. Daarentegen kon de poli tie ten huize van een terrarium-minnaar een uitermate giftige slang achterhalen. De dief was een vader van vier kinderen die het dier zonder zich van het gevaar bewust te zijn in een plastic-tas mee naar huis had genomen. Waar Winkelstrater zich de meeste zorgen over maakt zijn de dieven die in groepjes optreden en de roofvogels adelaars, valken, haviken en uilen die zij stelen, voor zwartemarktprij- zen verkopen aan klanten in Arabische landen en elders. Apen en papegaaien zijn ook geliefkoosde doelwitten. Volgens Winkelstrater willen de dierentuindirecties door ver scherping van de veiligheidsmaatregelen proberen de dierdief- stallen te beperken. Door Cees Manders Het Wilde Westen op de weg, daarvoor moet je in Italië zijn. De Franse en Belgische politie heeft zojuist uiterst strenge maatregelen geno men om in deze vakantietijd de veiligheid op de grote wegen te verzekeren: enorme boetes voor verkeersovertredingen, door buitenlan ders ter plekke te voldoen op straffe van in be slagname van vervoermiddel. De italiaanse politie is niet zo. Hier schijnt alles mogelijk en moeten de weggebruikers zelf maar zien, als ze tenminste heelhuids hun bestemming wensen te bereiken. Het gevolg van deze wetteloosheid op de weg is dat het verkeer met name op de 'autostrade' steeds chaotischer en gevaarlijker wordt. Vooral de vrachtwagens die zich bezig houden met het internationaal goederenvervoer en daarom voorzien zijn van het TIR-teken, maken het te bont. De laatste weken wordt er in de italiaanse media een campagne gevoerd tegen deze 'TIR', omschreven als 'gevaarlijke projectielen' en als 'niets ontziende wegmonsters'. Dit om de autoriteiten tot grotere activiteit, tot straffer optreden tegen deze 'wilde TIR' te bewegen. Van de buitenlandse TIR is bekend dat ze zo gauw ze de Italië binnen rijden alle remmen losgooien. Snelheidsbeperkingen Arbeidstij denregeling Beladingsvoorschriften Al deze regels gelden ook in Italië. Maar het grote ver schil met België, Frankrijk, Duitsland enz. is dat hier de naleving van die regels niet gecon troleerd wordt. De buitenlandse vrachtwagen chauffeurs weten dat, en als ze de Mont Blanc- tunnel uitkomen, of de Brenner passeren, drukken ze hun gaspedaal tot op de plank om verloren tijd in te halen. Het gaat niet alleen om de buitenlandse TIRs. Deze apen slechts hun italiaanse colle ga's na, en niet alleen uit concurrentieoverwe- gingen. Het hele vrachtverkeer op de italiaan se wegen is in opspraak, buitenlandse en ita liaanse TIRs. Maar de buitenlanders zijn eer der mikpunt van de nationale verontwaardi ging omdat ze hier uithalen wat ze zich elders niet kunnen permitteren; omdat ze boetes nooit betalen; en ook omdat ze betrokken zijn geweest bij enkele spectaculaire ongelukken die de gehele pers hebben gehaald. Ondanks de moeilijke, langgerekte vorm van Italië vindt in dit land nog 80% van alle vervoer plaats over de weg, twee keer zoveel als in Nederland of Duitsland. Toch is sinds de oorlog is het leeuwedeel van alle infrastructu rele investeringen gedaan in 'autostrade', weg verbindingen, terwijl de veel goedkopere spoorwegen of waterwegen onderontwikkeld zijn gebleven. De tol voor dit accent op de weg wordt nu betaald. De autowegen zijn buitengewoon fraai, de mooiste ter wereld zeggen de Italia nen zelf. Maar die prachtige wegen zijn wel veel te gevaarlijk geworden, door overmatig gebruik. Daar komt bijeen gebrek aan disci pline en beschaving van de gebruikers, en de afwezigheid van controle op een 'rechtmatig gebruik' van die wegen. Beruchtste trajecten zijn die tussen Rome en Napels, Bologna en Florence, Bologna en Pes- cara, Milaan en Verona. Vooral het stuk tussen Bologna en Florence, waar het tunnel-in- tun nel-uit is, is 'beroemd' van de verkeerskronie- ken. Daar vinden wegraces plaats tussen TIR- monsters en wee de personenauto die daar tus sen verzeild raakt. Vrachtwagens met aanhanger (hier de 'autotreni' gedoopt) op zoek naar afleiding gaan kijken wie het hardst kan rijden. In de bioscoop zijn daar films van te zien en iedereen kan zich er dus een voorstelling van vormen: twee kanjers van vrachtwagens, die volledig beladen met een snelheid van 110 km soms 120 km per uur tien, vijftien minuten lang naast elkaar voortrazen in een poging elkaar in te halen. En dan in een tunnel.. De verstandige weggebruiker maakt dat hij weg komt, als dat tenminste nog mogelijk is. Verschrikkelijke ongelukken hebben deze wegraces veroor zaakt, en daarbij waren toevallig buitenlandse TIRs betrokken. TIRs die je rechts passeren via de vlucht strook. Enorme vrachtwagens die je achter bumper 'strelen' omdat je kennelijk te lang zaam rijdt. Twee passerende vrachtwagens die naast elkaar blijven rijden om een conversatie te voeren. Passerende vrachtwagens die je met hun aanhanger de vluchtstrook op drukken: als je enkele jaren in Italië rijdt, ken je al die levensgevaarlijke capriolen van de TIR- chauffeurs. Toch moet je altijd nog bedacht zijn op het meest ongelooflijke, het meest on waarschijnlijke. De politie die met haar flitsende Alfa Ro meo's geacht wordt de orde op de wegen te handhaven heet de 'stradale'. Deze 'stradale' schittert altijd door afwezigheid. Officieel moet er elke 300 km autoweg één patrouille zijn, maar in de praktijk komt het daar nooit van. Vaker kom je op de italiaanse wegen de carabinieri tegen. Maar zij letten niet op ver keersovertredingen, zij zoeken terroristen. De voorzitter van de ACI, de italiaanse ANWB, Rosario Alessi, heeft dezer dagen via de media opnieuw een beroep gedaan op de re gering de wetteloosheid op de italiaanse wegen een halt toe te roepen. „24 miljoen transport middelen rijden er nu op onze wegen. Maar de polizia stradale heeft nog steeds de sterkte van 1962, toen er 6 miljoen auto's en vrachtwagens reden. Neem de wegenverkeerswet. Die is de afgelopen 40 jaar niet veranderd. De regering en het parlement zijn al lang bezig met een nieuwe wet. Maar ook al is dit jaar tot 'Jaar van de verkeersveiligheid' uit geroepen, die wet zal er ook dit jaar niet komen." De president van de ACI (in Italië een zeer machtige organisatie, die haar leden ecnter niet tot beter rijgedrag kan bewegen) wijt de onhoudbare situatie op de italiaanse wegen voornamelijk aan de „straffeloosheid" waar van de overtreders van verkeersregels zien hier verzekerd weten. Vooral de buitenlan ders: „De buitenlanders gedragen zich thuis uiterst gedisciplineerd. In Duitsland hoef je maar één glas bier te drinken, en ze laten jea de blaastest ondergaan. Dat kan hen het rijbe wijs kosten. De buitenlanders komen bij ons de grens over, kopen wijn en gaan dan in een on gelooflijke toestand de weg op. Omdat straffeloosheid praktisch absoluut is." Het is deze weken weer regelmatig file-rij - den op de italiaanse autowegen, nu milj'oenen Italianen en buitenlanders gezamenlijk me vakantie zijn. Vrachtauto's mogen niet rijde De 'stradale' heeft een 'scherpe' controle aan gekondigd. Door Rein van der Helm YORK (Engeland) Een doordeweekse da in York. Het vrij recente winkel centrum Copperga waar ook een vestigin van C and A dominan aanwezig is, vertoont he gebruikelijke beeld sinJ die gedenkwaardige 1 april 1984, toen het Jorvi Viking Centre zijn deu ren opende. Een enorme rij geduldi wachtende mensen vult vc; meer dan de helft het plei waar het winkelcentrui omheen gebouwd is. Een En gelse rij, wel te verstaa Dat wil zeggen: keuvelend mensen, waarvan er sommi ge de rij verlaten om eve een ijsje te halen en vervol gens hun plaats weer in t nemen. Anderen lezen ge duldig een krant. Ruim" wordt vrij gehouden o winkelend publiek de rij laten doorkruisen. Het begin van de rij ver dwijnt - na soms wachttij den van twee en meer uur in de gapende mond van h Jorvik Viking Centre. Ee Engels archeologisch projc dat in 1984 tot een der top attracties op toeristisch ge bied werd uitverkozen. Nu zijn Engelsen op h gebied van historie wel w gewend, maar wat de Yor Archaeological Trust in vij jaar tijds in Copperga heeft gepresteerd grenst aa het ongelooflijke. Tientalle meters onder de grond is ee compleet Vikingdorp nage bouwd, of beter gezegd her bouwd. Toen de plannen voor he winkelcentrum in 1976 vas tere vprnien begonnen aa te nemen en het duidelij werd dat het bestaande zo worden gesloopt doken d< archeologen als sperwers oj het gebied. Bekend was da ter plaatse een Viking-ne derzetting had gestaan ei men wilde eens bekijkei wat daar nog van restte. Vij jaar graven leverde de om vangrijkste en meest geva rieerde Britse verzamelini op van 10e eeuwse voorwer pen, merkwaardig goed ge conserveerd in de drassig bodem. Veranderd denken De vondsten veranderdei het denken in Engeland ove de Vikingen. Wollen sokken munten, Oosterse zijde, zelf: zaden van zwarte bessen ei restanten van kunstig ge bouwde houten huizen be wezen dat de Vikingen nie de nietsontziende barbarei waren waarvoor zij altijr zijn uitgemaakt. „Het En gelse beeld van Vikingen al; bloeddorstige benden roven verdween door deze vond sten", zegt Richard Hall vat de York Archaeologica Trust, een van de ruim 40< mensen die gedurende di( merkwaardige vijf jaar bi het Coppergate-project wa ren betrokken. Skeletten, 15.000 gavi voorwerpen, 250.000 stukker aardewerk, vijf ton dierlijk< botten en een aantal opmer kelijk goed bewaard geble ven resten van Vikingge boor Rein van der Helm BEVERLEY (Engeland) - De historie van het Verenigd Ko ninkrijk wordt op het eiland zelf nog steeds in hoge ere ge houden. Hoewel de Britten be seffen dat hun imperium, waar op een gegeven ogenblik 4e zon nooit onderging, verle den tijd is houden zij de herin nering eraan op alle mogelijke Manieren in ere. In Beverley (Yorkshire) hebben ze voor het levendig houden van de historie een wel heel aparte manier gevonden, "aar is een aantal jaar gele nen, op particulier initiatief, het Museum of Army Trans- Port (museum van militaire vervoersmiddelen) gesticht. Pronkstuk van het museum ls ongetwijfeld de Rolls Royce van veldmaarschalk Montgo- mery, een bakbeest van een wagen die drie dagen na de in- vasie in Normandië in juni 1944 op Juno Beach werd ge- oebarkeerd. Het voertuig ver beert in blakende conditie, Met zo verwonderlijk want el- e dag wordt hij wel even ge- Poetst.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 4