De M van mm
Wegen rustig
Campings:
85geen
topjaar
ZATERDAG 20 JULI 1985
IflBflJICjlPS- WEEKfHO
ZATERDAG 20 JUL11985
Brandstofprijzen
Suske en Wiske: Het Di
Appie Happie en Studie
öÉii&i
WW J
PIK
V
BAH,
BEDELEN
Vóór de voordeur zijn Nederlanders
vriendelijke mensen. Wie zonder
geld door het land trekt kan altijd
rekenen op een glaasje water, een
boterham, een sigaret of een schuil
plaatsje voor een plotselinge regen
bui. Maar een slaapplaats? Nee,
achter de voordeur is een zwerver
niet welkom.
Het lijkt erop dat Nederlanders een
beetje bang zijn geworden. Wie is die
vreemdeling die daar zwerft? Je leest zul
ke rare verhalen in de krant. Voor een
knaak steken ze al een mes in je rug.
Zelfs aan een ketting is je autoradio niet
meer veilig. Waarom zou ik iemand hel
pen, ze kunnen toch naar het Leger des
Hei ls.
Landlopers en zwervers zijn Neder
land gewoon uitgeorganiseerd. Bedelen?
Dat bestaat toch niet meer. Iedereen kan
toch naar de sociale dienst.
Een zielig verhaal van een uitdetijdse
zwerver gelooft niemand meer.
Mevrouw, ik heb zo'n honger, heeft u
een boterham voor me?
„Joh, ga weg, ga maar werken voor je
geld."
Mijnheer, kan ik hier vannacht ergens
op een droog plekje slapen?
„Sorry hoor, maar daar kunnen we
niet aan beginnen."
Het lijkt ook zo logisch als wat. Wie
maakt er nu een logeerbed op voor een
vreemdeling die 's avonds laat aan de
deur klopt om een slaapplaatsje? Je weet
toch niet wat je in huis haalt? Je kan toch
wel naar huis proberen te liften? Er zijn
toch instanties voor mensen in nood?
Nee, een overdekte slaapplaats vinden,
zelfs een nachtje in het stro van een boe
renschuur, is er niet meer bij.
De avond valt over Roermond en ik
ben op zoek naar eer. droog plaatsje voor
de nacht. Zouden ze in kloosters nog on
derdak verlenen aan zwervers?
Het hek voor het klooster van de zus
ters Camelitessen is dicht. Ik bel aan. De
deur van het klooster wordt geopend en
een broos ogend nonnetje komt met de
sleutel naar buiten. Door de tralies van
het ijzeren hekwerk vraag ik om een
plaatsje voor de nacht.
„Nee, dit is een slotklooster. We mo
gen geen logies geven. Daar zijn we ook
niet op ingericht. Misschien kunt u het
ergens in de stad proberen. Ik hoop dat u
slaagt."
Dan maar naar de zusters van liefde.
Ook daar een vriendelijke weigering.
„Nee, ik geloof niet dat dat gaat. Het is
hier een bejaardenhuis voor oude zusters.
Nee, ik denk dat de zusters van de kleine
Heilige Jozef ook niemand voor de nacht
opnemen. Misschien kunt u naar het
JAC gaan."
Er zijn nog meer kloosters. Nog eens
proberen? Bij de zusters van het arme
kind van Jezus of de zusters dochters van
Maria hulp der christenen? Ach, waarom
zo'n eind vergeefs lopen voor een nega
tief antwoord? Laat ik de haan maar
geen kans geven om drie keer te kraaien.
Of je het nu bij kloosters probeert, bij
boerderijen of een rijtjeshuis, waarom
zou je op gastvrijheid mogen rekenen als
je best buiten kunt slapen?
Gewone vriendelijkheid bestaat geluk
kig nog wel. Er is bijna niemand die een
wandelaar een glas water weigert en ook
een boterham is nog wel te krijgen.
Om zeven uur 's avonds: Mevrouw,
een beetje vreemde vraag. Ik ben op
wandeltocht door Brabant en nu zijn de
winkels dicht en ik heb geen brood meer
bij me. Mag ik u een boterham vragen?
„Natuurlijk, kom maar even in de keu
ken. Wil je er een glas melk bij?"
Hoe gewoner het volk, des te vrijgevi
ger het is. Alles valt te bietsen. Water,
brood, koffie, sigaretten. En geld?
Als amateur-socioloog heb ik gepro
beerd te bedelen. Maar ik kan het niet.
Er moet waarschijnlijk eerst iets in je
hart en hoofd geknakt zijn, voordat je op
iemand af kan stappen om geld te vra
gen. Je moet waarschijnlijk eerst veel
schade en schande lijden om die schaam
te voorbij te komen.
Steeds weer nam ik me voor om
iemand aan te klampen en mijn hand op
te houden. Gewoon om de reacties eens
te peilen. Duizenden smoezen zijn denk
baar. Mevrouw, al mijn geld is gestolen,
heeft u een kwartje dat ik even naar huis
kan bellen? Mijnheer, ik heb geen geld
voor de trein naar huis, mag ik u wat
geld vragen?
Maar bedelen moet je kunnen. Een
kwestie van opvoeding? Van Fatsoen? Je
moet misschien je trots verhezen om je
hand op te houden voor liefdadigheid.
Om geld te krijgen zonder er iets voor te
rug te doen. Dat lukt niet als je niet echt
in nood zit. Als je het gevoel hebt dat er
nog andere mogelijkheden zijn om aan je
geld te komen, ga je niet bedelen. Nee
toch?
Aviodome: historie
van de luchtvaart
Openingstijden:
lijks van 10 tot 17 uur (tot
1 november, daarna op
maandag gesloten
Toegangsprijzen: volwasse
nen en jongeren vanaf 12
jaar: f 4,75, kinderen van 6
tot 12 jaar: f 3,75, jongere
kinderen gratis. 65-plussers
krijgen twee kwartjes kor-
ting, groepen van 20 perso
nen of meer drie kwartjes
per kaartje.
Als een halve noot ligt het lucht
vaartmuseum Aviodome op een
steenworp afstand van het stations
gebouw van Schiphol. Daarmee is
het erg gemakkelijk om het weg
brengen of ophalen van vakantie
gangers te combineren met een be
zoekje aan het museum.
De Aviodome is de expositiekoepel
van de Stichting voor het Nationaal
Luchtvaart Museum, dat voor het eerst
in 1960 een ruimte kreeg op de luchtha
ven Schiphol en met de aluminium koe
pel over een geschikt gebouw beschikt
om complete vliegtuigen te exposeren.
Dat betreft dan overigens wel kleinere
vliegtuigen, zoals straaljagers en de an
tieke kistjes waarmee particuliere bou
wers de eerste schuchtere pogingen de
den om het luchtruim te veroveren.
De naoorlogse burgermachines zijn te
groot om te worden opgesteld. Een po
ging om met een houten Jumbo-kop een
idee te geven van de indrukwekkende
grootte van de moderne straalvliegtuigen
is niet echt geslaagd. De echte kop van
een Transavia Caravelle met daarin een
compleet uitgeruste cockpit, inclusief het
geluid van het radio-verkeer dat 'live'
wordt overgenomen van Schiphol, daar
entegen wel.
Maar terug naar het begin. Zoveel mo
gelijk wordt getracht een chronologische
weergave van de ontwikkeling van de
luchtvaart getoond. Zo staan er een copy
van de beroemde Flyer van de gebroe
ders Wright en de Spin en drie steeds
verdere ontwikelde opvolgers van Antho
ny Fokker. Lesvliegtuigjes. waaronder de
Saab 91 D Safir en de Fokker S 11 en S
12.
De Kolibri, de Piasecki HUP-2 Retrie
ver en de Sikorsky S-55 vertegenwoordi
gen de sector van de helicopters. Op het
staal van de laatste valt te zien hoeveel
drenkelingen ermee zijn gered. Boven het
hoofd van de bezoeker hangen zweef
vliegtuigen.
De militaire vliegtuigen zijn, in ver
houding, wat oververtegenwoordigd. Een
gevolg van de beschikbare expositieruim
te èn van de giften, die blijkbaar uit die
hoek makkelijker afkomen. De Hawker
Sea Fury was de laatste propeller-jager
en de Spitfire werd beroemd in de slag
om Engeland. Ook militaire straaljagers
zijn te bezichtigen, zoals de Gloster Me
teor en de Hawker Hunter.
Boven in de koepel, wellicht symbo
lisch, staan replica's van ruimtevaartui
gen opgesteld. Wat de leek zal verbazen
is de geringe omvang van toch histori
sche objecten als de Sputnik 1 en de
Mercury.
Liefhebbers van de techniek komen bij
alle objecten ruim aan hun trekken. Veel
technische scholen brengen daarom een
bezoek aan het museum. Om jongere
kinderen spelenderwijs iets op te laten
steken van het museumbezoek worden
vragenlijstjes verstrekt.
Ondertussen wordt door vrijwilligers
ijverig voortgebouwd aan nieuwe aan
winsten. Omdat het linnen en ander ma
teriaal van de oudjes aan slijtage onder
hevig is en het aantal mensen, die de
technieken van linnenbehandeling be
heersen, beperkt is, betekent de restaura
tie vaak een tijdrovend karwei. Dat res
taureren gebeurt gewoon in de expositie
ruimte, zodat duidelijk wordt wat er zoal
dient te gebeuren voordat een vliegtuig
als waardig museumstuk kan worden op
genomen.
Deze zomer is een speciale tentoon
stelling gewijd aan de Tweede Wereld
oorlog. Stukken van neergeschoten vlieg
tuigen en foto's vormen het leeuwedeel
van de expositie. Verder wordt er dage
lijks meerdere malen een film gedraaid
over de geschiedenis van de luchtvaart.
Wie met de kinderen het museum be
zoekt, doet er goed aan om daarna nog
even over de wandelgangen van het
vliegveld zelf te lopen. Wat onder het
museumdak niet kan worden gezien,
staat immers daar in een soort perma
nente levende expositie uitgestald.
VtKANTIEVARlÜ
De ANWB en de Politieverkeerscentrale
verwachten dit weekeinde weinig problemen
op de Nederlandse wegen, met uitzondering
van de knooppunten Breda en Eindhoven.
Op de Franse en Westduitse snelwegen
wordt het echter wel druk.
In Nederland zal het op de A-12 (Den
Haag-Duitse grens), vooral tussen Bodegra
ven en Maarsbergen. De A-50, Zwolle rich
ting Arnhem, voor de aansluiting met de N-
50, een druk worden en op de N-50, Apel-
doorn-Amhem, in beide richtingen over het
gehele traject. Ook zullen automobilisten
met bestemming Texel in Den Helder met
wachttijd rekening moeten houden.
In België wordt, afhankelijk van het weer,
het verkeersbeeld op vrijdagavond en zater
dagochtend voornamelijk bepaald door
weekendgangers richting kust en Ardennen.
Zondagavond kunnen de terugkerende va
kantie- en weekendgangers drukte veroorza
ken. De knelpunten zijn dan de E-39, Has-
selt-Antwerpen en de E-40/E-41 ter hoogte
van Namen.
In Frankrijk wordt druk verkeer verwacht.
Dit wordt veroorzaakt door vertrekkende en
terugkerende vakantiegangers. Vooral vrij
dag in de namiddag tot circa 22.00 uur met
name rond Parijs, op de A-6 ter hoogte van
Lyon en de A-13 Parijs richting Caen. Zater
dagochtend wordt het druk op de A-6/A-
7/A-9 Beaune-Lyon-Orange-Spaanse grens.
Zondagavond moet men vooral op de wegen
rond Parijs met enige drukte rekening hou
den.
In West-Duitsland wordt het dit weekein
de zeer druk op de autosnelwegen door de
beginnende vakanties in de deelstaten Nie-
dersachsen, Bremen en Berlijn. Ook kunnen
bij de grensovergangen Salzburg/ Autobahn
en Pfronten/Reutte lange wachttijden ont
staan.
Niet alleen het slechte weer maar ook de
overcapaciteit heeft ertoe geleid dat er op de
kampeerterreinen in het hele land nog veel
plaats is. Kennelijk hebben de recreatieon
dernemers zich verkeken op de gunstige
prognoses van vorig jaar. Toen werd voor
speld dat steeds meer Nederlanders dit jaar
de vakantie in eigen land zouden doorbren
gen.
Vorige week en de week daarvoor maakte
het Nederlands Bureau voor Toerisme in
Leidschendam nog melding van een grote
aarzeling bij vakantiegangers om een plaats
je te boeken. Volgens de ANWBheeft de af
nemende belangstelling ook te maken met
een teruglopende belangstelling voor de vas
te - en dure - standplaatsen. Beide organisa
ties zijn het er over eens dat het weer een
grote rol heeft gespeeld. Veel vakantiegan
gers zijn in juni massaal naar het buitenland
vertrokken om de slechtgehumeurde weergo
den te ontvluchten. Dit is donderdag geble
ken uit mededelingen van beide organisaties.
(Officiële opgave van de A.N.W.B.; plaatse
lijke afwijkingen blijven echter mogelijk)
Onderstaande prijzen gelden op 18 juli 1985:
Norm.
Super
Diesel
LPG
Bel.
1,92
1,99
1,47
0,95
Den.
2,22
2,27
1,57
1,15
Fr. (max)
2,29
2,36
1,74
1,49
Griek.
1,65
1,92
0,94
0,96
G-B.
2,04
2,05
1,99
1,56
Ierl.
2,46
2,52
2,18
1,79
It.
2,45
2,54
1,33
1,35
Lux.
1,60
1,66
1,27
0,89
Ned.(max)
1,90
1,97
1,19
0,80
Noor.
2,11
2,14
1,15
1,44
Oost.
1,88
1,96
1,80
1,07
Port.
2,47
2,56
1,55
Sp.
1,82
2,03
1,21
W-D.
1,62
1,69
1,51
1,18
Zwed.
1,95
1,99
1,26
1,19
Zwits.
1,75
1,80
1,72
1,50
De Italiaanse prijzen zijn gebaseerd op de
vrije pompen. De toeristen kunnen via de
ANWB een beperkt aantal benzine-bonnen
kopen, welke voor noord en/of zuid Italië
(afzonderlijk) gebruikt kunnen worden. De
bonnen (strikt persoonlijk) zijn ook aan de
Italiaanse grens te koop.
Langs de Westduitse autobahnen gel
den veelal iets hogere prijzen.
In Hongarije moet men officieel bonnen
hebben voor het tanken van Diesel, maar in
de praktijk blijkt dat men ook zonder tegen
een gunstig tarief diesel aan de pompen kan
kopen. Bonnen kan men aan de grens ver
krijgen. Hiervoor moet men wel Westerse
valuta (liefst Amerikaanse dollars) inwisse
len. Door de dubbele wisselkoers kan de
prijs per dag sterk uiteenlopen. Een vaste
richtprijs is zodoende ook niet te geven.
In Joegoslavië zijn benzinebonnen niet
meer verplicht. In de plaats daarvan zijn re
ductiebonnen die bij de ANWB-kantoren te
koop zijn, bij het Joegoslavisch Verkeersbu
reau in Amsterdam en Rotterdam en aan de
grens.
„HIIIIIIIIHI"'!!!"1""""""""""!'""'"""11"11"""""""'"
V --3
zak van e
Na veel k
eindelijk
pel op de
Terug
bleek ecl
voor niks.
„De vi
ervan uit
bedonder
maal gee
stolen. J<
ogen, op
vakantiei
dienen',
je niet de
bon van i
laten zien
„Kijk,
lemaal n
den. Wie
drie jaar
bon?.
die les ht
leerd.
Spaans gt
itEn hoe was je het? Mooi
weer gehad?"
Naast koffie begint me
nige maandag-na-vakan
tie-conversatie met deze
standaardvraag. En het
antwoord is vaak een
stortvloed van onaange
name vakantie-herinne
ringen.
huister maar mee.
„Dit najaar laat ik me
meteen inschrijven voor
een cursus Spaans. Want
zonder Spaans ben je
luchtDe politie be
handelt je als een hond".
U begrijpt het al. Ook
deze Nederlander is ten
prooi gevallen aan de
hordes brutale Iberische
rovers die toeristenoorden
aan Spaanse costa's af
schuimen naar autora-
dios, stereocassettes, ca
mera's, portefeuilles met
Eurocheques.
„Zetten we één middag
- het was op een maan
dag, 'k zal 't nooit verge
ten - de auto niet in de
garage bij de bungalow,
maar gewoon op straat
en weg was onze radiocas
setterecorder van bijna
vijfhonderd piek. Na
tuurlijk ben je des dui
vels, want van anderen
heb je begrepen dat een
diefstal in Spanje alleen
maar narigheid oplevert.
Naar de politie gaan heeft
geen enkele zin, zo bewe
ren velen. Toch doe je het;
je bent verzekerd. Mis
schien dat de politie ons
wel dat stempeltje wil ge
ven, nodig om iets terug
te krijgen van de verzeke
ring.
Tegen beter weten in ga
je naar de politie. In het
Engels - ja, mag het
even.per saldo isLloret
de Mar een toeristenoord
van internationale allu
re - leg je de dienstdoende
agent geduldig uit dat je
bestolen bent. Maar de
dienstklopper luistert
niet eens naar je. Hij kent
blijkbaar maar een
woordje Engels: transla
ter. We moesten maar een
tolk gaan halen.
Waar vindt je die zo
gauw? De ober van gister
avond in dat Spaanse res
taurant sprak toch En
gels. Maar die heeft nu in
eens geen tijd. Gelukkig
heeft de bewaker van het
bungalowpark meer tijd
en begrip. Hij heeft voor
ons een brief in het
Spaans getikt, waarin we
verslag doen van de dief
stal en vooral opsommen
wat er is weggehaald.
Daarmee is hij naar die
nflllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
Nog ee
vakantie-
„Nee hi
nemen w
kantie in
Als je dai
- weer s
kun je no
den tot d
wel schij1
„Ach n
gen dat i
kantie hi
veel geze
wel blij c
me had.
ming in
was öf u
een dag
brak de zi
ja god, je
sneller dl
je zon
niet hel
bleeksche
gaan. Gi
bovendie
vakantie
tenkaart
het bruin
Op die
na de va
teruggek
zelfde gei
Lang
automaat
je je drai
vinden,
collegae,
ken als ei
de olie h
op zonnit
schijnen
meestal i
geknoopt
voriete ki
Roken
een paar
En kij
sichtkaar
bord han
fïid. /als dl lijd neiio
Knielt in bewondering voor
bet schilderij m Rubens
(tof -lierevrouw-Hemelvaarl
fiijshello heejt een
Kunstenaars lietOef'
veer een tiidsproni
]Het is weer lente
St'A2OU0?
MAP
i/EP/V
N'£2ys££
OP CE
GPVWAS
m/PflE M
fZE6&-f
RV/£RÊMP
ffé-nas?!?
'J OP CDT
KLBm a
^Fiersjg. .9)
ihfk'' \A r
ÏÏ&PfO fa
Sj^pr M
ai,
Mer/J
1 MAAR-W
\MCUT/W
1