EG hoopt
met politiek
secretariaat
te scoren
Gorbatsjov uit vernietigende kritiek op eigen ministers
Geslachtshormonen kunnen groei
van kinderen nadelig beïnvloeden
Vakmanschap
herken je zo.
ffïo&cfl
VNO vi
Bejaarden en uitvoerings
organen in de
knoei door aanpassing AOW
GEMEENSCHAP ROMMELT
IN DE MARGE
KANS OP AANRAKING MET PREPARATEN VOOR CONSUMENT ZEER KLEIN
DE STEM C(
Grote scho<
DONDERDAG 13 JUN11985
ACHTERGROND
PAGINA;
Acceptabel
Helft
Door Pieter Eggen
DE UITBETALING van
de aow (Algemene
Ouderdomswet) blijkt
de uitvoeringsorganen
flink in de nesten te heb
ben gewerkt, sinds die
aow op 1 april van dit
jaar aangepast werd aan
de richtlijn voor de ge
lijke behandeling van
mannen en vrouwen.
Duizenden bejaarden blij
ken als gevolg van 'foutjes'
en tijdgebrek vele honderden
guldens minder AOW te krij
gen, dan waarop zij recht
hebben. De ministeries van
Financiën en Sociale Zaken
zijn naarstig op zoek naar
een mogelijkheid om de pro
blemen op te lossen, maar dat
kan nog wel even op zich la
ten wachten.
Wat is er aan de hand?
Sinds 1 april krijgen gehuw
de 65-plussers hun AOW op
een andere manier dan daar
voor. Man en vrouw krijgen
op dit moment ieder de helft
van het bedrag, dat de man
eerst alleen kreeg.
Het was het Tweede Ka
merlid Ter Veld (PvdA) die
tijdens de parlementaire be
handeling van deze wetswij
ziging - eind januari van dit
jaar - het eerste wees op een
'kleine' complicatie. Als sa
menwonenden of een echt
paar ieder apart geld krijgen
worden zij 'tweeverdiener'.
En dan komt de fiscus om de
hoek kijken; immers de be
lastingvrije som van de ene
(de alleenverdienende man)
wordt met de helft vermin
derd en zijn vrouw krijgt een
eigen belastingvrije som (die
ze daarvoor niet had).
Nu was er geen vuiltje aan
de lucht geweest als de wets
wijziging niet op 1 april maar
bijvoorbeeld op 1 januari was
ingegaan.
Dat komt omdat- de fiscus
belasting heft over een heel
kalenderjaar; van januari tot
januari. Dat betekent dus dat
die alleenverdienende AOW-
er, die plotseling 'tweever
diener' is geworden door de
fiscus wordt behandeld alsof
hij het hele jaar 'tweeverdik
ner' was. De man heeft dus
een deel van het jaar een te
grote belastingvrije som ge
had, zo redeneert de belas
tingdienst. Hij zou dus nog
een flinke navordering van
de fiscus moeten krijgen.
Politiek Den Haag begreep
dat dit nooit de bedoeling van
de wet kon zijn en na driftig
overleg tussen de ministeries
van Sociale Zaken en Finan
ciën werd besloten een over
gangsmaatregel in te voeren.
Die hield in dat over de
AOW-helft van de man een
extra bedrag aan belasting
zou worden geheven (zijnde
ƒ26,50) en dat men dit jaar
over het AOW-deel van de
vrouw geen belasting zou
heffen.
En toen kwamen de pro
blemen. Want de uitvoe
ringsorganen als de Sociale
Verzekeringsbank en het
ABP (voor ambtenaren) kon
den die laatste maatregel
niet tijdig invoeren. Die had
den ze ook pas twee dagen
voor de wetswijziging inging
met de post binnengekregen.
Staatssecretaris De Graaf:
...een fiscale zaak die nieuw
is voor mij....
- FOTO ARCHIEF DE STEM
Gevolg: De extra inhou
ding bij de man ging in de
meeste gevallen keurig door,
maar bij het AOW-deel van
de vrouw werd ook belasting
ingehouden. En ook komt het
voor dat man en vrouw bei
den 26,50 te veel loonbelas
ting betalen. Dat laatste zal
zo mogelijk volgende maand
al weer worden rechtgetrok
ken, zo laten betrokken in
stanties weten.
De Sociale Verzekerings
bank was zelfs niet meer in
staat de nieuwe maatregel
per april van dit jaar door te
voeren, wat in een groot aan
tal gevallen inhield dat de
AOW-gerechtigde vrouw de
eerste maand in het geheel
niets kreeg, terwijl de man
alleen zijn 'halve' AOW ont
ving.
Intussen zijn de instanties,
maar ook de ouderenbonden
en Kamerleden overladen
met brieven van mensen die
aan deze hele zaak geen touw
meer kunnen vastknopen.
Het vervelende is dat die in
stanties de uitleg ook niet
kunnen geven. Op de depar
tementen van Sociale Zaken
en Financiën is men momen
teel koortsachtig aan het
overleggen op welke wijze de
schade weer hersteld moet
worden. PvdA en WD heb
ben inmiddels om een ver
klaring van het kabinet ge
vraagd.
Het is wel duidelijk dat de
hele zaak weer ingewikkel
der in elkaar steekt dan men
enkele maanden geleden
zelfs met veel fantasie voor
zien had. Staatssecretaris De
Graaf (Sociale Zaken) was
tijdens de behandeling van
de wetswijziging begin dit
jaar zichtbaar verrast over
de complicaties die zich door
de 'tweeverdienerswet' zou
den kunnen voordoen. Eerst
sprak hij nog van 'een fiscale
zaak die nieuw is voor mij' en
bij een latere beantwoording
kondigde hij ter 'geruststel
ling' een regeling van Finan
ciën aan. „Ik hoop hiermee in
ieder geval de onduidelijkhe
den te hebben weggenomen",
zei hij bij die gelegenheid.
Dat laatste bleek dus niet
minder dan een gotspé.
Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v.
Directie: drs. J.H.M. Brader.
Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans.
Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda.
Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda.
076-236911 Telex 54176.
Centrale redactie Breda:
Nieuwsdienst 076-236883.
Sportredactie 076-236884.
Rayonkantoren:
Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850.
Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41076-236326.
Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550.
Goes, Klokstraat 101100-28030.
Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751
Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957.
Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150.
Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920.
Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910.
Openingstijden;
Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur;
overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur.
Abonnementen, bij vooruitbetaling te voldoen:
f 22,97 per maand; 66,30 per kwartaal of 258,- per jaar.
Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand,
1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W.
Voor post-toezending geldt een toeslag.
Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses.
Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor.
Lezersservice:
Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911
Fotoservice 076-236573.
Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur):
Rubrieksadvertenties 't Kleintje®076-236882.
Grote advertenties uitsluitend 076-236881
Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442.
(Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur
en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911
Ranlirplatioc
Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447.
NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738.
DE TIEN landen van de
Europese Gemeenschap
hebben iets nieuws be
dacht. Zij willen tijdens
de top in Milaan komen
tot de oprichting van een
politiek secretariaat.
Een secretariaat om een
buitenlandse politiek uit
te stippelen; een orgaan,
dat de topontmoeting
niet helemaal voor niets
doet zijn.
Het kost geen inspanning
om tot dit 'succes' te komen.
Er wordt van de aangesloten
landen nauwelijks meer ge
vraagd dan een intentie
verklaring, op basis waarvan
ambtenaren straks eindeloos
kunnen delibereren zonder
dat op korte termijn strakke
lijnen behoeven te worden
uitgezet.
De intentieverklaring is er
eigenlijk al. De landen heb
ben gunstig gereageerd op
het Britse voorstel. Alleen
Ierland ligt een beetje dwars,
omdat het secretariaat zich
ook met veiligheidszaken
moet gaan bezighouden. Er
wordt echter vanuit gegaan,
dat tijdens de topontmoeting
in Milaan een tekst geformu
leerd kan worden, waarmee
ook Ierland kan instemmen.
Zo zijn er dan tien van de
tien om een politiek secreta
riaat te beginnen. Hoe zinnig
zo'n orgaan ook kan zijn, het
is zonde van de tijd om er een
ontmoeting van een lang
weekeinde aan te besteden.
Temeer daar de Italianen
van zins waren om een ge
heel ander onderwerp aan de
orde te stellen, namelijk de
Europese Unie. Zoals de
kaarten nu liggen komt er
van een diepgaand overleg
over de Unie niet veel te
recht.
Het lijkt erop, dat de rege
ringsleiders in Milaan enig
succes willen boeken. De af
gelopen ontmoetingen ken
merkten zich niet door het
verwerkelijken van hoogver
heven idealen. Alleen tijdens
de ontmoeting in Fontaine-
bleau werden de regerings
leiders door de nood gedwon
gen tot een overeenkomst ge
dreven. Tot een weinig ver
heffende regeling van de
Britse bijdragen aan de ge
meenschap en tot de terugga
ve van het 'teveel' betaalde.
De behoefte aan enig sue
Door Jan van de Ven
ces is begrijpelijk. Het voor
stel van de Britse minister
van buitenlandse zaken,
Geoffrey Howe, lijkt daarom
met twee handen door ieder
een aangegrepen.
Helemaal nieuw is het idee
van een politieke samenwer
king overigens niet. In de ja
ren vijftig is geprobeerd
langs politieke weg tot een
gemeenschap te komen en
toen dat niet lukte gooiden de
politici het over de boeg van
een economische integratie.
Daarmee was het politieke
aspect echter niet van de
baan. Door de jaren heen
kwam telkens het politieke
aspect weer bovendrijven.
Onder druk van machtsblok
ken buiten de EG werd de ge
meenschap gedwongen tot
een gemeenschappelijke bui
tenlandse politiek.
Van het formuleren van
gezamenlijke standpunten in
GATT (wereldhandelsrege
ling) kwamen de leden van
de gemeenschap tot (diplo
matieke) vertegenwoordigin
gen in de Verenigde Staten
en Japan en tot eenstemmig
heid in de Algemene Verga
dering van de Verenigde Na
ties.
Politieke samenwerking
komt opnieuw en nadrukke
lijk aan de orde bij het
scheppen van een Europese
Unie, dat een diepgaande
verbetering moet worden
van de EG. Maar voorstan
ders van de Europese Unie
ervaren het als teleurstel
lend, dat de regeringsleiders
in Milaan nadruk gaan leg
gen op een deelaspect van
verdere integratie. Is daar de
afgelopen maanden al die
moeite voor gedaan?
Kwam niet Europarlemen
tariër Spinelli vorig jaar al
met een blauwdruk voor een
Europese Unie? Hebben de
regeringen niet daarop een
comité onder leiding van de
Ier Dooge aan het werk gezet
om het pad voor de Europese
Unie te effenen? En toen
volgde onafgebroken overleg.
Het Europees parlement ging
de boer op bij de nationale
parlementen om zoveel mo
gelijk sympathie te vergaren
voor het Spinelli-plan. En
binnen de regeringen werden
de ideeën van Dooge en de
zijnen - globaal hetzelfde
wat Spinelli .op papier had
gezet - doorgepraat.
Het leek allemaal zo mooi
te gaan. In de noodzakelijke
bestuurlijke geledingen vond
de opzet van een Europese
Unie algemene sympathie.
Zoveel zelfs, dat de Italiaanse
minister van buitenlandse
zaken aan het begin van zijn
halfjaarlijkse voorzitter
schap van de Raad met het
ambitieuze plan kwam om
tijdens zijn voorzitterschap
de Europese Unie aan de orde
te stellen op een van de twee
topconferenties. Voor de top
in Brussel was de tijd eigen
lijk tekort, maar in Milaan
zouden de tien tot de aanzet
van de Unie moeten komen.
En nu komt onverwacht
het politieke secretariaat bo
vendrijven. De voorzitter van
de Europese Commissie, de
Fransman Delors, ziet de bui
al hangen. Hij sprak zich als
T5
Jacques Delors
.Franse politiek in Europese gemeenschap.
- TEKENING ARCHIEF DE STEM
eerste teleurgesteld uit door
met zijn portefeuille te
zwaaien, omdat de ministers
zo laks blijven. En omdat met
de instelling van het nieuwe
orgaan aan de bevoegdheden
van de Commissie zou wor
den geknabbeld.
De uitlating van Delors
komt zwaarder over dan zij
is. Het is de vraag of laksheid
van de ministers leidt tot on
nodig uitstel van de verkla
ring, dat de Europese Unie er
moet komen en de afspraak
waar en wanneer het inter
gouvernementele overleg
daarover begint. En het is de
vraag of de Commissie taken
verliest aan het tot stand te
brengen politieke secreta
riaat.
Volgens de bestaande ver
dragen besluit de Raad op
voorstel van de Commissie.
Als dagelijks bestuur van de
gemeenschap voert de Com
missie de besluiten uit of
houdt toezicht op de uitvoe
ring. Waar het politieke se
cretariaat beleidslijnen naar
de verdragen uitzet, kan het
niet anders of hij moet daar
over net zoveel contact heb
ben met de Raad als met de
Commissie. In dat geval
hangt het secretariaat tussen
Raad, Commissie en ook het
parlement.
Wil het secretariaat louter
zich op de Raad richten dan
beperkt het zijn mogelijkhe
den. De Raad immers kan
beleidslijnen slechts in con
crete vormen omgezet krij
gen door de Commissie er een
voorstel over te vragen. De
Commissie hoeft niet of niet
onmiddellijk op zo'n verzoek
te reageren. Zij kan als auto
noom lichaam een eigen be
leid blijven volgen.
De pijn van Delors ligt
waarschijnlijk in de vrees,
dat de werkzaamheden van
het secretariaat door de Raad
buiten de verdragen zal wor
den gehouden. In dat geval
hoort het secretariaat niet bij
de EG. Hij is dan een orgaan,
dat door tien staten in het le
ven is geroepen om een poli
tiek uit te zetten, waarin vre
de en veiligheid mede een rol
spelen.
Wil zo'n intergouverne
menteel secretariaat los van
de EG een voet aan de grond
krijgen in de internationale
gemeenschap dan heeft het
echter de grote steun van de
Commissie nodig. Buiten
landse politiek is immers on
denkbaar als er niet iets an
ders bij komt, zoals handels
politiek, ontwikkelingspoli
tiek. Met lege handen kan
men in de wereld geen poli
tiek bedrijven.
Aldus komt de Raad met
zijn secretariaat toch weer
bij de Commissie terecht, die
in de uitvoering van eigen
goedgekeurde voorstellen
een flink stuk creativiteit
kwijt kan.
In het op te richten secre- i
tariaat kan het verdriet van
Delors niet zozeer liggen.
Meer last heeft hij van het I
achterdeurtje, dat de rege
ringen voor zichzelf in Mi
laan hebben gebouwd. Mocht
immers het voorstel om het
werk aan de Europese Unie
te beginnen niet vreugdevol
worden omarmd, dan hebben
de regeringsleiders het poli-
tiek secretariaat als uit
vlucht om de topconferentie
te laten slagen.
Het zint met name een I
man als Delors niet, dat de
onderhandelingen over de
Unie dit jaar niet beginnen.
Volgens de Fransen wordt I
het immers tijd, dat de ge
meenschap niet een stapje
maar een sprong vooruit
maakt. President Mitterrand
heeft al moeite genoeg
daan om als redder van I
Europa de geschiedenis in te
gaan. Zijn vertrouweling en
partijgenoot Delors ziet nog
een ander aspect: de eigen J
glorie.
Volgens Franse opiniepei
lingen verliezen de socialis- I
ten van Mitterrand en Delors
de sympathie van het Franse
volk. Met de verkiezingen
van 1986 in het vooruitzicht
willen zij de weglopende
aanhang herwinnen door een
daad te stellen. Wat lag er
meer voor de hand dan de be
sprekingen over de Europese
Unie in Frankrijk te laten
beginnen. Iedereen was het
er toch al over eens, dat i
Unie er moest komen?
De Unie komt er ook wel,
maar niet op het fluitsignaal I
van de Fransen. Alles duidt
erop, dat het pad met de be
handeling van deelaspecten
naar een Unie steeds meer
wordt geëffend. Er vinden
besprekingen plaats om het
personenvervoer over de
grenzen te versoepelen, om
het goederenvervoer minder
hindernissen in de weg te
leggen, om ook externe poli-
tiek een rol te laten spelen.
De voorbeelden komen uit I
de actualiteit. Minder op de
voorgrond zijn er voorbeel
den als: grotere technologi
sche samenwerking, verbete- j
ring van het leefmilieu.
En het is nog steeds moge
lijk, dat het onderwerp Euro
pese Unie toch in Milaan be
handeld gaat worden. Laten
we de Italianen niet onder
schatten.
vevannet leveei Devaaiue. in raiiaan nauruK gaan leg- r ransman ueiors, ziet ae our DeperKt net zijn mogenjxne- een flink stuk creativiteit we de Italianen niet onder-
De behoefte aan enig sue- gen op een deelaspect van al hangen. Hij sprak zich als den. De Raad immers kan kwijt kan. schatten.
PARTIJLEIDER Michall gr°otte van 200 rriiljard gulden had politiek en de dreigingen van het per jaar tot gevolg heeft gehad.
PARTIJLEIDER Michall
Gorbatsjov heeft deze week
vernietigende kritiek geuit op
een aantal functionarissen en
ministers van de Sovjet-rege
ring. Hij deed dit in Moskou
tijdens een congres over
vraagstukken die de weten
schappelijk-technische ont
wikkeling betreffen.
Gorbatsjov pleitte tevens voor
dringende maatregelen om de Rus
sische economie te verbeteren. Niet
alleen de binnenlandse, maar ook de
internationale situatie vereisen een
versnelde groei van de economie, al
dus Gorbatsjov in een redevoering
waarvan de tekst door het persbu
reau TASS werd verspreid. Daarbij
gaf hij de resultaten weer van het
rapport naar aanleiding van de zit
ting van het centraal comité in april
over de voorbereiding van het vijf
jarenplanvan 1986-1990.
Tijdens de bijeenkomst noemde
Gorbatsjov de namen van twee mi
nisters, Konstantin Beljak en Alek-
sej Jasjin, die 'hardnekkig hebben
getracht extra-fondsen los te krij
gen en tegelijk hebben geprobeerd
de produktiedoelstellingen verlaagd
te krijgen'. Beljak is minister van
machinebouw voor veeteelt en vee-
voederproduktie, en Jasjin is minis
ter voor de bouwmaterialenindus-
trie.
De nieuwe Russische partijlei
der Gorbatsjov. - FOTO ARCHIEF DE STEM
ministeries willen zoveel mogelijk
investeringen en grondstoffen, en
willen tegelijk de plancijfers zo laag
mogelijk houden. „Ik denk dat wij
geen reisgenoten willen zijn van
functionarissen die het land op
nieuw enorme onrechtvaardigde
uitgaven willen laten doen", aldus
Gorbatsjov.
Een andere functionaris die op de
korrel werd genomen was minister
van staal en industrie I.P. Kazanets.
Veel hoge functionarissen op de Ondanks gelden uit de schatkist ter
grootte van 200 rriiljard gulden had
deze doelstellingen van de afgelopen
twee vijfjarenplannen niet weten te
bereiken.
De rol en de functies van de mi
nisteries moeten in de nieuwe om
standigheden gewijzigd worden,
waarbij men zich meer moet con
centreren op de planning op lange
termijn, aldus de partijleider. Hij
pleitte ervoor op alle mogelijke ma
nieren een verandering teweeg
brengen in de mentaliteit van het
personeel op alle niveaus.
Behalve de aanval op huidige
functionarissen had Gorbatsjov ook
indirect kritiek op de voormalige
partijleider Leonid Brezjnev, die
van 1964 tot 1982 aan de macht was.
Hij wees met name op de moeilijk
heden die in het begin van de jaren
'70 in de economische ontwikkeling
zichtbaar werden, zonder dat er
fundamenteel iets aan werd gedaan.
Ook invloeden van buitenaf had
den economische problemen binnen
de Sovjetstaat tot gevolg, zo betoog
de Gorbatsjov voor een zaal met
technici, economen en wetenschap
pers. Hij beschuldigde de Verenigde
Staten ervan een wapenwedloop te
zijn begonnen die met steeds hogere
militaire uitgaven door de Sovjet
unie bestreden moet worden. „De
Sovjetunie zal alles doen om een
einde te maken aan de wapenwed
loop, maar tegenover de agressieve
politiek ëri de dreigingen van het
imperialisme mogen wij militair
niet de mindere te zijn", aldus de
partijleider. „Wij worden gedwon
gen het noodzakelijke te besteden
aan de defensie van het land".
Gorbatsjov, die net drie maanden
aan de macht is, riep op tot een her
structurering van het economische
systeem. Dit kan echter alleen door
veranderingen in te voeren die de
idealen van het communisme en
van zijn grondlegger Vladimir I.
Lenin weerspiegelen. De controle
van de staat moet worden ver
scherpt, zo onderstreepte de partij
leider, die duidelijk te kennen gaf
geen plannen te hebben voor parti
culiere ondernemingen.
De drie belangrijkste punten
waaraan gewerkt moet worden zijn
de modernisering van het produk-
tie-apparaat, het energiebeleid en
de rol van de wetenschap. Het pro-
duktie-apparaat is voor een groot
deel verouderd. Voortaan zal men
moeten moderniseren in plaats van
nieuwe industriële infrastructuren
op te zetten, aldus de partijleider.
Energiebesparingen moeten een
van de belangrijkste punten van het
investeringsbeleid gaan vormen, zo
vervolgde hij. Als voorbeeld werd
aangevoerd dat alleen al het feit dat
vrachtwagens niet werden omge
bouwd om op diesel te rijden een
verlies van acht miljoen ton benzine
Daarop volgde een pleidooi voor sti
mulering van de wetenschap. De rol
van de Academie van Wetenschap
pen moeten worden vergroot en het
imago van onderzoekers en inge
nieurs opgevijzeld, aldus sprak
Gorbatsjov de zaal toe. Met het j
doorvoeren van deze maatregelen
moet de Sovjetunie in staat zijn
'kwaliteitsgoederen' te produceren.
De invloed van de consument moet
daarvoor worden versterkt.
De partijleider pleitte vervolgens j
voor een economisch systeem waar
bij ondernemingen onafhankelijker
kunnen optreden en meer verant
woordelijkheid krijgen. Daarvoor
moet de functionering van de minis
teries worden gewijzigd. Ook moe
ten in de bedrijven resultaten kun
nen worden beloond met hogere lo
nen, langere vakanties en andere
materiële voordelen.
De Sovjet-handel, die 420 miljard
gulden beloopt, is niet onaanzienlijk
'maar het groeitempo kan en moet
worden opgevoerd en, wat het be
langrijkste is, onze export en import
moeten worden gemoderniseerd', zo
betoogde Gorbatsjov, die de afgelo
pen weken handelsovereenkomsten
met andere socialistische landen
heeft getekend. Ook is hij er recen
telijk mee akkoord gegaan de han
delsmogelijkheden met de Verenig
de Staten uit te breiden. (RTR/
UPI/AFP/DPA)
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG - De veestapels die
de laatste anderhalve week op
verschillende plaatsen in Zuid-
Nederland in beslag zijn geno
men zijn allen behandeld met
een combinatie van geslachts
hormonen. Het gebruik daarvan
is bij de wet verboden en kan
schadelijk voor de gezondheid
van de consument zijn, als die
daarvan grote hoeveelheden bin
nen krijgt.
Wat de laatste tijd als 'groeihormo
nen' is aangeduid zijn geslachtshormo
nen van een bepaalde soort die aange
duid wordt als 'stilbeen-preparaten'.
De normale mannelijke en vrouwelijke
geslachtshormonen zijn niet schade
lijk, maar dat zijn wel stoffen als ana
bole steroïde, DES en hexestrol. Uit on
derzoek van de Veterinaire Weten
schappelijke Commissie van de EG is
komen vast te staan dat deze prepara
ten kankerverwekkende stoffen bevat
ten en daarom dus schadelijk tot zeer
schadelijk zijn.
De groep van 'stilbeen-preparaten'
bevordert de groei van eiwitten en
remt de natuurlijke afbraak van eiwit
ten. Daardoor vindt een versnelde
groei plaats bij de geïnjecteerde dieren.
Vlees dat met deze stoffen is behandeld
kan vooral bij kinderen en adolescen
ten kwalijke gevolgen te weeg brengen.
Bij veelvuldige consumptie wordt de
geslachtelijke groei bij kinderen ver
sneld. Dat kan bij meisjes bijvoorbeeld
leiden tot een sterk vervroegde vrucht
baarheid. Bovendien remmen de stof
fen de vorming van het skelet, wat tot
gevolg kan hebben dat het lichaam niet
kan uitgroeien tijdens de puberteit.
Daarnaast bestaat het hogere risico op
vormen van kanker.
De EG-veterinaire commissie acht
het gebruik van sommige natuurlijke
geslachtshormonen als het zwanger
schapshormoon progesteron en de
mannelijke en vrouwelijke hormonen
acceptabel, mits dat met mate gebeurd.
Er is geen bewijs voor dat deze hormo
nen in alle gevallen schadelijke gevol
gen kunnen hebben. Over een laatste
groep geslachtshormonen, waaronder
trambolon, bestaat evenmin duidelijk
heid over de giftigheid.
Volgens het departement van Volks
gezondheid gaat het in de nu lopende
affaires om uitzonderlijke situaties.
„Het is niet zo dat dit het topje van de
ijsberg is", meent een woordvoerder.
De veestapels in ons land worden
nauwgezet gecontroleerd. De helft van
het slachtvee wordt daadwerkelijk ge
controleerd. In totaal blijkt 0,007% van
het totaal aan slachtvee op de een of
andere manier met preparaten behan
deld die riskant zijn. Het aantal dieren
dat onschadelijke middelen heeft toe
gediend gekregen is wel veel groter. Er
is volgens deze woordvoerder geen re
den om scherper te gaan controleren
dan momenteel gebeurt.
(ADVERTENTIE)
Al meer dan
300 jaar brouwt
Grolsch haar bier
op natuurlijke en
ambachtelijke wijze.
En dat proefje.
Vakmanschap is Meesterschap
^w,.u>i-nunw lOtll
Van onze Haagse redactu
pEN HAAG - Voorlopig k
er geen dienstplicht, maar
geen
dienstrecht voor
wen. Vrouwen zullen wel
voorkeursbehandeling krij
bij het aannamebeleid var
krijgsmacht, al blijven ze
gesloten van functies
boord van onderzeeboten
bij het korps mariniers.
Dat blijkt uit de n
Vrouw in de krijgsmacht' i
staatssecretaris Hoekze
(Defensie) en Kappeijne
Van onzl
DEN HAAG - Het
Ondernemingen (VI
bezuinigingen te wil
een hogere werkloosj
Volgens het VNO w|
nieuwe stelsel voor de s|
fen, omdat hun inkom
het niveau van het soci;
nimumloon).
„Defaitistisch" aldus
zitter Van Lede. „Het kabil
stuurt de werkloze snel n
de bijstand, want hij kr:
toch geen werk meer".
Duur en hoogte van de Wl
uitkering wordt in de pla
van het kabinet vooralsi
gekoppeld aan de leeftijd
de uitkeringsgerechtigde. Vi
(ADVERTENTIE)
MET het zicht op de komer
Qat de VVD met een grote s.
,ers; staatssecretarissen enl
"iet meer voor op de kanditf
verkiesbare plaats. De argum
je stellen variëren van 'te oul
teken zijn op de politiek' (jj
I val'fn meer achter.
Neem Van Aardenne, de i,
averij opliep. De parlementi
b ?Ptreden van de ministel
uat hij het parlement al dan f
eenks bleef een Kamermee
minister, als vice-premier he.
'a net kabinet. Voor Van Aa|
i? u aan te kondigen dat I
kiesbaar zou stellen.
mot1 ^aat bus niet door. Wa
nmLzachte aandrang van da
JjQat hij zegt te oud te zijn1
i„ Pla9 dan wel bol staan I
PQlitiek-Den Haag nog ha
flan, n'ets te maken hel
Vt/n 5 Gezien de dalencf
m H verkiezingen straks f
dat» 9aan- Van Aardend
^lenlijst zou het RSV-sch<J
dp f! Worden gebruikt om
lew e"Premier en dus van L
mar, 9een kiezers op. Jaml
nif bewust het oordeel vl
ké'a een andere hoofdperl
trp, irHVlneens van het politia
oija'h' °ok wat Joekes betra
ontvrs ziin- Maar ook in q
iwP^n dab Joekes het a
trpril' Slechts weinige WDJ
hsm s vice-Voofzitter van
ra|p kvan de kandidatenlijst al
|voL,arnerl|d voor dat onafh
Ivrienrt 0rndat Joekes gedurel
|enin,cen vijand is geprezeij
integriteit