UZUK'
31
1
AUTO YABO
RENAULT
De Roemeense Citroen Axel
TAUTOTIPS
CAPPENDIJK-HULST
mei
Ljuni J
Kom vrijdag en zaterdag naar onze Suzuki autoshow in Sluiskil en bekijk alle
raaazend knappe staaltjes van verfijnde autotechniek.
Alle modellen staan in onze showroom, van Alto tot Swift en van Carry tot SJ 413.
'Aiimriai
ZO GOED ALS NIEUWE OCCASIONS
NU ZEER SCHERP GEPRIJSD
OP ONZE GRANDIOZE
GAT IN UW UITLAAT?
60.-
GARAGE CORIJN
Suzuki Alto scherp geprijsd
J.l. BRUGGE ZN B.V.
DE STEM VAN DONDERDAG 30 ME11985
N'M DONDERDAG 30
Vrij
Zater
dag
dag
{mei)
AUTOSUPERMARKT
AUTOVERHUUR
Terneuzen, Schuttershofweg 15,
(01150) -12612
Sluiskil, Pierssenspolderstraat 25,
(01157)-1627
SUZUKI
BMW 3181 BMW 316 Mitsubishi Renault
Galant
Renault
Toyota
Carina
Maar toch zeker
mgeen gat in uw hand?
GOLF ACHTERDEMPER
TE KOOP
01176-1433
occasions
RENAULT 11 LE MANS
GARAGE
Rapkarretje
Renault 4 GTL
I 3.950.-
Renault 5 TL
Toyota Corolla
zilver81 J 7650.-
Renault 5 TL
LADA 1600 GLS
rP9rt'82rood f 3500.-
Renault 5TL
Renault R9
Renault 14 TL
SmL j 8950.
Renault 14 TL
Renault 14 TL
Renault 5 TL
Renault 20 LS
i
Zakenman
Nederlandse
programma's
NEDERLAND
WELKOM
2000 GLX
9 GTL
wit
40.000 km
1982
toerenteller
dubbele
koplampen
getint glas
wit
32.000 km
1982
5-bak
brede banden
zilver
58.000 km
1982
L.P.G.
groen metallic
51.000 km
1982
sterk
gereduceerde
prijs
18 Turbo
rood
55.000 km
1982
sterk
gereduceerde
prijs
1600 de Luxe
blauw,
1978
Sunroof
trekhaak
radio
Inruil en
financiering
mogelijk.
Kloosterlaan 39-41
Sas van Gent
Tel 01158-3500 b.g.g. 1497
't Is toch elke keer een onverwachte forse
uitgave zo'n uitlaat voor uw auto
Daarom nü even opletten voordat u de eerste de
beste uitlaat koopt Want veelal is de eerste juist
niet de beste En dat is zonde van uw geld
Een BOSAL uitlaat is van binnen én van
buiten voorzien van een speciale bescher-
L mende laag aluminium Daardoor gaat hij
véél langer mee en dat voor
't zelfde geld'
MR. F.J. Haarmanweg 5
TERNEUZEN
Tel 01150-30220 W de Feyter
AANBIEDING v/d WEEK
incl. montage
Bij beschikking van de
Arrondissementsrecht
bank te Middelburg d.d.
15 mei 1985 is in staat
van faillissement ver
klaard de heer M.M.
van de Velde, wonende
te 4511 AN Breskens,
gemeente Oostburg, aan
het Spuiplein 7, met be
noeming van de E.A.
Heer Mr. R.A. Fibbe tot
rechter-commissaris en
Mr. A.A.J. Maat tot cu
rator, onder gelijktijdi
ge intrekking van de
d.d. 19 april 1984 aan
van de Velde voor
noemd verleende defi
nitieve surséance van
betaling.
De curator,
Mr. A.A.J. Maat
Advocatenkantoor
Mrs. Maat, Cambier
Brevet
Nieuwstraat 3,
Postbus 43, 4500 AA
OOSTBURG
Opel Ascona 16 S1983
Opel Ascona 1900 1979
Opel Manta 19 N1980
Opel Kadett Caravan1982
Renault 18 GTL1980
Renault 18 TS1979
BMW 3151981
Golf Diesel1979
Citroen AK 400 bestel1978
Fiat 127 in goede staat1976
Renault 18 TS Caravan1980
Oranjestraat 5 IJzendijke
BOVAGGARANTIE
LIQUIDATIE
HOLMUNDIA B.V.,
gev. te Sluis.
Ondergetekende deelt
hierdoor mede, dat de
rekening en verant
woording conform arti
kel 283 boek II BW is
gedeponeerd ten kanto
re van het Handelsre
gister van de Kamer
van Koophandel te Ter-
neuzen, alsmede ten
kantore van ondergete
kende.
Mr. B.P. Reus,
notaris
te Groede
RENAULT 25 GTX demonstratiewagen, zilver1985
Renault 5 GTL, zilver1982
Renault Fuego GTX, blauw1981
Renault 5 TL, rood 1980
Honda Quintet, groen1980
Opel Rekord 20E, bruin1980
Renault 16, beige1976
Renault Rodeo, groen
Voor snelle beslissers die graag kosteloos
willen genieten van wat extra's,
meer dan 1200.- voordeel
op de
Industrieweg 8, Oostburg, tel. 01170-4171
Toen Citroen in 1981 de Axel in
Roemenie lanceerde, die daar ove
rigens „Oltcit" heet, was men niet
van plan de wagen naar het Wes
ten te exporteren. De, in de moder
ne fabriek onder Franse supervisie
gebouwde „Oltcit", moest slechts
in de eigen behoefte en die van de
naaste buren voorzien. Men veran
derde echter van gedachte en
thans is de Axel in Nederland. In
tegenstelling tot de vi/fdeurs Visa
beschikt de Axel over twee deuren
en een grote achterklep. Kenmer
kend voor dit parmantige wagentje
zijn de sterk aflopende neus, brede
koplampunits met halogeen-
lampjes, forse gestroomlijnde bui
tenspiegel (bij de TRS van binnen
uit verstelbaar), schilbumpers vóór
en achter en antenne op het dak
boven de achteruitkijkspiegel. Bij
de TRS monteert Citroen lichtme
talen velgen met fijne Michelin TRX
AS 160/65 banden.
Beide Axels verschillen enorm
van elkaar. Naast al genoemde
punten zien we bij de TRS een on
misbare wis/wasinstallatie op de
achterruit, een tweekleurige ach
terklep, flankbescherming en zwar
te ruitomlijsting van het glaswerk.
Grootste verschil zit evenwel onder
de motorkap. Bij de „11zorgt een
1129 cm3 vierpitter voor 41 KW
(57 pk), terwijl in de 12" en 1299
cm3 viercilmder motor 44 k'(61 pk)
bij 5500 tpm opwekt. Het maxi
mum koppel bedraagt respectieve
lijk 7.9 Nm (8.1 mkg) bij 3500 tpm
en 9.6 Nm (9.8 mkg) bij 3250 tpm
De TRS bezit een vijfversnellings
bak, met de „vijf" als lichte over
drive (1 0.9). Biede luchtgekoelde
boxermotoren kennen we uit eer
dere Citroen-modellen, zoals de
„Eend", GS, GSA.
Schijfremmen rondom, vóór
zelfs geventileerd, verzorgen het
ho-houwwerk. We missen op dit
systeem een bekrachtiger. Bij de
875 kg wegende Axel TRS zijn de
wielen rondom onafhankelijk opge
hangen. Van huis uit beschikken
beide Axels over een twee snelhe-
denwisser op de voorruit, de TRS
krijgt daar nog een vaste interval
van vijf seconden bij.
Het interieur van de „11kun
nen we vlotweg als kaal betitelen.
Alleen het strikt noodzakelijke is er.
De TRS laat daarentegen weinig te
wensen over. Sterker nog, Citroen
geeft de Axel TRS allerlei extra's
waarvoor men bij de concurrentie
vaak forse meerprijzen betaalt. Ge
zeten op de goed gevormde stoe
len met ietwat weke en vrij korte
zittingen, ontdekken we telkens
weer nieuwe snufjes We noteren:
toerenteller, kaartleeslampje, re
gelbare verlichting van het dash
board, in hoogte verstelbare kop
lampen, veiligheidsgordels voor en
achter, afsluitbaar dashboardkast
je, aflegruimten in en onder het
dashboard en in vakken op de
deuren en in achterzijpanelen en
hoofdsteunen op de stoelen.
Tot spijt van fervente Citroe
naanhangers verving Citroen op
zijn Franse wagens de satelieten
aan weerskanten van het stuur
door conventionele schakelaars en
hendels. De Axel houdt deze sate
lieten evenwel in ere. Men bedient
hiermee licht, toeter, wis/wasin-
stallatie en richting. Evenals voor
heen bij de ons bekende Citroen
moet men in de Axel zelf de rich
tingaanwijzer terug zetten Het for
se eenspakige specifieke Citroen-
stuur iaat alle zicht vrij op de in
strumenten. Boven de klokken bin
nen de stuurring vindt men zeven
schakelaars, makkelijk in te druk
ken met de handen aan het stuur
wiel. De kachel en ventilatie bedie
nen we via drie schuiven. Een
tweesnelheden aanjager verspreidt
de warme c.q. koude lucht via di
verse roosters in de cabine.
missen een afdichtkap voor de
grill. Gezien de tekst op de voorruit
is die wel nodig bij temperatuur on
der 10° C. In het donker zorgen de
„pitten" voor een enorme dot licht
op en naast het wegdek. L)e Axel
zit in de groep van pittige rakkers
Voor de TRS noteren we voor de
sprint van 0-100 km/u 13.1 sec.
(de „11" doet daar 15 4 sec
over), terwil de maximum te halen
snelheid 157 km/u (150 km/u) be
draagt. Wat het brandstofverbruik
betreft, valt de Axel ons wel watte
gen Tijdens onze testweek
stookten we gemiddeld 8.8 liter per
100 km (1 op 11.3 km). Houdt men
zich exact aan de wettelijke maxi
mum snelheden blijft de toerenme-
ter onder de 3500 tpm dan moet I
op 14 haalbaar zijn.
Voor de sobere Axei 11 betaalI
met f 12.240,-. De bijzonder com
plete Axel 12 met sterkere motor
en „vijfbak" komt op f 14.830,-
Zegge en schrijve f 2.590,- meei
wat het overwegen alleszins waart
is.
INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER
Instappen voor gaat gemakke
lijk. Naar achteren kost wat meer
moeite, maar daar zit toch
meestal het kroost. Vóór hoofd
en beenruimte te over. Achter
duidelijk minder. Vooral met het
hoold zit men gauw tegen het
dak. Er Is vrij veel bagageruimte
voor dit type wagen. Die ruimte
vergroot men nog door de bank
naar voren te klappen. Cltroën
gaf de Axel een directe en nauw
keurige besturing die nogal
zwaar werkt bl] langzaam rijden
en parkeermanoeuvres. Ook tij
dens bochtenwerk moeten we
fors In het roer hangen. Bij snel
genomen bochten helt de koets
flink over. Van zijwind en onef
fenheden In het wegdek merkt
men weinig.
Totaal doet de vering prettig
soepel aan. Kleine oneffenheden,
zoals richels voelen we binnen dui
delijk. Door de bank genomen
scoort het rijgedrag dik voldoende.
Over de ventilatie niets dan lof. De
kachel mag van ons wel wat meer
en wat vlugger warmte geven. We
Sinds zijn introductie mag Su
zuki's dreumes, de Alto, zich te
recht verheugen op een grote
schare aanhangers. Immers de
wagen biedt alles wat een gezin
netje of jong stel zich kan wen
sen. Veel binnenruimte, pittige
prestaties van de „drie-pltter" en
telkens weer blij verbaasde ge
zichten bij het afrekenen aan de
benzinepomp. Suzukl-lmporteur
b.v. Nlmag levert de Alto In een
drledeurs-, vlerdeurs- of Van-
(grljs kenteken) uitvoering. Te
vens kan de aspirant-koper kie
zen uit een minder of meer luxe
versie, vier-versnelllngsbak met
de „vier" als duidelijke overdrive
en een automatische transmis
sie.
Pal voor de Personenauto-RAI
voegt Suzuki een bijzonder scherp
geprijsde Alto-versie toe aan de
serie, de Alto E. Deze E staat voor
Economy. Technisch gezien ont
breekt het deze E-uitvoering aan
niets. Onder de motorkap vindt
men dwarsgeplaatst de drie-cilin-
der-in-lijn motor, goed voor een
maximum vermogen van 29.4 kW
(40 pk) bij 5500 tpm. Het maximum
koppel bedraagt 59 Nm bij 300(1
tpm. Een tweetraps carburateui
mixt de normale benzine plus lucht
tot een optimale samenstelling De
wagen accelereert in krap 20 se
conden van 0 - 100 km/u en be
reikt een maximum snelheid van
125 km/u. De net 600 kg wegende
(voordelig in de motorrijtuigenbe
lasting) voorwielaangedreven Allo
bezit vóór onafhankelijke wielop
hanging volgens het McPherson-
systeem en een stabilisatorstang
achter een starre as met enkele
bladveer. Rondom vangen telesco-
pische schokdempers de oneffen
heden in het wegdek op. Als basis
voor de Alto E nam Suzuki de G-
versie. Door weglaten van diverse
accessoires, voor sommige auto
mobilisten onoverkomenlijk ande
ren maakt het niets uit, kan b.v N>-
mag deze Alto E aanbieden voor
9.999,- inclusief BTW. Een leuke
prijs voor een aantrekkelijke auto
Aangezien de Suzuki Alto E W;
perkt is te leveren, moet men we
rekening houden met een eventu
eel langere levertijd. (Prijswijzigin
gen voorbehouden).
aug. '80
beige
okt. '81 59.000 km
met zonnedak
4m7e000km 8.250.-
maart '82 rood
63.000 km
juni '83 wit
Ipg-installatie
maart '80 beige
83.000 km
mrt '81 45.000 km
sept. '79 73.000 km
zilver metallic
1980
Renault-
dealer
Dit is slechts een greep uit onze voorraad. Komt u eens vrijblijvend langs en overtuig u zelf.
Absdaalseweg 58
01140-13524
Door Raoul van den l
Honderden n
van rond de 27 ja
Marina heten
dat -vaak zondi
zelf te weten - te
ken aan Rocco G
ta. De Italiaans-
sche zanger sc
namelijk even
jaren geleden et
gantische hit me
meisjesnaam als
'Marina' werd ee
re wereldtoppei
zelfs wist door te
gen tot de Ameri
se hitlijsten.
Jarenlang hebbe
daarna echter niets
van Rocco gehoord
oude hits waren in
land zelfs in geen enk
tenzaak meer te
Totdat zijn Nederlanc
tenmaatschappij Tel
Weert onlangs besl
nog een keer met R
proberen. De oude su
werden opnieuw op c
gezet. Rocco staat n
weer in de belang:
verschijnt regelmatig
dio- en tv-programi
met zijn nieuwe pi
Bella' heeft de zar
aanval op de hitpara
nieuw geopend.
Rocco nu. Een
zingwekkend jong g<
gezicht met daarbov
gitzwarte haardos. D<
rige zanger is gekleet
vlotte trui en spijk
en als hij lacht straal
19.00
Club Veroij
Magazine
Gedurende de zome
den zal Veronica m
lijks een jongerenpr
ma voor twaalf- to
tienjarige verzorge
hoofdzakelijk geric
zijn op vakantie en o~
ning. Naast de beken
schijning van Alfred
de treedt als prese
Simone Walraven
heeft tot nu toe allee
diopresentatie van
gedaan. In de afleve
vanavond volgen tip
vakantiewerk, een r
van de meest recen'
een impressie van h
roepopleidingscentr
Santbergen, rock e
dansdemonstraties
presentatie van het
tenboek, dat in het
van het Jongerenjaar
uitkomt. Dit alles wo
gewisseld met muzi
Depeche Mode en
gantjes.
[21.40]
Private
Benjamin
De lastige en verwen
Goodman (Goidie Ha
sluit na twee misl
Gelijken als vrijwilli
u'enst te gaan om haa
[uer te vergeten. De
'rainingstijd valt ni
*°h al niet omdat ze
uurend in conflict ko
ue ambitieuze kapite
W's (Eileen Brenna
'ukkig kan kolonel
bush (Robert Webbe
We' lijden, alleen woi
Wn beetje te opd
naar haar zin. Judy z
uaar Europa overge
waar een vroegere
opduikt, evenals tr
f*wis, die ook overge
[19.12]
Zeventien
Pe IKON zendt va
eerste deel uit
Jtoorse film 'Zeventi
Uaila Mikkelsen, dat