D'66 op zoek naar het grote verband Nieuwe blokkade voor onafhankelijk Namibië Plannen voor basis-inkomen niet gestoeld op realiteit KABINE 4Tamili veilig ti E 1 PRETORIA INSTALLEERT WEER EENZIJDIG INTERIM-BEWIND IN WINDHOEK Belastingdi 25.000 ges Veelkleurig Reykjavik HET FENOMEEN VAN MIERLO BE STEM co; Papieren vuis DONDERDAG 20 JUN11985 ACHTERGROND Contactgroep Uit handen Op eerste gezicht DONDERDAG 20 JL PER JAAR REGERING WUZIG' EN LAND waar de mensen hun auto's en zelfs hun huizen niet op slot doen; dat bulkt van de energie, schóne energie, hoogstens een beetje naar zwavel rui kend; waar de lucht zo schoon is dat je het al na één dag merkt zonder één sigaret minder te hebben gerookt; waar je je koffers gerust even tegen een pilaar in de luchtha- venterminal kunt zetten om even een kop koffie te halen; een land ook waar de weinige politiemannen die je er ziet geen wapens dragen; welks hoofdstad op bijna ieder willekeurig punt uitzicht biedt op water en bergen; waar nog niet één procent van de beroepsbevolking werkloos is en waar men een van de hoogste inkomens per hoofd haalt en men zich met meer dan 408 auto's per 1000 inwo ners (1983) het meest gemobili seerde volk van Europa mag noemen. Dit land bestaat. Een in drukwekkend mooi en soms angstaanjagend woest eiland op de rand van Europa: IJs land. De kinderen leren er al op de lagere school drie talen. IJs- lands, Deens en Engels. In die volgorde van belangrijkheid. En nergens ter wereld worden de mensen ouder dan in IJs land waar mannen gemiddeld 73,7 worden en vrouwen 79,7. Desondanks is IJsland evenmin een paradijs op aarde als bijvoorbeeld Denemarken, Nederland of Luxemburg. De inflatie is niet meer zo extreem, maar nog steeds een belangrij ke zorg voor de no nonsense- re gering van de 53-jarige me vrouw Vigdis Finnbogadóttir. Anti-inflatie-maatregelen ver oorzaken onderhuidse politieke spanningen en er wordt gepraat over naderende stakingen. Aan de andere kant hoeft niet ge vreesd te worden dat de werk gelegenheid zal afnemen, zo verzekeren alle deskundigen in koor. Kleuren De zomers zijn er kort, hel der en koel, maar de winter heerst er de helft van het jaar. In de andere helft zijn naast de zomer ook nog de lente en de herfst samengeperst. Geen wonder dat de IJslanders, veel meer nog dan wij, gericht op de zomer leven. Tussen mei en september dienen de (kost) scholen als zomerhotels voor het groeiend aantal toeristen (nu ruim 80.000 per jaar). On derwijzers hebben zomerbanen als reisgids of assistent-hotel- manager. De kinderen prijzen met ijle stemmen kranten aan in Reyjaviks Austurstraeti of helpen, gestoken in blauwe pakjes, Amerikaanse toeristen en Scandinavische zakenlui met hun bagage in hotel Loftleidir, het enige hotel dat ik ooit heb WIM KOCK even. UITBLAZEN gezien met vlak voor de deur een parkeerplaats voor zaken- en privé-vliegtuigjes. Reykjavik moet wel de kleu- rigste stad van de wereld zijn. Zelfs de daken van de huizen zijn geschilderd in frisse kleu ren die aangenaam contraste ren met die van de gevels. Blauw, bruin, rood, roze, groen, geel in talloze tinten en veel wit. Hagelwit is ook de eigen aardige Hallgrimskirkja, een pompeus betonnen gevaarte, als de scherpe boeg van een reusachtig vikingschip, opge trokken op Reykjaviks hoogste punt. De kerk, genoemd naar een dichter, is nog steeds niet voltooid. Uitzicht Ik mis nu een Michelin- gjds. Brochures met stadsplat tegronden heb ik genoeg, maar die zijn voornamelijk gevuld met informatie over hotels, res taurants, disco's (Reykjavik is er trots op de grootste disco van Europa te hebben), wol winkels en verhuurbedrijven van auto's met vierwielaandrij- ving. Het boekje dat ik heb be machtigd door bemiddeling van het IJslands Verkeersbu reau in Hamburg bevat meer het soort informatie dat minis teries van Buitelandse Zaken over hun landen verstrekken. Het is bovendien minstens 15 jaar oud. Niemand schijnt te weten hoe lang er al aan de Hall grimskirkja wordt gebouwd. „Vijftig jaar", denkt iemand met wie ik in de bar van Loft leidir aan de praat raak. Ik meen echter ergens gelezen te hebben dat de architect in 1942 is geboren, dus dat kan niet. „Dan weet ik het ook niet", zegt ze, „in elk geval zo lang als ik me heugen kan." Ik schat haar op midden dertig. Of ik de kerk mooi vind. Nee, zeg ik. Er wordt gelachen. Men kent het antwoord. „Gek", zeggen ze, „wijzelf vin den het een mooi gebouw, maar alle buitenlanders zeggen dat het lelijk is. Wie heeft er ge lijk?" „Jullie natuurlijk." Dat blijkt het juiste antwoord te zijn want na een dag is me al duidelijk dat menige IJslander een licht maar volstrekt onge rechtvaardigd minderwaardig heidscomplex paart aan een pa triottisch getinte trots op eigen land en kunnen. De toren van de Hallgrims kirkja is hoog en je kunt er met een lift naar boven. Het uit zicht is, vooral op een kristal heldere dag, adembenemend. (Wordt vervolgd). ...38 O rww tiïïfffw' p; N De Hallgrimskirkja, nog altijd in de steigers. llinillllllllllllllllllllMlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllli? Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader, Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883. Sportredactie 076-236884. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41076-236326. Etten-Leur, Markt 28. 01608-21550. Goes, Klokstraat 101100-28030 Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957 Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150 Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementen, bij vooruitbetaling te voldoen: 22,97 per maand; 66,30 per kwartaal of 258,- per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleint|e® 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. T5 PAGINA 2 Door Paul de Schipper DONGEN - Z'n eerste optre den in de provincie na het roe rige D'66-congres van afgelo pen weekend. Het fenomeen Van Mierlo is terug en D'66 met hem. Redevoeringen houden wil hij niet. Contact met de kiezer, commu nicatie. Kijken of gehoor is voor de nieuwe boodschap van D'66. Is er plotseling echt iets aan de hand? Aftasten, kijken of het straks de moeite waard is lijsttrekker wor den. Van Mierlo gisterenavond in zaal Wilhelmina in Dongen. D'66 op zoek naar het grote verband of hoe lieg ik minder dan een ander om het volk de waarheid te vertellen. In de zaal zeker tweehonderd man. De leden uit Dongen en Oos terhout, en opvallend veel CDA-ers uit de wijde omgeving: Nieuwsgie rig geworden na de wederopstan ding. „Denk niet dat ik niets liever doe dan redevoeringen afsteken. Doe ik alleen als het absoluut onvermijde lijk is. Het afgelopen half jaar heb ik het twee keer gedaan. Het is veel belangrijker om te discussiëren dan om naar een ongevraagde mening te luisteren. Daar heb ik zelf steeds meer een afkeer van gekregen". Een aardig begin voor een man die plotseling weer in het volle licht staat. Van Mierlo, peuk in de hand, constateert dat er na zondag iets ge beurt in het politiek landschap, schetst dan het beeld van twintig jaar D'66, de partij, die geen etiket meer had: „Dat beeld moeten we doorbreken. Onze boodschap moet overkomen, want anders hoef ik er m'n nek niet voor uit te steken". „Het verband leggen tussen het dagelijks lot van de mensen en de machtscircuits". Het klinkt theore tisch, naar goede D'66-traditie. Nee, zegt Van Mierlo, „het verschil is dat de mensen het nu ook doorzien, be ter zelfs dan politieke partijen". Hij vertelt hoe de maatschappij is ver anderd, maar hoe de beddingen van de politiek behouden zijn gebleven: „Het bestuurscentrum wordt krampachtig in stand gehouden door lieden die daar een positie heb ben verworven, maar het potje past niet meer op 't dekseltje. Er worden wetten aangenomen, waar niemand behoefte aan heeft. Kijk naar de RSV, die wild-west story. Op iedere pagina van het eindrapport kom je het falen van ons politiek systeem tegen. De regering moet toezicht houden, maar doet dat niet. De ka mer moet de regering controleren, doet dat niet. Het gaat afzichtelijk mis en het kost een paar miljard en duizenden werklozen. Dat is het verband!". Hij slaat de hand voor de ogen, peinst, zegt dan: „Maar is die bood schap te vertellen? Het enige wat de minima vragen is: Kan er niet wat bij. Kun je in een labiele economie aandacht vragen voor nieuwe struc turen. Praten over het aanpassen van de spelregels. Ik geloof het wel. Na RSV is de maatschappij iets gaan voelen. En dat is de reden dat we bij D'66 het afgelopen jaar zijn gaan zien dat er een taak voor ons ligt". Van Mierlo is nog steeds de ket tingroker van toen. Het vuur en de overredingskracht is er ook nog. De man spreekt in korte directe zinnen. Hij overtuigt als een politicus die echt meent wat hij zegt maar z'n ge zicht is het vleesgeworden berg en dal van twintig jaar D'66. Hij rept van het rollenspel in de Haagse politiek: links en rechts, het simpel maken van problemen die niet simpel zijn. Over de macht die de macht bestuurt en structuren die er niet meer voor de burger zijn maar andersom. Over de eigen koers die de partij ditmaal wil va ren, als revolutionairen die noodge dwongen meedoen aan het spel. Het alternatief 'met de bijl de straat op gaan', vindt Van Mierlo weinig re delijk. Dus is het meedoen, zonder het verdacht te maken. Geen pro gressieve volkspartij meer. Van Mierlo: „Eén keer verraden zijn door de PvdA is genoeg". Iemand vraagt hem hoe hij dat wil overbrengen: „Jezelf profileren is je afzetten tegen een ander en daarin zijn we altijd te lief ge weest". Van Mierlo: „Weet ik niet zo gauw. Ik kan hetzelfde zeggen als vroeger op school: Ik zal m'n best doen, dat wil zeggen: Uitleggen. Vertellen dat we leven in het Land van Doen-Alsof. Dat de mensen te veel beloofd wordt. Duidelijk ma ken dat de ene mens minder liegt dan de ander en dat je moet zorgen dat jezelf zo min mogelijk liegt en (lachend) als je een keer liegt, dat je zorgt dat je niet gepakt wordt". Dat Hans van Mierlo - FOTO DE STEMXI0HAN VAN GURP we leven in het Land van Doen-Als of. Maar een toverformule, nee, die heb ik niet". Ja D'66, ineens uit de stengel schietend als een bloem die water krijgt. Een frisse Van Mierlo en een nieuw realisme getuige de vraag van een vrouwelijk partijlid: „Ja, machtstructuren doorbreken. Prachtig, maar hoe als we straks nog drie zetels hebben?". Van Mier lo, even nuchter: „We hebben zicht op de macht gehad, een zondeval ge daan. Nu gebeurt er weer iets. De toppen van de politiek reageren nog niet. Het land wel. Dat betekent dat D'66 een aktiepartij moet worden. Er moet een golf komen van onder af". Door Jan Bouwmans ZUID-AFRIKA behoort al geruime tijd tot de vaste nieuwshaarden van de wereld. Is het niet vanwege de toene mende interne onrust, waarbij als regel zwarte doden vallen door poli tiekogels, dan is het wel vanwege geheime of openlijke militaire ac ties in een van zijn buurlanden of zogeheten thuislanden. Daarnaast is de apartheid een permanent discussiepunt op vele internationale poli tieke podia, waarbij anno 1985 weer krachtig over de mogelijkheden van een eco nomische boycot wordt ge sproken. Met name in de Verenigde Staten is een ster ke boycotstroming op gang gekomen, die inmiddels ook het Capitool in Washington heeft beroerd. Namibië, het vroegere Duitse Zuidwest-Afrika, is een van de blokken aan het been van Pretoria in zijn in ternationale verkeer. Zuid- Afrika werd na de eerste we reldoorlog door de Volken bond, de voorloper van de huidige Verenigde Naties, tijdelijk belast met het be stuur over deze Duitse kolo nie. Zuid-Afrika heeft die tijdelijkheid nooit bestreden, maar toen de Verenigde Na ties dat tijdelijke mandaat wilden terugnemen teneinde Namibië naar de onafhanke lijkheid te leiden, bleek Pre toria niet bereid de macht te rug te geven. De smoes was heel door zichtig: de Volkerenbond heeft ons het mandaat ver leend en dus moet dat orgaan het terugnemen; dat dit or gaan niet meer bestaat, is jammer, maar de Verenigde Naties kan niet in de rechten treden van de Volkerenbond. De VN is nooit in staat ge steld om kracht bij te stellen aan zijn rechtmatige eisen aan Zuid-Afrika en dat heeft weer geleid tot het militaire De installatie van het interim-bewind in Namibië werd door de bevolking 'gevierd' met protestbetogingen die later door de Zuidafrikaanse politie uiteen werden geslagen. optreden van de SWAPO, de onafhankelij ksheidsbewe- ging voor Namibië. In 1978 presenteerde de zo genoemde Westerse Contact groep, bestaande uit de VS, Canada, Engeland, Frankrijk en West-Duitsland, een afge rond voorstel voor de onaf hankelijkheid van Namibië welk voorstel officieel werd aanvaard door de Veilig heidsraad in resolutie 435. In die resolutie wordt de SWA PO erkend. Zuid-Afrika heeft dat plan aanvankelijk aanvaard als basis voor on derhandelingen om gesprek ken vervolgens in een gepast tempo dood te laten lopen. Daarop installeerde Pretoria in de Namibische hoofdstad Windhoek eenzijdig de eerste interim-regering, die alle kenmerken had van een va- zallenbewind. Wijst Zuid-Afrika een on afhankelijk Namibië dan af en wil het dit grote gebied gewoon inlijven? Nee en ja. Doelstellingen en strategie van het blanke bewind in Zuid-Afrika zijn de laatste jaren steeds helderder ge worden. Centraal staat het behoud van de blanke alleen heerschappij. Alles wat die doelstellling bedreigt en in gevaar brengt, zowel van binnenuit als van buitenaf, wordt met sluwe politiek en/of harde militaire hand weggevaagd. Veiligstelling van blanke alleenheerschappij gebeurt in eigen land ondermeer door de politiek van de thuislan den waarbij zwarte Zuid- Afrikanen in feite het staats burgerschap wordt ontno men en economisch op water en brood worden gezet. Die zogenaamde onafhankelijke thuislanden vormen de eerste buffer rond het blanke bol werk. Veiligstelling van de blanke alleenherschappij is echter ook erg gebaat bij he gemonie over geheel zuide lijk Afrika. Die hegemonie tracht Pretoria te realiseren en bestendigen langs de weg van economische afhanke lijkheid en dat lukt vrij aar dig. De zogeheten Frontlij n- staten, die gezworen hebben het apartheidsbewind met alle kracht te zullen bestrij den, eten in feite uit de ruif van Zuid-Afrika en maakt ze tot tandeloze leeuwen. Ook het marxistische Mozambi que van Samora Machel heeft via de Nkomati-ak- koorden het hoofd gebogen. Een apart hoofdstuk vormt nog Angola en Namibië, die niet alleen aan elkaar gren zen, maar in het beleid van Pretoria's ook aan elkaar zijn gekoppeld. Zuid-Afrika's po litiek is erop uit in beide lan den bevriende regeringen aan de macht te brengen waardoor de ring van buffer staten gesloten is. Wordt An gola vooral militair bewerkt via steun aan de guerrillabe weging Unita van Jonas Sa- vimbi, geheime commando operaties zoals niet zo lang geleden tegen de olie-instal laties van Cabinda en blik- semoperaties tegen SWAPO- vestigingen, in Namibië kan Pretoria zich verlaten op po litieke middelen. Een van die politieke mid delen is de deze week geïn stalleerde tweede interim- regering in Windhoek. Zuid- Afrika heeft van deze tweede tussen-regering meer werk gemaakt door er ook verte genwoordigers in op te ne men van authentieke natio- nalistisch-Namibische oor sprong. Pretoria geeft ook veel zaken uit handen, behal ve uiteraard defensie, bin nenlandse veiligheid en bui tenlands beleid. Of hierdoor de kans wordt vergroot dat het bewind in Windhoek in derdaad wortel zal schieten in de Namibische maat schappij en daardoor gezag wint bij de bevolking en zo geleidelijk aanspraak kan maken op wettigheid, is de vraag, maar daarop mikt Zuid-Afrika. Ten koste van alles wil Pretoria voorkomen dat de SWAPO, die tot nu toe door de meerderheid van de Namibische bevolking wordt gesteund, de macht in han den krijgt en dat zou zeker gebeuren als resolutie 435 van de VN-Veiligheidsraad wordt uitgevoerd. De eenzij dige installatie van een nieu we tussen-regering „als blijk van de wil Namibië onafhan kelijk te maken" is in feite een doelbewuste nieuwe blokkade voor uitvoering van resolutie 435. Zuid-Afrika wil de SWA PO ook via Angola uitscha kelen. De strategie daarvoor lijkt te zijn het bewind in Loeanda zo murw te maken dat Unita-leider Savimbi in de landsregering wordt op genomen. Savimbi moet er dan voor zorgen dat de SWA PO elke basis in Angola wordt ontnomen. Militair ge neutraliseerd zou de SWAPO dan alleen nog een normale politieke strijd resten tenein de zich een plaatsje te vero veren in de door Pretoria ge schapen en gecontroleerde Namibische machtsstruc tuur. Daarmee zou tegelijk het VN-plan voor Namibië van binnenuit om zeep zijn gebracht, omdat de SWAPO immers de onafhankelijk heidsstrijd zou hebben opge geven. Pretoria heeft zich voor deze politiek de nodige tijd verschaft door met steun van het Reaganbewind de eis te stellen dat van een onafhan kelijk Namibië geen sprake kan zijn zolang er Cubanen zijn in Angola. Toen Fidel Castro niet zo lang geleden publiekelijk verkondigde dat over terugtrekking viel te praten als er veiligheidsga ranties voor Angola konden worden verkregen, was dat in feite een streep door Pre toria's rekening. De mislukte geheime commando-operatie op de olieraffinaderij van Cabinda had mede tot doel ervoor de zorgen dat de Cu banen ofwel onvoorwaarde lijk vertrekken of ten gerieve van Pretoria's Namibië-poli- tiek voorlopig gewoon in An gola blijven. Van onze Haagse redactie DEN HAAG - „Het lijkt revolutionair, maar dat is het niet." Wat prof. De Wit, voorzitter van de Wetenschappelijke Raad voor het Rege ringsbeleid (WRR), be treft is een basisinko men niet een wondere droom van de Voedings bond FNV, Emancipa- tieraad of klein links. Het liefst vergelijkt hij het met het ontstaan van de kinderbijslag of met toeslagen die in deze „pluriforme maatschap pij" uit de rijkskas rol len. De man onder wiens lei ding het WRR-plan voor de herziening van het sociale stelsel is uitgebroed, prof. Douben, houdt zich liever aan een vergelijking met spoorlijnen. Zijn plan is zo'n lijn. Dat van het kabinet spoort mee, maar op rails die er vooralsnog naast liggen. „Ergens aan den einder ont moeten die twee elkaar", zegt Douben, ogenschijnlijk mik kend op de jaren negentig. Het kabinet ziet die einder niet. Volgens minister De Koning (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) biedt het WRR-plan te weinig aan mensen die het echt nodig hebben en is het overbodig voor de anderen. De WRR heeft met deze - om het VNO te citeren - „mengeling van half radicale en traditionele ideeën" de boot gemist. Niet alleen om dat het stelsel als mosterd na de maaltijd komt en de roep om rust voor de uitkerings trekkers met de dag groter wordt, maar ook omdat het hele plan stoelt op de gedach te dat wie niet werkt weinig te verteren heeft en houdt. Op het eerste gezicht lijkt een basisinkomen voor ieder een niet zo gek. Want met een dergelijke bodem in het inko men zouden banen met onge wone arbeidstijden aantrek kelijker worden, arbeidstijd verkorting kan erdoor wor den gestimuleerd en de deur voor allerhande vormen van deeltijdarbeid zou kunnen worden opengegooid. Het probleem schuilt niet alleen in de financiering, maar ook in de gedachte aan een basisinkomen zelf. Na tuurlijk is het basisinkomen met een beetje goede wil te ^vergelijken of te verwisselen met de toeslagen die het ka binet straks wil bieden aan hen die er samen niet in sla gen het hoofd boven water te houden. Maar een basisinkomen suggereert meer. Suggereert dat iedereen boven de 18 in eens een uitkering krijgt. Op papier is dat zo, maar in de praktijk niet. Voor werken den wordt de basisuitkering in de bruto-lonen verwerkt, het basisinkomen van niet- werkende partners wordt Prof. N. Douben weggepoetst door belasting verhoging en wil iemand een bijstandsuitkering, dan telt het eventuele inkomen (ook basisinkomen) van een part ner mee. Met andere woor den: het levert per individu geen economische zelfstan digheid op. lit i i i S - FOTOARCHIEF DE STEM Maar de grootste grief te gen het plan schuilt in de werkloosheidsuitkeringen. De WRR verlaat de traditio nele gedachte van solidariteit in de huidige verzekeringen: samen en naar draagkracht je verzekeren tegen risico's van ziekte en werkloosheid. Waar in de kabinetsplan nen werklozen en arbeidson geschikten in halfjaarlijkse stappen al snel op het sociale minimum terechtkomen, vindt de WRR dat de over heid niet méér moet regelen dan een uitkering ter hoogte van dit sociale minimum. En de WRR gooit alle uitkerin gen op één hoop. Of het nu om werkloosheid, om ar beidsongeschiktheid of zelfs ziekte gaat. Voor alle duidelijkheid: in de WRR-plannen is het so ciaal minimum niet gekop peld aan de lonen, maar aan het gemiddeld inkomen per hoofd van de bevolking. Schommelt de economie en blijft er voor koopkracht of loonsverhoging niets over, dan schommelen de uitke ringstrekkers naar hartelust mee. Dan te bedenken dat het kabinet nu al - omdat de koppeling tussen uitkering en loon uit bezuinigingsdrift tijdelijk is bevroren - met forse, eenmalige toeslagen bij moest springen om in elk ge val de koopkracht van de laagstbetaalden veilig te stellen. Werkenden die bij ziekte, arbeidsongeschiktheid of werkloosheid willen voorko men dat ze met een klap te rugvallen op het sociaal mi nimum, moeten zich vrijwil lig bijverzekeren. De parti culiere verzekeraars krijgen er een hele kluif aan, want Douben en de zijnen menen dat de overheid hen moet verplichten iedereen die zich aanmeldt, te verzekeren. Dat neemt niet weg dat onmid dellijk de gedachte post vat dat alleen werkenden die ge noeg verdienen om hoge pre mies te betalen, zich afdoen de kunnen verzekeren. De WRR laat van de socia le zekerheid boven het so ciaal minimum zogezegd niets over. De vakbeweging mag dan proberen bij de werkgevers wat bovenmini- male uitkeringen (zoals nu gebeurt bij het ziekengeld en WAO-uitkering) los te peute ren, de arm van de overheid reikt zover niet. Niet voor de uitkeringsgerechtigden, niet voor de werkenden. Want als een basisinkomen wordt in gevoerd, kan - aldus de WRR - ook het wettelijk mini mumloon op de helling. Het moet weg omdat het nog alles in zich draagt van een huis- houdinkomen en dus indivi dualisering van de lonen in de weg staat. „Wij bieden geen uitge werkte blauwdruk", zo zei De Wit tijdens de presentatie. De WRR heeft die pretentie ook niet gehad. Maar in de pogin gen om de spanning tussen sociale zekerheid en inkomen weg te nemen, de concurren tie tussen de uitkeringen te verkleinen, lijkt te veel een florerende economie op de achtergrond te zijn gezet en niet de realiteit van alledag. Ook al zegt Douben „heus niet in het luchtledige te heb ben gewerkt" en verwijt hij de commentatoren „een klein deel van de problematiek bij de kop te pakken om het hele rapport om zeep te helpen." DEN HAAG WASHINGTf (REUTER) - Namens pre dent Reagan zal de Ame kaanse vice-president Geor Bush bij de Nederlandse ref ring 'krachtig' aandringen plaatsing van de kruisrakf ten. Dit heeft een Amerikaan regeringsfunctionaris ve klaard. Bush brengt komen dinsdag en woensdag een t zoek aan Den Haag als ondf deel van een 11-daagse Eur pese rondreis. b Mist Van onze DEN HAAG - De belasting deld 25.000 verzoeken om g gen en een inspecteur te bes De dienst velt pas een oo vuldige afweging. Daar koi te pas. Dat zei directeur-genera dienst bij de presentatie vai van het persoonlijk ingrijp Financiën) in een enkel ine directeur Wibo v.d. Linde, vallen moet de staatssecret antwoorden voor de Tweedi Alle gevallen die op het b recht komen gaan buiten d< ken zijn meestal afkomstig staatsssecretaris wordt met heeft de bevoegdheid tot he slag. Daarvoor is hij polit teur-generaal vindt overig in deze zaken een terughou flictsituaties tussen de sta kan de vaste commissie vo( mer worden ingeschakeld. De heer Boersma ziet tl plicht van de staatssecretar gevallen waarin hij persooi teem heeft geen zin indien d het departement van Finani Van onze J DEN HAAG - De regering zie inzake de Tamilproblematiek vast aan de mogelijkheid Tai krijgen, terug te sturen naar dan wel het land van eerste op „De feiten in het rappor Wijnaendts zijn ook door an dere rapporten niet weerspro ken. Waar er sprake is vai rapportages waarin gesteli wordt dat Tamilis om veilig heidsredenen beter niet terug gezonden kunnen worden, beurt dat niet op basis van telijke argumenten maar of grond van gevoelens en inter pretaties." ge fei Dat stelde minister Van der Broek (Buitenlandse Zaken gistermorgen tijdens een mon deling overleg met de vaste kamercommissies voor Justi tie en Buitenlandse Zaken. Dat overleg werd gehouden als voorbereiding op het ka merdebat van volgende week. Volgens de minister blijkt uit niets dat Tamils die terug keren ook maar één haar ge krenkt wordt. Van detentie is de regering (op drie gevallen van korte duur na) evenmin iets bekend. In het overleg meldde staats secretaris Korte van Hemel (Justitie) dat de stroom Tamil- vluchtelingen -er zijn er nu zo'n 3500- sinds half april bij na is opgedroogd. Toen maak te het ministerie van WVC be- MET de afronding van het deba n de jaren negentig, gisteren in yoor minstens twee nieuwe kerr instantie zijn nu, de Eerste Kam leitswereld en de lagere overhec De twee dagen durende pari "Olgens verwachting verlopen: c ae VVD, verzet van de oppositie ja mits' viel ditmaal in tweeën i «oor de nieuwe centrales voord e niilieu-effecten volgens de w< -Namens het kabinet ging min uimtelijke Ordening) gisteren i gaarden akkoord. En waarom mits' het gevaar in zich bergt ni 2|jn. Vergunningaanvragen mi 9ronden zich daartegen verzett eerd; ook als aan de CDA-vo< oaan. vpH* CDA had dan ook zijn ge han als het 2iin instemming me aa opgeschort totdat aan de g< als Het de minister he nder meer het jaarlijks Elektr na te laten heeft het CDA zijr

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 2