De Walkers de 'Rosenbergs' van de jaren tachtig 'De wetgever moet op herhaling' Achter de Pyreneeën houdt Europa niet meer op GRIEKEIS Hongaarse partijbonzen door kiezers de laan uitgestuurd AMERIKA REAGEERT LAUW OP ACTIVITEITEN SPIONAGE-FAMILIE LIBERALE VISIE OP DEREGULERING: DE STEM CON Doodzonde? Recht van spr WOENSDAG 12 JUN11985 ACHTERGROND ONAFHANKELIJKE (DISSIDENTE) KANDIDATEN IN HET PARLEMENT Levensbelang Gemis WOENSDAG 12 JUN11< den haag/enschei iBodemvervuiler •voortaan ook aansprakelijk T5 PAGINA;! 'Demokratie'aan deDonau Door onze redactie buitenland HET afgelopen week einde gingen de Honga ren naar de stembus om een nieuw parlement en nieuwe gemeenteraden te kiezen. Doorgaans is dat in communistische staten een formaliteit omdat van een echte verkiezing geen sprake is. Eenheidslijsten, waarin de communistische partij de bo ventoon voert, en één kandi daat per zetel diskwalificeert (in westerse ogen) dergelijke 'demokratische' gebeurtenis sen. In Hongarije is dat al sinds de beginjaren zeventig an ders geregeld: voor een par lementszetel kunnen meer dere mensen zich kandidaat stellen, mits ze op de een heidslij st staan. In Hongarije heet die het Patriottisch Volksfront. Naast de commu nistische partij staan verte genwoordigers van bepaalde beroepsgroepen op die lijst, zoals de bvoeren. Voorwaar de is wel dat ze de socialisyti- sche staatsideologie van har te ondersteunen. Sinds 1983 geldt in Honga rije echter een nieuwe kies wet, waarbij is bepaald dat voor 352 van de 387 parle mentszetel een dubbele kan didaatstelling verplicht is. Voor de resterende 35 zetels is wijselijk een uitzondering gemaakt: daar mag slechts één man of vrouw zich kan didaat stellen en meestal gaat het dan om de hoogste partij- en regeringsfunctio narissen. Dat de communistische partijbonzen deze uitzonde ring met opzet in de kieswet hebben opgenomen is duide lijk: het is ondenkbaar dat de partij- en regeringstop door de kiezer het politieke bos in zou worden gestuurd. Desondanks is dat laatste afgelopen zondag gebeurd: een aantal hoge partij- en re geringsfunctionarissen moesten het in sommige kiesdistricten afleggen tegen onafhankelijke kandidaten. Bekende figuren die zo het onderspit moesten delven te gen onofficiële kandidaten waren Jenoe Fock, een ex- premier en lid van het Polit buro, en Bela Biszku, een ex- minister van Binnenlandse Zaken. Fock kreeg 44,8 pro cent van de stemmen en Beszku 31,7 procent. Bijna 25 van de 71 onaf hankelijke kandidaten slaag den er in de officiële kandi- - FOTOARCHIEF DE STEM daten van het Patriotisch Front te verslaan. Over twee weken moet opnieuw worden gestemd in 45 districten, waar afgelopen zondag geen van de kandidaten de absolu te meerderheid wist te halen. Naar verwacht zullen de on afhankelijke kandidaten ook een aantal van die zetels ver overen. Overigens kon niet ieder een zich zomaar kandidaat stellen. Elke kandidaat moest worden goedgekeurd tijdens een vergadering van het be trokken district. Het Patriot tisch Volksfront had voor elk van de 352 parlementszetels twee kandidaten gesteld. In 71 districten slaagden onaf hankelijke kandidaten erin zich naast de officiële kandi daten te nestelen. Overigens lukte dat in veel districten niet. Sommige Hongaarse dissidenten, die via de kandidaatstelling een gooi naar een parlementsze tel hadden willen doen, wer den door de districtsvergade ring verworpen. In de meeste gevallen door een grote op komst van trouwe partijle den. Overigens moesten alle onafhankelijke kandidaten een verklaring tekenen waarin zij beloofden de re gels van de socialistische maatschappij te zullen nale ven. Vóór zaterdag was sinds de parlementsverkiezingen van 1949 slechts één onafhanke lijke erin geslaagd in het parlement te komen. De opkomst was voor een communistisch land laag: nog geen 94 procent. Een op komst van 99,9 procent, waarbij de communistische partij ook nog eens 99,9 pro cent van de stemmen op zich verenigt, zijn doorgaans per centages die bij verkiezingen in communistische staten worden 'gescoord'. Overigens is de macht van het Hongaarse parlement zeer beperkt. Het komt nog geen twee weken per jaar in een plenaire zitting bijeen en keurt dan de partijpolitiek goed. Toch zien enkele geko zen dissidente Hongaren het parlement als een instelling waar ze straks op een legale wijze hun mening kunnen uitdragen. Of het regime dat accep teert valt nog te bezien. Om nog maar te zwijgen over de achterban, die wel trouw op de hoogte wordt gehouden van de 'grootse' verrichtin gen van de parlementariërs van het Volksfront, maar niets of nauwelijks iets zal vernemen van de afwijkende geluiden van de onafhanke- lijken. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M Brader. Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883. Sportredactie 076-236884. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41076-236326. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Goes, Klokstraat 101100-28030. Hulst, Steenstraat 14, ©01140-13751 Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957 Roosendaal, Molenstraat 45. ©01650-37150. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Vlissingen, Torenstraat 5, ©01184-19910. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17 00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementen, bij vooruitbetaling te voldoen. 22,97 per maand; 66,30 per kwartaal of j 258,- per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen, inclusief 5% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek 101053738. Door Alex Brummer (The Guardian) HOE belangrijk de klap is die de spionage-acti viteiten van de familie Walker de VS en de NA VO-bondgenoten heeft toegebracht blijkt wel uit het bericht dat de CIA begonnen is aan een 10 miljoen dollar kos tend onderzoek naar de kwetsbaarheid van de Amerikaanse onder zeeërs. Volgens rapporten van het Pentagon en de CIA zou de Amerikaanse marine zich wel eens gedwongen kunnen zien een gedeelte van haar onderzeese netwerk van ge luidsdetectoren die de Ame rikaanse vloot van onder zeeërs moeten beschermen tegen een Sovjet-aanval te veranderen. Het is dan ook geen wonder dat de affaire rond de familie Walker wordt vergeleken met het emotioneel zeer explosieve spionageschandaal rond de familie Rosenberg in 1951. Er lijken inderdaad be langrijke overeenkomsten te zijn. Net als in het geval van de Walkers bestond het Ro- senberg-spionagenetwerk uit een kring van familiecontac ten en kennissen en zowel de Rosenbergs als de Walkers leverden uiterst belangrijke geheime informatie aan Mos kou. De Rosenbergs werden op gehangen voor het doorspe len van infomatie over Ame- rika's voorsprong in de Kou de Oorlog - de atoombom - naar Moskou. Uit het zich op eenstapelende bewijsmate riaal in de zaak-Walker valt misschien op te maken dat déze familie op haar beurt de Amerikaanse nuclaire voor sprong van de jaren tachtig heeft - de macht van de on derzeeërs Trident en Posei don - heeft ondermijnd. Het verkrijgen van infor matie over de mogelijkheden communicatietechnieken en verdedigingssystemen van de superieure Amerikaanse nu cleaire onderzeeërs staat al jaren lang hoog op het priori teitenlijstje van de Sovjet- Unie. Men vreest nu dat de Walkers de afgelopen acht tien jaar Moskou van genoeg informatie voorzien hebben om de veiligheid van de 36- kernonderzeeërs van de Amerikaanse vloot in gevaar te brengen. Aangezien de VS al een achterstand hebben op de Sovjet-Unie wat betreft de beveiliging van de op het vasteland geplaatste raket ten, kan het uitlekken van geheime informatie over nu claire onderzeeërs van cru ciaal belang zijn. Toch zijn er ook grote ver schillen aan te wijzen tussen het spionageschandaal van 1951 en de zaak-Walker. Het meest opvallende verschil is waarschijnlijk wel dat de laatste zaak bij lange na niet zulke emoties onder het pu bliek oproept als toendertijd het geval was met de Rosen bergs. Tot nu toe zijn er vier personen gearresteerd: John Walker, de vermoedelijke leider van het spionage-net- werk, zijn zoon Michael Wal ker, zijn broer Arthur Wal ker en een goede vriend van de familie, Jerry Whitworth. Terwijl het schandaal na tuurlijk wel de belangstel ling van het Amerikaanse publiek heeft (een saillant detail is dat Michael Walker zelfs tot 'matroos van de maand' op zijn schip was uit geroepen), hebben de arres taties niet tot scherpe of ge welddadige publieke reacties Nimitz. .spionage aan boord geleid. Het lijkt erop alsof het besef dat de veiligheid van de natie én van de NAVO in ge vaar is gebracht nog niet goed tot de bevolking is door gedrongen of als betrekkelijk onbelangrijk wordt opgevat. Amerika heeft tijdens de dagelijkse nieuwsuitzendin gen kunnen zien hoe de aan trekkelijke en welbespraakte dochters van John Walker getuigden van de onschuld van hun vader. Hun kalme tv-optreden en het feit dat ze tijdens de uren met de groot ste kijkdichtheid over zend tijd kunnen beschikken, wijst op een mildheid onder de bevolking, die de ernst van dit soort hoogverraad lijkt tegen te spreken. Zo ver als vastgesteld kan worden heeft de rest van de familie ook niet om politiebescher ming gevraagd, hoewel som mige familieleden wel ge klaagd hebben over een wat al te nieuwsgierige pers. Dit gebrek aan emotionele betrokkenheid lijkt voorna melijk te liggen aan het ver schil tussen de stemming in de VS in de jaren veertig en vijftig en die van de jaren tachtig. Hoewel Moskou en Washington in praktisch alle opzichten nog altijd worste len met een voortdurend ver schil van mening, of het nu om kernwapens of Nicara gua, hun conventionele troe penmachten of hun Midden- Oosten politiek gaat, heerst er geen Koude Oorlog-stem ming. President Reagan mag de Sovjet-Unie dan wel af schilderen als 'het rijk van het kwaad' en Daniel Ortega 'een klein dictatortje in het groen' noemen, maar laat de natie zich hierdoor niet tot grotÜ^ ideologische veront waardiging opzwepen, zoals dat wel had kunnen gebeu ren in de dagen dat senator Joseph Macarthy nog door de senaatsgangen beende. Het komt er in feite op neer dat spioneren in de VS tot een soort niet-ideologisch beroep is uitgegroeid. De Walkers zijn geen naiieve aanhangers van het commu nisme zoals de Rosenbergs en behoren ook niet tot het soort links-intellectuele spionnen met als bekendste vertegen woordigers Maclean, Bur gess, Philby en Blunt. De fa- - FOTO ARCHIEF DE STEM milie maakt veeleer deel uit van het spionnenras dat haar ziel en zaligheid slechts uit financiële oogpunt aan de te genstander verkoopt. Volgens William Colby, die van 1973 tot 1976 aan het hoofd van de CIA stond, von den de processen in de jaren vijftig rond Alger Hiss de zaak waarop Richard Nixon zijn politieke reputatie ves tigde en Philby, Burgess en Maclean plaats in een tijd 'dat de Sovjet-Unie het anti fascisme vertegenwoordigde en een groot aantal ideologi sche recruten had'. Dit staat in scherp contrast met het proces rond de familie Wal ker, dat door Stansfield Tur ner, een andere CIA-direc- teur, beschreven wordt als een echte 'geldzaak'. Een ge volg van dit soort spionage is dat het opsporen van spion nen heel wat lastiger is ge worden 'omdat er legio men sen zijn die wel een extraatje willen verdienen', aldus een veiligheidsexpert. Toch zijn er wat geruchten in omloop over een ideologi sche samenzwering binnen de familie Walker. Het is be kend dat John Walker een goede vriend van Bill Wil. kinson was, een voormalig lid van de Klu Klux Klan, en dat hij op een gegeven mo ment beweerde zelf de leider te zijn van de Klan in het dis- trict Norfolk. Ook wordt er van hem gezegd dat hij actief lid was van de rechtse John Birch-organisatie en dat hij een uitgesproken voorstan der was van het Zuidafri- kaanse regeringsbeleid. Een van de theorieën uit de rechtse krant de Washington Times luidt dat John Walker misschien contact heeft ge. zocht met Dieter Gerhardt, een topspion voor de Sovjet- Unie, wiens spionage-activi- teiten op de marinebasis van Simonstown (Zuid-Afrika) waar hij commandant was, in 1983 aan het licht kwamen! Dit klinkt vrij aannemelijk, gezien het belang van Si monstown voor Westerse marineoperaties. Het Amerikaanse publiek zal het binnnenkort waar schijnlijk met minder details over de activiteiten van de familie Walker moeten doen. Het Pentagon onderzoekt na melijk de mogelijkheid om de twee oudere Walkers weer voor actieve dienst op te roe pen, zodat ze berecht kunnen worden door de voor het pu bliek ontoegankelijke krijgs raad, waar de staatsgehei men onder discussie beter beschermd kunnen worden. Maar gezien de open na tuur van het Amerikaanse politieke systeem en de nog voortdurende jacht van de FBI op nog meer betrokken familieleden lijkt het on waarschijnlijk dat de Ameri kaanse bevolking het laatste gehoord zou hebben over de schade die de Walkers en hun kennissen het Westen hebben toegebracht. Door Pieter-Jan Dekkers HOEWEL het een van de kernpunten in het regeerak koord van CDA en WD is wil de deregulering nog steeds niet erg vlotten. Er is de afgelopen jaren druk ge studeerd; er zijn commissies, werk groepen en inderdepartementale commissies in het leven geroepen, die evenzovele rapporten hebben uitgebracht, maar in de praktijk is er tot nu toe bitter weinig gereali seerd. Misschien is dat voor het weten schappelijk bureau van de WD, de Teldersstichting, de reden geweest de liberale visie op deregulering nog eens onder de loep te nemen. Deregulering is een liberaal stok paardje waarover regeringspartner CDA nog al eens meewarig doet. Er zijn, vinden de christen-democra ten, wel belangrijkere zaken aan de orde. Wat tot nu toe op het terrein van de deregulering door het kabi net is gepresteerd is dus niet om over naar liberale huize te schrij ven. Een regeltje minder hier en daar en daarmee lijkt voor het CDA voorlopig de kous af. Echter niet voor de WD. Zeker nu deze partij bij de kiezer in ach ting is gedaald is het zaak voor de WD-top weer eens wat liberale stokpaardjes van stal te halen om de weifelende kiezer over de streep te trekken. Deregulering is daarbij een aan trekkelijk onderwerp. Niet voor uit keringstrekkers, werklozen en sub sidie-ontvangers. Maar daar haalt de WD doorgaans niet zijn kiezers vandaan. Wel voor ondernemers, zelfstandigen, vrije beroepsoefena ren en automobilisten, typisch libe raal kiezers'volk' dus. Minder bedillerige overheidsre gels, dat is goed voor de onderne mer, hij krijgt meer armslag en wordt minder op z'n vingers geke- ken. Voor de ondernemende zelf standige geldt hetzelfde. Vrije be roepsoefenaren als artsen, specialis ten, makelaars, notarissen en hoog leraren ervaren de regelgeving van de overheid als een dwangbuis, die het particuliere initiatief vaak in de kiem smoort. En automobilisten met voertuigen boven de 20 mille zijn die 100 kilometer al lang beu. Leuke dingen voor niet geheel on bemiddelde mensen dus. Daarmee moet het nodige kiezersvolk getrok ken kunnen worden nu een ander deel van de tradtionele WD-aan- hang, de ambtenaren, zich massaal van die partij afkeert. Deregulering. Op zich een uiter mate serieuze zaak. Ga maar na: Nederland telt momenteel ruim 200 administratieve wetten met vele honderden daarop stoelende nadere regelgevingen (Algemene Maatre gelen van Bestuur eet.). Om beleid goed te kunnen coördineren zijn er maar liefst 90 samenwerkingsver banden tussen ministers en onge veer 200 interdepartmentale com missies. Het rijk maakt bovendien gebruik van 133 rijksdiensten en liet zich (tot voor kort) adviseren door meer dan 350 externe adviesraden (daar wordt nu de bezem doorge haald). De lijst is overigens nog langer: het departement van Onderwijs bij voorbeeld laat jaarlijks honderden richtlijnen verschijnen over hoe on derwijsgevenden bepaalde over- heidsbeslissingen dienen uit te leg gen. Er bestaan zo'n 500 regelingen met specifieke uitkeringen, vele tientallen subsidie-regelingen voor ondernemers en per jaar meer dan 1.000 andere circulaires met regels en regeltjes over de uitvoering van wetten. Het ambtenarenapparaat is de laatste twintig jaar schrikbarend gegroeid: sinds 1970 kwamen er ruim 400.000 ambtenaren bij. Dat leidt tot een stroef werkend appa raat omdat vaak meer dan één de partement of rijksdienst bij een be paalde zaak betrokken moet wor den. Bovendien bestaat bij het ap paraat de neiging steeds weer nieu we regels, maatregelen en voorzie ningen te bedenken om het groeien de aantal ambtenaren aan het werk te houden. Wetten moeten, aldus de WD, in heroverweging worden genomen, overheidstaken moeten worden ge privatiseerd, gedecentraliseerd en gereorganiseerd. Tot zover is er geen vuiltje aan de lucht want elke zichzelf respecte rende partij heeft wel iets van dat rijtje in het program staan. De aap komt uit de mouw als de WD de staatsuitgaven er bij haalt. Het be slag van de collectieve sector op het nationaal inkomen is sinds 1970 van 50 tot 70 procent opgelopen. In 1963 werden nog 64 procent van alle in komens in de particuliere sector verdiend tegen 36 procent in de col lectieve sector (uitkeringen, ambte naren). In 1983 is nog maar 43 pro cent in de particuliere sector ver worven en is 57 procent van de in komens afhankelijk van de collec tieve sector. Met andere woorden: een groot deel van de hedendaagse sociaal- economische ellende is rechtstreeks terug te voeren tot de bedillerige re gelzucht van de overheid. En dus moet gelijk met de deregulering het mes in de overheidsuitgaven. En fors ook. Wat in de particuliere sec tor verdient kan worden moet weer financieel aantrekkelijk worden, ook al gaat dat ten koste van de overheidszorg. Verder moet het ambtenaren-ap paraat worden doorgelicht en - waar mogelijk - worden ingekrom pen. Aangezien WD-leider Nijpels onlangs ook een dergelijk pleidooi hield mag worden aangenomen dat de WD-leiding zich verzoent heeft met het kiezersverlies onder ambte- Overigens wordt er niet bij ver teld hoe de overtollige ambtenaren aan de slag moeten worden gehol pen in een tijd waarin bijna 800.000 'reguliere' werklozen tevergeefs op een baan wachten. Vanaf 1970 mo gen er dan wel 400.000 ambtenaren bijgekomen zijn, in dezelfde periode kwamen er ook meer dan een half miljoen werklozen bij. Dat aantal zou zeker tot boven het miljoen ge stegen zijn als de overheid in die pe riode niet als schepper van nieuwe (overheids)banen zou zijn opgetre den. In dat geval, zal de liberale eco noom zeggen, zou het bedrijfsleven nimmer zo diep zijn gezonken als in het recente verleden het geval was. Dus geen 500.000 'particuliere' werk lozen erbij maar minder. Hoeveel wordt in het midden gelaten, even als de economische waarheid dat een open economie als de onze voor het grootste deel afhankelijk is van wat er in het buitenland (lees Ame rika en West-Duitsland) gebeurt. Dat is trouwens maar goed ook, want het oude medicijn van meer winst en dus meer werk blijkt ook in het oogstjaar van de WD-CDA- coalitie niet te werken. Wat niet wegneemt dat alle door de VVD op het punt van de deregu lering opgevoerde voorstellen dan maar met een korreltje zout geno men moeten worden. Het is in prin cipe juist dat regelgeving als zoda nig vaak geen maatschappelijke problemen oplost. Er is wat dat be treft in het verleden te weinig te rughoudendheid betracht. De liberalen zouden het liefste zien dat voordat er regels worden gemaakt wordt onderzocht of dat wel zo nodig is en of mogelijk langs andere wegen in een bepaalde be hoefte kan worden voorzien. Wijst dat uit dat aan regelgeving niet valt te ontkomen dan moeten de regels zodanig worden gemaakt dat de vrijheid van het individu zo weinig mogelijk wordt aangetast. Ook zou de overheid bij de regelgeving steeds de kosten ervan moeten over wegen en zich moet afvragen of be paalde problemen beter met tijdelij ke regels zou kunnen worden opge lost. Niets in dit land is immers zo blijvend als tijdelijke wetten. Aantrekkelijk is het idee om elke regelgeving na verloop van tijd 'door te lichten' en desgewenst op te heffen. De wetgever dus op herha ling. Overigens zou elk liberaal Ka merlid zich moeten schamen als hij dit 'liberale' proza leest. Want juist deze Kamerleden hebben de afgelo pen jaren al dan niet van harte meegewerkt aan de totstandkoming van wetten, die de toets der 'libera le' kritiek niet kunnen doorstaan. Er zijn in die periode zoveel onduidelij ke, nauwelijks uitvoerbare wetten door het parlement gejaagd, dat Nijpels er goed aan doet zichzelf en zijn collega-Kamerleden met on middellijke ingang te verplichten het werkstuk van de Teldersstich ting (nog eens) uit het hoofd te (la ten) leren. Door Anton Theunissen Portugal en Spanje wa ren eens het middelpunt van een imperium. In de ogen van de wereld wa ren zij identiek met Europa. Dit historische feit vormde hun glorie en ondergang, hun rijkdom en armoede, hun vrijheid en onderdrukking en uiteindelijk de oorzaak van een eeuwenlang isole ment: achter de Pyreneeën hield Europa op. Een paar simpele handte keningen op perkamenten documenten, die zo vaak in de geschiedenis het lot van volkeren bepaald hebben, sluit vandaag een tijdperk voor het Iberisch schier eiland af. Het keert terug in het Avondland, dat, op ex pansiedrift geraakt, het ooit dwong zijn heil te zoeken op andere, verre continenten. In Lissabon en Madrid worden vandaag de toetredingsver dragen ondertekend, waar mee de uitbreiding van de EG van Tien naar Twaalf vrijwel voltooid zal zijn. Portugal en Spanje klop ten bij de EG aan toen in de jaren zeventig het einde kwam aan hun dictatoriale regimes. De val van Caetano en de dood van Franco maakten de weg naar Europa vrij. Beide landen klopten in 1977 op de Europese deur, die na honderd maanden moei zaam onderhandelen open- - ging. Aanvankelijk vielen in de Europese hoofdsteden fraai klinkende en hoogdra vende uitspraken te besluis- teren over 'Europa, dat de plicht heeft jonge, kwetsbare democratieën te helpen over leven'. Dat was op het mo ment, dat de Portugese an jerrevolutie in chaos en een linkse dictatuur dreigde te eindigen en Spanje na de dood van de caudillo in de greep dreigde te blijven van de franquisten. Toen echter eenmaal zaken gedaan moes ten worden in Brussel bleek, dat de inbreng van de twee Iberische landen in het min of meer vrije EG-marktver- keer hoofdzakelijk produk- ten betreft waarvan de Ge meenschap al de handen en buik vol heeft: wijn, olijfolie, groente en fruit. Economisch zou het geen ramp zijn, als Spanje en Portugal buiten de EG bleven, maar politiek en psychologisch gezien zou het gevaarlijk kunnen zijn voor beide blokken. Met enige be wondering hebben de Euro peanen de vindingrijke en creatieve Spanjaarden en Portugezen aan de onder handelingstafels bezig ge zien: keiharde zakenlieden die zeer goed wisten aan wel ke kant de communautaire boterham wordt gesmeerd. Madrid en Lissabon hebben zeer handig gebruik gemaakt van de Europese verdeeld heid (Frankrijk-Duitsland- Engeland vooral) en de Tien opgezazeld met een lastige boodschap: De Spaanse en Portugese toetreding zal uit draaien op een financiële ramp, indien de Europese landbouwpolitiek zich niet sneller en ingrijpender laat leiden door marktkrachten in plaats van subsidies. Europa moet snel hervormingen ter hand nemen. De consequen tie van de Portugese en Spaanse toetreding. Politiek gezien is de komst van Madrid en Lissabon van levensbelang. Niet ondenk baar zou zijn geweest, dat Spanje de Navo zou hebben verlaten, als Europa onfat soenlijk was geweest en de Spaanse toetreding was blij ven blokkeren. De Spaanse premier Felipe Gonzalez kon eind vorig jaar al zijn partij slechts in toom houden door het gewenste EG-lidmaat- schap te koppelen aan het minder bejubelde Navo-lid- maatschap. Een Spaans adios voor de Navo zou de affiniteit met het democratisch deel van Europa hebben kunnen verslappen, zeker in een land met weinig democratische tradities. Ook Portugal zou dan hebben moeten leren le ven met een nieuw isolement, want Europa wilde allen het hele Iberisch schiereiland in de EG en niet slechts Portu- Tenslotte het pychologi- sche en historische belang van Portugals en Spanje's toetreding. Sinds de beide landen zich weer schoorvoe tend op het democratische pad bewegen, raakten zij zich steeds meer bewust van het eeuwenlange 'gemis' van Europa. Een Spaanse histori cus zei het deze week zo: „Ze ker vier eeuwen lang heeft het denkende, moderniseren de element in de Spaanse sa menleving een collectief minderwaardigheidscomplex gehad, omdat het door de Contrareformatie afgesloten werd van de nieuwe stromin gen in het Europese denken. Dat mondde uit in een psy chologisch en feitelijk isole ment: vooral vanaf het Con gres van Wenen, waar Span je met een kluilje in het riet werd gestuurd, hoewel het Spaanse volk in de voorhoede van het gevecht tegen Napo leon had gestaan. Uitgeput en verpauperd door die strijd sloot Spanje zich op in zich zelf en maakte verschrikke lijke maatschappelijke span ningen door, onder een uiterst droevig soort macht hebbers. Koning Fernando VII was een ramp voor onze hele negentiende eeuw. ERen korte opleving werd teniet gedaan door de burgeroorlog vban 1936-1939 en bovenal door Franco, want met zijn dictatuur werd het isolement totaal". De Portugese schrijver Antonio de Figuereido schrijft het isolement van zijn land o.a. toe aan het feit, dat Portugal totaal niet be roerd werd door de grote Eruopese revoluties van de moderne tijden, niet door de reformatie, niet door de Ver lichting en niet door de Indu striële Revolutie. Wellicht wat zwart-wit gesteld, maar in grote lijnen juist en het is zeker waar, dat de fanatieke Salazar er zijn levensmissie van heeft gemaakt, elke vooruitgang doelbewust ver van Portugal en zijn volk te houden, want moderniteiten zouden in zijn visie de waar dige identiteit van zijn volk aantasten. Portugal en in mindere mate Spanje zullen nog veel Europese trauma's moeten verwerken, maar Portugal en Spanje zullen vooreerst ook met elkaar in het reine moeten komen. Voor Portu gal is Spanje tenslotte de tra ditionele vijand, die de Por tugezen in de afzondering drong. Niet geheel onaanne melijk is, dat de relaties tus sen de Iberische landen, een maal in de EG, zullen ver slechteren. Lissabon en Ma- drid zitten verre van op éen lijn als het gaat over de han del, investeringen, visserij beleid, olijfolie- en wijnber gen. Op dit moment is er noch in Madrid noch in Lissabon bijster veel reden om feestte vieren. Felipe Gonzalez Mario Soares worstelen mel grote binnenlandse polities® problemen en wat Soares be treft is het zelfs de vraag,01 hij eind deze week nog Pre' mier van Portugal zal zijn. Bij de knallende campag' nekurken in Portugal e Spanje verschrompelen dez problemen vandaag tot m cro-schaal, want de eers toast op een nieuw tijdpe mag vooral geen kwa dronk worden. Van een onzer verslaggevers OEN HAAG - Bij de PTT is veertien dagen na de over val op een posttrein bij Am sterdam nog geen enkele claim binnengekomen. Daaruit kan, aldus een woordvoerder van het PTT- hoofdbureau in Den Haag, worden afgeleid dat alle aangetekende stukken zijn teruggevonden. Ook heeft er kennelijk niemand een verwachte brief of briefkaart gemist. Volgens de PTT-woordvoer- Vlie Van een onzer dat het aantal vliegval cordhoogte bereikt. D spreken van een speet aantal vliegreizen. Vooral Griekenland ma [enorme belangstelling. Ov touroperators de fors toe wacht'. Bij Arke Reizen zijn nu al 70 ■procent meer vliegvakanties geboekt dan in 1984. Arke houdt het erop dat dit seizoen een absoluut record op het ge- Van onze Haagse redactie DEN HAAG - Bedrijven die vervuiling van de bodem ver oorzaken kunnen hiervoor voortaan aansprakelijk wor den gesteld. Aan deze aan sprakelijkheid is een maxi mumbedrag gebonden. De Tweede Kamer besloot dit, gisteren met alleen de WD itegen en zeer tegen de zin van het kabinet. Minister Korthals Altes (Justitie) liet de kamer vorige nveek schriftelijke weten te vrezen dat bedrijven die aan sprakelijk worden gesteld in de toekomst altijd naar de rechter zullen stappen om dat aan te vechten. De minister is van mening dat deze zaak veel beter geregeld kan worden door een bepaling in het nieuw 'Burgerlijk Wetboek. In het nu aangenomen wijzigingsvoor stel van Lansink is expliciet opgenomen dat de rechter de verplichting tot schadevergoe ding kan matigen. DE FNV gaat de verkiezingsprog vergelijken met het FNV-progra voor nieuwe kansen'. Het result campagne onder de aandacht v een tijdstip dat correspondeert de politieke partijen voor de k FNV heeft daar 3 miljoen gulden (ijkertijd wordt bekend dat FNV-v op de kandidatenlijst van de Pvd lieleider De Vries tot de uitspra PvdA-Kamerlid Kok een afscheid 'Tijgt'. Met andere woorden: de zingscampagne van de kersver man maakte het nog bonter do kwalificeren als het 'gebruiken v een politieke campagne'. Dat naar aanleiding daarvan betiteld m°ge in dat licht geen verwonde De FNV op het politieke pad. alsof de Nederlandse vakcentral ke CNV - in het verleden nimm tuurlijk, de vakcentrales zijn ge vorming maar als belangwekke groeperingen zouden ze geen kn niet zouden proberen die politiek Ue afgelopen acht jaren hebbe 9eprobeerd hun sociaal-econo' nenhof ingang te doen vinden. E DAT heeft de vakbeweging dani nen het CNV serieuze plannen ^°or het CDA te creëren. Een pr ™et alleen wordt geluisterd naar orengen, maar die die inbreng n°°r er in de politieke besluitv jouden, iets dat van het CDA -1 °Pen jaren bepaald niet kan wor fmn vakbeweging staat ook va onder sterke druk. De ledentalle navenant gedaald. Dat de ce~ ik k? hebben uitgezet (die zelf ach wordt erkend) is prijzens aarmee ondanks de tegenwer' I ot te hebben in het politieke s siische programma enige kans zal sociaa|-economische beleid r ,®r na de Kamerverkiezinge het rn 'n Catshuis moeten k rinL reeds lang opgegeven ds i n,van ^DA aan WD en and 'nvloed van de.vakcentrale o~ FmV/ en VVD zouden enig re z„,;,voor de Kamerverkiezinge waï. en' zoals 'n de jaren n ano 'n roorris-katbolieke kring. ®rs dan drie partijprogramm ten ^elfs de conc|usie daa

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 2