even..L UITBLAZEN VVD zoekt compromis voor Wet Gelijke Behandeling Ethiopische joden voelen zich 'in hun eer verkracht' Eureka op goede spoor N; NIEUWE Jeugd en M Vakantie rond '50 4/slot 17 juillet 1985 DE STEM C BIBTÜ VRIJDAG 19 JUL11985 ACHTERGROND Grondrechten Waterscheiding Definitie Dictatuur Aantrekkelijk Uniforme markt assises européennes de la I/RIJDAG 19 JUL1191 rOG MEER vakan tiefoto's. Mijn vrouw aan de voet van de ruïne op de Dra- chenfels. Ikzelf tussen de wijnstokken. De twee spit sen van de Keulse Dom, zwart doch doorzichtig af stekend tegen de heldere lucht. Voor een dagtocht met de touringcar moest je wat over hebben, vooral als je naar Duitsland ging. Om goed vijf uur op de fiets, naar de opstap plaats in Breda. De chauffeurs demonstreerden van meet af aan een geruststellende joviali teit die vooral door de reizigers uit de omliggende dorpen werd geapprecieerd. Voor hen was de reis, ook psychologisch, toch weer een stapje verder van huis dan voor de Bredanaars die te genover de dorpelingen dan ook al gauw een houding aan namen alsof het reizen naar Koblenz voor hen dagelijkse routine was. De onvermijdelijke vaste klanten die de chauffeur de monstratief hadden begroet alsof het een uit de dood opge stane bloedverwant was, kon digden luidruchtig aan dat ze nog wat gingen pitten. „Tot Keulen is er toch niks bijzon ders te zien", zeiden ze, blik sems goed wetend dat ze daar mee voor de nieuwelingen een stukje van de pret bedierven. In Keulen werd ons maar een uur gegund want we moes ten verder. Voor een deel van het gezelschap kon het trou wens niet snel genoeg gaan. Die waren voor de wijn meegeko men. Bij de Drachenfels namen de wijnkenners niet de moeite mee naar boven te gaan, maar maakten er hun eerste fles sol daat. Tenslotte het wijndorp, hoofddoel van de reis. Ik geloof dat het Altenahr was. Veel kan ik me er niet van herinneren en dat heeft niets met de wijn te maken want daar hield ik in die dagen nog niet van. Wat zullen we in Altenahr gedaan hebben? Wat rondgewandeld, denk ik, koffie of bier gedronken op een terras en souvenirwinkeltjes be keken. Wat doe je anders in een vreemd toeristenplaatsje? De lange terugreis herinner ik me het best. De wijnliefheb bers hadden flink ingenomen. De bus danste op z'n veren van de leut. Verbroedering en ver zustering alom. Dus ook tegen Wil en dank. De chauffeur voorspelde dat de luidruchtige joligheid niet langer dan een uur zou duren. „Dan vallen ze in slaap", zei hij „en als we ge luk hebben wordt er niemand ziek." Waar de chauffeur meer de pest over in had - en de reizi gers die niet sliepen op de duur ook - waren de talloze Umlei- tungen waar het in opbouw ver kerende Duitse autowegennet toen berucht om was. Net als er even gas gegeven kon worden dook er weer zo'n bordje op en zwenkte de bus van de beton- baan af om de pijlen te volgen die slechts kronkelige wegen en nauwe dorpskernen wisten aan te wijzen. In het holst van de nacht arriveerden we in Breda, met een gevoel alsof we een week niet uit de kleren waren geweest. Wij dorpelingen had den nog een uurtje fietsen voor de boeg. WIMKOCK de zomer van '46 of '47 zijn ge weest. Het idee om te gaan kamperen ontstond toen ik aan de rand van het vliegveld een stuk zeildoek vond. Het was af komstig van de overkapping van een vrachtwagen. De rood- wit-blauwe roundels van de RAF stonden er nog op. Het rook naar schimmel en olie, maar was verder tamelijk schoon. Ik maakte zelf m'n tentstokken en haringen. Met behulp van een schaar waarmee je ook kokosmatten kon door knippen wist ik het zeil zo in vorm te krijgen dat ik nog een stuk grondzeil overhield. Met de tent opgevouwen op de bagagedrager en de stokken langs de buis van m'n fiets ge bonden arriveerde ik op de boerderij. „Ik kom kamperen!" zei ik. „O", zei de boerin die dacht dat ik logeren had ge zegd. Voor het huis lagen wei landen, afgezoomd met een rij kersenbomen. In het eerste wei land was een klein woest stukje Kempen gespaard gebleven. Een eilandje amper zo groot als de middencirkel van een voet balveld. Een beetje bultig en begroeid met knoestig hakhout, buntgras en bramen. Daar zette ik m'n tent op. Toen de boerin doorhad wat de bedoeling was, versleet ze me op slag voor een gek. „Wie gaat er nou buiten onder een stuk zeil slapen als hij weet dat er binnen een bed voor hem opgemaakt staat? Je bent toch geen landloper?" Het was moeilijk uit te leggen, maar ten slotte stemde ze er mopperend in toe dat ik de dekens en de matras van dat opgemaakte bed haalde en ermee naar m'n tent verhuisde. Ik leende ook nog een stallantaarn, maar durfde toen geen toestemming meer te vragen voor het stoken van een kampvuur. Je moet niet overvragen. De zoon van de boer - hij zal toen tegen de 25 zijn ge weest - had mijn activiteiten met groeiende belangstelling gevolgd. „Ik denk dat ik met hem ga kamperen", zei hij on der het koffiedrinken. De oude boer lachte schamper, de ogen van de boerin vulden zich met afgrijzen, maar niemand zei iets en zo gingen we, nadat het don ker was geworden, met z'n tweeën onder zeil. Het gesteun, gevloek en gedraai van de zoon hield me uit de slaap. Tenslot te, na wat een eeuwigheid leek, maar niet meer kan zijn ge weest dan een uur, stond hij op. „Ik ga naar m'n eigen bed", zei hij, „dit is geen doen." In stilte lachte ik hem uit en draaide me om. Er drukte iets hards door de matras heen te gen m'n ribben. Toen ik nog eens ging verliggen zat er een hobbel onder m'n heup. Er zoemde ook een mug rond m'n hoofd. Eén mug? Honderden muggen! M'n matras werd steeds hobbeliger. Ik hoorde een koe plassen, het leek van zo dichtbij alsof ik pal onder haar lag. Een half uur nadat de zoon was vertrokken, pakte ik m'n beddegoed bijeen en volgde hem naar het kamertje boven de stal. Het kamperen was voorbij. Voorgoed. Camping Een kampeerder ben ik nooit geworden. M'n eeste kampeerpartij was tevens de laatste. Ik heb er geen foto's van, maar ik herinner me de er- varing tot in details. Het zal in |j IIIllllllllmilIlllllllllllll!IlllllllllllllllllllllllIllllli Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J H M. Brader. Hoofdredactie: L Leijendekker en H. Coumans. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176 Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883. Sportredactie 076-236884. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850 Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41©076-236326. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Goes, Klokstraat 101100-28030. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751. Oosterhout, Arendstraat 14, ©01620-54957. Roosendaal, Molenstraat 45, ©01650-37150. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementen, bij vooruitbetaling te voldoen; 22,97 per maand; 66,30 per kwartaal of 258,- per jaar Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, f 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar Prijzen: inclusief 5% B T W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje® 076-236882. Grote advertenties uitsluitend ©076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. T5 PAGINA Door Max de Bok DEN HAAG - Seksuele geaardheid mag geen rol spelen bij sollicitatie- of ontslagprocedures. Slechts wanneer mensen binnen hun werk hun seksuele geaardheid ex pliciet en opdringerig uitdragen zou dat een grond voor ontslag via de normale procedures moeten kunnen zijn. Het privé-leven buiten werktijd mag daarbij geen rol spelen. Met die opvatting probeert de WD - fractie en ministers - de impasse, die binnen het kabinet is ontstaan over het wetsvoorstel gelijke behan deling (anti-discriminatie- wet) te doorbreken. Maar vo rige week vrijdag liet pre mier Lubbers weten dat een werkgroep uit het kabinet er ook langs die weg (nog) niet uitgekomen is. Die mededeling is voor de WD-fractie reden om met versterkte inzet te gaan wer ken aan een eigen initiatief wetsontwerp, waarvoor men in de Kamer de steun van links denkt te kunnen krij gen. Volgende week publi ceert de WD-fractie een no titie, waarin de hoofdlijnen van het initiatief-ontwerp uiteengezet zullen worden. Mocht het kabinet er alsnog in slagen tot een werkbaar compromis te komen, dan zal de VVD-fractie haar eigen opvattingen vergelijken met die van het kabinet en aan de hand van die vergelijkende studie besluiten of al dan niet met het eigen initiatief zal worden doorgegaan. De opvattingen van de WD liggen ook vast in een notitie, die minister Rietkerk (WD, Binnenlandse Zaken) voor het kabinet heeft doen opstellen. Waar echter Riet kerk alleen spreekt over het onderwijs, daar gaat de frac- tie verder door er ook verzor gende instellingen en zieken huizen bij te betrekken. Hoofdpunt van de WD- opvatting is, dat van zowel homoseksuelen als hetero seksuelen in dienst van scho len, instellingen en zieken huizen mag worden ver langd, dat zij de levensbe schouwelijke grondslag van die organisaties in diensttijd respecteren, maar in hun pri vé leven volkomen vrij moe ten zijn hun leven in te rich ten anar eigen goeddunken. In de notitie van Rietkerk wordt het verbod van discri minatie, zoals dat vastligt in artikel 1 van de Grondwet afgewogen tegen andere grondrechten, zoals de vrij heid van godsdienst, het recht op privacy en de vrij heid van onderwijs. Ervan uitgaande dat homoseksuali teit een psychische eigen schap is „inherent aan de persoonlijkheid van de be trokkene" komt Rietkerk tot de conclusie, dat ongelijke behandeling op grond van homoseksuele geaardheid daarom in alle gevallen leidt tot rechtstreekse aantasting van de menselijke waardig heid vanm de betrokkene. Daarom wil Rietkerk niet weten van wettelijke uitzon deringen op dat verbod. Hij komt met dat stand punt in conflict met de op vattingen van het CDA, dat wil dat de wet aan instellin gen op levensbeschouwelijke grondslag uitzonderingen toestaat bij het aanmenen of ontslaan van personeelsleden Rietkerk- - foto de stem/j0han van gurp met homoseksuele geaard heid. En dat omdat in die ge vallen de vrijheid van onder wijs en van godsdienst zou den moeten prevaleren boven het grondwettelijke anti-dis criminatieverbod. De werk groep in het kabinet heeft overigens een dergelijke 'ontsnappingsclausule' als onbruikbaar al van de hand gewezen. Lubbers: „Een der gelijk échapatoir zou een be vriezende werking hebben. Het zou discriminatie kun nen aanmoedigen in plaats van uit te bannen." Rietkerk en de WD-frac tie staan op het standpunt dat dus nimmer homosek suelen mogen worden afge wezen of mogen worden ont slagen op grond van hun ge aardheid. Ontslaggrond kan wél zijn, aldus Rietkerk, dat een leraar zich „zich tegen over collega's of leerlingen seksueel uitdagend uit of ge draagt". Dat komt zijn/haar geschiktheid in het geding. En daarbij doet het er niet toe of iemand heteroseksueel dan wel homoseksueel is. Daarmee is de verhouding tot de 'leerstelligheid' van in stellingen en organisaties nog niet opgelost. De WD meent dat een uitweg kan worden gevonden vanuit de erkenning dat de vrijheid van onderwijs en de vrijheid van godsdienst instellingen op levensbeschouwelijke grondslag - zeg maar christelijke instellingen, want daarom draait het vooral - de ruimte geven om strakke normen te hanteren waar het huwelijk en sek sualiteit betreft. Daarom, al dus de redenering, mogen on derwijsinstellingen van hun leerkrachten vragen dat zij zich overeenkomstig die nor men opstellen in hun werk tijd. In de visie van Rietkerk en de VVD-fractie betekent dat, dat de van de leerkrach ten gevraagd mag worden dat zij die opvattingen van hun werkgevers overdragen, onderschrijven dan wel res pecteren. Welke van de drie eisen gesteld kan worden moet afhankelijk zijn van de positie van de leerkracht. Zo mag van een godsdienst- of maatschappijleer-docent ge vraagd worden: overdragen en onderschrijven. Voor een leraar moderne talen of wis- en natuurkunde zou volstaan kunnen worden met: respec teren. Rietkerk in zijn notitie: „Eventuele eisen omtrent het in functie overdragen van opvattingen over huwelijk en seksualiteit binnen instellin gen van onderwijs behoeven niet als discriminatie van personen op grond van ho moseksuele geaardheid te worden aangemerkt. Want het hebben van liberale of strenge opvattingen over hu welijk en seksualiteit is niet inherent aan het homo- of heteroseksueel zijn." De helpende hand, die Rietkerk het kabinet heeft geboden blijkt (nog) niet ste vig genoeg te zijn om de be windslieden van CDA en WD hand in hand over de drempel te doen gaan. „De casuïstiek speelt in ons on derlinge beraad een niet ge ringe rol", zo liet premier Lubbers vorige week weten. Men kan zich dat gemak kelijk indenken. Casuïstiek in de wetgeving betekent het pogen om de wetstekst zo te doen zijn dat alle mogelijk zich voordoende gevallen on der het bereik van de wet worden gebracht. Zo lijkt het bijvoorbeeld in het kader van de poging om tot een werk bare Wet Gelijke Behande ling te komen een niet een voudige taak om in de wet een duidelijke waterschei ding aan te brengen tussen het werkdomein en het privé domein. Waar de problema tiek - terecht of niet terecht als zodanig gevoeld en be leefd - zich vooral voor blijkt te doen in streng, zo men wil orthodox denkende kringen, daar zal men met een wette lijke waterscheiding niet kunnen leven. Dat geldt te sterker naarmate de ge meenschap waarin de eigen seksuele geaardheid beleefd wordt, kleiner is. Een schei ding tussen gedrag in het werk en leefwijze in de privé sfeer zal daar, waar de socia le controle over het algemeen erg sterk is, moeilijk aan vaard worden en daarom mogelijk in de praktijk niet werken. Dit temeer omdat in die kringen homoseksualiteit niet gezien wordt als „een psychische eigenschap" zon der meer, laat staan als een eigenschap die „inherent is aan de persoonlijkheid van de betrokkene." Daar stelt men zich op het standpunt dat homoseksualiteit gezien moet worden als een te gene zen afwijking of ziekte. Zo zijn er meer vragen. Wat zou bijvoorbeeld in een wettelijke regeling verstaan moeten worden onder zich seksueel uitdagend uiten of gedragen? Een objectieve de finitie lijkt misschien wel mogelijk, maar ze zal in uit eenlopende gevallen anders gesubjectiveerd worden. Wat voor de één uitdagend is, is het voor de ander niet. Is het dragen van een roze drie hoekje seksueel uitdagend Voor de een wel, voor de an der niet. Na de vakantie wil het ka binet proberen uit de ge schetste dilemma's te komen. Lukt dat niet, dan kan de WD-fractie haar gang gaan. Zij zal daarbij op dezelfde casuïstiek stoten als het ka binet. Wellicht kan die in een club die, anders dan het ka binet, meer van één en het zelfde uitgangspunt uitgaat gemakkelijker opgelost wor den. Maar daarmee zijn de vragen, die ongetwijfeld bij een Kamerbehandeling van een WD-ontwerp gesteld zullen worden, nog niet van een bevredigend antwoord voorzien. Het maken van wetten op een moreel en ethisch zo gevoelig gebied gaat in Nederland nu een maal van au. Van onze correspondent JERUZALEM - De Ethiopische joden (fa- lasja's) in Israël zijn in opstand gekomen tegen de religieuze onver draagzaamheid van het Israëlische opperrabbi naat. Vanuit opvangcentra voor nieuwe immigranten in Gali- lea zijn 600 Ethiopische joden met kleine kinderen op hun rug deze week aan een 150 km lange protestmars naar het internationale vliegveld Ben Goerion begonnen. Enkele tientallen demon stranten zijn onderweg al door hitte en uitputting be zweken. In andere opvang centra in verschillende delen van het land wordt uit pro test tegen de vernederende houding van het opperrabbi naat een hongerstaking ge houden. De Ethiopische im migranten pikken het niet langer dat zij door de ortho doxe Israëlische rabbijnen niet als volwaardige joden worden aangezien. „Laat ons ergens heen gaan waar wij als joden wor den erkend", stond op pam fletten te lezen die door de Ethiopische demonstranten aan voorbijgangers werden uitgedeeld. De falasja's stel len dat zij niet 2500 jaar heb ben geleden om him joodse identiteit te bewaren ten ein de eenmaal in het beloofde De beide Israëlische opperrabbijnen Eliahou en Shapiro houden vast aan hun eis dat de falasja's zich ritueel moeten laten onderdompelen teneinde 'echte' joden te worden. - foto afp land te horen te krijgen dat zij geen volwaardige joden zijn. „Wij zijn gewend om te lopen. Wij hebben maanden gelopen om naar het land van Israël te komen. Als het moet zullen we zo naar Ethiopië teruglopen. Daar hebben we weliswaar ontzet tende honger geleden, maar we waren tenminste trotse joden. Hier in Israël wordt onze eer verkracht". Premier Peres heeft intus sen de Ethiopische demon stranten de belofte gedaan dat hij een dezer dagen een delegatie wil ontvangen om hun problemen te bespreken. Peres wil tevens binnenkort de beide opperrabbijnen van Israël ontmoeten om met hen na te gaan hoe kon worden vermeden dat de Ethiopische joden nog meer leed wordt aangedaan. De socialistische minister van immigratie Tsour heeft de Ethiopische joden toege zegd dat hij opnieuw een be roep op het opperrabbinaat zal doen om van de bevesti ging van hun joodse status door religieuze onderdompe ling af te zien. Tsour ver klaarde dat hij de opperrab bijnen de zienswijze van sommige van hun collega's onder wie de voormalige op perrabbijn Yoseef zal voor houden dat over het jood zijn van de Ethiopische immi granten geen twijfel bestaat. Volgens een woordvoerder van het opperrabbinaat heeft minister Tsour geen verstand van de joodse religieuze wet ten en kan hij dus beter zijn mond houden. In 1975 hebben de toenmalige Israëlische op perrabbijnen verklaard dat de falasja's joden zijn en naar Israël kunnen komen, maar hun opvolgers zijn op dat besluit teruggekomen. Het Israëlisch opperrabbi naat eist dat de Ethiopische joden symbolisch door on derdompeling in een ritueel bad tot het jodendom over gaan en hun verbond met jo dendom 'tot in alle eeuwig heid' vernieuwen voordat zij als volwaardige joden wor den erkend. „Wat willen de rabbijnen? Willen ze dat we het water instappen? Dat is een joodse wet die niet in de thora, de vijf bijbelboeken van Mozes, staat geschreven. Dat is on waardig, vernederend, dat doen we niet." Door de rabbinale dicta tuur kunnen tientallen Ethiopische immigranten, waaronder 30 zwangere vrouwen, niet trouwen, om dat de aspirantbruidegom- men weigeren een ritueel bad te nemen. In Israël kent men alleen een kerkelijk en geen burgerlijk huwelijk. Aange zien de persoonlijke status van iedere joodse burger in handen van het rabbinaat is, dat de aanstaande Ethiopi sche echtelieden niet zonder onderdompeling als joden wil erkennen, kan er geen huwe lijk worden gesloten. Na de ontberingen die de Ethiopische joden door de eeuwen heen hebben onder gaan om hun joodse identiteit te bewaren, wordt de reli gieuze zuiveringseis als een bijzonder grote vernedering ervaren. Een half jaar gele den, na voltooiing van de 'operatie Mozes', waarbij in een paar maanden 7000 Ethiopische joden met een luchtbrug vanuit de Soedan naar Israël werden gevlogen, hebben de nieuwe immigran ten al voor de Knesseth tegen de religieuze discriminatie gedemonstreerd, waaraan zij in de joodse staat worden blootgesteld. Door de machti ge positie van de joodse reli gieuze autoriteiten hebben die demonstraties niets opge leverd. Vier Knessethleden van verschillende fracties hebben vier spoedeisende moties van de agenda over het bittere lot van de Ethio pische joden ingediend. In de joodse staat heeft de wanho pige protestmars van de Ethiopische joden pijnlijke associaties opgeroepen. Van onze correspondent PARIJS - Echt gevon den hebben de Europea nen het Franse initiatief 'Eureka' nog niet, maar men zit wel op het goede spoor. Dat was hier woensdag nacht het overheersende ge voel toen de Franse minister van Buitenlandse Zaken Ro land Dumas aan het einde van de vergadering een ver klaring voorlas waarin de ministers uit zeventien Euro pese landen (de i2 EG-landen plus Noorwegen, Zweden, Finland, Zwitserland en Oos tenrijk) het licht op groen zetten voor een nadere uit werking van de gedachte 'een Europa van de technologie' te creëren. Op een volgende conferen tie - in november in Bonn - zal achter moeten blijken of het kindje een lang leven be schoren is. „In Bonn zullen we weten of er inderdaad spijkers met koppen geslagen kunnen worden of dat dit op zich goe de intiatief langzaam zal vervagen", aldus een niet bijster enthousiaste minister Deetman van Onderwijs en Wetenschappen, die samen met zijn collega Van Aarden- ne van Economische Zaken in Parijs rond de Eureka-ta- fel zat. Hoewel iedereen overtuigd f is van de noodzaak een Euro pees antwoord te bedenken op de steeds sterker worden de technologische positie van Amerika en Japan, was er na afloop van de door de Franse president en tevens belang rijkste Eureka-initiatief ne mer Frangois Mitterrand be legde vergadering toch het nodige sceptiscisme over de uitwerking van het op zich door iedereen toegejuichte idee. Concreet kwam er na melijk heel weinig uit de bus en behalve Frankrijk hielden de meeste deelnemers de por- temonnaie dicht en het voor lopig bij een gebaar van wel willendheid toen een poging werd gedaan met de pet rond te gaan. Als Eureka dan al zou moeten concurreren met het Star Wars-plan van Rea gan, dan beginnen we met een aanzienlijke achterstand. De Amerikaanse president trok immers voor de komen de vijf jaar maar liefst 26 miljard dollar uit voor nieuw onderzoek. Aantrekkelijk en sympa thiek aspect van Eureka is dat het in principe allemaal is bedoeld voor nieuwe ont wikkelingen waar de burger maatschappij van kan profi teren. Daarbij moet men dan denken aan communicatie systemen, transportmiddelen en medische ontwikkelingen door bij voorbeeld het ge bruik van lasers. Dat er ook mogelijke militaire toepas singen uit het onderzoek zul len rollen wordt door nie mand ontkend, maar priori teiten hebben deze niet. De Zwitserse afvaardiging liet aan de vooravond van de bij eenkomst in Parijs direct weten dat men zou afhaken indien Eureka een overwe gend militair karakter zou dragen. Eureka moet in de eerste plaats een mogelijkheid wor den voor de grote Europese industrieën om gezamenlijk hun nieuwe producten te ontwikkelen en op de markt te brengen. Door de versnip pering op het oude continent zijn de resultaten op techno logisch gebied de laatste tijd nogal pover, terwijl in Euro pa meer geld aan onderzoek en ontwikkeling wordt uitge geven dan bij voorbeeld Ja pan doet. „Het overbruggen van de technologische kloof tussen Europa enerzijds en Amerika en Japan ander zijds is een van de meest fun damentele problemen van dit moment", aldus de Britse mi nister van Buitenlandse Za ken, Sir Geoffrey Howe. Net als Nederland achten de Het Franse initiatief in beeld: president Mitterrand geflankeerd door Jacques Delors, voorzitter van de Europese commissie, en premier Fabius. - fotoafp Engelsen het van zeer groot belang dat er spoedig een uniforme Europese markt zal komen waarop de nieuwe producten hun weg naar de consument kunnen vinden. Het openbreken van de be staande markten, waar nog tal van protectionistische maatregelen gelden, is daar om wellicht net zo'n groot avontuur als Eureka zelf. „Mislukt het Eureka daad werkelijk van de grond te krijgen, dan kunnen we Europa ook wel vergeten", zegt hierover de directeur van de Franse electronica- gigant Thompson. De initiatieven voor Eure ka lijken toch in de eerste plaats te zullen moeten ko men van de particuliere en staatsbedrijven. „Stel: Phi lips wil met een bedrijf in Frankrijk een bepaald pro ject ontwikkelen, maar twij felt nog of men het plan hele maal kan financieren, dan kunnen de Nederlandse en Franse overheid wellicht - tenminste als het project interessant is - net dat fi nanciële steuntje geven dat nodig is om het idee uit te voeren. Zo ongeveer moet Eureka gaan werken", meen de minister Deetman. Een groot probleem zal de financiering van die steuntjes zijn, want alle Europese regeringen zitten krap bij kas. Ook hierover hoopt men in Bonn straks meer duidelijkheid te ver krijgen, net als over de orga nisatievorm van Eureka trouwens, die de meeste lan den het liefst 'zo licht moge lijk' willen houden om ver stoken te blijven van de el lenlange besluitvorming en bureaucratie bij de diverse EG-organen. oEN HAAG (ANP) - SI Holdings NV (Steenkol Handels Vereniging) heeft w derom geweigerd mee te we aan de tot dusver vrijw ijge rapportage van Nede iandse bedrijven met vestigi eeD in Zuid-Afrika over naleving van de EG-gedraf £0(16. Koninklijke Nijverdal-T Cate NV heeft haar verzet i middels opgegeven, zodat u eindelijk zeventien bedrijv ^un medewerking hebb verleend over de verslagper de van 1 juli 1983 tot en met jmii 1984. Dura Internatior gV, dat in voorgaande jar trouw rapporteerde, heeft Akk Baby dood 'pE POLITIE heeft in Cad en Keer een man aangehi den, die het 19 maanden oi kind van zijn vriendin zo e: stig heeft mishandeld, dat babytje zondag in het He lense De Weverziekhuis i de opgelopen verwonding overleden. De man, de 31-jarige J heeft inmiddels bekend, hij het kind vaak hardhan heeft gestraft. Dat deed telkens tijdens de afwezigh van zijn vriendin. luchtvaartconflict ZONDER resultaat te hebl bereikt keert vrijdag de de gatie in Nederland terug de afgelopen twee weken in Egyptische hoofdstad Ce heeft onderhandeld over luchtverbindingen tussen A sterdam en de Egyptis hoofdstad. De onderhandel gen zijn volgens hem niet meel beëindigd, maar zul op diplomatiek niveau sch telijk worden voortgezet. Wapenvondst POLITIE en marechau: hebben in de woning van 28-jarige man uit Harderv een grote hoeveelheid mun en wapens in beslag genon De politie vond een aai scherpe brisantgranaten, ten met 130 kilo munitie, verse pistolen, grana oefengranaten, en munitie vliegtuigen.De man zei de pens en de patronen gevon te hebben op militaire oei terreinen in Harderwijk, melo en Harskamp. Sexueel contact DE DIRECTIE van het Re naai Instituut voor de Air lante Geestelijke Gezc heidszorg (RIAGG) in Sitl heeft een van de kaderle op staande voet ontslag e gezegd. De man, werkzaarr de afdeling sociale psychia wordt ervan verdacht een zijn cliëntes sexueel te het misbruikt. DE JEUGD van Nederland geloof van de jaren zestig het gevoel dat het fundamt onrecht, dreiging, uitbuiting feiten die zich af en toe eÈ derling samenhangende ve op aarde voelbaar en zichtl gaan", aldus de Nijmeegsi Hij baseert zich op een on gen van jongeren onder achttien jaar. Zou er een samenhang I van de jeugd en het gege\ den dan Nederland, de bel is? De nieuwsuitzendingt worden nauwelijks bekeke het bloed van afdruipt, alle in. Iedere dag sterven wel welddadige dood. Door de catie-mogelijkheden word vliegtuigkaping, bomaansl: de beeldbuis geregistreeri kan niet anders of die d; rampspoed, wapengewelc worden ervaren. Gezegd moet worden de dikwijls bol staan van kon meer mogelijkheden om h lichting, analyse en comrr context te plaatsen. Het pr< lezers onder de jongeren t< Er is geen hoop voor de tuurlijk is het op de eerste kelijke en politieke leiders het doemdenken te waper voor te bereiden op de uitc ben hier echter eveneens aan waarop de jongeren v reet, hun toekomstverwact De informatie-overdract doen. Zorgvuldigheid, helt sleutelwoorden. En als de weinig leest, kijkt of luister 7e wel gehoord en geleze of slechts voor korte tijd, maar wel als ze vanuit een lezerspubliek zonder ophc fina. naar inhoud en nrese

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 2