/ierdeurs Corsa
net eigen gezicht
Nieuwe Peugeot
FELIX' ROUTE
MG Metro 6R4 moet titel
naar Engeland terugbrengen
Beveiliging fietsventiel
szeg
yncl
SPRINTS, SLALOM EN SHOW MET HONDERDEN SPORTAUTO'S
Alfa Romeo wil
gaan samenwerken
Toyota wil
3,5 miljoen
auto's verkopen
Vijf cilinder
diesel voor
Mercedes 190
SLAGEN
nooizeg
W '24
OP WEG
Sprints
minneloop
INA SPQrt
ut. 10-11 jaar: l paW
teloord, 2. Cindy
3. Astrid Veraart
Patricia Stultjens
Koevoets, St. Wilw?
neker, Wemeldinge
Bastiaansen, Etten-U
oetinge. 16 jaar en
houten, Oostburg
ren, Zundert.
fietscross in Don»
diverse region
ossers deelgenon]
6 jaar.' 1 Stefan Dobbel
Tristan Verhage, sin
aert, Terneuzen. to i.„
e. Sas van Gent 11j„
Terneuzen. 13 jaar' I
xel. 14 jaar: 1. Luciód
-n. 15 jaar: 1. Satl»
van Gent, 3. Johnni
n. 16 jaar: 1. Alex de
jaar en ouder: 1. Dann,
van Gent.
FFS. 16 jaar: 1. Mmi,
tburg.
AMEN - uvy
toernooi van de
root-Hulst gewa
'24 hoefde tijdens
dat georganisee
r Hulsterloo in
het 20-jarig besta
vereniging, slecl
af te staan. Verra
~g gebeurde dat
"zonder gemotivee
-1.
Hulsterloo-Clinge
'24 1-1, STEEN-Hulster
raauw 1-0, STEEN-HV1
loo-Graauw 0-1, Clir
HVV'24-Hulsterloo
EN 0-2, HW'24-Clinge.
HVV'24 7 punten, 2. Cli
1.4 Graauw 3,5. Hulsterli
1 AARDE - Terhole
id, maar'daarom
rdiend, winnaar
3t-Hontenisse-ti
orden. Vooral
Vogelwaarde ble
sende aard te zi;
gevierde een fel;
en ook beter spele
erdiend met 2-1
ivond won SDO vt
et 1-0 van een ra
spelend Hontenis
erd zeker van
ats door een vrij
zege met 4-0
jelwaarde versloeg)
"at niet meer van
"ontenisse met l-Ol
atsU- wedstrijden twi
tenisse 2-SDO 2 1-2, Voi
hole 2 9-0, SDO 2-Terhol
arde 2-Hontenisse 2 7-2.
rste elftallen: 1. Terhol
'ogelwaarde 4, 3. SDO
punt
•eede elftallen: Vogel'
2. SDO 2 4, 3. Honteni!
0 punten.
weekeinde werden er
oetbal toernooien voor
Jen. De eindresultaten
an zijn samengevat in
overzicht.
De Jeugdcommis:
voetbalverenigii
d een sterk be;
oor de A, B en C-j'
A-junioren: 1 Goes,
Patrijzen, 4 Diepenve
6 Hoedekenskerke, 7.
Yerseke. A2-junioreni
Robur, 3. TEC, 4. Colijn
5. Goes, 6. GPC, 7 AZW
B-Junioren: 1 Roose
os, 3. Apollo, 4 SSV.5.TB
oes, 8. AZW. C-Junioren
oosendaal, 3. AZW, 4.
TEC, 7. Robur, 8 Goes
ij Hoek kwamen
nioren in actie.
A-junioren: 1 Sluiskil,
"erneuzen, 4. Hoek, 5.
'oren: 1 Axel, 2. Terne
isse, 4. Hoek, 5. Zaamslag
-EN - De voetba
Vlissingen hie
internationaal
01 voor A- en B-ju
fllJDAG 31 ME11985
T4
EINDREOAKTIE LEON KRIJNEN
English Car Rally: Britse
gratie in Raamsdonksveer
door Ton Roks
t terreinen van het Natio-
>ja| Automobiel Museum in
liamsdonksveer vormen
tomende zondag het toneel
[0Or de eerste English Car
Idly, een groot auto-evene-
ment geheel gewijd aan de
Engelse auto. Naar ver
achting zullen enkele hon-
ierden bezitters van Engelse
i's, van snelle sportwa-
i tot kostbare limousi-
zondagmorgen vroeg
juin opwachting maken. De
tefcken van het museumter-
Itjn openen zich om 11.00
ÜUr voor het publiek dat
voor twee gulden toegang
leeft.
Het evenement wordt ge
organiseerd door de Club
Triumph Holland (CTH), die
rich alleen met Triumphs
bezig houdt. Maar met de
hulp van het Nationaal
Automobiel Museum, diver
se andere clubs, specialisten
en restaurateurs heeft de
CTH voor een grote reeks
andere merken heeft weten
le zorgen. Het evenement
wordt gesponsord door de
ABN-bank in Breda.
derdelen zijn gaan ontwer
pen en die tenslotte hebben
samengevoegd. Het eindre
sultaat is een wat merk
waardige auto met niette
min een geheel eigen
schoonheid.
Een van de pronkstukken zal zondag de Jaguar
XK150 zijn. De foto toont een race-uitvoering van een
dergelijk model, die van de Duitse coureur Andreas
Merbach.
Van deze Triumph Roadster, een auto uitgerust met
dickey-seats, zijn er komende zondag in Raamsdonks
veer drie te zien.
Een Mini Cooper, tegenwoordig een zeldzame ver
schijning.
Naast Triumph staan op
de lijst van deelnemers
TVR's, diverse Jaguars,
Jensen, Rolls Royces van di
verse bouwjaren, Bentley,
Lotus, MG, Riley, Alvis,
Morgan, Austin Healey,
Wolseley, Falcon, Austin,
Rover en Landrover en vele
andere.
De Miniclub zal vertegen
woordigd zijn met enkele
Mini's Cooper S, een zeldza
me auto tegenwoordig. De
Ford Club komt onder meer
met enkele zeer oude Ang-
lia's, een Lotus Cortina en
Ford Escort Mexico. De
Rover Club brengt oude
Rovers mee, waaronder ook
een oude militaire uitvoe
ring van de Landrover. Er
zullen niet alleen klassieke
auto's ter zien zijn, maar ook
nieuwe zoals enkele Ja
guars, een Rover Vitesse en
de nieuwe Austin Montego.
De Club Triumph Holland
is vertegenwoordigd met een
enorme reeks Triumphs,
van de oude Roadsters, met
dickeyseats tot en met al
lerlei typen Heralds, Vites-
ses en Spitfires. Deze Road
sters zijn wagens met een
zeer opvallend uiterlijk. Het
lijkt erop alsof enkele ont
werpers volstrekt onafhan
kelijk van elkaar spatbor
den, deuren en andere on-
Grote afwezige is helaas
de Engelsman John Grif
fiths die met zijn 20 jaar
oude en supersnelle
Triumph Vitesse zijn op
wachting zou maken. Met
deze opgevoerde en verlaag
de zescilinder met twee liter
inhoud is Griffiths zeer snel
bij heuvelklims, die veelvul
dig in Engeland worden ge
houden. De Vitesse is daar
bij Porsches 911, de turbo's
inclusief, te vlug af, Grif
fiths is volgend jaar wel van
de partij.
Zijn afwezigheid wordt
overigens ruimschoots goed
gemaakt door de komst van
de historisch coureur Peter
Ecury, die al enkele malen
het kampioenschap van de
Benelux op zijn naam heeft
weten te zetten en ook in
Europees verband titels
heeft behaald. De Soeste-
naar brengt zijn Falcon mee,
een bloedrode sportwagen
met zeer mooie carrosserie,
slechts in zeer geringe aan
tallen geleverd. Ecury be
schikt over het enige exem
plaar met een MG A-motor
uitgerust. Wellicht behoort
ook een full-race Lotus Elite
tot de show-auto's.
Ecury zal het voortouw
nemen bij de sprints en bij
de slaloms die (bij voldoende
deelname) op het program
ma staan. Voor het publiek
is de gelegenheid per heli
kopter een rondvlucht boven
de omgeving en de terreinen
zelf te maken, zodat de tal
rijke auto's van bovenaf be
wonderd kunnen worden.
Op het programma staan
voorts een concours d'ele-
gance met bekers voor de
drie mooiste auto's. Een spe
ciale beker is er door het
museum ter beschikking ge
steld voor de oudste auto
van die dag.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimmiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiN^
Eilim 3 jaar na de introduktie is van de Corsa ook een 4-
wsuitvoering met kofferbak verschenen.
WTERDAM - Vier portieren en een echte kofferbak kunnen
'gezicht' van een auto totaal veranderen. De Volkswagen
«lf met de vrij rechte achterkant en de VVV Jetta, die gelijktij-
met de Golf is ontwikkeld, maar een kofferbak extra, is er
"sprekend voorbeeld van. Ook bij Mazda zijn de verschillen
1'iUend tussen de fastback en de sedan-uitvoering van de
A-junioren: 1 Cett
.C, 3 Zeeuwse UEFA-efi»
Rosny Sousbois Par'Js,c
irijs, 7 VV Vlissingen. 8 -
Ben B-junioren: 1 Zee
'C Bruck Keulen. 3. NAC,
Zeeuw
e, 5. Hessle Rangers HuU.
en. 7 Rosny Sousbois.
portiviteitsprijs ging bi]
naar de ploegen Cerc
Ostheim en bij de B-juni
eeuwse B-selectie.
—JRZANDE - Bij
nissie van de voel
_;ing Honteniss
ie C-junioren en a
pupillen in actie.
L C l-juniorl'n. 1 A«L
leuzense Boys, 4 Honteni
I: 1. De Meeuwen, 2 Honje
|V, 4 STEEN D-puP"1'"
Relwaarde, 3. Honteniss.
Is-pupillen: 1 Hon tenisse.
joofdplaat, 4. Vogelwa
F-puplllen: 1 Vogelw^
nisse, 3. Dauwendaeie.
Boys, 6. STEEN
1STEEN - Bij de V'
aren Engelse jeug
s te gast. Maandag-
peelde het C-jum»
ran STEEN tegen
moten van T'ë6„
i won met 6-2. De
ran STEEN moes ei
team van dezelM
verlies ineassere
ddaguren werd ee'
gehouden waa«a
else ploegen deel
STEEN, 2. FC "fgS"
'igers London, 4. t a
atletiekmedeuie?ker
andkerkje
houdt het Meer"1'"
iu WaterlandkerW j
werking met 19
1 trimlopen. De n
jn drie, vijf, i'e"
lometer. ortl
egorieën worden
weggeschoten Dl
Er kan worden W.
'anaf 18.00 uur"1
het rijtje van opvallend anders uitziende types kan een
flweling worden bijgeschreven: de 4-deurs Opel Corsa Sedan.
Deze Corsa met conventionele kofferbak toont niet alleen een
«ruimer, maar is ook ineens volwassener geworden. En toch
slechts over een minimale toename van de lengte worden
broken. Het nieuwe model heeft er wel een derde zijruit bij
len, waardoor het uitzicht is toegenomen,
motorenprogramma bij de Corsa, dat bestond uit een 1.0
,(en 1.2S en een 1.3 S motor, is gelijktijdig uitgebreid met een
krachtbron, die evenveel pk (45) levert als de 1.0 S, maar
^geschikt is voor normale benzine.
•".3-, 4- en 5-deurs Corsa's zijn in vele verschillende uit-
gen te krijgen. Bij de 2-deurs versie begint het prijslijstje
16.158.- en eindigt op 20.201.-; de prijzen van de 3-deurs
liggen tussen 15.547.- en 19.833.-; bij de 4-deurs met
tussen ƒ16.908.- en ƒ20.768.- en bij de 5-deurs
■enf 20.399.-.
UTRECHT - De merknaam
Peugeot heeft het gewonnen
als het gaat om het nieuwe
model dat de Franse fabrikant
tijdens de herfst van dit jaar
gaat introduceren.
Werd enkele jaren geleden
nog gesproken over een be
langrijke aanvulling in het
Talbot-programma, de minder
gunstige verkoopontwikkelin
gen van dit merk, hebben er
ongetwijfeld toegeleid dat de
Fransen voor wat meer zeker
heid (lees: vertrouwen bij de
automobilist) hebben gekozen.
Alleen in Groot Brittanië en in
Spanje zal deze nieuwe mid
denklasser de naam Talbot
krijgen.
Peugeot heeft ondertussen
ook het eerste nieuws over de
wagen vrijgegeven en in die
informatie wordt gesproken
over een auto die de ruimte
gaat vullen tussen de 205 en de
305.
De voorkant van de wagen
vertoont uiterlijk bijzonder
sterke overeenkomsten met de
huidige Peugeot 205; de ach
terpartij (met de forse bolle
achterruit) heeft een duidelij
ke gelijkenis met de Renault
11.
Deze nieuwe Peugeot, die in
de herfst direct in verschillen
de versies en met een keuze uit
enkele motoren geleverd gaat
worden, beschikt altijd over 4
portieren en een wegklapbare
achterbank.
Voor de produktie van de
wagen is het Talbot-complex
in Poissy totaal gemoderni
seerd. Daarvoor moest 1,2 mil
jard franse francs geïnves
teerd worden.
Om dit nieuwe model op de
markt te brengen, waarvan
het begin van de ontwerpstu
die teruggaat tot 1981, heeft
Automobiles Peugeot 620 mil
joen franse francs aan ont-
werpkosten moeten uitgeven
en meer dan 700 miljoen fran
se francs aan het technische
gedeelte.
In totaal is zodoende
2te miljard franse francs in de
nieuwe wagen gestoken.
De nieuwe Peugeot die tijdens de herfst wordt geïntroduceerd en die een plaats krijgt
sen de huidige 205- en 305-modellen.
AMSTERDAM - In de Ita
liaanse autowereld gonst het
van geruchten.
Fiat en Ford zouden van
plan zijn om te gaan samen
werken. Ford heeft deze plan
nen al toegegeven; bij Fiat
wordt een mogelijk samen
werkingsverband nog altijd
tegen gesproken.
Alfa Romeo heeft ondertus
sen bekend gemaakt dat men
contacten heeft met een aantal
autofabrikanten om tot een
duidelijke samenwerking te
komen.
TOYOTA wil dit jaar in de
hele wereld 3,5 miljoen auto's
gaan verkopen; een verkoop
stijging van 70.000 ten opzich
te van 1984.
g.'iiiiii>i!iiiiiiiiiitimiiMiiiiiiiiiimMiiiiiifiiMiiiiiiiitmi<!wmiiiiiiiMiiiiiiiiiiiwimiiiiiiiiiiiifiiiiiiiiiwmfiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiwii!iiiiimm^
Van deze Austin MG Metro 6R4 wordt verwacht dat het rally Wereldkampioenschap
weer terug komt in Engeland.
Aan het eind van het huidi
ge internationale rallysei
zoen, komt Austin Rover
met de MG Metro 6R4 op de
proppen; een wagen die er in
1986 voor moet zorgen dat na
een groot aantal jaren de
wereldtitel weer naar Enge
land gaat.
De krachtige MG Metro is
voorzien van een nieuwe 6-
cilinder 24-kleppen motor,
die een maximum vermogen
levert van 415 pk (305 kW).
In het Rally Wereldkam
pioenschap moet de vier-
wielaangedreven MG Metro
6R4 met middenmotor, het
opnemen tegen de wat op re
tour zijnde Audi Quattro's
(de Westduitsers werken op
dit moment hard aan een
nieuwe versie met midden
motor), de Lancia Rally, de
Peugeot 205 Turbo 16 en het
nieuwe rallymonster van
Ford, de Escort 200 RS, die
ook al aan het eind van het
huidige seizoen zal debute
ren.
De nieuwe krachtbron
voor de MG Metro 6R4 is ge
construeerd door Austin
Rover's autosportafdeling in
Cowley en is de eerste motor
die ooit specifiek voor inter
nationale rally's is ontwor
pen en gebouwd. De motor is
danook alleen beschikbaar
voor rallywagens voor fa-
brieks teams.
Van deze 90 graden V6-
motor komt overigens ook
een tammere versie uit; de
Clubman met een vermogen
van 253 pk. De Clubman mo
tor zal gemonteerd worden
in de 200 homologatie MG
Metro's 6R4 die (met een
complete rally-uitrusting)
voor niet fabrieksteams te
koop zal zijn.
De autosportafdeling van
Austin Rover heeft bij de
ontwikkeling van de nieuwe
motor bewust gekozen voor
het principe van een nor
maal aangezogen motor met
groot vermogen, in plaats
van een kleine krachtbron
met turbocharging. „Zo'n
normaal aangezogen motor
levert aanzienlijke voorde
len op", zegt John Daven
port, Austin Rover's direc
teur Autosport. „Het enorme
koppel van 372 Nm/6500 tpm
voor de International en van
310 Nm/4500 tpm voor de
Clubman, geeft een continu
reactie van het gaspedaal, in
tegenstelling tot de motoren
met turbocharging, waar
sprake is van een 'gat', ter
wijl deze wagens ook nogal
eens koppelproblemen bij
lage snelheden hebben.
Daarnaast remt een kracht
bron met groot vermogen en
hoge compressie, ook beter
op de motor af".
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiimiiimiHWHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMHiimi?
DE Mercedes 190-serie heeft
een belangrijke aanvulling
gekregen. Een nieuw ontwik
kelde 25 liter 5 cilinderdiesel
motor is aan het motorenpro
gramma toegevoegd.
Deze nieuwe diesel heeft
een vermogen van 90 pk (66
kW) bij 4600 toeren per mi
nuut en haalt in de vijfde ver
snelling een topsnelheid van
174 km/u.
Niet alleen qua topsnelheid
is de 190D 2.5 een stuk sneller
als de al langer op weg zijnde
190D. De acceleratie is ook
aanzienlijk toegenomen. Van
0 naar 100 km/u sprint de 2.5
liter diesel in 14,8 seconden,
terwijl de 190D iets meer dan
18 seconden nodig heeft om
deze afstand te overbruggen.
Ondanks de krachtiger mo
tor is het gewicht van de wa
gen met slechts 45 kg toegeno
men en dat heeft er weer toe-
geleid dat het brandstofver
bruik - in vergelijking met de
4-cilinder zelfontsteker - niet
sterk is toegenomen. Het ge
middelde verbruik van de 5-
cilinder zal iets meer dan 1 op
13 zijn; bij de 4-cilinder lag dit
op rond 1 op 15.
In Duitsland is reeds met de
produktie van de wagen ge-
start en verwacht mag wor
den dat de eerste 5-cilinder-'
diesels in de 190-serie in juni^
in Nederland komen.
De prijs is vastgesteld op,
ƒ55.675.-.
Over niet al te lange tijd id
een turbo-versie in het Austin
Rover Montego programma te
verwachten. De 2 liter motor in
de MG Montego levert een ver
mogen van bijna 150 pk en
goed voor een topsnelheid vail
193 km/u. Het wordt de snelsti
MG die ooit door de Britten i
gebouwd.
Stoelbekleding van luxel
auto's bestaat steeds meer uit\
velours. Het nadeel van ditl
materiaal is dat het lastig isj
schoon te krijgen en te houden.'
In autoshops is nu een bekle-1
dingsreiniger verschenen vani
Turtle Wax die diepreinigend]
schuim bevat. Deze bekledings
reiniger heeft daarnaast de op
vallende eigenschap dat een?
onzichtbare vuilaf stotende t
laag op de stof wordt aange-1
bracht, waardoor vlekken in def
toekomst te voorkomen zijn. In
een 400 ml spuitbus kost deze
reiniger f 12,95.
VIANEN - Het overkomt
vooral scholieren dat zij bij te
rugkomst in de rijwielstalling
tot de ontdekking komen, dat
het bandventiel is losgedraaid
en weggegooid.
Doordat de band op dat mo
ment niet meer op te pompen
is, leidt dat niet alleen tot veel
ergernis, maar ook tot het ver
lies van tijd.
Om het losdraaien en weg
gooien van het fietsventiel te
voorkomen, heeft Van Meurs
in Vianen (telefoon 03472 -
1855) „Anti-Jat" op de markt
gebracht. Een systeem waar
door het voor onbevoegden
niet meer mogelijk is het ven
tiel uit de band te draaien.
Het „Anti-Jat" apparaatje
(prijs voor een setje rond vijf
gulden) werkt als volgt: alle
losse delen van het ventiel, be
halve het dunne ronde moertje
onderop, moeten gedemon-:
teerd worden. Over de ventiel-J
buis laat men het „Anti-Jat"-j
systeemje zakken met het in-)
gebouwde inbusboutje naar'
onderen gericht.
Daarna kan men het bin-,
nenventiel aanbrengen en kanj
het vastgedraaid worden met
de eigen busmoer. Schuif ver
volgens de „Anti-Jat" naar
boven, over de ventielmoer
heen, tot hij niet verder kan.
Met een bijgeleverd klein inf
bussleutellje, wordt daarna
het inbusboutje vastgedraaid;
Alleen als men in het bezit ii
van het kleine inbussleuteltjï
kan men het ventiel uit de
band halen.