De M van mm Wegen rustig Campings: 85geen topjaar ZATERDAG 20 JULI 1985 IflBflJICjlPS- WEEKfHO ZATERDAG 20 JUL11985 Brandstofprijzen Suske en Wiske: Het Di Appie Happie en Studie öÉii&i WW J PIK V BAH, BEDELEN Vóór de voordeur zijn Nederlanders vriendelijke mensen. Wie zonder geld door het land trekt kan altijd rekenen op een glaasje water, een boterham, een sigaret of een schuil plaatsje voor een plotselinge regen bui. Maar een slaapplaats? Nee, achter de voordeur is een zwerver niet welkom. Het lijkt erop dat Nederlanders een beetje bang zijn geworden. Wie is die vreemdeling die daar zwerft? Je leest zul ke rare verhalen in de krant. Voor een knaak steken ze al een mes in je rug. Zelfs aan een ketting is je autoradio niet meer veilig. Waarom zou ik iemand hel pen, ze kunnen toch naar het Leger des Hei ls. Landlopers en zwervers zijn Neder land gewoon uitgeorganiseerd. Bedelen? Dat bestaat toch niet meer. Iedereen kan toch naar de sociale dienst. Een zielig verhaal van een uitdetijdse zwerver gelooft niemand meer. Mevrouw, ik heb zo'n honger, heeft u een boterham voor me? „Joh, ga weg, ga maar werken voor je geld." Mijnheer, kan ik hier vannacht ergens op een droog plekje slapen? „Sorry hoor, maar daar kunnen we niet aan beginnen." Het lijkt ook zo logisch als wat. Wie maakt er nu een logeerbed op voor een vreemdeling die 's avonds laat aan de deur klopt om een slaapplaatsje? Je weet toch niet wat je in huis haalt? Je kan toch wel naar huis proberen te liften? Er zijn toch instanties voor mensen in nood? Nee, een overdekte slaapplaats vinden, zelfs een nachtje in het stro van een boe renschuur, is er niet meer bij. De avond valt over Roermond en ik ben op zoek naar eer. droog plaatsje voor de nacht. Zouden ze in kloosters nog on derdak verlenen aan zwervers? Het hek voor het klooster van de zus ters Camelitessen is dicht. Ik bel aan. De deur van het klooster wordt geopend en een broos ogend nonnetje komt met de sleutel naar buiten. Door de tralies van het ijzeren hekwerk vraag ik om een plaatsje voor de nacht. „Nee, dit is een slotklooster. We mo gen geen logies geven. Daar zijn we ook niet op ingericht. Misschien kunt u het ergens in de stad proberen. Ik hoop dat u slaagt." Dan maar naar de zusters van liefde. Ook daar een vriendelijke weigering. „Nee, ik geloof niet dat dat gaat. Het is hier een bejaardenhuis voor oude zusters. Nee, ik denk dat de zusters van de kleine Heilige Jozef ook niemand voor de nacht opnemen. Misschien kunt u naar het JAC gaan." Er zijn nog meer kloosters. Nog eens proberen? Bij de zusters van het arme kind van Jezus of de zusters dochters van Maria hulp der christenen? Ach, waarom zo'n eind vergeefs lopen voor een nega tief antwoord? Laat ik de haan maar geen kans geven om drie keer te kraaien. Of je het nu bij kloosters probeert, bij boerderijen of een rijtjeshuis, waarom zou je op gastvrijheid mogen rekenen als je best buiten kunt slapen? Gewone vriendelijkheid bestaat geluk kig nog wel. Er is bijna niemand die een wandelaar een glas water weigert en ook een boterham is nog wel te krijgen. Om zeven uur 's avonds: Mevrouw, een beetje vreemde vraag. Ik ben op wandeltocht door Brabant en nu zijn de winkels dicht en ik heb geen brood meer bij me. Mag ik u een boterham vragen? „Natuurlijk, kom maar even in de keu ken. Wil je er een glas melk bij?" Hoe gewoner het volk, des te vrijgevi ger het is. Alles valt te bietsen. Water, brood, koffie, sigaretten. En geld? Als amateur-socioloog heb ik gepro beerd te bedelen. Maar ik kan het niet. Er moet waarschijnlijk eerst iets in je hart en hoofd geknakt zijn, voordat je op iemand af kan stappen om geld te vra gen. Je moet waarschijnlijk eerst veel schade en schande lijden om die schaam te voorbij te komen. Steeds weer nam ik me voor om iemand aan te klampen en mijn hand op te houden. Gewoon om de reacties eens te peilen. Duizenden smoezen zijn denk baar. Mevrouw, al mijn geld is gestolen, heeft u een kwartje dat ik even naar huis kan bellen? Mijnheer, ik heb geen geld voor de trein naar huis, mag ik u wat geld vragen? Maar bedelen moet je kunnen. Een kwestie van opvoeding? Van Fatsoen? Je moet misschien je trots verhezen om je hand op te houden voor liefdadigheid. Om geld te krijgen zonder er iets voor te rug te doen. Dat lukt niet als je niet echt in nood zit. Als je het gevoel hebt dat er nog andere mogelijkheden zijn om aan je geld te komen, ga je niet bedelen. Nee toch? Aviodome: historie van de luchtvaart Openingstijden: lijks van 10 tot 17 uur (tot 1 november, daarna op maandag gesloten Toegangsprijzen: volwasse nen en jongeren vanaf 12 jaar: f 4,75, kinderen van 6 tot 12 jaar: f 3,75, jongere kinderen gratis. 65-plussers krijgen twee kwartjes kor- ting, groepen van 20 perso nen of meer drie kwartjes per kaartje. Als een halve noot ligt het lucht vaartmuseum Aviodome op een steenworp afstand van het stations gebouw van Schiphol. Daarmee is het erg gemakkelijk om het weg brengen of ophalen van vakantie gangers te combineren met een be zoekje aan het museum. De Aviodome is de expositiekoepel van de Stichting voor het Nationaal Luchtvaart Museum, dat voor het eerst in 1960 een ruimte kreeg op de luchtha ven Schiphol en met de aluminium koe pel over een geschikt gebouw beschikt om complete vliegtuigen te exposeren. Dat betreft dan overigens wel kleinere vliegtuigen, zoals straaljagers en de an tieke kistjes waarmee particuliere bou wers de eerste schuchtere pogingen de den om het luchtruim te veroveren. De naoorlogse burgermachines zijn te groot om te worden opgesteld. Een po ging om met een houten Jumbo-kop een idee te geven van de indrukwekkende grootte van de moderne straalvliegtuigen is niet echt geslaagd. De echte kop van een Transavia Caravelle met daarin een compleet uitgeruste cockpit, inclusief het geluid van het radio-verkeer dat 'live' wordt overgenomen van Schiphol, daar entegen wel. Maar terug naar het begin. Zoveel mo gelijk wordt getracht een chronologische weergave van de ontwikkeling van de luchtvaart getoond. Zo staan er een copy van de beroemde Flyer van de gebroe ders Wright en de Spin en drie steeds verdere ontwikelde opvolgers van Antho ny Fokker. Lesvliegtuigjes. waaronder de Saab 91 D Safir en de Fokker S 11 en S 12. De Kolibri, de Piasecki HUP-2 Retrie ver en de Sikorsky S-55 vertegenwoordi gen de sector van de helicopters. Op het staal van de laatste valt te zien hoeveel drenkelingen ermee zijn gered. Boven het hoofd van de bezoeker hangen zweef vliegtuigen. De militaire vliegtuigen zijn, in ver houding, wat oververtegenwoordigd. Een gevolg van de beschikbare expositieruim te èn van de giften, die blijkbaar uit die hoek makkelijker afkomen. De Hawker Sea Fury was de laatste propeller-jager en de Spitfire werd beroemd in de slag om Engeland. Ook militaire straaljagers zijn te bezichtigen, zoals de Gloster Me teor en de Hawker Hunter. Boven in de koepel, wellicht symbo lisch, staan replica's van ruimtevaartui gen opgesteld. Wat de leek zal verbazen is de geringe omvang van toch histori sche objecten als de Sputnik 1 en de Mercury. Liefhebbers van de techniek komen bij alle objecten ruim aan hun trekken. Veel technische scholen brengen daarom een bezoek aan het museum. Om jongere kinderen spelenderwijs iets op te laten steken van het museumbezoek worden vragenlijstjes verstrekt. Ondertussen wordt door vrijwilligers ijverig voortgebouwd aan nieuwe aan winsten. Omdat het linnen en ander ma teriaal van de oudjes aan slijtage onder hevig is en het aantal mensen, die de technieken van linnenbehandeling be heersen, beperkt is, betekent de restaura tie vaak een tijdrovend karwei. Dat res taureren gebeurt gewoon in de expositie ruimte, zodat duidelijk wordt wat er zoal dient te gebeuren voordat een vliegtuig als waardig museumstuk kan worden op genomen. Deze zomer is een speciale tentoon stelling gewijd aan de Tweede Wereld oorlog. Stukken van neergeschoten vlieg tuigen en foto's vormen het leeuwedeel van de expositie. Verder wordt er dage lijks meerdere malen een film gedraaid over de geschiedenis van de luchtvaart. Wie met de kinderen het museum be zoekt, doet er goed aan om daarna nog even over de wandelgangen van het vliegveld zelf te lopen. Wat onder het museumdak niet kan worden gezien, staat immers daar in een soort perma nente levende expositie uitgestald. VtKANTIEVARlÜ De ANWB en de Politieverkeerscentrale verwachten dit weekeinde weinig problemen op de Nederlandse wegen, met uitzondering van de knooppunten Breda en Eindhoven. Op de Franse en Westduitse snelwegen wordt het echter wel druk. In Nederland zal het op de A-12 (Den Haag-Duitse grens), vooral tussen Bodegra ven en Maarsbergen. De A-50, Zwolle rich ting Arnhem, voor de aansluiting met de N- 50, een druk worden en op de N-50, Apel- doorn-Amhem, in beide richtingen over het gehele traject. Ook zullen automobilisten met bestemming Texel in Den Helder met wachttijd rekening moeten houden. In België wordt, afhankelijk van het weer, het verkeersbeeld op vrijdagavond en zater dagochtend voornamelijk bepaald door weekendgangers richting kust en Ardennen. Zondagavond kunnen de terugkerende va kantie- en weekendgangers drukte veroorza ken. De knelpunten zijn dan de E-39, Has- selt-Antwerpen en de E-40/E-41 ter hoogte van Namen. In Frankrijk wordt druk verkeer verwacht. Dit wordt veroorzaakt door vertrekkende en terugkerende vakantiegangers. Vooral vrij dag in de namiddag tot circa 22.00 uur met name rond Parijs, op de A-6 ter hoogte van Lyon en de A-13 Parijs richting Caen. Zater dagochtend wordt het druk op de A-6/A- 7/A-9 Beaune-Lyon-Orange-Spaanse grens. Zondagavond moet men vooral op de wegen rond Parijs met enige drukte rekening hou den. In West-Duitsland wordt het dit weekein de zeer druk op de autosnelwegen door de beginnende vakanties in de deelstaten Nie- dersachsen, Bremen en Berlijn. Ook kunnen bij de grensovergangen Salzburg/ Autobahn en Pfronten/Reutte lange wachttijden ont staan. Niet alleen het slechte weer maar ook de overcapaciteit heeft ertoe geleid dat er op de kampeerterreinen in het hele land nog veel plaats is. Kennelijk hebben de recreatieon dernemers zich verkeken op de gunstige prognoses van vorig jaar. Toen werd voor speld dat steeds meer Nederlanders dit jaar de vakantie in eigen land zouden doorbren gen. Vorige week en de week daarvoor maakte het Nederlands Bureau voor Toerisme in Leidschendam nog melding van een grote aarzeling bij vakantiegangers om een plaats je te boeken. Volgens de ANWBheeft de af nemende belangstelling ook te maken met een teruglopende belangstelling voor de vas te - en dure - standplaatsen. Beide organisa ties zijn het er over eens dat het weer een grote rol heeft gespeeld. Veel vakantiegan gers zijn in juni massaal naar het buitenland vertrokken om de slechtgehumeurde weergo den te ontvluchten. Dit is donderdag geble ken uit mededelingen van beide organisaties. (Officiële opgave van de A.N.W.B.; plaatse lijke afwijkingen blijven echter mogelijk) Onderstaande prijzen gelden op 18 juli 1985: Norm. Super Diesel LPG Bel. 1,92 1,99 1,47 0,95 Den. 2,22 2,27 1,57 1,15 Fr. (max) 2,29 2,36 1,74 1,49 Griek. 1,65 1,92 0,94 0,96 G-B. 2,04 2,05 1,99 1,56 Ierl. 2,46 2,52 2,18 1,79 It. 2,45 2,54 1,33 1,35 Lux. 1,60 1,66 1,27 0,89 Ned.(max) 1,90 1,97 1,19 0,80 Noor. 2,11 2,14 1,15 1,44 Oost. 1,88 1,96 1,80 1,07 Port. 2,47 2,56 1,55 Sp. 1,82 2,03 1,21 W-D. 1,62 1,69 1,51 1,18 Zwed. 1,95 1,99 1,26 1,19 Zwits. 1,75 1,80 1,72 1,50 De Italiaanse prijzen zijn gebaseerd op de vrije pompen. De toeristen kunnen via de ANWB een beperkt aantal benzine-bonnen kopen, welke voor noord en/of zuid Italië (afzonderlijk) gebruikt kunnen worden. De bonnen (strikt persoonlijk) zijn ook aan de Italiaanse grens te koop. Langs de Westduitse autobahnen gel den veelal iets hogere prijzen. In Hongarije moet men officieel bonnen hebben voor het tanken van Diesel, maar in de praktijk blijkt dat men ook zonder tegen een gunstig tarief diesel aan de pompen kan kopen. Bonnen kan men aan de grens ver krijgen. Hiervoor moet men wel Westerse valuta (liefst Amerikaanse dollars) inwisse len. Door de dubbele wisselkoers kan de prijs per dag sterk uiteenlopen. Een vaste richtprijs is zodoende ook niet te geven. In Joegoslavië zijn benzinebonnen niet meer verplicht. In de plaats daarvan zijn re ductiebonnen die bij de ANWB-kantoren te koop zijn, bij het Joegoslavisch Verkeersbu reau in Amsterdam en Rotterdam en aan de grens. „HIIIIIIIIHI"'!!!"1""""""""""!'""'"""11"11"""""""'" V --3 zak van e Na veel k eindelijk pel op de Terug bleek ecl voor niks. „De vi ervan uit bedonder maal gee stolen. J< ogen, op vakantiei dienen', je niet de bon van i laten zien „Kijk, lemaal n den. Wie drie jaar bon?. die les ht leerd. Spaans gt itEn hoe was je het? Mooi weer gehad?" Naast koffie begint me nige maandag-na-vakan tie-conversatie met deze standaardvraag. En het antwoord is vaak een stortvloed van onaange name vakantie-herinne ringen. huister maar mee. „Dit najaar laat ik me meteen inschrijven voor een cursus Spaans. Want zonder Spaans ben je luchtDe politie be handelt je als een hond". U begrijpt het al. Ook deze Nederlander is ten prooi gevallen aan de hordes brutale Iberische rovers die toeristenoorden aan Spaanse costa's af schuimen naar autora- dios, stereocassettes, ca mera's, portefeuilles met Eurocheques. „Zetten we één middag - het was op een maan dag, 'k zal 't nooit verge ten - de auto niet in de garage bij de bungalow, maar gewoon op straat en weg was onze radiocas setterecorder van bijna vijfhonderd piek. Na tuurlijk ben je des dui vels, want van anderen heb je begrepen dat een diefstal in Spanje alleen maar narigheid oplevert. Naar de politie gaan heeft geen enkele zin, zo bewe ren velen. Toch doe je het; je bent verzekerd. Mis schien dat de politie ons wel dat stempeltje wil ge ven, nodig om iets terug te krijgen van de verzeke ring. Tegen beter weten in ga je naar de politie. In het Engels - ja, mag het even.per saldo isLloret de Mar een toeristenoord van internationale allu re - leg je de dienstdoende agent geduldig uit dat je bestolen bent. Maar de dienstklopper luistert niet eens naar je. Hij kent blijkbaar maar een woordje Engels: transla ter. We moesten maar een tolk gaan halen. Waar vindt je die zo gauw? De ober van gister avond in dat Spaanse res taurant sprak toch En gels. Maar die heeft nu in eens geen tijd. Gelukkig heeft de bewaker van het bungalowpark meer tijd en begrip. Hij heeft voor ons een brief in het Spaans getikt, waarin we verslag doen van de dief stal en vooral opsommen wat er is weggehaald. Daarmee is hij naar die nflllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll Nog ee vakantie- „Nee hi nemen w kantie in Als je dai - weer s kun je no den tot d wel schij1 „Ach n gen dat i kantie hi veel geze wel blij c me had. ming in was öf u een dag brak de zi ja god, je sneller dl je zon niet hel bleeksche gaan. Gi bovendie vakantie tenkaart het bruin Op die na de va teruggek zelfde gei Lang automaat je je drai vinden, collegae, ken als ei de olie h op zonnit schijnen meestal i geknoopt voriete ki Roken een paar En kij sichtkaar bord han fïid. /als dl lijd neiio Knielt in bewondering voor bet schilderij m Rubens (tof -lierevrouw-Hemelvaarl fiijshello heejt een Kunstenaars lietOef' veer een tiidsproni ]Het is weer lente St'A2OU0? MAP i/EP/V N'£2ys££ OP CE GPVWAS m/PflE M fZE6&-f RV/£RÊMP ffé-nas?!? 'J OP CDT KLBm a ^Fiersjg. .9) ihfk'' \A r ÏÏ&PfO fa Sj^pr M ai, Mer/J 1 MAAR-W \MCUT/W 1

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 22