ITBMUiUö BflffigBEB oskouse metro: 2 xportsucces ordt 50 jaar SIVECARS" DE SMAAK. i A w m STER W5 Twinkeltje Schieting Prijskaarting kermisschietin- gen schieting schieting Vijand 'Verontrust' u Zwart-wit Exporteren Importen Aanhouder Verschuiving Confrontatie Zwaartepunt A63 '85 '78 '84 '72-79 '79 ,'80-'81-'82 '75 '85 '81 '82 '84- '81 '84 '77 t/m '84 OCCASIONS rATERDAG 15 JUN11985 James Bond ingezet in handelsoorlog met Japan ^eugens, diefstal en chantage ehoren tot het arsenaal van de apanners, zo stelde r. R. Hamersma, een belangrijke dviseur van de Phihps-top, in een interne nota die in het kader van de 'hilips-campagne bij de Europese xmimissie in Brussel tijdig uitlekte. )e strijd tussen Philips en de apanse concurrentie is hevig en rordt zelfs gestreden via de iieuwste James Bond-film voor geloogde grenen I boerenmeubelen, ge-1 schenkartikelen, jonge mode. Weststraat 68 01177-1271 Aardenburg. op zat. 15 juni bijl J v.Schayck, Vogelwaarde Aanvang 14.30 uur. op zondag 16 juni bij W Blommaert, Hulst. Begin 14.30 uur. Graauw in Café V. de Caluwé op de liggende wip op zat. 15 zon. 16 en maand. 17 juni I Aanvang 14.30 uur. Op maandag zonder vizier. Zondag 16 juni in Café 't Kuipke te St I Jansteen. Aanvang 14.301 uur. Zaterdag 15 juni in de Herberg te Zuiddor-1 pe. Gratis 50,-, aanvang 14.30 uur. Door Louis van de Geijn 'A view to a kill' heet de nieuwste James Bond-film. Bij de première in Londen behoorde behalve Prins Charles en Lady Diana ook Philips- president dr. W. Dekker tot het pu bliek. Want Philips figureert met een groot aantal apparaten in de film, van een om gebouwde Philishave en een pocket me mo tot computers en bewakingsinstalla ties. De film gaat over een industrieel ge vecht om de wereldheerschappij in de micro-electronica. Monopolies en be- drijfsspionage vormen de elementen waarin James Bond met het gebruikelijke kunst- en vüegwerk tot zijn recht kan ko men. Er is weinig fantasie voor nodig om de stap te zetten van het script van deze door Philips gesponsorde film en de wer kelijkheid zoals dit Eindhovense concern die schijnt te zien. Japanse kongsies zijn vol listen en lagen doende de laatste in dustriële kansen van Europa te vernieti gen, zo wil Philips doen geloven. De Bond-film schijnt heel aardig te passen in deze beeldvorming. Philips-woordvoerder Eef Brouwers deed geen poging om de harde conclusies van Hamersma over de Japanners te re lativeren en gaf de man ruimschoots de gelegenheid om zijn verhaal aan de pers toe te lichten. Philips ziet de confrontatie met Japan inderdaad steeds meer in oor logstermen. „Jullie helpen de kogels ma ken, die jullie straks zelf zullen treffen", waarschuwde vice-president Van der Klugt onlangs in een Amerikaans zaken blad: Concern-president dr. Wisse Dekker, die zelf jarenlang in Japan heeft gewerkt, verlegt zijn activiteiten steeds meer naar de internationale katheders waar hij pleit voor een werkelijke integratie van de Europese markt en een gezamenlijke in dustriële strategie. Dat is ook één van de redenen waarom hij volgend jaar de da gelijkse leiding van het concern uit han den geeft. Eén van de middelen die Phi lips klaarblijkelijk ziet om Europa te ver enigen is onophoudelijk te wijzen op het bestaan van een gezamenlijke vijand die de verdeeldheid van Europa grijnsla chend aanziet: Japan dus. Deze beeldvorming door Philips roept vanzelfsprekend irritaties op bij de Ne derlandse bedrijven die bij de import uit Japan zijn betrokken. Directeur A.G. van Velzen van Sony-vertegen- woordiger Brandsteder reageerde 'meer verdrietig dan kwaad' dat Philips naar dit soort middelen grijpt om de publieke opinie en de beleidsmakers in Europa te beïnvloeden. De 'Dujat' een organisatie van Neder landse bedrijven die bestaan van de in voer uit Japan, gaf onlangs een verkla ring uit waarin zij zich 'ernstig veront rust' toont over de beschuldigingen van Philips. De Dujat (Dutch Japanese Trade Federation) hamert op het grote dR P-r I 0 'A*!,..;' jL-, V: A James Bond (Roger Moore) als Philips-promotor. belang van vrije handel voor de Neder landse economie. Een anti-Japanse hou ding kan bijdragen tot het opwerpen van Europese tariefmuren en zal de uitvoer naar Japan en het tot stand komen van Japanse investeringen in Europa niet hel pen. Niet verbazend, zo'n reactie uit de hoek van het bedrijfsleven dat juist alle belang heeft bij de Japanse successen. Dat blijkt wel uit het feit dat de belang rijkste activiteiten van deze organisatie van importeurs er op zijn gericht, de uit voer naar Japan te bevorderen om zo de politieke druk van de Brusselse ketel te halen. Maar ook meer afstandelijke waarne mers blijken zich te ergeren aan de mys tificaties die Philips opwerpt en het ver bale geweldde grofheid van de middelen die daarbij worden gebruikt. „Dat rap port geeft wel een heel merkwaardige zwart-wit-schildering", vindt drs. J. Gie bel. Hij was tot voor kort directeur van de Economische Voorlichtingsdienst van het ministerie van Economische Zaken. In 1982 schreef hij het boek 'Japan, crea tieve economie tussen Oost en West' (Aula Paperback 72). „Japan af te schil deren als een soort demon, ook al is het een formidabele concurrentiemacht, dat gaat mij te ver. Om de eenvoudige reden dat Japan behoort tot de vrije, hoog ont wikkelde industriële wereld". Het beeld dat Philips oproept over Ja pan doet Giebel te veel denken aan de si tuatie in de jaren dertig. Toen bediende Japan zich inderdaad van een agressieve strategie om de gevestigde textielindus trie in het westen te ondermijnen, maar dat gebeurde in een periode dat het land zich ook militair opmaakte voor een ver overingstocht. Eén van de elementen in het Philips- verhaal over Japan betreft de manier waarop de Amenkaanse radio- en tv-fa- brikanten van de kaart zijn geveegd. De ze strategie richt zich, aldus het Eindho vense concern, nu op Europa. En als de industrie eenmaal deze consumenten markten heeft moeten prijsgeven, is de nederlaag in de sector van professionele electronica (computers, telecommunica tie e.d.) een kwestie van tijd. Daar zetten objectieve deskundigen toch een paar kanttekeningen bij. Eén van de oorzaken van de ondergang van de Amerikaanse audio/video-industrie ligt in de volstrekte onderschatting van de vlucht die deze markt zou nemen. De fabrikanten heten hun oren te veel han gen naar de groothandel, die het multi functionele gebruik van het tv-scherm grotelijks over het hoofd zag. Toen bleek dat de industrie een kapitale strategische fout had gemaakt, was het al te laat. Het feit dat Philips, zich wél bewust van de perspectieven, zich (tot dusver) als enige concurrent van betekenis kon handha ven, illustreert dat de Amerikaanse indu strie zelf de boot miste. „De Japanners hebben het natuurlijk na de oorlog betrekkelijk gemakkelijk ge had", geeft de heer Giebel toe. „Ze kre gen de beschikking over fenomenale af zetmarkten". Om te beginnen 120 mil joen Japanners, daarbij gevoegd 230 mil joen koopkrachtige Amerikanen. Maar de uitgangspositie voor de industriële ra ce was verre van ideaal. Japan is een dicht bevolkt eilandenrijk, vrijwel zonder grondstoffen en een zeer beperkt land bouwareaal. Giebel: „Voor Japan geldt als voor geen ander land: importeren en exporteren of sterven". Het succes waarmee dat gebeurt, blijkt uit de groeiende overschotten op de lo pende rekening van de handelsbalans. Typerend voor het aanpassingsvermogen van de Japanse industrie dat ze juist haar enorme kwetsbaarheid (de afhankelijk heid van geïmporteerde energie) na de oliecrisis van 1973 omzette in haar voor deel. Door het inzetten van computers, robots en andere apparatuur steeg de produktiviteit sneller en nam de kop- stprijs meer af dan waar ook. Omdat het niet zo gemakkelijk is toe te geven dat je concurrent het beter doet, beklagen industrieën in het westen zich hartgrondig over de hindernissen op de Japanse markt. De aandacht wordt niet zo zeer gevestigd op de export (die overi gens niet weinig wordt geholpen door de hoge dollarkoers), maar op de geringe Ja panse importen. Inderdaad is er een protectionistische folklore, zoals het voorschrift dat bloem bollen eerst een jaar in een quarantaine- veld moeten staan voordat zij verhandeld mogen worden. Op veel gebieden zijn de tariefmuren echter geslecht en de techni sche valstrikken opgeruimd. Daarmee is echter de Japanse klant voor de Europese of Amerikaanse impor teur nog allerminst binnen bereik geko men. Zij stuiten vaak op wat de heer Gie bel noemt 'het commerciële bamboegor dijn' dat voor de Japanse markt hangt. Om te beginnen is de Japanse consument weinig gesteld op buitenlandse produk- ten. Het welslagen van de merkwaardige import-promotie onder het Japanse pu bhek is daarom bij voorbaat twijfelach tig- Veel meer dan Franse parfum, Schotse whisky en dergelijke 'specialty's' met snob-appeal kon men aanvankelijk niet importeren. „Maar Japan is een hoog ontwikkelde markt", aldus de heer Gie- e Moskouse metro, door de Russen zelf aangeprezen als het achtste wereldwonder, zal dit jaar haar vijftigste verjaardag vieren met alweer een uitbreiding van het ondergrondse vervoerssysteem. Nergens ter wereld wordt er zo veelvuldig gebruik gemaakt van de metro als in Moskou. Acht miljoen reizigers reizen per dag over de meer dan 200 kilometer lange rails tussen 120 stations heen en weer. i: De Japanse industrie kon zich ontwikkelen achter een 'commercieel bamboegordijn'. - FOTO'S ARCHIEF DE STEM bel, „en marketing deskundigen weten dat daarin alles te verkopen is. Mits het qua prijs en distributie maar goed wordt aangepakt. Er zijn aanwijzingen dat het Japanse importbeleid verandert. Maar ook hier büjft gelden dat slechts de aan houder, de agressieve marketeer, zal win nen". Maar het is bovenal de structuur van de Japanse markt die buitenlandse fir ma's parten speelt. De plaatselijke indu strie beheerst grotendeels de distributie. Alleen door kunstgrepen kom je daar tussen. Zo moest Philips zijn toevlucht nemen tot de kappersbranche om scheer- apparaten te slijten. En zo tracht Natio nale Nederlanden via de benzinestations verzekeringen aan de Japanse man te brengen. Het is duidelijk dat de opmars van Ja pan als industriële natie aardverschuivin gen teweeg brengt op de wereldmarkt. Economische strategen zijn het er over eens dat het zwaartepunt in de interna tionale handel zich verlegd van het westelijk halfrond naar het 'Pacific Ba- sin', met Japan als centrum, met Korea, Singapore, Taiwan en straks ook de Volksrepubliek China als achterland. Schendt de BV Japan daarbij de inter nationale orde? Drs. Giebel: „Wat is de internationale orde? We hebben een at- lantische, een Europese cultuur. Daar naast is een andere cultuur in opkomst, die andere spelregels heeft voor de sa menleving. Het misbaar dat nu wordt ge maakt is het wapengekletter, dat gepaard faat met het feit dat Japan, de V.S. en luropa elkaar moeten vinden in een heel nieuw stel spelregels voor de internatio nale handel". Organisaties als de GATT (internatio nale handelsconferentie), de OESO (or ganisatie van de tien economisch belang rijkste landen) zijn doortrokken van het westerse denken de welvaartsmaat schappij, het individualisme, het socialis me). Het succes van Japan betekent dat andere waarden (zin voor samenwerking, discipline, bereidheid tot sober leven, aanpassingsvermogen) hun plaats moe ten krijgen in dergelijke fora. Japankenner drs. J. Giebel is geneigd om het handelsconflict tussen Japan en de westerse industrielanden te zien als de Door Martin Walker Een uitbreiding van het metro-sys teem in Moskou is noodzakelijk, maar over de manier waarop dat zal moeten gebeuren, wordt nog heftig gediscussieerd. Volgens de ene groep ontwerpers heeft Moskou nog een ringlijn rond het centrum nodig om het reizen tussen de nieu we buitenwijken van de stad te ver gemakkelijken. Nu is de situatie nog zo dat iemand, die in het zuid westen van Moskou woont, vaak eerst naar het centrum van Moskou moet reizen om daar vervolgens over te stappen op een metro die hem weer naar een ander station in het zuidwesten brengt. De tweede groep ontwerpers, die het f>leit lijkt te gaan winnen, zegt dat er re- atief gezien te weinig mensen gebruik zouden maken van deze ringlijn. Volgens hen is het beter om het aantal lijnen in het centrum uit te breiden. De moderne metrostations van Moskou vormen een scherp contrast met de prachtige kunst werken die in de jaren dertig werden ge bouwd en voorzien zijn van schitterende kroonluchters, marmeren muren, mo zaïeken en standbeelden. De stations moesten toonzalen van Sovjet-kunst wor den: Niets was immers te goed voor de arbeiders die van de metro gebruik maakten, aldus Stalin. Het rijkst versierde en naar moderne maatstaven meest kitscherige station is dat van Konsomolskaya, dat super kit scherigheid combineert met gothische bouw en zelfs nog iets van een oriëntaal se bazaar weg heeft. Andere stations, zoals het Mayakovs- kaya-station, dat tijdens de oorlog ge bruikt werd als schuilkelder en waar Sta lin de inwoners van Moskou nog heeft toegesproken, bieden nog altijd een ele gante en imponerende aanblik. De Moskouse metro is zelfs tot een van de exportsuccessen van de Sovjet- Unie uitgegroeid. Ontwerpen en treinen vinden gretig aftrek in Oost-Europa en het westen zou heel wat kunnen leren van de betrouwbaarheid waarmee het Moskouse systeem functioneert. Tijdens het spitsuur komt er eens per minuut wel een trein langs en borden op het perron geven aan hoeveel minuten en seconden geleden de laatste trein het station pas seerde. Langer dan drie minuten op een aansluiting wachten is genoeg reden om een klacht in te dienen. Aan het einde van vorig jaar gaf het poütbureau toestemming het aantal me trosystemen in het land aanzienljk uit te breiden. Tot 1970 waren Moskou, Lenin grad en Kiev de enige steden met een metro. Tegenwoordig kunnen ook de in woners van Tbilisi, Minks, Kharkov, Tashkent en Yerevan gebruik maken van de ondergrondse. Later dit jaar zullen er nieuwe metrolijnen geopend worden in Novosibirsk in Siberië en in de industrie stad Gorky, een stad die niet toeganke lijk is voor buitenlanders maar in het Westen bekend is als de stad waar An drei Sakharov naar verbannen is. „Alles wijst erop dat in steden met een inwonersaantal boven de een miljoen een metroüjn verreweg het beste transport middel is, niet in het minst omdat de groei in het aantal privé-auto's verkeers opstoppingen in de stad veroorzaakt en verhindert dat de bussen op tijd rijden", zegt Juri Kruk, hoofd van het Moskouse metrobouwbedrijf. „En wanneer je het over de echte grote steden hebt, zoals Moskou en Leningrad, dan is de manier waarop zo'n metrosysteem uitgebreid wordt van cruciaal belang." Omdat Leningrad aan de kust ligt, kan de metro daar alleen naar het binnenland toe worden uitgebreid. Het stadsbestuur heeft het nationale bureau voor ruimtelij- voorbode van een historische confronta tie tussen twee culturen. Dat laat zich niet even op een topconferentie uitpra ten. „Dat is een groeiproces van jaren". Hij laat er weinig twijfel over bestaan dat hij de Japanse als de sterkste ziet. Dra matisch hoeft dat niet te zijn. Het is in de geschiedenis meer voorgekomen dat cul turen elkaar wederzijds beïnvloedden. Het antwoord van het westen kan in elk geval niet in de imitatie van de Ja panse ziel liggen. „De Japanners zijn heel andere mensen dan wij westerlingen. Zij zien de werkelijkheid anders dan wij". Een centraal thema voor de Europese economie zou het doen herleven van het ondernemerschap moeten zijn, aldus drs. Giebel. Hij noemt met ontzag Fokker-di recteur Swarttouw en...Philips-president Dekker. „De opgave die deze man zich stelt is niet gering hoor". Overigens zal veel van het noodzakelijke nieuwe elan uit het middelgrote en kleine bedrijf moeten komen. Tot een open handelsoorlog zal Japan het intussen naar de mening van de heer Giebel niet laten komen. Regering en be drijfsleven zijn er zich terdege van be wust dat het land niet zonder de Ameri kaanse en Europese markten kan. Nóg niet, want de Japanse strategen zullen in in toenemende mate ongetwijfeld de ba kens van de export gaan verzetten naar de Zuidoost-Aziatische regio. In de eer ste helft van de éénentwintigste eeuw zal daar het economische zwaartepunt ko men te liggen. Intussen zijn de grote Japanse firma's, onder regie van het ministerie van han del, ertoe overgegaan zich in de westerse afzetmarkten zelf te gaan vestigen. Dat mes snijdt aan twee kanten: investerin gen ter plaatse creëren werkgelegenheid en verminderen de kritiek op de export overschotten. Tegelijk snuift Japan ge makkelijker op wat zich hier aan nieuwe technologie ontwikkelt. Europa kan daarvan profiteren, meent drs. Giebel. Zoals de vestiging van vele Amerikaanse bedrijven in de jaren vijftig een technologische impuls heeft gegeven, kan de Japanse inbreng helpen bij de re novatie van de Europese industrie. Niet alleen technologisch, maar vooral ook op het vlak van managementtechnieken kan Europa veel leren. Als de imitators van weleer althans worden geaccepteerd als leermeesters. De Moskouse metro: drie minuten wachten? Klacht indienen! - FOTO ARCHIEF DE STEM ke ordening weten te overtuigen dat het economisch gezien gunstig is nu al nieu we lijnen aan te leggen, zelfs voordat de nieuwe buitenwijken zijn opgetrokken waar de passagiers van de toekomst zul len gaan wonen. In Moskou is de discussie tussen de voorstanders van een nieuwe ringlijn rond het centrum en de aanhangers van een uitbreiding van het aantal snelle me troverbindingen in het centrum uitge groeid tot een discussie over de toekomst van de stad zelf. Hoewel binnenlandse paspoorten tien jaar geleden werden af geschaft, moeten inwoners van Moskou in het bezit zijn van een woonvergun ning: Een bureaucratische maatregel die bedoeld is om de anders onbedwingbare groei van het aantal inwoners van Mos kou tegen te gaan. Volgens de voorstanders van uitbrei ding van het aantal metrolijnen in het centrum maakt hun systeem het mogelijk de uitbreiding van Moskou onder con trole te houden en te beperken tot de nieuwe microsteden, die op dit moment aan de rand van Moskou verrijzen. De ringlijn-supporters zeggen dat door het aanleggen van een nieuwe ringlijn deze microsteden zullen kunnen groeien, zon der het toch al overvolle metrocircuit in het centrum van Moskou nog meer te be lasten. Copyright The Guardian

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 33