MIL Zuiderzeemuseum: het leven van toen nu in beeld gebracht De R van fcANTIE VARlA Wegen druk Euromast populair Brandstofprijzen uske en Wiske: lejden reel boeren hun beste Hat was een harde voor hello en hij dat hij nu noj mier zou worden. Ippie Happie e ZATERDAG 27 JUL11985 W4 Het Zuiderzeemuseum mag zonder meer tot de opmerkelijkste en mooiste musea van Nederland wor den gerekend. Het museum boeit binnen en buiten, van de boottocht heen tot het schuifelen over de ba lustrades rond de oude gerestau reerde vissersboten terug. Dat het Zuiderzeemuseum uniek in zijn soort en uniek in zijn kwaliteit is, mag blijken uit de Europese onderschei ding, die het kreeg toegekend van de EG: 'Europees musem van het Jaar 1984'. En ook uit de bezoekersaantallen: honderd duizenden komen jaarlijks naar Enkhui zen. De honderdvijftig kilometer die de Westbrabander en bijna tweehonderd ki lometer die de Zeeuw voor een bezoekje over moet hebben, zijn volledig de moei te waard. Het museum zal ook de kinde ren boeien en het bezichtigen neemt bij na een hele dag in beslag. En mochten de jongsten wat vermoeid raken, dan kan men bij de haven van Enkhuizen gaan zitten en genieten van de gezellige druk te. De binnenkomst is al uitzonderlijk. Omdat Enkhuizen de vele auto's van be zoekers niet kan bergen, is er buiten de stad een groot parkeerterrein aangelegd, vanwaar men per boot naar het buiten museum vaart. Vanaf de boot ziet men achter de dijk het dorpje üggen. Het dorp is opgebouwd uit originele, ver plaatste woningen, die in plaatsjes als Monnickendam, Urk en Kampen heb ben gestaan. Het dorp telt zo'n twintig wijkjes, waar die woningen, winkels en bedrijfjes per plaats van herkomst zijn gegroepeerd. De bouw van het buitenmuseum is zo wel duur als tijdrovend geweest. Er is een halve eeuw aan voorbereiding en op bouw voorafgegaan aan de opening van het buitenmuseum in 1983. Het museum is gesticht ter behoud van de Zuiderzee- cultuur. De voltooiing van de Afsluitdijk in 1932 bracht met zich mee dat de zilte Zuiderzee veranderde in een brak lJssel- meer. De visserij kreeg daardoor een gro te klap. Vissers verloren hun boterham, rokerijen, kuiperijen, mandemakerijen, zeilmakerijen en scheepswerven moesten de deuren sluiten. De meeste oude am bachten zijn zo vrijwel verloren gegaan. Sinds een grote tentoonstelling in 1930, waar veel materiaal over de be dreigde Zuiderzee-cultuur bijeen werd gebracht, rezen er plannen om tot een museum te komen. In 1968 kon een start worden gemaakt. Als patroon voor het buitenmuseum werd de plattegrond van Zoutkamp gekozen. Vervolgens werden buurtjes ingericht naar de historische si tuaties in de verschillende Zuiderzeedor pen. In loodsen lagen al sinds 1950 oude huisjes opgeslagen, die in verband met dijkverhogingen of andere veranderingen moesten worden gesloopt. In de loop der jaren werden andere panden overge bracht naar Enkhuizen. Sommige werden steen voor steen afgebroken en in het buitenmuseum weer opgebouwd, andere werden compleet opgepakt en over het IJsselmeer naar het oude dorp in op bouw overgebracht. De huizen werden vervolgens ingericht met huisraad, die uit schenkingen en Het verleden gereconstrueerd in Enkhuizen. FOTO'S ARCHIEF DE STEM soms opkopingen was verzameld. Het publiek kan in de huisjes komen, zodat een indruk kan worden verkregen van het leven in dat de mensen rond de Zui derzee in de negentiende en begin twin tigste eeuw leidden. Vrij armoedig met een streng godsdienstig klimaat, mag de omschrijving luiden: de kinderen tesa- men in de bedstede, de Bijbel op tafel. Over het werk valt ook veel te vinden. Mandemakerijen, een kalkblusserij, een rokerij en andere bedrijfjes zijn opge trokken tussen de huizen. Duidelijke uit leg maar vooral ook demonstraties van ambachten zorgen dat de bezoeker een levendig beeld krijgt voorgeschoteld. Wat het bezoek ook levendig houdt zijn de wisselende exposities, vaak met geluid en lichtbeelden, die in de localitei- ten zijn te vinden. En krijgt men dorst of honger, dan kan in de verschillende res taurants en koffiehuizen, in originele sfeer ingericht, de inwendige mens wor den verzorgd. Het buitenmuseum is zó boeiend, dat bijna vergeten zou worden het interes sante binnenmuseum te bezoeken. Daar zijn de traditioneler visserboten compleet opgetuigd te bezichtigen: botters Volle- hovense Bol, Tjotters. Erg aardig zijn ook de tentoongestelde vormen van wooncultuur: schitterend ingerichte woonkamers van de verschillende dor pen, met prachtige staande klokken, in drukwekkende kasten en fraai handwerk. Poppen in klederdracht completeren de ze bijna levende schilderijtjes. Bijna ver moeiend voor de ogen is de Hindeloper schilderkunst met zijn drukke variaties op groene achtergrond, vrijwel op ieder gebruiks- of siervoorwerp toegepast. Een uitputtende opsomming van het- Een van de oude interieurs in het Zuiderzeemuseum. geen er te zien is in het Zuidzeemuseum is niet te geven. Een bezoekje is zonder meer de moeite waard. Door de grootte van het museum is het er slechts weinig dagen te druk. Het Zuiderzeemusem ligt aan de rand van Enkhuizen. Vanuit West-Brabant kan men het best via Utrecht en de Fle- vopolder rijden, zodat men Amsterdam en zijn Coentunnel mijdt. Het buitenmu seum is tot 20 oktober te bezichtigen. Volwassenen betalen 9, 65-plussers en kinderen van 6 tot 18 jaar 7 en kinde ren tot 6 jaar 4. Voor gezinnen zijn er speciale tarieven, waarover informatie bij het museum zelf. Het toegangsblijet voor het buitenmuseum (inclusief vaartocht) geeft ook entree tot het binnenmuseum, andersom niet. Rondleidingen zijn op af spraak verkrijgbaar. Openingstijden: maandag tot en met zaterdag van 10 tot 17 uur, zondag van 12 tot 17 uur. Hon den worden niet toegelaten. Geld op straat Door Mick Salet In de geleende krant staan twee bruikbare advertenties. 'Gevr. voor direct: tomatensnoeiers'. Er staat een telefoonnummer in Venlo bij. „Met mevrouw Hendriks." Ik las dat u tomatensnoeiers zoekt. „Dat klopt. Heeft u ervaring?" Nee. „Nou, dan wordt het wel moeilijk, want je hebt er toch echt wel ervaring voor nodig. Er zijn veel scholieren die ge beld hebben, maar dat is toch niet dat we zoeken." Jammer. De volgende dan maar. Man nelijke plukkers gevraagd, boven 16 jaar. Arenborgweg (In 't Ven) achter nr. 105. Ik wandel er heen, maar lijk in Duitsland te verdwalen. Alle nummerborden zwart op wit. Alle handgeschilderde reclame in 't Duits. Venlo en omgeving is één grote Kaufhof waar Duitsers te dikke marken betalen voor produkten die verpakt zijn in de waan van goedkoopte. Zég dat het vers van de boer is, zég dat de tussenhandel is uitgeschakeld, zég het allemaal en je klopt duizenden guldens méér uit de zak van goedgelovende klan ten. Dat is geen schande. Dat is handel. Bij de kas waar plukkers gevraagd worden, staat een dikbuikige tuinder op klompen. „Heeft u ervaring?", is ook zijn eerste vraag, die nog steeds ontkennend beantwoord moet worden. Dat geldt ook voor de verrassende tweede vraag: „Heeft u een uitkering?" Naar de zin van die vraag moet gegist worden, maar het gebrek aan ervaring blijkt toch het overwegende bezwaar. „Zonder ervaring kun je de gewassen snel beschadigen." Mag ik het niet eens proberen? „Nee." Zo krijg ik nooit ervaring. „Nee. Probeer het eens hier op de hoek. Daar hebben ze bloemen. Daar heb je geen ervaring voor nodig." Zonder te weten wat ik nu eigenlijk had moeten plukken, tomaten, aard beien, kippen of kale kikkers, begin ik aan een hopeloze sollicitatietocht door de kassen van Venlo. Nergens is er werk voor een dagloner te vinden. Dan is erva ring noodzakelijk. Dan is er al een batte rij scholieren aan de slag. Dan is er net geen werk meer. Toch is de strooptocht niet zinloos. Ieder bezoekje aan een kas levert de zoe kende sollicitant wel een paar rijpe toma ten op. En zo verdien ik op een ochtend in ieder geval het beleg op mijn brood. Ook die boterham is wel te verdienen voor iemand die goed zoekt. Want wat valt er allemaal niet te doen in dit nijvere land? Wie als een professionele padvin der de deuren langs loopt, op zoek naar een heitje voor een karweitje, moét toch wel iets vinden. Auto's wassen? Kamers behangen? Schoenen poetsen? Sneeuw ruimen? Dat een vaste baan moeilijk te vinden is, dat weten honderdduizenden werklo zen. Maar dat het een gelukzoeker toch moet lukken om ergens wel wat zwarte guldens te verdienen, weet ook iedereen. De vraag is alleen waar die guldens te verdienen zijn. Op straat. Met de eerlijk verdiende centen die ik bij elkaar tekende, schaf ik mezelf 25 envelopjes van een stuiver aan. Daarin stop ik een kaartje met een een voudige beschrijving om rijk te worden. Zo doe ik een aanval op de terrassen, waar ik potentiële klanten aanklamp met de ingestudeerde verspreking: „Goeie- middag, mag ik u proberen op te lich- ten...eh...ik bedoel, mag ik u proberen iets te verkopen? Het is een eenvoudige manier om rijk te worden. Het is heel simpel, maar je moet er wel even opkomen. Net als met de uitvinding van het wiel. Ik heb er zelf veel succes mee. Nee, dat is me niet aan te zien, maar dat is toch een bekende ver koop-truc. U kent toch die verhalen van mensen die dag in dag uit als schooiers zitten te bedelen en zich dan 's avonds in een auto met chauffeur naar hun villa la ten rijden? Wat er in die enveloppe zit, kan ik na tuurlijk niet verklappen, want dan hoeft u 'm niet meer te kopen. Maar als u 'm koopt, het hoeft niet veel te zijn, één of twee kwartjes, dat moet u zelf maar be palen, dan zult u zien dat het systeem werkt. Iedereen kan het doen. Iedereen kan er rijk mee worden. U hoeft niet rijk te worden? Nou, dan kunt u die kwartjes zéker missen. Die paar dubbeltjes, dat is toch geen geld voor een advies om geld als water te verdienen. Natuurüjk is het oplichting. Maar toch ook weer niet. Zo'n envelop kost vijf cent. Nee, die heb ik niet gestolen. Zie ik er uit als een winkeldief? Ik probeer mijn geld eerlijk te verdienen als verkoper van onzin. Maar hier heb ik toch echt een ad vies om rijk te worden. Echt, het werkt. Dank u, u bent te goed." De inhoud van de dichtgeplakte enve loppe is niet moeilijk te raden. Dat wis ten alle mensen die er een kwartje voor over hadden om me liever kwijt dan rijk te raken. „Rijk worden? Laat 1.000.000 andere vriendelijkehaieve (doorhalen wat niet van toepassing is) mensen hetzelfde doen als u net deed: betalen voor een flauwe grap. Succes!" Wie de handelsgeest laat waaien, moet in Nederland altijd wel een paar centen kunnen verdienen. Zolang er nog goed gelovende klanten op de wereld rondlo pen, zal handelend Holland niet verhon geren. Zwendel? Onzin. Voor het komend weekeinde worden geen grote problemen op de Nederlandse we gen verwacht In West-Duitsland wordt het in verband met beginnende vakanties echter zeer druk op de wegen. In Frank rijk zullen negen miljoen vertrekkende en terugkerende vakantiegangers voor knel punten op de wegen zorgen. Dat is ver wachting van de ANWB en de politiever- keerscentrale in Driebergen. In Nederland wordt het dit weekeinde door de wisseling in de vakantiecentra op enkele wegen extra druk. Het gaat vooral om de autosnelwegen rond Breda en Eindhoven, de A-12, Den Haag-West- duitse grens (tussen Bodegraven en Maarsbergen), de A50/N50, Apeldoorn- Arnhem (in beide richtingen tussen Beekbergen en Arnhem). Ook zullen toe risten met bestemming Texel in Den Helder met wachttijden rekening moeten houden. In België wordt - afhankelijk van het weer - het verkeersbeeld op vrijdagavond en zaterdagochtend voornamelijk be paald door weekendgangers richting kust en Ardennen en terugkerende vakantie- en weekendgangers. Knelpunten zijn de E39 Hasselt-Antwerpen en de E40/E41 ter hoogte van Namen. Verder wordt er dit weekend op het circuit van Francor- champs weer de 24-uursrace verreden en de beide organisaties adviseren door gaand verkeer deze streek zoveel moge lijk te mijden. In West-Duitsland wordt het door be ginnende vakanties in de deelstaat Baden Wuertenberg en bij de VW-fabrieken in Wolfsburg en eindigende vakanties in de deelstaat Nordrhein-Westfalen en bij de Ford fabrieken dit weekend zeer druk op de wegen. In Frankrijk tenslotte wordt het ver keersbeeld bepaald door zowel vertrek kende als terugkerende vakantiegangers (9 miljoen weggebruikers). Vooral zater dag wordt zeer druk verkeer verwacht. Knelpunten zijn de wegen rond Parijs, Lyon, en vooral de A6/A7/A9 Beaune- Lyon-MontpeUier. Vertrekkende vakan tiegangers wordt dan ook geadviseerd zoveel mogelijk zondag door Frankrijk te reizen. Voor het eerst sinds vijftien jaar hebben meer dan 5.500 belangstellenden een be zoek gebracht aan de Euromast in Rotter dam. Dat gebeurde afgelopen dinsdag. Volgens een mededeling van de Euro mast, vertoont het 'Euromast-bezoek' sinds vorig jaar weer een sterk stijgende lijn. Tot eind juli was het bezoek aan hoog boven de Rotterdamse havens uittorende mast al 35 procent hoger dan in de over eenkomstige periode in 1984. De groeiende belangstelling dit jaar is mede te danken aan de tentoonstelling 'Feno- mena' in het park bij de toren, aldus een woordvoerder van de Euromast. „Met z'n space-cabin, de glazen kabi- ne welke om de toren heedraait tot een hoogte van 185 meter, staat de Euromast eindelijk weer in de belangstelling van zowel de Nederlandse als de buitenland se toerist. Wellicht zijn dit de voorteken van een gunstige ontwikkeling van het toerisme in de Maasstad en de heront dekking van de Euromast als trekpleis ter". Officiële opgave van de A.N.W.B.; plaatse lijke afwijkingen blijven echter mogelijk Onderstaande prijzen golden op 13 juni 1985: NormSuper Dsl. LPG Bel. 1,92 1,99 1,47 0,95 Den. 2,22 2,27 1,57 1,15 Fr.(max) 2,29 2,36 1,74 1,49 Gr. 1,65 1,92 0,94 0,96 Eng. 2,04 2,05 1,99 1,56 Ier. 2,46 2,52 2,18 1,79 It* 2,41 2,51 1,33 1,35 Lux. 1,60 1,66 1,27 0,89 Ned.(max) 1,89 1,96 1,17 0,76 Noor. 2,11 2,14 1,15 1,44 Oost. 1,88 1,96 1,80 1,07 Port. 2,47 2,56 1,55 n.v.t. Span. 1,82 2,03 1,21 n.v.t. W.D** 1,62 1,69 1,51 1,18 Zwed. 1,90 1,94 1,13 1,20 Zwits. 1,75 1,80 1,72 1,50 De Italiaanse prijzen zijn gebaseerd op de vrije pompen. De toeristen kunnen via de ANWB een beperkt aantal benzine-bonnen kopen, welke voor noord en! of zuid Italië (af zonderlijk) gebruikt kunnen worden. De bon nen (strikt persoonlijk) zijn ook aan de Ita liaanse grens te koop. -k-k Langs de Westduitse autobahnen gelden veelal iets hogere prijzen. ATERDAG 27 JUL119 ai.. v. ms Ga je met stralend weer naar Texel voor drie week- jes pootjebaden, begint het tl onder Haarlem te mieze- ren. Achter Alkmaar re gent het 'oude wijven'. En I'exel bekijk je twee van de drie weken vanachter be slagen ramen. Een regen-verzekering, in vakkringen beter be kend als de slecht weer-po- lis, zou de verzopen vakan tie enigszins kunnen op fleuren. Helaas. Omdat Pelleboer zonnig weer in de aanbie ding had, is er niet gebeld met Lugt-Sobbe co bv in Amsterdam, Nederlands enige regen-assuradeur. Sinds 1921 zit Lugt-Sobbe &co ook in de 'regen-bran che'. De aansporing kwam van de Nederlandse Spoor wegen. Uiteraard werd toentertijd ook druk over het weer gepraat. Zeker tij dens een wisselvallige zo mer. Een dagje naar het strand was een hele onder neming. Slecht weer bete kende een ramp, want het volgende uitstapje liet meestal een jaar op zich wachten. ,De NS - tuk op het pro moten van vakantiereizen per trein - polsten ons toen met de vraag of wij mee wilden doen aan hun plan om treinkaartjes voortaan inclusief slecht weer-polis te verkopen," verduidelijkt H. B. van Ommen jr, de 'co' van Lugt-Sobbe. Natuur lijk had men oren naar dit voorstel. Wie een trein kaartje naar Z andvoort kocht, kreeg vanachter het loket de vraag: met of zon der? Van Ommen jr.: „Voor tien cent méér was men die dag verzekerd tegen slecht weer in Zandvoort. Begon het daar daadwerkelijk te regenen dan kreeg de ge dupeerde ter plekke gratis consumpties voor de waar de van het treinkaartje". Anno 1985 worden slecht weer-polissen uitgekeerd in geld en niet met ranja in een poffertjeskraam. Bo vendien bepaalt niet de ober aan het strand in Zandvoort maar de compu ter of en hoeveel wordt ver goed. Overigens geldt de slecht weer-assurantie uitslui tend in Nederland. „In het verleden verzekerden wij ook tegen slecht weer in hei buitenland. Maar daar zijr wij helemaal van genezen Ze tellen daar lang niet zc nauwkeurig als in Neder land. Komt er een verze kerde terug van een vol gens hem finaal verregend) vakantie in Oostenrijk dar moet je heel lang zeurer om een rapport van he dtemhuvêen ban te die hello erran miht óe brand#-, iticht te hebben. Trrrr//; 7 TJA .Ató 1 T-ÊH-NIET VAHZO- Até'T \MOAt-j

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 22