Verenigde Naties veertig jaar PSP: De pacifistische grabbelton Eureka! Maar wat? Stormloop op keuringsstations H; m< DeK« even..L UITBLAZEN Zomerse chaos ZATERDAG 29 JUN11985 DlgTUM ACHTERGROND PAGINA 2 Conflicten Vinger Sancties CONGRES KAN VAN DER SPEK DE POLITIEKE KOP KOSTEN COMMI LimburJ 'RietkerI in Rottei niet ingrj etten zij] VROUW WIM KOCK De kamerleden hebben weer saté staan eten op het Binnenhof. Ed Nijpels amuseerde zich met de vrouw van Bert de Vries lees ik in onze eigen Stem onder een foto waarop je de twee mekaar ziet toela chen. Trouw gaat een stap ver der en laat ons zien wat er te la chen valt: Ed voedert mevrouw De Vries. Steekt haar een volle spies in de mond terwijl de bra ve Bertus meesmuilend en libe raal De Korte 'vergenoegd' toe kijken. Naast mevrouw De Vries staaf nog iemand te la chen. Met opengesperde mond als een jonge merel, hongerend naar pieren. In Plumelec is de Tour de France van start gegaan en op de druipende tribunes van Wimbledon woedt weer de jaarlijkse discussie over tennis- gras. Wilander denkt weer dat hij het op gras niet kan. Maar er wordt daar op Wimbledon nog altijd lawn tennis gespeeld en daar heeft de rest van de we reld zich maar bij aan te pas sen. Het wordt steeds moeilijker de weekendbijlage van de krant vol te krijgen. De jonge Turken van de redactie, die de rest van het jaar voortdurend en luid ruchtig rond de bureaux van eindredacteuren cirkelen om hun pennevruchten aan te prij zen, zijn allemaal verwenen. Ze willen hun zonnebeurt gehad hebben voor de scholieren- en bouwvakkersgolven zich over Europa verspreiden. De studerende jeugd loopt rond met knikkende knieën en dikke wallen onder de ogen van de examenfeestjes die pas leuk worden als het al lang midder nacht is geweest. Kaarten De eerste kaarten met groe ten uit de Kempen, Eindhoven en Colmar zijn binnen. In de straat verschijnen steeds meer caravans en in de kranten staan berichten over een invasie van Amerikanen die overal in Euro pa de hotelprijzen opdrijven. Kortom: de komkommer tijd is begonnen. De grote zo- merchaos. Weken zal het duren eer iedereen weer op z'n plaats zit en zelf de telefoon beant woordt. Nog even en wij thuis blijvers worden weer van deer nis vervuld bij het lezen over de rampspoed die landgenoten overkomt bij hun ontmoetingen met struikrovers op de Franse autowegen en tasjesdieven in Italië. Ik hoop vurig dat de Grieken eerlijker zijn, want naar Griekenland gaan er veel dit jaar. Spanje is wat uit de gratie. Duurder geworden hoor ik. In de Britse pers is de afge lopen maanden een schaamte loze hetze gevoerd tegen de Spaanse vakantieoorden. Geen Brit v as er nog veilig voor die ven, rovers en afzetters als je de kranten mocht geloven. De te ruggang in Spanje-boekingen is in Engeland dan ook drama tisch. Zelfs de serieuze Sunday Times wijdde er een commen taar aan en schreef dat dit dan misschien wel het jaar bij uit stek was om in eigen land te blijven en nu ook eens te genie ten van de geneugten waarvoor miljoenen vreemdelingen jaar lijks zee en oceaan oversteken. Maar dat commentaar ver scheen net een dag voor bekend werd dat de politie had ontdekt dat de IRA deze zomer in alle belangrijke Britse badplaatsen bommen wilde laten ontplof- fen. Spaanse toestanden dus. llllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllll? Rotzooi Wordt de wereld van jaar tot jaar onveiliger? „Vluchten kan niet meer", luidde de kop die ik deze week aantrof boven een artikel over terrorisme. Als je de kranten leest en de tv volgt zou je geloven dat je maar beter thuis kon blijven. Of dat je op z'n minst zou moeten pro beren er niet uit te zien als een toerist. Stropdas om en col bertje aan bijvoorbeeld. Bij de tempels van Luxor of aan het strand van Alicante zal dat wei nig zin hebben, maar in Lon den en Lyon ben je niet meer van een ordentelijk burger van die steden te onderscheiden. Er niet toeristisch bijlopen heeft, zo heb ik al dikwijls ge merkt, het extra voordeel dat je door de neringdoende inboor lingen van je vakantieland een stuk serieuzer genomen wordt. Toeristen, zelfs als zodanig dui delijk herkenbare dagjesmen sen uit eigen land, worden óf behandeld als kippen die ge plukt moeten worden óf als dreinerige kinderen die je zo snel als het kan je zaak uit moet zien te krijgen omdat ze rotzooi en onverstaanbare herrie ma ken en er toch geen stuiver aan ze verdiend kan worden. Col bert en stropdas, mantelpak of bloemetjesjurk doen wat dat betreft wonderen. Als je ook nog kans ziet je fototoestel weg te moffelen dan kan geen mens nog een toerist in je vermoeden. Herinnering Maar ja, de ver- en ont kleedpartijen zijn voor velen al een belangrijke portie van hun vakantieplezier. Hoe minder kleren hoe minder zakken. Daaraan dankt het polstasje zijn opkomst en de polstasjes- snijder zijn brood. Het is koud en nat op onze breedte dit jaar, dus zijn de zonzoekers niet tegen te hou den. Ik kan ze geen ongelijk ge ven al zal men mij niet zien op een vol, heet strand aan de Middellandse Zee. Ik krijg ook aardig m'n buik vol van de re gen en toch: dikwijls, als er weer een bui op de voorruit van m'n auto klettert, welt in mij een zoet nostalgisch gevoel op. Een kaleidoscopische herinne ring aan vele ritten door de re gen. Ik ruik de geur van nat hooi en bloemen en zie heuvels groener dan Ierland. Daarmee acht ik bewezen dat de vakan tie zelf, het vrij en weg zijn, be langrijker is dan het weer dat je toevallig hebt. Een knappend haardvuur in een oude dorps kroeg die je binnenvlucht op een koude, natte zomerwande- ling is een vakantie-ervaring die nog jaren later tussen je herin neringen afsteekt als de rug van een gebonden boek in een rij pockets. Aan zulke dingen moet u maar denken als het regent. Niet in de caravan, sjagrijnig door de natte ruitjes blijven zit ten gluren. Er is nog nooit een Nederlander, bloot of in volle tenue, in de regen gesmolten. Zij die gaan wens ik nu vast een plezierige vakantie toe. Stuur maar een kaart met een zonne tje als u mijn raad opvolgt en ik gelijk blijk te hebben. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176 Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883. Sportredactie 076-236884. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850 Breda, Nwe. Ginnekensiraat41, ©076-236326. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Goes, Klokstraat 101100-28030. Hulst, Steenstraat 14, ©01140-13751 Oosterhout, Arendstraat 14, ©01620-54957. Roosendaal, Molenstraat 45, ©01650-37150. Terneuzen, Nieuwstraat 9, ©01150-17920 Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17,00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementen, bij vooruitbetaling te voldoen: 22,97 per maand; 66,30 per kwartaal of 258,- per |aar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17 00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur ©076-236394/236911.) Rfinlirpl^tiPR' Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. T5 Door Jan van de Ven De Verenigde Naties be staat deze week 40 jaar. Op 26 juni 1945 werden de grote naties het eens over een 'blauwdruk voor de vrede', welke overeenkomst de afge vaardigden met een handtekening bezegel den. Na negen weken vergaderen in San Francisco was de wereld een vredesorganisatie rijk. Over het nut van de VN lopen de meningen nogal uit een. Na de oprichting verlie pen niet alleen 40 jaren.r- maar tevens zo'n 150 gewa pende conflicten. Voor critici een mooie gelegenheid om de vredesorganisatie over de hekel te halen. In de compe titie zo scherp mogelijk uit de hoek te komen wordt over het hoofd gezien, dat de vre desorganisatie een reeks van goede daden heeft verricht. De oprichters van de NV hadden gedurende de jaren van de tweede wereldoorlog slechts een doel voor ogen: nooit een derde wereldoorlog met gruwelen gelijk in de tweede of nog erger. De lei ders van toen (1941), te be ginnen met Roosevelt en Churchill, stond een wereld voor ogen, die op democrati sche en vreedzame basis was georganiseerd. Vier jaar la ter (1945) kwam de interna tionale organisatie tot stand, waaraan de kort tevoren overleden Roosevelt de naam had gegeven: Verenigde Na ties. Aan de tot standkoming daarvan hadden bekende namen meegewerkt: de Rus Molotov, de Britten Anthony Eden en Clement Attlee, Paul-Henri Spaak uit België, Zuid-Afrikaan Jan Chris- tiaan Smuts en de Nederlan der E.N. van Kleffens. Hun namen leven voort in de geschiedenis, maar zij spraken namens al de onbe kenden, die het over een ding roerend eens waren: dit niet weer. Ter vermijding van een nieuwe oorlog kreeg de VN als doelstellingen: de in ternationale vrede en veilig heid te handhaven; tussen volken vriendschappelijke betrekkingen tot stand te brengen; internationale sa- Algemene Vergadering van de Verenigde Naties, wereldforum voor overleg en goede bedoelingen. - fotoanp menwerking tot stand te brengen bij het oplossen van vraagstukken van economi sche, sociale, culturele of hu manitaire aard; een centrum te zijn voor het op elkaar af stemmen van de nastionale inspanningen ter verwezen lijking van deze gemeen schappelijke doelstellingen. De leiders van veertig jaar geleden beseften heel wel, dat het verwerkelijken van de doelstellingen een moei lijke opgave zou zijn. Opeen volgende conferenties met Stalin (Jalta, Potsdam) leer de het westen, dat het in de toekomst kwaad kersen eten met de Russen zou worden. Bij de samenstelling van het Handvest werd daarom heel reëel rekening gehouden met een verdeelde wereld in plaats van een verenigde we reld. Het grote winstpunt, waar niet genoeg de nadruk op kon worden gelegd, van de nieuwe internationale orga nisatie was de mondiale deelname aan de Verenigde Naties. Op een wereldplat form zou de kans op een der de wereldoorlog kunnen worden verkleind. Een hele verbetering in vergelijking met de Volkenbond, die als voorloper van de NV wordt gezien. Bij de Volkenbond waren niet alle invloedrijke staten aangesloten. De Ver enigde Staten hadden zich ervan afzijdig gehouden. Het regionale karakter van de Volkenbond wordt gezien als haar zwakte. Daardoor kon, zo werd na de tweede wereldoorlog ver kondigd, Hitier een wereld brand ontketenen. Met een organisatie als de VN zou de stabiliteit in de wereld groter worden, omdat tussen de sta ten in de VN-organen een constant diplomatiek overleg zou bestaan. Op agressie zou in een vroeg stadium kunnen worden ingegaan. De 150 gewapende conflic ten in 40 jaar zeggen echter nog niets over het al of niet goed functioneren van de VN. De organisatie opereert temidden van het algemene volkenrecht, dat om te be ginnen de souvereiniteit van elke staat onderschrijft en het recht van een staat zich zelf te verdedigen. De '150 aanvallers' van ge noemde conflicten hoeven echter niet van buitenaf ge komen te zijn. Vooral de ja ren tussen 1950 en 1970 ken merken zich door het in gang komen en snel doorzetten van het dekolonisatieproces. Een vrijheid, die in veel ge vallen moest worden be vochten. Een strijd tevens, die niet tot over grenzen reikte, waardoor derden zich van inmenging moesten ont houden om niet in conflict te komen met de regel, dat sta ten hun interne aangelegen heden zelf dienen op te los sen. Ook de VN moet zich tot derden rekenen. Na vele brandhaarden van na de oorlog ontstonden nieuwe staten, die net als het vroegere moederland lid werden van de Verenigde Naties. Op dit moment telt de organisatie bijna 160 leden. Van zo'n hoeveelheid konden de initiatiefnemers bij het schrijven van het Handvest niet dromen, omdat de we reld in 1945 uit vijftig machtsblokjes bestond. Het groeiend aantal VN- leden bemoeilijkte het berei ken van de doelstellingen van de organisatie. Deson danks bleef een derde we reldoorlog uit. Wel drukte een hoeveelheid nieuwe sta ten een eigen stempel op het ontwikkelend rechtsgevoel. Op dit moment vindt de we reld het normaal - om slechts een voorbeeld te noemen - dat de strijd om de vrijheid een gerechtvaardigde strijd is. Een volk of een deel van een volk heeft het recht ge kregen zich tegen een legi tiem regiem te keren. Zo zal de Verenigde Naties geen vinger heffen tegen het wapengekletter in Noord- Ierland. Dat is een Britse aangelegenheid en als de be volking van Noord-Ierland vecht om zelfstandigheid dan heeft zij daartoe het recht. Een ander geval; de Rus sen vielen Afghanistan bin nen op uitnodiging van Af- ghanen. Hoort de VN hier te gen in het geweer te komen door sancties tegen Rusland bijvoorbeeld? Zonder het verzoek van Afghanen zou de daad van de Russen als agressie zijn bestempeld. Nu zij opereren op 'verzoek' ligt het antwoord niet zomaar voor de hand. Zelfs niet als het overgrote deel van de Af ghanen tegen de inval is. Brutale staten weten de regels gemakkelijk naar de hand te zetten. Maar daar mee laat de internationale rechtsgemeenschap zich nog niet in de luren leggen. Er zijn namelijk in de afgelopen veertig jaar heel wat regels bijgekomen. Wat te denken van de Universele Verkla ring van de Rechten van de Mens. Een geregelde erken ning van menswaardigheid, die de basis was voor meer specifieke regelgeving. Op grond van de Univer sele Verklaring volgde de Europese mensenrechten conventie, die heel wat ver der gaat in de bescherming. En vanuit New York kwam een stroom in regels vervatte 'algemene gevoelens' ten aanzien van onder andere: vluchtelingen, leefmilieu, kind, vrouw, minderheden, politieke en sociale onder werpen. Al die regels maak ten al snel deel uit van het algemeen aanvaarde volken recht. De vergelijking gaat wat mank, maar de wereldge meenschap laat op den duur de kat in eigen staart bijten. Straks wordt het mogelijk op grond van welke vorm van agressie ook regels te hante ren, die het nemen van sanc ties mogelijk maken. Mits de Veiligheidsraad, het orgaan waarin een van de perma nente leden nog al eens een veto pleegt te hanteren, haar goedkeuring geeft. En het is ook de Veiligheidsraad, die bepaalt welke sanctie wordt toegepast: Het geheel of gedeeltelijk onderbreken van de econo mische betrekkingen, alsme de van de spoor-, zee-, lucht-, post-, telegraaf- en ra dioverbindingen en het af breken van diplomatieke be trekkingen. Het inzetten van lucht-, zee-, of landstrijdkrachten om bijvoorbeeld demonstra ties, blokkade en andere ope raties uit te voeren. De organen van de VN gaan niet gemakkelijk tot het voorschrijven van sanc ties over. Na de veroordeling van de apartheid in Zuid- Afrika volgde niet automa tisch of snel het isoleren van de staat Liever dan vlagver- toon maakt de organisatie gebruik van de diplomatie als middel. Diplomatieke druk valt echter niet op en bewerkstelligt slechts op lange termijn enig resultaat. Vandaar de veel gehoorde I vraag: VN, wat heb je eraan? Welnu, in de afgelopen veer- J tig jaar heeft de organisatie j heel wat scherpe kantjes weggeslepen, een algemeen rechtsgevoelen ontwikkeld. En met deze constatering la- I ten we talrijke activiteiten ongenoemd. Vele hulp-orga- j nisaties hebben, bergen werk verzettend, hun bestaan ge rechtvaardigd. Wie kent niet I het optreden van Danny j Kaye en Liv Ulmann ter ver betering van het lot van kin- j deren? Als dienares van de we- reldvrede doet de VN g werk. In een beoordeling van I dat werk dient men eigen temperament echter niet in de weging een rol te laten spelen. Het sportcentrum All Inn in Utrecht vormt vandaag een enorme grabbelton waaruit pa cifisten een greep mogen doen om de koers van de PSP in de nabije toe komst te bepalen. En nog nooit was de paci fistische grabbelton zó wel voorzien van mogelijkheden. Want het congres van de PSP staat voor de moeilijke keus om zelfstandig, met een eigen lijst, de Kamerverkiezingen van 1986 in te gaan of in sa menwerking met CPN en PPR. Dat is de simpele voorstel ling van zaken. Want er lig gen ook erg ingewikkelde voorstellen. Bovendien speelt een rol het conflict tussen PSP-leider Van der Spek, warm voorstander van een pure PSP-lijst zonder invloe den van buitenaf, en afzon derlijke groepjes in de partij, die weer steun vinden bij groepjes binnen het 20 leden tellende partijbestuur. De laatsten willen wèl samen werking met CPN en PPR, hetzij op een gezamenlijke lijst en een gezamenlijke fractie, hetzij op terreinen waarover binnen die partijen geen verschillen van inzicht bestaan. Uiteindelijk gaat het van daag om vier voorstellen: Een minderheid van het partijbestuur (8 leden) stelt onderhandelingen voor met CPN en PPR om na te gaan of de nog bestaande verschil len tussen deze partijen vol doende overbrugbaar zijn teneinde te komen tot sa menwerking bij de Kamer verkiezingen, bij voorkeur in de vorm van een gezamenlij - ke lijst en een gezamenlijke fractie. De PSP mikt daarbij op een beperkt programma, toegespitst op actuele politie ke vraagstukken en de radi- kaal-linkse oplossingen daarvoor. Het voorstel haalt, volgens schattingen in PSP- kring, ongeveer 30 procent van de stemmen. Een andere minderheid van het partijbestuur (4 le den) wil de PSP zelfstandig laten deelnemen aan de Ka merverkiezingen, maar tege lijk streven naar een akkoord met CPN en PPR op die ter reinen waarop de partijen het inhoudelijk eens zijn en waarop een gezamenlijk op treden noodzakelijk en mo gelijk is. Dit voorstel wordt geraamd op 20 procent van de stemmen. Een minderheid van vijf leden van het partijbestuur wenst zelfstandige deelne ming aan de verkiezingen en kiest voor een zelfstandige fractie. Gezien de geconsta teerde toename van overeen komsten met CPN en PPR streeft deze groep naar het maken van afspraken met deze partijen voor samen werkingsverbanden met linkse sociale bewegingen. Geprobeerd moet worden het resultaat van deze afspraken in onddrling overleg tussen de Kamerfracties van CPN, PPR en PSP parlementair te vertalen. Tien tot vijftien procent van de congresgan gers lijkt zich op dit voorstel te verenigen. Tenslotte de tendensgroep 'Pacifisme en Socialisme', op gericht in februari 1985, die op de lijn-Van der .Spek zit. De bijna 200 leden tellende groep stelt voor zelfstandig aan de verkiezingen mee te doen, als PSP-fractie zelf standig te opereren en niet verder te gaan dan te streven naar een lijstverbinding met de lijsten van alle deelne mende progressieve partijen (waartoe D'66 en SP niet worden gerekend), maar ten minste met CPN en PPR. Zo'n dertig tot 35 procent van het congres lijkt iets voor de ze koers te voelen, waarmee vast staat d-rer geen enkel voorstel een meerderheid zal halen. Naar goed politiek gebruik zijn de standpunten echter aan het schuiven. De aan hangers van eerste voorstel neigen in de richting van het tweede voorstel en lijken te zamen goed voor ongeveer de helft van de stemmen. Het zelfde doet zich voor tussen de groeperingen die het der de en vierde standpunt steu nen. Dit betekent een nek- aan-nek-race, die wel eens de kop kan kosten van de PSP-leider van de afgelopen jaren, Van der Spek. Want de merkwaardige si tuatie kan zich voordoen dat de PSP verkiest zelfstandig de verkiezingen in te gaan en dat Van der Spek toch zal be- Fred van der Spek .race. - FOTODESTCM/JOHANVANGUBPl sluiten de pijp aan Maarter. I te geven. Dat zal waarschijn-1 lijk het geval zijn als het con- J gres zich uitspreekt voor een zelfstandig optreden met I daarnaast een of meer vor-| men van structurele samen-1 werking met de twee andere I kleine, linkse partijen. (ANPi f door Louis van de Geijn Misschien was het ver standig geweest de Europese politieke lei ders die gisteren en van daag in Milaan bijeen komen, per pakketpost te verzenden. Zij zouden dan behangen met in- voerdocumenten, vol douanestempels en ver moedelijk enkele dagen te laat in Italië zijn aan gekomen. De top in Milaan bevat zulke belangwekkende agen dapunten als het Eureka- plan van de Franse premier Mitterrand. Een technologi sche sprong voorwaarts, in een gezamenlijke inspanning van de Europese industrie, met financiële steun van Brussel. Eureka, ik heb het gevon den. Maar wat? Het lijkt minstens zo belangrijk voor de toekomst van de Europese economie dat de nationale re geringen het eens worden over het vereenvoudigen van het grensoverschrijdende verkeer, over het op elkaar afstemmen van produktnor- men, het werkelijk mee laten doen van buitenlandse on dernemingen aan overheidsi- opdrachten, het afbreken van de subsidie-concurrentie en meer van die prozaïsche za ken. In feite heeft de Ameri kaanse president Ronald Reagan twee jaar geleden met zijn 'Strategie Defense Initiative' (SDI), onmiddel lijk van de doeltreffende bij naam 'Star Wars' voorzien, de knuppel in het Europese hoenderhok gegooid. Het la serstraaltje dat vorige week de spaceshuttle streelde, brandt het besef er nog eens in: de Verenigde Staten zijn begonnen aan de race naar een nieuwe planeet, een vol ledig computergestuurd Ruimteschip Aarde. Wat doet Europa? De Europese Gemeenschap probeert al enkele jaren de industrie te stimuleren bij het inhalen van de achter stand die op onderdelen van de moderne technologie, zo als informatica, biotechnolo gie, telecommunicatie, is ont staan ten opzichte van Japan en de Verenigde Staten. Dat heeft een reeks nieuwe af kortingen opgeleverd die staan voor even zo vele pro gramma's voor onderzoek en ontwikkeling: ESPRIT, FAST, BRITE, RACE etc. Eureka is daaraan nu toe gevoegd, als een door Frank rijk geïnspireerd antwoord op de Amerikaanse uitda ging. Intussen lijken noch de Europese industrie noch de Europese politiek warm te lopen voor Star Wars. Het is niet duidelijk wat Europa uit een oogpunt van veiligheid heeft aan een systeem dat vooral gericht is op het on derscheppen van interconti nentale raketten. De industrie in Europa verwacht evenmin gouden bergen van het Amerikaanse plan. Een viertal concerns, Philips, General Electric Company (Brits), Siemens (Duits) en Thomson Brand (Frans) hebben al ingehaakt op het Eureka-plan van Mit- terand, en er is sprake van dat nog meer ondernemingen Mitterrand zich onder die noemer vere nigen. De industrie is de Brussel se politiek al lang voorbij als het gaat om gezamenlijke aanpak van onderzoek en ontwikkeling. De samenwer king tussen Philips en Sie mens in het submicron chips project is maar een voorbeeld van vele verbanden die tus sen Europese multinationals zijn gelegd. Wat Philips en andere on dernemingen vooral van Brussel en nu dus ook 'Mi laan' verwachten, is dat er werk wordt gemaakt van een werkelijk open interne Euro pese markt. Technologische produkten die uit al dan niet militaire onderzoekspro gramma's voortkomen, kun nen alleen tot commerciële successen uitgroeien als de markt groot genoeg is. Dat laatste geldt niet voor de na tionale Europese markten. Door Rene de Vries Bezitters van bijna een half miljoen personen- autos van tien jaar en ouder moeten vanaf 16 juli hun voertuig een verplichte keuring laten ondergaan. Maandelijks kunnen de ongeveer 4000 door de overheid aange wezen garagebedrijven 40000 voertuigen van die leeftijd verwerken. De Bovag verwacht in de tweede helft van augus tus, begin september een stormloop op de keu ringsstations. De commerciële keurings stations moeten speciaal zijn uitgerust voor het onder zoeken van de autos. De keu ringsrapportage is gericht op de veiligheid van het voer tuig en staat onder controle van de Rijksdienst voor het Wegverkeer. De goedgekeur de garagebedrijven zijn ver plicht een of twee gediplo meerde keurmeesters in dienst te hebben. De eerste auto's ouder dan tien jaar, waarvan het ken teken gedateerd is op 16 sep tember van dat jaar moeten dan ook vanaf 16 september a.s. het keuringscertificaat hebben, omdat op 15 septem ber de uitvoeringsbesluiten van de keurings'wet in wer king treden. Er is een nogal levendige handel in deze oude auto's: in 1984 verwisselden er ruim 250.000 van eigenaar. Dat blijkt onder meer uit een studie van Euro Pers Pro ducties BV in Utrecht. In to taal werden vorig jaar 1.940.000 gebruikte auto's verkocht met een geldwaar de van bijna 14 miljard gul den. De kosten voor het keuren van de auto bedragen ƒ50. Dat bedrag kan worden ont lopen wanneer men bij het erkende keuringsstation, dat tevens garagebedrijf is de auto de zgn. „volledige on derhoudsbeurt" laat onder gaan en de eventuele nood zakelijke reparaties direct laat verrichten. De „volledi ge onderhoudsbeurt" is de terminologie van de Rijks dienst voor het Wegverkeer". De beurt komt nagenoeg overeen met wat in de wan del de „grote onderhouds beurt" wordt genoemd, al leen met dit verschil, dat de „volledige onderhoudsbeurt" niet gebonden is aan een be paald aantal gereden kilo meters. Een auto, die niet het goedkeuringscertificaat krijgt en waarvan de eige naar de aangetroffen gebre ken eventueel zelf of door een ander laat repareren, is verplicht de auto daarna weer te laten keuren. Be trokkene is in dat geval twee maal ƒ50 kwijt. Behalve de erkende garagebedrijven kan men de auto ook laten keuren door de keuringssta tions van de ANWB en die van de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Maar deze sta tions verrichten geen repa ratiewerkzaamheden. Bij ge constateerde gebreken en na herstel zal de auto dan ook opnieuw gekeurd moeten worden. Ook in dat geval is I men twee maal ƒ50 kwijt aan keuringskosten. In Conflictsituaties kan de I eigenaar van de auto in be-1 roep gaan tegen het betrok-1 ken garagebedrijf of keu-I ringsstation. De auto moetl dan onderworpen worden I aan de keuring van een sta-1 tion van de Rijksdienst voor I het Wegverkeer. De kosten I voor deze procedure kunnen I ongeveer 300 bedragen. Nadat alle auto's ouder dan tien jaar een keuring I hebben ondergaan komen I volgend jaar de personen-j voertuigen ouder dan zeven I jaar aan de beurt. Eind 19811 moeten alle auto's die drie 1 jaar of ouder zijn een keu-I ring hebben ondergaan. Dat I zijn er dan volgens EPP i»l totaal bijna 4,5 miljoen. I»l 1988 moeten alle personenau to's jaarlijks de verplichte keuring ondergaan. Uitgaande van ƒ50 keu-J ringskosten is met de ver-j plichte keuring van de eerstel groep auto's, die van tienj' jaar en ouder, een bedrag] van 23 miljoen gulden moeid. Een deel van de kos-l ten worden bestreden doo'1 verhoging van de opcenten! op het kentekenbewijs deel 3 Ij De verdeling van de auto's! van tien jaar en ouder overl de provincies is: Groninger! 16.762, Friesland 18.6731 Drente 10.985, Overijssel! 30.596, Gelderland 52.882 f Utrecht 27.077, Noord-Hol; land 74.462, Zuid-Hollancg 95.264, Zeeland 15.161, Noord Brabant 69.758, Limburg! 43.548 en de Zuidelijke Us'| selmeerpolders 2.478. /LM i cnuM( TILBURG(ANP bussen behalve post en kranten ren kan dat ko werken. Dat ste uit Naarden ii deerscriptie aan Verkeersacadem Verboon onde: gelijkheden vo vervoer in het Ls den en Altena. voer zou daar eet de afvoer van h sorteercentrum i ting kunnen verz de de bezorging post. BRUNSSUM(A verantwoordelij Iterson ontworr ge staatsmijn El Deze speciale! dustrieel monui monumenten ga Het gemeente] hebben dat de is mogelijk omd ren deel uitmaal Voor de gem/ hoorde het terrd mentenzorg wisl ren op de monur Om afbraak v te voorkomen ga AbvaKabo vc ROTTERDAM(A_ ter Rietkerk van se Zaken heeft zijl te grijpen in het ij afgesloten toesli voor ambtenaren] volcontinudienst speeld door eerde j deze zaak op land met de ambtenar bespreken. De ambten ACOP had daar vraagd, maar ml kerk vond dat dl decentraal niveal diende te worden! den kan minister f akkoord van de ge terdam met de iL bonden nu niet ml zonder enig overl| advocaat van de bond AbvaKabo, tier gisteren in kd tegen de staat en f Rotterdam. Volgens landsal Korthals Altes zc waaieringseffect terdamse akkoorl naar schatting gulden kosten. Mi! kerk heeft eerder f dat hij met nam^ voor uitwaaiering ziekenhuizen enl vervoer, maar noe| geen bedrag. Rechtbankpresid vard doet over drig spraak. DEN HAAG(ANP) I tal voor buitenlandl regelgeving. Tot die conclusie lende ministeries g voor wijziging in aa* De werkgroep hl centrum van het nl 1.300 bepalingen wl 2ijn. De studie is dm was aangedrongen d De werkgroep ml Pratijk in het gehel buitenlander positieF stelling, zo is gisten] maakt. DEN HAAG(ANP) 1 ning (Sociale Zaken! naar de feiten en i ZIt'h recent hebben ontslag van medew.i wjn het Gewestelijl (GAB) in Amsterdan De directeur-gena beidsvoorziening is j t eze zaak te rappor! kwestie noemt de miA Het onderzoek moj mogelijk discriminetf ch gedrag binnen f

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 2