Renault 25 Turbo diesel: comfortabele reisgenoot PAGINAZEEU MTOTIPS U wilt op zondag o extra editie? y y y y y y Deze week tot/met 1 juli bij Terneuzen - 01150-13456 GARANTIE - INRUIL - FINANCIERING I Aanstaande bruid Aanstaande bruidegom j2*os2^6^ ES® SSE*" CAPPENDIJK - HULST JAl IT/ÏTIDt RAAD V bij aankoop van een nieuwe Volkswagen of Audi of van een inruilwagen (vanaf 10.000.-). Profiteer van dit aanbod. Alle dagen geopend van 9.00-18.00 u. Vrijdags van 9.00-21.00 u. Zat. 10.00-17.00 u. DE RENAULT 25 TURBO DIESEL NISSAN \y x/ vy \y \y \y \y x/ x/ x/ x/ x/ x/ x/ x/ x/ v/ \y \y v/ x/ x/ x/ x/ x/ V/ v/ \y \y si \y v/ v/ v/ \y \y \y sy vy sy x/ x/ x/ x/ x/ ®F 75 JAAR VERTROUWD VAKMANSCHAP, NET EVEr EVEN ANDERS Fred, van Eedenstraat 1 Hof te Zandeplein 17 TERNEUZEN KLOOSTERZANDE A A A A A A A A A A A A A A A A A A A A ft ft A A ft ft ft ft A ft ft ft ft ft ft A tel. 01150-13456 A tel.01148- 1412 A Absdaalseweg 58-Tel. 01140-13524 Waarde ca. 80,00 Garantie zonder eigen risico INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER Exterieur Rijden voor u verschijnt er tot en met 7 juli ieder weekend een speciale editie van De TeleVizier- Zondag. Vol boeiende ver halen, veel informatie. Een heerlijk leesmagazine. Gratis vanaf vrijdagavond op ons station verkrijgbaar Voor het weekend! Zolang de voorraad strekt. Jongeman bekent overval op echtpaar in Schore Ut bltlVI VAN iLiONUtHUMu 2/ üUNi laoo A5( ',s een ^osgeb'" J-osVSèt GRATIS ZONNEDAK A A A A A staat startklaar voor een proefrit. Ruim 80.00 aan geschenken ontvangt U als U Uw ondertrouw tijdig meldt op een van de kantoren van De Stem Mocht uw a s vrouw het vergeten doet u het dan Als u ruim schoots voor uw huwelijksdag even op èen van onze kantoren komt. of onderstaande bon invult en opstuurt dan garanderen wij u een bezoek van de hostess van de Felicitatiedienst Deze hostess bezorgt u gratis een aantrekkelijk pakket met talrijke geschenken en een groot aantal waarde- en reductie bonnen van plaatselijke middenstand en van merkartikelfa brikanten. U ziet, het is de moeite waard. Geef daarom tijdig uw onder trouwdatum door. Schriftelijk of persoonlijk aan één van de kantoren van De Stem ..woonplaats: In blokletters invullen s.v.p. Graag ontvang ik tijdig vóór mijn huwelijksdag bezoek van de hostess van de Felicitatiedienst. Naam bruid: adres: postcode:.... telefoon: Naam bruidegom: adres: postcode:woonplaats datum ondertrouw: plaats van ondertrouw: datum wett. huw.:datum kerk. huw Direkt inzenden aan één van onze kantoren. ^^dverteren scheelt een slok op een borrel, slijter.}* Inlichtingen. De Stem, 076-236911 Suzuki Carry Commercial, blauw 1984 VW Passat C zilver 1984 Nissan Cherry 1500 GL 3-drs. blauw metallic 1984 Suzuki Swift GL beige metallic 1984 Suzuki Swift groen metallic 1984 Suzuki SJ 410 Jeep groen 1983 Lada 1600 GL rood 1983 Suzuki Alto 2-drs. zilver 1983 Renault 9 TL beige 1982 Nissan Sunny 1500 GL groen metallic 1982 Suzuki Alto FX, wit 1982 BMW 7281 automaat, zilver metallic 1982 Suzuki Alto aut. rood 1982 Suzuki Carry, wit 1981 Peugeot 305 GLS, ivoor 1981 Suzuki Carry Minibus, wit 1981 Nissan Sunny 1200, brons 1981 Mitsubishi Lancer 1200, geel 1980 Mazda Legato, blauw metallic 1980 Mitsubishi Celeste 1600, zwart 1980 Ford Taunus 1600L, zilver 1979 Mitsubishi Colt EL, zilver 1979 Datsun Cherry Coupé, rood 1979 Opel Kadett 12 S, brons 1979 Honda Accord aut., groen 1979 Datsun 120 Y de Luxe, geel 1977 Mercedes 220 D, ivoor 1977 Opel Commodore, blauwi 1977 BMW 520, blauw 1977 Mercedes 280E gasinstallatie, groen 1977 Volvo 264, brons metallic 1976 VW Golf LS, geel 1976 Vauxhall Chevette, rood 1976 Dat 46, bruin 1976 VW Golf, rood, koopje 1975 AUTOMOBIELBEDRIJF AUTOVERHUUR Nissan Schuttershofweg 15 Terneuzen, 01150-12612. Pierssenspolderstr. 25, Sluiskil, 01157-1627. li'IWJi'l Ruim een /aar na de Introduc tie blijkt Renaulls Jongste vlag- geschlp, de 25, een schol In de roos te zl/n. Deze fraaie limousi ne, een lust voor het oog, doet het zo goed In de grote-Jon- gensklasse, dal er reeds een le vertijd bestaat. In de afgelopen vier Jaar Is deze vervanger van de 20/30 Renaulls vierde nieuw komer. Na de 9, de 11 en de 25 verscheen rond de Jaarwisseling een gerenoveerde 5. Een ver jongd kleintje waarvoor de dea lers op z'n zachtst gezegd ston den te trappelen. Het duurde (te) tang voor Renault In de mlnlklas- se een verjongingskuur door voerde. Immers, het huidige „viertje" en het nu vervangen „vIJIJe" kunnen en konden al lang niet meer wedijveren met de concurrentie. Kopers van een R 25 kunnen kiezen uit vijf motoren: drie benzi- ne-aggregaten en twee diesel krachtbronnen, al dan niet turbo geblazen. Binnenkort komt daar nog een turbo benzinemotor bij. Vorig jaar bespraken we de 2.2 li ter benzineversie uitgebreid. Dit maal is de turbodiesel in de luxe GTD-uitvoering aan bod. .;if 1§ W M W i W ••w S Ondanks z'n eerste verjaardag oogst de 25 nog steeds veel be kijks. Als de wagen staat gepar keerd, lopen er regelmatig bewon deraars omheen. Rijdend op 's He ren wegen gaan passanten of va ker gepasseerden er eens extra goed voor zitten om niets van deze uiterst geslaagde creatie te missen. Renaults paradepaard bezit net zo'n panoramische achterruit met een wis/wasinstallatie, als de Fue- go en de R 11Die ruitschoonhou- der bedienen we via een schake laar op de middenconsole. Na in schakeling waaiert 'ie slechts één maal. De wagen heeft een extreem lage Cw-waarde tussen 0.31 en 0.28. In tegenstelling tot veel ande re merken verwerkt Renault op en aan de 25 nog royaal chroom. Uiteraard van een hoogwaardige kwaliteit. Tussen de rechthoekige koplampen zien we in de lamelle grille het Renault huismerk. De „vijfentwintig" beschikt over een gelaagde voorruit met een opper vlak van 1.05 m2, maar lietst 28% meer dan z'n voorganger, de R20/30. Mede door die enorme bolvorminge achterruit wordt het tijdens zomerse dagen flink warm in de woonkamer. De aanjager zorgt echter via diverse sleuven voor verkoeling. Aan het silhouet van de wagen herkennen we tal van door de computer bepaalde aërodynamische grappen, zoals vlakliggende regengoten, in de carrosserie geïntegreerde bumpers met onder de voorbumper een dik ke spoiler en laag aflopende neus. Behalve een van binnenuit te ver stellen buitenspiegel en radio-an tenne ontwaren we geen uitsteken de delen. Sloten van deuren, ach terklep en klepje van de brandstof vulopening bedienen we op af stand via een infrarood zendertje. Dat richten we op een ontvangertje boven de achteruitkijkspiegel Via een kort drukje op de knop sprin gen alle sloten open of dicht. Ge zien de lengte van 4.62 m en de nogal breed uitgevallen zij- en ach terspijlen zou een rechterspiegel geen overdreven luxe zijn. We mis sen hem node. Brede bescherm- strips op de flanken, mistachter- lichten en achteruitrijlampen com pleteren de Renault. Rond de sier lijke lichtmetalen velgen (extra) zit ten brede 195/60 R 15 banden. In de cockpit aangeland be speuren we geen enkele onge rechtigheid aan de afwerking. In richting, plaatsing van instrumen ten, knoppen en schakelaars be vinden zich op die plaats waar ze thuishoren. Door de bovenste helft van het in hoogte verstelbare met zacht kunststof beklede tweespa- kig stuurwiel, valt ons oog op het klokkenhuis. Jazeker klokken, want naast de gecombineerde snelheidsmeter/kilometer-, dagtel ler zien we een evengrote toeren- teller en een turbodrukmeter Naast het, gedeeltelijk elektroni sche, indrukwekkende instrumen tarium bepalen nog veel andere details de hoge mate van comfort zoals, armsteunen op de deuren, wegklapbare middenarmsteun in een geprofileerde achterbank met kleine geïntegreerde hoofdsteu nen, stoffen bekleding op stoelen, bank, vloer en delen van de deuren en een forse middenconsole. Hier uit steekt de korte fijn onder hand bereik staande vijfversnellings pook. Vóór bedienen we de zijruiten elektrisch. Bijzonder prettig zitten de stoelen met veel zijdelingse steun zorgen er voor dat de inzit tenden na een lange rit fit uitstap pen. Eén schoonheidsfoutje ont dekken we De knop voor verstel ling van de rugleuning (lipks c.q. rechts voor de stoel) drukt bij per sonen tot 1.75 m in de knieholte. Klappen we de zwaar gecapi tonneerde motorkap omhoog, dan blikt ons een knap brok techniek, gemakkelijk aan alle zijden bereikbaar, tegemoet. Olt blok met een exacte cilinderin houd van 2068 cm' drijft de voorwielen aan. Dankzij plaat sing van een Garret T 3 com pressor op de „gewone" diesel motor bezit deze machine 30% meer vermogen dan z'n „onge blazen" broer. Deze potente jon gen levert precies 63 kilowatts (85 pk). Het maximum koppel van 181 Newtonmeter (18.5 kgm) komt vrij bij slechts 2000 tpm. Vooral dit lage toerental waarborgt een enorme trek kracht onderin het toerengebled. Een prima caravantrekker der halve. Hoewel zo'n huls op wie len achter de schoonheid van de wagen niet ten goede komt. Rondom bezit de 25 onafhanke lijke wielophanging. Schroefve- ren, telescoplsche schokdem pers en een stablllsatorstang vóór en achter maken het onder stel compleet. Het bekrachtigde, kruislings gescheiden remsys- teem omvat geventileerde schijf remmen vóór en automatisch nastellende trommelremmen achter. Onmiddellijk bij het openen van één der vier portieren blijkt dat men met een solide wagen te doen heeft. Royale luxueuze fauteuils en een even luxe achterbank nodigen uit tot plaatsnemen. Vooral Franse vierwielers hebben de naam weke I zetels te bezitten. Bij de R 25 is dat echter geenszins het geval. Eén- maal,gezeten zien we het overzich telijke dashboard. Voor komen hoofd en benen niets te kort. Ach ter de onderste ledematen ook I niet. Personen boven 1.75 m zitter daar wel met de kruin tegen hei dak. Iets onderuit dan maar. Thuis in de luie stoel gebeurt dat ook. Na 8 seconden voorgloeien start „oliestoker" super vlot, waarna we slechts weinig klopgelulden waar nemen. De eerste meevaller. Er volgen er meer. Even rustig aan rij. den om de motor op bedrijfstempe- ratuur te laten komen, daarna drukken we de rechterpedaal ste vig in. Bijzonder weinig motorge luid nemen we waar. Rond 110 km/u laat zich een lichte resonan tie horen, die bij 120 km/u weer verdwijnt. Windgeluid treedt op zo boven 140 km/u, tevens zijn de banden niet helemaal van de stille. Over de vijfversnellingsbak geen kwaad woord. Het lekker korte piookje bedient de „bak" kort, makkelijk maar wel wat indirect. De koppeling grijpt soepel aan, maar moet om kraakgeluiden te voorko men wel helemaal ingetrapt wor den. Ook over de besturing niets dan lot. Een fijn werkende be krachtiging maakt het mogelijk om met één vinger te sturen. Bij hoge re snélheden neemt de werking al waardoor de wagen als een dijk op de weg ligt. Zijwind oefent geen enkele invloed uit op de koersvast- heid. Tijdens snel bochtenwerk helt de koets slechts Iets over. Lang blijft de besturing neutraal. Alleen bij snel genomen curven treedt een (veilig) licht onderstuur op. Dribbelverschijnselen van de achteras nemen we af en toe waar Al met al toch een prima stuurge- drag zelfs tijdens parkeren. Dankzij het vele glaswerk overzien we de toch wel grote jongen zowel voor als achter goed. Bij de dieselgene ratie anno 1985 komt niet alleen aan op stilte. Snelheid dankzij de turbolader spreekt ook een stevig woordje mee. Die turbo wekt onge kende krachten op in de machine Zo'n jaar of zes geleden nog on denkbaar. Rond 2000 tpm treden de turboschoepen onmerkbaar in werking. Wel nemen we dan een lichte fluittoon waar. Mede dankzij dit werktuig jagen we de R 25 naar een voortreffelijke top van dik 170 km/u. Accelereren van 0 -100 km in 13.2 sec. is ook een cijfer dat er niet om liegt. Al die „power" kost natuurlijk brandstof. Toch springt de motor uiterst prijsbewust met de dieselolie om. Tijdens onze test- week verstoken we over 1000 km gemiddeld I liter per 14.2 km. Uniek voor zo'n meer dan 1200 kg I wegende limousine. Temeer als we bedenken nog al stevig getoerd te hebben. Van een onzer versl SLUISKIL-De NS» kjj verkeert nog altij kerheid over het doo het (bulk)vervoer pe schip van de mestst niumnitraat naar Fr Hoewel het bedrij -tot half september fing heeft gekregen goedje op die manie voeren, blijven de i wantrouwig tegenovf Dat bleek deze wee de antwoorden die Eyskens van Econom ken gaf op vragen ui lement. Volgens de man dient de pro vooral om de veiligh nader te onderzoel hield ook staande da in bulk brand- en ex vaar oplevert en wees al een vervoersverb Zee gee Var MIDDELBURG (economische za cie Zeeland in n< Tot die conclusii beidsmarkt gekoir brief geschreven w getekend. Steen des aanstoot besluit dat Zeeland, Nederlandse provincie aanmerking komt vex die van het Europees Fonds. De raad geeft het officiële werklo percentage in Zeelan lager is dan in andere cies, maar vindt dat doorslaggevend mag z: Argumenten Het werkloosheidspe ge, zo waarschuwt de slechts een zeer t graadmeter voor de economische situatie provincie. Achterliggei toren en economise! komstverwachtingen vaardigen wel degel Zeeland (of een deel provincie) subsidies k: stimulering van de markt. De raad geeft 1 een scala van argumen Het Zeeuws werklo percentage geeft een kend beeld: in Zeelar de vrouwen zich mini als werkloos registrei in de meeste andere cies; sinds enkele jaret ten meer mensen de p: dan er bijkomen; de werken brengen veel ke' werkgelegenheid n mee, maar daaraan ko enkele jaren een eit aanbod van arbeid is c lopen vijf jaar in Ne harder gegroeid dan land; de laatste jaren SCHORE - De M.B.H. uit Schore heeft over de officier van jut Middelburg bekend de op het bejaarde bakke Paar Stevens uit Schi pleegd te hebben. 16 De inbraak in de na 21 op 22 juni in de win het echtpaar was reeds door M.B.H. Uit de verhoren is gi oat zijn broer O.P.H. ni de inbraken te maken mj is dan ook in vrijh steld, terwijl M.B.H. in kerde bewaring is geste De buit, bestaande u retten en shag ter waa 1600 gulden, is in de oui woning teruggevonde geld van de overval Piet teruggevonden. Pen waarmee M.B.H. Paar had bedreigd luchtdrukpistool te PVPD 4. is H hi ble zij: uuui pc /JIJ eveneens teruggevonde

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 8