EG hoopt met politiek secretariaat te scoren Gorbatsjov uit vernietigende kritiek op eigen ministers Geslachtshormonen kunnen groei van kinderen nadelig beïnvloeden Vakmanschap herken je zo. ffïo&cfl VNO vi Bejaarden en uitvoerings organen in de knoei door aanpassing AOW GEMEENSCHAP ROMMELT IN DE MARGE KANS OP AANRAKING MET PREPARATEN VOOR CONSUMENT ZEER KLEIN DE STEM C( Grote scho< DONDERDAG 13 JUN11985 ACHTERGROND PAGINA; Acceptabel Helft Door Pieter Eggen DE UITBETALING van de aow (Algemene Ouderdomswet) blijkt de uitvoeringsorganen flink in de nesten te heb ben gewerkt, sinds die aow op 1 april van dit jaar aangepast werd aan de richtlijn voor de ge lijke behandeling van mannen en vrouwen. Duizenden bejaarden blij ken als gevolg van 'foutjes' en tijdgebrek vele honderden guldens minder AOW te krij gen, dan waarop zij recht hebben. De ministeries van Financiën en Sociale Zaken zijn naarstig op zoek naar een mogelijkheid om de pro blemen op te lossen, maar dat kan nog wel even op zich la ten wachten. Wat is er aan de hand? Sinds 1 april krijgen gehuw de 65-plussers hun AOW op een andere manier dan daar voor. Man en vrouw krijgen op dit moment ieder de helft van het bedrag, dat de man eerst alleen kreeg. Het was het Tweede Ka merlid Ter Veld (PvdA) die tijdens de parlementaire be handeling van deze wetswij ziging - eind januari van dit jaar - het eerste wees op een 'kleine' complicatie. Als sa menwonenden of een echt paar ieder apart geld krijgen worden zij 'tweeverdiener'. En dan komt de fiscus om de hoek kijken; immers de be lastingvrije som van de ene (de alleenverdienende man) wordt met de helft vermin derd en zijn vrouw krijgt een eigen belastingvrije som (die ze daarvoor niet had). Nu was er geen vuiltje aan de lucht geweest als de wets wijziging niet op 1 april maar bijvoorbeeld op 1 januari was ingegaan. Dat komt omdat- de fiscus belasting heft over een heel kalenderjaar; van januari tot januari. Dat betekent dus dat die alleenverdienende AOW- er, die plotseling 'tweever diener' is geworden door de fiscus wordt behandeld alsof hij het hele jaar 'tweeverdik ner' was. De man heeft dus een deel van het jaar een te grote belastingvrije som ge had, zo redeneert de belas tingdienst. Hij zou dus nog een flinke navordering van de fiscus moeten krijgen. Politiek Den Haag begreep dat dit nooit de bedoeling van de wet kon zijn en na driftig overleg tussen de ministeries van Sociale Zaken en Finan ciën werd besloten een over gangsmaatregel in te voeren. Die hield in dat over de AOW-helft van de man een extra bedrag aan belasting zou worden geheven (zijnde ƒ26,50) en dat men dit jaar over het AOW-deel van de vrouw geen belasting zou heffen. En toen kwamen de pro blemen. Want de uitvoe ringsorganen als de Sociale Verzekeringsbank en het ABP (voor ambtenaren) kon den die laatste maatregel niet tijdig invoeren. Die had den ze ook pas twee dagen voor de wetswijziging inging met de post binnengekregen. Staatssecretaris De Graaf: ...een fiscale zaak die nieuw is voor mij.... - FOTO ARCHIEF DE STEM Gevolg: De extra inhou ding bij de man ging in de meeste gevallen keurig door, maar bij het AOW-deel van de vrouw werd ook belasting ingehouden. En ook komt het voor dat man en vrouw bei den 26,50 te veel loonbelas ting betalen. Dat laatste zal zo mogelijk volgende maand al weer worden rechtgetrok ken, zo laten betrokken in stanties weten. De Sociale Verzekerings bank was zelfs niet meer in staat de nieuwe maatregel per april van dit jaar door te voeren, wat in een groot aan tal gevallen inhield dat de AOW-gerechtigde vrouw de eerste maand in het geheel niets kreeg, terwijl de man alleen zijn 'halve' AOW ont ving. Intussen zijn de instanties, maar ook de ouderenbonden en Kamerleden overladen met brieven van mensen die aan deze hele zaak geen touw meer kunnen vastknopen. Het vervelende is dat die in stanties de uitleg ook niet kunnen geven. Op de depar tementen van Sociale Zaken en Financiën is men momen teel koortsachtig aan het overleggen op welke wijze de schade weer hersteld moet worden. PvdA en WD heb ben inmiddels om een ver klaring van het kabinet ge vraagd. Het is wel duidelijk dat de hele zaak weer ingewikkel der in elkaar steekt dan men enkele maanden geleden zelfs met veel fantasie voor zien had. Staatssecretaris De Graaf (Sociale Zaken) was tijdens de behandeling van de wetswijziging begin dit jaar zichtbaar verrast over de complicaties die zich door de 'tweeverdienerswet' zou den kunnen voordoen. Eerst sprak hij nog van 'een fiscale zaak die nieuw is voor mij' en bij een latere beantwoording kondigde hij ter 'geruststel ling' een regeling van Finan ciën aan. „Ik hoop hiermee in ieder geval de onduidelijkhe den te hebben weggenomen", zei hij bij die gelegenheid. Dat laatste bleek dus niet minder dan een gotspé. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883. Sportredactie 076-236884. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41076-236326. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Goes, Klokstraat 101100-28030. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Openingstijden; Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementen, bij vooruitbetaling te voldoen: f 22,97 per maand; 66,30 per kwartaal of 258,- per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje®076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Ranlirplatioc Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. DE TIEN landen van de Europese Gemeenschap hebben iets nieuws be dacht. Zij willen tijdens de top in Milaan komen tot de oprichting van een politiek secretariaat. Een secretariaat om een buitenlandse politiek uit te stippelen; een orgaan, dat de topontmoeting niet helemaal voor niets doet zijn. Het kost geen inspanning om tot dit 'succes' te komen. Er wordt van de aangesloten landen nauwelijks meer ge vraagd dan een intentie verklaring, op basis waarvan ambtenaren straks eindeloos kunnen delibereren zonder dat op korte termijn strakke lijnen behoeven te worden uitgezet. De intentieverklaring is er eigenlijk al. De landen heb ben gunstig gereageerd op het Britse voorstel. Alleen Ierland ligt een beetje dwars, omdat het secretariaat zich ook met veiligheidszaken moet gaan bezighouden. Er wordt echter vanuit gegaan, dat tijdens de topontmoeting in Milaan een tekst geformu leerd kan worden, waarmee ook Ierland kan instemmen. Zo zijn er dan tien van de tien om een politiek secreta riaat te beginnen. Hoe zinnig zo'n orgaan ook kan zijn, het is zonde van de tijd om er een ontmoeting van een lang weekeinde aan te besteden. Temeer daar de Italianen van zins waren om een ge heel ander onderwerp aan de orde te stellen, namelijk de Europese Unie. Zoals de kaarten nu liggen komt er van een diepgaand overleg over de Unie niet veel te recht. Het lijkt erop, dat de rege ringsleiders in Milaan enig succes willen boeken. De af gelopen ontmoetingen ken merkten zich niet door het verwerkelijken van hoogver heven idealen. Alleen tijdens de ontmoeting in Fontaine- bleau werden de regerings leiders door de nood gedwon gen tot een overeenkomst ge dreven. Tot een weinig ver heffende regeling van de Britse bijdragen aan de ge meenschap en tot de terugga ve van het 'teveel' betaalde. De behoefte aan enig sue Door Jan van de Ven ces is begrijpelijk. Het voor stel van de Britse minister van buitenlandse zaken, Geoffrey Howe, lijkt daarom met twee handen door ieder een aangegrepen. Helemaal nieuw is het idee van een politieke samenwer king overigens niet. In de ja ren vijftig is geprobeerd langs politieke weg tot een gemeenschap te komen en toen dat niet lukte gooiden de politici het over de boeg van een economische integratie. Daarmee was het politieke aspect echter niet van de baan. Door de jaren heen kwam telkens het politieke aspect weer bovendrijven. Onder druk van machtsblok ken buiten de EG werd de ge meenschap gedwongen tot een gemeenschappelijke bui tenlandse politiek. Van het formuleren van gezamenlijke standpunten in GATT (wereldhandelsrege ling) kwamen de leden van de gemeenschap tot (diplo matieke) vertegenwoordigin gen in de Verenigde Staten en Japan en tot eenstemmig heid in de Algemene Verga dering van de Verenigde Na ties. Politieke samenwerking komt opnieuw en nadrukke lijk aan de orde bij het scheppen van een Europese Unie, dat een diepgaande verbetering moet worden van de EG. Maar voorstan ders van de Europese Unie ervaren het als teleurstel lend, dat de regeringsleiders in Milaan nadruk gaan leg gen op een deelaspect van verdere integratie. Is daar de afgelopen maanden al die moeite voor gedaan? Kwam niet Europarlemen tariër Spinelli vorig jaar al met een blauwdruk voor een Europese Unie? Hebben de regeringen niet daarop een comité onder leiding van de Ier Dooge aan het werk gezet om het pad voor de Europese Unie te effenen? En toen volgde onafgebroken overleg. Het Europees parlement ging de boer op bij de nationale parlementen om zoveel mo gelijk sympathie te vergaren voor het Spinelli-plan. En binnen de regeringen werden de ideeën van Dooge en de zijnen - globaal hetzelfde wat Spinelli .op papier had gezet - doorgepraat. Het leek allemaal zo mooi te gaan. In de noodzakelijke bestuurlijke geledingen vond de opzet van een Europese Unie algemene sympathie. Zoveel zelfs, dat de Italiaanse minister van buitenlandse zaken aan het begin van zijn halfjaarlijkse voorzitter schap van de Raad met het ambitieuze plan kwam om tijdens zijn voorzitterschap de Europese Unie aan de orde te stellen op een van de twee topconferenties. Voor de top in Brussel was de tijd eigen lijk tekort, maar in Milaan zouden de tien tot de aanzet van de Unie moeten komen. En nu komt onverwacht het politieke secretariaat bo vendrijven. De voorzitter van de Europese Commissie, de Fransman Delors, ziet de bui al hangen. Hij sprak zich als T5 Jacques Delors .Franse politiek in Europese gemeenschap. - TEKENING ARCHIEF DE STEM eerste teleurgesteld uit door met zijn portefeuille te zwaaien, omdat de ministers zo laks blijven. En omdat met de instelling van het nieuwe orgaan aan de bevoegdheden van de Commissie zou wor den geknabbeld. De uitlating van Delors komt zwaarder over dan zij is. Het is de vraag of laksheid van de ministers leidt tot on nodig uitstel van de verkla ring, dat de Europese Unie er moet komen en de afspraak waar en wanneer het inter gouvernementele overleg daarover begint. En het is de vraag of de Commissie taken verliest aan het tot stand te brengen politieke secreta riaat. Volgens de bestaande ver dragen besluit de Raad op voorstel van de Commissie. Als dagelijks bestuur van de gemeenschap voert de Com missie de besluiten uit of houdt toezicht op de uitvoe ring. Waar het politieke se cretariaat beleidslijnen naar de verdragen uitzet, kan het niet anders of hij moet daar over net zoveel contact heb ben met de Raad als met de Commissie. In dat geval hangt het secretariaat tussen Raad, Commissie en ook het parlement. Wil het secretariaat louter zich op de Raad richten dan beperkt het zijn mogelijkhe den. De Raad immers kan beleidslijnen slechts in con crete vormen omgezet krij gen door de Commissie er een voorstel over te vragen. De Commissie hoeft niet of niet onmiddellijk op zo'n verzoek te reageren. Zij kan als auto noom lichaam een eigen be leid blijven volgen. De pijn van Delors ligt waarschijnlijk in de vrees, dat de werkzaamheden van het secretariaat door de Raad buiten de verdragen zal wor den gehouden. In dat geval hoort het secretariaat niet bij de EG. Hij is dan een orgaan, dat door tien staten in het le ven is geroepen om een poli tiek uit te zetten, waarin vre de en veiligheid mede een rol spelen. Wil zo'n intergouverne menteel secretariaat los van de EG een voet aan de grond krijgen in de internationale gemeenschap dan heeft het echter de grote steun van de Commissie nodig. Buiten landse politiek is immers on denkbaar als er niet iets an ders bij komt, zoals handels politiek, ontwikkelingspoli tiek. Met lege handen kan men in de wereld geen poli tiek bedrijven. Aldus komt de Raad met zijn secretariaat toch weer bij de Commissie terecht, die in de uitvoering van eigen goedgekeurde voorstellen een flink stuk creativiteit kwijt kan. In het op te richten secre- i tariaat kan het verdriet van Delors niet zozeer liggen. Meer last heeft hij van het I achterdeurtje, dat de rege ringen voor zichzelf in Mi laan hebben gebouwd. Mocht immers het voorstel om het werk aan de Europese Unie te beginnen niet vreugdevol worden omarmd, dan hebben de regeringsleiders het poli- tiek secretariaat als uit vlucht om de topconferentie te laten slagen. Het zint met name een I man als Delors niet, dat de onderhandelingen over de Unie dit jaar niet beginnen. Volgens de Fransen wordt I het immers tijd, dat de ge meenschap niet een stapje maar een sprong vooruit maakt. President Mitterrand heeft al moeite genoeg daan om als redder van I Europa de geschiedenis in te gaan. Zijn vertrouweling en partijgenoot Delors ziet nog een ander aspect: de eigen J glorie. Volgens Franse opiniepei lingen verliezen de socialis- I ten van Mitterrand en Delors de sympathie van het Franse volk. Met de verkiezingen van 1986 in het vooruitzicht willen zij de weglopende aanhang herwinnen door een daad te stellen. Wat lag er meer voor de hand dan de be sprekingen over de Europese Unie in Frankrijk te laten beginnen. Iedereen was het er toch al over eens, dat i Unie er moest komen? De Unie komt er ook wel, maar niet op het fluitsignaal I van de Fransen. Alles duidt erop, dat het pad met de be handeling van deelaspecten naar een Unie steeds meer wordt geëffend. Er vinden besprekingen plaats om het personenvervoer over de grenzen te versoepelen, om het goederenvervoer minder hindernissen in de weg te leggen, om ook externe poli- tiek een rol te laten spelen. De voorbeelden komen uit I de actualiteit. Minder op de voorgrond zijn er voorbeel den als: grotere technologi sche samenwerking, verbete- j ring van het leefmilieu. En het is nog steeds moge lijk, dat het onderwerp Euro pese Unie toch in Milaan be handeld gaat worden. Laten we de Italianen niet onder schatten. vevannet leveei Devaaiue. in raiiaan nauruK gaan leg- r ransman ueiors, ziet ae our DeperKt net zijn mogenjxne- een flink stuk creativiteit we de Italianen niet onder- De behoefte aan enig sue- gen op een deelaspect van al hangen. Hij sprak zich als den. De Raad immers kan kwijt kan. schatten. PARTIJLEIDER Michall gr°otte van 200 rriiljard gulden had politiek en de dreigingen van het per jaar tot gevolg heeft gehad. PARTIJLEIDER Michall Gorbatsjov heeft deze week vernietigende kritiek geuit op een aantal functionarissen en ministers van de Sovjet-rege ring. Hij deed dit in Moskou tijdens een congres over vraagstukken die de weten schappelijk-technische ont wikkeling betreffen. Gorbatsjov pleitte tevens voor dringende maatregelen om de Rus sische economie te verbeteren. Niet alleen de binnenlandse, maar ook de internationale situatie vereisen een versnelde groei van de economie, al dus Gorbatsjov in een redevoering waarvan de tekst door het persbu reau TASS werd verspreid. Daarbij gaf hij de resultaten weer van het rapport naar aanleiding van de zit ting van het centraal comité in april over de voorbereiding van het vijf jarenplanvan 1986-1990. Tijdens de bijeenkomst noemde Gorbatsjov de namen van twee mi nisters, Konstantin Beljak en Alek- sej Jasjin, die 'hardnekkig hebben getracht extra-fondsen los te krij gen en tegelijk hebben geprobeerd de produktiedoelstellingen verlaagd te krijgen'. Beljak is minister van machinebouw voor veeteelt en vee- voederproduktie, en Jasjin is minis ter voor de bouwmaterialenindus- trie. De nieuwe Russische partijlei der Gorbatsjov. - FOTO ARCHIEF DE STEM ministeries willen zoveel mogelijk investeringen en grondstoffen, en willen tegelijk de plancijfers zo laag mogelijk houden. „Ik denk dat wij geen reisgenoten willen zijn van functionarissen die het land op nieuw enorme onrechtvaardigde uitgaven willen laten doen", aldus Gorbatsjov. Een andere functionaris die op de korrel werd genomen was minister van staal en industrie I.P. Kazanets. Veel hoge functionarissen op de Ondanks gelden uit de schatkist ter grootte van 200 rriiljard gulden had deze doelstellingen van de afgelopen twee vijfjarenplannen niet weten te bereiken. De rol en de functies van de mi nisteries moeten in de nieuwe om standigheden gewijzigd worden, waarbij men zich meer moet con centreren op de planning op lange termijn, aldus de partijleider. Hij pleitte ervoor op alle mogelijke ma nieren een verandering teweeg brengen in de mentaliteit van het personeel op alle niveaus. Behalve de aanval op huidige functionarissen had Gorbatsjov ook indirect kritiek op de voormalige partijleider Leonid Brezjnev, die van 1964 tot 1982 aan de macht was. Hij wees met name op de moeilijk heden die in het begin van de jaren '70 in de economische ontwikkeling zichtbaar werden, zonder dat er fundamenteel iets aan werd gedaan. Ook invloeden van buitenaf had den economische problemen binnen de Sovjetstaat tot gevolg, zo betoog de Gorbatsjov voor een zaal met technici, economen en wetenschap pers. Hij beschuldigde de Verenigde Staten ervan een wapenwedloop te zijn begonnen die met steeds hogere militaire uitgaven door de Sovjet unie bestreden moet worden. „De Sovjetunie zal alles doen om een einde te maken aan de wapenwed loop, maar tegenover de agressieve politiek ëri de dreigingen van het imperialisme mogen wij militair niet de mindere te zijn", aldus de partijleider. „Wij worden gedwon gen het noodzakelijke te besteden aan de defensie van het land". Gorbatsjov, die net drie maanden aan de macht is, riep op tot een her structurering van het economische systeem. Dit kan echter alleen door veranderingen in te voeren die de idealen van het communisme en van zijn grondlegger Vladimir I. Lenin weerspiegelen. De controle van de staat moet worden ver scherpt, zo onderstreepte de partij leider, die duidelijk te kennen gaf geen plannen te hebben voor parti culiere ondernemingen. De drie belangrijkste punten waaraan gewerkt moet worden zijn de modernisering van het produk- tie-apparaat, het energiebeleid en de rol van de wetenschap. Het pro- duktie-apparaat is voor een groot deel verouderd. Voortaan zal men moeten moderniseren in plaats van nieuwe industriële infrastructuren op te zetten, aldus de partijleider. Energiebesparingen moeten een van de belangrijkste punten van het investeringsbeleid gaan vormen, zo vervolgde hij. Als voorbeeld werd aangevoerd dat alleen al het feit dat vrachtwagens niet werden omge bouwd om op diesel te rijden een verlies van acht miljoen ton benzine Daarop volgde een pleidooi voor sti mulering van de wetenschap. De rol van de Academie van Wetenschap pen moeten worden vergroot en het imago van onderzoekers en inge nieurs opgevijzeld, aldus sprak Gorbatsjov de zaal toe. Met het j doorvoeren van deze maatregelen moet de Sovjetunie in staat zijn 'kwaliteitsgoederen' te produceren. De invloed van de consument moet daarvoor worden versterkt. De partijleider pleitte vervolgens j voor een economisch systeem waar bij ondernemingen onafhankelijker kunnen optreden en meer verant woordelijkheid krijgen. Daarvoor moet de functionering van de minis teries worden gewijzigd. Ook moe ten in de bedrijven resultaten kun nen worden beloond met hogere lo nen, langere vakanties en andere materiële voordelen. De Sovjet-handel, die 420 miljard gulden beloopt, is niet onaanzienlijk 'maar het groeitempo kan en moet worden opgevoerd en, wat het be langrijkste is, onze export en import moeten worden gemoderniseerd', zo betoogde Gorbatsjov, die de afgelo pen weken handelsovereenkomsten met andere socialistische landen heeft getekend. Ook is hij er recen telijk mee akkoord gegaan de han delsmogelijkheden met de Verenig de Staten uit te breiden. (RTR/ UPI/AFP/DPA) Van onze Haagse redactie DEN HAAG - De veestapels die de laatste anderhalve week op verschillende plaatsen in Zuid- Nederland in beslag zijn geno men zijn allen behandeld met een combinatie van geslachts hormonen. Het gebruik daarvan is bij de wet verboden en kan schadelijk voor de gezondheid van de consument zijn, als die daarvan grote hoeveelheden bin nen krijgt. Wat de laatste tijd als 'groeihormo nen' is aangeduid zijn geslachtshormo nen van een bepaalde soort die aange duid wordt als 'stilbeen-preparaten'. De normale mannelijke en vrouwelijke geslachtshormonen zijn niet schade lijk, maar dat zijn wel stoffen als ana bole steroïde, DES en hexestrol. Uit on derzoek van de Veterinaire Weten schappelijke Commissie van de EG is komen vast te staan dat deze prepara ten kankerverwekkende stoffen bevat ten en daarom dus schadelijk tot zeer schadelijk zijn. De groep van 'stilbeen-preparaten' bevordert de groei van eiwitten en remt de natuurlijke afbraak van eiwit ten. Daardoor vindt een versnelde groei plaats bij de geïnjecteerde dieren. Vlees dat met deze stoffen is behandeld kan vooral bij kinderen en adolescen ten kwalijke gevolgen te weeg brengen. Bij veelvuldige consumptie wordt de geslachtelijke groei bij kinderen ver sneld. Dat kan bij meisjes bijvoorbeeld leiden tot een sterk vervroegde vrucht baarheid. Bovendien remmen de stof fen de vorming van het skelet, wat tot gevolg kan hebben dat het lichaam niet kan uitgroeien tijdens de puberteit. Daarnaast bestaat het hogere risico op vormen van kanker. De EG-veterinaire commissie acht het gebruik van sommige natuurlijke geslachtshormonen als het zwanger schapshormoon progesteron en de mannelijke en vrouwelijke hormonen acceptabel, mits dat met mate gebeurd. Er is geen bewijs voor dat deze hormo nen in alle gevallen schadelijke gevol gen kunnen hebben. Over een laatste groep geslachtshormonen, waaronder trambolon, bestaat evenmin duidelijk heid over de giftigheid. Volgens het departement van Volks gezondheid gaat het in de nu lopende affaires om uitzonderlijke situaties. „Het is niet zo dat dit het topje van de ijsberg is", meent een woordvoerder. De veestapels in ons land worden nauwgezet gecontroleerd. De helft van het slachtvee wordt daadwerkelijk ge controleerd. In totaal blijkt 0,007% van het totaal aan slachtvee op de een of andere manier met preparaten behan deld die riskant zijn. Het aantal dieren dat onschadelijke middelen heeft toe gediend gekregen is wel veel groter. Er is volgens deze woordvoerder geen re den om scherper te gaan controleren dan momenteel gebeurt. (ADVERTENTIE) Al meer dan 300 jaar brouwt Grolsch haar bier op natuurlijke en ambachtelijke wijze. En dat proefje. Vakmanschap is Meesterschap ^w,.u>i-nunw lOtll Van onze Haagse redactu pEN HAAG - Voorlopig k er geen dienstplicht, maar geen dienstrecht voor wen. Vrouwen zullen wel voorkeursbehandeling krij bij het aannamebeleid var krijgsmacht, al blijven ze gesloten van functies boord van onderzeeboten bij het korps mariniers. Dat blijkt uit de n Vrouw in de krijgsmacht' i staatssecretaris Hoekze (Defensie) en Kappeijne Van onzl DEN HAAG - Het Ondernemingen (VI bezuinigingen te wil een hogere werkloosj Volgens het VNO w| nieuwe stelsel voor de s| fen, omdat hun inkom het niveau van het soci; nimumloon). „Defaitistisch" aldus zitter Van Lede. „Het kabil stuurt de werkloze snel n de bijstand, want hij kr: toch geen werk meer". Duur en hoogte van de Wl uitkering wordt in de pla van het kabinet vooralsi gekoppeld aan de leeftijd de uitkeringsgerechtigde. Vi (ADVERTENTIE) MET het zicht op de komer Qat de VVD met een grote s. ,ers; staatssecretarissen enl "iet meer voor op de kanditf verkiesbare plaats. De argum je stellen variëren van 'te oul teken zijn op de politiek' (jj I val'fn meer achter. Neem Van Aardenne, de i, averij opliep. De parlementi b ?Ptreden van de ministel uat hij het parlement al dan f eenks bleef een Kamermee minister, als vice-premier he. 'a net kabinet. Voor Van Aa| i? u aan te kondigen dat I kiesbaar zou stellen. mot1 ^aat bus niet door. Wa nmLzachte aandrang van da JjQat hij zegt te oud te zijn1 i„ Pla9 dan wel bol staan I PQlitiek-Den Haag nog ha flan, n'ets te maken hel Vt/n 5 Gezien de dalencf m H verkiezingen straks f dat» 9aan- Van Aardend ^lenlijst zou het RSV-sch<J dp f! Worden gebruikt om lew e"Premier en dus van L mar, 9een kiezers op. Jaml nif bewust het oordeel vl ké'a een andere hoofdperl trp, irHVlneens van het politia oija'h' °ok wat Joekes betra ontvrs ziin- Maar ook in q iwP^n dab Joekes het a trpril' Slechts weinige WDJ hsm s vice-Voofzitter van ra|p kvan de kandidatenlijst al |voL,arnerl|d voor dat onafh Ivrienrt 0rndat Joekes gedurel |enin,cen vijand is geprezeij integriteit

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 2