Binnenvaart opnieuw in aktie 'Op straat zijn wij de baas' DE STRIJKSTOK Profiel van een Engelse voetbalsupporter yiyi OpNIEUW dreigen er akties in de binnenvaart. Dit keer geen blokkades, maar een collectieve 'ziekmelding' van twee weken. Varen voor verladers die je alleen maar als goedkope 'reserve' beschouwen is ook om ziek van te worden. Een nieuwe uitbarsting van het Nederlandse schippersvolk in de al jarendurende strijd om bestaanszekerheid. Wat zijn dit keer de kansen van onze varende middenstanders? Beurtregeling Grimmig Sojabonen Fatsoenlijk lank in Breda 140 len minderjarige. Op er toezicht in het Hijke maatregel een begeleiding van een en tot er wordt inbreuk am hun eigen kinderen staat toch achter een Jer de deur", zegt een dat het opvoeden Imheid voor is vereist. waar ze zich achter kun- llen. Aan de andere kant [wel de gezinsvoogd in als t. Dan zijn ze blij dat hij er en gezin hebben dat zit te br iemand ingrijpt", vertelt elf ook jaren gezinsvoogd is zijn ook gezinnen waar je omt. Dat loopt nogal via meestal zijn ze blij dat je noet je zien het vertrouwen moet kunnen praten over li. Een van de weinige mid- [cliënt is om over de proble- nen. Soms merk je dat er bij- de moeder iets fout heeft tar jeugd en dat ze daarom phieten met haar eigen kin door de complexiteit van maar ook door de late be- de (gedwongen) hulpverle- Jrbetering slechts met zeer bs worden bereikt. Het ma- afspraak tussen ouders en Ivoorbeeld over de etenstijd, ele vooruitgang zijn. Het na- lie afspraken is vers twee. gezin Van Gils zijn derge- ïn gemaakt. „Tien huishou- fcn", zegt Jenny, „over mee- enstijd enzo." Richard: „De Twee weken ging het „Als ze in dat internaat te rijn 's avonds, komen ze de j de deur niet meer uit. Hier lirlijk zo weer verdwenen. En T|s ik ze binnen wil houden 1 de hele dag ook binnen zit- loezichtstelling, die in het ge- Ke jaar duurt, is geen slechte nndt de familie. „Als hij niet fr kwam", vertelt Frans, wij- rinsvoogd Piet, „dan zat ik Richard: „Maar ik ook niet. zaak al dikwijls gered." Ri- if en toe nog eens naar Piet uit de klauw loopt. „Dan bel r: 't is weer bal." Richard zit peer op school en wil later bouw. De jongste, die tame- im is geweest tijdens het ge len paar maanden van school at hij het ook weer wil gaan in het gezin kan de gezins- Idelend of sussend optreden, r zo hoog oploopt praat ik ia", zegt Sennema, „om ze t elkaar te brengen. Als het t gaat kaffer ik ze ook wel- Tans: „Dat is ook weieens Misschien zou het anders de hand lopen. Nu word je emd." kinderrechters in het arron- reda hebben in het jaarver- rechtbank uitgesproken zo- jk betrokken te willen blijven jering van de ondertoezicht- t gezin Van Gils heeft enkele de kinderrechter gesproken. ei tegen mij dat ik maai tjes moest gaan helpen met Toen heb tk gevraagd of-ie deer voelde. Daar kon hij wel Richard zelf vindt verlen- jn ondertoezichtstelling over- kan het zelf wel regelen. Dat gezegd tegen de rechter maai toch niet." Jenny: „Ik zie het rt bescherming, voor jou. De er geeft je best veel kansen, fde geld was je naar een tucht- rurd." 1 positief afsluiten, zowel voor de - foto archief de stem 'De schipper vaart zich het lazerus' NOG niet zo lang geleden boekte een Terneuzense schipper een reisje voor Duitsland. Op de beurs in Rotterdam nam hij voor zes duizend gulden een vracht tapioca voor Braunschweig aan De man komt in Duitsland voor de kade en daar staat een zeer boze af nemer. „Dat machen we niet meer schipper. Volgende keer gaat het met de Zug...vijftienduizend mark voor een reis uit Rotterdam?". De schipper, zeer verbaasd, duikt in zijn stuurhut. Terug aan dek houdt hij de Duitser z'n 'charter', de vrachtbrief onder de neus. Zesduizend gulden staat er op, plus provisie voor de vrachtmake laar, door de schipper te betalen. Het verschil tussen Braunschweig en Rotterdam is negenduizend gulden! Een aardig bedrag voor de strijkstok. „Het is dagelijkse praktijk meneer", verzekert de betrok ken schipper, die onder geen beding zijn naam wil noemen. Terug in Rotterdam schold de verlader hem de huid vol. Hij had nooit z'n vrachtbrief mogen laten zien en hij hoefde niet meer terug te ko men. 2 3 13 14 15 26 1Z 27 BS 29 ia 31 3 4 6 6 Ut II U B W 17 18 1» 20 21. 24 2s 26 27 2» water niet toegestaan kan worden dat hij z'n eigen prijs betaald. Volgens veel schippers is dat echter juist de vrijheid van de ondernemer. Commentaar van Nico Deen over de ommezwaai bij het ministerie: „Advokaten van Smit-Kroes dokterden destijds uit, dat het wel kon, andere advokaten zeggen nu dat het niet kan. Zo werkt dat". Hij vervolgt: „Weet je wat er natuur lijk achter zit: de belangen van de verla ders. Die willen dat er van die toezeggin gen geen donder terecht komt, want het is hun belang om de schippers onderling te verdelen. Niks vervoerszekerheid of quotum-afspraken. We moeten gewoon op afroep voor ze klaar liggen als ze ons nodig hebben en dan graag nog voor een fooi". Verladers kunnen steevast rekenen op die categorie schippers die de laatste ja ren in meuwe schepen geïnvesteerd heb ben. Zij verhuren zich op contractbasis aan reders om tegen een tarief, waarvoor de reder hetzelf niet eens kan doen, te gaan varen. De particulier kan onder de prijs werken omdat hij geen CAO kent en bereid is als het moet 24 uur achter el kaar te werken. De druk van de lasten zoals zijn hypotheek dwingen hem maar tot eén ding: Keihard varen. Deen: „Ze hebben zich laten verleiden door de banken. Zo'n contract biedt een beetje bestaanszekerheid, een vast inko men. De bank kan betaald worden. Men sen die een beetje uit het diepste dal om hoog komen, stoppen daar onmiddelijk mee, omdat het geen doen is. Het is ge woon uitbuiterij. Als schipper vaar je je dood als je er zo voor staat". Na tien jaar vrijwilige toerbeurt Noord-Zuid staan er bij het kantoor van de organisatie in Rotterdam achtduizend Het actiecomité Noord-Zuid, met geheel rechts Nico Deen. - foto foton den haan schippers ingeschreven. Niet alleen Ne derlanders, maar ook Fransen en Belgen. Toch lijkt het erop, dat het initiatief van de Terneuzense schippers nu gedoemd is. Verladers van kolen, oud ijzer en erts trokken zich steeds minder van het bord aan in de wetenschap dat die particuliere schippers op afroep toch wel beschikbaar was. „Dat moet nu klaar zijn", vindt Deen. Het bestuur van Noord-Zuid is deze week opgestapt. Daarvoor in de plaats is een actiecomité aangetreden. Ook op de schippersbeurzen in den lande zijn comi tés m oprichting. Opnieuw blokkades? Deen denkt er nog niet aan, al weet hij dat er een categorie schippers is, die har de acties niet schuwt. „Nee", zegt hij we nemen een termijn van drie maanden. Het Noord-Zuidsysteem blijft functione ren, maar alle overleg is opgeschort. Ver der is veel afhankelijk van de plaatselijke comités, want we proberen zoveel moge lijk als collectief van schippers op te tre den. Best mogelijk dat er op korte ter mijn een dag komt dat we zeggen: Nou is het genoeg. We nemen geen vracht meer aan. Tot nu toe hebben we alleen maar kopjes zitten geven. De verladers hebben daar gebruik van gemaakt. We zullen zien wat er nu gaat gebeuren. Het woord is aan de schipper". 'Het komt erop neer dat je indruk maakt op je maats. Ik weet dat het dom is'. - foto archief de stem enkele glazen met mijn maats. Tegen halfdrie stap je op naar het terrein." „Vroeger installeerden wij ons op de tribune bij de tegenpartij, maar dat is te genwoordig niet meer zo in de mode. Mensen die hun verstand gebruiken, ple gen geen geweld op tribunes. Daar zit je immers in een val en kunnen ze je pak ken. Tegenwoordig is het op straat te doen. Wij verlaten het stadion en maken ons los van de menigte. Wij zijn dan met 50 of 100 man. Er is altijd wel iemand die moeilijkheden zoekt. Wij keren terug naar het station, niet zoals de politie het wil, maar op onze manier. Op straat zijn wij de baas. Met een troep van 100 hebben wij ge vochten tegen tweemaal zoveel volk. Ik kreeg nooit echt klappen. Van de ande ren weet ik het niet. Je blijft niet hangen om rond te kijken. Er zoveel lui aanwezig en zoveel kerels liggen op de grond. Het enige wat je doet is vechten. Ik haat de teams niet permanent. Ik haat ze alleen op de dag zelf. Hun troep verlangt net zoals jij naar een goeie knokpartij. Ik heb nog nooit iemand ge slagen die er niet om vroeg. Ik zal niet zeggen dat ik een fantastische vechter ben, maar je doet precies wat je lichaam van je wenst. Overal waar Chelsea komt wordt te genwoordig herrie verwacht. De reputa tie van onze supporters is zo, dat andere kerels nog beter, dat wil zeggen, nog har der willen zijn. 't Is voor iedereen een uitdaging. Het geeft je een gevoel van grote vol doening wanneer ze je niet hebben kun nen pakken. Ik ben in eindeloze gevech ten gewikkeld geweest. Het komt in grote mate hierop neer, dat je indruk maakt op je maats. Ik weet dat het dom is. Dron kenschap veroorzaakt 90 procent van het oproer. Soms verdedig je gewoon jezelf of je vrienden. Waar je ook gaat, er is altijd wel iemand die je een lel wil geven. 't Is een fijn dagje uit. Je drinkt een glas, je gaat naar de match en we blijven meestal laat in de stad om nog meer te drinken. Vechten? Dat hoort erbij. Je verdwijnt vooraleer ze je kunnen pakken. Ik geloof niet, dat er een drijfveer is. Het gebeurt overal ten lande. Als er geen voetbalgeweld was, zou er ook geen straatgeweld zijn". Kan het hem dan niet schelen dat dit slecht is voor het voetbal in 't algemeen en voor de reputatie van Chelsea, het team waarvan de naam getatoeëerd is op zijn rechterbovenarm? Geeft hij eigenlijk wel iets om het voetbal of om die club? „Soms zou ik liever in de kroeg blij ven. Soms drink ik liever een lekker aasje dan naar een voetbalwedstrijd, te ijken," zegt John. Elke maandagmorgen staat hij om 5 uur op en doet hij weer rustig zijn ronde als postbode in Noord-Londen. En Chel sea zit nu in de Eerste Divisie. (Copyright The Guardian) Ko Bootsgezel uit Terneuzen: „In Rot terdam vliegt de vracht langs alle kanten om het bord, maar niet langs de goeie kant". - foto archief de stem Door Paul de Schipper „DE reders hadden duwbakken te veel. Die verkochten ze aan de par ticuliere schippers. Nee, ze gingen niet naar de smeltkroes. Ze ver kochten ons het probleem; de over capaciteit. Hebben ze nu laadruimte nodig dan laten ze de kleine schip per varen. Die gebruiken ze als re serve en tegen lage tarieven. De schipper moet keihard heen en weer varen voor een paar centen. Hij vaart zich het lazerus en de rederij en verdienen de centen". Schipper Nico Deen spreekt nog snel ler dan zijn zwoegende collega's kunnen varen. Deen is woordvoerder van het ac tiecomité Noord-Zuid in Rotterdam. Hij vertegenwoordigt de groep particuliere schippers die deze week de verladers heeft laten weten dat het afgelopen moet zijn met het verder uithollen van de be staande tarieven. De binnenvaart kent voor het vervoer in Nederland het wettelijke systeem van de Evenredige Vrachtverdeling, daterend uit 1933. Fabrikanten kunnen lading aanbieden doen via een bord op de schippersbeurzen. Via een beurtregeling kan iedere schipper een deel van het aan bod vervoeren en zodoende een boter ham verdienen. De route van het Noord-Zuid vervoer, naar België en Frankrijk, kent een eigen niet gelegaliseerd vrachtverdeelsysteem, opgezet door de schippers zelf, in hun verlangen hun vervoersmarkt van een bodemprijs te voorzien. De vrijwillige Toerbeurtregeling Noord-Zuid ontstond in 1975 in Terneu zen. De verladers bekeken het fenomeen aanvankelijk argwanend, maar gedwon gen door een redelijk solidair schippers- front brachten ze steeds meer vracht 'op het bord'. Degenen die buiten het bord om, dus onder de prijs werkten konden op een boycot van de schippers rekenen. Zo veroverde de inmiddels tot een ver eniging omgebouwde organisatie Noord- Zuid ongeveer een kwart van de ver voersmarkt. De rest van de vracht bleef bij de grote rederijen. In de jaren die volgden probeerden de particuliere schippers hun initiatief een wettelijk kader te geven. Eindeloze over legprocedures leidden tot niets en zo kwamen de schippers op 2 januari 1979 opnieuw in aktie. Een week gingen ze in staking. Op 9 januari deed minister Smit- Kroes van Verkeer en Waterstaat ver gaande toezeggingen, vastgelegd in een protocol. Er zou een wettelijke aankondi ging voor het Noord-Zuid vervoer komen en er kwam een nieuwe commissie waar in verladers en schippers gelijkelijk wa ren vertegenwoordigd. De schippers gin gen weer varen. Maar het bleef bij mooie woorden uit Den Haag. De verladers behielden de ruimte om buiten het bord om te bevrachten. Op 12 augustus 1981 blokkeerden de schippers met al wat ze bezaten, hun schip, de Ne derlandse vaarwegen. Het werd een grimmige aktie, mede door de vastbera den houding van Den Haag om niet toe te geven. In Terneuzen kwamen er ME- ers aan te pas. De marine mobiliseerde schepen en aktievoerende binnenschip pers ramden enkele rijksvaartuigen. De blokkade üep op niets uit, ook al omdat werkwillige schippers de aktie dreigden te ondergraven. Nu vier jaar later lijkt de druk weer tot kookpunt gestegen. Dit- maal concentreren de problemen zich in het gebied van de Nieuwe Waterweg. „In Terneuzen gaat het nog redelijk netjes, maar daar in Rotterdam vliegt de vracht langs alle kanten om het bord, maar niet langs de goeie kant", aldus Ko Bootsge zel, voormalig bestuurslid van Noord- Zuid in Terneuzen. „Ja", zegt Nico Deen „de maat is vol. Aanleiding is het gerommel met een la ding sojabonen van Eurobuik uit Rotter dam. Die zaten steeds te zeuren tegen ons: Je tarief is te hoog. We zijn schappe lijk geweest. Ze hebben twintig procent korting gekregen. Ze zegden ons een la ding 250.000 ton toe en dat is natuurlijk leuk. Alleen we hebben in het verleden ons leergeld betaald, dus we vroegen wel garanties. Het is al meer gebeurd dat we miljoenen tonnen werden beloofd en dat ze een lager tarief kregen. Na twee reisje op de beurs zeiden ze 'Ajuus, leuk dat jullie het deden'. Dus ja, we vragen ga ranties. Nou die geven ze niet. Hadden we alles gekregen wat we beloofd zijn in het verleden, dan waren we allemaal rijke schippers geweest". Begin juni 1985 dreigt een nieuwe cri sis in de binnenvaart omdat staatssecre taris Scherpenhuizen van Verkeer en Waterstaat onlangs aankondigde dat er van een wettelijke regeling Noord-Zuid- vervoer geen sprake kan zijn. Hij staat op het standpunt dat de vervoerder te Zij zijn veteranen van honderden straatgevechten, met een lijst van ont moetingen die even lang en enerverend is als de wedstrijdenlijst van de Chelsea Football Club, het team waarvan Fore man en zijn maats fanatieke supporters zijn. 't Was in Portsmouth dat de thuisfans na een vriendschappelijke wedstrijd vóór 't begin van het seizoen moeilijkheden zochten. Samen met anderen was John hen ter wille, 't Was in Burnley dat hij een baksteen op zijn kop kreeg. En in Preston kwam een van zijn maats om het leven door in volle vlucht over een muurtje te wippen dat - jammer voor hem - een diepe afgrond met daarin een spoorweg verborg. Deze postbode uit een Londense rand stad bestelt harde vuistslagen en fikse trappen met elegante schoenen. Een voetbalsupporter, gespecialiseerd in straatgevechten, die er altijd keurig wil uitzien en buiten het bereik van de sterke arm wenst te blijven, moet netjes voor de dag komen. In deze gewelddadige en dreigende onderwereld, die zo langza merhand onlosmakelijk is verbonden met de erkende voetbalsport, heeft het uiterlijk enorm veel belang. Stelregel numero 1 is dat onruststokers die het echt menen alles in het werk stel len om er niet als voetbalvandalen uit te zien. Zij hebben een hekel aan de her- kenningskleuren van hun club. Voor 'skinheads' (jongens met kaal geschoren schedels) met zware laarzen koesteren zij niets dan minachting. Uit dergelijk schoeisel worden immers bij aankomst op het stadion al direct de veters verwij derd. Doen zich incidenten voor, dan vormen skinheads uiteraard een vanzelf sprekend en opvallend doelwit van het politionele optreden. John Foreman ('t is niet zijn echte naam) is 22. Met zijn ouders bewoont hij een huisje dat aan één kant vrijstaat in een fatsoenlijke buurt van Noord-Lon den. Zijn vader en moeder weten nog steeds niet wat hij 's zaterdags uitspookt. Zij kennen ook niet de ware aard van de veroordeling, die hij uiteindelijk toch op liep na het voetbalgeweld van afgelopen jaar in Brighton. Foreman vindt het eigenlijk grappig dat de politie hem maar arresteerde omdat hij flink teut op het voetbalveld was gelopen. Voor vergrijpen van veel ernstiger aard hadden ze hem ja renlang nooit gepakt. Zijn 'tribunetroep' houdt er een ritus en een soort code op na. Ieder 'fijn dagje uit' is geborduurd op hetzelfde stramien; het geweld wordt altijd op gang gebracht door een mengsel van pilsjes en cider. Vuistgevechten zijn oke; vechten met messen is taboe. „Zij tellen niet mee," zegt hij. „Voor een uitwedstrijd neem ik meestal een vroege trein of ga ik per bus. Ik stap ergens buiten de stad uit en drink John Foreman is postbode en heeft °p het eerste gezicht niet veel om over naar huis te schrijven. Hij is win en tenger van gestalte, met verzorgd blond haar en een donzig snorretje. Hij ziet er zachtmoedig uit maar elke zaterdagmiddag is hij in een of andere voetbalstad een hele Jan. Want dan vecht hij. Door Andrew Moncur ELKE voetbalzaterdag bereikt John Foreman het punt waarop hij - ten minste in de ogen van zijn vrienden - keihard is en snel en buitenge woon slim. John is hard genoeg om in de kortst mogelijke tijd maximum schade toe te brengen aan elke supporter van de con currentie die hem in de weg staat. Hij is slim genoeg om nog nooit gepakt te zijn eweest. En op een zaterdagmiddag is et enige team dat voor hem echt belang heeft de kudde vrienden met wie hij rondloopt.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 27