Truus als de Grote Liefde van Frits Huijsmans G E R Je Boef Befaamd model nu te boek en tentoon-gesteld Hermitage liet 41 schilderijen gaan naar Rotterdam Vleugje Armoede Het lukt de museumwereld de laatste jaren prima om iapklare brokken kunst aan te bieden. De Grande Parade en de Traders liggen nog maar nauwelijks achter ons of daar komt Boymans- Van Beuningen te Rotterdam maar weer eventjes met 41 machtige schilderijen van het befaamde museum Hermitage uit het (ussische Leningrad. Het feit dat deze doeken van onder meer Rembrandt en Hals eerst na 200 aar weer eens terug zijn in het land van oorsprong en een snufje (usland maken het extra spannend en zijn volgens verwachtingen goed voor ruim 200.000 bezoekers. De dranghekken staan klaar bij de ingang! Bevestigen Opvallend Tilburg ]recteur ri d'Or Het Hermitage Museum in Leningrad: de rivierzijde van het Winterpaleis. Een deel van de kunstschatten is tijdelijk naar Rotterdam overgebracht. Russische Nederlanders logeren bij Boymans Wij moesten dus wel met onze beste spullen komen. We bezitten in Leningrad zo'n 1300 schilderijen van Hollanders en Vlamingen uit die bloeiperiode... De Rotterdamers pikten er de beste spullen uit, zodat de mensen die niet in staat zijn via Intourist naar de Hermitage te ko men (3.5 miljoen bezoekers per jaar) toch nu in Rotterdam een vleugje kunnen zien van hetgeen tsaar Peter de Grote en Ca- tharina de Grote (let wel 2x 'de Grote') aan kunst uit Holland in Rusland inves teerde. Het Hermitage-museum ontstond na de revolutie uit een roemruchte tsarenpa- leis in Leningrad met geconfisceerde kunstschatten voor het volk. 'Het' volk zou waarschijnlijk nooit die aankopen in Nederland gedaan hebben. Geschiedenis bestaat uit contradicties, uit tegenspra ken. Het Nederlandse aandeel in het Russische kunstbezit is onschatbaar, zodat de verzekeringscijfers ook niet bo ven tafel komen. Eigenlijk wel wat vreemd, want het gaat om gemeenschap pelijk ('communistisch') belastinggeld. Los van alle theoretische beschouwin gen en kritiek: wat is er in Rotterdam te zien? Op de eerste plaats: je kunt er voordelig met openbaar vervoer (NS) ko men; vanuit Bergen op Zoom bijvoor beeld ben je (inclusief museum) voor 29.70 uit en thuis. Er ligt een folder op de stations waarmee je kunt bekijken wat deze Russich-Nederlandse culturele hap pening je kost. Nog een ander 'vooraf: het museum dat normaal van dinsdag tot en met zon dag van 10 (zo. 11)-17 uur geopend is, heeft voor deze expositie ook donderdag avond tot 22.00 uur de tent open inclu sief lezingen op deze avond; op 30 mei Bob Haak over de schilderkunst van de 17e eeuw; 6 juni dr. Blankert over Hen- drick ter Brugghen; 13 juni dr. H. Vlieg- he over Rubens; 20 juni drs. E. v.d. We tering over Rembrandt; 27 juni prof. E. de Jongh over de 17e eeuwse schilder kunst; 4 juli dr. E. Reitsma over verza melen en 11 juli drs. J. Giltaij over Jacob van Ruisdael. Telkens om 20.00 uur. Slecht verhaal. Want wat is er op de expositie nou te zien? In de catalogus 25) met slechte reprodukties, staat al les aifgebeeld en beschreven. Maar dat kan natuurlijk niet op tegen de cleane Door Henk Egbers DIRECTEUR Wim Beeren, op weg naar Amsterdams Stedelijk en bezig met de Hermitage-expositie zijn Rotterdamse carrière meesterlijk af te sluiten, raakte op het slot van de persconferentie geïrriteerd. Hem werd de - overigens onhandig gestelde - vraag voorgelegd wat de Rem brandt Research (de Nederlandse autori taire commissie die de laatste jaren over de hele wereld Rembrandts ongeldig zit te verklaren) denkt over de Rembrandts van de Hermitage? Beeren, die wat meer souplesse wordt toegewenst bij de waarschijnlijk heel wat lastiger vragen die hij straks in Amster dam moet beantwoorden, wees op de broze draad die Nederland met Rusland verbindt. Het woord 'kruisraketten' viel niet, maar je voelde ze in het museum achter Van Ruisdael en Hondecoeter staan. Bovendien had Beeren het hoofd van de afdeling westerse kunst in de Her mitage - een 65-jarige dame in een jurk uit 1954 en een kapsel uit 1927 - naast zich, waartegen hij 'höflich' (ze sprak perfect Frans en Duits) wilde blijven. Had hij niet juist verteld hoe moeilijk de ze expositie tot stand was gekomen. Kijk, Rotterdam en Leningrad hebben wat gelijksoortige belangen als wereldha vens. Daar waren ze in 1977 al achter ge komen toen een Rotterdamse delegatie in Leningrad was. Toen al ontstond de idee dat 'cultuur' een prima vredelieven de vlag zou zijn boven al die containers. Mensen van goede wil, die CDA, PvdA of communistisch regime verder 'Wurst' is. En Beeren vertelde dat het ministerie van WVC, met een vinger in de pap, soms nogal moeilijk had gedaan, afhan kelijk van politieke verkoelingen en toe naderingen. Hij accentueerde dat de pro blemen méér bij de Nederlandse dan de Russische regering gelegen hadden. En fin, de staf van Boymans reisde vier keer naar Leningrad om 41 schilderijen uit te zoeken, die voor het eerst Rusland zou den verlaten. Het Russische hoofd, aanwezig in Boymans, gaf tekst en uitleg: kijk, die Hollanders wisten waarover ze het had den. Ze kennen hun Gouden Eeuwers. ET is een geniaal idee geweest om dit onderwerp nu eens niet te bekijken vanuit de kunstenaar of het genre, maar vanuit het specifieke model. Dat is nooit eerder gebeurd". Aldus prof. Evert van Uitert bij zijn inleiding op de tentoonstelling 'Honderden ogen zagen één model' en het daarbij horende boek 'Truus Trompert, een leven als model'. Dat 'geniale idee' is van de Bredanaar Frits Huijsmans, die al een jaar of zeven 'Truzen' verzamelt; getekend, geschilderd of gekneed 'naar den Ejve'. Door Henk Egbers FRITS Huijsmans uit Bergen op Zoom en voormalig gemeenteamb tenaar van Breda heeft als hobby model- en portretfotografie. Maar bij gebrek aan goede modellen is dat wat de mist in gegaan. Met een tic voor beeldende kunst en contac ten in de kunstwereld werden hij en zijn vrouw verzamelaars van model len. Daarbij kwam al spoedig de in 1977 overleden Truus Trompert om de hoek kijken. Zij had immers veertig jaar lang heel beroepsmatig als model gestaan voor studenten en kunstenaars, die nu vaak een grote naam hebben. Willem Snitker, die ook Truus als studie-object had en in wiens galerie te Heemstede nu de eerste expositie van een grote serie door Nederland, België en Duitsland plaatsvindt, zei: „Ik heb uitgerekend, dat die vrouw zo'n 250.000 keer getekend moet zijn!". Frits Huijsmans is er de man niet naar om zijn verzameling (op dit moment ruim 400 Truzen van 90 kunstenaars) stilletjes in de map te houden. Hij heeft er iets mee gedaan. Zo ligt er nu een fraai hoek, uitgegeven door Van Spijk. Na een levensschets van Truus Trompert (haar vader was een Bredase metselaar), haalt de kunstenaar Ben Guntenaar herinne ringen aan Truus op. Hij werkte 25 jaar met haar; 7 jaar als student en 18 jaar als Drie maal Truus: de versies van Char lotte van Pallandt, Willem Snitker en Henk Dannenburg (v.l.n.r.) men. Truzen getekend e.d. door kunste naars als Piet Landkroon, Willem Snit ker, John Radecker, Charlotte van Pal- landt, Jo Mulder, Koo Huigen, Mark Kolthoff, Gerrit Jan van der Veen, Joh. Wertheim, Piet Damsté, Fred Carasso, Jan Batterman, les Jacobs, Will Gubbels, Cornelius Rogge, Eric Claus, Jan Bud ding, Arie Teeuwisse, Henk Broer, Marja Proper, Constant Nieuwenhuijs, Cephas Stauthamer etc. Een boeiende collectie naakttekeningen, die 'leken' meer inzicht verschaffen in dit thema en kunste naars/academiestudenten kunnen inspi reren. Opvallend is bijvoorbeeld hoe cen traal het lijf en hoe weinig de kop daarbij 'in the picture' zijn. Portrettekenen is he lemaal losgemaakt van het model-teke nen. Het is voer voor psychologen om te onderzoeken welke psychologische ach tergronden daarbij meespelen... De tentoonstelling in Heemstede toont 75% van de kunstwerken, die in het boek staan afgebeeld. Heel spannend. Boven dien zijn er tekeningen en olieverven te zien, die Truus zelf maakte op afgekrab de doeken van 'haar' studenten. Anecdo- tisch van waarde. In de nalatenschap van Truus zijn bovendien tekeningen e.d. ge vonden die zij uit de vuilnisbak haalde. Zelfs drie gipsen beeldjes, die Charlotte van Pallandt op haar maakte heeft ze uit de vuilnisbak gehaald. Unica's die Van Pallandt nu wel graag terug zou hebben. Opvallend op de expositie (en in het boek) zijn de foto's die in 1942, mogelijk door Piet Damsté, van Truus tijdens haar werk gemaakt zijn. Ze laten zien, dat het 'bloot zitten' voor zoveel spiedende ogen veel kanten heeft, die Truus Trompert thema is. Iedere dag bijna wordt Huijs mans benaderd door kunstenaars die Truus ook 'gebruikt' hebben en werk wil len inzetten voor dit project. Exposeren de instituten vragen om de tentoonstel ling, zodat zich op dit moment kandidaat gesteld hebben: Groningen, Tilburg, Castricum, Nieuwegein, Den Helder, Zeist, Heerlen, Hasselt, Bonn en Amster dam. De culturele raad van Noord-Hol land wil er een educatief project van ma ken. De opening van de expositie, met honderden aanwezigen, leek op een re- unie van kunstenaars die ooit Truus gete kend hadden. „Van modellen is eigenlijk bitter wei nig bekend", zei Evert van Uitert bij de opening. Mannen stonden door de eeu wen model op academies. Vrouwen mochten daar niet staan. Vanaf de 19e eeuw werd dat taboe wat doorbroken, al mochten aanvankelijk alleen getrouwde mannen met een vrouwelijk model wer ken. De man 'steelt' immers het leven van een model door het op papier te brengen. Een soort hypnose van de des betreffende vrouw; hetgeen allerlei psy chologische processen tot gevolg had. De positie van het model was daarbij zwak. Truus is een goed prototype. Armoede was meestal de aanleiding om model te staan. Je kon prostituee of model wor den. De scheidslijn tussen beide vrouwe lijke beroepen was vaag. Je moest een soort roeping hebben om het vol te hou den. Truus was ook een écht model; ze moesten haar maar pikken zoals ze eruit zag. Ook kunstenaars hebben wat dat be treft hun jeugddromen en geïdealiseerde beelden van de vrouw moeten overwin nen. Aanvankelijk maakten kunstenaars hun beelden uit bijvoorbeeld drie model len: van de een de voorkant, van de an der de achterkant en van een derde de onderkant. Truus Trompert is de Nederlandse maagd op het nationaal monument op de Dam in Amsterdam. John Radecker ge bruikte haar daarbij als model. Zo begint het levensverhaal, zoals dat weergegeven wordt in het boek. Het vertelt over dit meisje geboren in een gezin dat het niet Zelfportret van Samuel van Hoogstraten (1627-1678). rijze wanden met perfecte informatie lokken en schilden als decor voor de schilderijen in gouden tsarenlijsten met Russische opschriften. Er is ook een af zonderlijk ingerichte kantine met koffie voor 2. Nog steeds niets over de schil derijen! Als regelmatig bezoeker van musea e.d. denk ik: ik heb het allemaal al ge zien! Rembrandt, Hals, Terborgh, Van Ostade, Potter, Van Ruisdael, Steen, Jor- daens, Rubens, De Hoogh, Metsu, Van Goyen, Van de Velde, Wouwerman, Van Dijck, Snyders etc. Dat is natuurlijk niet niks. En deze jongens kwamen na enkele eeuwen terug naar Nederland om.... te bevestigen wat we al wisten. Maar wat wil je? Als je tot de bon ton in de kunst wereld wilt blijven behoren, 'moet' je dit natuurlijk wel gezien hebben, ook al voegt het weinig toe aan wat je al wist over genoemde schilders. Natuurlijk is het aardig om nu te kun nen flirten met Saskia van Uylenburg als de godin Flora (opgevoerd als het para depaardje van de expositie) van de hand van Rembrandt. Er zijn 31 Hollandse en 10 Vlaamse schilders uit de Gouden Eeuw te zien. Van Rembrandt zijn er ook nog van reprodukties bekende Heilige Familie (1645) en mannenportret uit 1661. De Hermitage beschikt over 40 werken van Rubens, waarvan er hier twee zijn: Landschap met Regenboog en het typische Caritas Romana, waarop de dochter de vader in leven houdt door hem de borst te geven. Frans Snyders zit onmiddellijk in het voetspoor met Vruchten in een schaal en Het Vogelcon cert. De Utrechtse Caravaggisten hebben een eigen hoek met Ter Brugghen, Van Honthorst, Van Barburen en Bloemaert (Landschap met Tobias en de engel). Heel opvallend: een merkwaardig werk uit de laatste periode van Paulus Potter; de Kettinghond en een doek van Frans Hals de Jonge - indertijd binnengebracht als van de Oude - 'De jonge soldaat', een indrukwekkend genrestuk. Ook de Ita liaans georiënteerden als Both, Weenix en Wouwerman vertegenwoordigen een typerend verschijnsel uit die tijd. Portret ten van Anthony van Dijck (zelfportet) of Frans Hals (prachtig specimen uit ca. 1650) of van Jordaens (zelfportet met ouders, broers en zusters) illustreren prachtig een facet uit de schilderkunst van die periode. Ook al voegt deze tentoonstelling al leen nog maar toe aan de kennis die we al hebben en is ze een beetje een prestige- slag, zodat je er niet wakker van zult lig gen als het om een werkelijke geënga geerdheid met de beeldende kunst gaat, het is mooi meegenomen. Dus past het in ons straatje, maakt ze wat los onder de kunstliefhebbers. Zo wordt in Breda op 29 mei in het museum Justinus van Nassau een avond georganiseerd met le zingen daaromtrent door Edith Gosjjjigs en Gerrit Dinsbach. Op 13 juni is van- daaruit zelfs een avondlijke bustocht naar Rotterdam. Voor de rest kunt u het doen met een catalogus 25), vouwblad (ƒ2.50), 12 dia's 15), 8 ansichtkaarten 8), affiche 10) en 3 reprodukties 15). Kijk maar wat u ermee doet. Meesterwerken uit de Hermitage. Museum Boy mans-Van Beuningen, Rotterdam. Open: di.-zo. 10 (zo. 11)-17 uur. Entree 6.50. Tot 14 juli. docent. „Een hele generatie kunstenaars heeft haar getekend en geboetseerd en ze was voor al die mensen het favoriete mo del. Door haar inzet nam ze deel aan de creaties. Truus was een ongewone bond genoot van de leraar". Evert van Uitert schetst verder het model vanuit de kunsthistorie. Hoewel hij zijn beschouwing eindigt met: „Wat het werkelijke leven van de modellen be treft, is het wachten op meer gedegen on derzoek. Hun kijk vanaf het podium waarop ze urenlang stonden, heeft nog te weinig aandacht en waardering onder vonden heeft Van Uitert in dit verhaal veel interessante voorbeelden verteld over het functioneren van de vrouw als model in de kunsthistorie. Met name over de psychologisch/erotische relatie- Êatronen tussen kunstenaar en model, 'e fantasie daarover bij het publiek kent geen grenzen. Natuurlijk speelde dat ook bij Truus. Maar in haar levensschets zijn die anecdotes weggelaten, omdat de meeste desbetreffende kunstenaars nog leven. Verder zijn in het boek 154 afbeeldin gen (waarvan een deel in kleur) opgeno- heel intens heeft doorgemaakt. Door dit boek en deze expositie heeft Frits Huijs mans de verdienste de functie van het model breder uitgelicht te hebben. Van Uitert wees erop, dat met de re novatie van het figuratieve in de laatste tijd ook het model-tekenen weer een top ic op de academies van nü is geworden. Het eeuwenoude thema is weer actueel. Daarom zal de volgende expositie rond het model Truus in Tlburgs schouwburg (4 september-6 oktober a.s.) niet alleen nog meer Truus-schilderijen, -tekeningen en -beelden bevatten, maar ook activitei ten rond de betekenis van het model (o.a. symposium). Daarbij zullen de vier Bra bantse kunstacademies ingeschakeld worden. Werd Frits Huijsmans aanvankelijk als een soort dwaze verzamelaar beke ken, en werd hij maar door weinigen ge volgd, nu lijkt het erop dat steeds meer mensen (kunstenaars, docenten, geïnte resseerden) ontdekken hoe boeiend dit Wat is de reden dat een mens een mens wil tekenen, schoon aan de haak? Dat klinkt banaal, maar het feit is even banaal als poëtisch. Wat Frits Huijsmans in dit boek en deze tentoonstelling bij eengebracht heeft rond dit thema is alles zins de moeite waard en een aanzet voor verdere studie en beschouwing. 'Tnius Trompert, een leven als mode1' (uite. Van Spijk- J 29.50). Honderden ogen zagen één model. Galerie De Bleeker, Blekersvaartweg 18. Heemstede. Open wo., za. en zo. van 12.00-17.00 uur. Tot en met 9 juni. Inu in ons bedrijf komt, lie maanden getraind voor- Ihet diepe water wordt ge- psen die in het begin kwa- bg geen uur getraind. Daar ■ine: draaien met dat ding. [uur kunnen we natuurlijk dat is een duidelijk zaak. en alle politieke en maat- ptwikkelingen in. persoonlijk hoeft arbeidstijd- denk ik nog altijd dat de Ir week een goede zaak is, ik Blijk een tegenstander van J. Werken is gedeeltelijk een |me. Ik durf ook eerlijk te niet voor het geld werk. Ik bon leuk om een bedrijf mee Ibben. Er zijn hier een hele- 1 die daar hun inkomen van J hebben een bedrijf opge- Innen onze marktsector dui- Egrip is geworden. Ik denk i heleboel mogelijkheden en ekomst voor ons liggen bin- Ik vind het leuk daar aan 1 te zien dat er mensen rond- zier in hun werk hebben. hnen vier jaar van aardappel- vgeklommen tot fabrieksdirec- \honderd man personeel onder I van die status? is het laatste wat ik zou wil- misschien wel een beetje in rgrond: één van de beste ien van de mens is grootmoed igmoed. Het is oh zo'n klein mcces naar niets, dat is echt el klein stapje. Er zijn zo ont- factoren binnen het bedrijfs- goed manager toch niet kan prijzen van onze grondstof- i ontzettend. Eén misoogst cht wel overleven, maar nou :wee misoogsten hebben, dan niet omgekiept, maar je slaat een succesvol bedrijf naar dend bedrijf. ebeente als je jezelf op een at plaatsen! Blijf met beide grond slaan! Dat komt ook ijn geloofsopvatting. Een ze inatie, een calvinistische ach- n zekere soberheid. oordat we dit bedrijf hadden, ;rkt en daar ging het niet an- je dan bij dit bedrijf, Ik kan lauwelijks meer uren werken het vorig bedrijf gedaan heb. ia altijd als eerste op kantoor, ochtendmens. Om half acht kantoor en ik ga nooit voor naar huis. dat de mens de opdracht heeft ken, dat is een persoonlijk uit- Zeker gezien mijn leeftijd zou mijn lauweren gaan rusten, zo ton. Ik heb er geen enkele be- integendeel. elijk gesetlled. :nk het wel. Maar ach. Ik vind 5g zo ontzettend veel dingen oen, over tien jaar moeten we eens kijken. teeft het beste met U voorgehad. op ik (lacht), dat hoop ik. Ik st geen bourgondiër. Ik ben avalsvierder, ik werk die dagen oor. Ik kan de zon best in het schijnen, maar wat dat aan- k toch mijn eigen levensstijl en t houden. 'Het huwelijkscontract' van Jan Steen (1625-1679), even terug in Nederland. fotos museum boymans-van beuningen breed had. Vader was vanuit Breda naar Amsterdam gekomen, omdat daar bij de volkswoningbouw in het begin van deze eeuw mogelijk meer werk lag als metse laar. Hij ging te vroeg dood. De zussen Truus en Rie en broer Cor brachten geld binnen door model te staan. De Rijks academie was daarbij het centrale gege ven voor Truus. Nu hangen er heel wat schilderijen en tekeningen en staan er nogal wat (bevrijdings)beelden in Neder land, die Truus Trompert als model heb ben voor....

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 29