De auteur en Alan Bell vluchtte en tekende de Apartheidsgeschiedenis: B, Df Anja Meulenbelt: haar werk ES ZATERDAG 29 JUN11985 W4 ZATERDAG Boeren Vrouwelijk Kerken Onthutst k geloof voor Zuid-Afrika in de revolutie. Maar niet in die met het geweer. Ik geloof wel in een culturele revolutie. Dat zegt de blanke Zuid-Afrikaan Alan Bell, die negen jaar geleden uit het Zuid- Afrikaanse leger vluchtte, omdat hij niet op zijn zwarte medemens wilde schieten. De afgelopen jaren tekende hij op honderden stukken linnen taferelen, die schrijnend de geschiedenis van zijn volk in Afrika en de hele mensheid symboliseren. Vanuit zijn ervaringen in Nederland, Europa. Tot 6 juli te zien in galerie 56-58 in Dordrecht. Door Henk Egbers Alan Bell voelt zich ontheemd. Het Nederlandse bewind ziet, ondanks asielverlening, hem niet als politiek vluchteling maar als deserteur. Het Afrikaanse bewind beschouwt hem als landverrader. De zwarte Afrikanen wijzen hem af, omdat hij een blanke is. Amnesty Inter- natinal wil hem niet, omdat hij te radi caal zou zijn. Het ANC (African Natio nal Congres) zegt nee tegen Bell: 'Man, je bent te laat. Nu is er geen tijd meer voor herstel; alleen oorlog kan verande ring brengen'. Zo beschrijft Alan zichzelf en reageert: 'Ik ben een christen, man; ik wil geen oorlog, man; ik ben met mijn te- ken-(en schrijfwerk een geweten. Men sen lopen weg op de tentoonstelling.' Hij heeft het méér begrepen op 'oom Beyers Naude', dan bisschop Tutu. De dominee ervaart hij als een nederig man, die vergeeft en accepteert; de man van de dialoog. De bisschop als de onverzettelij ke strijder die zonder pardon 'stop' zegt. „Ik ben een paradox: een blanke man uit Zuid-Afrika, die hier om asiel vraagt", zegt hij. Hoewel, naar zijn mening, Ne derland wel èrg voorzichtig met Zuid- Afrika omgaat vanwege de economische belangen die er liggen, is hij dankbaar voor zijn asiel hier. Hij biedt zijn teken werk dan ook aan het Nederlandse volk aan. Maar dat wordt - tot op dit moment - nog niet in dank afgenomen. Alan: „Er kwam hier een wat oudere man kijken. Eén keer. Hij liep verward weg. Hij kwam terug en zei: 'Het gaat over de schepping; over onze oorsprong! Hij heeft het gezien! Nee, het is geen kunst in de traditionele betekenis. Ja, ik volgde een soort kunstacademie in Jo hannesburg. Ik probeer nu via het gale riesysteem aandacht te vragen voor mijn werk en boodschap. In de ogen van blan ken en Afrikaners hier ben ik daarom vaak belachelijk. De galeries verdienen er niet aan, want ik verkoop het werk niet. Els en Henk Brandsma van galerie 56-58 staan achter mijn intenties. Zuid-Afrika is momenteel de arena van de westelijke wereld. Apartheid is eigenlijk een Europees probleem. Het Afrikaanse probleem is armoede, in stand gehouden door macht en geld, want die zijn de eigenlijke oorzaken". Bell wijst daarbij op het specifieke on derscheid, tussen apartheid en rascisme. Dat laatste hoort thuis in de categorie van Hitier en de joden. Apartheid en de daarmee verbonden oorlog heeft, zegt hij, ook met de zwarten zelf te maken. Een man als Piet Retief veroorzaakte die Door Nell Weslerlaken Als Thomas uit zijn studeerkamer kwam had mevrouw Mann het eten klaar, waren de kinderen verzorgd en was het huis schoon; de infra structuur voor het uitoefenen van Thomas' beroep, het schrijverschap, was kortom verzorgd. Welke vrou welijke auteur kan zich beroepen op een man die haar behalve met raad ook met daad ondersteunt in haar werk?! Het is slechts een van de problemen die Anja Meulenbelt en andere schrijf sters opwerpen in het boek Wie weegt de woorden, De auteur en haar werk. Meu lenbelt zag aanleiding om een aantal schrijfsters te bewegen hun visie op, glo baal genomen, het thema schrijven en sekse op papier te zetten. Natuurlijk is de link tussen schrijver schap en sekse te leggen, al was het al leen maar vanwege het 'literair' oordeel van mannelijke recensenten. Het feit dat een uitgever die een boek van Virginia Woolf aankondigde als geschreven door 'een echt intelligente vrouw', rechtvaar digt de rubricering vrouw en schrijven. De vraag die meerdere malen aan Tessa de Loo werd gesteld of haar boek zo suc cesvol was vanwege de leuke foto op de achterkant evenzo. Dit rechtvaardigt echter geen eenzijdi ge benadering van deelthema's, zoals de bovengestelde vraag of het traditionele rollenpatroon mannen stimuleert en vrouwen belemmert in schrijversactivitei ten. Veel mannen namen immers ook de pen ter hand terwijl ze nog een studie hadden af te ronden, een gezin moesten onderhouden of anderszins hun tijd niet voor honderd percent aan het schrijven konden wijden. De uitgebreide thematiek van 'het vrouwelijk schrijven' heeft dan ook ge leid tot zowel zinnige als onzinnige deel thema's en opstellen in het door Sara uit gegeven boek. Tessa de Loo bijvoorbeeld leverde een heldere bijdrage door in de Zo zien de Vega. van het toestel is vel Jijna onopgd westerse werelc vorige week eer tot een goed eir landing van twtl en het uitzetten| in de Venusatr moederschepenl apparaten op of zusterplaneet ar intussen onversj weer een ander i befaamde kome maart volgend j! worden. tekst enJ De Russische de Venus-sch 2 zijn verlo spoorboekje: mosfeer van vlak van de 1 planeet. De 1 met enkele d december vori Onderweg de op het 150 milj cours tussen de neet. De kortste en Venus is zo maar de beide V boog van de 'b aarde loopt, n; Venus om de zot De Vega-1 kv in de buurt van der al stiet het capsule af, bek materiaal. Daar en de nog niet O] de bol naar Ve: het moederschip 'e Britse pre toch niet op haa gevallen, praat li mogelijk over G zwaarste probiet werkloosheid. In immers haast gei er zijn weer hont arbeidsplaatsen de vier miljoen w zeker 'geen wond Thatcher zwijgt weet er gewoon ze kan maar hop tijden, die al zo voorspeld, zich z vóór de volgende parlementsverkie uitgeschreven m<^ Door LONDEN - werk en betert nen Britten uitzicht- en do den en Zuidoo daar niet zovee delen van het 1; tische situatie! tuurlijk nog vt moderne welva le voorzieningt van Groot-Bri niet, maar de n sche schade di zonder ernstig. De Noordenge Terson (53) prob ken in zijn blijsj enkele weken gr Phoenix Theatre Cross Road. 'Stri medie en een so doet niet aan pt wel duidelijk, da Thatcher grote te apartheids-oorlog. Over Krüger en de boeren denkt hij positief. Alan is het dan ook niet eens met de actiegroep in Am sterdam, die de Transvaalbuurt wilde veranderen in Soweto-buurt en het Krü- gerplein (waar hij notabene zelf woont) in het Bikoplein. „Op die manier wordt de ene macht door de andere macht ver vangen." Waar het om gaat is - in zijn woorden - 'respect voor de Afrikanen'. Boeren en Kaffers en andere Afrikaanse stammen, die elkaar nog steeds afmaken, bij elkaar brengen als één volk. Alan Bell: „Kijk de geschiedenis eens na, hoe Amerika en Rusland ontstaan zijn; uit hoeveel ver schillende 'stammen'Het 'stammen- robleem' heb je ook in Europa, maar 'er zijn tussen de Duitsers en Fransen grenzen getrokken en in Afrika niet. Daar moet één volk zich nog vormen. Daarom vallen er doden. Daarom is het oorlog. Als christen onttrek ik me aan oorlog. Daarom ben ik in Nederland. Wij kwamen hier om onze ziel te vinden. Wat hier in Nederland momenteel plaatsvindt aan spanningen tussen autochtonen en allochtonen noem ik geen rascisme (in het algemeen), maar wantrouwen en onwetendheid! Ik kan hier leven - niet van Bijstand, want die heb ik niet - maar omdat vrienden mij helpen. Aanvankelijk heb ik me drieën half jaar in leven gehouden door te wer ken in het magazijn van het Centraal Boekhuis in Culemborg, maar daarna ben ik dag-in-dag-uit bezig met tekenen en schrijven. In Zuid-Afrika was ik leraar en werkte in een kindertehuis. Daaruit werd op een gegeven moment zelfs een Chinees kind verwijderd, omdat het niet blank was! Dat prikte me, terwijl ik behoorde tot de goep oppervlakkige blanken, die zich iso leert van alles wat kleur heeft. Mijn grote ommekeer vond plaats toen ik vijf jaar liftend door Zuid-Afrika trok en me openstelde voor alle mogelijke bevol kingsgroepen die er leven. De oplossing in Zuid-Afrika ligt in de cultuur van het elkaar vinden. Alan laat een 'memory'-tekening zien, waarop hij Verwoerd, Steve Biko en Nelson Mande- la bij elkaar gebracht heeft. Hoewel hij vindt dat de kerken het er behoorlijk hebben laten afweten in de strijd, voelt hij zichzelf toch zó christelijk (methodist van huis-uit), dat hij geen wapengekletter wil. „Ik geloof niet in oorlog; niet in eco nomische boycot. Hoewel het respect voor elkaar niet in Afrika kan ontstaan, maar alleen onder druk van buitenaf kan geschieden, constateer ik tevens dat de Europese beschaving (met Hitier achter zich) nog nauwelijks een beschaving is. Hoewel het apartheidsprobleem eigenlijk een Europees probleem is, weten ze in Europa niet écht wat er in (Zuid-)Afrika aan de hand isaldus Alan. „Ik voel me onmachtig. Daarom teken ik. Mijn tekenwerk is niet bedoeld als manifest, maar als een belijdenis (confes sion) van geloof in de liefde. Wat in ne gen jaar geleden in Afrika niet kon zeg gen, heb ik via mijn tekenpen tot uit drukking kunnen brengen. Wat ik tegen Zuid-Afrika zou willen zeggen, is mij al leen in Nederland geoorloofd. Ik ben nu veertig jaar; een man met niet meer kon- sekwenties dan die van zijn rechterhand. Mijn besluit naar hier te komen, kwam niet voort uit mijn hart, maar uit mijn geweten. Ik heb niet voor Nederland ge kozen. Nederland liet me binnen toen ik erom vroeg." Alan tekende en tekende. Hij koos voor die typische linnen doekjes (loshan gend), omdat met 'het linnen de - indu striële - revolutie begon' en 'de blanken hun schaamte (het hele lichaam, in te genstelling met de zwarten) bedekken met linnen'. Zijn geschiedenisverhaal van dood en liefde is uitgewerkt in vier ele menten: Lucht (de geest van bewustzijn), Bloed (de geest van logica), Vuur (de geest van gelijkheid) en Aarde (de geest van energie). De surrealistische tekken in zijn tekeningen laten ervaren hoezeer de mens vervreemd is geraakt van zijn eigen oorsprong. Hitler, Nagasaki, Vietnam, Napoleon, de paus, of hoe ze allemaal mogen heten, op een of andere manier komen ze voor in zijn getekende ver haal." Dood ligt in de handen van de be stuurders; leven in de handen van solda ten, maar de uiteindelijke bestemming in de harten van iedereen die leeft", aldus Alan. Ufj vindt het niet fair ofn alle ellende vaffZuid-Afrika op het contb van de Ne derlanders en de Engelsen, die het land kolonialiseerden, te schrijven. Toch ver gelijkt hij de Afrikaners met het volk van Israël, dat 'geboren werd in het concen tratiekamp' En als blanke Zuid-Afri kaan staat hij er wat onthutst bij. Teke nen is zijn enig vermogen om dat gege ven hier te verwerken. Alan Bell: „Deze negen jaar in Neder land hebben een ander mens van me ge maakt. Al was het allen maar dat ik leer de mijn eigen pot te koken en kleren te wassen. Vroeger had ik daar de zwarten voor. Alan Bell in Galerie 56/58, Nieuwstraut 56-58 te Dordrecht. Open: donderdag 18- 21 uur, vrijdag 14-18 uur, zaterdag 10.30- 17 uur en zondag 14-17 uur. Tot 6 juli. Zin en onzin over vrouwen en schrijven geschiedenis van de vrouwenüteratuur te duiken en cijfers op te diepen, hoewel het voorbeeld van de goed verzorgde Tho mas Mann uit haar pen komt. De Vlaam se Monika van Paemel, Renate Dorre- stein, Maria van der Steen; ze leverden aardige bijdragen aan de discussie, een persoonlijk verhaal, goed geschreven. Helaas wordt er ook veel gezwetst in het boek. Hanneke van Buuren (wie is dat ook al weer) bijvoorbeeld, zoekt het in het occulte en komt niet verder dan vaag gewauwel over het mannelijke en vrou welijke in de ons omringende wereld. (Dat moet ze zelf ook geweten hebben toen ze als laatste regel neerpende: „Maar misschien dat ik het over een tijd je allemaal wat simpeler zal kunnen zeg gen.") De Grote Vragen rond het vrouwelijk schrijven probeert Meulenbelt eigenlijk allemaal in haar inleiding al te behande len. Bijvoorbeeld de vraag of er een com plot is, 'een bewuste poging om vrouwen uit te sluiten ook van dit mannenbol- werk, de kunst, de literatuur?' Een tame lijk onzinnige vraag waarmee vrouwelij ke auteurs die hierop positief zouden antwoorden zichzelf in een klein hoekje plaatsen, waar ze in dat geval dan ook thuis horen. Meulenbelt stelt zich achter de uitspraak van Joanna Russ die geen complot ziet maar antwoordt: „Om sek sistisch en racistisch te handelen is het slechts nodig om je op de gewone, aanvaarde, gebruikelijke zelfs beleefde wijze te gedragen." Voorbeelden hiervan te over in de opstellen in het boek. Zo kreeg Margaretha Ferguson na publica tie van enig werk fijntjes de vraag voor gelegd of ze al werk had gevonden of dat ze nog steeds stukjes schreef. In haar bijdrage, een rustig, leesbaar stuk dat grotendeels over haar eigen werk gaat, raakt Ferguson de kern van de vraag of vrouwen ook onvermijdelijk vrouwelijke thema's en vrouwelijke in valshoeken opnemen in hun werk: )maar eigenlijk ben ik van mening dat een schrijver zichzelf, zijn aandoenin gen, zijn bewustzijn, nooit te buiten kan gaan. Ook al beschrijft hij dingen die an deren zijn overkomen, dan nog zijn dat dingen die door zijn bewustzijn en zijn taal zijn heengegaan." Die taal, dat be- Meulenbelt zoekt echter te veel achter 'mannelijke' en 'vrouwelijke' thema's in de literatuur in relatie met de kwaliteit van het boek. In de inleiding vraagt ze zich af: „Maar wie bepaalt dat om vijf uur 's nachts over straat lopen wel het spul is waar je literatuur van maakt, en om vijf uur 's nachts wachten of hij thuiskomt niet; mannenbloed wel, men struatiebloed niet? Kotsen wel, kots rui men niet? Hoeren naaien wel, een hoer zijn niet?" Niemand dunkt me, mits goed geschreven kunnen beide kanten aange merkt worden als literatuur. Vanzelfsprekend laat een aantal recen senten (m) zich naast tamelijk 'objectie ve' maatstaven leiden door hun eigen, mannelijk gekleurde waarneming. Dat kan echter tot gevolg hebben, we zagen het net, dat er onzinnige opmerkingen worden gemaakt over het vrouw-zijn van een auteur. Het zegt echter meer over de recensent dan over de schrijfster. Maar wat in Wie weegt de woorden niet ter sprake komt is het omgekeerde: hoeveel boeken worden er niet gepubli ceerd juist omdat ze door vrouwen zijn geschreven en over 'vrouwenthema's' handelen. Die boeken zijn er nu eenmaal ook. Paradoxaal genoeg bewijst de bun del dat er ook kaf tussen het vrouwelijk schrijverskoren zit. Maar misschien kun nen we toch met enige voldoening zeg gen, nu het aantal voortreffelijke, door vrouwen geschreven boeken toeneemt, dat er hier en daar toch een trutboek tus sen de kloteboeken staat. Het boek Wie weegt de woorden geeft in ieder geval veel stof tot nadenken over een op zich zinvolle vraag. Anja Meulenbelt wustzijn zijn voor vrouwen anders dan voor mannen. Maria van der Steen, een van de oudere schrijfsters in het boek, schreef na een hard en werkzaam leven niet voor niets Twistgesprekken van een huisvrouw met God. „Ik weet dat dui- kwam naar Nederland om mijn ziel te vinden' zenden vrouwen de bundel kennen en waarderen", schrijft ze. De thematiek zal vrouwen wellicht eerder aanspreken dan mannen, vanwege de herkenning. Dat zegt natuurlijk niets over de kwaliteit van een boek. Alan Bell (links) bij een deel van zijn werk, samen met lan Keildon uit Zuid Afrika, die speciale liederen maakt bij deze expositie. In 'Die Brandkist' verhaalt lan over zichzelf als verloren zoon. - FOTOADMOLENBI

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 28