UITBLAZEN 'Niet elke vijf jaar een vrouwenconferentie Hoop en vrees na overeenkomst tussen Gandhi en sikh-leider Zoals de ouden klonken,DRINKEN we nog. DOMMELSCH.'T GULLE BIER UIT GOUDEN TTfDEN. Agressieve klandizie 'INSCHAK Aandacht ni€ Brandschoor STAATSSECRETARIS VAN EMANCIPATIEZAKEN KAPPEYNE VAN DE COPPELLO: DE STEM CO WIM KOCK ZATERDAG 27 JUL11985 ACHTERGROND PAGINA2I Ervaring Verklaring Nederig PAPIER VOOR UW PEN ZATERDAG 27 JUL11 IdEN HAAG - De (NPB) wil een zwart manier waarop de rese om het tekort aan mar korpsen op te vangen. ALS WE de winkel binnenstappen is het stil. Het is een grote winkel waar dure appara tuur aan de man wordt ge bracht. De winkelier geeft tekst en uitleg, drukt op knoppen, demonstreert. Ik ben niet zo geïnteresserd; geen koper, slechts waarnemer. Ik draai me om en merk dat de winkel opeens volloopt. Er komt een zwerm toeristen bin nen. Dat zie je zo. Schamele kledij die veel tatouages, borst haar en vetrollen onbedekt laat. De toeristen schijnen bij elkaar te horen. Ze roepen elkaar toe in een overbekend dialect dat ik niet nader zal aanduiden om een minderheid, die momenteel aanzienlijk is in deze contreien, niet te kwetsen. De opmerkingen die ze ma ken zijn wel kwetsend voor de winkelier. Tenminste: zo zijn ze bedoeld. „Rotzooi. Stelt niks voor. Afzetterij." Dat soort uitlatingen. De winkelier hoort niets of doet of hij niets hoort en zet zijn demonstratie voort. De vrouw die het hoog ste woord voert, geeft het sein voor de aftocht. „Kom op jon gens, hier worden we ook niet wijzer, we kijken volgende week wel bij- volgt de naam van een winkel in de gro te havenstad van herkomst. In de lectuurafdeling van het warenhuis leest een man de krant. Hij staat breeduit voor het krantenrek zodat er nie mand meer bijkan. Een ver koopster heeft al een paar keer naar de man gekeken, bij wijze van stille wenk. Tenslotte loopt ze naar hem toe. „Meneer, het is niet de bedoeling dat u hier de krant leest." Meneer kijkt verstoord op en zegt dat hij zelf wel uitmaakt of en waar hij de krant leest. De verkoopster merkt dat ze nu de volle aan dacht van nog een stuk of wat klanten heeft en blijft op haar stuk staan. „Meneer wilt u al stublieft die krant kopen of neerleggen?" Meneer weet zich eveneens verzekerd van publieke aan dacht, maar hij weet ook dat hij op verlies staat. Op z'n gemak frommelt hij de krant in elkaar en deponeert hem met een klap op het rek waardoor nog een stapel dagbladen op de grond schuift. Al die tijd scheldt hij de rood aangelopen verkoop ster de huid vol. Korte zin netjes, haastig maar niet onge oefend geconstrueerd rond het kernwoordje trut. Het is zijn manier van z'n gezicht redden. „Hij doet dat regelmatig," ver ontschuldigt zich de verkoop ster tegenover de te laat toege snelde chef, die haar blijkbaar heeft gevraagd of ze die uitbar sting niet had kunnen voorko men. kommertijd al eens in opspraak geweest, waarop de bona fiden onder hen - volkomen terecht natuurlijk - een niet mis te ver staan boekje opendeden over het gedrag van hun klanten. Maar wie had nu gedacht dat VW-informatrices mikpunten zouden zijn van over hun toe ren gedraaide of van huisuit al onbeschofte klanten. Op het VW-kantoor - zou je denken - komen voornamelijk goedge mutste mensen die vrij zijn en wat van hun dag willen maken. De VW is een soort grabbel ton vol leuke dingen om te doen of te zien. Altijd prijs. Mis dus. Er vallen daar zulke harde woorden dat de informatrices psycholgisch gepantserd moe ten worden. Sfeertje Iedereen raakt wel eens geïrriteerd. Als je lang moet wachten in een winkel omdat de bediening zeer waarneem baar staat te schutteren. Als je bij de bank telkens opnieuw je naam moet opgeven omdat het baliepersoneel zo snel rouleert dat niemand van hen nog de tijd krijgt hun klanten te leren kennen. Als je aan een balie staat en de bediende een einde loos privé telefoongesprek zit te voeren. Als je in een lange rij moet wachten op het postkan toor terwijl er drie loketten ge sloten blijven en er achter het glas tal van mensen bezig zijn met iets dat uit de verte zinloos lijkt. Enfin, aanleidingen ge noeg om geïrriteerd te raken. Maar het is dan nog een hele stap om je zo op te draaien dat je gaat schelden of slaan. Toch schijnen steeds vaker mensen die stap te zetten. Zo dikwijls dat er cursussen moeten komen om de dienstverleners er geeste lijk tegen te wapenen. Wachtwoord Ik begrijp nooit goed waar al die korzeligheid in een we reld van overvloed vandaan komt. Uit eigen ervaring kan ik eigenlijk niet zeggen dat 'de we reld', voorzover ik die de mijne kan noemen, zoveel onvriende lijker is dan voorheen, maar toch tref ik ook van tijd tot tijd die atmosfeertjes aan, gespan nen door korzeligheid, onge duld en onbegrip. Alle mensen zijn gelijk, maar het is af en toe net alsof er een soort ratrace aan de gang is om wie het meest gelijk is, alsof de een meer gelijk wil zijn dan de ander. De deelnemers aan de race willen bewijzen dat ze voor geen mens opzij hoe ven. Daarom halen ze rechts in, snijden een ander de pas in de rij voor de kassa, laten iemand een klapdeur in het gezicht val len of zetten bij voorbaat een grote bek op als ze iets nodig nebben. Hoe een ander dat er vaart, daar 'zitten ze niet mee' en dat roepen ze dan ook heel de tijd. Maar daarmee is heel Ne derland natuurlijk nog lang niet verhufterd. Cursus Nederland verhuftert. De Nederlander is overmondig ge worden. Of hij nu diensten koopt of verkoopt; hij of zij laat zich geen oor aannaaien en maakt dat üefst bij voorbaat duidelijk. De overmondige klant piekert er niet over alsje blieft te spelen. Hij betaalt ten slotte. De dienstverlener ver mijdt elke uiting van dienst baarheid ter bevestiging van zijn gelijkheid. Dit is niet alleen een gene- ralisatie. Het is een overdrij- ving, maar toch: in de krant lees ik dat men dienstverlenend personeel - VW-informatrices voorop - cursussen gaat geven waarin wordt geleerd om te gaan met lastige, naar agressie neigende klanten. Zo erg is het dus wel. De kelners van Neder- land zijn in een andere kom- iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiimimiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda, Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176, Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883. Sportredactie 076-236884. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41076-236326. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Goes, Klokstraat 101100-28030. Hulst, Steenstraat 14. 01140-13751 Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementen, bij vooruitbetaling te voldoen: 22,97 per maand: 66,30 per kwartaal of 258,- per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. T5 Van een onzer verslaggeefsters NAIROBI (ANP) - „Niet iedere vijf jaar een vrouwenconferentie. Ik denk dat dat niet zinvol is". Aldus deze week staatssecretaris Kap- peyne van de Coppello van emancipatiezaken, hoofd van de Neder landse delegatie op de VN - vrouwenconferentie in Nairobi. „Als er", zo meent zij, „een FLS (document toekomst- strategiëen) uitkomt met al lerlei uitspraken op het ter rein van buitenlandse poli tiek die eigenlijk met eman cipatie weinig van doen heb ben en die bovendien aanlei ding voor ons zullen zijn ons te onthouden van stemming of zelfs tegen te stemmen, dan is dat natuurlijk een heel zure zaak. Dan moet je je afvragen of dit soort conferenties wel zin hebben. Want dan worden die eigenlijk misbruikt voor heel andere politieke doel einden dan waarvoor ze ge houden worden. Bovendien is de tendens dat naar mate emancipatie echt wordt uit gevoerd, bepaalde weerstan den steeds groter worden. In Nederland heb je een meer derheidssysteem, maar hier op de conferentie niet. Het is de bedoeling dat hier alles met algemene stemmen aan genomen wordt. Dat bete kent óf dat de boel zo verwa tert dat er niets meer instaat óf dat de goede dingen van vorige conferenties het niet meer halen, omdat er sommi ge landen zijn die zeggen: dat stemt niet overeen met onze cultuur, daar stemmen we tegen. Én dan verdwijnt het dus uit de tekst. Dan raak je steeds verder af van de oor spronkelijke doelstellingen." Naarmate de conferentie vorderde, namen internatio nale politieke kwesties een steeds grotere plaats in in de discussies. Vindt Kappeyne het daardoor nog wel een vrouwenconferentie? „Nog wel. Maar als bij stemming blijkt dat echte vrouwenon- derwerpen het onderspit del ven of er maar zo'n beetje bij bungelen, dan bewijst de conferentie dat haar karak ter zo aan het veranderen is dat je dit niet in deze vorm op korte termijn moet voortzet ten". En een bijeenkomst als het forum, de vrouwenconferen tie van niet-gouvernemente- le organisaties? „Dat lijkt me heel goed maar dat hangt er een beetje van af hoe de be langstelling er voor zal zijn. Ik denk in ieder geval dat bijeenkomsten van niet-gou- vernementele organisaties gesteund moeten worden en ook voor een deel gefinan cierd moeten worden door de Verenigde Naties." Minister Schoo van ont wikkelingssamenwerking heeft verleden week gezegd dat zonder het forum de offi ciële conferentie niet plaats zou kunnen vinden zoals deze nu plaatsvindt. Is Van Kap peyne het daarmee eens? „Dat kan ik niet helemaal overzien. Uit de forumdis cussies zijn hele nuttige din gen naar voren gekomen. Misschien is het wel zo dat je achteraf moet zeggen, dat als men niet met dit soort dis cussies was begonnen op het niveau van niet-gouverne- mentele organisaties, de we reldconferentie nooit zou zijn ontstaan Maar ik weet te weinig af van de geschiede nis van de (eerste) vrouwen conferentie in 1975. Ik heb nu wel geconstateerd dat er hele goede impulsen uit het forum zijn gekomen. Wij hebben al lerlei suggesties gekregen van de Nederlandse deel neemsters aan het forum. Sommige daarvan hebben we ook verwerkt, zoals de sug gestie tot een verbod op be paalde geneesmiddelen en het verzoek om op interna tionaal niveau iets te gaan doen aan het dumpen daar van in ontwikkelingslan den". Voor Van Kappeyne naar Nairobi zei ze op een pers conferentie in Den Haag dat anderen die op de vorige vrouwenconferentie in Ko penhagen zijn geweest het Staatssecretaris Van Kappeyne de Coppello: 'Niet elke vijfjaar een vrouwenconferentie' - fotoarchief de stem een 'oppeppende ervaring' hebben gevonden. Voelt Van Kappeyne zich nu ook opge pept?. „Dat is nu een beetje moeilijk te zeggen, want je wordt zo meegesleept door de gebeurtenissen. Die nemen je zo in beslag dat ik op dit mo ment niet kan zeggen, dat ik, althans fysiek, opgepept ben. Ik denk, dat als ik alles goed tot me heb laten doordringen wanneer ik weer thuis ben en wat uitgerust van de ver moeiende werkzaamheden, dat ik dan kan zeggen dat het een hele positieve ervaring is geweest. Het kennismaken met vrouwen uit hele andere lan den, het met hen praten over hun situatie, die voor een deel principieel vergelijk baar is, maar waarvan de uitwerking toch heel anders is, dat zijn toch wel dingen waarvan je in Nederland niet zo veel weet hebt. Net zo goed als andere vrouwen geen flauw idee hebben van hoe wij leven. Dan vragen ze bij voorbeeld: hoeveel tijd beste den jullie aan het halen van water en het sprokkelen van hout? Ik ben hier op werkbezoek geweest in de krottenwijken rond Nairobi. In die wijken woont circa 70 procent van de bevolking woont. Het is een heel aangrijpende ervaring om te zien hoe die mensen van eigenlijk niets leven. Ik denk dat het voor iedereen goed is dat eens te zien. Te beseffen dat hier een gewel dige armoede heerst, dat er een grote uitzichtloosheid is voor generaties om tot enige welvaart te komen. Ik geloof dat het zinvol is om als Ne derlands politicus dit eens tot je door te laten dringen en te beseffen dat wij, vergeleken met hier, in een onvoorstel bare weelde leven. Wat ik heel constructief vond, was de houding van vrouwen, hun hele manier van optreden, dat zij het van zelfsprekend vinden dat we hier vergaderen en de lakens uitdelen. En zo hoort het trouwens ook, althans mede de lakens uitdelen. En ook dat je op recepties als vrou wen meteen contact met el kaar hebt. Zonder plichtple gingen en allerlei prietpraat vooraf kan je meteen praten over de situatie van het vrouwzijn in jou of hun land. Het is een soort gemeensch appelijkheid, het besef dat we er nog lang niet zijn. Met wildvreemde vrouwen kan je meteen praten over gelijke rechten en een eerlijkere verdeling van macht. Dat vind ik een heel stimulerende ervaring". In haar verklaring op de plenaire vergadering van de vrouwenconferentie is Van Kappeyne, als enige van alle sprekers, uitvoerig ingegaan op de positie van lesbische vrouwen. Heeft ze daarop nog reacties gehad?". „Op dat punt speciaal heb ik alleen gehoord dat Amerikaanse vrouwen van de lesbische be weging daar er erg positief op hebben gereageerd. Ande ren hebben zo hier en daar wat vriendelijks gezegd (over de verklaring) maar dat niet nader gespecificeerd. Woord voerster Ingrid Blanns merkt daarbij op dat er wel veel vraag is geweest naar de Ne derlandse verklaring". Eén van de Nederlandse lesbische vrouwen die op het forum is geweest, Ricky Bar- tels van het COC, heeft naar aanleiding van uw verkla ring gezegd te hopen dat er nu in Nederland 'spoedig een scherpe Wet Gelijke Behan deling komt'. Wat is daarop de reactie van Van Kappey ne?". „Naar ik meen heeft de minister-president de vrij dag voor we naar Nairobi vertrokken -ik ben daar zelf niet bij geweest - een verkla ring afgelegd tegenover de pers. Daarin werd gezegd dat de leden van het kabinet zich er nog over beraden of het mogelijk is tot overeenstem ming te komen over de Wet Gelijke Behandeling. Dat be raad zou, geloof ik, eind augustus worden voortgezet. Daar weet ik op het ogenblik dus niets van. Ik weet alleen dat we nog niet zo ver wa ren". Maar kan Van Kappeyne zich voorstellen dat ze met haar uitspraken bepaalde verwachtingen hebt gewekt? „Dat weet ik niet. Ik heb uit gesproken wat het beleid is in Nederland. De moeilijk heid is dat er bij deze wet al lerlei complicaties zijn van verhoudingen tussen ver schillende grondrechten. Het is niet eenvoudig een stand punt te bereiken waar ieder een het mee eens kan zijn. Dat is ook wel begrijpelijk. Hoe verhoudt zich bij voor beeld de vrijheid van gods dienst en de vrijheid van on derwijs tot het non-discrimi natiebeginsel dat ook voor homoseksuelen geldt? Bij de uitwerking van de wet kan je botsende meningen tegenko men. En het is dacht ik geen geheim dat de bewindslieden van de VVD daar misschien een tikje anders over denken dan die van het CDA. Dus wordt geprobeerd hen tot el kaar te brengen en of dat lukt weet ik niet. Misschien komt er iets uit waar die me vrouw van het COC helemaal niet tevreden mee is. En mis schien komt er niets uit. Dan zal de Tweede kamer wel uitmaken of ze initiatief voorstellen gaat indienen of niet." In één van de commissies van de conferentie is een vaag compromis bereikt over een vervolg op deze confe rentie. Is Nederland tevreden met die tekst? Van Kappeyne de Coppello: „Nee, ik heb ook niet de indruk dat dat com promis echt bereikt is. Dat is alleen een tussenfase ge weest. In de commissies gaat het vaak heel verwarrend toe. Niet alle delegaties wil len meteen het achterste van hun tong laten zien. Met als gevolg dat niemand het woord neemt en iedereen op elkaar zit te wachten. En zo is denk ik voorbarig de in druk ontstaan, dat een com promis is bereikt. Canada is nu bezig met een nieuw voorstel. En ik denk dat dat meer in onze richting zal zijn". HET BERICHT OVER de verrassende onderte kening van een akkoord over het oplossen van de crisis in de Indische deelstaat Punjab tussen premier Rajiv Gandhi en de gematigde leiding van de sikhs is in India met grote opluchting ontvangen. Maar de ver wachtingen van de meeste mensen op het subcontinent worden heen en weer geslingerd tussen hoop en vrees: zal de overeenkomst het door onlusten geteister de land eindelijk de ver langde vrede brengen Na de bekendmaking de den zich in de straten van New Delhi taferelen voor die de Indische hoofdstad lang niet meer had meegemaakt: tulbanddragende sikhs om helsden hindus, sikh-families deelden zoetigheden uit aan hun hindu-buren en duizen den verzamelden zich in de Gurdwaras, de sikh-tempels, om dankgebeden uit te spre ken. In de Indische pers werd het akkoord, dat woensdag middag werd ondertekend na onderhandelingen tussen Gandhi en de gematigde sikh-leider Harchand Singh Longowal, omschreven als 'historisch'. De 'Indian Ex press' ging zelfs zo ver door te stellen dat 'het Punjab- probleem nu eindelijk is op gelost'. De bebaarde Longo wal, voorzitter van de Akali Dal - de partij van de sikhs -, die zich in het voorjaar nog vertwijfeld had afgevraagd of de sikhs nog wel in India konden leven, straalde van tevredenheid na het tot standkomen van het ak koord. De overeenkomst komt in verregaande mate tegemoet aan de eisen van de sikhs. De vraag is echter of de crisis in Punjab, een van de zwartste bladzijden uit de Indische geschiedenis, die in de afgelopen vier jaar aan ruim 4.400 mensen het leven heeft gekost en een treurig hoogtepunt vond in de moord op Indira Gandhi, met het akkoord werkelijk ten einde is. Rajiv Gandhi heeft met de ondertekening de belangrijk ste eisen van de sikhs, die zestig procent van de bevol king in Punjab vormen, in vervulling doen gaan. Gandhi erkende met de ondertekening niet alleen dat de trotse religieuze sikh-ge meenschap tijdens het bloed bad na de moord op Gandhi Premier Gandhi (r) en sikh-leider Longowal wisse len het pakket afspraken uit dat een eind moet maken aan de al drie jaar durende strijd in de sikh-staat Pun- jab. in november 1984 zwaar on recht was aangedaan en dat hun geloof door de bestor ming van de Gouden Tempel in Amritsar door het leger in juni 1984 ten diepste was be ledigd. Tevens zag hij in dat de meeste territoriale eisen van de inwoners van Punjab en hun wens voor meer auto nomie binnen de Indische fe deratie lang niet zo onge rechtvaardigd zijn als hij zelf eind 1984 nog in het parle ment beweerde. Niemand twijfelt eraan dat de tegemoetkomingen aan de sikhs het uitzicht op een vreedzame regeling van het conflict in Punjab verbe teren. De meerderheid van de sikhs lijkt achter de gematig de Longowal te staan. Dat werd de afgelopen maanden duidelijk toen de geestelijke bij betogingen in Amritsar aanzienlijk meer aanhangers op de been wist te brengen dan zijn tegenhangers van de militante vleugel binnen de Akali Dalpartij. Ook de re- lieuze leiders van de sikhs hebben zich Longowal opge steld. Inmiddels is het 11 punten tellende akkoord al wel ver worpen door de radicale sikhs, die in mei Longowals aftreden als voorzitter van de Akali Dal wisten te bewerk stelligen. Zijn plaats werd overgenomen door de 87-ja- rige Joginder Singh, vader van de in juni 1984 tijdens de bestorming van de Gouden Tempel omgekomen Jarnail Singh Hindranwale. Hoewel de radicale groep rondom Jagdev Singh Talwandi offi cieel ontkend heeft uit te zijn op een onafhankelijke sikh- staat ('Khalistan'), heeft zij toch al die jongeren om zich heen verzameld die na de be storming van de tempel had den gezworen wraak te zul len nemen op de Indische re gering. Ook werden de moor denaars van Indira Gandhi en de omgekomen Hindran wale door de groep tot mar telaars gemaakt. Ook de radicale studenten organisatie AISSF, waarvan de leden tot de belangrijkste helpers van Bhindranwale (correcte spelling - red.) be hoorden tijdens diens bloedi ge kruistocht tegen de hindus in Punjab, met de overeen komst in zal stemmen. De jongeren onder de sikhs heb ben de meeste reden tot woe de in de richting van de Indi sche regering. Na de gebeur tenissen in juni werden dui zenden van hen veelal onge grond op verdenking van ter rorisme opgepakt en in de gevangenis gegooid. Bovendien kan niemand voorspellen hoever de in vloed reikt van de voorstan ders van een onafhankelijk Khalistan in Groot-Brittan- nië, Canada en de Verenigde Staten die de extremisten al sinds jaren financieel en met propaganda ondersteunen. Toch is het nu ondertekende akkoord een succes voor pre mier Gandhi, die er door zijn energieke en - zelfs door zijn critici erkende - tactische op treden in is geslaagd de voor waarden te scheppen voor de beëindiging van het conflict. Desondanks blijft de Indi sche regering realistisch: om nieuwe terreurdaden in reac tie op het akkoord te voorko men werden nog dezelfde woensdag de stijdkrachten in Punjab in staat van paraat heid gebracht. (DPA) Naar aanleiding van het KRO-programma 'Kruis punt' het volgende. De ge schiedenis van het moder nisme uit het begin van deze eeuw schijnt zich weer, na Vaticanum II, te herhalen en het ligt voor de hand dat daar weer een reactie op ge komen is. Prof. Walter God- dijn van de Mariënburg- groep ziet zijn kerk worden tot één grote sekte, een elite van getrouwen waar de bis schoppen zich steeds meer op richten en waar kritische gelovigen van vervreemden. Goddijn aarzelt niet daarbij het woord integralisme te gebruiken evenzo zijn geest- UjtNlNO verwant, de filosoof Cornelis Verhoeven. Maar waar ma ken de beide geleerde heren zich eigenlijk zo druk over? Primair is nu een gedegen catechese voor de jongere katholieken, die daar sinds Vaticanum II goeddeels van verstoken zijn gebleven! Verder bestaat die vermeen de 'elite van getrouwen' gro tendeels uit gewone mensen, vooral afkomstig van het platteland, maar zij zijn wel, door de eeuwen heen, de i ruggegraat van kerk en staat gebleken! Het zou wer- I kelijk een zegen voor de hele rooms-katholieke gemeen schap zijn als de kritische I katholieken hun kritische opstelling eens lieten varen om met de gewone getrou- wen weer gewoon te gelo ven. Daar is enkel een ont vankelijk en een nederig ge moed voor nodig. Oosterhout H. Hoegen (ADVERTENTIE) Van een onzer verslaggeefsters KAATSHEUVEL - De two bejaarde zusters uit Kaats heuvel wiens boerderij be gin dit jaar sterk vervuil» werd aangetroffen, moetei 62.000 gulden betalen voor d« grote schoonmaak die heef plaatsgehad. De gemeente Kaatsheu vel, die de klus samen me een schoonmaakbedrijf uit voerde, heeft de zusters d« rekening gepresenteerd. Ir januari werden de koster nog geschat op zo'n 20.(XX gulden. Toen kwam aan he licht dat de boerderij waarii de zusters Cor en Marie a vanaf hun geboorte wonen buitengewoon sterk was vervuild. In en rondom de boerderi en het woonhuis werden la gen mest, huisvuil en kada- NPI Van onze H Volgens de politiebond [mogelijke taken gebruik risico's voor de veiligheid, derden arbeidsplaatsen sli In het bondsblad van de NPB is nu een oproep gedaan aan de leden om voorvallen te rapporteren aan het bondsbu- reau in Amsterdam, aan de hand waarvan een zwartboek kan worden opgesteld. Volgens politiebond-woord voerder Van der Linde leidt de inzet van reservisten tot een 'aantasting van de kwaliteit van het politiewerk'. Van der Linde vertelt dat de Zeeuwse afdeling van zijn bond inmid dels al een motie heeft aange nomen waarin een einde aan het inschakelen van reservis ten wordt geëist. Met name in de Zeeuwse badplaatsen zou den de korpsen nogal eens re- servisten inzetten. De Landelijke Organisatie van Reservisten telt ongeveer 7.000 leden, die tegen een mini male vergoeding ingeschakeld kunnen worden in tijden van oorlog of bij rampen. Zij vor men dan een soort reserve voor de rijks- en gemeentepo- j litie. Volgens de bond worden j reservisten evenwel in toene mende mate ingezet voor nor- maal surveillancewerk. De 'amateuragenten' moeten dan ook mensen verbaliseren. De bondswoordvoerder meent dat deze mensen niet de opleiding hebben om in dergelijke ge vallen professioneel te hande len. I Volgens Van der Linde heeft dat op sommige plaatsen al wel tot grote problemen ge- leid en neemt ook de wrevel onder de reguliere korpsen toe. Hij spreekt van tientallen klachten van politieagenten over het wacht moeten lopen met een reservist. Een bijkomend bezwaar van de bond is dat de inzet van re- servisten ook de sterkte van de korpsen versluierd. Van dei OOK het laatste vleugje hoop gen nu de communistische m; volledig onder curatele hebber tantje vakbondsvrijheid hebbe af; de lichtende fakkel, waarmc volksverzet deed ontbranden, i Dat verwacht althans de ree schau zouden zich echter bes! risch bepaalde afkeer van de komt, is zo diep geworteld en kader op de Poolse samenlevii nonnen, dat Jaruzelski en de wee moeten houden, dat het i verzet dan hier dan daar weer I Bovendien blijft het regiem formidabele tegenstander teg paus en kardinaal Glemp manc I uiterst behoedzaam maar als f gen: tot hiertoe en niet verder. Jaruzelski mist ook de moge ring van de levensstandaard v\ riet dieptepunt van economise! levensstandaard ligt op het og< niveau van vóór 1978. Als alle legen 1990 verwachten, dat z riet oude peil. Alles overziende kan niet a Jat de aandacht van het vrije slappen. Onze sympathie, ook riun een stok en stut op de mo< WAT nu Jaren achtereen h< 'Iscus ach en wee geroepen, ■vaarts is gegaan met de bek fraudeurs zouden zijn geword '"eten ze ook van wanten: bij ®en ambtenaar aangehouden Paar miljoen te hebben verduis Enig leedvermaak is in zo' Maar dat mag ons niet de oge als het vermoeden van de polit een zeer ernstig feit. Belastinc 'Ijk kwaad, diefstal van de gei 9en de bierkaai, als de ambtel 'reden, niet zelf brandschoon

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 2