G bij
JLST
Teun van Vliet: één zadel te hoog
LEVITAN GEEFT JAN RAAS ERNSTIGE WAARSCHUWING
(0%
Motards: merkwaardig
clubje in de Tour
[DINSDAG 16 JUL11985
Door Hein Groothuis en Jean Nelissen.
ILVE PRIJS
ILVE PRIJS
Schor
Schaduw
WESTLANDER TWEEDE NEDERLANDSE UITVALLER IN DE TOUR
Kramp
Woede
Diplomaat
TOUR OP RADIO EN TV
TOUR VANDAAG
17eRIT
209,5 km
toulouse,
TOURMORGEN
s)pau
^3,0 km
laruns asès;
18eRIT
52,5 km
,nnnluz-ST.-SAUVEUR'
r H&VHÜA
PYRENEEEN
Wijnands moet afzien
T26 PAGINA SPORT 1
36882
P
i Een somber kijkende Teun van Vliet nadat hij heeft beslo
ten op te geven in de etappe van gisteren. - fotoanp
iR SINGER
ïnz.
BETALEN
Van onze speciale verslaggever
TOULOUSE - Het is een merkwaardig clubje
mannen dat de cameralieden en fotografen dage
lijks op hun zware motoren door de Tour-kara
vaan loodst. Ze dragen haast allemaal een grote
snor en kunnen in verband met hun postuur best
lid zijn van een worstelclub.
In elk geval zijn ze voor de
duivel nog niet bang. In de
afdalingen halen ze vaak
halsbrekende toeren uit, hun
motoren raken in de bochten
meestal de grond waardoor
ze als bij het lanceren van
een raket een streep vuur
achterlaten. Sommigen zijn
paracommando's geweest,
een enkeling diende in het
vreemdelingenlegioen.
Er valt niet te spotten met
het motorvolkje in de ronde
en het moet dan ook in een
opwelling zijn geweest dat
Jan Raas eergisteren een
van hen ondersteboven reed.
Sindsdien heerst er oorlog
tussen de Zeeuw en de 'mo
tards'.
Het is niet zijn eerste bot
sing met de motorrijders.
Deze vond plaats in de Gold
Race van 1982 toen Raas op
de Keuteberg zijn opmars
gestuit zag door de 'motards'
die de helling volledig ver
stopten.
De motorrijders vormen
in de moderne wielersport
een steeds groter wordend
probleem. Vroeger reden er
slechts enkele motoren voor
het peloton, maar de laatste
jaren is de concurrentie tus
sen de media zo toegenomen
dat steeds meer concerns een
fotograaf of cameraman op
een motor bij het peloton te
posteren teneinde op de lu
cratieve wielermarkt met
exclusieve foto's of video
cassettes zaken te doen. De
'motards' ontregelden dit
voorjaar de klassieker Luik-
Bastenaken-Luik waarbij ze
°P de Redoute de weg ver
stopten, zodat de renners
daar in het beslissende sta
dium van de klassieker niet
Paar behoren hun kansen
honden verdedigen.
Ook in deze Tour
schreeuwt Felix Levitan
2ijn stem schor om de foto
grafen op belangrijke mo
menten op afstand te hou
den.
Het volkje op de motoren
'aat zich echter niet zo gauw
afschepen. Daar is bij voor
meld de Brusselaar Armand
Bertrand, die vele jaren er
varing heeft en eens een
voorhamer uit een van z'n
kssen haalde en daarmee
keihard op de motorkap van
Levitan sloeg om aan z'n ar
gumenten kracht bij te zet
ten. Onder aanvoering van
deze Bertrand ging de dele
gatie van 'motards' gister
ochtend bij Jan Raas ver
haal halen. De Zeeuw vond
het verstandiger de protes
terende 'motards' zijn excu
ses aan te bieden waardoor
een handgemeen voorkomen
kon worden, vooral omdat
nadien de gemoederen nog
meer verhit raakten omdat
Peter Post een van de mo
torrijders bijna van de weg
af reed. De Tour-directie
heeft er in elk geval een pro
bleem bij.
Het conflict met de 'mo
tards' overschaduwde giste
ren volledig het sportieve
gebeuren, dat trouwens op
een laag pitje stond.
Steeds doorzichtiger en
vervelender wordt de tac
tiek van Bernard Hinault
om een man uit het peloton
te laten ontsnappen, met zijn
sterke ploeg de anderen
meteen klem te zetten,
waardoor hij op z'n gemak
is.
Zondag was het de Span
jaard Eduardo Chozas die
een solorit van ruim 100 ki
lometer reed, gisteren mocht
de Fransman Frederique
Vichot een aanval doen op
het record alleen-fietsen.
Vichot ontsnapte al na 40 ki
lometer, pakte gaandeweg
20 minuten voorsprong en
werd zelfs even een kandi
daat voor de gele trui. Zover
liet Hinault het echter niet
komen, zijn ploeg ging op
kop rijden en tenslotte hield
Vichot aan zijn solo van 207
kilometer krap drie minuten
over.
Vandaag gaat de ronde
haar beslissend stadium in.
In de laatste 70 kilometer
van de etappe naar het ski
oord Luz-Ardiden liggen de
toppen van de Aspin en de
Tourmalet, klassiekers in de
geschiedenis.
De aankomst
op 1720 meter hoogte is er
een van de onverbiddelijke
waarheid. Als daar geen van
de concurrenten een aanval
op de positie van Hinault
heeft gedaan, mag de ronde
als belist worden be
schouwd.
>IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII1IIIIIII|III||!IIIIIII|IIIIIIIII''IIW
Van onze
speciale verslaggever
Hein Groothuis
TOULOUSE - De ontsteking
in zijn knie is Teun van Vliet
fataal geworden. Gisteren
staakte hij de strijd. „Het ging
niet meer", verzuchtte de
Westlander op zijn kamer in
hotel Mercure in Toulouse,
„dan is er maar één remedie,
afstappen. Ik vind het wel rot
om op zo'n manier de Tour te
moeten verlaten. Als ik nou
heel slecht was, dan was het
heel anders. Het is echter al
leen die verdomde knie. Voor
de rest voel ik me honderd
procent".
Teun van Vliet kreeg vorige week
in de etappe van Morzine naar Lan-
ce-en-Vercors last van zijn knie,
doordat hij zijn zadel hoger had ge
zet. „Ik dacht beter omhoog te kun
nen rijden met dat hoger geplaatste
zadel. Dat gebeurde ook, maar ik
forceerde me toen wel. Halverwege
die etappe moest ik er af. Ik moest
toch nog zorgen op tijd binnen te
komen".
Teun van Vliet maakte zich toen
nog niet al te veel zorgen, omdat hij
twee dagen had om weer wat op te
knappen. „De tijdrit in Villard-de-
Lans heb ik op mijn gemak gedaan
en de rustdag heb ik ook goed benut.
Op beide dagen is die knie intensief
behandeld. Die laserstraal hielp
goed. Het ging zo goed vooruit dat ik
dacht er geen last meer van te zul
len krijgen. Gisteren werd het ech
ter weer erger".
Zondagavond werd Teun van
Vliet nog eens onderzocht door de
dokter en die vreesde toen al het
ergste. Van Vliet: „De dokter zag
het niet meer zitten. Hij zei dat het
alleen met rust zou genezen".
Van Vliet, die in deze ronde alleen
van zich deed spreken door een lan
ge vlucht met Henrie Manders in de
etappe naar Tourcoing, waarin hij
zijn kansen verspeelde door kramp,
kwam gisteren al gauw tot de ont
dekking dat het niet meer ging. Van
Vliet: „Uit het vertrek ging het al
slecht. Ik ben nog een eind doorge
reden, omdat ik hoopte dat het nog
zou verbeteren. Het tegendeel was
het geval. Die knie blokkeerde hele
maal en ik verrekte van de pijn. Na
tachtig kilometer hield ik het voor
gezien".
Het uitvallen van Van Vliet, die
tot de tweede bevoorrading in de
bezemwagen zat en daarna met de
verzorgers naar het hotel ging, bete
kende een nieuwe tegenvaller voor
de Verandalux-ploeg, die ook al
Hennie Kuiper en drie Belgen -
Verlinden, De Mol en Luyten - ver
loor. Jan van Houwelingen: „We
hoopten een etappe te winnen. Nu
Kuiper en Van Vliet er niet meer bij
zijn en we nog maar met z'n vijven
over zijn, kunnen we dat wel verge
ten".
„Ik zou het einde nooit binnen de
limiet gehaald hebben", zo veront
schuldigde Teun van Vliet zich te
genover zijn ploeggenoten. „Ik vond
het beter de zaak niet nog verder
kapot te trappen en af te stappen.
Thuis neem ik rust en wil ik me in
gang trekken voor de belangrijke
wedstrijden in het na-seizoen. Nu
de Tour mislukt is, moet ik maar
wat zien te maken van het wereld
kampioenschap en de najaarsklas-
siekers".
IIIIIIIIIIIIMIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllW
Opstand der motards in de Tour
Van onze speciale verslaggever Hein Groothuis
TOULOUSE - De Tour-directie heeft een ern
stige waarschuwing aan Jan Raas gegeven en
hem en Peter Post dringend verzocht in de toe
komst voorzichtig te rijden.
Met die beslissing van de Tour-directie hebben de
motards, die gisteren drie uur lang in staking gingen
tegen de wijze waarop zij behandeld werden, genoeg
doening gekregen.
Voor de dertig motards was
het evenwei de druppel die de
emmer deed overlopen. Na
enig overleg besloten zij de
monstratief achter de bezem
wagen te gaan rijden.
Dat hielden zij tot kilome
ter 108 vol, terwijl de fotogra
fen en cameramensen, die zij
vervoerden, niet in actie kwa
men voor hun werk, op een en
kele uitzondering na. Foto
graaf Cor Vos doorbrak een
maal de non-activiteit. Vos:
„Ik heb een plaat gemaakt,
toen Teunm van Vliet afstap
te. Ze waren kwaad op mij,
maar toen heb ik gevraagd
wat zij zouden doen als Hi
nault zou afstappen. Toen was
het stil".
Na de actie zo'n drie uur
volgehouden te hebben, riepen
de motards via de service-wa
gen van de Tour Levitan op.
De Velde Harsenhorst: „Er
werd gevraagd aan Levitan
om te stoppen en als dat niet
zou gebeuren zouden we met
z'n dertigen het peloton zijn
gepasseerd. Hij stopte met
een".
Het was opvallend dat Raas,
die zondag een motard van het
organiserende blad l'Equipe
had aangereden, werd aange
pakt door Levitan en Goddet,
want zondag was de Zeeuw
nog vrijgesproken van schuld.
Een feit dat de betreffende
motorrijder een klacht bij de
politie heeft doen deponeren.
De motards, die zelf ook een
reprimande kregen van Levi
tan en Goddet wegens het
blokkeren van de weg bij val
partijen, waren gisteren al
voor de start zeer geagiteerd.
Onder andere door een com
muniqué dat de Tour-directie
had laten verschijnen. Daarin
stelden Levitan en Goddet dat
de ploegleiders onder alle om
standigheden voorrang heb
ben boven de motards. Een
stelling, die later op de dag
plaatsmaakte voor iets wat in
feite altijd gegolden heeft.
Ploegleiders rechts van de weg
en motards links. Motorrijder
Dirk de Velde Harsenhorst,
die de Nederlandse fotograaf
Cor Vos rijdt: „Als de ploeglei
ders altijd voorrang zouden
hebben, zouden wij vogelvrij
zijn. Dat kan gewoon niet".
Jan Raas bemerkte de woe
de van de motards ook reeds
voor het vertrek. Een aantal
van hen kwam namelijk ver
haal halen bij de Zeeuw, die er
van beschuldigd werd de mo
tard met opzet te hebben aan
gereden.
Lesire, de motorrijder van
de fotograaf van Le Soir, beet
Raas toe: „Als jij nog een keer
zoiets flikt, dan komen weinig
renners van Kwantum in Pa
rijs aan. Wij zijn machtig,
kunnen veel doen. En we ma
ken ook geen foto's meer".
Nadat Raas had verzekerd
het ongeluk niet willens en
wetens te hebben veroorzaakt
en de betreffende motard zijn
excuses had aangeboden, zak
ten de emoties wat. Niet voor
lang echter. De karavaan had
twintig kilometer afgelegd,
toen Peter Post olie op de gol
ven gooide. De Amstelvener
sprak de motard aan, die zon
dag over de fietsen van Nulens
en Vanderaerden was gere
den. Dirk de Velde Harsen
horst, in het dagelijks leven
opperwachtmeester bij de
Rijkspolitie in Driebergen:
„Post zei: hoe zit dat met die
twee fietsen die kapot zijn. Die
wil ik betaald hebben. De mo
tard, die een fotograaf van
Reuter reed, antwoordde dat
Reuter daar ongetwijfeld een
verzekering voor had en dat
dat wel in orde zou komen. Er
leek niets meer aan de hand.
Ineens ontstond er echter gro
te opwinding. Er werd be
weerd - ik heb het zelf niet ge
zien - dat Post kort na dat ge
sprek die motard een zwieper
had gegeven". Peter Post ont
kende dat na aankomst in
Toulouse: „Ik heb niemand
een zwieper gegeven".
Levitan toonde zich een di
plomaat. Hij verklaarde:
„Waar er twee vechten, heb
ben er twee schuld", waarmee
een eind kwam aan de actie.
De Velde Harsenhorst: „Le
vitan had natuurlijk gelijk. Ik
moet zeggen dat er bij de mo
tards een paar zijn die veel te
wild en ondoordacht rijden.
Sommigen gaan op de top van
een col staan en maken foto's
van de eerste tien en stuiven
vervolgens naar beneden, zo
dat het hele peloton in de af
daling voorbij hen moet. Er
zijn overigens ook veel te veel
motards in de wedstrijd. Met
dertig is het echt gevaarlijk".
Fotograaf Cor Vos heeft
zware kritiek op de ploeglei
ders. Vos: „Sinds Luik-Baste
naken-Luik van dit jaar (daar
verpestten de motards de
koers. H.G.) zijn wij vogelvrij.
Dat merk je aan het gedrag
van de ploegleiders. En het is
zo dat Jan Raas de naam
heeft, maar Post loopt voorop.
Köchli trekt zich ook nergens
iets van aan".
De ploegleiders op hun
beurt storen zich enorm aan
de fratsen van de motorrij
ders. Jan Raas: „Ze rijden veel
te dicht bij de renners. Zoete
melk is er eergisteren bijna
door gevallen. Als ze willen
spelen met die dingen, dan
moeten ze op het strand zijn.
Ik vind dat de volgorde moet
zijn: 1. renners, 2. ploegleiders,
3. fotografen".
Peter Post spreekt van le
vensgevaarlijke situaties door
de motorrijders. Post: „Er
moeten denk ik eerst ongeluk
ken gebeuren, voordat er wat
verandert. Op die smalle we
gen en met die vele renners
wordt er zoals het nu gaat met
levens gespeeld". En het Ne
derlandse jury-lid in de Tour,
Wim Jeremiasse: „Het zou me
niks verbazen als er binnen
afzienbare tijd doden gaan
vallen. Er wordt verschrikke
lijk gecowboyd".
Voor gele trui-drager Bernard Hinault breken vandaag en morgen de twee laatste dagen
van de waarheid aan. In de Pyreneeën krijgt de concurrentie de allerlaatste kans om de Bre
ton aan te vallen. Gebeurt dat niet dan is de 72ste Tour de France woensdagavond echt beslist.
Hinault is echter niet bang voor zijn opponenten. Opvallend was dat hij gisteren tijdens de
huldiging in Toulouse zich uitgebreid 'verstond' met de leider in het berg-klassement, de Co
lombiaan Luis Herrera. Van de gevolgen van de valpartij van zaterdag was gisteren niet veel
meer te zien. Op de onderste foto maakt Hinault duidelijk dat hij de concurrenten goed in de
gaten zal houden. Op de foto boven toont hij dat hij het nog steeds is, die, van alle coureurs in
de ronde van Frankrijk, het laatst lacht. De beste dus. - foto-safp
Televisie: Nederland II: 15.30
uur-16.55 uur: rechtstreeks
verslag van de zeventiende
etappe van Toulouse naar
Luz-Ardiden.
Nederland II: 18.20 uur: sa
menvatting van de zeventien
de rit.
BRT I: 15.00 uur-16.40 uur:
rechtstreekse reportage van
de laatste kilometers en de
aankomst van de zeventiende
etappe.
BRT I: samenvatting van de
etappe van vandaag.
Radio: Hilversum 1:14.03 uur-
17.00 uur: Radio Tour de Fran-
16.7.1985
Ste.-i
Rieumes
La Demi-Lune
Ste.-Marie-
de-Campan L
Sassis »La Barthe-de-Neste
(^AJrtJ-AspIn LUZ-ARDIDEN
"Arreau TOURMALET
Luz TOURMALET 2000
I St.-Sauveur fopin
LUZ-ARDIDEN
Ciadoux
Boudrac
Larroude
de-Piétat yNay
MM,
'at
ssona
AUBIS0UE faazost
SoulO0
17.7.1985
S0UL0R
AUBISQUE
AUBISQUE AUBISQUE
1 500- 'D^A' $k*.Jï>S°u,or
SOULORi
1000 4 v nLarroude
r0UL0USE LUZ AUBISQUE
zih flb PAU
W209.5 km 52,83.5 km
TOULOUSE - Ad Wijnands,
die eruit ziet alsof hij door een
mangel is gehaald, heeft giste
ren met veel afzien de finish
bereikt.
„Alles deed de hele dag
zeer", vertelde de Limburger.
„In het begin had ik het het
moeilijkst. Toen moest ik ook
een paar keer lossen. Gerrit
Solleveld en Henry Manders
hebben steeds op mij ge
wacht".