Bij rij-ies aandacht voor 'spookrijder'
LT.S.'ers
INIKA
negende historische grand prix op zandvoort:
advies van rijkspolitie:
Duurdere VW's en Audi's in aparte showroom
KORT
NIEUWS
Peugeot 205
turbo heeft
nu 430pk
Topmodel van Seat: Malaga
25 ME11985
OP WEG
RCKSPUITERS
uw Volkswa-
kennis met
/ie voor u de
dan even het
Gaskabel
Roofkat
T4
EINDREDAKTIE LEON KRIJNEN
ïilderwerken
|afbouw
be regio.
contact op te nemen
Irle.
57 - 5041 DA Tilburg
vonnis van 8 mei
i van de Arrondisse.
Intsrechtbank te
ddelburg is het fail.
Jemen t van L. Marot.
h.o.d.n. IJssalon
Bonte Carlo" en „La
ndola" respectieve-
te Vlissingen en te
Ltphen, thans wonen-
te 4536 BX Terneu-
aan de Handellaan
24, opgeheven we-
de toestand van de
del.
I Mr. E.J. Menon-
I Bulder
curator
I Koninginnelaan 3
4532 BN Terneuzen
JERSBV
I BREDA, TEL. 076-222988
fikkelt en installeert
behoeve van de
Izorg in Nederland.
Ireiding van ons
figen in Haarlem
vij kontakt met
btaan uit het
lerhouden van
bij apotheken en
reffende rayons,
rijbewijs B - E is
piste.
ntie zal een
brden doorlopen.
Btend schriftelijk,
laan Elly Nooren.
te/? titanengevecht: Jaguar
contra
Ferrari
De lucht van verschroeid rubber en verbrande olie. Druk
gesleutel achter de pits. Aan de startlijn naast elkaar een
bloedrode Ferrari GTO en een donkerblauwe Jaguar E-type. Op
de tweede rij een Ferrari 250 SWB ('61en een Austin Healey
3000 ('63), woeste uitlaatgeluiden voortbrengend, nerveus
wachtend op het startschot. De ideale ambiance voor de
liefhebber van échte auto's. En ze gaan nog van start ook, deze
meer dan twintig jaar oude race- en sportwagens, in moordend
hoog tempo, elkaar tot het uiterste opjagend.
Afgelopen zondag was dat te zien op 's werelds oudste
permanente Grand Prix-circuit, Zandvoort, waar de HARC
(Historische Auto Ren Club) wedrennen hield om de negende
Zandvoort Trofee. De uitslagen telden mee voor het Europees
kampioenschap en de Benelux-titels.
Door Ton Roks
EEN autoliefhebber met enig
historisch besef had er nooit
van durven dromen: een
klassieke Ferrari GTO,
1,7 miljoen gulden,
aan de startstreep. Maar hij
was er, afgelopen zondag in
Zandvoort, met aan het stuur
ie Italiaanse industrieel en
verzamelaar Fabritio Viola-
De grootmeester Ferrari
liet in het begin van de zesti-
r jaren tussen de 35 en 40
van deze supermachines met
drieliter twaalfcilinder mo
tor (over de 300 pk) bouwen.
Ze zijn niet alleen technisch
een hoogstandje, ook de car
rosserie is een meesterwerk.
Hij had er vijftig willen pro
duceren om deze GTO (de 'O'
staat voor 'Olomogato') in de
klasse GT's gehomologeerd
te krijgen, maar dat kwam
er niet van.
In elk geval kwamen ze
wel het circuit op en bezorg
den de heren van Jaguar een
knap moeilijke tijd, omdat de
GTO's bijna niet te kloppen
waren met hun overmacht
aan paardekrachten en su
perieure wegligging.
Die zeldzame GTO's zijn
tot de kostbaarste auto's ter
wereld gaan behoren. In
goedverwarmde garages van
meestal schatrijke lieden
staan deze renpaarden te
trappelen tot hun baas ze
eens een keer mee uit neemt.
Fabritio Violati deed wat
:n van hen tot op heden
gedurfd heeft: hij startte zijn
bloedrode GTO en reed hem
naar buiten om de auto weer
gebruiken waarvoor hij
gemaakt is: racen.
stuur van de zescilinder E-
type ('63) de Brit Roger Mac,
in de GTO ('62) Violati, no-
chalant zijn kauwgom kau
wend. Wie kwam na het
eerst de Tarzan uit? Mac in
de donkerblauwe E-type, op
de hielen gezeten door de
Italiaan met zijn kostbare
machine. Het meer dan dui
zendkoppige publiek was
ademloos, in de pits werd het
doodstil. Maar wat zo span
nend begonnen was, eindigde
teleurstellend: een defecte
gaskabel legde in de tweede
ronde het monster van 3800
cc onder Mac's motorkap stil.
Violati had verder van
niemand meer iets te duch
ten. Achter hem vochten de
Nederlander Ravic Ferri in
zijn knalgele en onwaar
schijnlijk mooie Ferrari 250
SW Berlinetta, de Duitser
Helmut Reineld in zijn drie
liter Austin Healey en de Ne
derlander Bart Bosman in
zijn Alfa Romeo TZ1 om de
tweede en derde plaats van
die manche.
Deze Bosman reed zeer
sterk en liet de talrijke Al-
De Ferrari GTO; cylinderinhoud drie liter, vermogen meer dan 300 paardekrachten.
fa's, aangeleverd door Alfa's
fabrieksteam Scuderia
del Portello, achter zich.
Een ander zeer spannend
duel was te zien in de man
che voor auto's gebouwd tus
sen 1955 en 1960. Hier bleek
duidelijk dat succesvol histo
risch racen niet alleen voor
zeer welgestelden is wegge
legd. Pronkstuk in deze
manche was de Jaguar
XK150 ('58) van de Duitse Ja
guar-dealer Andreas Mer
bach, een vuurrode coupé tot
in de perfectie afgewerkt.
Zelfs de indrukwekkende
zescilinder onder de prachtig
gewelfde kap zag er als ha
gelnieuw uit. In de cockpit:
rode kuipstoelen, rode full
harnas-gordels en zelfs rode
aluminium beplating. Met
Merbach aan de start ston
den talrijke Alfa's en MG's
ennog twee Porsches Carrera
van de Kölner Automobil-
club. Dit zijn de voorlopers
van de huidige 91 I's.
Merbach reed indrukwek
kend met de prachtige Ja
guar, maar de twee, in ver
houding superlichte, Por
sches achtervolgden hem als
horzels en in elke bocht kwa
men ze dichterbij. Merbach
had weliswaar enorm veel
vermogen meer onder de
kap, met doorslaande wielen
accelereerde hij telkens de
Hunzerug op, maar kon geen
stand houden tegen Manfred
Bernartz in zijn donkerblau
we Carrera (1600 cc vierpit-
ter). Ook hij stuurde zijn
Porsche uitstekend en maak
te uitgekiend gebruik van
het forse gewicht achter de
achteras om zijn wagen net
iets sneller als de XK150 de
bochten door te jagen.
Maar de koelbloedige Mer
bach hield stand: de tweede
0p Zandvoort speelde zich
zondag weer het duel af, dat
zich in het verleden zo vaak
moet hebben afgespeeld: Ja
guar contra Ferrari. Aan het
-- -
Zo verliep het bijna de hele wedstrijd; de Ferrari in de achtervolging op de Jaguar, die
hij op het laatste stuk te grazen zou nemen. - foto ton roks
Carrera, bestuurd door Claus
Jurgen Meyer, slaagde er
niet in het kunststukje van
zijn clubgenoot na te boot
sen.
Gejubel ging er zondag
aan het eind van de middag
onder het publiek op toen
Roger Mac zijn E-type voor
de tweede en laatste manche
van de GTS', gebouwd tussen
'61 en '63, weer naar de start
lijn reed, naast de Ferrari
GTO van rivaal Fabritio
Violati.
Dit keer had de Italiaan
een harde dobber. Mac gaf
zijn Jaguar ongenadig hard
de sporen en kwam weer als
eerste de Tarzan uit. De Brit
was duidelijk sneller in de
bochten. In elke wending liep
de E-type uit op de prachtige
GTO die, waar dat mogelijk
was, het gat weer dicht acce
lereerde. Op het lange rechte
stuk voor de hoofdtribune,
waar het publiek het gevecht
ademloos aanschouwde,
raasden de twee met gelijke
snelheid voorbij, de Jaguar
een meter of twintig voor
Violati's 1,7 miljoen aan
voortreffelijk autotechniek.
Op het einde van het rech
te eind toonde de Ferrari zich
steeds de wagen met de bete
re remmen, nadere Mac tot
op enkele centimeters, maar
moest weer een flink aantal
meters toegeven in de daarop
volgende bochten. Tot in de
laatste ronde bleef de En
gelsman de Italiaan voor en
leek David Goliath te gaan
overwinnen. Maar enkele
tientallen meters voor de fi
nish nam de het Italiaanse
renpaard een enorme sprong,
- foto ton roks
in één keer weg uit de klau
wen van de roofkat, en ging
als eerste over de finish.
„Hij heeft gewoon veel
meer vermogen", was het
commentaar van een teleur
gestelde Mac. Fabritio Viola
ti, omringd door tientallen
bewonderaars, zei niets, ver
wisselde zijn helm voor een
grijs vilten hoedje, duwde
weer wat kauwgom achter
zijn hagelwitte tanden, en
ging vanaf een afstand no-
chanlant staan toekijken hoe
het publiek rond de Ferrari
dromde.
Het kan zijn dat de Ita
liaan een spel met de Jaguar
heeft gespeeld en pas op het
laatst het achterste van zijn
tong heeft laten zien. Waar
schijnlijker is dat Violati het
beter heeft gedacht met zijn
kostbare Ferrari te achter
volgen dan achtervolgd te
worden. Zeker door zo
iemand als de mededogenlo-
ze Mac. Wellicht heeft hij pas
in de laatste honderd meter
de Ferrari alles laten geven.
Roger Mac was elk geval
de betere stuurman. Waar de
GTO zijn enorme vermogen
niet op weg kon brengen, kon
Mac, niet de feitelijke maar
wel de morele overwinnaar
van deze race, dat wel. In het
bochtenwerk had de GTO,
gebouwd voor het circuit en
racewagen pur sang, supe
rieur moeten zijn. Maar daar
was Mac meester in zijn E-
type, een opgevoerde versie
van een sportwagen voor de
openbare weg.
Volgend edities van dit ti
tanengevecht zijn onder
meer te zien op de Nurbür-
gring (D) en -op 10 en 11
augustus- op het circuit van
Zolder (B).
ms ROUTE
door Jack Arentsen
DEN HAAG - De Algemene Verkeers
dienst van de Rijkspolitie, bij de auto
mobilisten beter bekend als de "Por-
sche-groep" van Driebergen, zou graag
zien dat in het theoretische deel van de
rij-opleiding enige aandacht wordt be
steed aan de 'spookrijder' op de auto
snelweg.
In het laatste nummer van „Rij-in
structie", het vakblad voor de rij
schoolwereld en de rij-instructeurs,
zegt opperwachtmeester Renger van de
Biezen van de AVD: „De rij-instruc
teur zou b.v. een aantal nuttige tips aan
de leerlingen moeten doorgeven. Bij
voorbeeld voor het geval dat hij zelf
een spookrijder is. Wanneer dat eens
onverhoopt het geval zou zijn, dan
moet zo'n aspirant weggebruiker er nu
al opgewezen worden wat hij moet
doen op het moment dat ontdekt wordt
dat de verkeerde rijbaan is genomen.
In zo'n situatie moet men namelijk on
middellijk de auto stil zetten. Pas wan
neer de rijbaan echt vrij is, kan de auto
naar de rechterkant (voor hem links)
en de vluchtstrook worden gereden. De
wagen moet gekeerd worden op de
grasberm en dus niet op de rijbaan.
Laat de auto in zo'n situatie rustig
staan en probeer via een praatpaal as
sistentie te krijgen".
„Wanneer het op de autosnelweg erg
druk is", adviseert opperwachtmeester
Van de Biezen, „zet dan de auto zo
rechts mogelijk aan de kant; in de mid
denberm of een eindje op de strook tus
sen rijbaan en vangrail. Via het portier
aan de zijde van het tegemoetkomend
verkeer zal men dan heel snel en
uiterst voorzichtig moeten uitstappen
om daarna vervolgens tussen de vang
rails of vóór de auto te gaan staan. Zet,
zeker wanneer de wagen ook nog op
een gedeelte van de rijbaan staat, altijd
de knipperlichten aan".
De Algemene Verkeersdienst van de
Rijkspolitie geeft de rij instructeurs
ook enkele tips voor het geval dat een
van de leerlingen in de toekomst een
'spookrijder' op de weg tegenkomt. In
dat geval moet men via een praatpaal
of een benzinestation langs de auto
snelweg zo snel mogelijk de Wegen
wacht waarschuwen. Wanneer men
een melding van een 'spookrijder' via
de verkeersinformatie op de radio
doorkrijgt en men rijdt op het traject
van de 'spookrijder', ga dan uiterst
rechts rijden, haal niet meer in en pro
beer hem met lichtsignalen op de rij-
fout te wijzen.
„Wanneer een 'spookrijder' beseft
wat hij gedaan heeft, ga hem niet hel
pen wanneer hij in de berm van de weg
staat. Denk vooral aan de eigen veilig
heid. Het verkeer attenderen op de si
tuatie heeft ook geen zin. Dat verkeer
kijkt dan naar jou en dat leidt", vol
gens de wachtmeester van de Rijkspo
litie in het blad „Rij-instructie", „de
aandacht van het op hen aansturende
object af".
De Algemene Verkeersdienst van de
Rijkspolitie is een groot voorstander
van het invoeren van het onderdeel
„rijden onder bijzondere omstandighe
den" tijdens de rijopleiding. „De
'spookrijder', als hedendaags feno
meen, hoort beslist in de rijopleiding te
worden opgenomen", concludeert het
blad „Rij-Instructie".
EXCLUSIEVE auto's vragen
om speciale aandacht. Dat
heeft de Nederlandse V.A.G.
organisatie (Volkswagen en
Audi) er toegebracht om het
bestaande dealernet van VW-
Audi op 9 plaatsen in Neder
land uit te breiden met specia
le verkooppunten: V.A.G. Se
lect Centra.
Topmodellen van VW en
Audi zijn nu te vinden in apar
te showrooms in Amsterdam,
Apeldoorn, Drachten, Goes,
Den Haag, Heerlen, Den Bosch
en bij de importeur in Leusden
zelf. De VW-Audi importeur is
deze nieuwe weg ingeslagen
om het bestaande dealernet
van een aantal (finaciële) zor
gen te ontlasten.
V.A.G.-directeur Ladage:
„De Nederlandse markt aan
exclusieve auto's mag dan
slechts 4,5 procent vertegen
woordigen, de gerealiseerde
omzet in geld is niet onaan
zienlijk. Desondanks mag niet
van elke dealer verwacht wor
den, dat hij alle duurdere mo
dellen in de showroom heeft
staan en auto's beschikbaar
heeft voor een proefrit".
Het aantal modellen in het
VW- en Audi-programma is
de laatste jaren niet alleen
sterk gegroeid, in de komende
tijd zal de variatie nog groter
worden, wanneer naast het
complete Audi-programma
met permanente vierwielaan-
drijving, ook in het VW-pro-
gramma meer modellen ver
schijnen met vierwielaandrij-
ving: de Synchro's. Daarnaast
zal over enige tijd ook de zes
tienklepper in het motoren-
programma worden opgeno
men.
De V.A.G.-dealer organi
satie heeft bij het opzetten van
de „Select Centre" inspraak
gehad. In totaal 23 dealers ble
ken uiteindelijk bereid en in
staat hun showrooms in te
richten en aan te kleden voor
deze auto's; een speciale ver
koper aan te stellen en op te
leiden en demonstratiewagens
in te zetten. Uiteindelijk wer
den (regionaal over het land
verspreid) 9 plaatsen voor deze
speciale functie aangewezen.
In het programma van de
„Selecf'-dealers zijn wagens te
vinden als de Golf cabriolet, de
erg luxu en motorisch sterke
Scirocco, de Passat Syncro, alle
coupé's en de permanent vier-
wielaangedreven Audi Quat-
tro's.
In het eerste kwartaal van
dit jaar registreerde Land
Rover op het vasteland de
hoogste verkoopcijfers sinds
1981, terwijl de verkoop van
Range Rovers zelfs de hoogste
was in de geschiedenis. De stij
ging bij Land Rover was 24
procent (totaal 1097 meer ver
kochte wagens). In het eerste
kwartaal van dit jaar werden
1602 Range Rovers meer ver
kocht. In Nederland is ook van
een lichte stijging sprake.
k In de Amsterdamse Westha
ven is het Europese onderde-
lendistributiecentrum van
Nissan zover klaar dat het ge
hele complex ingericht kan
worden. In oktober denkt Nis
san vanuit dit Europese cen
trum te gaan werken.
k In het eerste kwartaal van
dit jaar werd in Engeland een
record aantal nieuwe auto's
verkocht: 503.100. Het vorige
record (502.900) dateerde uit
het eerste kwartaal van 1984.
k Nissan heeft bij het Spaanse
ministerie voor industrie een
aanvraag in gediend voor het
maken van personenauto's in
Spanje.
k De produktie van de diesel
motoren voor de huidige Ford
modellen Fiesta, Escort en
Orion, wordt opgevoerd. Op
dit moment worden er jaar
lijks 160.000 van deze 1.6 liter
diesels gebouwd. De produktie
zal worden opgevoerd tot
205000 stuks.
k Op de Amerikaanse vracht-
ivagenmarkt heeft Ford de eer
ste plaats stevig in handen. Vo
rig jaar steeg het aantal verko
pen tot 1,17 miljoen stuks; 18
procent meer dan in 1983. Che
vrolet neemt de tweede plaats
in beslag met 1,11 miljoen
stuks; een daling van 55.000
wagens t.o.v. 1983.
DE ERVARINGEN die eind
vorig seizoen door Peugeot
zijn opgedaan in rally's met de
205 Turbo 16, hebben er toege-
leid dat aan de wagens, die
toen al dikwijls als eersten
over de finish gingen, alsnog
een aantal veranderingen zijn
doortgevoerd. Het gewicht
van de wagens is b.v. met 70
kg verlaagd tot 910 kg.
De prestaties van de motor
konden ook nog worden opge
voerd. Het vermogen bedraagt
nu 430 pk (316,5 kW). De nog
grotere kracht werd bereikt
door het monteren van een
nieuwe cilinderkop (met 8 uit-
laatpoorten en een aangepast
spruitstuk), van een Garrett
turbocompressor met een
druk van 2,5 bar en van een
nieuwe interkoeler (lucht/wa
ter) tussen de turbo en de mo
tor. Daarnaast werden kleine
wijzigingen aangebracht aan
het koelcircuit en aan het wa-
terinspuitsysteem.
Om het hoger koppel op te
vangen, werd de aanlegdruk
van de koppeling verhoogd.
Versnellingsbak en vóór- en
achterbrug, werden voorzien
van magnesium huizen.
De Peugeot 205 Turbo 16, zoals hij in de Rally van Corsica
rondscheurde; het blok is nu 'opgeblazen' naar het onwaar
schijnlijke vermogen van 430 PK.
DE SPAANSE autofabrikant
Seat komt de belofte na dat dit
jaar in de klasse van middel
grote auto's een nieuw topmo
del verschijnt: de Malaga.
Tijdens de autotentoonstel
ling in Barcelona, die in Euro
pa steeds belangrijker wordt
omdat Spanje zich de laatste
jaren aan het ontwikkelen is
als een belangrijk autoprodu-
cerend land, zal voor het eerst
de Malaga te zien zijn. Kort na
deze introduktie (de auto
show in Barcelona is van 4 t/m
12 mei) zal de produktie van
start gaan, waardoor eind mei
de eerste wagens in Spanje op
de weg verschijnen. De export
komt in september volledig op
gang.
Nadat Seat in eerste instan
tie gebruik heeft gemaakt van
vroegere Fiat -modellen,
waardoor de Seat Fura en de
Ronda nog steeds in licentie
kunnen worden gebouwd,
kwam de Spaanse auto-indu
strie vorig jaar met het eerste
'eigen' ontwerp: de Ibiza.
Voor de ontwikkeling en de
produktie had men zich wel
van belangrijke buitenlandse
steun weten te verzekeren. De
styling kwam van de Italiaan
Giorgio Giugiaro en zijn Ital-
Desigteam; de motor werd ge
maakt door Porsche, terwijl
Karmann aan de hand van de
tekeningen van Giugiaro de
carrosserie produktierijp
maakte en dus de mallen ver
vaardigde en de machinerie
voor het bouwen van de wa
gen, voor zijn rekening man.
Hetzelfde team is nu verant
woordelijk voor de Malaga,
met ditmaal het Spaanse ont
werpbureau Astesa als aan
vulling voor het tekenen van
het interieur.
Bij de 4,27 meter lange en
1,65 meter brede Malaga, kan
gekozen worden uit 3 verschil
lende Porsche-motoren: 1.2 en
1.5 liter benzine en een 1.7 li
ter diesel.
De 1.2 liter motor is een
overvierkante" 4-cilinder met
vijfmaal gelagerde krukas. De
compressieverhouding van 9,5
1 verhindert niet het gebruik
van normale benzine, omdat
ook deze krachtbron is uitge
rust met de revolutionaire
TOP-verbrandingskamer met
vlakke cilinderkop, cross-
flow-opstelling van in- en uit
laatkleppen en Heronzuigers.
De motor ontwikkelt een ver
mogen van 62 pk (46 kW) bij
5.800 toeren per minuut en een
maximum koppel van 88 Nm (9
mkg) bij 3.850 toeren per mi
nuut.
De 1.5 liter Porsche-motor,
die evenals de wat lichtere
broer gekoppeld is aan een 5
versnellingsbak, heeft een ci
linderinhoud van 1.461cc en is
eveneens overvierkant. De
compressieverhouding is zeer
hoog: 10,5 I. Het ontwikkelde
vermogen is 85 pk (63 kW) bij
5.600 t/ min. en het maximum
koppel bedraagt 116 Nm
(12mkg) bij 3.500 t/min. Het
koppelkromme is erg vlak,
waardoor een grote souplesse
van de motor is gewaarborgd.
De dieselmotor is een Lamp-
redi-ontwerp met een cilinder
inhoud van 1.714cc. Het ver
mogen ligt op 55 pk (41 kW) bij
4.500 t/min.
De topsnelheden van de ver
schillende versies zijn respec
tievelijk 150,165 en 145 km/u.
Pas eind augustus, begin
september zal het definitieve
prijslijstje van de Malaga
worden samengesteld. Het ligt
in de lijn van de verwachtin
gen dat de goedkoopste versie
rond 17.000.- gaat kosten.
De Seat Malaga, de nieuwe
Spaanse auto in de topklasse
van de middelgrote auto's, is
een bij-de-tijds (zowel in tech
nisch opzicht als qua uiterlijk)
sedanmodel met een conven
tionele kofferruimte. Omdat
het reservewiel zich in de mo
torruimte bevindt, is de baga
geruimte erg ruim: 453 kubie
ke meter.