Renault 25 Turbo diesel: comfortabele reisgenoot PAGINAZEEU
MTOTIPS
U wilt op zondag o extra
editie?
y
y
y
y
y
y
Deze week tot/met 1 juli bij
Terneuzen - 01150-13456
GARANTIE - INRUIL - FINANCIERING
I
Aanstaande bruid
Aanstaande bruidegom
j2*os2^6^ ES®
SSE*" CAPPENDIJK - HULST
JAl IT/ÏTIDt
RAAD V
bij aankoop van een nieuwe Volkswagen of
Audi of van een inruilwagen (vanaf 10.000.-).
Profiteer van dit aanbod.
Alle dagen geopend van 9.00-18.00 u.
Vrijdags van 9.00-21.00 u. Zat. 10.00-17.00 u.
DE RENAULT 25 TURBO DIESEL
NISSAN
\y
x/
vy
\y
\y
\y
\y
x/
x/
x/
x/
x/
x/
x/
x/
x/
v/
\y
\y
v/
x/
x/
x/
x/
x/
V/
v/
\y
\y
si
\y
v/
v/
v/
\y
\y
\y
sy
vy
sy
x/
x/
x/
x/
x/
®F 75 JAAR VERTROUWD VAKMANSCHAP, NET EVEr
EVEN ANDERS
Fred, van Eedenstraat 1
Hof te Zandeplein 17
TERNEUZEN
KLOOSTERZANDE
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
ft
ft
A
A
ft
ft
ft
ft
A
ft
ft
ft
ft
ft
ft
A
tel. 01150-13456 A
tel.01148- 1412 A
Absdaalseweg 58-Tel. 01140-13524
Waarde ca. 80,00
Garantie zonder eigen risico
INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER
Exterieur
Rijden
voor u
verschijnt er tot en met 7 juli
ieder weekend een speciale
editie van De TeleVizier-
Zondag. Vol boeiende ver
halen, veel informatie. Een
heerlijk leesmagazine. Gratis
vanaf vrijdagavond op ons
station verkrijgbaar
Voor het weekend!
Zolang de voorraad strekt.
Jongeman
bekent
overval op
echtpaar
in Schore
Ut bltlVI VAN iLiONUtHUMu 2/ üUNi laoo
A5(
',s een ^osgeb'"
J-osVSèt
GRATIS ZONNEDAK
A
A
A
A
A
staat startklaar voor een proefrit.
Ruim 80.00 aan geschenken ontvangt U als U Uw ondertrouw
tijdig meldt op een van de kantoren van De Stem
Mocht uw a s vrouw het vergeten doet u het dan Als u ruim
schoots voor uw huwelijksdag even op èen van onze kantoren
komt. of onderstaande bon invult en opstuurt dan garanderen wij
u een bezoek van de hostess van de Felicitatiedienst
Deze hostess bezorgt u gratis een aantrekkelijk pakket met
talrijke geschenken en een groot aantal waarde- en reductie
bonnen van plaatselijke middenstand en van merkartikelfa
brikanten.
U ziet, het is de moeite waard.
Geef daarom tijdig uw onder
trouwdatum door.
Schriftelijk of persoonlijk aan
één van de kantoren van
De Stem
..woonplaats:
In blokletters invullen s.v.p.
Graag ontvang ik tijdig vóór mijn huwelijksdag bezoek van de
hostess van de Felicitatiedienst.
Naam bruid:
adres:
postcode:....
telefoon:
Naam bruidegom:
adres:
postcode:woonplaats
datum ondertrouw:
plaats van ondertrouw:
datum wett. huw.:datum kerk. huw
Direkt inzenden aan één van onze kantoren.
^^dverteren
scheelt een slok
op een borrel,
slijter.}*
Inlichtingen. De Stem, 076-236911
Suzuki Carry Commercial, blauw
1984
VW Passat C zilver
1984
Nissan Cherry 1500 GL 3-drs. blauw metallic
1984
Suzuki Swift GL beige metallic
1984
Suzuki Swift groen metallic
1984
Suzuki SJ 410 Jeep groen
1983
Lada 1600 GL rood
1983
Suzuki Alto 2-drs. zilver
1983
Renault 9 TL beige
1982
Nissan Sunny 1500 GL groen metallic
1982
Suzuki Alto FX, wit
1982
BMW 7281 automaat, zilver metallic
1982
Suzuki Alto aut. rood
1982
Suzuki Carry, wit
1981
Peugeot 305 GLS, ivoor
1981
Suzuki Carry Minibus, wit
1981
Nissan Sunny 1200, brons
1981
Mitsubishi Lancer 1200, geel
1980
Mazda Legato, blauw metallic
1980
Mitsubishi Celeste 1600, zwart
1980
Ford Taunus 1600L, zilver
1979
Mitsubishi Colt EL, zilver
1979
Datsun Cherry Coupé, rood
1979
Opel Kadett 12 S, brons
1979
Honda Accord aut., groen
1979
Datsun 120 Y de Luxe, geel
1977
Mercedes 220 D, ivoor
1977
Opel Commodore, blauwi
1977
BMW 520, blauw
1977
Mercedes 280E gasinstallatie, groen
1977
Volvo 264, brons metallic
1976
VW Golf LS, geel
1976
Vauxhall Chevette, rood
1976
Dat 46, bruin
1976
VW Golf, rood, koopje
1975
AUTOMOBIELBEDRIJF
AUTOVERHUUR
Nissan Schuttershofweg 15 Terneuzen, 01150-12612.
Pierssenspolderstr. 25, Sluiskil, 01157-1627.
li'IWJi'l
Ruim een /aar na de Introduc
tie blijkt Renaulls Jongste vlag-
geschlp, de 25, een schol In de
roos te zl/n. Deze fraaie limousi
ne, een lust voor het oog, doet
het zo goed In de grote-Jon-
gensklasse, dal er reeds een le
vertijd bestaat. In de afgelopen
vier Jaar Is deze vervanger van
de 20/30 Renaulls vierde nieuw
komer. Na de 9, de 11 en de 25
verscheen rond de Jaarwisseling
een gerenoveerde 5. Een ver
jongd kleintje waarvoor de dea
lers op z'n zachtst gezegd ston
den te trappelen. Het duurde (te)
tang voor Renault In de mlnlklas-
se een verjongingskuur door
voerde. Immers, het huidige
„viertje" en het nu vervangen
„vIJIJe" kunnen en konden al
lang niet meer wedijveren met
de concurrentie.
Kopers van een R 25 kunnen
kiezen uit vijf motoren: drie benzi-
ne-aggregaten en twee diesel
krachtbronnen, al dan niet turbo
geblazen. Binnenkort komt daar
nog een turbo benzinemotor bij.
Vorig jaar bespraken we de 2.2 li
ter benzineversie uitgebreid. Dit
maal is de turbodiesel in de luxe
GTD-uitvoering aan bod.
.;if 1§ W
M W i
W ••w S
Ondanks z'n eerste verjaardag
oogst de 25 nog steeds veel be
kijks. Als de wagen staat gepar
keerd, lopen er regelmatig bewon
deraars omheen. Rijdend op 's He
ren wegen gaan passanten of va
ker gepasseerden er eens extra
goed voor zitten om niets van deze
uiterst geslaagde creatie te missen.
Renaults paradepaard bezit net
zo'n panoramische achterruit met
een wis/wasinstallatie, als de Fue-
go en de R 11Die ruitschoonhou-
der bedienen we via een schake
laar op de middenconsole. Na in
schakeling waaiert 'ie slechts één
maal. De wagen heeft een extreem
lage Cw-waarde tussen 0.31 en
0.28. In tegenstelling tot veel ande
re merken verwerkt Renault op en
aan de 25 nog royaal chroom.
Uiteraard van een hoogwaardige
kwaliteit. Tussen de rechthoekige
koplampen zien we in de lamelle
grille het Renault huismerk. De
„vijfentwintig" beschikt over een
gelaagde voorruit met een opper
vlak van 1.05 m2, maar lietst 28%
meer dan z'n voorganger, de
R20/30. Mede door die enorme
bolvorminge achterruit wordt het
tijdens zomerse dagen flink warm
in de woonkamer. De aanjager
zorgt echter via diverse sleuven
voor verkoeling. Aan het silhouet
van de wagen herkennen we tal
van door de computer bepaalde
aërodynamische grappen, zoals
vlakliggende regengoten, in de
carrosserie geïntegreerde bumpers
met onder de voorbumper een dik
ke spoiler en laag aflopende neus.
Behalve een van binnenuit te ver
stellen buitenspiegel en radio-an
tenne ontwaren we geen uitsteken
de delen. Sloten van deuren, ach
terklep en klepje van de brandstof
vulopening bedienen we op af
stand via een infrarood zendertje.
Dat richten we op een ontvangertje
boven de achteruitkijkspiegel Via
een kort drukje op de knop sprin
gen alle sloten open of dicht. Ge
zien de lengte van 4.62 m en de
nogal breed uitgevallen zij- en ach
terspijlen zou een rechterspiegel
geen overdreven luxe zijn. We mis
sen hem node. Brede bescherm-
strips op de flanken, mistachter-
lichten en achteruitrijlampen com
pleteren de Renault. Rond de sier
lijke lichtmetalen velgen (extra) zit
ten brede 195/60 R 15 banden.
In de cockpit aangeland be
speuren we geen enkele onge
rechtigheid aan de afwerking. In
richting, plaatsing van instrumen
ten, knoppen en schakelaars be
vinden zich op die plaats waar ze
thuishoren. Door de bovenste helft
van het in hoogte verstelbare met
zacht kunststof beklede tweespa-
kig stuurwiel, valt ons oog op het
klokkenhuis. Jazeker klokken,
want naast de gecombineerde
snelheidsmeter/kilometer-, dagtel
ler zien we een evengrote toeren-
teller en een turbodrukmeter
Naast het, gedeeltelijk elektroni
sche, indrukwekkende instrumen
tarium bepalen nog veel andere
details de hoge mate van comfort
zoals, armsteunen op de deuren,
wegklapbare middenarmsteun in
een geprofileerde achterbank met
kleine geïntegreerde hoofdsteu
nen, stoffen bekleding op stoelen,
bank, vloer en delen van de deuren
en een forse middenconsole. Hier
uit steekt de korte fijn onder hand
bereik staande vijfversnellings
pook.
Vóór bedienen we de zijruiten
elektrisch. Bijzonder prettig zitten
de stoelen met veel zijdelingse
steun zorgen er voor dat de inzit
tenden na een lange rit fit uitstap
pen. Eén schoonheidsfoutje ont
dekken we De knop voor verstel
ling van de rugleuning (lipks c.q.
rechts voor de stoel) drukt bij per
sonen tot 1.75 m in de knieholte.
Klappen we de zwaar gecapi
tonneerde motorkap omhoog,
dan blikt ons een knap brok
techniek, gemakkelijk aan alle
zijden bereikbaar, tegemoet. Olt
blok met een exacte cilinderin
houd van 2068 cm' drijft de
voorwielen aan. Dankzij plaat
sing van een Garret T 3 com
pressor op de „gewone" diesel
motor bezit deze machine 30%
meer vermogen dan z'n „onge
blazen" broer. Deze potente jon
gen levert precies 63 kilowatts
(85 pk). Het maximum koppel
van 181 Newtonmeter (18.5
kgm) komt vrij bij slechts 2000
tpm. Vooral dit lage toerental
waarborgt een enorme trek
kracht onderin het toerengebled.
Een prima caravantrekker der
halve. Hoewel zo'n huls op wie
len achter de schoonheid van de
wagen niet ten goede komt.
Rondom bezit de 25 onafhanke
lijke wielophanging. Schroefve-
ren, telescoplsche schokdem
pers en een stablllsatorstang
vóór en achter maken het onder
stel compleet. Het bekrachtigde,
kruislings gescheiden remsys-
teem omvat geventileerde schijf
remmen vóór en automatisch
nastellende trommelremmen
achter.
Onmiddellijk bij het openen van
één der vier portieren blijkt dat
men met een solide wagen te doen
heeft. Royale luxueuze fauteuils en
een even luxe achterbank nodigen
uit tot plaatsnemen. Vooral Franse
vierwielers hebben de naam weke I
zetels te bezitten. Bij de R 25 is dat
echter geenszins het geval. Eén-
maal,gezeten zien we het overzich
telijke dashboard. Voor komen
hoofd en benen niets te kort. Ach
ter de onderste ledematen ook I
niet. Personen boven 1.75 m zitter
daar wel met de kruin tegen hei
dak. Iets onderuit dan maar. Thuis
in de luie stoel gebeurt dat ook. Na
8 seconden voorgloeien start
„oliestoker" super vlot, waarna we
slechts weinig klopgelulden waar
nemen. De eerste meevaller. Er
volgen er meer. Even rustig aan rij.
den om de motor op bedrijfstempe-
ratuur te laten komen, daarna
drukken we de rechterpedaal ste
vig in. Bijzonder weinig motorge
luid nemen we waar. Rond 110
km/u laat zich een lichte resonan
tie horen, die bij 120 km/u weer
verdwijnt. Windgeluid treedt op zo
boven 140 km/u, tevens zijn de
banden niet helemaal van de stille.
Over de vijfversnellingsbak geen
kwaad woord. Het lekker korte
piookje bedient de „bak" kort,
makkelijk maar wel wat indirect. De
koppeling grijpt soepel aan, maar
moet om kraakgeluiden te voorko
men wel helemaal ingetrapt wor
den. Ook over de besturing niets
dan lot. Een fijn werkende be
krachtiging maakt het mogelijk om
met één vinger te sturen. Bij hoge
re snélheden neemt de werking al
waardoor de wagen als een dijk op
de weg ligt. Zijwind oefent geen
enkele invloed uit op de koersvast-
heid. Tijdens snel bochtenwerk
helt de koets slechts Iets over.
Lang blijft de besturing neutraal.
Alleen bij snel genomen curven
treedt een (veilig) licht onderstuur
op. Dribbelverschijnselen van de
achteras nemen we af en toe waar
Al met al toch een prima stuurge-
drag zelfs tijdens parkeren. Dankzij
het vele glaswerk overzien we de
toch wel grote jongen zowel voor
als achter goed. Bij de dieselgene
ratie anno 1985 komt niet alleen
aan op stilte. Snelheid dankzij de
turbolader spreekt ook een stevig
woordje mee. Die turbo wekt onge
kende krachten op in de machine
Zo'n jaar of zes geleden nog on
denkbaar. Rond 2000 tpm treden
de turboschoepen onmerkbaar in
werking. Wel nemen we dan een
lichte fluittoon waar. Mede dankzij
dit werktuig jagen we de R 25 naar
een voortreffelijke top van dik 170
km/u. Accelereren van 0 -100 km
in 13.2 sec. is ook een cijfer dat er
niet om liegt. Al die „power" kost
natuurlijk brandstof. Toch springt
de motor uiterst prijsbewust met de
dieselolie om. Tijdens onze test-
week verstoken we over 1000 km
gemiddeld I liter per 14.2 km.
Uniek voor zo'n meer dan 1200 kg I
wegende limousine. Temeer als we
bedenken nog al stevig getoerd te
hebben.
Van een onzer versl
SLUISKIL-De NS»
kjj verkeert nog altij
kerheid over het doo
het (bulk)vervoer pe
schip van de mestst
niumnitraat naar Fr
Hoewel het bedrij
-tot half september
fing heeft gekregen
goedje op die manie
voeren, blijven de i
wantrouwig tegenovf
Dat bleek deze wee
de antwoorden die
Eyskens van Econom
ken gaf op vragen ui
lement. Volgens de
man dient de pro
vooral om de veiligh
nader te onderzoel
hield ook staande da
in bulk brand- en ex
vaar oplevert en wees
al een vervoersverb
Zee
gee
Var
MIDDELBURG
(economische za
cie Zeeland in n<
Tot die conclusii
beidsmarkt gekoir
brief geschreven w
getekend.
Steen des aanstoot
besluit dat Zeeland,
Nederlandse provincie
aanmerking komt vex
die van het Europees
Fonds. De raad geeft
het officiële werklo
percentage in Zeelan
lager is dan in andere
cies, maar vindt dat
doorslaggevend mag z:
Argumenten
Het werkloosheidspe
ge, zo waarschuwt de
slechts een zeer t
graadmeter voor de
economische situatie
provincie. Achterliggei
toren en economise!
komstverwachtingen
vaardigen wel degel
Zeeland (of een deel
provincie) subsidies k:
stimulering van de
markt. De raad geeft 1
een scala van argumen
Het Zeeuws werklo
percentage geeft een
kend beeld: in Zeelar
de vrouwen zich mini
als werkloos registrei
in de meeste andere
cies; sinds enkele jaret
ten meer mensen de p:
dan er bijkomen; de
werken brengen veel
ke' werkgelegenheid n
mee, maar daaraan ko
enkele jaren een eit
aanbod van arbeid is c
lopen vijf jaar in Ne
harder gegroeid dan
land; de laatste jaren
SCHORE - De
M.B.H. uit Schore heeft
over de officier van jut
Middelburg bekend de
op het bejaarde bakke
Paar Stevens uit Schi
pleegd te hebben.
16
De inbraak in de na
21 op 22 juni in de win
het echtpaar was reeds
door M.B.H.
Uit de verhoren is gi
oat zijn broer O.P.H. ni
de inbraken te maken
mj is dan ook in vrijh
steld, terwijl M.B.H. in
kerde bewaring is geste
De buit, bestaande u
retten en shag ter waa
1600 gulden, is in de oui
woning teruggevonde
geld van de overval
Piet teruggevonden.
Pen waarmee M.B.H.
Paar had bedreigd
luchtdrukpistool te
PVPD 4.
is
H
hi
ble
zij:
uuui pc /JIJ
eveneens teruggevonde