mm Doel economische zaken en NRIT: X DE COMPUTER ONTWERPT COMPUTERS Recreatie en onderzoek (toUOTHM W3 Planontwikkeling Onmogelijk Contacten Vrije loop Japanners Heeft u Ja- I? Het is een let één oog. I gesabbeld in van Japie is Ihet ingedikte ^nt te lekken Jen der eerste lis zitten lang ne kindertra- lstallijne plek- |e lammetjes- I banaan. Het (roma van zu- ordat we de fiepen om met kl Japie op te i per ongeluk I geadopteerd? (weggeworpen ie plekken? Er Japie opge- trzoek om in- lat er met één Hers wordt de vonden. Ier te maken fma. Vele kin hun vader |eer. De beer t krib en daar lee praten die Igroter wordt, (ldmaarschalk yan Alamein trok zonder Izijn ransel te Ier heeft alle I meegemaakt. voorname rol eld in de we- I als spionnen ■es genaaid in Keiaars (op de Tio werd een I teddy aange- Ipdromen van lan de wereld jid zitten); als In wereldreizi- hs bekend (zie of Teddy Be- ugementadvie- een andere, i resideerde in Ja de Winter, ll bezeten. Hij Tare ritmische bwonden oude Is na een aan- |e-ritueel van leestelijke Da- Ist. I hebben geen pe mysterieuze beer als kin- fcegrijpt u pas apie wordt ge net één oog is fcher dan een ■gen, maar dat vermoeden. lus is door een Re pad geraakt. bij de Spoor- I nog aan per- I ze, met papil- br, half aange- ■regenjas en op enorme ker- arm per fiets [werd gejaagd, len landerig en ■je staan dat 1 niet kon sla- Ima tenminste pd was inmid- de trein ge- arend bij oma Maar de ijlbo- illotten en de perronkaartje verlaten. Zij eruggezonden, oen zij op han- temidden van ;ers langs het P- in het station evoeld als een imte en erger oma van het rmisbeer ver arde zich ach- ichuilen; maar ze wanhopig, het leer zei dat ;on zijn uit een irichting, of uit en hij wees op :eft de man op in een rood e, geslagen. De God zal hem ak, veroordeel- tig gulden boe- >m in die tijd. toen nog recht harteloosheid, wisten ze toen flOl-v ■aTERDAG 20 JUL11985 )e vrijetijdsmarkt blijkt een jlie speeltuin voor mensen, stellingen en bedrijven die het ste met de recreant en hun eigen jieiTionnaie voor hebben. De jiste vier jaar zijn er met groot ilhousiasme honderden miljoenen istende projekten voor dag- en rblijfsrecreatie gelanceerd, maar it een ervan is tot nu toe rwezenlijkt. De gouden bergen eken slechts luchtkastelen. Het jerlands Research Instituut voor ecreatie en Toerisme in Breda ,alyseert in een studie waar de pek knelt en doet een aantal mesties. financiers die belangstelling :()ben voor grote investeringen in toeristisch/recreatieve sector oeten met economische zaken, de ireca en deskundigen uit de ereld van het dag- en bijfstoerisme gaan samenwerken i ie bekijken of er in ons land nog ogelijkheden zijn echt grote nekten van de grond te krijgen zo ja welke. Het NRIT in Breda J hiertoe na de grote vakantie het oortouw nemen. lil De Efteling in Kaatsheuvel ervaart de laatste jaren dat de gemiddelde verblijfsduur van bezoekers aan het sprookjespark sterk toeneemt. Van 3,5 uur enkele jaren geleden is dat nu al langer dan 6 uur geworden, bij een openstelling van 8 uur per dag. Dat betekent, volgens een woordvoerder, dat heel wat mensen aan een bezoek van een dag niet meer genoeg hebben om alles te kun nen zien en doen. Daarom wordt overwogen het bungalowpark Kraan ven van 40 naar 200 bungalows uit te breiden, zodat men bij het park kunnen overnachten. Men hoopt bij De Ef teling deze uitbreiding over twee jaar gereed te hebben. Naar de haalbaarheid is een uitvoerig onderzoek inge- steld, waarbij nauw is samengewerkt met het NRIT. Er wordt overwogen in een later stadium, afhankelijk van de resultaten van de eerste fase, nog meer bungalows en dan ook staplaatsen voor kampeerders tot stand te bren gen. Inmiddels is vorige week besloten dat er in Midden- en West-Brabant een onderzoek zal worden verricht naar de vraag welk verband er gelegd kan worden tussen de verblijfsrecreatie en grote attractieparken. De achterlig gende gedachte is na te gaan of echt nieuwe doelgroepen aangezocht kunnen worden, waarbij met name wordt gedacht aan West-Duitsland. Er zullen dan arrangemen ten komen waarin verblijf en bezoek aan meerdere par ken zijn opgenomen. Vorig jaar meldde de WV Hart van Brabant dat in de omgeving van Oisterwijk een elk-weer-voorziening voor verblijfsrecreanten van diverse parken gebouwd zou gaan worden. Sinsdien zijn er veel geruchten ge weest, maar geen concrete plannen. Volgens een woord- voerdster van de VW is juist vorige week het haalbaar heidsonderzoek gereed gekomen en ziet alles er veelbelo vend uit. Zij kon niet vertellen of de financiering al rond is, maar meldde wel dat er voor het deel dat de VVV zelf moet inbrengen interessante plannen zijn. mMmMm ;i" f rlitfilhl h iViïii liil h! Door Wippel Houben Als het aan de ideeënmakers had gelegen was Nederland in een paar jaar tijd éen groot pretpark gewor den. Naast alles wat we al hebben zouden er o.a. moeten bijkomen: een themapark over de relatie VS- Nederland in Ter Worm (270 mil joen gulden), Water Wonderland in Almere (40 miljoen), Cosmocenter bij de Beekse Bergen, Futurama van Zwolsman in Groningen (50 miljoen), Atmosferium in dezelfde provincie (25 miljoen gulden), wa terrecreatiepark Limburg (50 mil joen). Verder ook het themapark Transport en Beweging in Rotterdam (45 miljoen), het pretpark Rijnmond (50 miljoen), een doe-park bij Maastricht (150 miljoen), het recreatiepark Assen (30 miljoen), het themapark water en zee bij Bergen op Zoom, Disneyland-park in de Ooster- schelde, het Wuppiespark van Vader Abraham bij Maasbree (100 miljoen gul den). Dan praten we nog maar niet over 1500 bungalows bij de Beekse Bergen, het Vrijetijds Centrum in Breda, het bun galowcentrum Surae bij Dorst en de al snel na de openstelling geflopte Recrea Eindhoven en Vrijetijdsstad Etten-Leur. Gelukkig hebben plannenmakers het niet alleen voor het zeggen en kunnen fi nanciers en de overheid al te wilde ideëen indammen. Die dijken bleken zo sterk dat bijna geen enkel plan het sinds 1980 heeft gehaald. In de sfeer van de dagattractieparken zelfs niet één, hoewel Plannen attractiep uit de sfeer van Sommige ambitieuze plannen werden verwezenlijkt, zoals hier in de Beekse Ber gen, maar veel ideeën voor grote attracties belandden na veel publiciteit in de onderste la. - FOTO AHCHIEF DE STEM het ene voorstel al spectaculairder was dan het andere. Alleen op het gebied van de verblijfs recreatie zijn er enkele uitbreidingen van vakantiecentra en een enkel nieuw cen trum verwezenlijkt. Toch is de overheid, lees de nota toeristisch beleid, zeker niet tegen meer attractieparken en meer spreiding van de verblijfsrecreatiemoge- lijkheden. De in opdracht van economische za ken verrichte studie heeft het NRIT ge leerd, dat de planontwikkeling in bijna alle gevallen veel, zo niet alles, te wensen overliet. In een aantal gevallen werd di rect een architect in de arm genomen of lanceerden architecten zelf plannen in de hoop er een opdrachtgever voor te vin den. Dit meestal op basis van 'nu cure no pay' (alleen betalen als het projekt door gaat). Bijna steeds bliezen de initiatiefne mers in een veel te vroeg stadium veel te hoog van de toren. Dat werkte later ne gatief uit omdat de plannen gewijzigd moesten worden en de verwachtingen niet meer uitkwamen. Het NRIT vindt dat de planmakers zich nuchterder en vooral bescheidener moeten opstellen. Belangrijker nog is dat zij hun ideëen markttechnisch, planologisch en bedrijfs economisch veel beter moeten onderbou wen. Te gemakkelijk wordt op een ach ternamiddag een idee geboren en gaat men er 'flitsend' mee aan het werk. Dan is helemaal niet of nauwelijks onderzocht waar de bezoekers vandaan gehaald moeten worden en of ze wel zullen ko men. De benadering was bijna uitslui tend dat de overheid wel stimulerend zou gaan helpen als er een x-aantal bezoekers^ gehaald zou worden. Ons land telt 46 dagattractieparken en die halen samen tussen de 18 en 19 mil joen mensen per jaar binnen. Nederland heeft per duizend inwoners al vier a vijf maal zoveel pretparken als de Verenigde Staten, het grote voorbeeld voor de ideénmakers. Om de bedrijfseconomi sche vooruitzichten van de initiatiefne mers te verwezenlijken hadden we met z'n allen 38,5 miljoen bezoeken per jaar aan attractieparken moeten brengen, een onmogelijk aantal. En dat terwijl de meeste pretparken in ons land, enkele uitzonderingen daargelaten, nog maar nauwelijks het hoofd boven water kun nen houden. Volgens drs. Jac Zom van het NRIT is de wat klungelige benadering waarin de ideeënmakers in de speeltuin van recrea tie en toerisme bezig zijn geweest typisch Nederlands. „Men heeft onvoldoende kennis van deze sector en overschat zijn eigen mogelijkheden. Bovendien heeft men onvoldoende eigen geld. De praktijk wijst uit dat je ca 25 procent van het be nodigd kapitaal zelf op tafel moet leggen, anders gaat het niet door. De initiatiefnemers schermen in hun opgeblazen publiciteit vaak met het gege ven dat ze 60 tot 70 procent van de inves tering al gefinancierd hebben. Maar ver der hoor je ze niet meer, omdat ze zelfs onvoldoende eigen geld hadden voor de kosten van een haalbaarheidsonderzoek. De grote financiers (banken, beleggings maatschappen, Nederlandse Investerings Bank) zijn door die bevindingen alleen maar nog argwanender geworden ten op zichte van projektplannen in toerisme en recreatie. Daar komt nog bij dat het om diepte-investeringen gaat die pas op lan ge termijn voldoende rendement opleve ren, dat onroerend goed in deze sector niet veel waard is en dat kantorenbouw veel interessanter is", aldus Zom. Hij vindt dat initiatiefnemers voor hun plannen zo snel mogelijk de plaatselijke overheid en externe adviseurs op plano logisch en markttechnisch gebied moeten inschakelen. Contacten met financiers, exploitatiemaatschappijen en architecten kan beter in een later stadium plaatsvin den. De overheid kan de verwezenlijkings kans sterk verhogen door ontwikkelings mogelijkheden te concretiseren via be leidsplannen of lokale Toeristisch Re creatie Ontwikkelings Plannen. Zo krijgt het particulier initatief de handvaten die het nodig heeft. Publiciteit zonder toeters en bellen verdient verre de voorkeur, al dus het NRlT-rapport. En de initiatief nemers zullen flexibel moeten zijn om hun plannen waar nodig snel aan te pas sen. De onderbouwing van het projekt zal planologisch, markttechnisch en bedrijfs economisch goed moeten zijn. Samen stellen van een werkgroep van betrokken partijen kan die onderbouwing verge makkelijken. Financiers en in sommige gevallen ook de overheid moeten meede len in de kosten van een haalbaarheids onderzoek. Bij de financiering moet men uitgaan van een kwart zelf ingebracht geld. Ga rantieregelingen van de overheid en ga rantiestellingen door exploitatiemaat schappijen kunnen de financiering posi tief beïnvloeden. En concrete en gestruc tureerde samenwerking van financiers bij toeristische projekten zal voor alle partij en zeer positief werken. Het NRIT zal daartoe zelf binnenkort het initatief ne men. „Een grote manco", zegt Jac Zom, „is het ad hoe denken van de overheid. In een middelgrote stad kosten de zwemba den steeds meer geld. In plaats van een totaalstudie naar de problematiek te doen komt men met het voorstel een van de baden te verkopen aan een particulier. Dat die er een subtropisch zwemparadijs van gaat maken met een grote aantrek kingskracht en dat daarmee de andere baden nog meer in het verdomhoekje ko men, wordt kennelijk door niemand voorzien. Scheveningen heeft een totaal plan gemaakt voor haar ontwikkelingen. Het blijkt een succes. Valkenburg, Eg- mond aan Zee, Noordwijk, Hellevoet- sluis en Harlingen zijn andere voorbeel den hoe het ook kan". e vorige aflevering in deze serie )nd in De Stem van vorige week terdag (13 juli). In krant van terdag 27 juli is het derde deel te rwachten, waarin de avonturen Philips in Silicon Valley arden beschreven. Door Mare De Koninck SAN FRANCISCO - Daisy Sys tems Corp. ademt de dynamiek van Silicon Valley. De drie splinternieu we gebouwen zijn stijlvolle platte ontwerpen van wit marmer en don ker glas, waarin de tropische gewas sen op het parkeerterrein weerspie gelen. „Ik ben hier nog maar drie weken", verontschuldigt 'account executive' Marilee haar nog be perkte kennis van Daisy's produc ten. Ze zal net in de twintig zijn. Iedereen is jong en nog maar pas in dit succesvolle computer-bedrijf, dat zelf nog maar vijf jaar oud is. Oprichter/di recteur/eigenaar Aryeh Finegold telt 37 lentes. Twee van de 'senior vice-presi dents' zijn nog maar net hun twintiger ja ren voorbij. „Het hele management, nou ja, zeker tachtig procent van de staf is beneden de veertig", aldus de ook al scholier-achtige Jayaram Bhat, „custo mer marketing manager". De jeugd heeft niet slecht geboerd. Daisy Systems, maker van 'computers die computers maken', had in 1982 voor het eerst iets wat op een omzet leek: 2 miljoen dollar. In 1984 was die omzet ge stegen tot 96 miljoen en bedroeg de winst 20 miljoen. In de eerste helft van dit jaar, toen voor vrijwel alle computerbedrijven in de VS de verkoop- en winstcijfers op slag gingen dalen, is over de hele wereld al voor 56 miljoen dollar aan Daisy com puters verkocht. Negenhonderd schrandere 'guys and gals' werken er nu in deze fabelachtig ge groeide onderneming. Veel van hen heb ben tevoren al bij meerdere andere high tech-bedrijven in Silicon Valley gewerkt. De vallei is een 'yuppie-sce bij uitstek, een oord waar pas afgestr iden van de ik-generatie - niet geh rd door veel maatschappelijk engage, .ent of trouw aan de werkgever - snel de weg naar een luxe levensstijl kunnen afleggen. „Ja", bevestigt Jayaram, die uit Indie afkom- 'Bijna heel de staf is nog in de dertig S1UCQN stig is, „we zijn allemaal heel erg onge duldig. We springen over van het ene be drijf naar het andere. Iedereen kent iedereen. Als je geen twee telefoontjes per week krijgt van een ander bedrijf met de vraag of je daar niet wilt komen wer ken, dan is er iets mis met je. Als ik ga lunchen zitten er altijd wel achttien vroe gere collega's in het restaurant". Die praktijk heeft de salarissen hoog opgestuwd in dit centrum van Amerika's computerindustrie. Ook bij Daisy Sys tems, waar relatief veel software wordt vervaardigd en veel van de 300 'wiz kids' die er voortdurend nieuwe programma's zitten te verzinnen, inkomens van tegen de 50.000 dollar per jaar genieten. „In de wereld van de electronica is concurrentie het enige vaste gegeven", zegt de sjieke verkoopfolder van Daisy. „Concurrentie vergt de kortst mogelijke ontwerpcyclus. De Daisy-werkstations zijn daarvoor het aangewezen gereed schap". Feingold was tot 1980 ontwerper van micro-geheugens bij Intel, een van de grootste 'faundry's' (chipbakkers) in Sili con Valley. Het ontwerpen van zo'n elec- tronische schakeling gebeurde, en ge beurt nu nog vaak, met de hand. De plat tegrond van één chip kan een van lijnen wêmelend tekenvel ter grootte van een kamermuur zijn. Als de chip is ontwor pen moet ie daadwerkelijk worden ver vaardigd en dient tenslotte getest of het tot een paar vierkante millimeter terug gebrachte circuit 't doet". Feingold vond dat dat hele ontwerp proces, niet alleen voor chips maar voor alle denkbare electronische apparaten, oneindig veel beter, sneller en inventiever zou kunnen verlopen met behulp van...uiteraard, een computer. Als Daisy Systems begon hij apparaten te ontwik kelen die inmiddels onder de namen Lo gician, Megalogician, Gatemaster, Sili- conmaster en Chipmaster te koop zijn. Het zijn 'werkstations' voor ingenieurs die nieuwe electronische systemen ont werpen. Ze zien eruit als een fors uitge vallen personal computer. De meest spe ciale voorziening van zo'n workstation is de simulator: de computer kan met 100 procent nauwkeurigheid testen of het ontworpen - en op het scherm zichtbare - electronisch circuit functioneert op de door de ingenieur bedoelde wijze, omdat ze de gang van electronen door het cir cuit kan nabootsen. „Er zijn 400.000 tot een half miljoen design-engineers in de wereld. Dat is on ze markt. De tijd om bij voorbeeld een nieuwe chip te ontwerpen is verkort van enkele maanden tot enkele weken of da gen. Het risico dat de investering voor niets is geweest, omdat het ding niet naar behoren werkt, is verdwenen. Het is nu betaalbaar om voor speciale doeleinden aparte chips te maken die niet voor mas saproductie in aanmerking komen. De ingenieur heeft geen begrenzingen meer, hij kan zijn fantasie de vrije loop laten omdat hij telkens weer de haalbaarheid van verifieren", aldus Jayaram Bhat. Hij is na zijn middelbare school in In dia naar de VS gekomen om er te stude ren. „Er werken heel veel buitenlanders in Silicon Valley. Voor mensen in de der de wereld heeft Amerika een geweldige aantrekkingskracht. Ik zat met 40 leerlin gen in de laatste klas en 38 daarvan pro beerden een studiebeurs in de VS te krij gen". Behalve om er te werken, vindt hij Sili con Valley ook aantrekkelijk om te wo nen. „De zon schijnt bijna altijd, San Francisco is vlakbij en in één weekeinde kan je zowel skieen in de Siera Nevada als zeilen in de baai". Hoe goed het ook met Daisy Systems §aat, Jayaram probeert realist te blijven, al de malaise in de computerindustrie niet onvermijdelijk ook bij de computer- ontwerpende-computers arriveren? De marketing manager van Daisy Systems is er wel bang voor. Hij voorziet dat een heel groot concern, voorbeeld 1MB of Hewlett-Packard, een van Daisy's con currenten (die intussen ook 'computer aided engineering workstations' vervaar digen) zou kunnen opkopen zodra zo'n concurrent tekenen van verzwakking ver toont. Met de zo verworven kennis zou een gigant dan zelf die specialistische markt kunnen inpalmen. Daisy heeft sedert haar ontstaan nog maar twee mededingers gekregen: Men tor Graphics en Valid Logic. De laatste dacht ook onaantastbaar te zijn maar moest dezer dagen de eerste ontslagen aankondigen... Er wordt nog maar door weinigen goud gevonden in Silicon Val ley en niemand lijkt het monopolie te hebben op de resterende aders. In totaal 2400 workstations heeft Dai sy Systems nu in de wereld geinstalleerd. Ze kosten 58.000 tot 128.000 dollar per stuk. Tot de beste klanten van het bedrijf behoren de Amerikaanse lucht- en ruim tevaartindustrie en het Pentagon. Ook Philips heeft zich Daisy-ontwerpmachi- nes aangeschaft. En...hoe kan het anders, de Japanners zijn sedert kort enthousias te klanten. Ze kopen Daisy's in Amerika om nog betere chips en andere lectronica te kunnen gaan produceren, waarmee ze de Amerikaanse computerindustrie in nog meer ademnood zullen brengen. "Tja", zegt Jayaram Bhat, „als dat zo is, dan ligt dat toch aan Amerika. Alles is gebaseerd op concurrentie. Onze machi nes zijn hier net zo goed te koop als in Japan. Wie er het meeste uithaalt, die heeft gewonnen". Mijn ziel is onbrandbaar, bestaat niet uit stof, belandt niet in urnen; post-mortem een bof! Van bo/is geen sprake! En wat ik verkies is dat mijn ziel zij gezegend met geheugenverlies, zich niets meer herinnert van al wat ik haat en wat ik aan dierbaars in gevaar achterlaat. Mocht ik - onsterfelijk- posthuum toe moeten kijken op mijarden verkoolde atoomoorlog lij ken, dan is 't achteraf misschien niet zo'n kwaad als mijn ziel met mijn lichaam te samen vergaat. Dat spaart 'n hiernamaals plus hemels gericht en 't Bid voor mijn Ziel (- nu nog Uw plicht!) 't Is wel een afwijkend hiernamaalsgeloof waarmee ik de priesters van werkkring beroof. Catch 22! Dus het hoofd toch maar buigen voor een eeuwig leven met Jehova's Getuigen. 1

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 21