/ierdeurs Corsa net eigen gezicht Nieuwe Peugeot FELIX' ROUTE MG Metro 6R4 moet titel naar Engeland terugbrengen Beveiliging fietsventiel szeg yncl SPRINTS, SLALOM EN SHOW MET HONDERDEN SPORTAUTO'S Alfa Romeo wil gaan samenwerken Toyota wil 3,5 miljoen auto's verkopen Vijf cilinder diesel voor Mercedes 190 SLAGEN nooizeg W '24 OP WEG Sprints minneloop INA SPQrt ut. 10-11 jaar: l paW teloord, 2. Cindy 3. Astrid Veraart Patricia Stultjens Koevoets, St. Wilw? neker, Wemeldinge Bastiaansen, Etten-U oetinge. 16 jaar en houten, Oostburg ren, Zundert. fietscross in Don» diverse region ossers deelgenon] 6 jaar.' 1 Stefan Dobbel Tristan Verhage, sin aert, Terneuzen. to i.„ e. Sas van Gent 11j„ Terneuzen. 13 jaar' I xel. 14 jaar: 1. Luciód -n. 15 jaar: 1. Satl» van Gent, 3. Johnni n. 16 jaar: 1. Alex de jaar en ouder: 1. Dann, van Gent. FFS. 16 jaar: 1. Mmi, tburg. AMEN - uvy toernooi van de root-Hulst gewa '24 hoefde tijdens dat georganisee r Hulsterloo in het 20-jarig besta vereniging, slecl af te staan. Verra ~g gebeurde dat "zonder gemotivee -1. Hulsterloo-Clinge '24 1-1, STEEN-Hulster raauw 1-0, STEEN-HV1 loo-Graauw 0-1, Clir HVV'24-Hulsterloo EN 0-2, HW'24-Clinge. HVV'24 7 punten, 2. Cli 1.4 Graauw 3,5. Hulsterli 1 AARDE - Terhole id, maar'daarom rdiend, winnaar 3t-Hontenisse-ti orden. Vooral Vogelwaarde ble sende aard te zi; gevierde een fel; en ook beter spele erdiend met 2-1 ivond won SDO vt et 1-0 van een ra spelend Hontenis erd zeker van ats door een vrij zege met 4-0 jelwaarde versloeg) "at niet meer van "ontenisse met l-Ol atsU- wedstrijden twi tenisse 2-SDO 2 1-2, Voi hole 2 9-0, SDO 2-Terhol arde 2-Hontenisse 2 7-2. rste elftallen: 1. Terhol 'ogelwaarde 4, 3. SDO punt •eede elftallen: Vogel' 2. SDO 2 4, 3. Honteni! 0 punten. weekeinde werden er oetbal toernooien voor Jen. De eindresultaten an zijn samengevat in overzicht. De Jeugdcommis: voetbalverenigii d een sterk be; oor de A, B en C-j' A-junioren: 1 Goes, Patrijzen, 4 Diepenve 6 Hoedekenskerke, 7. Yerseke. A2-junioreni Robur, 3. TEC, 4. Colijn 5. Goes, 6. GPC, 7 AZW B-Junioren: 1 Roose os, 3. Apollo, 4 SSV.5.TB oes, 8. AZW. C-Junioren oosendaal, 3. AZW, 4. TEC, 7. Robur, 8 Goes ij Hoek kwamen nioren in actie. A-junioren: 1 Sluiskil, "erneuzen, 4. Hoek, 5. 'oren: 1 Axel, 2. Terne isse, 4. Hoek, 5. Zaamslag -EN - De voetba Vlissingen hie internationaal 01 voor A- en B-ju fllJDAG 31 ME11985 T4 EINDREOAKTIE LEON KRIJNEN English Car Rally: Britse gratie in Raamsdonksveer door Ton Roks t terreinen van het Natio- >ja| Automobiel Museum in liamsdonksveer vormen tomende zondag het toneel [0Or de eerste English Car Idly, een groot auto-evene- ment geheel gewijd aan de Engelse auto. Naar ver achting zullen enkele hon- ierden bezitters van Engelse i's, van snelle sportwa- i tot kostbare limousi- zondagmorgen vroeg juin opwachting maken. De tefcken van het museumter- Itjn openen zich om 11.00 ÜUr voor het publiek dat voor twee gulden toegang leeft. Het evenement wordt ge organiseerd door de Club Triumph Holland (CTH), die rich alleen met Triumphs bezig houdt. Maar met de hulp van het Nationaal Automobiel Museum, diver se andere clubs, specialisten en restaurateurs heeft de CTH voor een grote reeks andere merken heeft weten le zorgen. Het evenement wordt gesponsord door de ABN-bank in Breda. derdelen zijn gaan ontwer pen en die tenslotte hebben samengevoegd. Het eindre sultaat is een wat merk waardige auto met niette min een geheel eigen schoonheid. Een van de pronkstukken zal zondag de Jaguar XK150 zijn. De foto toont een race-uitvoering van een dergelijk model, die van de Duitse coureur Andreas Merbach. Van deze Triumph Roadster, een auto uitgerust met dickey-seats, zijn er komende zondag in Raamsdonks veer drie te zien. Een Mini Cooper, tegenwoordig een zeldzame ver schijning. Naast Triumph staan op de lijst van deelnemers TVR's, diverse Jaguars, Jensen, Rolls Royces van di verse bouwjaren, Bentley, Lotus, MG, Riley, Alvis, Morgan, Austin Healey, Wolseley, Falcon, Austin, Rover en Landrover en vele andere. De Miniclub zal vertegen woordigd zijn met enkele Mini's Cooper S, een zeldza me auto tegenwoordig. De Ford Club komt onder meer met enkele zeer oude Ang- lia's, een Lotus Cortina en Ford Escort Mexico. De Rover Club brengt oude Rovers mee, waaronder ook een oude militaire uitvoe ring van de Landrover. Er zullen niet alleen klassieke auto's ter zien zijn, maar ook nieuwe zoals enkele Ja guars, een Rover Vitesse en de nieuwe Austin Montego. De Club Triumph Holland is vertegenwoordigd met een enorme reeks Triumphs, van de oude Roadsters, met dickeyseats tot en met al lerlei typen Heralds, Vites- ses en Spitfires. Deze Road sters zijn wagens met een zeer opvallend uiterlijk. Het lijkt erop alsof enkele ont werpers volstrekt onafhan kelijk van elkaar spatbor den, deuren en andere on- Grote afwezige is helaas de Engelsman John Grif fiths die met zijn 20 jaar oude en supersnelle Triumph Vitesse zijn op wachting zou maken. Met deze opgevoerde en verlaag de zescilinder met twee liter inhoud is Griffiths zeer snel bij heuvelklims, die veelvul dig in Engeland worden ge houden. De Vitesse is daar bij Porsches 911, de turbo's inclusief, te vlug af, Grif fiths is volgend jaar wel van de partij. Zijn afwezigheid wordt overigens ruimschoots goed gemaakt door de komst van de historisch coureur Peter Ecury, die al enkele malen het kampioenschap van de Benelux op zijn naam heeft weten te zetten en ook in Europees verband titels heeft behaald. De Soeste- naar brengt zijn Falcon mee, een bloedrode sportwagen met zeer mooie carrosserie, slechts in zeer geringe aan tallen geleverd. Ecury be schikt over het enige exem plaar met een MG A-motor uitgerust. Wellicht behoort ook een full-race Lotus Elite tot de show-auto's. Ecury zal het voortouw nemen bij de sprints en bij de slaloms die (bij voldoende deelname) op het program ma staan. Voor het publiek is de gelegenheid per heli kopter een rondvlucht boven de omgeving en de terreinen zelf te maken, zodat de tal rijke auto's van bovenaf be wonderd kunnen worden. Op het programma staan voorts een concours d'ele- gance met bekers voor de drie mooiste auto's. Een spe ciale beker is er door het museum ter beschikking ge steld voor de oudste auto van die dag. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimmiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiN^ Eilim 3 jaar na de introduktie is van de Corsa ook een 4- wsuitvoering met kofferbak verschenen. WTERDAM - Vier portieren en een echte kofferbak kunnen 'gezicht' van een auto totaal veranderen. De Volkswagen «lf met de vrij rechte achterkant en de VVV Jetta, die gelijktij- met de Golf is ontwikkeld, maar een kofferbak extra, is er "sprekend voorbeeld van. Ook bij Mazda zijn de verschillen 1'iUend tussen de fastback en de sedan-uitvoering van de A-junioren: 1 Cett .C, 3 Zeeuwse UEFA-efi» Rosny Sousbois Par'Js,c irijs, 7 VV Vlissingen. 8 - Ben B-junioren: 1 Zee 'C Bruck Keulen. 3. NAC, Zeeuw e, 5. Hessle Rangers HuU. en. 7 Rosny Sousbois. portiviteitsprijs ging bi] naar de ploegen Cerc Ostheim en bij de B-juni eeuwse B-selectie. —JRZANDE - Bij nissie van de voel _;ing Honteniss ie C-junioren en a pupillen in actie. L C l-juniorl'n. 1 A«L leuzense Boys, 4 Honteni I: 1. De Meeuwen, 2 Honje |V, 4 STEEN D-puP"1'" Relwaarde, 3. Honteniss. Is-pupillen: 1 Hon tenisse. joofdplaat, 4. Vogelwa F-puplllen: 1 Vogelw^ nisse, 3. Dauwendaeie. Boys, 6. STEEN 1STEEN - Bij de V' aren Engelse jeug s te gast. Maandag- peelde het C-jum» ran STEEN tegen moten van T'ë6„ i won met 6-2. De ran STEEN moes ei team van dezelM verlies ineassere ddaguren werd ee' gehouden waa«a else ploegen deel STEEN, 2. FC "fgS" 'igers London, 4. t a atletiekmedeuie?ker andkerkje houdt het Meer"1'" iu WaterlandkerW j werking met 19 1 trimlopen. De n jn drie, vijf, i'e" lometer. ortl egorieën worden weggeschoten Dl Er kan worden W. 'anaf 18.00 uur"1 het rijtje van opvallend anders uitziende types kan een flweling worden bijgeschreven: de 4-deurs Opel Corsa Sedan. Deze Corsa met conventionele kofferbak toont niet alleen een «ruimer, maar is ook ineens volwassener geworden. En toch slechts over een minimale toename van de lengte worden broken. Het nieuwe model heeft er wel een derde zijruit bij len, waardoor het uitzicht is toegenomen, motorenprogramma bij de Corsa, dat bestond uit een 1.0 ,(en 1.2S en een 1.3 S motor, is gelijktijdig uitgebreid met een krachtbron, die evenveel pk (45) levert als de 1.0 S, maar ^geschikt is voor normale benzine. •".3-, 4- en 5-deurs Corsa's zijn in vele verschillende uit- gen te krijgen. Bij de 2-deurs versie begint het prijslijstje 16.158.- en eindigt op 20.201.-; de prijzen van de 3-deurs liggen tussen 15.547.- en 19.833.-; bij de 4-deurs met tussen ƒ16.908.- en ƒ20.768.- en bij de 5-deurs ■enf 20.399.-. UTRECHT - De merknaam Peugeot heeft het gewonnen als het gaat om het nieuwe model dat de Franse fabrikant tijdens de herfst van dit jaar gaat introduceren. Werd enkele jaren geleden nog gesproken over een be langrijke aanvulling in het Talbot-programma, de minder gunstige verkoopontwikkelin gen van dit merk, hebben er ongetwijfeld toegeleid dat de Fransen voor wat meer zeker heid (lees: vertrouwen bij de automobilist) hebben gekozen. Alleen in Groot Brittanië en in Spanje zal deze nieuwe mid denklasser de naam Talbot krijgen. Peugeot heeft ondertussen ook het eerste nieuws over de wagen vrijgegeven en in die informatie wordt gesproken over een auto die de ruimte gaat vullen tussen de 205 en de 305. De voorkant van de wagen vertoont uiterlijk bijzonder sterke overeenkomsten met de huidige Peugeot 205; de ach terpartij (met de forse bolle achterruit) heeft een duidelij ke gelijkenis met de Renault 11. Deze nieuwe Peugeot, die in de herfst direct in verschillen de versies en met een keuze uit enkele motoren geleverd gaat worden, beschikt altijd over 4 portieren en een wegklapbare achterbank. Voor de produktie van de wagen is het Talbot-complex in Poissy totaal gemoderni seerd. Daarvoor moest 1,2 mil jard franse francs geïnves teerd worden. Om dit nieuwe model op de markt te brengen, waarvan het begin van de ontwerpstu die teruggaat tot 1981, heeft Automobiles Peugeot 620 mil joen franse francs aan ont- werpkosten moeten uitgeven en meer dan 700 miljoen fran se francs aan het technische gedeelte. In totaal is zodoende 2te miljard franse francs in de nieuwe wagen gestoken. De nieuwe Peugeot die tijdens de herfst wordt geïntroduceerd en die een plaats krijgt sen de huidige 205- en 305-modellen. AMSTERDAM - In de Ita liaanse autowereld gonst het van geruchten. Fiat en Ford zouden van plan zijn om te gaan samen werken. Ford heeft deze plan nen al toegegeven; bij Fiat wordt een mogelijk samen werkingsverband nog altijd tegen gesproken. Alfa Romeo heeft ondertus sen bekend gemaakt dat men contacten heeft met een aantal autofabrikanten om tot een duidelijke samenwerking te komen. TOYOTA wil dit jaar in de hele wereld 3,5 miljoen auto's gaan verkopen; een verkoop stijging van 70.000 ten opzich te van 1984. g.'iiiiii>i!iiiiiiiiiitimiiMiiiiiiiiiimMiiiiiifiiMiiiiiiiitmi<!wmiiiiiiiMiiiiiiiiiiiwimiiiiiiiiiiiifiiiiiiiiiwmfiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiwii!iiiiimm^ Van deze Austin MG Metro 6R4 wordt verwacht dat het rally Wereldkampioenschap weer terug komt in Engeland. Aan het eind van het huidi ge internationale rallysei zoen, komt Austin Rover met de MG Metro 6R4 op de proppen; een wagen die er in 1986 voor moet zorgen dat na een groot aantal jaren de wereldtitel weer naar Enge land gaat. De krachtige MG Metro is voorzien van een nieuwe 6- cilinder 24-kleppen motor, die een maximum vermogen levert van 415 pk (305 kW). In het Rally Wereldkam pioenschap moet de vier- wielaangedreven MG Metro 6R4 met middenmotor, het opnemen tegen de wat op re tour zijnde Audi Quattro's (de Westduitsers werken op dit moment hard aan een nieuwe versie met midden motor), de Lancia Rally, de Peugeot 205 Turbo 16 en het nieuwe rallymonster van Ford, de Escort 200 RS, die ook al aan het eind van het huidige seizoen zal debute ren. De nieuwe krachtbron voor de MG Metro 6R4 is ge construeerd door Austin Rover's autosportafdeling in Cowley en is de eerste motor die ooit specifiek voor inter nationale rally's is ontwor pen en gebouwd. De motor is danook alleen beschikbaar voor rallywagens voor fa- brieks teams. Van deze 90 graden V6- motor komt overigens ook een tammere versie uit; de Clubman met een vermogen van 253 pk. De Clubman mo tor zal gemonteerd worden in de 200 homologatie MG Metro's 6R4 die (met een complete rally-uitrusting) voor niet fabrieksteams te koop zal zijn. De autosportafdeling van Austin Rover heeft bij de ontwikkeling van de nieuwe motor bewust gekozen voor het principe van een nor maal aangezogen motor met groot vermogen, in plaats van een kleine krachtbron met turbocharging. „Zo'n normaal aangezogen motor levert aanzienlijke voorde len op", zegt John Daven port, Austin Rover's direc teur Autosport. „Het enorme koppel van 372 Nm/6500 tpm voor de International en van 310 Nm/4500 tpm voor de Clubman, geeft een continu reactie van het gaspedaal, in tegenstelling tot de motoren met turbocharging, waar sprake is van een 'gat', ter wijl deze wagens ook nogal eens koppelproblemen bij lage snelheden hebben. Daarnaast remt een kracht bron met groot vermogen en hoge compressie, ook beter op de motor af". iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiimiiimiHWHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMHiimi? DE Mercedes 190-serie heeft een belangrijke aanvulling gekregen. Een nieuw ontwik kelde 25 liter 5 cilinderdiesel motor is aan het motorenpro gramma toegevoegd. Deze nieuwe diesel heeft een vermogen van 90 pk (66 kW) bij 4600 toeren per mi nuut en haalt in de vijfde ver snelling een topsnelheid van 174 km/u. Niet alleen qua topsnelheid is de 190D 2.5 een stuk sneller als de al langer op weg zijnde 190D. De acceleratie is ook aanzienlijk toegenomen. Van 0 naar 100 km/u sprint de 2.5 liter diesel in 14,8 seconden, terwijl de 190D iets meer dan 18 seconden nodig heeft om deze afstand te overbruggen. Ondanks de krachtiger mo tor is het gewicht van de wa gen met slechts 45 kg toegeno men en dat heeft er weer toe- geleid dat het brandstofver bruik - in vergelijking met de 4-cilinder zelfontsteker - niet sterk is toegenomen. Het ge middelde verbruik van de 5- cilinder zal iets meer dan 1 op 13 zijn; bij de 4-cilinder lag dit op rond 1 op 15. In Duitsland is reeds met de produktie van de wagen ge- start en verwacht mag wor den dat de eerste 5-cilinder-' diesels in de 190-serie in juni^ in Nederland komen. De prijs is vastgesteld op, ƒ55.675.-. Over niet al te lange tijd id een turbo-versie in het Austin Rover Montego programma te verwachten. De 2 liter motor in de MG Montego levert een ver mogen van bijna 150 pk en goed voor een topsnelheid vail 193 km/u. Het wordt de snelsti MG die ooit door de Britten i gebouwd. Stoelbekleding van luxel auto's bestaat steeds meer uit\ velours. Het nadeel van ditl materiaal is dat het lastig isj schoon te krijgen en te houden.' In autoshops is nu een bekle-1 dingsreiniger verschenen vani Turtle Wax die diepreinigend] schuim bevat. Deze bekledings reiniger heeft daarnaast de op vallende eigenschap dat een? onzichtbare vuilaf stotende t laag op de stof wordt aange-1 bracht, waardoor vlekken in def toekomst te voorkomen zijn. In een 400 ml spuitbus kost deze reiniger f 12,95. VIANEN - Het overkomt vooral scholieren dat zij bij te rugkomst in de rijwielstalling tot de ontdekking komen, dat het bandventiel is losgedraaid en weggegooid. Doordat de band op dat mo ment niet meer op te pompen is, leidt dat niet alleen tot veel ergernis, maar ook tot het ver lies van tijd. Om het losdraaien en weg gooien van het fietsventiel te voorkomen, heeft Van Meurs in Vianen (telefoon 03472 - 1855) „Anti-Jat" op de markt gebracht. Een systeem waar door het voor onbevoegden niet meer mogelijk is het ven tiel uit de band te draaien. Het „Anti-Jat" apparaatje (prijs voor een setje rond vijf gulden) werkt als volgt: alle losse delen van het ventiel, be halve het dunne ronde moertje onderop, moeten gedemon-: teerd worden. Over de ventiel-J buis laat men het „Anti-Jat"-j systeemje zakken met het in-) gebouwde inbusboutje naar' onderen gericht. Daarna kan men het bin-, nenventiel aanbrengen en kanj het vastgedraaid worden met de eigen busmoer. Schuif ver volgens de „Anti-Jat" naar boven, over de ventielmoer heen, tot hij niet verder kan. Met een bijgeleverd klein inf bussleutellje, wordt daarna het inbusboutje vastgedraaid; Alleen als men in het bezit ii van het kleine inbussleuteltjï kan men het ventiel uit de band halen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 11