UITBLAZEN Zimbabwe naar de stembus Nieuwe schuldencrisis dient zich aan EG-top met aanloop Wananschap heiken je zo. even..^ KAMER De stembus Arctische schapen Nadere regels minimumloo in Ziektewet DE STEM C( WIM KOCK DONDERDAG 27 JUN11985 ACHTERGROND EUROPESE LEIDERS BIJEEN IN MILAAN DONDERDAG 27 J IN DE wateren rond IJsland wemelt het van vissen. Ook is het land buitengewoon rijk aan vo gels, maar landdieren op vier voeten zijn er niet veel. De poolvos komt er voor, maar laat zich zel den zien. Af en toe komt er van Groenland een ijsbeer overvaren per ijsschots. Scha pen zijn er de schrik van de automobilist. Met doodsver achting steken ze over, vlak voor je wielen, maar rij ze niet aan! „Ik kon er niks aan doen", helpt niet. Betalen moet je. Aan de andere kant: zo veel schapen zo weinig menselijke getuigen. De zwervende IJslandse paar den laten zich minder gemak kelijk aanrijden. Het zijn mooie, trotse en zichtbaar ge harde dieren met wapperende manen. Je mag ze geloof ik geen pony's noemen hoewel ze dat, volgens de gangbare paard-pony-indeling, wel zijn. Vis en visprodukten zijn IJstands belangrijkste exportar tikelen, maar de mooiste pro- dukten komen uit de wolfabrie- ken van Alafoss, de coöperatie ve Samband en de op huisnij verheid gebaseerde Hilda. Sinds ik lang geleden in Wales een wolweverijtje bezocht, heb ik aan wol en wolfabrieken nooit meer weerstand kunnen bieden. Het is gemakkelijk door te dringen tot het directie kantoor van Samband Indu stries in Akureyri. Vice-presi dent Jón Sigurdarson zet de on vermijdelijke thermoskan met koffie op tafel alvorens zich te verschansen achter knotten wol die hoog op zijn bureau liggen opgestapeld. „Met Nederland doen we niet veel, nee. Nog niet." Daar komt misschien veran dering in na het bezoek van president Vigdis Finnbogadót- tir in september aan ons land. Samband neemt dan deel aan de IJslandse week. Sambands grootste afnemer - vooral van gelooide schapevachten - is de Sovjetunie. „Daar zit ook ruil handel bij", zegt Jón, „een an dere tak van onze coöperatie is hier op IJsland distributeur van Exxon. Wij kopen elk jaar als tegenprestatie een tanker vol Russische olie voor Exxon." Het IJslandse schaap stamt rechtstreeks af van de schapen die de Vikingen duizend jaar geleden mee naar IJsland brachten. Deze arctische scha pen hebben een unieke wol die de kwaliteiten van mohair en merano verenigt. De IJslanders zelf spreken van IJslandse kasj mier. Hét kenmerk van IJsland se wol is het verrassend lichte gewicht. Hoe delicaat, veder licht en zacht een IJslands truitje er ook uitziet en aan voelt, het is sterk en de warmte- isolerende en waterafstotende kwaliteiten heten in internatio nale vakkringen uitzonderlijk. IJslandse ontwerpers hebben een modern en van het traditio nele 'Noorse' decoratiepatroon afwijkend modebeeld ontwik keld dat in de Verenigde Staten en verschillende Europese lan den een groeiende populariteit geniet. Maar nog niet in Neder land dus. Jón Sigurdarson lijkt dat nauwelijks te deren. „Ne derland is natuurlijk niet zo'n gróte markt Hij zegt het zonder spoor van doen vermoeden. Ons land ge niet zelfs op IJsland een groeiende populariteit als va kantieland. De luchtvaartmaat schappij Eagle Air die daar, met het openen van een lucht lijn op Amsterdam, zeker wel de hand in heeft gehad, ver wachtte aanvankelijk dat de IJslanders Amsterdam zouden gebruiken als 'poort naar de rest van Europa', maar ze 'ont dekten' Nederland zelf, in het bijzonder de bungalowparken van Sporthuis Centrum. Daar over wordt in Reykjavik de lof trompet gestoken. Mensen hou den van contrasten en voor de IJslanders is het misschien een sensatie om zich een paar we ken te kunnen werpen in het zomerse gekrioel van een over bevolkt land. Agnes Sorel Het dal van de Loire en het vulkanische eiland op de grens van de Atlantische Oceaan en de Noordelijke IJszee; wat was ook weer de connectie, behalve dat ik - deels door een samen loop van omstandigheden - mijn vakantie over die twee uit- eenliggende posities had ver deeld? O ja: Agnes Sorelde flamboyante minnares van de stuurse Franse koning Karei VII. In IJsland leeft ze voort in de horeca. Geen restaurant of het heeft Soupe Agnes Sorel op de kaart. Een witte crèmesoep. Geen tulp, geen roos, maar soep. Het is misschien 'n wat bizarre manier van voortleven in de herinnering, maar als het zo dan móet is IJsland min stens zo'n goede plaats ervoor als de Val de Loire zelf. (Slot). Informatie IJSLAND: Ruim tien jaar geleden werd mijn aandacht voor het eerst op IJsland geves tigd bij het lezen van de thriller 'Op dood spoor' van Desmond Bagley (Elsevier); een achter- volgings-verhaal dat helemaal op IJsland speelt. Direct na te rugkeer heb ik het boek herle zen en tevreden vastgesteld dat Bagley sfeer, landschap en be paalde IJslandse eigenaardighe den goed heeft getypeerd. Het boek is nog steeds verkrijgbaar. Het is moeilijk om in Neder land aan documentatie over IJs land te komen. Goed gesorteer de boekhandels hebben soms een Duitstalig toeristengidsje in huis. Het dichtstbijzijnde IJs lands Verkeersbureau is geves tigd in Hamburg (tel. 09- 40 336037). Verbinding: de IJslandse luchtvaartmij. Eagle Air (kan toor in Amsterdam. Verstrekt ook informatie over IJsland) onderhoudt een lijndienst van Schiphol naar Reykjavik (Kefla- vik). Vijf vluchten per week. Drie uur vliegen. Touroperator Scandinavian Arctic Sunway, Amsterdam is gespecialiseerd in (o.m.) actieve vakanties op IJsland (Sunway Outdoor. Ook informatie). FRANKRIJK: Inlichtingen over verhuur van luxe sta-cara- vans en bungalowtenten op Franse chateau-campings: Sun- sites, Heerhogowaard. een laatdunkendheid. Als de IJslanders al ooit laat dunkend doen over andere lan den, dan toch zeker niet over Nederland. Er zijn meer draden die IJsland met Nederland ver binden dan de afwezigheid hier van een IJslandse ambassade of Verkeersbureau, zou kunnen iimiiiiiiiiiiiimmiiiimiiiiiiiiiiiiimiiimiiiiimiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiT. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie, drs. J.H.M Brader Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883. Sportredactie 076-236884. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41076-236326. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Goes, Klokstraat 101100-28030. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. VJissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17 00 uur overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementen, bij vooruitbetaling te voldoen: 22,97 per maand: 66,30 per kwartaal of J 258,- per jaar. Bij automatsche betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447 NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. T5 PAGINA 2 Door Jan Bouwmans ZIMBABWE gaat deze en volgen de week voor het eerst sinds de onafhankelijkheid in april 1980 naar de stembus. Gescheiden nog, want de 35.000 blanke Zimbabwa- nen kunnen op 27 juni hun verte genwoordigers kiezen voor de 20 parlementszetels die hen grond wettelijk zijn toegewezen. De 2,9 miljoen zwarte Zimbabwanen kiezen op 1 en 2 juli hun afgevaardigden voor de resterende 80 zetels. Naar de zwarte zetels wordt gedongen door vier partijen: de regerende ZANU- PF van premier Robert Moegabe die nu 57 zetels heeft, de ZAPU-PF van Joshua Nkomo die 20 zetels heeft, de UANC van bisschop Abel Moezorewa met 3 zetels en de ZANU-partij van Ndabaningis Ithole. De blanken hebben de keuze tussen de Conservatieve Alliantie van oud-pre mier Ian Smith en onafhankelijke kan didaten die vinden dat Smith de toe komst van de blanken in het land in ge vaar brengt door zijn vijandige houding tegenover het Moegabe-bewind. De verkiezingen vinden onder relatief kalme omstandigheden plaats. Betrek kelijk kalm als men zich de gruwelijke massamoorden door legereenheden in Matabeleland herinnert die in 1983 volg den op de vlucht van ZAPU-PF-leider Joshua Nkomo naar Engeland. Ontspannen is de actuele situatie in Zimbabwe echter allerminst. Herhaalde lijk melden betrouwbare bronnen in het land ontvoeringen en het vermoorden van politieke tegenstanders van Moega be door lieden van de veiligheidsdienst. Deze dienst staat onder direct toezicht van Moegabe zelf. En hoewel minister Eddison Zvobgo de oppositiepartijen volledige campagne vrijheid verzekerde en toegang tot de plaatselijke media, klaagde Joshua Nko mo nog vorige week dat hij in het mid den van het land geen campagna kon voeren omdat de politie de bijeenkom sten wegens de grote toeloop als illegaal bestempelde. Het molesteren van opposi tiekandidaten door Moegabe-aanhan- gers komt geregeld voor. Vorig jaar heeft de regerende ZANU- partij een belangrijk congres gehouden. Moegabe's ideaal van een éénpartij staat als recept voor nationale eenheid en doorbreking van stammentegenstellin gen werd officieel tot partijpolitiek ver heven en partij- en regeringsleider Moe gabe werd gekozen tot voorzitter van het gevormde Politburo, dat alle macht in handen moet gaan nemen. De huidige grondwet, overeengeko men bij het onafhankelijkheidsakkoord in 1980, garandeert het bestaande staats bestel gedurende tien jaar. De ZANU- partij heeft vorig jaar dan ook niet ge zegd dat de éénpartij staat inzet is van de komende verkiezingen, maar geleidelij- kaan zal worden gerealiseerd. Zal Moe gabe zich hieraan houden als zijn partij bij de komende verkiezingen opnieuw de grote meerderheid haalt als waarover hij nu beschikt? Dat is een van de vragen rond de komende verkiezingen. Een an dere vraag is of het door Moegabe ge voerde beleid mag rekenen op beloning door de kiezers. Gezien zijn startpositie en de verdere omstandigheden moet gesteld worden dat de marxist Robert Moegabe het er de Robert Moegabe betrokken bij ontvoeringen. - FOTOAFP »Joshua Nkomo veiligheid belaagd - FOTO AP eerste vijf jaar van Zimbabwe's bestaan niet slecht heeft afgebracht. De blanken hebben het land niet zo massaal verlaten dat het onafhankelijke Zimbabwe ineens zonder kader kwam te zitten, de buiten landse investeerders hebben hun handen niet teruggetrokken en een eindafreke ning tussen blank en zwart over de bur geroorlog is tot nu toe uitgebleven. Dat is zeker niet op de laatste plaats de verdienste van de behoedzaamheid en realiteitszin van Moegabe geweest. Al leen met de overbrugging van de stam mentegenstellingen en met name tussen Moegabe's Sjona-meerderheid en Nko- mo's Ndebele-minderheid in Matebele- land lijkt het steeds verder mis te gaan ten koste van de Ndebele. Het begint er zelfs veel op te lijken dat niet overmacht, maar doelbewust beleid hier debet aan is. Moegabe en Nkomo waren de grote leiders van de onafhankelijkheidsstrijd, maar allesbehalve vrienden. Nkomo is van beide de nestor, die aan het hoofd heeft gestaan van de onverdeelde ZA- NU-onafhankelijkheidsbeweging. In 1963 scheidde Moegabe zich af van de ZANU. Waren de tegenstellingen tussen beide mannen toen nog voornamelijk van persoonlijke en strategische aard, de kloof tussen beide werd later verbreed door ideologische zaken en stammente genstellingen. Toen de onafhankelijkheidsverkiezin- gen Moegabe een absolute meerderheid bezorgden, was duidelijk dat nestor Nko mo de tweede viool zou moeten blijven spelen. Voor een derde zwarte rivaal, bisschop Abel Moezorewa die het een jaartje vóór de onafhankelijkheid met de blanke heersers op een akkoordje had gegooid en even premier was geweest van een eenzijdig overgangsbewind, bleek geen rol van belang meer te zijn weggelegd. Hoe broos de verhouding blank-zwart lag na de burgeroorlog, behoeft geen be toog. Zimbabwe begon zijn onafhanke lijkheid met 30.000 doden, een verwoeste economie, een generatie blanken en zwarten die tot beesten waren verlaagd en 32.000 bewapende guerrillastrijders in verzamelkampen die op hun maatschap pelijke beloning zaten te wachten voor al die jaren vechten in barre omstandighe den. Dit was Moegabe's startpositie. Bovendien boezemden zijn marxisti sche overtuigingen de westerse wereld allerminst vertrouwen in de nabije staatkundige en economische ontwikke lingen van Zimbabwe in. Moegabe bleek echter meer realist dan marxist. Hij hield zich aan de gemaakte machtsaf spraken, vormde een regering van natio nale eenheid waarin voor alle verliezers plaats werd ingeruimd, gaf voor alles voorrang aan de geleidelijkheid. Het werd Moegabe er ook niet gemak kelijker op gemaakt door de economische weredlcrisis en drie jaar opeenvolgende droogte waardoor Zimbabwe voor het eerst voor 600 miljoen gulden maïs moest invoeren. En het werd Moegabe er niet gemakkelijker op gemaakt door Zuid- Afrika dat een destabilisatiebeleid je gens de jonge buurstaat voerde door ge wapende steun aan dissidenten en ande re ontevredenen. Hij liet zich niet provo ceren en hield zich aan zijn uitgestippel de gematigde koers. Maar tussen Moegabe en Nkomo en hun beider aanhang is het steeds verder mis gegaan. Al in januari 1981 werd Nkomo gewipt als minister van Binnen landse Zaken. Dat leidde tot een muiterij van Nkomo-getrouwe guerrilla's in de eerste geïntegreerde legereenheden en bloedige gevechten rond Bulawayo, de hoofdstad van Nkomo's Matabeleland. Met noodgedwongen steun van Nkomo werd de muiterij neergeslagen en een nieuwe burgeroorlog bezworen. Dit lijkt een politiek keerpunt te zijn geworden, want sindsdien is sprake van intimidatie en onderdrukking van Mata beleland door het regeringsleger. Begin 1983 kwamen er bewijzen van massa moorden en martelingen van Ndebelen. Parlementariërs van Nkomo's partij trokken zich veiligheidshalve terug uit het parlement en de grote Nkomo zelf vluchtte in maart 1983 het land uit nadat het leger zijn woning in Bulawayo had doorzocht nadat Moegabe hem had be schuldigt van samenzwering met Zuid- Afrika. De destabilisatiepolitiek van Pretoria leek vruchten af te gaan wer pen. In augustus 1983 keerde Nkomo terug uit zijn vrijwillige ballingschap in Enge land. De tegenstellingen namen daarna niet af, integendeel. In november 1984 werden de laatste twee ministers van Nkomo's ZAPU-partij door Moegabe ontslagen. Enkele maanden eerder had Moegabe's ZANU-partij de éénpartij- staat als hoofddoel aanvaard. De komende verkiezingen zullen dui delijk moeten maken of de economische crisis de machtsbasis van Moegabe in zijn eigen Sjona-stam niet heeft aange tast en hij dus op de ingeslagen weg voort kan gaan. De komende verkiezin gen moeten ook duidelijk maken hoe de 35.000 blanke Zimbabwanen him toe komst inschatten, waarbij het lot van Matabeleland best wel ruimte voor pes-, simisme laat. Door Pieter-Jan Dekkers STRATENLANGE rijen mensen voor de banken. Dat was het beeld dat vorige week de Argen tijnse steden overheer ste. Door nieuwe harde ingrepen van de rege ring, opgedrongen door het Internationale Mo netaire Fonds, raakte menige Argentijn in pa niek en probeerde te redden wat er nog van de zuur verdiende spaarcentjes te redden viel. Niet ten onrechte: de peso werd door de regering eerst fors in waarde verminderd, vervolgens afgeschaft en vervangen door een nieuwe munteenheid: de austral. Voor elke austral moeten de Argentijnen 1.000 pesos neer tellen al zal dat laatste bij een jaarlijkse inflatie van ruim 1.000 procent geen ver bazing wekken. Momenteel is het weer wat rustiger in Argentinië, al be loven de vakbonden voor de komende tijd nieuwe sociale onrust als de regering de broekriem blijft aanthalen. Het onder financiële curatele gestelde Zuidamerikaanse land doet verwoede pogingen de in het slop geraakte eco nomie weer uit het dal te ha len. Om vervolgens, mocht het zover komen, de op brengsten daarvan naar bui tenlandse banken te sluizen. Want daar staat Argentinië voor vele tientallen miljar den dollars in het rood. Argentinië is slechts één voorbeeld van een land dat probeert zich uit de schul denlast te werken. Vrijwel alle Latijns-Amerikaanse en veel Afrikaanse landen gaan gebukt onder financiële ver plichtingen die in het verle den zijn aangegaan en die slechts kunnen worden nage komen als nieuwe, dure le ningen kunnen worden afge sloten. De internationale schuldencrisis woekert voort en de geindustrialiseerse lan den staan er bij en kijken er vooralsnog naar. Het leek na het hoogtepunt van de schuldencrisis in '82/ '83 de goede kant op te gaan: voor vrijwel alle Latijns- Amerikaanse landen werden financiële hulpprogramma's opgesteld nadat onder toe zicht van het IMF in die lan den orde op zaken werd ge steld. Nieuwe kredieten moesten het mogelijk maken dat de schuldenlanden hun belang rijkste financiële verplich tingen konden nakomen en bovendien nog enig krediet zouden overhouden voor het stimuleren van hun econo mie. Door vergroting van de export, die extra geld in het laatje zou brengen, zou een begin kunnen worden ge maakt met het afbetalen van de torenhoge schulden. De snelle economische groei in Amerika, Japan en - zij het in veel mindere mate - Europa bood de schuldenlan den nieuwe kansen. Die, zo wijzen de cijfers over 1984 uit, door die landen met beide handen werden aangegrepen. Het resultaat: vorig jaar werd in Latijns-Amerika het grootste overschot op de han delsbalans in de geschiedenis bereikt. Er werd voor 94,8 miljard dollar (235 miljard gulden) uitgevoerd, bijna 40 miljard dollar (93 miljard gulden) meer dan er werd in gevoerd. Dat leek heel wat, maar als men het resultaat van Mexi co en Brazilië uit die cijfers haalt resteert voor de meeste overige landen slechts een te kort op de handelsbalans: ze voerden nog steeds meer in dan er werd geëxporteerd en dus kwam er weinig terecht van het terugbetalen van rente en aflossing. Intussen lijkt de opleving in Mexico en Brazilië eenma lig te zijn geweest. De ex portcijfers over de eerste vijf maanden van dit jaar vallen zwaar tegen. Brazilië, dat voor heel 1985 mikte op een handelsoverschot van 12 mil jard dollar, heeft die doel stelling al moeten loslaten: vergeleken met dezelfde pe riode van vorig jaar blijkt het handelsoverschot al praktisch te zijn gehalveerd. Mexico boekte tot nu toe niet veel betere resultaten: vergeleken met de eerste vijf maanden van 1984 is sprake van een vermindering van het handelsoverschot met ruim 40 procent. De dalende exportgroei plaatst de Latijns-Ameri kaanse landen voor nieuwe problemen. Deze landen ga ven in 1984 gemiddeld 35 pro cent van het geld dat ze met de export verdienden onmid dellijk weer uit voor het te rugbetalen van hun schul den. Een aantal landen zat echter fors boven dat percen tage. Bolivia bijvoorbeeld moest bijna 60 procent van zijn inkomsten uit de export aan op de loer liggen banken afdragen, terwijl Argentinië en Chili meer dan de helft van hun inkomsten aan het betalen van rente kwijtraak ten. Dat zet het nodige kwade bloed. Peru heeft al aange kondigd dat het voortaan maximaal 20 procent van de inkomsten uit de export wil reserveren voor het betalen van rente en het aflossen van schulden. Ecuador, Argenti nië en Brazilië overwegen dat ook. Maar daarmee zijn de pro blemen natuurlijk niet uit de wereld. Want niet alleen ver minderen door een dalende exportgroei de inkomsten van die landen (terwijl hun betalingsverplichtingen in het gunstigste geval hetzelf de blijven), de toevloed van buitenlands kapitaal, nodig om exportbedrijven van de grond te krijgen, stokt en met name de geindustrialiseerde landen werpen steeds meer handelsbelemmeringen op. De meeste Latijns-Ameri kaanse landen hebben daar bij het ongeluk, dat ze slechts grondstoffen uitvoeren. En de prijzen die daarvoor wor den betaald dalen nog steeds. De koffieprijzen zijn laag en Mexico, Venezuela en Ecua dor zien hun inkomsten uit aardolie sterk dalen. Ook de koperprijzen, van levensbe lang voor Chili en Peru, staan onder druk. Los van dat alles is het op lossen van de schuldencrisis afhankelijk van het peil van de rente. Er is de laatste tijd sprake van een lichte daling van de rente in de VS en dat is mooi meegenomen voor de Latijns-Amerikaanse lan den. Elke daling van de rente met één procent vermindert hun totale schuldenlast van 360 miljard dollar (900 mil jard gulden) met 3 miljard dollar (7,4 miljard gulden). Die rente-verlaging is, zo moet gevreesd worden, ech ter slechts tijdelijk. Henry Kaufmann, de 'goeroe' van Wallstreet, voorspelt op ter mijn zelfs weer een stijging van de rente. En David Stockman, directeur van het Amerikaanse bureau voor begrotingszaken, vreest dat het toch al het gigantische Amerikaanse begrotingste kort volgend jaar door de da lende economische groei met nog eens 70 miljard dollar (154 miljard gulden) zal toe nemen, ondanks verwoede pogingen van het Witte Huis en het Congres dat tekort te rug te dringen. Het gevolg is een herhaling van de recente geschiedenis: een hoge, overgewaardeerde dollar en hoge rente-tarie ven. Buitenlandse kapitaal verschaffers zien er in dat geval meer brood in dat Amerikaanse tekort tegen aantrekkelijke voorwaarden (hoge rente) te financieren dan weer geld te steken in wat langzamerhand de bo demloze put Latijns-Ameri ka heet. De situatie wordt er voor de Latijns-Amerikaanse lan den door het groeiende pro tectionisme alleen maar er ger op. De 'spaghetti-oorlog' tussen de VS en de landen van de Europese Gemeen schap moge dan aan Latijns- Amerika voorbijgaan, het is toch een teken aan de wand. Want importbeperkingen voor staal, industrie, auto's, eet. raken die landen wel de gelijk. Het beschermen van de eigen, vaak sterk verouderde industrie, kost de geindus trialiseerde landen niet al leen handenvol geld (in Ame rika kost elke baan die in de textiel wordt behouden 169.000 dollar (420.000 gulden), in West-Europa 124.000 dollar (300.000 gulden)), het berooft de arme landen ook van af- zetmogelij kheden. Dat is kortzichtig: een der mate zwaar gesubsidieerde industrie is niet levensvat baar en te kostbaar en der halve een last voor elke eco nomie. Het saneren van een dergelijke bedrijfstak zou meer afzetmogelijkheden bieden voor de arme landen, waardoor er meer ruimte zou komen voor het voldoen van hun financiële verplichtin gen aan juist die industrie landen. Andreotti - FOTOARCHIEF DE STEM Door Jan van de Ven DE leiders van de lan den van de Europese Gemeenschap komen dit weekeinde in Milaan bijeen voor het drie maandelijkse topover- leg. De verwachtingen zijn hoog gespannen. Meer nog dan voorgaan de keren wordt van deze ontmoeting iets nieuws verwacht: een principe besluit om tot een Euro pese Unie te komen. Meer dan een jaar hebben politici en andere betrokke nen gewerkt om een dergelij ke unie tot stand te brengen. En de Italianen maakten het onderwerp tot vlag van hun voorzitterschap. De Italiaanse minister van Buitenlandse Zaken An dreotti heeft begin dit jaar tijdens een zitting van het Europees parlement ver klaard, dat hij zijn hele per soon zou inzetten om de Europese Unie op de agenda van de Europese Raad (kort weg 'top' genoemd) te krij gen. Andreotti leek in janua ri daarmee een gemakkelijke taak te krijgen. De tijd om de Europese Gemeenschap te verdiepen tot een Europese Unie leek immers rijp. De Europese Commissie was er helemaal voor. Het Europees parle ment ook, gezien de adhesie voor het plan van Spinelli uit eigen midden. De ministers (verenigd in de Raad) wilden niet achterblijven in wat als golfslag van de tijd werd ge voeld. De regeringsleiders stelden zich op achter de ideeën van de Ier Dooge, die een plan voorlegde, dat leek op het ontwerp-verdrag van Spinelli. En de publieke opi nie tenslotte was ook voor een verbetering van de EG. Opiniepeilingen wezen uit dat zeventig procent van de Europeanen voor een Euro pese Unie was. Andreotti hoefde zich, zo leek het, niet al te sterk te maken om de Europese Unie op de agenda van de top te krijgen. En overeenstem ming over het onderwerp viel ook te bereiken. Eindelijk een succes in het verschiet. Had den de topbijeenkomsten van de laatste jaren niet te zeer uitgeblonken in onenigheid? Om weer zelfvertrouwen en vertrouwen van de kiezers te krijgen moesten de rege ringsleiders in Milaan van instemming blijk gaan ge ven. Uitwerking van de Euro pese Unie zal niet in Milaan aan de orde komen. Van 'Mi laan' wordt allen het 'ja, ik wil' verwacht. Daarna volgt dan overleg tussen de lidsta ten op een conferentie, die de unie dient voor te koken. Na een succes in Milaan zal een van de oude lidstaten zich naar voren dringen (Frank rijk staat al in de startblok ken) om dat intergouverne menteel overleg op zijn grondgebied te mogen hou den, zodat het succes van Mi laan een beetje kan afstralen. Later volgt dan vanzelf het succes van de unie-overeen komst. Wat zo gemakkelijk leek dreigt op het laatste moment toch nog moeilijk te worden. Zei niet staatssecretaris Wim van Eekelen vorige week nog, dat behandeling van de Europese unie in Milaan niet geheel zeker meer is. Dat uit blijven van de behandeling de geloofwaardigheid van de gemeenschap tot nul zal re duceren. Het zelfvertrouwen van januari maakt plaats voor angst. Er heeft zich inmid dels ook wel wat afgespeeld. De Duitsers gingen dwars in het landbouwoverleg. Zij spraken hun veto uit over de graanprijzen voor komend jaar. Vooral het veto heeft de gemoederen geen goed ge daan. Waren de lidstaten het er niet over eens, dat het af gelopen moest zijn met de verplichte eensgezinde be sluiten. Was in de toekomst niet een meerderheid vol doende om afspraken te kun nen maken? De schok van het Duitse veto heeft aangetoond, dat het zelfvertrouwen van de ministers nog maar vliesdun is. Zij gingen plotseling gre tig in op een Brits voorstel om te komen tot de oprich ting van een politiek secreta riaat. De aankondiging daar van zou in Milaan plechtig worden gedaan. Hadden ze in ieder geval iets om aan het volk te tonen, want de be hoefte aan succes wordt nu toch wel groot. En een princi pe-besluit over de Europese Unie was in de ogen van mi nisters een stuk moeilijker geworden. Weg was het vertrouwen, dat in de afgelopen maanden werd opgebouwd met kleine stapjes vooruit: een overeen komst om aan de grenzen minder fel te controleren, overeenkomsten om Spanje en Portugal tot de Gemeen schap toe te laten, een ople ving van de economie, min der snel stijgen van de werk loosheid, samenwerking tus sen bedrijven in de ontwik keling van technologieën. Zo zijn er meer voorbeelden te noemen, die een begin van zelfvertrouwen kweekten. Mogen we nu verwachten, dat de top in Milaan een sof wordt voor de Europese Unie? Ga er niet bij voorbaat vanuit. Nog steeds is iedereen ervan overtuigd, dat de unie er moet komen. De unie bete kent immers eenwording van de interne markt. Daar heeft 'iedereen' behoefte aan. En het algemeen gevoelen van een half jaar geleden leeft toch nog steeds: publiek, par lement, Commissie, Raad, re geringsleiders; zij allen wil len de unie. Als de top in Milaan zich niet de mist laat insturen door allerlei bijkomstige pro blemen, komt het principe besluit er. De Italiaanse gast heren krijgen het met het on derwerp alleen wat moeilij ker dan ze dachten een half jaar geleden. Voor de ge- lovers in Europa geen reden om te wanhopen. (ADVERTENTIE) Van onze Haagse redactie DEN HAAG - De WD- „u-rieden Van Erp en Van willen van staatssecret Van Zeil precies weten wat gevolgen zijn van een spraak van de Raad van St inzake de verkoop van alco lische dranken in sportka nes. De Raad bepaalde onla dat aan sportclubs die voldó aan de voorwaarden in de geen horecavergunning weigerd mag worden als kantines voor derden toeg Plo kle DEN HAAG(ANP) - Bij vaststelling van het recht minimumdagloon in de Zie tewet moet na zes weken re' ning worden gehouden aanvullingen op het zieke geld en met overige inkoms van de zieke werknemer zijn of haar huwelijkspartn Dat blijkt uit nadere regels staatssecretaris De Gr~ heeft vastgesteld. Sinds 1 mei 1985 is in Ziektewet een minim* dagloon van 122,28 gulden v kracht. Wanneer het eig dagloon lager is dan dat mi mumdagloon, wordt het ged rende de eerste zes weken v de arbeidsongeschiktheid o getrokken tot het minimu dagloon. Dit gebeurt ongea een eventuele aanvulling het ziekengeld of andere i komsten van de zieke werk mer en zijn of haar huwelij partner. Na deze periode van zes w ken komen uitsluitend v~ het minimumdagloon in aa merking gehuwde wer mers en ongehuwde wer mers met één of meer kin ren beneden de 18 jaar, v wie de totale inkomsten (i clusief die van de huwel kerspartner) lager zijn d 93,75 procent van het mi mumdagloon. Met ingang v 1 januari 1986 geldt een centage van 87,5 als gevolg v de verlaging van het wettel ke ziekengeld van 75 naar procent van het dagloon die datum. Volgens de nu vastgestel regels moet de bedrijfsvere ging bij de beoordeling v het inkomen na de eerste z weken van de arbeidsong schiktheid rekening houck. met de uitkering, de aanvu ling daarop en de eventue andere inkomsten uit of verband met arbeid van zieke werknemer en zijn haar huwelijkspartner. HET DUURT nog wel even, m de eerste sporen van verkiez de gemeenteraadsverkiezing< werk': de Kamerverkiezingen doen de regeringspartijen CD om een of meer CDA- dan w krijgen. Daarbuiten zijn voor van PvdA-leider Den Uyl, dn zoveel mogelijk op te vijzelen De PvdA staat er wat de t voor dan de WD, de socia hoog Daarom was het noga geleden met veel ophef de 'V' nngstrekkers en minimumion Uyl fors in inkomen op vooi domme uitspraak, want Den de economische groei nimrr groepen kiezers doet zo'n uit! Ook de VVD is al vervro© Deze partij staat er in de p voor. Het is dus zaak ervoor t zer opvalt. De liberalen hebb betreft over voldoende spraa) den dan ook spraakmakend! Rudolf de Korte, die het kabir midden-inkomens (35 tot 70.( verblijden met een belasting) den. Dat moet voor een deel t mies voor verliesgevende bec in veel gevallen trouwe aanha te mee hebben, maar ze zulle ren. Dat deden eerder grote ners en midden-inkomens e schone beloftes die kiezers eén van lijst 3 te stemmen. D, geld moet weghalen bij uitker De Korte een zorg zijn: daar vandaan. Het nogal aan de weg timr lekker. Echt 'goedkope' beloft niet de stijl van deze partij, t nng vormt het opkomen van deze partij uitgevonden 'echf ^oudetoeslag. Maar of ze daa voor het CDA moet ernstig be

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 2