BOEKEN 'Als grote mensen elkaar willen a ÉMen ze dat maar doen!' Op reis met Meulenholil ~HEI$ OM D Het bloed v de Tamils ds gekleurd De dood als uitweg naar vrijheid Oo i er land heeft het niet geweten Sche Uitgaan AUTOBIOGRAFISCHE ROMAN VAN RENÉ CREVEL DE FAMILIE ONDAATJE OORLOGSTIJD IN SPOTPRENTEN VEEL BUITE DONDERDAG 23 ME11985 DEBUTANT CARLA BOGAARDS SPOT MET RELATIES DONDERDAG 23 ME Suske en Wiske: Appie Happie ei muziek voeding* man sji reld van „Spot is de enige manier van ove program van anderhalf uur de kunst: 'Lena en de mannen'. In d meenteraadslid van Nederland het podium bezig. „Mijn verhalen in deze bun del gaan over relaties tussen grote mensen. In één verhaal, dat ik schreef, komen ook kin deren voor. Kijk, als grote mensen elkaar willen afma ken, moeten ze dat maar doen. Maar niet ten koste van kinde ren. Ik vind kinderen belang rijk. Heb er zelf drie; van 16,15 en 414 jaar. Ik woon op een boerderij in het Friese Mak- kinga en melk een geit. Wij weten allemaal dat er vormen van onderdrukking bestaan; dat vrouwen 't huis netjes houden; dat mannen er op uitgaan. Nee, niet in alle verhalen maken mannen hun vrouw af. Er is ook een verhaal bij dat een vrouw een vrouw- gigantisch afmaakt. Vrouwen zijn uiteindelijk slim genoeg om daden te stellen. Ik los dat probleem op met bizarre ma nieren. Het ironiseren van re latieproblemen. Veel van de verhalen heb ik voorgelezen. Er wordt nogal gelachen. La ter zeggen de mensen: Het was helemaal niet leuk, hé! Nee, ik schrijf het niet op om mezelf te bevrijden. Ik kijk veel om me heen. Moet toegeven dat één verhaal te maken heeft met een persoonlijke ervaring." Carla stamt uit Voorburg; ij76 vader ambtenaar; gezin waar w veel gediscussieerd, gelezen en ogaards (37), nadat ze in een 6 et haar debuut in de schrijf- i de ze ooit als het jongste ge- ook al een jaar of vier op allerlei maar je Ik heb ni tij! In mi ik' werd. „Thuis i.u! ik een goede odem voor alles ik nu bezig ben." Ze en omdat haar it :n Delft was, in een studentenwe- '.ost er jaren te- kon toen. Een gi- v jhi-id. Die tijd rs. Ook voor vrou- f ldi d niet aan enlijk iltrjd' in mijn m itschappij een en ;j de kinderen, in een patroon, n Emmeloord in en was ooit .id van Ne- n de PvdA, nu s en al jaren ndertijd naar i met dege- de grote jongens in Iele aardige de Stoel en zo), lanipuleerd. 1 te pakken omen door die par- privéleven zijn toen ird, die veel ener- acht vroegen. In Friesland gaan i d actief ge- n sch ij ven; tegen heug en meug. Ik heb me ge worpen op het kinderboek, waarvan er één uitkwam bij een piepkleine uitgever. Ik be schouw 'Lena en de mannen' als mijn schrijversdebuut. In de herfst komt er een boek met poëzie uit", aldus Carla. In de verhalenbundel pesten mannen en vrouwen elkaar in relaties. Ze doden elkaar, let terlijk en figuurlijk, al is daar tussen niet zoveel verschil. Ze zijn jaloers op elkaar en vech ten om macht. Het zijn gemene verhalen. Een man voedt een fobie bij zijn vrouw voor tor retjes en spinnen. Als hij slaapt sluit ze alles goed af en spuit een dozijn gif bussen leeg. De rest laat zich raden. Een operazanger, voortdurend op reis, schaft zich een vrouw en honden aan, totdat hij eens te rugkerend struikelde over de stinkende wraak van honde keutels en door de honden die hij van zich vervreemd had (van zijn vrouw had hij niet in de gaten) wordt verscheurd. De mannen met viendinnetjes worden in diverse verhalen gepakt door verkeerde pilleijes of verkeerde hotelboekingen,. De mannen worden geken schetst door hun 'overheersen de, bijna feodale houdingen' Hij had geprobeerd zijn han den om haar middel te leg- Carla Boogaards: „Wat stelt zo'n boek nu eigenljk voor!' gen"). Mannetjes als sex- diertjes, maar meestal afge straft door vrouwtjes op hun 'rechten'Mannen met gel dingsdrang zoals de kunste naar Kai, die dat enkel tot werkelijkheid kan brengen door zijn omgeving (inclusief vrouw) letterlijk het zicht op zijn realiteit te ontnemen. Maar ook de vrouwen weten er wat van zoals in het verhaal 'Bezoek aan een huis', waarin Fransje een man erotisch pest. Of zoals in 'Kandidaat', waar in vrouwen een sexgenote on deruit halen bij verkiezing. Soms is er sprake van zwarte humor, als in het verhaal, waarin de vrouw met een on geneeslijke ziekte haar gevoel loze man te pakken neemt door de pruiken te verbranden die zijn huidziekte moeten camou fleren. Nee, het is niet leuk Carla: „Maar ik spot ook met mezelf". En om dat te be wijzen, voert ze een hele ker mis rond de debutant op. „Wanneer ik mezelf serieus nam, kon ik er niet zo mee spotten. We zijn zo'n klein taalgebied. Wat stelt zo'n boek nu eigenlijk voor! Nee, mijn spot berust niet op onzeker heid of angst. Nee, een bepaald soort spot kan alleen maar voortkomen uit zekerheid. Ze ker weten en tegelijk relative ren". En ze spot verder mte een fake-interview te spelen en te getuigen 'Ik ben een vrouw. mevrouw! De bewijzen stape len zich op! Ik ben zeer emotio neel met gevoelige gedichten in de sfeer van Corry en de Re kels: Daar straalt een ster! Maar 'het altijd mooi moeten zijn' als vrouw zijnde is een zware last op mijn schouders. Wij moeten ons gvd altijd uit kleden bij de dokter. Waarom alles zo bloot en niet gewoon naakt? Maar ik ben vóór het huwelijk. En dan recht op en neer scheiden met keiharde alimentatie-eisen Theater! „Ik speel al vanaf de lagere school", vertelt ze. Een jaar of vier geleden ben ik in het openbaar weer begon nen met poëzie, begeleid door muzikanten uit Friesland of Amsterdam. Langzamerhand ben ik steeds meer gaan im proviseren op thema's. Schrijf telkens nieuwe programma's. Ik ben drie keer opgetreden in FOTOABSTEDE een psychiatrisch ziekenhuis. Had dan eerst intensief contact met de patiëntenraad. Er is, hoe gek het ook mag klinken, in die instellingen nauwelijks plaats voor mensen die afwij ken. Ik wijk ook af. Hoor ner gens bij. Hoor bij niemand. Maar dan word je wel geïso leerd door je omgeving Voor een Congres van Amnes ty International, waarop ik in '84 optrad, maak je natuurlijk weer heel iets anders. En weer anders was het onlangs in Pa- radiso op het congres over Jong-Oud. Daar heb ik gigan tisch de spot gedreven met 'hoe oud' en 'ons jongeren' Carla Bogaards noemt zich zelf 'een luie Kreeft, die zeer actief is'. Daarom is ze blij, dat het debuutboek eruit is. Ook daarin speelt ze een spel met de werkelijkheid. „In de eerste klas van de lagere school speelde ik de moeder van Dik Trom. De juf zei toen al tegen mijn moeder: „Nu kunt u zien wat een kreng ze eigenlijk is. Carla Bogaards: 'Lena en de mannen'. Uitg. Novella, prijs ƒ19,50 Uitgeverij Meulenhoff zoekt de komende maanden de publiciteit met de actie 'Reis om de wereld'. Vo rige jaren werd de aandacht gericht op Japan en Latijns-Amerika, nu gaat het om de rol van het op reis zijn in de literatuur. Er is een Reis om de wereld-krant uitgegeven (te koop II voor 1,25) van 24 pagina's met verhalen en roman-frag. I menten van Frans Kellendonk, Gabriel Garcia Marquez I Adriaan van Dis, Rudy Kousbroek, Breyten Breytenbach f Kester Freriks, Jan Siebelink, Monika van Paemel, Fleur I Bourgonje, Henk Romijn Meijer, Carolijn Visser, Hubert Lampo, Ethel Portnoy, Hermine de Graaf en Abram de|| Swaan. Meulenhoff heeft ook een pocket uitgebracht, die 'Reizen om de wereld' heet en 12,50 kost. Daarin staan zestien Ne derlandse reisverhalen, afkomstig uit bestaande publicaties I Renate Rubinstein schrijft ovr Parijs, Adriaan van Dis over I New York, Carolijn Visser over China, Oek de Jong over Egypte, Henk Romijn Meijer over Miami en verder zijner bijdragen van Bertus Aafjes, J.M.A. Biesheuvel, Fleur Bour gonje, Marnix Gijsen, Frans Kellendonk, Rudy Kousbroek, i Hubert Lampo, Monika van Paemel, Ethel Portnoy, Joop I Waasdorp en Jan Wolkers. Dan is er ook nog een 'speciaal actie boek': 'Land van deII lente' van de even vermaarde als mysterieuze schrijver B, Traven. Het is een uitgebreid gedocumenteerd verslag van een reis door het zuiden van Mexico, compleet met 120 foto's Het boek kost tot 31 juli 35 en daarna 47,50. Al eerder is Meulenhoff begonnen met de serie 'Biblio theek voor de literaire reiziger', met o.a. Ierland van Marten Toonder, Zwitserland van Maarten 't Hart en New York van Hans Keiler. Aan die reeks zijn nu twee nieuwe uitgaven toegevoegd, Toscane van Willem van Toorn en Parijs vanf Jan Siebelink. Door f^rlk Eabers NU WE sinds kort alle maal weten van het be staan van Tamils krijgt het boek van Michael On- daatje een extra dimen sie. De naam 'Ondaatje' liet je mogelijk al vermoeden, dat het leven van die Tamils en ande re bewoners van Ceylon (Sri Lanka) iets te maken had met Nederlanders, nu blijkt het boek ook nog - overigens zon der politieke stellingname - op een zeer persoonlijke manier het klimaat van de koloniale nadagen in dit land te schilde ren. Het brengt Sri Lanka dichterbij, zoals dat mede door Nederlanders koloniaal inge kleurd werd met alle gevolgen van dien. 'In de familie' speelt overigens niet in een verre his torie, maar tussen 1920-1950. „Mijn eigen voorvader kwam aan in 1600, een arts die de vrouw van de toenmalige gouverneur met een vreemd kruidenextract genas en werd beloond met land, een uit heemse vrouw en een nieuwe naam die een Hollandse spel ling van de zijne was, On daatje. Een parodie op de heer sende taal. En toen zijn Hol landse vrouw stierf, trouwde neg i: deren kreeg, en bleef'. Zijn nakomeling Mi chael Ondaatje (1943) gaat na zijn ouders in Ion. In 1978 en ofi r de geschie denis van zijn ouders en groot ouders. Hij heeft er met talrij ke mensen gesproken waarbij je namen tegenkomt als Lan- Vanderwall, Jonklaas, Vangeyzel en De Het werd een merkwaardige familiekroniek met Privé-ach- tige kanten. Weliswaar zegt de auteur, dat op Sri Lanka een goedvertelde leugen evenveel waard is als duizend feiten, Ondaatje deed teveel moeite om het boek als erg leugenach tig f innen zien. Het verhaal begint n de door Nederlanders gt touv.de gnuvernementswo- ning t J iffr.a Michael con té kloof sl n deel van koloniale Europeanen, een verkwistende leven-van-de-bloemetjes-bui- ten leidde. Drank, romantiek en gokken (overal waren ren banen), liefdesaffaires kleur den -het leven. „Het eiland bracht heel Europa in verlei ding. De Portugezen, De Hol landers De Engelsen. En zo veranderde het van naam, zo als het van omtrek veranderde Serendip, Ratnapida (Juwe- leneiland), Tapprobane, Ze- loan, Zeilan, Seyllan, Ceilon, en Ceylon - de vrouw van vele huwelijken, het hof gemaakt door bezetters die aan wal stapten en alles opeisten met de macht van hun zwaard, hun bijbel of hun taal"... Wie zegt er dan nog iets over die 'alles- eisende Tamils', die momen teel in het land van hun voor vaderen (Nederland) wat terug komen vragen? Maar zoals je vaker ziet: de Ondaatjes haalden reeds hun wijsheid in het Westen (studie universiteiten Engeland). En mocht grootmoeder Lalle, die maar bleef hameren op het Tamilbloed in de familie, een heel exentrieke tante zijn, wat Michael boven water brengt over zijn vader en moeder liegt er ook niet om. Dat zijn moe der de brui gaf aan zijn vader nadat hij als militair in voort- Michael Ondaatje - FOTO BERT BAKKER durende staat van delirium de waanzinnigste dingen had uit gehaald, ligt voor de hand. Zij komt als rijke dame terecht in een armoedig bestaan en slijt de rest van haar leven in ho tel-huishoudens. Maar toch bleken de Ondaatjes geen ver schoppelingen, maar bewaar de iedereen de prettigste her inneringen aan dit geslacht. Tussendoor vertelt Ondaatje ook aardige dingen over de Ceylonse literatuur en Euro pese schrijvers die hun tanden hebben kapot gebeten op dit gebied zoals Pablo Neruda, D.H. Lawrence en Robert Knox. Het hele boek snijdt te weinig hout dm te kunnen zeg gen dat het een goed beeld geeft van de ontwikkelingen in Sri Lanka tot wat het nu is. Het tekent wel een klimaat dat laat vermoeden. Leest prettig. Michael Ondaatje: In de fa milie. Uitg. Bert Bakker, prijs ƒ24,50. Door Henk Egbers „Niemand is zo dikwijls 'kapotge- gaan', niemand zo dikwijls 'herre zen' als onze René Crevel. Zijn le ven bestond uit een voortdurend komen van en gaan naar ver pleegtehuizen. Hij ging er kapot in, om herrezen, fris, stralend en vergenoegd als een baby weer uit te komen. Maar dat duurde niet lang. Hij viel opnieuw ten prooi aan de waanzinnige zelfvernietiging... Alvorens zelfmoord te plegen had hij aan zijn lin kerpols een stukje karton bevestigd, waarop hij in krachtige kapitalen RÉNE CREVEL geschreven had". Dat schrijft Salvador Dali onder meer in zijn inleiding op dit boek, dat autobio grafisch is voor Crevel. René's mentali teit mag surrealistisch geweest zijn (in het voetspoor van en brekend met Bre ton), de zelfmoordgeschiedenis is als 'transpositie van werkelijk beleefde ge beurtenissen' zeer realistisch. Daarbij komt dat 'La mort difficile' een soort sleutelroman is, die in zijn tijd (zestig jaar geleden) zeer herkenbare personen en feiten opleverde. Achter in het boek zegt hij van zichzelf: „Hij liet de logisch-realistische rommelzolder voor goed voor wat die was, omdat hij inzag dat het laf was zich te beperken tot een redeneerzieke middelmaat, dat hij bij echte dichters geen spel met woorden en geen met beelden aantrof, maar dat hij wel van hen hield - vooral van Rimbaud en Leautrémont - om hun macht tot be vrijding". René Crevel FOTOAGATHON Het ideaal van bevrijding en ontplooi ing van de mens, dat ten ondergaat aan psychische en physieke onmacht binnen een star gecodeerde maatschappij, voert bij Crevel naar de dood. Een morbide boek vol slachtoffers van verlangen naar geluk. Dali schreef: „Ik legde me er volgens mijn gebruikelijke Dali-tactiek op toe in elke situatie zo veel mogelijk niet op te lossen tegenstellingen te pro duceren om uit al die gelegenheden het maximum aan irrationele kracht te win nen". En hij beweert dat Crevel de mooi ste maanden van zijn leven bij hem en Gala doorbracht De roman begint met een samen| spraak tussen twee dames. Van de heeft haar man zelfmoord gepleegd; diil van de ander is in een psychiatrische in richting terecht gekomen. De een heeftl een dochter, de ander een zoon. Daariil zet zich dezelfde dramatiek voort. Datisl het stramien, waarbinnen deze freuT diaans gepredestineerde geschiedenis! zich afspeelt. „De opmerkingen van mei vrouw Blok en mevrouw Dumont-Dui four over zelfmoord en waanzin hebbeil van Diane en Pierre een soort broer ei| zus gemaakt wier familieband, vanaf het begin, krachtiger werd naar-l mate de angst van Diane dagelijks toe-J nam en die van Pierre bleef groeien". Diane speelt het geluk van Peter (etui engel die uit goedheid hoer speelt) en Pel ter wil haar niet als verpleegster varl zijn geluk gebruiken; zijn passie is gela l den met angst omdat zijn moeder, die del haat voor haar man heeft gecontinueerd! in haar zoon, hem een afkeer van dij vrouw bezorgd. Een homofiele relatul volgt. Tegenstrijdige krachten heffen ei l kaar èn het leven op; ook al beweerlj Crevel dat deze 'verklaring' te is. Maar de ware vrijheid lijkt te in de dood. René Crevel heeft de tegenstrijdig!»-! den, die het leven van een mens kunncsl gaan beheersen, op een tamelijk simpele! manier gehanteerd in zwart-wit tekfT ningen. Maar heel effectief. 'De moeilij l ke dood' is geen opwekkende roman. Bel uitzichtloosheid, die mensenlevens karl bevangen, wordt wél op een indrukwek j kende manier tastbaar gemaakt. Réne Crevel: De moeilijke dood. W| Agathon, prijs 26,50. Door Henk Egbers „Tijdens de dertiger ja ren is er - met name ook door politieke tekenau, - voldoende gewezen op de dreigende gevaren voor democratische lan den. Maar te weinig mensen hebben er aan dacht aan geschonken", zei Hans Mulder bij de presentatie van zijn boek over Nederland en Nazi's in spotprent en karikatuur 1933-1945. Het boek 'Een grote laars een plompe voet' (geciteerd uit spotvers uit de oorlog) is dus op de eerste plaats een kijkboek. Han Mulder heet er echter ook een tekst bij g. schreven, die een goed inzich i geeft in de achtergronden (kranten, tekenaars, politieke kleuren e.d.) van deze pren ten. Hij heeft zich niet be perkt tot tijdschriften en bla den die 'goed' (anti-nazi) wa ren, maar laat ook zien hoe 'de fouten' hun visies teken den. Er zijn angstwekkend parallellen met gebeurtenis sen en standpunten in onze dagen. Nu wij, met name rond deze herdenkingsdagen van 40 jaar na dato, zo ge makkelijk lijken te weten wie toen goed en fout waren, .UND WIR FAAAAHREN GEGEN ENGELAND esch de 1 laat moge- ijk 1: >n ii dc- eigen boe- Er e duidelijk onder scheid t u. in de spotprent uit or!o De eerste serie rdigd door naar: 1 tijdens de oor- onucj grond-, pers van teke ningen voorzag. Maar ook kwar, itaaef was het tussen 10-'45 minder, want het ver zet com -rde zich vooral rond mensen van communis tische en c. vinistischef hui- z i i meer op het v. lord dan h leeld gericht. Mu i er kwam niet uit H n" Neder land, zo con - eert hijzat in de d« ig vol vooroor delen n negers, joden, bolsii wieken, die een soort morele steun gaven aan de NSB-er De Telegraaf-teke- naar Raemaekers vertolkte bijvoorbeeld in die dagen een algemeen gevoel van wrevel tegen de immigrerende Duit se vluchtelingen in ons land Hebben wij aan onze eigen lasten niet genoeg?'), die lijkt op de reacties die je nü kunt horen tegen Tamils en gast arbeiders... Hoe in het gezagsgetrouwe Nederland voor de oorlog Hitier tot vlak voor de inval het bevriende staatshoofd bleef en het nationalisme de basis was voor struisvogel politiek bij het grootste deel van het volk wordt geïllu- slreerd in de meeste bladen en kranten. Alleen in de so cialistische pers werd heel duidelijk afstand genomen. Bij het doornemen van con fessionele bladen (Volks krant, Maasbode, Tijd) dringt zich vaak een vergelij king op met het huidige CDA, aldus Mulder. „Het is nooit hele maal ja en nooit helemaal nee. Alles wat buiten de christelijke wereld staat, wordt met afstandelijkheid bekeken". Raemaekers, Yung, Lam- mers, Spier en Henstra werkten mee aan het 'gewat teerde beeld van Hitier' dat in De Telegraaf te zien was. Eppo Doeve en Van der Hem komen er in De Haagse Post nu af als nationalistische on- nozelaards. Alleen toen Rom- me het arbeidsverbod voor de gehuwde vrouw propageerde werd Doeve progressief. In De Groene Amsterdammer liet Jordaan aan duidelijk heid niets te wensen over en wees heel direct op de geva ren. Aan de orde komen ook beruchte bladen als Volk en Vaderland met de tekenaar Meuldijk, die de joden af maakte; De Zwarte Soldaat (met Beekman en Van Deu- tekom), De Misthoorn, die kreten van o.a. dr. Th. Co- pray op de kadercursus van het Nationaal Front in de gouw Noord Brabant, door Telegraaf-tekenaar Henstra liet 'vertalen'. Mulder con stateert dat humor en satire niet de sterkste punten wa ren bij de nazi-bestrijders. „Gelijk hadden ze echter wel, al werd dat velen pas na mei .KOM BINNE, KEES IE, MOT JE ÓÓK VEQ2UIPE...? Spotprent van Karei Links op het Duitse marslied. 1945 ten volle duidelijk". In de oorlog kwam de spot prent pas enigszins tot bloei vanaf 1944. Een grote rol daarbij speelde Marten I Toonder (die het voorwoord I schreef van dit boek) en zijn blad Metro, annex onder grondse drukkerij David en I uitgeverij De Bezige Bij. Ais I tekenaars komen onder meer I aan de orde Korpershoek. f Soutendijk en Frederiks. „A: speelde de spotprent als anti-1 Duitse propaganda nauwe-1 Iijks een rol in het verzet f toch kunnen de illegale en clandestien gemaakte teke-1 ningen niet als overbodige I maaksels terzijde worden ge-1 schoven. In de grauwe infor- matieve eenheidsbrij vol me' I nazi-kreten werd zelfs MI onnozelste anti-Duitse prentje een document van waarde". Zelfs princesseboontjes i je knoopsgat, oranjebloemen I in de voortuin of een zach' gemompeld 'plons-plons' een Duitse compagnie langs I marcheerde met 'Wenn wi' I fahren!' gaf klein geluk. Zo-1 als het erg simpele anti-1 NSB-liedje waarmee I boek begint: „Op de hoek van I de staat/ staat een NSB-W I Tis geen man, tis vrouw/ maar een raspleb6' jer...' Hans Mulder: 'Een gi laars een plompe voeT'. VW Thomas Rap, prijs 39.50). HET 13e Schelde Jazzfest val, dat van donderdag mei tot en met zondag 2 ju; in Terneuzen wordt gehot den, belooft weer een groo muzikaal festijn te worden g: Daarvoor staan niet leen de vele top-musici rant, maar ook de tallo; amateur-orkesten, die dens de openlucht-conce; ten, streetparades en kroegentocht voor de sfei zullen zorgen. Vrijwel al stijlen komen ditmaal a bod, zoals blues, sals swing, bebop, boogie jazz-rock. Donderdag 30 mei won in het Terneuzense jazz-cai Porgy&Bess het festival ge cpénd met een werkelij uniek concert. De Latijns Amerikaans geïnspireerd formatie Batida treedt da aan met als gast-solisten i Amerikaanse ster-trompet tist Chet Baker, percussio nist Neppy Noya en gitari: ANTWERPEN Singel, Blauwe zaal, van avond 20.00 uur, liederei door Werner Hollweg (te nor) en Susanne Reinl (pia no). Werken van Schubert Loewe en Schumann. - Singel, Kleine zaal, van avond 20.30 uur, concert voo piano vierhandig doo Christel Koen Kessels. O het programma staan wer ken van Mozart, Benneti Brahms en Satie. - Opera voor Vlaanderen morgen en zondag 19.30 ei 15.00 uur, Die Entführuni a us dem Serail van W.j Mozart. Laatste uitvoerin gen. - Singel, Rode zaal, morgei 20.00 uur, Rikso met muziel van Mendelssohn en de Mid zomernachtsdroom vai Shakespeare (toneel). - Opera voor Vlaanderen. zaterdag 20.00 uur, Concer door het Antwerps- en leder van het Gents orkest van di Opera voor Vlaande ren.Werken van Verbesseh Debussy, Dukas, Mahler ei Schumann. - Singel, Rode zaal, zaterda; 20.30 uur, concert ter nage dachtenis aan Davit Oistrach door zijn zoon Igo Oistrach (viool) en zijl vrouw Natalia Zertzalov; (piano). Werken van Bach Beethoven, Ysaye, Sain Saëns en Krennikov. Arenbergschouwburg maandag 20.30 uur, recita 'Zanger zonder meer' doo: Johan Verminnen en Tan Lootens. - Singel, Rode zaal, dinsdaj 28 en woensdag 29 mei 20.0< uur, Josse de Pausa met he moderne toneel Usurpation Een mengeling van theatra le uitbeelding, live-muziek en acteren. - EWT, Randstadtheatei (Deurne), vanavond 20.3 uur, De Maxibulen var Marcel Aymé. Een zuur- z/£ je

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 20