Isaac Israels indrukwekkend tentoon- en te boek gesteld Grote tentoonstelling van Renoir in Parijs AMERIKANEN WEINIG NAAR MUSEUM r Iers krijgt [eding dollar overleden te kunsti te keur HILVERSUM 3 HILVERSUM 4 HILVERSUM 5 WOENSDAG 29 ME11985 Hommage Ben Grafiek Gala 85 Sus fee en Wiske: Het Dreigende Dinges Even Piekeren Appie Happie en Studio Spo t Boes 0FL0S S bet Amerika waaraan jleraar Vrije Universiteit \2 PAGINA GIDS 1 'The trail of the Pink Pan- De rechter was van oordeel lat United Artist contract- |reuk tegenover de acteur had epleegd door zonder diens estemming het filmmate- faal te gebruiken. Er was vol- ens de rechter tevens sprake an overtreding van een wet [ie de economische belangen an acteurs en na overlijden an hun vertegenwoordigers eschermt. Hij achtte het niet lodig de inmiddels al in vele jmden vertoonde film alsnog i beslag te laten nemen. cte Hecht nauw samen met de baster, die onder meer optrad smell of success' (1957). Iarty' heeft Hecht Oscars ge Ballou' en 'Separate tables' [ing met Burt Lancaster begon lereldoorlog. Met hem, en met \te Hecht onder meer de films fentuckian' en 'The Bachelor 10.33 Leef-tijd-genoeg. 11.30 Nws, 11.33 Radioweekblad (11.34 Dingen ran de dag. Overheidsvoorlichting: [2.16 Uitz. Ministerie van Verkeer In Waterstaat. 12.26 Mededelingen roor land-en tuinbouw (NOS). |2.30 Nws. 12.36 Dingen van de dag. 13.00 Nws. 13.10 Burengerucht. 13.30 Nws. 13.33 Wereldnieuws en ande- le berichten). 14.00 De Schuurpa pier. 14.30 Nws. 14.33 Wel en Wee. [5.OO Leef-tijd-genoeg. 15.30 Nws. 15.33 Het zout in de pap-magazine, 16.OO Tony van Verre ontmoet Ju les Chapon (4). NOS: 16.30 Nws. [6.33 NOS-Ombudsman. EO: 17.30 "Jws. 17.36 Tijdsein. NOS: 18.00 Jws. 18.10 NOS-midweekmagazine |18.13 Frontaal. 18.35 Wereldwijzer |n een documantaire over Japan 9.10 Randstad en regio). 19.30 De merkelijkheid van de oorlog. 20. w Nws. EO: 20.03 Licht en uitzicht. 10.40 De Bijbel open. 21.05 Te mo ten leven. 21.30 EO-Metterdaad. 61.32 EO.in de regio. 22.00 Vra gen naar de weg. 22.15 De school agenda. 22.30 Nws. 22.35 De open tirkel. 23.05 Zicht op Israël. NOS: 153.30 Verhaal. Ieder heel uur nws. EO: 7.03 Rond uit music-time. 9.03 Gospelsounü. 10.03 Muziek motief. 11.03 Country Trail. VPRO: 12.03 De wilde we reld. 15.03 Ronflonflon met Jacques Plafond. NOS: 16.04 De nationale litparade. 18.04 De avondspijs. VPRO: 19.02 Gonzo Radio. 20.W The John Peel Show. 21.02 Front lijn. 22.30 Live concert: The Sound. 23.02 Heartlands. NCRV: 7.00 Het levende woordNJO Preludium. 8.00 Nws. 8.02 fr°* gramma-overzicht. 8.05 Platenn^s 1.45 Te Deum Laudamus. 9.15 Oh" der de hoogtezon. 10.00 De kwintetten van Boccherini (1)- Orkpalet. Het Radio Filharmo nisch Orkest. 11.35 De wereldlijk cantates van Bach (7). 12.15 P1"^^ nade. Drie soloconcerten van MfiJ" cadante. 13.00 Nws. 13.02 Vocajj; Liederen van R. Strauss. 13.30 or gelconcert door Michel ChapJJf AVRO: 14.00 Telefoonnummer Otf- 39211. 15.30 Puur cultuur: Price Johnson, pianist (1891 15.40 Affiche 4. 15.45 Muziekthea ter. Fragmenten uit de opera O Giovanni' van Mozart. 16.30 mermuziek door het Rondom Tr 17.50 BBC Symfonie Orkest Begleitungsmusik zu einer Licn spielszene op. 34, Schönberg. lö' Nws. 18.02 Affiche 4. 18.07 Pl«» graag. 19.00 Puur cultuur.Jam Price Johnson, pianist (1891-1"°J- 19.15 Rauwkost. 20.00 Orator^ Theodora, van Handel. 22.55 mermuz. van Handel. 23.15 D boeken. 23.45 Spel met poëzie. NOS: 9.03 NOS-Sportief. 9.25 Wa terstanden. Teleac: 9.30 George 3" Georgina (2). RVU: 10.00 Taal" vue. TROS: 17.30 Helpers weg 18.20 Uitz. van de EVP). NOS: ljWjj Nieuws voor buitenlanders t1»: Turks. 19.10 Berbers. 19.20 Marw kaans-Arabisch. 19.30 Spaans) duco: 19.40 Medelanders Nederi3 T7rx/-\r- TSirl^<nn T3Z PAGINA GIDS 2 Isaac Israels. Dordrechts Mu seum te Dordrecht. Open: di-zo 10-(zo 13)-17 uur. Tot en met 28 juli. Of je nu wel of niet houdt van de belangrijke Neder landse impressionist Isaac (zoon van Jozef) Israels, deze tentoonstelling geeft een in drukwekkend overzicht van zijn werk via 114 doeken, et sen aquarellen, pastels en tekeningen. Directe aanlei ding voor deze expositie was een gecorrigeerde en aange vulde herdruk van het 'stan daardwerk' over deze schil der van Anna Wagner, dat al jaren uitverkocht was. Van Spijk heeft er een heel fraai boek met ruim 200 illu straties van gemaakt. Het Dordts Museum, dat al eer der, in 1974, grote belang stelling trok met een Is- raels-expositie zal dat zeker nu ook doen, omdat inmid dels de waardering voor de manier van schilderen en te kenen, die hier aan de orde is, aan herwaardering toe kwam. De tentoonstelling is heel overzichtelijk ingericht; toe gespitst op zijn 'periodes' in Den Haag, Amsterdam, Pa rijs, Londen en Nederlands Indië. Er zijn duidelijke be geleidende teksten, maar eigenlijk zou iedere bezoe ker eerst het boek van Anna Wagner moeten lezen. Zij heeft Isaac, die leefde van 1865-1934 persoonlijk gekend en vertelt boeiend en met kennis van zaken (ze was conservator aan het Haags Gemeentemuseum). Maar tja, 125,- zal niet iedere be zoeker in zijn zak hebben al is het boek dat waard! Isaac tekende als het ware met zijn kwast: heel snel en knap impressies vastleg gend. Risico: in de ziel ge troffen of falikant ernaast. Dat zie je op deze expositie. Het meest troffen ons nog de Isaac Israels: Essayeuses; doek 100x70 cm (Dordrechts Museum). pastels, waarin dat tekenen en 'schilderen' tot een prachtige harmonie komen. Deze schilderende 'journa list' van het dagelijks leven, bevriend met onder meer Breitner (wat te zien is), was via zijn vader Jozef opge groeid binnen het klimaat van de Haagse School (Mes dag, Mauve, Bosboom, de Marissen), maar ging tech nisch en thematisch toch zijn eigen gang. Anna Wagner vertelt in haar boek over de literaire invloeden die hij onderging van auteurs als Zola en J.K. Huysmans. De tentoonstel ling begint met militaire scènes (kolonialen o.a.) en een processie in de oud-ka tholieke kerk. De rest van zijn leven zal hij, nadat hij zich daarvan losmaakte, 'op straat' doorbrengen: dag meisjes, slagersjongens, mo- dinettes, naaisters, ballet dansers, boksers, dansende vrouwen in cafés etc. En of hij nu kijkt vanuit het loge ment bij de Amsterdamse Munttoren, in het Londense Hydepark of op de Parijse Place Vendöme hij ziet de zelfde dingen en noteert ze vanuit gelijke componenten, die hoogstens genuanceerd worden door het licht. Geen J tentoonstellingen EINDREDAKTIE HENK EGBERS romantische verdorvenheid van Huysmans, noch de loodlotsgedachte van Zola bepalen daarbij het klimaat. Het is eerder een verwonde rend kijken-naar. Gulzig verslond hij indrukken. Hij reisde veel. Was ook in Ne derlands Indië. Desbetref fende schilderijen zijn ech ter voornamelijk anecdo- tisch van aard. Indonesië is niet door hem heengegaan. Isaac Israels was gewor teld in de beweging van de Tachtigers (Van Eeden, Ro land Holst, Toorop, Verwey waren zijn vrienden), toch heeft hij zich als schilder be hoorlijk onafhankelijk ge dragen. Uiteindelijk kon hij in Nederland het beste wer ken 'omdat er nooit iets ge beurt' (een opmerking die je nog steeds kunt horen van kunstenaars die van elders hier kwamen werken). Zijn 'nonchalante', trefzekere toets, vol beweging en licht hebben ertoe bijgedragen dat hem de titel van de enige Nederlandse echte impres sionist werd gegeven. Anna Wagner, aan wie Henk van Ulsen zaterdag 11 bij de opening een brief van waardering 'namens Israels' voorlas, zal op 13 juni in het museum een lezing houden over haar Isaac. Anna Wagner: Isaac Is raels (uitg. Van Spijk - ƒ125). Hommage aan Ben van Rooij. Etcetera, Markiezenhof, Bergen op Zoom. Open: di-zo 13.30-17.00 uur. Tot en met 16 juni. De Tilburgse kunstschil der Ben van Rooij, die het laatste deel van zijn leven Zeeuw werd, krijgt hier, kort na zijn dood, terecht een hommage. Deze erken ning komt - het heeft er alle schijn van - te laat; het le ven achterna. Zijn hart bleef stilstaan op de dag dat hij tengevolge van een afwij zing door een BKR-commis- sie was overgeleverd aan zeer heftige emoties. Wat voor emoties op dit moment in de kunstwereld teweeg worden gebracht door een nogal genadeloze kunstpoli tiek, onttrekt zich aan het oog van het publiek Ben, die zich ontpopte ais een natuurtalent was beze ten van water, lucht en land. Zijn grote kracht lag in het bijna abstraherend met de kwast aanraken van de par tijen die daarin zijn te erva ren. Langs de Zeeuwse, Franse en Schotse kust ving hij met zijn palet donker en licht, rust en onrust, leven en dood vaak indrukwek kend op. Niet in het figure ren ervan, maar in weer kaatsen van emotionele er varingen lag zijn grote uit drukkingskracht. Ben was een kunstenaar, die je meer op zijn totale zijn, dan op zijn onderscheiden stukken moest bekijken. Dat geldt trouwens voor de meeste kunstenaars en daarom moet je het BKR-'beleid' van De Graaf, dat BKR- commissies dwingt tot schoolmeesterachtige ge drag, funest noemen. Chris Spijkers maakte fo to's van Ben van Rooij 'ten voeten uit'een man, vergroeid met het Zeeuwse land, waarvan hij dikwijls als kunstenaar indrukwek kende momenten heeft vast gelegd. Grafiek Gala; galerie Marquis e.a. VHssingen. Open tot 1 sep tember. Luc Markies toonde zich zondag 11 tevreden, dat de burgemeester van Vlissin- gen, met positieve bewoor dingen, de door hem georga niseerde kunstmanifestatie opende als volwaardig deel van de Vlissingenpromotie. Op een vijftal plaatsen in deze stad is een grote collec tie bladen met grafische kunsten (lino, houtdruk, et sen en zelfdruk) te zien. Niet uitputtend, maar wel een goede indruk van hetgeen er op dit gebied in Nederland aan de hand is. Hij is daarbij teruggevallen op Galerie Petit en Piet Clement, twee 'grafiek-giganten' in Am sterdam. De eerste heeft zijn kunstenaars opgehangen in galerie Marquis aan de Nieuwendijk. In deze fraaie rustige ruimte is werk te zien van onder meer Peter Vos, Ru van Rossem, Con stant, Dirkje Kuik en Mart Kempers. Uiteenlopend, fi guratief en doorgaans inge togen bladen, gedrukt met veel raffinement. Dat kun je niet altijd zeg gen van de wat uitbundiger collectie Clement; te zien in danszaal De Jong aan de Oude Markt. Een onmogelij ke zaal, maar een kniesoor die daarop let, want waar schijnlijk moeten straks ge kochte bladen het tegen soortgelijke interieurs opne men. Bovendien wordt die Oude Markt in de komende tijd een cultureel-activitei- tencentrum, met grafiek van 'onder meer Jan Cremer, Ra- veel, Lucebert, Tolman, Goddijn, Cassee, Le Roy, La taster en De Nie. Een hele feestelijke verzameling, die zelfs mensen 'die niet van kunst weten' kan ontroeren. Je vindt van dit werk te rug in het boek 'Grafiek Nu', gemaakt bij de grote gelijk namige grafiektentoonstel ling die in oktober '84 in La ren 22.000 bezoekers trok. Die hele expositie haalt Luc Markies in augustus naar Vlissingen! Ook in de ge vangentoren zijn wisselende exposities binnen dit kader. Nu hebben Laetitia de Haas en Mart Kempers er werk stukken opgehangen, die met eten te maken hebben. Je moet goed ter been zijn om via de wenteltrap boven in de toren daar deelgenoot van te worden. Tenslotte is er grafiek te zien in de Toonzaal bij Ahrend (o.a. Henneman, Berserik en Lastaster) en bij de NMB- bank. Een feestelijk en inte ressant gebeuren. Informate 01184-16588/12145. Renoir in zijn atelier. Door Bob van Huët „Renoirs vrouwen zijn betoverend. Kies er een en u heeft een maitresse. Altijd lief vrolijk en glimlachend, die niet om jurken of hoeden vraagt en geen juwelen verwacht. Het is werkelijk een ideale vrouw." Aldus prees de Franse criticus Theorore Duret ruim honderd jaar geleden het werk aan van zijn goede vriend Pierre August Renoir. Dat was nodig, want sinds de schilder zich had ingelaten met de uit gefloten impressionisten raakte hij zijn werk aan de straatstenen niet kwijt. „Probeer eens aan meneer Renoir uit te leggen dat een vrouwenlichaam geen hoop rottend vlees is, met groene plekken, duidend op een in verre staat van ontbinding verkerend lijk", schreef een tegenstander. Hij verwoordde daarmee het overheersende gevoel in fatsoenlijke kringen. Renoir werd genegeerd. De schilder heeft zich der gelijke aanvallen erg aange trokken en begon te twijfelen aan zijn talent. Uiteindelijk won het verlangen te worden gewaardeerd (en daar goed voor worden betaald) het van de drang nieuw artistieke we gen in te slaan. Renoir viel te rug op de alom geaccepteerde academische schildertechniek, die voor alles goed verkocht. Om kunstbroeders als Monet en Cézanne toch niet helemaal te verloochenen schilderde hij een tijd lang met een naar het impressionisme neigende vluchtigheid. Die tweeslachtigheid is hem niet door iedereen in dank af genomen. Tal van critici wei geren Renoir een 'meester' te noemen omdat hij in hun ogen altijd beneden zijn mogelijk heden heeft geschilderd. Des alniettemin is Pierre August Renoir de kampioen van het impressionisme geworden. In Frankrijk wordt hij meestal als eerste genoemd wanneer wordt gevraagd naar een schilder uit deze roemruchte- stroming. De Franse cultuurminister Lang heeft in Parijs een grote aan Renoir gewijde tentoon stelling geopend. Meer dan 120 portretten van vrouwen en kinderen, landschappen en uitgaansbeelden zijn tot 2 sep tember in het Grand Palais opgehangen. Het betreft een unieke expositie (alleen in 1933 is in de Orangerie een retros pectieve van Renoir gehouden) waarvoor staats- en particu liere collecties van over heel de wereld schilderijen hebben afgestaan. Opnieuw verwacht het Grand Palais een grote toe loop. Eerder dit jaar was Re noir ook al vertegenwoordigd op de zeer succesvolle exposi tie 'Het impressionisme en het Franse landschap', goed voor bijna een half miljoen bezoe kers. Parijs is de tweede halte plaats van de 2e door IBM ge sponsorde Renoir-expositie, die in de herst naar Boston gaat. In Londen sprak men van een 'show': Ruim 350.000 mensen kwamen kijken. Veel zeggend is dat bij die gelegen heid 50.000 posters en 435.000 ansichtkaarten zijn verkocht. Renoir werd in 1841 als zoon van een kleermaker in Limo ges geboren, maar de familie verhuisde al gauw naar Pa rijs. Daar wordt hij toegelaten op de 'Ecole des Beaux-Arts'. Veel meer interesse dan voor de academische technieken toont hij in zijn jeugd voor het werk van Monet, Bazille en Sisley, die hij op het Atelier Gleyre ontmoet. Als zijn portretten gewei gerd worden door de officiële Salons sluit Renoir zich aan bij de impressionisten. Hij staat dan aan het begin van wat de belangrijkste periode uit zijn leven zal worden. Het interessante aan deze overzichtstentoonstelling is dat de evolutie van Renoir van klassiek vaasschilder tot im pressionist heel duidelijk volgbaar is. Wereldberoemd en nog steeds van adembene mende schoonheid is zijn 'Gre- nouillière' 1869, het bijna wil lekeurig gekozen tafereel uit een badinrichting. Dit werk is weieens omschreven als „de geboorte van het het impres sionisme." De overzichtstentoonstel ling 'Renoir' is tot 2 september dagelijks van 10.00 tot 20.00 uur te bezoeken. Woensdag tot 22.00 uur. Dinsdag gesloten. Toegang: 22 francs. Grand Pa lais, Metro Champs Elysées- Clemenceau. GOES Grand Theater - 20 u. Amadeus, a.l. HULST De Koning van Engeland 20 u. Amadeus, a.l. VLISSINGEN Alhambra I - 20 u. The killing fields, 12 j. Alhambra 2 - 20 u. A midsummernight's sex come dy, a.l. ANTWERPEN Rex - 11.45,14.25,17.30 en 20.35 u. Passage to India. Rex-Club - 12, 14, 16, 18, 20 en 22 u. The hit. Metro I - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Body double. Metro II - 11.45,14,16.30,19 en 21.30 u. The falcon and the Snowman. Odeon - 14,16,18, 20 en 22 u. Le declic. Rubens - 14.30 en 20.15 u. zat. en zond. 10 tot 13 u. Ama deus. Slnjoor - 12,14.20, 16.45, 19.10 en 21.30 u. Beverly Hills cop. Vendome - 14,16.30,19 en 21.30 u. Trading places. Quellin III - 12,14,16,18,20 en 22 u. The never ending story. Astrid - 12,14,16,18 en 20 u. Secret of the lost legend. Capitole - 12,14,16,18,20 en 22 u. Thunder. Ambassades - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Watership Down. Festa - 13,15,17,19 en 21 u. Gremlins. Brabo - 12,14.20,16.45 en 19.10 u. To be or not to be. Tljl - 12,14.20, 16.45,19.10 en 21.30 u. Micki and Maude. Wapper - 12,14,16,18 en 22 u. The undercover cops. BRUGGE Komplex Zwart-Huis Gulden Vlies 1 14.30 en 20 u. Les Ripoux. 22.30 u. Liste noire. Gulden Vlies 2 14.30 en 20 u. A passage to In dia. Gulden Vlies 3 14.30 en 20 u. Amadeus. Memllng 20 u. Codenaam wildgeese. Rembrandt 20 u. The terminator. GENT Decascoop - 15,17.30, 20 en 22.30 u. That's dancing. 15,17.30, 20 en 22.30 u. Baby, het geheim van de vergeten le gende. 2.30 u. 2010. 15,17.30 en 20 u. College aca demy. 20 u. The river. 20 en 22.30 u. Alien. 15,17.30, 20 en 22.30 u. Wit ness. 15 en 17.30 u. Never say never again. 15,17.30, 20 en 22.30 u. Beverly Hills Cop. 22.30 u. Purple hearts. 20 en 22.30 u. De helse trein. 22.30 u. Phenomena. 15 en 17.30 u. Loop in de scha duw. 17.30, 20 en 22.30 u. C.H.U.D. Century - 14,17 en 20 u. Amadeus. Calypso 1 - 15,17.30 en 20 u. Razom's edge. Calypso 2 - 15,17.30 en 20 u. Micki en Maude. Calypso-Club - 22.30 u. Aguirre, der Zorn Gottes. Calypso 3 - 20 u. Paris, Te xas. 15 en 17.30 u. De wegpiraten. Capitole - 14,17 en 20 u. The killing fields. Studio Skoop - 20 u. Traver- sées. 22.30 u. Frances. MIDDELBURG Balans 17 - Grafiek van Bob Klaassen en Peer van Meer. Ge- op. woe. t/m vrij. 12-17 u. za. 11- 16 u. (t/m 29 juni). VLISSINGEN Galerie Marquis - 'Grafiek Gala 1985'. Jeroen Henneman, Dies de Jonge, Eric de Nie, Ron Rooymans e.a. Geop. woe. t/m zo. 14-17 u. (t/m 1 sept). De Vleeshal - Licht=Colour- =Sound. Project van Marije van Dijck en Nan Hoover. Geop. di. t/m za. 13-17 u. zo. 14-17 u. (t/m 16 juni). Gevangentoren, Boulevard De Ruyter 1 a - Etsen van Laetitia de Haas. Geop. dag. 11-22 u. (t/m 1 juli). ANTWERPEN Sterckshot, Deurne - 'Uit de sacristie', textiel en juwelen in kerkelijk bezit in de provincie Antwerpen. Geop. dag. 10-17 u. ma. en vrij. gesl. (tot 18 aug.). ST. NIKLAAS Internationaal Exllbriscen- trum - Expositie getiteld 'België en de Zee'. Geop. weekd. 14-17 u. za. 9-12 en 14-17 u. zo. 10-13 en 15-18 u. (tot 17 juni). OOSTENDE Stedelijk Museum - 'Ensorin de Oostendse verzamelingen', (in het kader van het Ensorjaar). Geop. dag. 10-12 en 14-17 u. dinsd. gesl. (tot 31 aug.). Heemkundig Museum - En- sor bibliografie. Geop. dag. 10- 12 en 14-17 u. dinsd. gesl. (tot 31 aug.). WASHINGTON (AFP) - De meerderheid van de Amerikaanse bevolking gaat bijna nooit naar het museum of het theater. Dit blijkt uit een onderzoek van het bureau 'Media General'. Van de 1532 ondervraagde personen gaat 35 procent nooit en 34 procent minder dan éénmaal per jaar naar het museum en heeft 39 pro cent nog nooit een theaterzaal van binnen gezien terwijl 25 pro cent minder dan éénmaal per jaar naar het theater gaat. Bij concertbezoek liggen de cijfers iets gunstiger maar ook daar zegt 27 procent van de ondervraagden nooit een concertzaal te hebben bezocht terwijl 22 procent minder dan éénmaal per jaar een concert bezoekt. Cr kruipt iets dmr ki~) [fix. Pikken* het op Y Het iièsarbmm Vooruit, illm somin'. Horizontaal en verticaal die nen dezelfde woorden te worden ingevuld. 1 plezier, 2 deel van een schip, 3 echtgenoot, 4 schop, 5 week en sappig, 6 hoge stand, 7 rivier in Rusland, 8 buig zaam, 9 bergplaats, 10 god van de liefde, 11 alleenzang, 12 muziekinstrument, 13 li chaamsdeel, 14 delen van het hoofd, 15 ongevulde, 16 vlug, 17 deel, 18 putemmertje, 19 toespraak, 20 lust, 21 koeie- maag, 22 nobel, 23 wreed kei zer, 24 teug, 25 drukkende zorg, 26 vierkante kantzuil, 27 stijf, 28 uitdrukking, 29 bepaalde kist, 30 kerkelijke rechtbank, 31 koraaleiland, 32 hard vet. 1 2 5— 4 5 6 7 8 9 10 11 12 2 6 10 3 7 11 4 13 14 15 8 16 17 18 19 12 20 14 18 15 19 21 22 23 16 24 25 26 27 20 28 29 30 31 32 22 26 30 23 27 31 i4 28 32 '2ii<n 28 'PIE ig 'ejoj 08 'ie.ni 62 'uusf 82 '-iets iz 'ajuë 92 ';se[ gz 'ipis fö 'oaaN 82 'lepa 22 'suad 12 'qa.ii 02 'apaj 61 'Jane 81 'iJBd n 'pus 91 'aSai gi 'uaio 'spd gf 'uio.ii 2 '0(0S ff 'jouiv 01 'iSBq 6 'dBis 8 'BU37 i 'ppB 9 'sjbui g 'dEj§ 1 'Büaa g 'jaoj g 'pad 1 :5uisso|d() siqaaj puoq uba 3nj oi 'ubui uba jous. 6 'uaAoqsquq irom 8 'uaAoq jjauinoq 1 'siqoaj .inap 9 'utaoiq g 'qaBfputM do qBz 1 'squij ubui uaaq g 'uaAoqsjqaaj 2 'squq ijbbis i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 17