Bij rij-ies aandacht voor 'spookrijder' LT.S.'ers INIKA negende historische grand prix op zandvoort: advies van rijkspolitie: Duurdere VW's en Audi's in aparte showroom KORT NIEUWS Peugeot 205 turbo heeft nu 430pk Topmodel van Seat: Malaga 25 ME11985 OP WEG RCKSPUITERS uw Volkswa- kennis met /ie voor u de dan even het Gaskabel Roofkat T4 EINDREDAKTIE LEON KRIJNEN ïilderwerken |afbouw be regio. contact op te nemen Irle. 57 - 5041 DA Tilburg vonnis van 8 mei i van de Arrondisse. Intsrechtbank te ddelburg is het fail. Jemen t van L. Marot. h.o.d.n. IJssalon Bonte Carlo" en „La ndola" respectieve- te Vlissingen en te Ltphen, thans wonen- te 4536 BX Terneu- aan de Handellaan 24, opgeheven we- de toestand van de del. I Mr. E.J. Menon- I Bulder curator I Koninginnelaan 3 4532 BN Terneuzen JERSBV I BREDA, TEL. 076-222988 fikkelt en installeert behoeve van de Izorg in Nederland. Ireiding van ons figen in Haarlem vij kontakt met btaan uit het lerhouden van bij apotheken en reffende rayons, rijbewijs B - E is piste. ntie zal een brden doorlopen. Btend schriftelijk, laan Elly Nooren. te/? titanengevecht: Jaguar contra Ferrari De lucht van verschroeid rubber en verbrande olie. Druk gesleutel achter de pits. Aan de startlijn naast elkaar een bloedrode Ferrari GTO en een donkerblauwe Jaguar E-type. Op de tweede rij een Ferrari 250 SWB ('61en een Austin Healey 3000 ('63), woeste uitlaatgeluiden voortbrengend, nerveus wachtend op het startschot. De ideale ambiance voor de liefhebber van échte auto's. En ze gaan nog van start ook, deze meer dan twintig jaar oude race- en sportwagens, in moordend hoog tempo, elkaar tot het uiterste opjagend. Afgelopen zondag was dat te zien op 's werelds oudste permanente Grand Prix-circuit, Zandvoort, waar de HARC (Historische Auto Ren Club) wedrennen hield om de negende Zandvoort Trofee. De uitslagen telden mee voor het Europees kampioenschap en de Benelux-titels. Door Ton Roks EEN autoliefhebber met enig historisch besef had er nooit van durven dromen: een klassieke Ferrari GTO, 1,7 miljoen gulden, aan de startstreep. Maar hij was er, afgelopen zondag in Zandvoort, met aan het stuur ie Italiaanse industrieel en verzamelaar Fabritio Viola- De grootmeester Ferrari liet in het begin van de zesti- r jaren tussen de 35 en 40 van deze supermachines met drieliter twaalfcilinder mo tor (over de 300 pk) bouwen. Ze zijn niet alleen technisch een hoogstandje, ook de car rosserie is een meesterwerk. Hij had er vijftig willen pro duceren om deze GTO (de 'O' staat voor 'Olomogato') in de klasse GT's gehomologeerd te krijgen, maar dat kwam er niet van. In elk geval kwamen ze wel het circuit op en bezorg den de heren van Jaguar een knap moeilijke tijd, omdat de GTO's bijna niet te kloppen waren met hun overmacht aan paardekrachten en su perieure wegligging. Die zeldzame GTO's zijn tot de kostbaarste auto's ter wereld gaan behoren. In goedverwarmde garages van meestal schatrijke lieden staan deze renpaarden te trappelen tot hun baas ze eens een keer mee uit neemt. Fabritio Violati deed wat :n van hen tot op heden gedurfd heeft: hij startte zijn bloedrode GTO en reed hem naar buiten om de auto weer gebruiken waarvoor hij gemaakt is: racen. stuur van de zescilinder E- type ('63) de Brit Roger Mac, in de GTO ('62) Violati, no- chalant zijn kauwgom kau wend. Wie kwam na het eerst de Tarzan uit? Mac in de donkerblauwe E-type, op de hielen gezeten door de Italiaan met zijn kostbare machine. Het meer dan dui zendkoppige publiek was ademloos, in de pits werd het doodstil. Maar wat zo span nend begonnen was, eindigde teleurstellend: een defecte gaskabel legde in de tweede ronde het monster van 3800 cc onder Mac's motorkap stil. Violati had verder van niemand meer iets te duch ten. Achter hem vochten de Nederlander Ravic Ferri in zijn knalgele en onwaar schijnlijk mooie Ferrari 250 SW Berlinetta, de Duitser Helmut Reineld in zijn drie liter Austin Healey en de Ne derlander Bart Bosman in zijn Alfa Romeo TZ1 om de tweede en derde plaats van die manche. Deze Bosman reed zeer sterk en liet de talrijke Al- De Ferrari GTO; cylinderinhoud drie liter, vermogen meer dan 300 paardekrachten. fa's, aangeleverd door Alfa's fabrieksteam Scuderia del Portello, achter zich. Een ander zeer spannend duel was te zien in de man che voor auto's gebouwd tus sen 1955 en 1960. Hier bleek duidelijk dat succesvol histo risch racen niet alleen voor zeer welgestelden is wegge legd. Pronkstuk in deze manche was de Jaguar XK150 ('58) van de Duitse Ja guar-dealer Andreas Mer bach, een vuurrode coupé tot in de perfectie afgewerkt. Zelfs de indrukwekkende zescilinder onder de prachtig gewelfde kap zag er als ha gelnieuw uit. In de cockpit: rode kuipstoelen, rode full harnas-gordels en zelfs rode aluminium beplating. Met Merbach aan de start ston den talrijke Alfa's en MG's ennog twee Porsches Carrera van de Kölner Automobil- club. Dit zijn de voorlopers van de huidige 91 I's. Merbach reed indrukwek kend met de prachtige Ja guar, maar de twee, in ver houding superlichte, Por sches achtervolgden hem als horzels en in elke bocht kwa men ze dichterbij. Merbach had weliswaar enorm veel vermogen meer onder de kap, met doorslaande wielen accelereerde hij telkens de Hunzerug op, maar kon geen stand houden tegen Manfred Bernartz in zijn donkerblau we Carrera (1600 cc vierpit- ter). Ook hij stuurde zijn Porsche uitstekend en maak te uitgekiend gebruik van het forse gewicht achter de achteras om zijn wagen net iets sneller als de XK150 de bochten door te jagen. Maar de koelbloedige Mer bach hield stand: de tweede 0p Zandvoort speelde zich zondag weer het duel af, dat zich in het verleden zo vaak moet hebben afgespeeld: Ja guar contra Ferrari. Aan het -- - Zo verliep het bijna de hele wedstrijd; de Ferrari in de achtervolging op de Jaguar, die hij op het laatste stuk te grazen zou nemen. - foto ton roks Carrera, bestuurd door Claus Jurgen Meyer, slaagde er niet in het kunststukje van zijn clubgenoot na te boot sen. Gejubel ging er zondag aan het eind van de middag onder het publiek op toen Roger Mac zijn E-type voor de tweede en laatste manche van de GTS', gebouwd tussen '61 en '63, weer naar de start lijn reed, naast de Ferrari GTO van rivaal Fabritio Violati. Dit keer had de Italiaan een harde dobber. Mac gaf zijn Jaguar ongenadig hard de sporen en kwam weer als eerste de Tarzan uit. De Brit was duidelijk sneller in de bochten. In elke wending liep de E-type uit op de prachtige GTO die, waar dat mogelijk was, het gat weer dicht acce lereerde. Op het lange rechte stuk voor de hoofdtribune, waar het publiek het gevecht ademloos aanschouwde, raasden de twee met gelijke snelheid voorbij, de Jaguar een meter of twintig voor Violati's 1,7 miljoen aan voortreffelijk autotechniek. Op het einde van het rech te eind toonde de Ferrari zich steeds de wagen met de bete re remmen, nadere Mac tot op enkele centimeters, maar moest weer een flink aantal meters toegeven in de daarop volgende bochten. Tot in de laatste ronde bleef de En gelsman de Italiaan voor en leek David Goliath te gaan overwinnen. Maar enkele tientallen meters voor de fi nish nam de het Italiaanse renpaard een enorme sprong, - foto ton roks in één keer weg uit de klau wen van de roofkat, en ging als eerste over de finish. „Hij heeft gewoon veel meer vermogen", was het commentaar van een teleur gestelde Mac. Fabritio Viola ti, omringd door tientallen bewonderaars, zei niets, ver wisselde zijn helm voor een grijs vilten hoedje, duwde weer wat kauwgom achter zijn hagelwitte tanden, en ging vanaf een afstand no- chanlant staan toekijken hoe het publiek rond de Ferrari dromde. Het kan zijn dat de Ita liaan een spel met de Jaguar heeft gespeeld en pas op het laatst het achterste van zijn tong heeft laten zien. Waar schijnlijker is dat Violati het beter heeft gedacht met zijn kostbare Ferrari te achter volgen dan achtervolgd te worden. Zeker door zo iemand als de mededogenlo- ze Mac. Wellicht heeft hij pas in de laatste honderd meter de Ferrari alles laten geven. Roger Mac was elk geval de betere stuurman. Waar de GTO zijn enorme vermogen niet op weg kon brengen, kon Mac, niet de feitelijke maar wel de morele overwinnaar van deze race, dat wel. In het bochtenwerk had de GTO, gebouwd voor het circuit en racewagen pur sang, supe rieur moeten zijn. Maar daar was Mac meester in zijn E- type, een opgevoerde versie van een sportwagen voor de openbare weg. Volgend edities van dit ti tanengevecht zijn onder meer te zien op de Nurbür- gring (D) en -op 10 en 11 augustus- op het circuit van Zolder (B). ms ROUTE door Jack Arentsen DEN HAAG - De Algemene Verkeers dienst van de Rijkspolitie, bij de auto mobilisten beter bekend als de "Por- sche-groep" van Driebergen, zou graag zien dat in het theoretische deel van de rij-opleiding enige aandacht wordt be steed aan de 'spookrijder' op de auto snelweg. In het laatste nummer van „Rij-in structie", het vakblad voor de rij schoolwereld en de rij-instructeurs, zegt opperwachtmeester Renger van de Biezen van de AVD: „De rij-instruc teur zou b.v. een aantal nuttige tips aan de leerlingen moeten doorgeven. Bij voorbeeld voor het geval dat hij zelf een spookrijder is. Wanneer dat eens onverhoopt het geval zou zijn, dan moet zo'n aspirant weggebruiker er nu al opgewezen worden wat hij moet doen op het moment dat ontdekt wordt dat de verkeerde rijbaan is genomen. In zo'n situatie moet men namelijk on middellijk de auto stil zetten. Pas wan neer de rijbaan echt vrij is, kan de auto naar de rechterkant (voor hem links) en de vluchtstrook worden gereden. De wagen moet gekeerd worden op de grasberm en dus niet op de rijbaan. Laat de auto in zo'n situatie rustig staan en probeer via een praatpaal as sistentie te krijgen". „Wanneer het op de autosnelweg erg druk is", adviseert opperwachtmeester Van de Biezen, „zet dan de auto zo rechts mogelijk aan de kant; in de mid denberm of een eindje op de strook tus sen rijbaan en vangrail. Via het portier aan de zijde van het tegemoetkomend verkeer zal men dan heel snel en uiterst voorzichtig moeten uitstappen om daarna vervolgens tussen de vang rails of vóór de auto te gaan staan. Zet, zeker wanneer de wagen ook nog op een gedeelte van de rijbaan staat, altijd de knipperlichten aan". De Algemene Verkeersdienst van de Rijkspolitie geeft de rij instructeurs ook enkele tips voor het geval dat een van de leerlingen in de toekomst een 'spookrijder' op de weg tegenkomt. In dat geval moet men via een praatpaal of een benzinestation langs de auto snelweg zo snel mogelijk de Wegen wacht waarschuwen. Wanneer men een melding van een 'spookrijder' via de verkeersinformatie op de radio doorkrijgt en men rijdt op het traject van de 'spookrijder', ga dan uiterst rechts rijden, haal niet meer in en pro beer hem met lichtsignalen op de rij- fout te wijzen. „Wanneer een 'spookrijder' beseft wat hij gedaan heeft, ga hem niet hel pen wanneer hij in de berm van de weg staat. Denk vooral aan de eigen veilig heid. Het verkeer attenderen op de si tuatie heeft ook geen zin. Dat verkeer kijkt dan naar jou en dat leidt", vol gens de wachtmeester van de Rijkspo litie in het blad „Rij-instructie", „de aandacht van het op hen aansturende object af". De Algemene Verkeersdienst van de Rijkspolitie is een groot voorstander van het invoeren van het onderdeel „rijden onder bijzondere omstandighe den" tijdens de rijopleiding. „De 'spookrijder', als hedendaags feno meen, hoort beslist in de rijopleiding te worden opgenomen", concludeert het blad „Rij-Instructie". EXCLUSIEVE auto's vragen om speciale aandacht. Dat heeft de Nederlandse V.A.G. organisatie (Volkswagen en Audi) er toegebracht om het bestaande dealernet van VW- Audi op 9 plaatsen in Neder land uit te breiden met specia le verkooppunten: V.A.G. Se lect Centra. Topmodellen van VW en Audi zijn nu te vinden in apar te showrooms in Amsterdam, Apeldoorn, Drachten, Goes, Den Haag, Heerlen, Den Bosch en bij de importeur in Leusden zelf. De VW-Audi importeur is deze nieuwe weg ingeslagen om het bestaande dealernet van een aantal (finaciële) zor gen te ontlasten. V.A.G.-directeur Ladage: „De Nederlandse markt aan exclusieve auto's mag dan slechts 4,5 procent vertegen woordigen, de gerealiseerde omzet in geld is niet onaan zienlijk. Desondanks mag niet van elke dealer verwacht wor den, dat hij alle duurdere mo dellen in de showroom heeft staan en auto's beschikbaar heeft voor een proefrit". Het aantal modellen in het VW- en Audi-programma is de laatste jaren niet alleen sterk gegroeid, in de komende tijd zal de variatie nog groter worden, wanneer naast het complete Audi-programma met permanente vierwielaan- drijving, ook in het VW-pro- gramma meer modellen ver schijnen met vierwielaandrij- ving: de Synchro's. Daarnaast zal over enige tijd ook de zes tienklepper in het motoren- programma worden opgeno men. De V.A.G.-dealer organi satie heeft bij het opzetten van de „Select Centre" inspraak gehad. In totaal 23 dealers ble ken uiteindelijk bereid en in staat hun showrooms in te richten en aan te kleden voor deze auto's; een speciale ver koper aan te stellen en op te leiden en demonstratiewagens in te zetten. Uiteindelijk wer den (regionaal over het land verspreid) 9 plaatsen voor deze speciale functie aangewezen. In het programma van de „Selecf'-dealers zijn wagens te vinden als de Golf cabriolet, de erg luxu en motorisch sterke Scirocco, de Passat Syncro, alle coupé's en de permanent vier- wielaangedreven Audi Quat- tro's. In het eerste kwartaal van dit jaar registreerde Land Rover op het vasteland de hoogste verkoopcijfers sinds 1981, terwijl de verkoop van Range Rovers zelfs de hoogste was in de geschiedenis. De stij ging bij Land Rover was 24 procent (totaal 1097 meer ver kochte wagens). In het eerste kwartaal van dit jaar werden 1602 Range Rovers meer ver kocht. In Nederland is ook van een lichte stijging sprake. k In de Amsterdamse Westha ven is het Europese onderde- lendistributiecentrum van Nissan zover klaar dat het ge hele complex ingericht kan worden. In oktober denkt Nis san vanuit dit Europese cen trum te gaan werken. k In het eerste kwartaal van dit jaar werd in Engeland een record aantal nieuwe auto's verkocht: 503.100. Het vorige record (502.900) dateerde uit het eerste kwartaal van 1984. k Nissan heeft bij het Spaanse ministerie voor industrie een aanvraag in gediend voor het maken van personenauto's in Spanje. k De produktie van de diesel motoren voor de huidige Ford modellen Fiesta, Escort en Orion, wordt opgevoerd. Op dit moment worden er jaar lijks 160.000 van deze 1.6 liter diesels gebouwd. De produktie zal worden opgevoerd tot 205000 stuks. k Op de Amerikaanse vracht- ivagenmarkt heeft Ford de eer ste plaats stevig in handen. Vo rig jaar steeg het aantal verko pen tot 1,17 miljoen stuks; 18 procent meer dan in 1983. Che vrolet neemt de tweede plaats in beslag met 1,11 miljoen stuks; een daling van 55.000 wagens t.o.v. 1983. DE ERVARINGEN die eind vorig seizoen door Peugeot zijn opgedaan in rally's met de 205 Turbo 16, hebben er toege- leid dat aan de wagens, die toen al dikwijls als eersten over de finish gingen, alsnog een aantal veranderingen zijn doortgevoerd. Het gewicht van de wagens is b.v. met 70 kg verlaagd tot 910 kg. De prestaties van de motor konden ook nog worden opge voerd. Het vermogen bedraagt nu 430 pk (316,5 kW). De nog grotere kracht werd bereikt door het monteren van een nieuwe cilinderkop (met 8 uit- laatpoorten en een aangepast spruitstuk), van een Garrett turbocompressor met een druk van 2,5 bar en van een nieuwe interkoeler (lucht/wa ter) tussen de turbo en de mo tor. Daarnaast werden kleine wijzigingen aangebracht aan het koelcircuit en aan het wa- terinspuitsysteem. Om het hoger koppel op te vangen, werd de aanlegdruk van de koppeling verhoogd. Versnellingsbak en vóór- en achterbrug, werden voorzien van magnesium huizen. De Peugeot 205 Turbo 16, zoals hij in de Rally van Corsica rondscheurde; het blok is nu 'opgeblazen' naar het onwaar schijnlijke vermogen van 430 PK. DE SPAANSE autofabrikant Seat komt de belofte na dat dit jaar in de klasse van middel grote auto's een nieuw topmo del verschijnt: de Malaga. Tijdens de autotentoonstel ling in Barcelona, die in Euro pa steeds belangrijker wordt omdat Spanje zich de laatste jaren aan het ontwikkelen is als een belangrijk autoprodu- cerend land, zal voor het eerst de Malaga te zien zijn. Kort na deze introduktie (de auto show in Barcelona is van 4 t/m 12 mei) zal de produktie van start gaan, waardoor eind mei de eerste wagens in Spanje op de weg verschijnen. De export komt in september volledig op gang. Nadat Seat in eerste instan tie gebruik heeft gemaakt van vroegere Fiat -modellen, waardoor de Seat Fura en de Ronda nog steeds in licentie kunnen worden gebouwd, kwam de Spaanse auto-indu strie vorig jaar met het eerste 'eigen' ontwerp: de Ibiza. Voor de ontwikkeling en de produktie had men zich wel van belangrijke buitenlandse steun weten te verzekeren. De styling kwam van de Italiaan Giorgio Giugiaro en zijn Ital- Desigteam; de motor werd ge maakt door Porsche, terwijl Karmann aan de hand van de tekeningen van Giugiaro de carrosserie produktierijp maakte en dus de mallen ver vaardigde en de machinerie voor het bouwen van de wa gen, voor zijn rekening man. Hetzelfde team is nu verant woordelijk voor de Malaga, met ditmaal het Spaanse ont werpbureau Astesa als aan vulling voor het tekenen van het interieur. Bij de 4,27 meter lange en 1,65 meter brede Malaga, kan gekozen worden uit 3 verschil lende Porsche-motoren: 1.2 en 1.5 liter benzine en een 1.7 li ter diesel. De 1.2 liter motor is een overvierkante" 4-cilinder met vijfmaal gelagerde krukas. De compressieverhouding van 9,5 1 verhindert niet het gebruik van normale benzine, omdat ook deze krachtbron is uitge rust met de revolutionaire TOP-verbrandingskamer met vlakke cilinderkop, cross- flow-opstelling van in- en uit laatkleppen en Heronzuigers. De motor ontwikkelt een ver mogen van 62 pk (46 kW) bij 5.800 toeren per minuut en een maximum koppel van 88 Nm (9 mkg) bij 3.850 toeren per mi nuut. De 1.5 liter Porsche-motor, die evenals de wat lichtere broer gekoppeld is aan een 5 versnellingsbak, heeft een ci linderinhoud van 1.461cc en is eveneens overvierkant. De compressieverhouding is zeer hoog: 10,5 I. Het ontwikkelde vermogen is 85 pk (63 kW) bij 5.600 t/ min. en het maximum koppel bedraagt 116 Nm (12mkg) bij 3.500 t/min. Het koppelkromme is erg vlak, waardoor een grote souplesse van de motor is gewaarborgd. De dieselmotor is een Lamp- redi-ontwerp met een cilinder inhoud van 1.714cc. Het ver mogen ligt op 55 pk (41 kW) bij 4.500 t/min. De topsnelheden van de ver schillende versies zijn respec tievelijk 150,165 en 145 km/u. Pas eind augustus, begin september zal het definitieve prijslijstje van de Malaga worden samengesteld. Het ligt in de lijn van de verwachtin gen dat de goedkoopste versie rond 17.000.- gaat kosten. De Seat Malaga, de nieuwe Spaanse auto in de topklasse van de middelgrote auto's, is een bij-de-tijds (zowel in tech nisch opzicht als qua uiterlijk) sedanmodel met een conven tionele kofferruimte. Omdat het reservewiel zich in de mo torruimte bevindt, is de baga geruimte erg ruim: 453 kubie ke meter.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 11