Pretoria nog onzeker over politieke toekomst zwarten Offensi verzet A Le VERZET TEGEN APARTHEID IN ZUID-AFRIKA: Weer s MILI Elk ras Selectief Geoorloofd Strategie Versterking Eenheid Studie Gedwongen Verandering HONDERDEN S BOUTERSE D WOENSDAG 17 JU BEIROET (RTR) - maken aan de we' verschillende milit' moslimdeel van Bei en het leger dinsda ren van patrouilles BI STEM EXTRA AMSTERDAM (ANP) - Bij de voortzetting van de gewapende strijd in Zuid-Afrika zal de scheidslijn tussen burger- en militaire doelen vei;vagen,<o -<>-«> Liiimes «tno-*«i - Hét zal niet altijd moge- lijk zijn óm bürgers te ont zien bij militaire acties. Dat is een van de conclusies van de algemene conferentie die het African National Con gress (ANC) vorige maand in Zambia heeft gehouden. „Tot dusver hebben de zwarten in Zuid-Afrika hun doden begraven, het wordt nu tijd dat ook de blanken wat mensen 'gaan' begraven. De strijd moet verplaatst worden-van 'de'zwarte wij ken naar de (blanke) ste den", zegt Max Sisulu, een van de 250 deelnemers aan de ANC-conferentie. Met Godfrey Motsepe, ANC-vertegenwoordiger in de Benelux, bracht hij in Amsterdam verslag uit over de conferentie in Zambia. Het was voor het eerst sinds de ANC-cbtiférehjtfe van 1969 in de Tanzaniaanse plaats Morogoro dat afge vaardigden bijeen kwamen om de gevolgde koers te be spreken en een strategie voor de toekomst uit te stip pelen. Aan deze tweede con ferentie van het in Zuid- Afrika verboden ANC, die van 16 tot 23 juni werd ge houden in Kabwe, Zambia, namen gedelegeerden van binnen en buiten Zuid-Afri ka deel. Tot nu toe zijn zimrten het slachtoffer geworden van het geweld in Zuid-Afrika. Het ANC vindt het hoog tijd om ook Een tweede belangrijk be sluit van de conferentie was dat voortaan alle posities in de beweging voor mensen van elk ras toegankelijk zijn. „Een teken van rijpheid en toekomstgerichtheid", noemde Motsepe dat besluit. „Wie bereid is voor de be vrijding van Zuid-Afrika te strijden en te sterven,-moet ook toegang hebben tot alle posities in het ANCT."''1""' In Zambia werden voor het eerst niet-zwarten geko zen in het ANC-bestuur. Een van de nieuwe bestuursle den is de blanke Zuid-Afri kaan Joe Slovo, een promi nent lid van de Zuidafri- kaanse Communistische Partij, met een lange staat van, dienst als de militair strateeg van het ANC. Voorts werden twee kleur lingen gekozen, onder wie Reg September, voormalig leider van het uit kleurlin gen bestaande Volkscongres, en twee Indiërs, onder wie Mac Maharaj, die 15 jaar ge vangen heeft gezeten op Robben Eiland. Tot dusver konden niet-Afrikanen wel deelnemen aan de gewapen de strijd en lid worden van de revolutionair raad, maar niet van het top-bestuur. Volgens Motsepe had de conferentie het karakter van een oorlogsberaad. „Er heerste een stemming van bitterheid en woede, gezien de bloedbaden die in Zuid- Afrika worden aangericht, en de Zuidafrikaanse inval in Botswana, juist voor het begin van de conferentie. De algemene opvatting was dat we geen andere keus hebben dan oorlogvoeten om het bloedvergieten te beëindi gen." Tot dusver, zegt Motsepe, hadden ANC-strijders altijd strikte opdracht om bij mili taire operaties geen burgers te schaden. De strategie was altijd selectief gericht op militaire en economische doelen, zoals spoorlijnen en oliedepots. Maar de afge vaardigden stelden vast dat het Zuidafrikaans regime zich intussen wel schuldig maakt aan ongericht geweld tegen zwarte burgers. „Na een lang en verhit debat isv toen unaniem het moeilijke besluit genomen om de ge wapende strijd op te voeren, waarbij slachtoffers onder de burgerbevolking niet al tijd vermeden kunnen wor den." Voortaan is ook vijande lijk personeel doelwit, waarmee wordt gedoeld op leger en politie, maar ook op mensen die binnen de apart heids-structuren werken, iedereen die het uniform van de apartheid aantrekt. Dit besluit is volgens Max Sisulu niet in strijd met het Geneefse protocol, dat aan vallen op burgerdoelen ver biedt en voorschrijft dat ge vangen militairen als krijgsgevangene behandeld dienen te worden. Het ANC heeft dit protocol in 1980 ge tekend. Hoewel Pretoria zich niet aan dit protocol houdt, zullen wij dat wel blijven doen, aldus Sisulu, maar we zullen minder scrupuleus optreden dan in het verleden en niet aarze len ons doel te treffen, ook al zijn er onschuldige burgers in de buurt. De opleiding van onze strijders zal in toenemende mate in Zuid-Afrika zelf moeten gebeuren, aldus Si sulu. „Veel van onze kader leden hebben Zuid-Afrika nooit verlaten." De niet- aanvalsakkoorden van Pre toria met Mozambique en Swaziland betekenden een terugslag voor het ANC. Botswana en Lesotho wor den door Zuid-Afrika met geweld geïntimideerd en kunnen het ANC daarom in militair opzicht niet behulp zaam zijn. Daarom zal de strijd vooral in Zuid-Afrika zelf georganiseerd moeten worden, aldus Sisulu. Wat betreft de diploma tieke strategie was de confe rentie van mening dat het nu niet het geschikte ogen blik is voor onderhandelin gen met Pretoria. De gewa pende strijd kan niet stopge zet, het ANC staat nu te zwak voor onderhandelin gen, aldus Motsepe. Wel vonden de gedelegeerden dat de deur voor onderhan delingen niet voor altijd ge sloten kan worden. Voor waarde is in ieder geval dat onderhandelingen niet in het geheim gehouden wor den en dat ANC-leiders als Nelson Mandela, die nu ge vangen zitten, er aan kun nen deelnemen. Motsepe minimaliseerde het belang van de verken nende besprekingen die een half jaar geleden in Lusaka zijn gevoerd tussen Zuid afrikaanse hoogleraren en journalisten die in nauw contact staan met de Nasio- nale Party van president P.W. Botha en vertegen woordigers van het ANC. „Het was niet meer dan een routinezaak, onze vertegen woordigers praten met zo veel verschillende mensen." Hij zei dat de conferentie deze contacten niet had goedgekeurd, maar bleef on duidelijk over de vraag of de contacten dan waren afge keurd. De conferentie besloot voorts dat de structuren van het ANC binnen Zuid-Afri ka versterkt moeten wor den. Diplomatieke contacten en versterking van interna tionale solidariteit blijven belangrijk, maar veel meer dan in het verleden moet het accent gelegd worden op versterking van het thuis front. Daarbij wil het ANC, dat tot dusver vooral aan hang heeft in stedelijke ge bieden, vooral de organisatie op het platteland gaan ver sterken. Ook aan de kerken in Zuid-Afrika, inbegrepen de onafhankelijke zwarte kerken, wil het ANC meer aandacht besteden. De conferentie meende dat het Vrijheidshandvest uit 1955 nog steeds de basis vormt voor de bevrediging van de aspiraties van de overgrote meerderheid van de Zuidafrikaanse bevol king. Het handvest stelt on der meer dat Zuid-Afrika behoort aan allen die er wo nen, blank en zwart. In dat verband besloten de afge vaardigden dat het van be lang is zoveel mogelijk blan ken aan onze kant te krij gen. Onder de 250 deelnemers waren ook afgevaardigden van Umkonto We Sizwe, de militaire vleugel van het ANC. De algemene opvat ting ter conferentie was dat er teveel tijd is verlopen tus sen de conferentie van 1969 en deze tweede bijeenkomst in Zambia, aldus Sisulu. Be sloten werd daarom dat de volgende conferentie uiter lijk binnen vijf jaar gehou den moet worden. Het ANC-bestuur (of uit voerende raad) is uitgebreid van 22 tot 30 leden. De drie top-bestuurders -voorzitter Oliver Tambo, secretaris Al fred Nzo en penningmeester Thomas Nkobi- werden her kozen. De conferentie ont ving een uit de gevangenis gesmokkelde brief van Nel son Mandela, waarin werd opgeroepen tot maximale eenheid. Op haar beurt riep de conferentie op tot samen werking tussen alle demo cratische groepen in Zuid- Afrika. De recente botsingen tussen de multiraciale anti apartheidsbeweging UDF (Verenigd Democratisch Front), die opereert in de multiraciale traditie van het ANC, en de exclusief zwarte beweging AZAPO, zijn vol gens Sisulu georchestreerd door de Zuidafrikaanse vei ligheidspolitie. Hij kon niet zeggen hoe veel van de 250 conferentie deelnemers uit Zuid-Afrika naar Zambia waren gereisd, maar het was minder dan de helft. De overige deelnemers vertegenwoordigden ANC- afdelingen uit de rest van de wereld. De eerste zittingsperiode van het drie kamer parlement in Zuid-Afrika is af gesloten zonder dat veel uitzicht is ge boden op een oplossing voor het centra le probleem van het land: de politieke toekomst van de zwarte bevolking. De zitting werd gekenmerkt door een opmerkelijk gebrek aan wetgeving, die uitvoering zou moeten geven aan de hervormingen die de regering met de mond belijdt, meent Sheena Duncan, voorzitster van de Black Sash, een bur gerrechten-organisatie van vrouwen die zich tegen apartheid keren. De grondwet, op grond waarvan het drie-kamer parlement vorig jaar in het leven werd geroepen, verschaft wel een beperkte mate van politieke zeggen schap aan de kleurlingen en Indiërs, maar niet aan de zwarte Zuid-Afrika nen. Volgens Sheena Duncan is er nog geen sprake van werkelijke hervor mingen van het apartheidsbeleid. Ze wijst op de voortdurende intimidatie van zwarten, die geen rechten hebben in de steden omdat de regering hen blijft beschouwen als burgers van de thuislanden, de onproduktieve stukken platteland, die de regering op stamba- sis toewijst aan de Afrikanen om hen 'op hun plaats' te houden. Het systeem van thuislanden en van instromingsbeheer, de maatregelen om te voorkomen dat zwarten van het platteland of uit de thuislanden onge controleerd naar de steden trekken, gaat op de oude voet door, meent Dun can. Maar andere critici van de regering, zowel ter linker- als ter rechterzijde, vinden dat er toch wel meer aan de hand is. Ministers, en ook de Zuidafri kaanse staatsomroep, hebben herhaal delijk gewezen op de kwalijke aspecten van instromingsbeheer. Sommige mi nisters verklaarden openlijk dat het hele thuislandenbeleid, zoals opgezet door de architect van de apartheid wij len premier Hendrik Verwoerd, heeft gefaald, en dat er dus nieuwe wegen gezocht moeten worden. In redevoeringen van ministers, in de media en in het bedrijfsleven wor den geregeld proefballonnetjes opgela ten. President Pieter Botha en de mi nister van staatkundige ontwikkeling, Chris Heunis, gewaagden van een soort tweede bestuurslaag, waarin zwarten in stedelijke gebieden enige zeggen schap zouden krijgen over hun eigen zaken. Bij het parlement is een wets ontwerp ingediend over de oprichting van regionale raden voor het beheer van openbare diensten. In die raden moeten zowel blanken als zwarten zit ting krijgen. Zowel bij de regering als in het be drijfsleven is een nieuw taalgebruik in zwang geraakt, met termen als federa lisme en confederalisme, en het schrappen van discriminerende wet ten. Een nieuwe ontwikkeling is ook het bondgenootschap dat zich aftekent tussen regering en bedrijfsleven. Wat er schuilgaat achter deze nieuwe ter minologie blijft voorals nog schimmig, maar duidelijk is wel dat het falen van de thuislandpolitiek, zowel politiek als economisch, algemeen wordt erkend. Een groep wetenschappers van de Witwatersrand in Johannesburg, de groep voor regionale studies, meent dat het hervormingsbeleid van de regering niet simpelweg kan worden afgedaan als een facade. Er is meer aan de hand dan een cosmetische operatie. In een studie over regionalisatie en federalis me constateert de groep dat de rege ring de thuislanden niet langer be schouwt als zelfstandige economiche eenheden. Het scheppen van werkgele genheid in de thuislanden zelf heeft ge faald. Thuislanden worden in de economi sche planning nu gezien als deel van een grotere regio. Regering en bedrijfs leven bespraken al in 1981 de opzet van een decentralisatiebeleid. Financiële prikkels moeten industrieën aanzetten tot verhuizing naar een van deze acht regio's, die zijn aangewezen als gebie den voor gedecentraliseerde ontwikke ling. Op fiscaal gebied, zo zegt deze stu diegroep, zijn de thuislanden altijd marionetten van de Zuidafrikaanse re gering geweest. Vrijwel al hun inkom sten worden verschaft door Pretoria. De thuislanden maken deel uit van de nieuw afgebakende ontwikkelingsre gio's, maar de grenzen van deze regio's lopen dwars door de thuislanden heen. De regering werkt wel in de richting van het opnemen van de zwarte bevol king in een tweede en derde bestuurs laag, waarbij overigens de Afrikanen bij de centrale regering nog buiten spel zouden staan. Maar het opnemen van de thuislanden in één eenheidsstaat ligt veel gevoeliger. Anderzijds is het maken van onder scheid tussen stedelijke zwarten en thuisland-zwarten moeilijker gewor den doordat delen van thuislanden dichtbij grote industriegebieden liggen. Vandaar uit forenzen grote aantallen Afrikanen dagelijks naar hun werk. Deze forenzenbevolking kan moeilijk worden uitgesloten als een regeling wordt getroffen voor Afrikanen in ste delijke gebieden, meent de studiegroep. Door de explosieve situatie en de ne gatieve publiciteit over het opruimen van illegale zwarte nederzettingen bij de grote steden is de regering gedwon gen zich neer te leggen bij de perma nente aanwezigheid van grote groepen zwarten bij Port Elizabeth en Kaap stad. Er worden nieuwe zwarte woon wijken gebouwd in blank Zuid-Afrika, en in sommige delen van de westelijke Kaapprovincie hebben Afrikanen het recht gekregen om huurcontracten voor een lange termijn af te sluiten. Het denken in regeringskringen gaat in de richting van een grotere bewe gingsvrijheid voor zwarte arbeiders binnen deze acht ontwikkelingsregio's, waarbij de controle daarbuiten ver scherpt zou worden. Maar een duide lijk antwoord op de vraag wat de rege ring voor ogen staat na de toegegeven mislukking van het thuislandenbeleid is niet voorhanden. Volgens een medewerker van de uni versitaire studiegroep streeft de rege ring naar incorporatie van de zwarte bevolking in het politieke bestel, ter wijl ze tegelijkertijd niet de macht uit handen wil geven. Dat zou bereikt moeten worden door het depolitiseren van tal van kwesties, die worden over geheveld naar het bedrijfsleven in de hoop dat de markt een oplossing zal le veren. Er staat een nieuw belastingstelsel op stapel, dat inkomsten moet opleve ren voor de toekomstige regionale ra den. Van de bedrijven in stedelijke ge bieden zal een belasting op personeel en op omzet worden geheven. Dat stuit op verzet bij de rechtse oppositie, de Conservatieve Partij van Andries Treurnicht, die er bezwaar tegen maakt dat zo geld wordt overgeheveld van blanken naar zwarten. Het thuislandenbeleid staat ook ter discussie in gesprekken tussen thuis land-leiders onderling en met de rege ring over een federaal staatsbestel. Of ficieel zeggen regeringswoordvoerders dat Pretoria hier geen bemoeienis mee heeft. Maar intussen voert de regering wel besprekingen met bijvoorbeeld Chief Gatsha Buthelezi van het thuis land Kwazulu, die onafhankelijkheid heeft geweigerd en bekend staat als voorstander van een federaal Zuid- Afrika. De traditionele critici van de rege ring doen dit alles af als een facade waarachter de oude apartheid in tact blijft. Maar de universitaire studie groep, die ook behoort tot de critici van het regeringsbeleid, meent dat er wel degelijk sprake is van verandering. Al beklemtoont een lid van die groep di rect dat dit niet wil zeggen dat er dus verandering ten goede is, en evenmin dat de veranderingen overeenkomen met de verlangens van de meerderheid van de bevolking. Hij verwacht dat de veranderingen gepaard zullen gaan met groeiende repressie en geweld door de staat. Temidden van alle onzekerheid over de toekomst is echter wel duidelijk dat het thuislandenbeleid op de helling staat. Volgens de oorspronkelijke plan nen van de Nasionale Party zouden al le Afrikanen burgers van de thuislan den moeten worden. Maar 35 jaar na de invoering van dat beleid woont slechts 30 procent van de Afrikanen in de thuislanden, volgens officile cijfers al thans, want het werkelijke aantal is vermoedelijk veel lager. De regering heeft toegegeven dat de kwestie van het staatsburgerschap van de overige Afrikanen opnieuw in studie moet worden genomen. (ANP) ISLAMABAD (RTR/ van Afghaanse guer militaire posten in d ontwikkeld tot een zware verliezen zijn ger. Dit hebben wester De islamitische verzetsst ders (Mujahedien) zijn er gin juli in geslaagd te voor men dat zij door Russis commando-eenheden uit militaire post 'Puzhgur' w den verdreven. Het ve~ heeft deze post sinds vor maand in handen. De com nistische troepen werden dwongen zich verder in vallei terug te trekken, al de diplomaten. Volgens in Kaboel ontv gen berichten is het groo deel van de 400 Afghaanse litairen die de post moes innemen gedood of hebben zich overgegeven. Ook zou verscheidene honderden 1~ van versterkingstroepen gedood, gewond of geva genomen. Volgens bepaalde berich zou om deze extra-troe zijn verzocht door een door verzet gevangen genomen ghaanse generaal. Vervolg werden zij door de Muja dien in een hinderlaag gelok Volgens diplomaten wor de operaties van het ve overdag bemoeilijkt door vige helikopterbombardem ten. Maar gedurende de na telijke uren slagen de guer lastrijders er met succes versterkte steunpunten PARAMARIBO (ANP) - het baiudetbedrijf Bllllton Suriname wordt sinds maai dag gestaakt. Ongeveer 71 van de 800 werknemers hel hen het werk neergelegd va; vege een cao-conflict. Bij het belangrijkste ba' xietbedrijf in Suriname, S ralco, wordt normaal gewerk Een staking wordt daar ni verwacht, omdat juist onlan overeenstemming is berei over een nieuwe cao. De moeilijkheden bij Bil) ton ontstonden reeds vori jaar bij cao-onderhandelii gen. Op alle punten we overeenstemming bereikt ov een tweejarige cao (tot 1981 riaar de directie weigerde ee door de vakbond geëiste loon: verhoging te betalen. Uiteii delijk betaalde Billiton toch loonsverhoging, na een beslv van de Bemiddelingsraad druk van de regering. De cao is echter nooit doe Billiton ondertekend en de d rectie wil nu een nieuwe es voor twee jaar per 1 juni vi dit jaar, waarin een bevriezii Van de lonen wordt overeet gekomen. Het bedrijf wij daarbij op de nieuwe cao b hdralco, waar de lonen oc °)n bevroren. Vakbondsleider Derby ste hch op het standpunt dat c oude cao eerst moet wordt Betekend, alvorens over e« nieuwe overeenkomst kt worden gesproken. De Surinaamse regering intussen van standpunt ve nderd en wil nu ook een tx Deze maken deel uit eengekomen tussen de jat wordt gesteund doo Op het moment dat de trouilles om zes uur dins ochtend de straat opgin waren er geen controle van milities of zonder stemming gewapende ma meer te bekennen. Kleine heden gewapende politie de 'interne veiligheidstroe inspecteerden de straten tot aan vorige week wa vergeven van strijders moslimmilities. Bij politie ten werden auto's doorz op wapens. Premier Karami, die toezichthoudende vredesc missie leidt waarin leden de milities, leger, politie vijf Syrische militaire wa nemers zitten, had maan een ultmatum gesteld aan WOENSDAG 17 JUL11985 Grens tussen

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 4