WÉ- Digitaal oceaanzeilen: Klaar voor monsterrace aalt zelf wel e aantrekt.... vice en de elec- voor iets leukers urverzorging, ringen Axelsestraat 12-14 Tel. (01155)-1479 •RNEUZEN 31 EVTERNEUZEN Publiek Sponsors Bemanning Tussenstops Veteraan AM ZATERDAG 25 ME11985 PI BUM c 5 iQ V) (T 3 0 a O t 710 I *P 28 september start in het Engelse Portsmouth de vierde Whitbreadrace. Twee keer won de Nederlander Conny van Rietschoten deze zeilrace rond de j wereld. Voor de editie van 1985 telt I het deelnemersveld twee j Nederlanders: Pleun van der Lugt en Dirk Nauta. Voor deelname aan zo'n monsterrace is meer nodig dan spierkracht en een goeie oliejas. I Psychologie, management en lange I termijnplanning spelen een doorslaggevende rol. Zeilen is niet meer simpel aan een touwtje trekken. Driekwart van de wedstrijd wordt op de wal gewonnen. Een kijkje bij de voorbereidingen in Scheveningen. Hans Zuiderbaan uit Terneuzen verleent assistentie: „Mooi spietje De bananen van Pleun van der Lugt Door Paul de Schipper „GEEF een aap bananen en je kunt hem alles leren". Pleun van der Lugt beroert met zachte hand het roer van de Equity Law. De dui nen van Terheyde komen even te voorschijn uit de grauwe nevel. Het is 'blakgeil', zoals de Scheveningse vissers dat zeggen. Windstil, een trage deining en toch gaat het schip vooruit. Drie-en-halve knoop op de digitaal-teller, de snelheid van een voetganger in de looppas. „Hij maakt z'n eigen wind", zegt Hans Zuiderbaan en geeft een ruk aan het bol lende voorzeil. Hij 'ment' de spinnaker zoals een boer z'n paard in de teugels houdt. 'Mooi spietje', stelt hij dan vast. „Hij heeft mij het vak geleerd" zegt Pleun van der Lugt en hij wijst op de Terneuzense huisarts die wijdbeens op het dek staat. Ze kwamen elkaar tegen op de Zeeuwse stromen. Pleun van der Lugt was straaljagerpiloot en Zuider baan wedstrijdzeiler van huis uit. Van der Lugt wist veel van thermiek, maar weinig van laag-bij-de-grondse wind. Toch zeilde hij in 1981 in 286 dagen non stop rond de wereld. Een kat was z'n eni ge passagier. In 1983 kwam hij Conny van Rietschoten tegen. Die had met z'n Flyer zojuist 'de Whitbread', 's wereld meest spectaculaire zeilrace, gewonnen. Nu is Van der Lugt (33) schipper van de Equity Law en manager van het 'pro ject Whitbread'. „Ja, ik lust toevallig graag bananen", zegt hij. Van der Lugt ligt nu met z'n schip in Scheveningen. In de jachthaven hebben ook twee andere Wlutbread-deelnemers afgemeerd. Dirk Nauta met z'n Philips Innovator en de Belg Staf Versluys met Rucanor Tristar, een product van de Breskense jachtwerf Standfast. Een aar dig detail: De Rucanor Tristar vaart on der Belgische vlag, maar op de boeg staat 'Sailing for Flanders'. De taalstrijd van onze zuiderburen gaat mee de Breeveer tien op! De drie schepen varen vandaag bij Scheveningen een rond-de boeien-wed strijd. De baan wordt vlak onder kust uitgelegd zodat het pubhek de strijd kan volgen. Vooralsnog lijkt Van der Lugt het meest ver gevorderd met de voorbe reidingen voor de acht maanden durende oceaanrace. Versluys houdt zich nog be zig met z'n eigen jachtwerf aan de Belgi sche kust. Bovendien heeft hij z' n be manning nog niet compleet. En bij Dirk Nauta aan boord wordt de hele zaak overhoop gegooid. Nauta is niet tevreden over de snelheid van z'n schip. Er moet nieuwe tuigage komen en er gaat een an dere kiel onder. Van der Lugt maakte deze week op z'n gemak wat proeftochtjes met vrienden en relaties. Hij heeft z'n zaakjes zo op het oog wel in orde. De voorbereidingen zijn, volgens een strak schema, al vanaf 1983 aan de gang. Terwijl de Equity Law even helt in een vlaagje vertelt hij in alle rust: „Conny heeft me op het idee ge bracht. Hij was een wedstrijdzeiler. Ik was rond de wereld getoerd. Dat waren twee verschillende dingen. Hij wist me voor de Whitbread te interesseren en is mijn mentor geworden. Voorbereiding en organisatie was zijn sterke punt. Hij stuurde een container met reserve-onder delen rond de wereld, plande alles. Daar heeft hij mee gewonnen. Een maximale voorbereiding op de dag van de start is zeventig tot procent van het karwei. De meest gunstige voorwaarden scheppen Het moderne zeilen bestaat voor een groot deel uit management en planning. om die negen mensen aan boord daarna optimaal te laten functioneren. Van Riet schoten heeft me daarvoor de blauw drukken verschaft". Indachtig de methode Van Rietscho ten nam Van der Lugt geen halve maat regelen. Eerst zoch hij financiële steun voor het bijna 3 miljoen kostende pro ject. Oceaanracen zonder sponsors is vrijwel onmogelijk. Wat dat betreft blijft Van Rietschoten uniek. Van der Lugt wist het verzekeringsbedrijf Equity Law en de Direktbank te interesseren. De sponsors mikken vooral op naambe kendheid via televisie. De Whitbread '85 belooft een media-spektakel te worden omdat de positie van de schepen per uur gevolg kan worden via een satelliet-infor matie. Sponsors haken daar gretig op in en dat betekent dat de deelnemende schepen steeds meer varende reclame zuilen worden. Vuurlanders zien straks het Philips-embleem voorbijzeilen of het logo van Rucanor. Wellicht is er daar aan Kaap Hoorn nog een markt voor sportschoenen. Voor de schippers betekent het een persvriendelijke opstelling, terwijl de be manningen zich steeds meer als wielren ners gaan ogen, compleet met shirtrecla me. Eenmaal akkoord met de sponsors koos Van der Lugt als schip een solide Fins serie-ontwerp met aangepaste in richting. „Een basiskeuze. De ervaring in de Whitbread leert dat je spul heel hou den een heel belangrijke factor is. Analy se leert dat het resultaat van de helft van de deelnemers tot nu toe dramatisch is beinvloed door materiaalpech. Daarom hebben we een goede verhouding gezocht tussen geavanceerde techniek en stevig heid. Als je op de Noordzee vaart en je breekt een mast, heb je morgen een an dere, maar op de Stille Oceaan is de leve rantie toch wat moeilijker. Kijk, je moet er rekening meehouden dat onze spullen Oceaanzeilen is niet meer moge lijk zonder sponsoring. - FOTO ARCHIEF DESTEM in die paar maanden evenveel te door staan krijgen als normaal in zes a zeven wedstrijdseizoenen". Zeilen, management, sponsoring, pu blic relations. Van der Lugt is op alle punten een aap die snel geleerd heeft, maar hoe zit het met de keuze van z'n be manning. Mensen die straks onder de grootste ontberingen 24-uur stressbe- stending moeten zijn. Mensen die niet al leen bij storm en metershoge golven een schip in toom moeten houden, maar die ook nog onder druk staan om als eerste te finishen. Van der Lugt aarzelt even, kijkt naar het topje van de mast: „Moeilijk ja, zeker in mijn geval. Ik ben altijd heel individu eel bezig geweest. Als piloot alleen in een vliegtuig en als solozeiler. Ervaring in het aanvoeren van een team heb ik niet. Dan sta je er ineens voor om uit ruwweg hon derdvijftig man een negen mensen te kie- zen. Keuze op grond van zeiltechnisch capaciteiten is makkelijk, want dat is meetbaar, maar karakter en mentaliteit is wat anders. Het was voor mij een spoed cursus psycholgie. Hoe kan iemand met maximale inzet over een waanzinnig lange periode in een team functioneren. Dat is een zaak van onvoorwaardelijke motivatie en een hoog tolerantie-vermogen. Zeilers die denken dat het een toertocht is wens ik veel suc ces hoor, maar niet bij mij aan boord. Je komt in onmogelijke situatie terecht, maakt fouten en moet die kunnen accep teren en herstellen. Stel je voor, kou en ellende. Je ligt drie uur in je kooi, maar je slaapt nog maar een half uur, want de rest had je nodig om je tenen te ontdooi en en dan moet je er weer uit, aan dek in de overslaande golven. Zoiets met een glimlach doen, ook al is dat het allerlaat ste watje er uit perst". Van der Lugt wil een team waarvan de negen leden elkaar aanvullen en voor meer dan honderd procent presteren. Dirk Nauta doet het anders. Hij heeft bij de tussenstops in Rio de Janeiro, Kaap stad en Auckland bewust bemannings wisselingen voorzien. Wessel De Fouw (24) zit met z'n rug tegen 'de koffiemolen', waarmee op de Equity Law de lieren worden bediend. Hij is eén van de negen bemanningsle den, heeft een opleiding klassiek ballet in z'n bagage en verzeilde later als regie-as sistent bij de film. Zeilt vijf jaar wedstrij den op zee en werkte tussendoor nog even aan Ciske de Rat. f,Je moet je aan kunnen passen. Het is allemaal vrij in grijpend, maar aan de onderlinge ver houdingen wordt hard gewerkt hier aan boord. Er moet een sfeer ontstaan die het mogelijk maakt de wedstrijd te winnen". Bij de eerste Whitbreadrace kon je, voorzien van een rugzak, op de kade van Portsmouth nog aanmonsteren. Maar die tijd is voorbij. Het oceaanracen is puur proffesioneel geworden. Een psychologi sche test behoort tot de selectie-procedu re, want de wereldzeeën moeten anno 1985 bedwongen worden met een ocea nen van innerlijk evenwicht en rust. Niet voor niets volgde de internationale be manning van de Equity Law een week intensieve training op een 'Ground- school' bij Hellevoetsluis. Die ziele-trim moet de Equity Law straks net dat beetje extra snelheid geven, net dat kwart mijltje harder. „Ready", roept Van der Lugt. Mark, een 23 jarige Australiër rept zich naar de lieren. Soepel gaat het vijftien meter lan ge schip door de wind. Als het water even rimpelt wijst de snelheidsmeter 8,5 mijl. De spinnaker, zojuist gestreken, gaat weer omhoog. Een vlaagje en de boot accellereert. Van der Lugt is dik te vreden over de snelheid. „Toen we van de werf uit Finland hebben we gemiddel den gemaakt van 10 mijl per uur, maar ik denk dat we surfend van lange golven in de zuidelijke oceaan zeker vijftien mijl zullen halen". In die omstandigheden scoorde Flyer destijds snelheden van 30 tot 32 mijl. Dat is 45 tot 50 kilometer per uur. Van der Lugt: „Dan kun je er achter water- skieën". Op de Equity Law is het stu ren en de zeilvoering niet meer naar het vaantje kijken en een een natte vinger in de lucht steken. Een boordcomputer voorziet in drieëndertig verschillende in formaties. Een briesje, een windschifting, een beetje remmende roerdruk, alles is onmiddelijk af te lezen en te corrigeren. Optimaal zeilen op het schip is een kwes tie van concentreren en digitaal lezen. Uit het luikhoofd duikt de witte kuif van de 71-jarige Hennie Zuiderbaan op. Net als zoon Hans is hij even een stukje mee om aan het schip te ruiken. Zuider baan is veteraan. Hij voer in 1947 z'n eerste Noordzeerace. „Het komende weekeinde ga ik voor de zesentwintigste keer. Ik sta buiten de wacht, maar dat betekent dat ik nog meer moet werken". Hij laat z'n blik over het dek dwalen, over de zware lieren, de roestvrij stalen, gelagerde schijven die de touwen moeten geleiden en bromt: „Knap degelijk, kun je een eind mee komen". Hans staat nog steeds het 'mooie spietje' te mennen. Als de wind even draait, stelt hij de schoot wat bij. „Zullen we 'm effe voor je trimmen Pleun?". Na het Pinkster-baantje voor Scheve ningen gaat de Equity Law naar IJs land, een oefentocht, misschien samen met de Rucanor Tristar. Als Staf Ver sluys tenminste op tijd klaar is. Dan vaart het schip naar Zweden voor een service-beurt. Voor begin juli staat er een poetsbeurt van het onderwaterschip op het programma. Daarna volgt een aantal wedstrijden in de wateren rond Zuid-En- geland, ondermeer de Channelrace en de Fastnetrace. „Vanaf die tijd opereren we vanuit Engeland", aldus Van der Lugt. Alleen eind augustus krijgt de beman ning nog een weekje vakantie. Om af scheid te nemen! Op 28 september is het zover. Dan ligt de Equity Law in Portsmouth aan de startlijn, samen met zeventien concurren ten. Dan moet de laatste 20 procent van het project Whitbread worden uitge voerd. Acht maanden lang, moeten ne gen mannen samen voor minstens tien presteren. Stormen, ijsbergen, windstil tes, kouwe tenen en toch een glimlach er uit persen. Aan de finisch zal Pleun van der Lugt weten of hij genoeg bananen at.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 25