G bij JLST Teun van Vliet: één zadel te hoog LEVITAN GEEFT JAN RAAS ERNSTIGE WAARSCHUWING (0% Motards: merkwaardig clubje in de Tour [DINSDAG 16 JUL11985 Door Hein Groothuis en Jean Nelissen. ILVE PRIJS ILVE PRIJS Schor Schaduw WESTLANDER TWEEDE NEDERLANDSE UITVALLER IN DE TOUR Kramp Woede Diplomaat TOUR OP RADIO EN TV TOUR VANDAAG 17eRIT 209,5 km toulouse, TOURMORGEN s)pau ^3,0 km laruns asès; 18eRIT 52,5 km ,nnnluz-ST.-SAUVEUR' r H&VHÜA PYRENEEEN Wijnands moet afzien T26 PAGINA SPORT 1 36882 P i Een somber kijkende Teun van Vliet nadat hij heeft beslo ten op te geven in de etappe van gisteren. - fotoanp iR SINGER ïnz. BETALEN Van onze speciale verslaggever TOULOUSE - Het is een merkwaardig clubje mannen dat de cameralieden en fotografen dage lijks op hun zware motoren door de Tour-kara vaan loodst. Ze dragen haast allemaal een grote snor en kunnen in verband met hun postuur best lid zijn van een worstelclub. In elk geval zijn ze voor de duivel nog niet bang. In de afdalingen halen ze vaak halsbrekende toeren uit, hun motoren raken in de bochten meestal de grond waardoor ze als bij het lanceren van een raket een streep vuur achterlaten. Sommigen zijn paracommando's geweest, een enkeling diende in het vreemdelingenlegioen. Er valt niet te spotten met het motorvolkje in de ronde en het moet dan ook in een opwelling zijn geweest dat Jan Raas eergisteren een van hen ondersteboven reed. Sindsdien heerst er oorlog tussen de Zeeuw en de 'mo tards'. Het is niet zijn eerste bot sing met de motorrijders. Deze vond plaats in de Gold Race van 1982 toen Raas op de Keuteberg zijn opmars gestuit zag door de 'motards' die de helling volledig ver stopten. De motorrijders vormen in de moderne wielersport een steeds groter wordend probleem. Vroeger reden er slechts enkele motoren voor het peloton, maar de laatste jaren is de concurrentie tus sen de media zo toegenomen dat steeds meer concerns een fotograaf of cameraman op een motor bij het peloton te posteren teneinde op de lu cratieve wielermarkt met exclusieve foto's of video cassettes zaken te doen. De 'motards' ontregelden dit voorjaar de klassieker Luik- Bastenaken-Luik waarbij ze °P de Redoute de weg ver stopten, zodat de renners daar in het beslissende sta dium van de klassieker niet Paar behoren hun kansen honden verdedigen. Ook in deze Tour schreeuwt Felix Levitan 2ijn stem schor om de foto grafen op belangrijke mo menten op afstand te hou den. Het volkje op de motoren 'aat zich echter niet zo gauw afschepen. Daar is bij voor meld de Brusselaar Armand Bertrand, die vele jaren er varing heeft en eens een voorhamer uit een van z'n kssen haalde en daarmee keihard op de motorkap van Levitan sloeg om aan z'n ar gumenten kracht bij te zet ten. Onder aanvoering van deze Bertrand ging de dele gatie van 'motards' gister ochtend bij Jan Raas ver haal halen. De Zeeuw vond het verstandiger de protes terende 'motards' zijn excu ses aan te bieden waardoor een handgemeen voorkomen kon worden, vooral omdat nadien de gemoederen nog meer verhit raakten omdat Peter Post een van de mo torrijders bijna van de weg af reed. De Tour-directie heeft er in elk geval een pro bleem bij. Het conflict met de 'mo tards' overschaduwde giste ren volledig het sportieve gebeuren, dat trouwens op een laag pitje stond. Steeds doorzichtiger en vervelender wordt de tac tiek van Bernard Hinault om een man uit het peloton te laten ontsnappen, met zijn sterke ploeg de anderen meteen klem te zetten, waardoor hij op z'n gemak is. Zondag was het de Span jaard Eduardo Chozas die een solorit van ruim 100 ki lometer reed, gisteren mocht de Fransman Frederique Vichot een aanval doen op het record alleen-fietsen. Vichot ontsnapte al na 40 ki lometer, pakte gaandeweg 20 minuten voorsprong en werd zelfs even een kandi daat voor de gele trui. Zover liet Hinault het echter niet komen, zijn ploeg ging op kop rijden en tenslotte hield Vichot aan zijn solo van 207 kilometer krap drie minuten over. Vandaag gaat de ronde haar beslissend stadium in. In de laatste 70 kilometer van de etappe naar het ski oord Luz-Ardiden liggen de toppen van de Aspin en de Tourmalet, klassiekers in de geschiedenis. De aankomst op 1720 meter hoogte is er een van de onverbiddelijke waarheid. Als daar geen van de concurrenten een aanval op de positie van Hinault heeft gedaan, mag de ronde als belist worden be schouwd. >IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII1IIIIIII|III||!IIIIIII|IIIIIIIII''IIW Van onze speciale verslaggever Hein Groothuis TOULOUSE - De ontsteking in zijn knie is Teun van Vliet fataal geworden. Gisteren staakte hij de strijd. „Het ging niet meer", verzuchtte de Westlander op zijn kamer in hotel Mercure in Toulouse, „dan is er maar één remedie, afstappen. Ik vind het wel rot om op zo'n manier de Tour te moeten verlaten. Als ik nou heel slecht was, dan was het heel anders. Het is echter al leen die verdomde knie. Voor de rest voel ik me honderd procent". Teun van Vliet kreeg vorige week in de etappe van Morzine naar Lan- ce-en-Vercors last van zijn knie, doordat hij zijn zadel hoger had ge zet. „Ik dacht beter omhoog te kun nen rijden met dat hoger geplaatste zadel. Dat gebeurde ook, maar ik forceerde me toen wel. Halverwege die etappe moest ik er af. Ik moest toch nog zorgen op tijd binnen te komen". Teun van Vliet maakte zich toen nog niet al te veel zorgen, omdat hij twee dagen had om weer wat op te knappen. „De tijdrit in Villard-de- Lans heb ik op mijn gemak gedaan en de rustdag heb ik ook goed benut. Op beide dagen is die knie intensief behandeld. Die laserstraal hielp goed. Het ging zo goed vooruit dat ik dacht er geen last meer van te zul len krijgen. Gisteren werd het ech ter weer erger". Zondagavond werd Teun van Vliet nog eens onderzocht door de dokter en die vreesde toen al het ergste. Van Vliet: „De dokter zag het niet meer zitten. Hij zei dat het alleen met rust zou genezen". Van Vliet, die in deze ronde alleen van zich deed spreken door een lan ge vlucht met Henrie Manders in de etappe naar Tourcoing, waarin hij zijn kansen verspeelde door kramp, kwam gisteren al gauw tot de ont dekking dat het niet meer ging. Van Vliet: „Uit het vertrek ging het al slecht. Ik ben nog een eind doorge reden, omdat ik hoopte dat het nog zou verbeteren. Het tegendeel was het geval. Die knie blokkeerde hele maal en ik verrekte van de pijn. Na tachtig kilometer hield ik het voor gezien". Het uitvallen van Van Vliet, die tot de tweede bevoorrading in de bezemwagen zat en daarna met de verzorgers naar het hotel ging, bete kende een nieuwe tegenvaller voor de Verandalux-ploeg, die ook al Hennie Kuiper en drie Belgen - Verlinden, De Mol en Luyten - ver loor. Jan van Houwelingen: „We hoopten een etappe te winnen. Nu Kuiper en Van Vliet er niet meer bij zijn en we nog maar met z'n vijven over zijn, kunnen we dat wel verge ten". „Ik zou het einde nooit binnen de limiet gehaald hebben", zo veront schuldigde Teun van Vliet zich te genover zijn ploeggenoten. „Ik vond het beter de zaak niet nog verder kapot te trappen en af te stappen. Thuis neem ik rust en wil ik me in gang trekken voor de belangrijke wedstrijden in het na-seizoen. Nu de Tour mislukt is, moet ik maar wat zien te maken van het wereld kampioenschap en de najaarsklas- siekers". IIIIIIIIIIIIMIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllW Opstand der motards in de Tour Van onze speciale verslaggever Hein Groothuis TOULOUSE - De Tour-directie heeft een ern stige waarschuwing aan Jan Raas gegeven en hem en Peter Post dringend verzocht in de toe komst voorzichtig te rijden. Met die beslissing van de Tour-directie hebben de motards, die gisteren drie uur lang in staking gingen tegen de wijze waarop zij behandeld werden, genoeg doening gekregen. Voor de dertig motards was het evenwei de druppel die de emmer deed overlopen. Na enig overleg besloten zij de monstratief achter de bezem wagen te gaan rijden. Dat hielden zij tot kilome ter 108 vol, terwijl de fotogra fen en cameramensen, die zij vervoerden, niet in actie kwa men voor hun werk, op een en kele uitzondering na. Foto graaf Cor Vos doorbrak een maal de non-activiteit. Vos: „Ik heb een plaat gemaakt, toen Teunm van Vliet afstap te. Ze waren kwaad op mij, maar toen heb ik gevraagd wat zij zouden doen als Hi nault zou afstappen. Toen was het stil". Na de actie zo'n drie uur volgehouden te hebben, riepen de motards via de service-wa gen van de Tour Levitan op. De Velde Harsenhorst: „Er werd gevraagd aan Levitan om te stoppen en als dat niet zou gebeuren zouden we met z'n dertigen het peloton zijn gepasseerd. Hij stopte met een". Het was opvallend dat Raas, die zondag een motard van het organiserende blad l'Equipe had aangereden, werd aange pakt door Levitan en Goddet, want zondag was de Zeeuw nog vrijgesproken van schuld. Een feit dat de betreffende motorrijder een klacht bij de politie heeft doen deponeren. De motards, die zelf ook een reprimande kregen van Levi tan en Goddet wegens het blokkeren van de weg bij val partijen, waren gisteren al voor de start zeer geagiteerd. Onder andere door een com muniqué dat de Tour-directie had laten verschijnen. Daarin stelden Levitan en Goddet dat de ploegleiders onder alle om standigheden voorrang heb ben boven de motards. Een stelling, die later op de dag plaatsmaakte voor iets wat in feite altijd gegolden heeft. Ploegleiders rechts van de weg en motards links. Motorrijder Dirk de Velde Harsenhorst, die de Nederlandse fotograaf Cor Vos rijdt: „Als de ploeglei ders altijd voorrang zouden hebben, zouden wij vogelvrij zijn. Dat kan gewoon niet". Jan Raas bemerkte de woe de van de motards ook reeds voor het vertrek. Een aantal van hen kwam namelijk ver haal halen bij de Zeeuw, die er van beschuldigd werd de mo tard met opzet te hebben aan gereden. Lesire, de motorrijder van de fotograaf van Le Soir, beet Raas toe: „Als jij nog een keer zoiets flikt, dan komen weinig renners van Kwantum in Pa rijs aan. Wij zijn machtig, kunnen veel doen. En we ma ken ook geen foto's meer". Nadat Raas had verzekerd het ongeluk niet willens en wetens te hebben veroorzaakt en de betreffende motard zijn excuses had aangeboden, zak ten de emoties wat. Niet voor lang echter. De karavaan had twintig kilometer afgelegd, toen Peter Post olie op de gol ven gooide. De Amstelvener sprak de motard aan, die zon dag over de fietsen van Nulens en Vanderaerden was gere den. Dirk de Velde Harsen horst, in het dagelijks leven opperwachtmeester bij de Rijkspolitie in Driebergen: „Post zei: hoe zit dat met die twee fietsen die kapot zijn. Die wil ik betaald hebben. De mo tard, die een fotograaf van Reuter reed, antwoordde dat Reuter daar ongetwijfeld een verzekering voor had en dat dat wel in orde zou komen. Er leek niets meer aan de hand. Ineens ontstond er echter gro te opwinding. Er werd be weerd - ik heb het zelf niet ge zien - dat Post kort na dat ge sprek die motard een zwieper had gegeven". Peter Post ont kende dat na aankomst in Toulouse: „Ik heb niemand een zwieper gegeven". Levitan toonde zich een di plomaat. Hij verklaarde: „Waar er twee vechten, heb ben er twee schuld", waarmee een eind kwam aan de actie. De Velde Harsenhorst: „Le vitan had natuurlijk gelijk. Ik moet zeggen dat er bij de mo tards een paar zijn die veel te wild en ondoordacht rijden. Sommigen gaan op de top van een col staan en maken foto's van de eerste tien en stuiven vervolgens naar beneden, zo dat het hele peloton in de af daling voorbij hen moet. Er zijn overigens ook veel te veel motards in de wedstrijd. Met dertig is het echt gevaarlijk". Fotograaf Cor Vos heeft zware kritiek op de ploeglei ders. Vos: „Sinds Luik-Baste naken-Luik van dit jaar (daar verpestten de motards de koers. H.G.) zijn wij vogelvrij. Dat merk je aan het gedrag van de ploegleiders. En het is zo dat Jan Raas de naam heeft, maar Post loopt voorop. Köchli trekt zich ook nergens iets van aan". De ploegleiders op hun beurt storen zich enorm aan de fratsen van de motorrij ders. Jan Raas: „Ze rijden veel te dicht bij de renners. Zoete melk is er eergisteren bijna door gevallen. Als ze willen spelen met die dingen, dan moeten ze op het strand zijn. Ik vind dat de volgorde moet zijn: 1. renners, 2. ploegleiders, 3. fotografen". Peter Post spreekt van le vensgevaarlijke situaties door de motorrijders. Post: „Er moeten denk ik eerst ongeluk ken gebeuren, voordat er wat verandert. Op die smalle we gen en met die vele renners wordt er zoals het nu gaat met levens gespeeld". En het Ne derlandse jury-lid in de Tour, Wim Jeremiasse: „Het zou me niks verbazen als er binnen afzienbare tijd doden gaan vallen. Er wordt verschrikke lijk gecowboyd". Voor gele trui-drager Bernard Hinault breken vandaag en morgen de twee laatste dagen van de waarheid aan. In de Pyreneeën krijgt de concurrentie de allerlaatste kans om de Bre ton aan te vallen. Gebeurt dat niet dan is de 72ste Tour de France woensdagavond echt beslist. Hinault is echter niet bang voor zijn opponenten. Opvallend was dat hij gisteren tijdens de huldiging in Toulouse zich uitgebreid 'verstond' met de leider in het berg-klassement, de Co lombiaan Luis Herrera. Van de gevolgen van de valpartij van zaterdag was gisteren niet veel meer te zien. Op de onderste foto maakt Hinault duidelijk dat hij de concurrenten goed in de gaten zal houden. Op de foto boven toont hij dat hij het nog steeds is, die, van alle coureurs in de ronde van Frankrijk, het laatst lacht. De beste dus. - foto-safp Televisie: Nederland II: 15.30 uur-16.55 uur: rechtstreeks verslag van de zeventiende etappe van Toulouse naar Luz-Ardiden. Nederland II: 18.20 uur: sa menvatting van de zeventien de rit. BRT I: 15.00 uur-16.40 uur: rechtstreekse reportage van de laatste kilometers en de aankomst van de zeventiende etappe. BRT I: samenvatting van de etappe van vandaag. Radio: Hilversum 1:14.03 uur- 17.00 uur: Radio Tour de Fran- 16.7.1985 Ste.-i Rieumes La Demi-Lune Ste.-Marie- de-Campan L Sassis »La Barthe-de-Neste (^AJrtJ-AspIn LUZ-ARDIDEN "Arreau TOURMALET Luz TOURMALET 2000 I St.-Sauveur fopin LUZ-ARDIDEN Ciadoux Boudrac Larroude de-Piétat yNay MM, 'at ssona AUBIS0UE faazost SoulO0 17.7.1985 S0UL0R AUBISQUE AUBISQUE AUBISQUE 1 500- 'D^A' $k*.Jï>S°u,or SOULORi 1000 4 v nLarroude r0UL0USE LUZ AUBISQUE zih flb PAU W209.5 km 52,83.5 km TOULOUSE - Ad Wijnands, die eruit ziet alsof hij door een mangel is gehaald, heeft giste ren met veel afzien de finish bereikt. „Alles deed de hele dag zeer", vertelde de Limburger. „In het begin had ik het het moeilijkst. Toen moest ik ook een paar keer lossen. Gerrit Solleveld en Henry Manders hebben steeds op mij ge wacht".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 7