Per rail naar Sail '85 WEEKEND D W2Z ELZEN Pendelbussen Nagasaki Band China rakantie likt aan |n tenen en ik et niet wal ik wil. leen aantrekkelijk |n een ruime kooi goud bevoor- aad van de aller- Jteit en puur bron |Vogezen. Die wil het zangwonder Ét genoemd wordt. Ills Nebukadneza- i zanger wel willen kunnen zo teder een zonnestraal kpijlen van hun pa- licht werkt als een |de zilveren fluit en vonder waarneem évast denken aan Angelus klept in karin de tonen zui- el, de grootmoeder lel knielt en de kin- Ipel staken. En ja aar klieft een zon- het venster in een glimlachende be- noeder een kanarie gehad, zou deze op I moment zijn gaan ik woon hier die getroffen is Érnstige vogelfobie, i alarmerende vor- Bervrees en fladder- tamme spreeuw die j om wat te pikken, lillend op de vlucht zodat de buren mij 11 met afkeer hebben In. Alles dat in ve- r het leven gaat, van I kolibri, jaagt haar laan. De schoonheid vogelijn op groenen hgt gij lustig lied' is besteed. Zelfs de vraag in dit lied: leg ons aardig beest, meester is ge- or de vogel beant- fijnzinnig theolo- nentaar) vermag Ivan emotie te doen laar keel. Je moet er _gevoel voor hebben, loest schoonheid. De peft in ieder geval j in mijn leven, ld zou eventueel wel lat is ook maar sinds leen te Nairobi gebo- 1 van het type Jack ons gelogeerd heeft, leuke dingen. Het laar dikke achterlijfje het bovenleer van en zitten, zodat ik nerkt kon weglopen, Éallig even zat te suf- letik van haar nagels Ide vloer was niet on- |e verborg kleine ver- pn in snuffelhoeken, wel om muizen te Ds ze sliep, hoorde je leen diepe zucht, een leun of een tevreden peze hond, Kalimero gedroeg zich als een te prinses. Er komt van haar naar Neder- hrt en wit gevlekt, komt hier geen hond disschien als we een len. De hond had ons lleid, toen Kalimero In korte scheiding hui- Ivreugde begroette. De toen bijna door de mensen die gelukkig en schildpad die Ko- die het formaat heeft nannenhand Veel is lan te zien. Het dier _hs in de zoveel dagen pje sla en je kunt Koba le van de winter rustig Ije op de schoorsteen- Btten. Er zit dan totaal leging in. In de zomer en kamerbreedte per i dat komt neer op een lis Haarlem-Eindhoven Euw. De kinderen van In hebben een zwart st, die is vlugger, maar ook niet hebben. Zo'n kar te beo, in zijn gekle- net zijn gele snavel en lig taalgebruik (Goede 1 mijn naam is beo) of i gereide papegaai met Jiifel van rood en groen, leken me meer aan. blaas, ze hebben veren. 7&TERDAG 27 JUL11985 W3 /Ymsterdam bereidt zich voor op je ontvangst van een armada van (11ide zeilschepen. Van 1 tot en met [augustus wordt in de hoofdstad je derde editie van het Sajlspektakel gehouden. Wie zich öelt aangetrokken door de magie 3n de zeilvaart kan het beste per .penbaar vervoer gaan. Per rail jjar Sail is de slagzin van de fganisatoren. Ze rekenen op vele honderdduizenden, zoniet ailjoenen. Door Paul de Schipper Sail '85 moet het IJ omtoveren tot een natte Kalverstraat, een maritie me vaarweg, gestremd voor alle ver keer. Alleen de stadsreiniging krijgt vrije doorvaart. Wie met een eigen pleziervaartuiig naar Amsterdam w il gaan om Sail '85 vanaf het water te volgen dient rekening te houden met een groot aantal beperkende maatregelen. Een van de hoogtepunten van Sail '85 is de 'Parade of Sail' op donderdag 1 augustus. Deze optocht van zeilschepen op het Noordzeekanaal vormt tegelijker tijd de ontvangst van de Sailvloot. Die dag moeten de moderne containersche pen plaatsmaken voor hun dwarsgetuig- de voorgangers, ook wel Tall ships ge noemd, en voor honderden nog zeilende bedrijfsvaartuigen van 'Hollandsch en Friesch geslacht'. Schepen met fraaie na men als Geesje van Urk en de Zingende Walvis. De meest indrukwekkende bezoeker is deze keer afkomstig uit de Sovjet-Unie. Het is de 115-meter lange viermastbark Kruzenstern. Aardig voor de liefhebbers van exotische vaartuigen is de komst van een echte Chinese jonk. Andere evenementen tijdens Sail zijn Het IJ als e Kalverstraat het Admiraalzeilen en het Spiegelgecht op 3 en 4 augustus. Het admiraalzeilen is een oud mannegebruik, stammend uit de tijd dat bevelvoerders ook op het slag veld vooraan stonden. Al in ae twaalfde zeilden Nederlandse kapiteins in kon vooien. Aan kop en staart werden deze langgerekte slagordes afgeschermd door admiraalsschepen. Bij aanvallen van ka pers of vreemde oorlogsbodems was het tactisch van groot belang om die slag orde te handhaven. Het spiegelgevecht is een imitatie-zeeslag, waarbij het kanon gebulder wordt vervangen door vuur werk. Reden waarom het spiegelgevecht op het IJ na zonsondergang plaatsvindt. Het Sail-gebeuren is geconcentreerd rond de IJ-naven. Voor bezoekers die met de trein komen betekent dat een makkelijk toegang tot het hart van het evenement, want de IJ-haven ligt maar 1 De Guayas uit Ecuador bij het verlaten van de sluis van IJmuiden in 1980. - FOTO'S ARCHIEF DE STEM Liefhebbers bewonderen de Rus sische viermastbark Kruzenstern tijdens de Sail-manifestatie van 1975. lien minuten lopen van het Centraal Sta tion. Wie dat te ver vindt kan gebruik maken van speciale pendelbussen. „Het Sailgebeid zal per auto absoluut onbereikbaar zijn. Het hele havengebied wordt afgesloten. Parkeerterreinen zijn er niet in de onmiddelijke omgeving. Vandaar het dringende advies alleen met openbaar vervoer te komen", aldus pro ject-manager Van Doorn van de Saif-or- ganisatie. Hij wijst in dit verband ook op het programmaboekje met daarin reduc tiebonnen voor het openbaar vervoer. Sail '85 werkt met een budget van 2 miljoen gulden. De helft van dat bedrag is afkomstig van 15 sponsors, ondermeer de gemeente Amsterdam en het ministe rie van WVC. Daarnaast moet verkoop van de programmaboekjes voor inkom sten zorgen. De boekjes zijn voor 5 gul den verkrijgbaar bij elk postkantoor. Die 5 gulden zijn dan meteen de enige onkos ten voor de bezoekers, want de toegang tot het Sail-terrein is vrij. Sail Amsterdam werd in 1975 opgezet als onderdeel van de viering 'Amsterdam 700 jaar stad'. Aangemoedigd door de grote belangstelling, ruim 700.000 bezoe kers, zetten de organistoren hun initiatief door. In 1980 trok Sail Amsterdam 2 miljoen toeschouwers. De interesse voor de aloude zeilvaart neemt nog steeds. Dat mag afgeleid worden uit allerlei ont wikkelingen. Zo is er internationaal een toenemende aktiviteit op het gebied van berging en restauratie van zestiende en zeventiende eeuwse schepen. De Japanse stad Nagasaki het in het Sail-deelnemers in het Noordzeekanaal (1980). Friese Makkum een stalen kopie van een echte Oostindiëvaarder bouwen. Hout handelaar Willem Vos uit St Jacobiparo- chie zette enkele weken geleden in Har- lingen een houten VOC-schip (Verenigde Oostindische Compognie) op stapel. Het schip moet een replica worden van de Batavia, een schip dat in 1629 bij Austra lië op de rotsen liep en waarvan de over levenden tot kannibalisme vervielen. In Amsterdam legde burgemeester Van Thijn onlangs de kiel voor een galjoen. Tenslotte worden er ook in Middelburg fondsen verzameld om te komen tot de nieuwbouw van een VOC-schip. Het nieuwste initiatief komt echter uit de beozem van de Sail Amsterdam-orga nisatie. Het gaat om de bouw van een windjammer. Een driemastvolschip zoals die rond de eeuwwissling bij honderden over de oceanen voeren. De schepen haalden thee uit China of mest uit Chili. Een van de meest bekende volschepen was de Pamir. Het schip ging in jaren '50 ten onder op de Atlantische Oceaan. De Nederlandse windjammer krijgt een lengte van 95 meter. Omdat de initiatief nemers er vanuit gaan dat men niet hoeft te rekenen op steun van de overheid is naar een andere formule gezocht om de bouw (30 miljoen gulden) en exploitatie te financieren. Een van de middelen is de uitgifte van aandelen van minimaal 150 gulden. Het schip krijgt een accommoda tie voor 70 bemanningsleden en 95 pas sagiers. Wie wil zien hoe zo'n windjammer er in het echt uitziet moet de eerste week van augustus naar de hoofdstad komen. Sail Amsterdam 1985 belooft opnieuw een indrukwekkende gebeuren te wor den. Misschien een domme vraag: Wat te doen als er geen wind is?. Voorzitter J.W.Voet van het Sail-bestuur: „Als Ne derlanders hebben we een rijke zeiltradi- tie. Daar vinden we wel wat op en bo vendien hebben alle schepen hulpmoto ren aan boord. We mikken op kermis- weer, een beetje bewolkt, een beetje wind. Net niet goed genoeg voor het strand. Laat de wind het echt afweten of waait het te hard. Ja, daar moeten we dan maar mee leven" e weg langs ontelbare andere omputerbedrijven in Silicon Valley naar de chipsfabriek Signetics is ikelig stil. Op deze hete juli- Khtend melden de plaatselijke sranten weer nieuwe verktijdverkortingen en ilvloeiingen. In een paar maanden ijd zijn 40.000 ontslagen gevallen ui de Amerikaanse ömputerindustrie, waarin 1,2 mijoen mensen werkzaam zijn. In Jleze vallei kan elke dag het 5000-ste lachtoffer vallen. Dit is het derde ;n laatste deel in de serie over Silicon Valley. Door Mare De Koninck SAN FRANCISCO - De verzadi ging op de wereldmarkt van met na me siliconenchips, de microgeheu gens, laat geen ruimte voor illusies. Ook bij Signetics in Sunnyvale, dat voor honderd procent eigendom is van Philips, wordt deze week nau welijks gewerkt. Directeur dr. Else Kooi van Philips Research Labora tories (onderdeel van Signetics) zegt: „Vorig jaar was een zeldzaam goed jaar. Dit jaar komt de klap. Door de terugval in de groei van de verkoop van personal computers drijft er nu een reusachtige voor raad chips op de wereldmarkt rond". Zijn pubüc relations \manager, Ron Deutsch, probeert er het beste van te ma ken: „Vorig jaar groeide Signetics met 70 procent. Al zouden we dit jaar tot nul te rugvallen, dan hebben we in twee jaar nog een ongelooflijke gemiddelde groei met 35 procent gehad". Dr. Kooi put toch og optimisme uit de zekerheid dat de van computers - zij het veel besch er dan was aan genomen - zal blijv oenemen. „De tijd komt dat de voorra^.n chips weer zullen moeten worden aangevuld. De vraag is alleen wanneer". Ook Philips bakt minder chips in Silicon Valley De vraag is ook hoeveel vervaardigers van computers, onderdelen en program ma's dan het loodje zullen hebben ge legd. Vooralsnog blijken de chipsfabri kanten de meest kwetsbare. Signetics heeft een personeelsbestand van 12.000 in korte tijd teruggebracht tot nu 9000. „Valley-waarnemers", zoals journalist Rob Hof van de Peninsula Times Tribu ne, denkt dat Signetics nog met meer on heilstijdingen zal moeten komen. Else Kooy: „De prijzenslag in met name MOS-geheugens is moordend. De Japan ners hebben hun prijzen voor die catego rie chips soms wel door tien gedeeld". Juist voor de productie van chips van de nieuwe MOS-generatie heeft Signetics onlangs een grote fabriek geopend in Al buquerque in de Amerikaanse deelstaat New Mexico. Andere productie-eenhe den staan in de deelstaat Utah en in de Aziatische landen Bangkok, Thailand en Zuid Korea. Sedert geruime tijd neigen alle computerbedrijven in Silicon Valley ernaar hun de massa-aanmaak en assem blage naar goedkopere oorden te ver plaatsen. „Het is hier vol. de salarissen zijn hoog en de huizen te duur", aldus Else Kooi. Op zijn specifieke verantwoordelijk heid, research voor en ontwikkeling van nieuwe chips, heeft Signetics, c.q. Philips vooralsnog niet bezuinigd. Meer dan m welke bedrijfstak ook staat innovatie ge lijk aan overleven. Het belang van Philips om met een onderzoekslab in het hart van de compu terwereld te zitten, is groot. „Wij zijn een uitkijkpost. Van hieruit zien we heel scherp wat er bij de concurrent gebeurt en wat er in de academische wereld ge beurt", zegt de 53-jarige chemicus Kooi, op wiens researchafdeling 300 mensen werken. Vooral de contacten met de nabije universiteiten Stanford en Berkeley zijn van belang. „Wij sponsoren, evenals veel andere industrieën, die universiteiten. Stanford heeft een Center for Integrated Systems, 't Gebouw daarvoor is door 20 industrieën betaald. Wij, ja in feite dus Philips, betaalt gedurende drie jaar 250.000 dollar en dan nog twee jaar 150.000. Berkeley heeft een researchpro- gramma dat 'Micro' heet. Dat kost per j'aar 120.000 dollar en dat betalen wij he lemaal", aldus dr. Kooi. Wat Philips voor zulke donaties aan twee van 'swerelds voornaamste techno logische wetenschapscentra terugkrijgt? „Heel veel. We hebben van Signetics een persoon op Berkeley en een op Stanford werken. We doen gezamenlijke proeven. We hebben toegang tot hun projecten. We hebben hier een computer staan met hetzelfde programma als ze op Berkeley hebben. En het meer algemene belang is 'dat je zo de groei van het aantal studen ten en hoogleraren in de computerweten schappen bevordert". Else Kooi behoort niet tot degenen die menen dat Europa - onder meer omdat daar veelal niet zo'n hechte verhouding bestaat tussen overheid, wetenschap en bedrijfsleven - in de computerwereld ge doemd is achter te liggen op de VS en Ja pan. „De toestand m Europa verbetert snel. Leuven heeft een wereldnaam inza ke academisch-industriele samenwer king. En het Esprit-programma van de EG en het Mega-project van Philips en Simens laten zien dat de technische com petentie in Europa zeker aanwezig is. Nee, het vervaardigen en het op de markt brengen, dat is ons probleem. Daarin is Japan veel beter". Dr. Kooi is het ermee eens dat de in novatie in de computerwereld thans aan het verschuiven is naar de ontwerptech- nologie, het maken van computers waar mee ingenieurs nieuwe chips en andere electronica kunnen ontwerpen en theore tisch uittesten. „Maar de sporadische Amerikaanse bedrijven die zulke chip ontwerpstations maken, verkopen die even goed aan Japan, dat daarmee in in nog betere concurrentiepositie komt. Tot nu toe maakt Philips eigen ont werpsystemen, maar Daisy Systems in Silicon Valley zegt intussen Philips als klant te hebben voor haar 'computer aided engineering workstations'. Dr. Kooi bevestigt dat 'er een tijd komt dat je die dingen beter van een ander kunt kopen' en hij erkent tegelijk er 'beducht' voor te zijn dat mensen die bij Signetics ontwerpsystemen ontwikkelen, naar een in die sector leidend bedrijf als Daisy zullen overstappen. Denkt de Philips researcher in Silicon Valley dat de consument toch wel weer voldoende belangstelling zal krijgen voor homecomputers, in welke nieuwe versies dan ook, om de industrie grotendeels overeind te houden? „Op korte termijn speelt misschien een rol dat IBM met een nieuwe serie perso nal computers uit zal komen in de herfst. Daar wachten mogelijk veel mensen op en die kopen dan niet wel een Apple. Op langere termijn hangt het ervan af of de jeugd, die nu op de scholen met compu ters vertrouwd wordt gemaakt, die in het latere leven onontbeerlijk zullen blijven vinden. Thans staat er wel in heel veel huizen een computer, maar wordt het ding niet gebruikt". De overschatting van de markt ver taalt zich bij Signetics in de 1 miljard chips, die alleen al dit ene middelgrote bedrijf vorig jaar heeft vervaardigd. En er gaan maar een paar van die micro-ge- heugentjes in één homecomputer. Else Kooi:"Een miljard chips, dat is een niet voor te stellen hoeveemeid. Als ik onze jaarproductie in China zou gaan uitde len, zou ik er elke chinees een kunnen ge ven". SLjdt&daanCij&AedeH TOtaCAMUtM Le Dictionare Labourdin definieert het Macaroun als een berijmd vers van vier woorden in evenzoveel talen. Buiten het Baskisch taalgebied, waar het grote popu lariteit geniet, vooral in het Guipwzcoan van Spaans Baskenland kent deze vreemde versvorm weinig beoefenaars. In Neder land in het geheel geen met de mogelijke uitzondering van John O'Mill aan wie de volgende twee Macarouns met zekerheid kunnen worden toegeschreven: Hahneeier Bloody Liar Trompe-l'oeil: Kamperuien. Bouillabaisse Seasickness Smörrebröd Reutemeteut en wellicht, maar dan in co-produktie met Mark Saver, de bekende Vlaamse limericist uit Berchem, het volgende Schier Maca roun: THoMnattn TKotqué Pays-Bas Bombastica but Flanders, daswaddaanders! Hier volgen tent leuke suggesties voor die plakplaatjes met tekst voor op de achter ruit van uw auto, pardon: car-stickers on the rearwindow. Suggestie 1: een rood hartje tussen de En gelse woord I en Myself Suggestie 2: I hate carstickers on rear windows! Suggestie 3: in navolging van de sticker der golfspelers: Old golfers never die, they only lose their balls kunnen docenten bij het voorgezet onderwijs op hun achterrui ten plakken: Old teachers never die, they only lose their minds. John o'Min

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 21