Isaac Israels indrukwekkend
tentoon- en te boek gesteld
Grote tentoonstelling
van Renoir in Parijs
AMERIKANEN
WEINIG
NAAR MUSEUM
r
Iers krijgt
[eding
dollar
overleden
te kunsti
te keur
HILVERSUM 3
HILVERSUM 4
HILVERSUM 5
WOENSDAG 29 ME11985
Hommage Ben
Grafiek Gala 85
Sus fee en Wiske: Het Dreigende Dinges
Even Piekeren
Appie Happie en Studio Spo t
Boes
0FL0S S
bet Amerika waaraan
jleraar Vrije Universiteit
\2 PAGINA GIDS 1
'The trail of the Pink Pan-
De rechter was van oordeel
lat United Artist contract-
|reuk tegenover de acteur had
epleegd door zonder diens
estemming het filmmate-
faal te gebruiken. Er was vol-
ens de rechter tevens sprake
an overtreding van een wet
[ie de economische belangen
an acteurs en na overlijden
an hun vertegenwoordigers
eschermt. Hij achtte het niet
lodig de inmiddels al in vele
jmden vertoonde film alsnog
i beslag te laten nemen.
cte Hecht nauw samen met de
baster, die onder meer optrad
smell of success' (1957).
Iarty' heeft Hecht Oscars ge
Ballou' en 'Separate tables'
[ing met Burt Lancaster begon
lereldoorlog. Met hem, en met
\te Hecht onder meer de films
fentuckian' en 'The Bachelor
10.33 Leef-tijd-genoeg. 11.30 Nws,
11.33 Radioweekblad (11.34 Dingen
ran de dag. Overheidsvoorlichting:
[2.16 Uitz. Ministerie van Verkeer
In Waterstaat. 12.26 Mededelingen
roor land-en tuinbouw (NOS).
|2.30 Nws. 12.36 Dingen van de dag.
13.00 Nws. 13.10 Burengerucht. 13.30
Nws. 13.33 Wereldnieuws en ande-
le berichten). 14.00 De Schuurpa
pier. 14.30 Nws. 14.33 Wel en Wee.
[5.OO Leef-tijd-genoeg. 15.30 Nws.
15.33 Het zout in de pap-magazine,
16.OO Tony van Verre ontmoet Ju
les Chapon (4). NOS: 16.30 Nws.
[6.33 NOS-Ombudsman. EO: 17.30
"Jws. 17.36 Tijdsein. NOS: 18.00
Jws. 18.10 NOS-midweekmagazine
|18.13 Frontaal. 18.35 Wereldwijzer
|n een documantaire over Japan
9.10 Randstad en regio). 19.30 De
merkelijkheid van de oorlog. 20. w
Nws. EO: 20.03 Licht en uitzicht.
10.40 De Bijbel open. 21.05 Te mo
ten leven. 21.30 EO-Metterdaad.
61.32 EO.in de regio. 22.00 Vra
gen naar de weg. 22.15 De school
agenda. 22.30 Nws. 22.35 De open
tirkel. 23.05 Zicht op Israël. NOS:
153.30 Verhaal.
Ieder heel uur nws. EO: 7.03 Rond
uit music-time. 9.03 Gospelsounü.
10.03 Muziek motief. 11.03 Country
Trail. VPRO: 12.03 De wilde we
reld. 15.03 Ronflonflon met Jacques
Plafond. NOS: 16.04 De nationale
litparade. 18.04 De avondspijs.
VPRO: 19.02 Gonzo Radio. 20.W
The John Peel Show. 21.02 Front
lijn. 22.30 Live concert: The Sound.
23.02 Heartlands.
NCRV: 7.00 Het levende woordNJO
Preludium. 8.00 Nws. 8.02 fr°*
gramma-overzicht. 8.05 Platenn^s
1.45 Te Deum Laudamus. 9.15 Oh"
der de hoogtezon. 10.00 De
kwintetten van Boccherini (1)-
Orkpalet. Het Radio Filharmo
nisch Orkest. 11.35 De wereldlijk
cantates van Bach (7). 12.15 P1"^^
nade. Drie soloconcerten van MfiJ"
cadante. 13.00 Nws. 13.02 Vocajj;
Liederen van R. Strauss. 13.30 or
gelconcert door Michel ChapJJf
AVRO: 14.00 Telefoonnummer Otf-
39211. 15.30 Puur cultuur:
Price Johnson, pianist (1891
15.40 Affiche 4. 15.45 Muziekthea
ter. Fragmenten uit de opera O
Giovanni' van Mozart. 16.30
mermuziek door het Rondom Tr
17.50 BBC Symfonie Orkest
Begleitungsmusik zu einer Licn
spielszene op. 34, Schönberg. lö'
Nws. 18.02 Affiche 4. 18.07 Pl«»
graag. 19.00 Puur cultuur.Jam
Price Johnson, pianist (1891-1"°J-
19.15 Rauwkost. 20.00 Orator^
Theodora, van Handel. 22.55
mermuz. van Handel. 23.15 D
boeken. 23.45 Spel met poëzie.
NOS: 9.03 NOS-Sportief. 9.25 Wa
terstanden. Teleac: 9.30 George 3"
Georgina (2). RVU: 10.00 Taal"
vue. TROS: 17.30 Helpers weg
18.20 Uitz. van de EVP). NOS: ljWjj
Nieuws voor buitenlanders t1»:
Turks. 19.10 Berbers. 19.20 Marw
kaans-Arabisch. 19.30 Spaans)
duco: 19.40 Medelanders Nederi3
T7rx/-\r- TSirl^<nn
T3Z PAGINA GIDS 2
Isaac Israels. Dordrechts Mu
seum te Dordrecht. Open: di-zo
10-(zo 13)-17 uur. Tot en met 28
juli.
Of je nu wel of niet houdt
van de belangrijke Neder
landse impressionist Isaac
(zoon van Jozef) Israels, deze
tentoonstelling geeft een in
drukwekkend overzicht van
zijn werk via 114 doeken, et
sen aquarellen, pastels en
tekeningen. Directe aanlei
ding voor deze expositie was
een gecorrigeerde en aange
vulde herdruk van het 'stan
daardwerk' over deze schil
der van Anna Wagner, dat
al jaren uitverkocht was.
Van Spijk heeft er een heel
fraai boek met ruim 200 illu
straties van gemaakt. Het
Dordts Museum, dat al eer
der, in 1974, grote belang
stelling trok met een Is-
raels-expositie zal dat zeker
nu ook doen, omdat inmid
dels de waardering voor de
manier van schilderen en te
kenen, die hier aan de orde
is, aan herwaardering toe
kwam.
De tentoonstelling is heel
overzichtelijk ingericht; toe
gespitst op zijn 'periodes' in
Den Haag, Amsterdam, Pa
rijs, Londen en Nederlands
Indië. Er zijn duidelijke be
geleidende teksten, maar
eigenlijk zou iedere bezoe
ker eerst het boek van Anna
Wagner moeten lezen. Zij
heeft Isaac, die leefde van
1865-1934 persoonlijk gekend
en vertelt boeiend en met
kennis van zaken (ze was
conservator aan het Haags
Gemeentemuseum). Maar
tja, 125,- zal niet iedere be
zoeker in zijn zak hebben
al is het boek dat waard!
Isaac tekende als het ware
met zijn kwast: heel snel en
knap impressies vastleg
gend. Risico: in de ziel ge
troffen of falikant ernaast.
Dat zie je op deze expositie.
Het meest troffen ons nog de
Isaac Israels: Essayeuses; doek 100x70 cm (Dordrechts
Museum).
pastels, waarin dat tekenen
en 'schilderen' tot een
prachtige harmonie komen.
Deze schilderende 'journa
list' van het dagelijks leven,
bevriend met onder meer
Breitner (wat te zien is), was
via zijn vader Jozef opge
groeid binnen het klimaat
van de Haagse School (Mes
dag, Mauve, Bosboom, de
Marissen), maar ging tech
nisch en thematisch toch
zijn eigen gang.
Anna Wagner vertelt in
haar boek over de literaire
invloeden die hij onderging
van auteurs als Zola en J.K.
Huysmans. De tentoonstel
ling begint met militaire
scènes (kolonialen o.a.) en
een processie in de oud-ka
tholieke kerk. De rest van
zijn leven zal hij, nadat hij
zich daarvan losmaakte, 'op
straat' doorbrengen: dag
meisjes, slagersjongens, mo-
dinettes, naaisters, ballet
dansers, boksers, dansende
vrouwen in cafés etc. En of
hij nu kijkt vanuit het loge
ment bij de Amsterdamse
Munttoren, in het Londense
Hydepark of op de Parijse
Place Vendöme hij ziet de
zelfde dingen en noteert ze
vanuit gelijke componenten,
die hoogstens genuanceerd
worden door het licht. Geen
J tentoonstellingen
EINDREDAKTIE HENK EGBERS
romantische verdorvenheid
van Huysmans, noch de
loodlotsgedachte van Zola
bepalen daarbij het klimaat.
Het is eerder een verwonde
rend kijken-naar. Gulzig
verslond hij indrukken. Hij
reisde veel. Was ook in Ne
derlands Indië. Desbetref
fende schilderijen zijn ech
ter voornamelijk anecdo-
tisch van aard. Indonesië is
niet door hem heengegaan.
Isaac Israels was gewor
teld in de beweging van de
Tachtigers (Van Eeden, Ro
land Holst, Toorop, Verwey
waren zijn vrienden), toch
heeft hij zich als schilder be
hoorlijk onafhankelijk ge
dragen. Uiteindelijk kon hij
in Nederland het beste wer
ken 'omdat er nooit iets ge
beurt' (een opmerking die je
nog steeds kunt horen van
kunstenaars die van elders
hier kwamen werken). Zijn
'nonchalante', trefzekere
toets, vol beweging en licht
hebben ertoe bijgedragen
dat hem de titel van de enige
Nederlandse echte impres
sionist werd gegeven.
Anna Wagner, aan wie
Henk van Ulsen zaterdag 11
bij de opening een brief van
waardering 'namens Israels'
voorlas, zal op 13 juni in het
museum een lezing houden
over haar Isaac.
Anna Wagner: Isaac Is
raels (uitg. Van Spijk -
ƒ125).
Hommage aan Ben van Rooij.
Etcetera, Markiezenhof, Bergen
op Zoom. Open: di-zo 13.30-17.00
uur. Tot en met 16 juni.
De Tilburgse kunstschil
der Ben van Rooij, die het
laatste deel van zijn leven
Zeeuw werd, krijgt hier,
kort na zijn dood, terecht
een hommage. Deze erken
ning komt - het heeft er alle
schijn van - te laat; het le
ven achterna. Zijn hart bleef
stilstaan op de dag dat hij
tengevolge van een afwij
zing door een BKR-commis-
sie was overgeleverd aan
zeer heftige emoties. Wat
voor emoties op dit moment
in de kunstwereld teweeg
worden gebracht door een
nogal genadeloze kunstpoli
tiek, onttrekt zich aan het
oog van het publiek
Ben, die zich ontpopte ais
een natuurtalent was beze
ten van water, lucht en land.
Zijn grote kracht lag in het
bijna abstraherend met de
kwast aanraken van de par
tijen die daarin zijn te erva
ren. Langs de Zeeuwse,
Franse en Schotse kust ving
hij met zijn palet donker en
licht, rust en onrust, leven
en dood vaak indrukwek
kend op. Niet in het figure
ren ervan, maar in weer
kaatsen van emotionele er
varingen lag zijn grote uit
drukkingskracht. Ben was
een kunstenaar, die je meer
op zijn totale zijn, dan op
zijn onderscheiden stukken
moest bekijken. Dat geldt
trouwens voor de meeste
kunstenaars en daarom
moet je het BKR-'beleid'
van De Graaf, dat BKR-
commissies dwingt tot
schoolmeesterachtige ge
drag, funest noemen.
Chris Spijkers maakte fo
to's van Ben van Rooij 'ten
voeten uit'een man,
vergroeid met het Zeeuwse
land, waarvan hij dikwijls
als kunstenaar indrukwek
kende momenten heeft vast
gelegd.
Grafiek Gala; galerie Marquis
e.a. VHssingen. Open tot 1 sep
tember.
Luc Markies toonde zich
zondag 11 tevreden, dat de
burgemeester van Vlissin-
gen, met positieve bewoor
dingen, de door hem georga
niseerde kunstmanifestatie
opende als volwaardig deel
van de Vlissingenpromotie.
Op een vijftal plaatsen in
deze stad is een grote collec
tie bladen met grafische
kunsten (lino, houtdruk, et
sen en zelfdruk) te zien. Niet
uitputtend, maar wel een
goede indruk van hetgeen er
op dit gebied in Nederland
aan de hand is. Hij is daarbij
teruggevallen op Galerie
Petit en Piet Clement, twee
'grafiek-giganten' in Am
sterdam. De eerste heeft zijn
kunstenaars opgehangen in
galerie Marquis aan de
Nieuwendijk. In deze fraaie
rustige ruimte is werk te
zien van onder meer Peter
Vos, Ru van Rossem, Con
stant, Dirkje Kuik en Mart
Kempers. Uiteenlopend, fi
guratief en doorgaans inge
togen bladen, gedrukt met
veel raffinement.
Dat kun je niet altijd zeg
gen van de wat uitbundiger
collectie Clement; te zien in
danszaal De Jong aan de
Oude Markt. Een onmogelij
ke zaal, maar een kniesoor
die daarop let, want waar
schijnlijk moeten straks ge
kochte bladen het tegen
soortgelijke interieurs opne
men. Bovendien wordt die
Oude Markt in de komende
tijd een cultureel-activitei-
tencentrum, met grafiek van
'onder meer Jan Cremer, Ra-
veel, Lucebert, Tolman,
Goddijn, Cassee, Le Roy,
La taster en De Nie. Een hele
feestelijke verzameling, die
zelfs mensen 'die niet van
kunst weten' kan ontroeren.
Je vindt van dit werk te
rug in het boek 'Grafiek Nu',
gemaakt bij de grote gelijk
namige grafiektentoonstel
ling die in oktober '84 in La
ren 22.000 bezoekers trok.
Die hele expositie haalt Luc
Markies in augustus naar
Vlissingen! Ook in de ge
vangentoren zijn wisselende
exposities binnen dit kader.
Nu hebben Laetitia de Haas
en Mart Kempers er werk
stukken opgehangen, die
met eten te maken hebben.
Je moet goed ter been zijn
om via de wenteltrap boven
in de toren daar deelgenoot
van te worden. Tenslotte is
er grafiek te zien in de
Toonzaal bij Ahrend (o.a.
Henneman, Berserik en
Lastaster) en bij de NMB-
bank. Een feestelijk en inte
ressant gebeuren. Informate
01184-16588/12145.
Renoir in zijn atelier.
Door Bob van Huët
„Renoirs vrouwen zijn betoverend. Kies er een en u
heeft een maitresse. Altijd lief vrolijk en glimlachend,
die niet om jurken of hoeden vraagt en geen juwelen
verwacht.
Het is werkelijk een ideale
vrouw." Aldus prees de Franse
criticus Theorore Duret ruim
honderd jaar geleden het werk
aan van zijn goede vriend
Pierre August Renoir. Dat was
nodig, want sinds de schilder
zich had ingelaten met de uit
gefloten impressionisten
raakte hij zijn werk aan de
straatstenen niet kwijt.
„Probeer eens aan meneer
Renoir uit te leggen dat een
vrouwenlichaam geen hoop
rottend vlees is, met groene
plekken, duidend op een in
verre staat van ontbinding
verkerend lijk", schreef een
tegenstander. Hij verwoordde
daarmee het overheersende
gevoel in fatsoenlijke kringen.
Renoir werd genegeerd.
De schilder heeft zich der
gelijke aanvallen erg aange
trokken en begon te twijfelen
aan zijn talent. Uiteindelijk
won het verlangen te worden
gewaardeerd (en daar goed
voor worden betaald) het van
de drang nieuw artistieke we
gen in te slaan. Renoir viel te
rug op de alom geaccepteerde
academische schildertechniek,
die voor alles goed verkocht.
Om kunstbroeders als Monet
en Cézanne toch niet helemaal
te verloochenen schilderde hij
een tijd lang met een naar het
impressionisme neigende
vluchtigheid.
Die tweeslachtigheid is hem
niet door iedereen in dank af
genomen. Tal van critici wei
geren Renoir een 'meester' te
noemen omdat hij in hun ogen
altijd beneden zijn mogelijk
heden heeft geschilderd. Des
alniettemin is Pierre August
Renoir de kampioen van het
impressionisme geworden. In
Frankrijk wordt hij meestal
als eerste genoemd wanneer
wordt gevraagd naar een
schilder uit deze roemruchte-
stroming.
De Franse cultuurminister
Lang heeft in Parijs een grote
aan Renoir gewijde tentoon
stelling geopend. Meer dan 120
portretten van vrouwen en
kinderen, landschappen en
uitgaansbeelden zijn tot 2 sep
tember in het Grand Palais
opgehangen. Het betreft een
unieke expositie (alleen in 1933
is in de Orangerie een retros
pectieve van Renoir gehouden)
waarvoor staats- en particu
liere collecties van over heel
de wereld schilderijen hebben
afgestaan.
Opnieuw verwacht het
Grand Palais een grote toe
loop. Eerder dit jaar was Re
noir ook al vertegenwoordigd
op de zeer succesvolle exposi
tie 'Het impressionisme en het
Franse landschap', goed voor
bijna een half miljoen bezoe
kers. Parijs is de tweede halte
plaats van de 2e door IBM ge
sponsorde Renoir-expositie,
die in de herst naar Boston
gaat. In Londen sprak men
van een 'show': Ruim 350.000
mensen kwamen kijken. Veel
zeggend is dat bij die gelegen
heid 50.000 posters en 435.000
ansichtkaarten zijn verkocht.
Renoir werd in 1841 als zoon
van een kleermaker in Limo
ges geboren, maar de familie
verhuisde al gauw naar Pa
rijs. Daar wordt hij toegelaten
op de 'Ecole des Beaux-Arts'.
Veel meer interesse dan voor
de academische technieken
toont hij in zijn jeugd voor het
werk van Monet, Bazille en
Sisley, die hij op het Atelier
Gleyre ontmoet.
Als zijn portretten gewei
gerd worden door de officiële
Salons sluit Renoir zich aan
bij de impressionisten. Hij
staat dan aan het begin van
wat de belangrijkste periode
uit zijn leven zal worden.
Het interessante aan deze
overzichtstentoonstelling is
dat de evolutie van Renoir van
klassiek vaasschilder tot im
pressionist heel duidelijk
volgbaar is. Wereldberoemd
en nog steeds van adembene
mende schoonheid is zijn 'Gre-
nouillière' 1869, het bijna wil
lekeurig gekozen tafereel uit
een badinrichting. Dit werk is
weieens omschreven als „de
geboorte van het het impres
sionisme."
De overzichtstentoonstel
ling 'Renoir' is tot 2 september
dagelijks van 10.00 tot 20.00
uur te bezoeken. Woensdag tot
22.00 uur. Dinsdag gesloten.
Toegang: 22 francs. Grand Pa
lais, Metro Champs Elysées-
Clemenceau.
GOES
Grand Theater - 20 u.
Amadeus, a.l.
HULST
De Koning van Engeland
20 u. Amadeus, a.l.
VLISSINGEN
Alhambra I - 20 u.
The killing fields, 12 j.
Alhambra 2 - 20 u.
A midsummernight's sex come
dy, a.l.
ANTWERPEN
Rex - 11.45,14.25,17.30 en
20.35 u. Passage to India.
Rex-Club - 12, 14, 16, 18, 20
en 22 u. The hit.
Metro I - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Body double.
Metro II - 11.45,14,16.30,19
en 21.30 u. The falcon and the
Snowman.
Odeon - 14,16,18, 20 en 22
u. Le declic.
Rubens - 14.30 en 20.15 u.
zat. en zond. 10 tot 13 u. Ama
deus.
Slnjoor - 12,14.20, 16.45,
19.10 en 21.30 u. Beverly Hills
cop.
Vendome - 14,16.30,19 en
21.30 u. Trading places.
Quellin III - 12,14,16,18,20
en 22 u. The never ending story.
Astrid - 12,14,16,18 en 20
u. Secret of the lost legend.
Capitole - 12,14,16,18,20
en 22 u. Thunder.
Ambassades - 12,14,16,18,
20 en 22 u. Watership Down.
Festa - 13,15,17,19 en 21 u.
Gremlins.
Brabo - 12,14.20,16.45 en
19.10 u. To be or not to be.
Tljl - 12,14.20, 16.45,19.10
en 21.30 u. Micki and Maude.
Wapper - 12,14,16,18 en 22
u. The undercover cops.
BRUGGE
Komplex Zwart-Huis
Gulden Vlies 1
14.30 en 20 u. Les Ripoux.
22.30 u. Liste noire.
Gulden Vlies 2
14.30 en 20 u. A passage to In
dia.
Gulden Vlies 3
14.30 en 20 u. Amadeus.
Memllng
20 u. Codenaam wildgeese.
Rembrandt
20 u. The terminator.
GENT
Decascoop - 15,17.30, 20 en
22.30 u. That's dancing.
15,17.30, 20 en 22.30 u. Baby,
het geheim van de vergeten le
gende.
2.30 u. 2010.
15,17.30 en 20 u. College aca
demy.
20 u. The river.
20 en 22.30 u. Alien.
15,17.30, 20 en 22.30 u. Wit
ness.
15 en 17.30 u. Never say never
again.
15,17.30, 20 en 22.30 u. Beverly
Hills Cop.
22.30 u. Purple hearts.
20 en 22.30 u. De helse trein.
22.30 u. Phenomena.
15 en 17.30 u. Loop in de scha
duw.
17.30, 20 en 22.30 u. C.H.U.D.
Century - 14,17 en 20 u.
Amadeus.
Calypso 1 - 15,17.30 en 20
u. Razom's edge.
Calypso 2 - 15,17.30 en 20
u. Micki en Maude.
Calypso-Club - 22.30 u.
Aguirre, der Zorn Gottes.
Calypso 3 - 20 u. Paris, Te
xas.
15 en 17.30 u. De wegpiraten.
Capitole - 14,17 en 20 u.
The killing fields.
Studio Skoop - 20 u. Traver-
sées.
22.30 u. Frances.
MIDDELBURG
Balans 17 - Grafiek van Bob
Klaassen en Peer van Meer. Ge-
op. woe. t/m vrij. 12-17 u. za. 11-
16 u. (t/m 29 juni).
VLISSINGEN
Galerie Marquis - 'Grafiek
Gala 1985'. Jeroen Henneman,
Dies de Jonge, Eric de Nie, Ron
Rooymans e.a. Geop. woe. t/m
zo. 14-17 u. (t/m 1 sept).
De Vleeshal - Licht=Colour-
=Sound. Project van Marije van
Dijck en Nan Hoover. Geop. di.
t/m za. 13-17 u. zo. 14-17 u. (t/m
16 juni).
Gevangentoren, Boulevard De
Ruyter 1 a - Etsen van Laetitia
de Haas. Geop. dag. 11-22 u.
(t/m 1 juli).
ANTWERPEN
Sterckshot, Deurne - 'Uit de
sacristie', textiel en juwelen in
kerkelijk bezit in de provincie
Antwerpen. Geop. dag. 10-17 u.
ma. en vrij. gesl. (tot 18 aug.).
ST. NIKLAAS
Internationaal Exllbriscen-
trum - Expositie getiteld 'België
en de Zee'. Geop. weekd. 14-17
u. za. 9-12 en 14-17 u. zo. 10-13
en 15-18 u. (tot 17 juni).
OOSTENDE
Stedelijk Museum - 'Ensorin
de Oostendse verzamelingen',
(in het kader van het Ensorjaar).
Geop. dag. 10-12 en 14-17 u.
dinsd. gesl. (tot 31 aug.).
Heemkundig Museum - En-
sor bibliografie. Geop. dag. 10-
12 en 14-17 u. dinsd. gesl. (tot 31
aug.).
WASHINGTON (AFP) - De meerderheid van de Amerikaanse
bevolking gaat bijna nooit naar het museum of het theater. Dit
blijkt uit een onderzoek van het bureau 'Media General'. Van de
1532 ondervraagde personen gaat 35 procent nooit en 34 procent
minder dan éénmaal per jaar naar het museum en heeft 39 pro
cent nog nooit een theaterzaal van binnen gezien terwijl 25 pro
cent minder dan éénmaal per jaar naar het theater gaat.
Bij concertbezoek liggen de cijfers iets gunstiger maar ook
daar zegt 27 procent van de ondervraagden nooit een concertzaal
te hebben bezocht terwijl 22 procent minder dan éénmaal per
jaar een concert bezoekt.
Cr kruipt iets dmr ki~)
[fix. Pikken* het op Y
Het iièsarbmm
Vooruit, illm somin'.
Horizontaal en verticaal die
nen dezelfde woorden te
worden ingevuld.
1 plezier, 2 deel van een
schip, 3 echtgenoot, 4 schop, 5
week en sappig, 6 hoge stand,
7 rivier in Rusland, 8 buig
zaam, 9 bergplaats, 10 god
van de liefde, 11 alleenzang,
12 muziekinstrument, 13 li
chaamsdeel, 14 delen van het
hoofd, 15 ongevulde, 16 vlug,
17 deel, 18 putemmertje, 19
toespraak, 20 lust, 21 koeie-
maag, 22 nobel, 23 wreed kei
zer, 24 teug, 25 drukkende
zorg, 26 vierkante kantzuil,
27 stijf, 28 uitdrukking, 29
bepaalde kist, 30 kerkelijke
rechtbank, 31 koraaleiland,
32 hard vet.
1
2
5—
4
5
6
7
8
9
10
11
12
2
6
10
3
7
11
4
13
14
15
8 16
17
18
19
12 20
14
18
15
19
21
22
23
16 24
25
26
27
20 28
29
30
31
32
22
26
30
23
27
31
i4
28
32
'2ii<n 28 'PIE ig 'ejoj
08 'ie.ni 62 'uusf 82 '-iets iz
'ajuë 92 ';se[ gz 'ipis fö 'oaaN
82 'lepa 22 'suad 12 'qa.ii 02
'apaj 61 'Jane 81 'iJBd n 'pus
91 'aSai gi 'uaio 'spd gf
'uio.ii 2 '0(0S ff 'jouiv 01 'iSBq
6 'dBis 8 'BU37 i 'ppB 9 'sjbui
g 'dEj§ 1 'Büaa g 'jaoj g 'pad 1
:5uisso|d()
siqaaj puoq uba 3nj oi 'ubui uba jous.
6 'uaAoqsquq irom 8 'uaAoq jjauinoq 1 'siqoaj
.inap 9 'utaoiq g 'qaBfputM do qBz 1 'squij
ubui uaaq g 'uaAoqsjqaaj 2 'squq ijbbis i