BOEKEN O Een 'enfant terrible' over het eeuwige familieleven 'Carnaval van Romans' opvolger van 'Montaillou' ICOU KOMT. :ascinerende teksten van Adrienne Rich MIJN NAAM IS KA. IK DENK DA T IK BESTA De allerlaatste wildernissen van West-Europa MACHINEDROMEN' VAN JAYNE ANNE PHILLIPS Gids voor 84 nationale parken bat en 'toute d'Azur' is jaloers |itvoering met 1200 cc motor, net een beetje gevoel voor viteit is nu van harte welkom fibbrig G reeve B.V., ]AH 66111 ^MITSUBISHI luden. DE GESTAALDE PERFEKTIE 4065. Ï5081. 152-4622. D-33722. 01150-12321. Kleuterduo .1 c 31 civ vmim uunucnuHU ou ivici iao3 poor Dirk Vellenga Toen in 1979 haar verhalen bundel 'Zwarte kaartjes' verscheen, werd de jonge schrijfster Jayne Anne Phil ips in Amerika beschouwd jls een 'enfant terrible'. In KIgl kwam er een Neder landse vertaling en toen jyerd in ons land geroepen jat Phillips zo treffend haar generatie had beschreven in korte verhalen over seks, i, Vietnam en afbraak. Nu is de eerste roman van jayne Anne Phillips in Ne derland verkrijgbaar, 'Ma- chinedromen'. Het draait om een traditioneel Amerikaans plattelandsgezin en straalt mildheid en begrip uit. Hoe zit dat nu eigenlijk? Was ze een 'angry young woman' die wil schokken en experi menteren en is ze veranderd ineen vertelster van gezapi ge Amerikaanse familiever halen? In interviews heeft ze het eigenlijk al duidelijk ge maakt. Ze ontkent dat ze in Zwarte kaartjes' een portret gaf van de nieuwe generatie. Er kwamen junkies in voor, het oude gezin werd van alle kanten aangevallen, maar wie zegt dat Phillips zich be zighoudt met het morele verval, wordt door de schrijfster zelf uitgelachen. Moderne problemen zijn dezelfde als de oude, stelt ze. Deze generatie is niet los te zien van alle vorige genera ties. „Ik geloof dat het num mer dat de mensen aan het opvoeren zijn, volkomen tijdloos is. De tijd waarin je geboren wordt, is niets an ders dan een soort kos tuum". Emotionele momenten en zelfs revolutionaire gebeur tenissen zijn slechts onder delen van een eeuwige cir kelgang. Jayne Anne Phil lips probeerde dat al aan te tonen in de meer conventio nele verhalen in 'Zwarte kaartjes', maar doet dat uit gebreid en zeer overtuigend in 'Machinedromen'. Het verhaal speelt zich af op het Amerikaanse platte land, in West-Virginia, maar de tijd traag verloopt en tradities sterk zijn. We maken kennis met de vier leden van de familie Hamp- son, moeder Jean, vader Mitch, dochter Danner en zoon Billy. Ze vertellen alle maal afzonderlijk hun ver haal, soms in de ik-vorm, soms in de hij-vorm. Moeder praat over de ar me jaren dertig en veertig, vader over zijn merkwaar dige ooms en tantes en zijn oorlogservaringen. Het ge zin Hampson komt onder grote druk, de nerveuze ja- Jayne Anne Phillips. - FOTO BERT BAKKER ren zestig slaan toe. De kin deren worstelen met nieuwe problemen, het Vietnam- drama groeit, de ouders worden langzaam uit elkaar gedreven. Jayne Anne Phillips schrijft onderkoeld, maar met veel oog voor detail over het leven in een modaal ge zin. William Faulkner is haar grootste voorbeeld, in zijn beschrijvingen van het landelijke Amerika en zijn onverwachte manier van benaderen. Daarnaast be wondert ze William Bur roughs voor zijn bizarre 'beat'-aanpak. Ze is zelf afkomstig uit West-Virginia, ze werd in 1952 geboren in het plaatsje Buchanan. Het was een streek van mijnwerkers, de werkloosheid was vrij groot en niemand had de behoefte iets in zijn leven te verande ren. Phillips wel, ze ging naar de universiteit en trok daarna liftend naar de west kust. Tijdens die zwerftoch ten nam ze allerleid baantjes aan kwam ze in aanraking met de zelfkant die ze in 'Zwarte kaartjes' beschrijft. Over Buchanan is ze niet bitter: „Toch was het een heel aardige plaats om groot te worden, hoewel ik daar toen anders over dacht. Al dat zwerven en reizen, dat had ik niet op kunnen bren gen als de eerste 18 jaar niet zo stabiel waren geweest". Haar familie woont sinds generaties in West-Virginia en dat eeuwenlang voort kabbelende familieleven heeft ze in 'Machinedromen' vastgelegd. „De familie is de meest intense en de meest blijvende set van verhou dingen", stelt ze. „Hetve- schaft elk individu als het ware een historie van ver houdingen die zich genera ties lang hebben voortgezet". Ze wijst erop dat Vietnam niet een uniek trauma is. Soldaat Billy schrijft brie ven uit den vreemde naar huis, precies zoals zijn vader dat tijdens de Tweede We reldoorlog had gedaan. Bei de keren worden de brieven volledig achter elkaar afge drukt. Oordelen doet ze nau welijks: „Een moraal werkt niet. Daar zijn de dingen te ingewikkeld voor". De tijd die Jayne Anne Phillips heeft voortgebracht is de periode vlak na de ja ren zestig. Ze groeide op in het vacuüm na het grote idealisme. Een tijd van re cessie die het leven soberder, maar ook intensiever maak te. Maar met 'Machinedro men' heeft zij getoond dat ze an uitstijgen boven de tijds- grenzen. Dat is voor een jon ge schrijfster eigenlijk het mooiste compliment dat er bestaat. Jayne Anne Phillips: 'Machine dromen'. Uitg. Bert Bahker, prijs 34,50. Door Marianne Egbers ifijn geest heeft zich in exta- losgemaakt van het taboe, lit vrouwen niet mogen den im. Maar ik heb geleerd dat voor gevoelens ook feiten uiig hebt". Diep ingeworteld irouwenprobleem, waar lirienne Rich over schrijft in ■ar essaybundel: Bloed, Irood en Poëzie. Deze eerder ihet Amerikaans verschenen ssays zijn door een aantal rcouwen in het Nederlands wtaald. Deze nog springle- itnde bundel bevat een aantal iteratuurbesprekingen, be bouwingen over man/ iTouwrelaties, racisme, onder- liukking, politiek en macht en nadere analyse van de itrhouding hetero/homoman- fflcultuur tot de lesbisch/fe- linistische vrouwencultuur. Adrienne Rich volgde in Amerika colleges, samen met K-soldaten, veteranen uit de Iweede Wereldoorlog, die een beurs kregen. Matthiessen, so cialist en homoseksueel, maakte hen duidelijk dat schrijven en dichten geen god delijke transcendentale won deren zijn, maar uitingen en een gevoeld beleven, van ac tuele bewegingen; op dat mo ment vooral in de VS, de Sov jet Unie en Europa. In dit kli maat ontwikkelt Rich haar ta lenten, als essayiste en komt zij tot een wijze van litera tuurbespreken als vorm van bevrijding. Als dichteres ontworstelt zij zich, aan het door mannen vastgelegde deel in haar we zen. Dit beeld wordt bepaald door de versie van de bezitten de blanke mannen en onder huids, door de verzwegen joodse kant van haar vader. Ze reconstrueert haar eigen gevoelde geschiedenis en ont dekt de parallel ervan met an dere berooide en onderdrukte groepen. Ze ontdekt dat veel Amerikaanse vrouwen ver standelijk uitgehongerd en emotioneel ondervoed zijn en hoe de zwarte vrouwen tegen de blanke vrouwen worden uitgespeeld. Zo bespreekt ze Jane Eyre als representatne van een cul tuur, die vrouwen in hun we zen ontkent. De ziekte van Ja ne is een uitingsvorm van haar machteloosheid, haar hysterie een reactie op een ontmenselijkende situatie. In deze crisis wijst Jane Eyre toch de verlokkingen van een onwerkelijke romantische overgave, of het kopen van liefde door zelfopoffering (ge voed door het Christendom) af. Ze gaat evenmin in op de sen suele liefde van een man, die tracht haar te herscheppen. Door Adrienne Rich wordt ze zo een antiheldin tegenover de heldinnen van de zichzelf op offerende christenvrouwen. Een dergelijke literatuurbe schouwing moet verder uitlo pen op analyses van man/ vrouwverhoudingen en onder drukking. In haar essays over lesbianisme en racisme con stateert de schrijfster, dat op bijeenkomsten over racisme de seksuele problematiek veel meer op de voorgrond treedt dan de racistische! Blanke vrouwen moeten hun eigen bekwaamheden vaak ontken nen en hun intense onderlinge gevoelens werden meestal kwaadaardig of acheloos afge daan. Creativiteit bloeit pas bij de her- en erkenning van die gevoelens. Veel plichtsge trouwe dochters van vaders zijn niet meer dan sloven, die hun eigen werkelijkheid ont kennen en waarvan trouw be langrijker wordt gevonden, dan hun eigen waarheid. Adrienne Rich komt met de ze scherpe analyses vaak ver der dan de persoonlijke be kentenisliteratuur van bij voorbeeld Anja Meulenbelt. Bij Rich vloeit dit analytische proza harmonieus samen met de opwellende bron van actue le gebeurtenissen volgens haar eigen maatstaven. De lesbienne voert zij ver volgens op als degene die haar eigen emotionalitieit en haar eigen seksualiteit niet langer ontkent. Als de lesbiennes openlijker worden, ligt daar de kans het onuitspreekbare en weggedrukte te formule ren. Dit kan vrouwen helpen op te houden met liegen over hun eigen bestaan en hen een nieuwe sleutel tot handelen aandragen. De leugen in het bestaan van veel vrouwen, die hun eigen werkelijkheid ont kennen, creëert onvrede, ziek te en leegte. In haar essays over racisme beschrijft Adrienne Rich de tragiek van de gezamenlijke geschiedenis van blanke en zwarte vrouwen in Amerika. Ze beschrijft hoe de blanke vrouw machteloos gemaakt wordt in het huwelijk en te vens moet toezien, hoe de zwarte vrouw als seksueel ob ject de voorkeur krijgt van haar man, maar rechteloos blijft. Adrienne veegt de vloer Door Marijke Lukacs Geen Hollandser naam dan Ka. In korte tijd is de Neder landse kinderliteratuur verrijkt met twee nieuwe Ka's, een van Ienne Biemans en eentje van Miep Diekmann. De tijd zal uitwijzen of deze twee net zo'n lang leven beschoren zal zijn als onze eigen oude Kaatje uit het alom bekende kinder liedje, die al generaties lang boven zit. Wat ze daar uitvoert weet nog altijd niemand precies. Ligt ze in bed Zit ze in bad Doet ze de trap Wie is die Kaatje überhaupt Is ze jong Oud Een antwoord op die vragen is helemaal niet nodig om een versje of liedje ontsterfelijk te maken. Die vragen dragen juist bij aan de geheimzinnigheid van het geheel en elk kind en volwassenen heeft zijn eigen Kaatje gecreëerd. Die van mij zit ergens boven te breien, is op leeftijd en heeft een knoetje en een grijsblauwe schort, een soort huishoudster, geloof ik. Ze is me heel vertrouwd. Iedereen heeft zo zijn eigen Kaatje. Dit soort versjes en liedjes vol geheimzinnigheden bestaan al sinds jaar en dag en ze sterven niet uit, ze bestaan ge woon. Hoe zijn ze ontstaan Heeft iemand ze ooit geschre ven Dat weet je niet. Je moeder of je grootmoeder zongen ze toen je klein was en ze werden en worden al generaties lang op straat gezongen of opgezegd als springliedjes en af telrijmpjes. Je hebt het gevoel dat ze altijd al bestaan heb ben. Nu is de Nederlandse schrijfster Ienne Biemans er in ge slaagd om voor kinderen heel nieuwe versjes te schrijven, die diezelfde charme en geheimzinnigheid hebben als die oude kinderversjes, springliedjes en aftelrijmpjes. De naam van haar bundeltje kindergedichten is op zichzelf al een compleet rijmpje: 'Mijn naam is Ka. Ik denk dat ik besta'. Die regels komen terug in het titelgedicht. Een ander mooi gedicht uit het boekj e is üc heb een vader die is koning era mijn moeder is de maan. Ik heb een broer W die is visser en die bindt er touwtjes aan. Aan mijn moeder die van goud is en zo lieflijk schijnt. Daarom zal ik niet verbaasd zijn °b> de maan weer eens verdwijnt. Er staan 25 van die geheimzinnige en soms absurde vers- les in dit boekje van Ienne Biemans, die nog eens extra char me krijgen door de fijne potloodtekeningen van Mance Post. Jij slaagt erin het sprookjesachtige van de versjes een extra üimensie te geven. Of alle kinderen dit soort versjes zullen kunnen waarderen is de vraag. Sommige zijn best moeilijk. Ik heb het gevoel dat volwassenen die van poëzie houden daar méér van zullen genieten. De andere Ka is het vrouwelijk onderdeel van een nieuw kleuterduo dat door de Nederlandse kinderliteratuur stapt: Hannes en Kaatje van Miep Diekmann. Het zijn waardige opvolgers van Ot en Sien en Jip en Janneke. Kinderen, die vorig jaar naar de radio hebben geluisterd kennen deze Hannes en Kaatje misschien al langer van het programma Kletsmajoor van de NCRV, dat in 1983 en 1984 werd uitge zonden. De verhaaltjes uit dat programma zijn gebundeld en heb ben precies die lengte en inhoud die uitstekend is om voor te lezen voor het slapen gaan. Niet te lang, niet te kort. In elk verhaaltje gebeurt wel iets spannends of geheimzinnigs, maar binnen de drie bladzijden komt alles weer op zijn pootjes terecht en Hannes en Kaatje zijn weer paraat voor een volgend avontuur. Ze laten papieren bootjes in een straatput verdwijnen; hebben geen zin in een slome gebreide muts van omabren gen soep naar een heks en knikkeren met eentjes, vijfjes, en zwarte bammen. Tjong King heeft de tekeningen bij de ver haaltjes gemaakt die er precies bij passen, sommige grappig, sommige heel geheimzinnig en mooi zoals bij het verhaaltje 'Net als de herders'. Die maken het boek extra aantrekkelijk. Ienne Biemans: 'Mijn naam is Ka. Ik denk dat ik besta'. Tekeningen van Mance Post. Querido junior, 15. Vanaf 4 jaar. Miep Diekmann: 'Hannes en Kaatje, 2 in een straatje'. Tekeningen van The Tjong King. Querido junior, 19,90. Vanaf 5 jaar. Emmanuel Le Roy Ladu- rie. - FOTO BERT BAKKER 'Montaillou' van de Franse schrijver Emmanuel Le Roy Ladurie was een onverwacht, gigantisch succes. Vandaar dat uitgever Bert Bakker de vertalers Frans de Haan en Barbara Herklots de opdracht gaf zo snel mogelijk een Ne derlandse versie te maken van 'Het carnaval van Romans', dat in 1979 door GaUimard in Frankrijk is uitgegeven. Het boek kost 45 gulden. 'Montaillou' ging over een ketters dorp in de Pyreneeën in de jaren 1294 tot 1324, het nieuwe boek van Le Roy La durie speelt in de stad Romans in de Dauphiné, ten zuiden van Lyon, in 1579-1580. Cen traal staat een buitengewoon wild carnaval dat twee lang duurde. Burgers keerden zich tegen de adel, handwerkers te gen de bourgeoisie en boeren tegen de landheren. „Na ampele overweging be sloot ik slechts twee weken uit de geschiedenis van Romans te beschrijven", zegt Le Roy Ladurie. „Niet meer dan twee weken. Maar wat voor weken! De twee weken van Carnaval van Romans in februari 1580, tijdens welke de deelnemers van de beide partijen zich ver momden en elkaar vervolgens afmaakten. Niewttemin moest ik met betrekking tot die veel bewogen, schitterende en bloedige twee weken een beeld oproepen van de voorgeschie denis en de gevolgen, de ins en outs, de omgeving waarin het drama zich voltrok en de be- teknissen ervan, ook, wanner het nodig is, in de omringende steden en dorpen. Ook op het niveau van de gechiedvrgelij- king". aan met de door mannen be dachte seksuele revolutie, waarin verkrachting prettig zou zijn en vernedering ero tisch. Ze komt hartstochtelijk op voor het recht van vrouwen om zichzelf te definiëren en zelf te beslissen hoe, wanneer en voor wie ze haar seksualai- teit en haar voortplantings vermogen wil gebruiken. De groep vrouwen die van harte echtgenote en moeder is wordt door Adreinne Rich te veel buiten beschouwing gela ten. Deze groep hoeft evenmin toonaangevend te zijn als ge negeerd te worden. Bij een pleidooi voor tweegeslachtelij ke oplossingen is ook hun bij drage onontbeerlijk. Met haar rijke beeldende en analytische taal slaagt Rich erin sociale, politieke en psy chologische werkelijkheden uit te beelden in al hun onder linge relaties. Ze evenaart schrijvers als Doris Lessing, Simone de Beauvoir en Frank Arion. Haar probleemanalyses vind ik sterker en spreken me meer aan dan de gesuggereer de oplossingen. Adrienne Rich: 'Bloed, Brood en Poëzie'. Uitg. Sara. Prijs 29,50. Door Co Meertens WEST-EUROPA mag dan - samen met de Verenigde Sta ten en Japan- de hoogste in dustrie-dichtheid ter wereld kennen, worden doorsneden met snelwegen om de enorme massa's per auto vanuit hun wereldsteden zo snel mogelijk bos, strand en bergen te laten bereiken, toch zijn er ook nog echte -vrijwel onaangetaste- wildernissen. Enkele miljoenen hectare in totaal, verspreid over 84 natio nale parken in 15 landen. Om misverstanden te voorkomen: de term 'nationaal park' wordt officieel toegekend door de IUCN (International Union for the Conservation of Nature and Natural Resources) aan natuurgebieden, die aan een aantal keiharde voorwaarden moeten voldoen. De belangrijkste zijn dat het moet gaan om relatief grote en beschermde gebieden, waarin door menselijke exploitatie of bewoning geen wezenlijke veranderingen zijn aange bracht of ontstaan; die wat de natuur betreft van bijzondere wetenschappelijke, edcuatieve of recreatieve waarde zijn en waaraan bezoek (op speciale voorwaarden) is toegestaan. Veel andere natuurgebie den, die toch nationale parken worden genoemd -zoals bij ons de Hoge Veluwe, Veluwezoom en Kennemerduinen- voldoen (nog) niet aan deze IUCN-nor- men. Ook België kent geen echt nationaal park, maar 15 anderen landen in West-Euro pa kunnen er op bogen nog vrijwel ongerepte wildernis sen te bezitten. De Engelsman Angus Way- cott (38) heeft al deze gebieden bezocht en er een uitgebreide informatie-gids over geschre ven, waarin niet alleen aan el ke park aandacht wordt be steed, maar ook een algemeen gedeelte is opgenomen over geschiedenis, beheer, toegan kelijkheid en toekomst van onze laatste restanten pure natuur. Het zal geen verbazing wek ken dat de meeste parken te vinden zijn in de dunstbevolk- te streken, zoals Joegoslavië en Skandinavië. Het grootste nationale park van Europa is te vinden in Noorwegen, het reusachtige bergplateau Het grootste nationale park van Europa bevindt zich in Noorwegen. - FOTO ARCHIEF DE STEM Hardangervidda (maar liefst 343.000 ha) tussen Oslo en Ber gen. Een ruige wildernis van wouden en vlakten, bergen en weiden, meren en moerassen, waar 20.000 wilde rendieren leven en rotsformaties voor komen die meer dan 100 mil joenjaar oud zijn. Ook goed voor vele weken eenzaam zwerven zijn de Hohe Tauern (245.000 ha) in Oosten rijk), het Lake District (225.00 ha) en Snowdonia (220.000 ha) in Engeland, de Cevennes (220.000 ha) en de Westelijke Pyreneeën (205.000 ha) in Frankrijk en Sa rek en Padje- lanta (beide rond de 200.000 ha) in Zweden. Bij het doornemen van Wayncott's boek -dat simpel weg 'Nationale Parken van West-Europa' heet- valt op dat natuurbescherming op dit niveau pas laat in de jaren zestig goed op gang is geko men. Toch waren er toen al beschermde natuurgebieden in West-Europa. Zweden was het eerste land dat in 1909 be paalde delen van Lapland daarvoor aanwees, in 1914 ge volgd door Zwitserland en en kele jaren later door Spanje en Engeland. Pas in de jaren zes tig, wanneer men zich bewust wordt van de snelle teloorgang van de natuur, komt in heel West-Europa een proces op gang om de laatste nog onge repte gebieden in die staat te houden. Dat geld daarbij het groot ste probleem was en is zal dui delijk zijn, terwijl ook een ef fectieve bescherming tegen vervuiling en aantasting steeds moeilijker wordt. Maar desondanks hebben we in West-Europa nog een paar miljoen hectare be schermde wildernis, toegan kelijk voor publiek onder spe ciale voorwaarden. Wie zich aan de regels houdt kan er rondtrekken, vissen, genieten en bivakkeren. Voor liefheb bers van deze vorm van re creatie biedt Wayncott's boek een schat aan informatie. Angus Wayncott: 'Nationale Par ken van West-Europa'. Uitg. Gott- mer/Haarlem; prijs 19,90.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 21