Fords nieuwe vlaggeschip: de Scorpio
urn ti di
AUTOTIP&
Van Putten Zoon B.V. Official
provinci
ONTDEK BIJ ONS DE KLASSE VAN YOUNG MR. ROVER
BEZOEK UW AUSTIN ROVER DEALER
DE NIEUWE SCORPIO STANDAARD MET ANTI BLOKKEER SYSTEEM
DE NIEUWE NORM IN BETROUWBAARHEID
Ford Dealer
de BEULE b.v. GARAGE RIDA
ROELSE AXEL
DE STEM VAN DONDERDAG 23 ME11985
Graag stellen wij u voor
aan een nieuwe per soonlij kheid
uit het huis van Austin Rover.
Young Mr. Rover. Een absolute
top in prestaties, technologie,
uitrusting en afwerking.
Er zijn diverse uitvoerin
gen, zoals de Rover 213 S met
12-kleppen lichtmetalen motor
en 5-versnellingsbak, de Rover
213 SE automaat, de Rover
216 SE, rijk gespecificeerd en de
Rover 216 SE Vitesse met brand
stofinspuiting.
Tijdens uw proefrit zullen
wij u graag informeren over een
indrukwekkend aantal tech
nische details en standaard
opties. Wij verklappen u alvast
dat u al Rover kunt rijden vanaf
23.950,-.
ROVER
Gedurfde koets
Motoren
INFORMA TIE OVER AUTO EN VERKEI
DOORDACHT DYNAMISCH.
PAGINA ZEELAND 1
T erneuzenaar
verdacht van
handel in
marihuana
PROJECTLEIDERS:
Baanlozen door
nieuwe wet
buiten spel
flV VERBAND MET ST
J Eigenaar poetsbedr
AUSTIN ROVER
IE ROVER
200SERIES
Genoemde prijs is inkl. BTW af fabriek, exkl.
rijklaarmaakkoslen. Wijzigingen voorbe
houden. Garantie: 1 jaar fabrieksgarantie
met mogelijkheid tot uitbreiding met 2e en
3e jaar (Supergarantie). 6 Jaar carrosserie-
garantie tegen doorroesten van binnenuit.
Gentsevaart 79, tel. 01140-12097, Kapellebrug Mr. EJ. Haarmanweg 4, tel. 01150-13690, Temeuzen
Nieuwendijk 1, tel. 01155-1774, Axel
Lang verwacht, uiteindelijk
toch plotseling verschenen,
Fords nieuwe vlaggeschip, de
Scorpio. Brak Ford met de Sierra
vormgeving oude zeden en ge
woonten, met de Scorpio is dat
idem dito. Met zijn bijzonder ge
waagde vormgeving moet de
Scorpio het verloren gegane
aandeel in de grotere midden
klasse weer terug zien te pakken
en eerlijk gezegd zal dat best
lukken. De wagen staat immers
bol van de modernste techniek,
biedt een hoog comfort, oogt
fraai, heeft binnenruimte in over
vloed voor passagiers en bagage
en de prijs valt alleszins mee. Ze
ker als we in aanmerking nemen,
dat elke Scorpio van huis uit ABS
(Anti-Blokker-Systeem) mee
krijgt. Dit ingebouwde brok vei
ligheid is bijvoorbeeld bij Merce
des en Audi aan te schaffen voor
een meerprijs van respectievelijk
f 676,- en f 7.135,-. Aan de
Scorpio's hangen prijskaartjes
vanaf 34 mille die al naar gelang
de uitvoering en/of motor oplo
pen.
Men kan de Fordontwerpers
geen gebrek aan originaliteit ver
wijten. In het algemeen zien we in
de grotere klasse steeds meer li
mousines met een eigen gezicht.
Neem de Audi 100, Renault 25,
Mercedes 200 om er maar enkele
te noemen. Fords jongste aanwinst
past uitstekend tussen deze speci
fieke lange-afstandsautomobielen
Niet alleen de buitenkant is een
lust voor het oog; het interieur
komt er evenmin bekaaid af. Voor
zowel bestuurders als passagiers
biedt het compartiment comfort op
hoog niveau. „Bij het ontwerpen
van de Scorpio stelde Ford zich ten
doel een grote wagen met de zui
nigheid van een kleine auto te
creeren, wat resulteerde in een se
rie luxueuze en ruime automobie
len. Stuk voor stuk bieden zij een
gunstige prijs/ prestatieverhouding
en blinken uit in brandstofzuinig
heid. Een model verbruikt zelfs
14% minder dan de Fiesta toen
men deze in 1976 introduceerde.
Deze zuinigheid gaat absoluut niet
ten koste van de pittige presta
ties", aldus de heer G.K.L. Lau
rent, algemeen directeur van Ford
Nederland.
Op het gecapitonneerde dash
board bevinden zich alle belangrij
ke instrumenten en bedieningsor
ganen precies onder het oog van
de bestuurder. Enkele details: een
grafische module van het extra
controlesysteem met waarschu
wing voor lage buitentemperatuur,
slecht gesloten portieren en ach
terklep en defecte lampjes in de
koplichten. Een extra controlesys
teem voor slijtage van de remblok-
ken, het peil in het sproeierreser-
r u beia°g"V
.te *e^°°'e person
l5een^S\25ge^Kt
«eer
wa9e
voir en het peil van de koelvloeistof
ontbreekt evenmin. Als de voorruit-
wissers werken men zet de ver
snelling in de achteruit, dan treedt
de wisser op de achterruit automa
tisch in werking.
De stuurkolom is zowel heen en
weer als op en neer verstelbaar.
Alle Scorpiomodellen hebben een
diepe centrale console die loopt
van de onderkant van het instru
mentenbord tot aan de achterkant
van de stoelen. In het voorste deel
bevinden zich diverse schakelaars
en ruimte voor een geluidsinstalla
tie. Tussen de voorzetsels een op-
bergvak voor cassettes. Daarach
ter een aantal bedieningsknoppen
voor comfort en muziek in de ach
terkamer. Standaard heeft elke
Scorpio een antenne in de achter
ruit.
Al naar gelang de uitvoering
vindt men in de wagen in hoogte
verstelbare prima gevormde stoe
len met lendesteunen en/of volle
dig elektrisch te bedienen stoelen.
Bij de „Ghia" kan men ook de
(60:40 wegklapbare) rugleuning
van de bank elektrisch verstellen.
Beladen van de forse bagageruim
te via de ver omhoog klappende
achterklep kost weinig moeite,
vooral dankzij de geringe laad-
hoogte.
Om de voorruit snel te ontwase-
men of te ontdooien levert Ford als
extra een elektrisch te verwarmen
voorruit, die onafhankelijk van de
verwarming werkt. In die ruit zijn
twee vertikaie rijen uiterst fijn ge
kronkelde draden in de plastic tus
senlaag van de gelaagde ruit inge
sloten.
Vanaf de introduktiedag (15
mei) kan men kiezen uit drie ben
zinemotoren, één nieuwe 1.81 en
twee 2.0 I viercilindermotoren,
waarvan één met benzine-inspui-
ting. Later komt daar nog een 2.8
I V6-motoren bij eveneens inge
spoten. Begin volgend jaar voegt
Ford daar nog een „diesel" aan
toe. Vier eerstgenoemde moto
ren werken via een volledig elek
tronische ontsteking met een
door een microprocessor gere
geld ontstekingstijdstip.
Voor optimale prestaties en zui
nigheid krijgen de twee „injectie"
motoren bovendien het Ford EEC-
IV elektronische motorbesturings
systeem. Met een gemiddeld ver
bruik van 8.4 1/100 km (1 op
11.9) rijdt de 1.8 Scorpio op één
volle tank van 70 liter ruim 800 ki
lometer. Deze zuinigheid gaat niet
ten koste van de prestaties gezien
de topsnelheid van 179 km/uur.
Het topmodel, de 2.81 i raffelt
sprint van 0-100 km/u in 9 6
en bereikt uiteindelijk een
van 208 km/u. Rondom
Scorpio onafhankelijke
ging, voor volgens het
systeem, achter met schuin ut»
achteren gerichte driehoeksdraa:
armen. Standaard krijgt de „Ght
automatisch werkende, priemt
sche niveauregeling voor de at!
terwielophanging. Tegen meerpr
ook leverbaar op de CL en GL.Z:
als gezegd zijn alle Scorpio's
gerust met ABS. Dit anti-bi
systeem van de remmen kan rr<
als het meest geavanceerde
wereld beschouwen. Twee micri
processors controleren continue
hele remsysteem op de juiste »e
king.
„Ik ben ervan overtuigd", zeil
heer Laurent, „dat we met
Scorpio een auto op de Europa
markt brengen die wat betreft vi
ligheid op een peil staat dat n»
eerder met een nieuwe serie#
de hele linie is bereikt".
Ford stelt nieuwe normen. Met de Scorpio. Een totaal nieuw
auto-concept Met nieuwe nonnen op het gebied van vorm, tech
niek, veiligheid, comfort en zuinigheid.
De Scorpio - een auto die het waard is om nader kennis mee
te maken.
Standaard met Anti Blokkeer Systeem.
De Scorpio is het nieuwe topmodel van Ford Standaard uit
gerust met een Anti Blokkeer Systeem. Iets waar u bij duurdere
topmerken extra voor moet betalen
Dank zij" dit onovertrefbare Anti Blokkeer Systeem op alle vier
de wielen, houdt u bij remmen onder alle omstandigheden de
volledige controle over de auto
Ook op sneeuw en ijzel of bij een noodstop. Dank zij de elek
tronische sensoren die het blokkeren van de bekrachtigde schijf
remmen voorkomen.
Nog een belangrijk voordeel, bij regen of ijs kan ABS de rem
weg aanmerkelijk verkorten.
En dat vindt Ford zo belangrijk, dat alle drie de nieuwe
Scorpio-uitvoeringen CL, GL en Ghia, standaard met ABS zijn
uitgerust
Ingebouwde kracht en zuinigheid.
De Scorpio beschikt over uiterst krachtige motoren Niettemin
heeft hij een uiterst economisch benzine-verbruik, te vergelijken
met veel kleinere auto's.
De unieke ultra-stroomlijn en de geavanceerde elektronische
motor-tuning dragen aan dat zuinige karakter van de Scorpio bij
Alle motoren hebben een elektronische ontsteking. De injec
tiemotoren worden bestuurd door de EEC IV computer, die de
motor 250.000 keer per seconde controleert en tuned Zo wordt
een maximale brandstof-efficiency verkregen en wordt onnodige
slijtage voorkomen.
Ongewone normen voor comfort en luxe.
De Scorpio is ontworpen voor maximaal comfort en puur
stuurplezier
De volledig onafhankelijke vering zorgt voor een uiterst soe
pele wegliggmg. De voorstoelen zijn volledig individueel verstel
baar (op Ghia ook elektrisch)
De comfortabele rugleuning van de achterbank is in 2 delen
(40/60) neerklapbaar De wijd opengaande hatchback en de la
ge drempel maken de enorme, bij neergeklapte achterstoelen
1350 ltr grote bagageruimte, gemakkelijk toegankelijk.
Geen enkele andere auto in z'n klasse biedt zoveel been
ruimte voor én achter te zamen.
Het gebruik van geavanceerde technologie.
Het gebruik van de modernste technologie, speciaal ten aan
zien van de motoren, het ABS remsysteem en de vergaande kwa
liteitscontrole tijdens het fabricageproces, maken de Scorpio één
van de meest begerenswaardige auto's die ooit ter wereld werd
gebouwd Een nieuwe norm. Een fantastische auto om in te rijden
v a. f 33 990,- (incl. BTW excl. aflevenngskosten)
Wij nodigen u daarom graag uit voor een nadere kennisma
king met een nieuwe legende
AXELSESTRAAT 165, TERNEUZEN TELEFOON 01150-13857
AXELSESTRAAT 163, TERNEUZEN - A1 gebruikte wagens
Van een onzer verslaggevers
SLUISKIL - Nagenoeg de
gehele bevolking van Sluis
kil-Oost heeft zijn handteke
ning geplaatst onder protest
brieven tegen het voornemen
van Rijkswaterstaat het
pontje over het kanaal 's
nachts stil te leggen.
De brieven zijn gestuurd
naar Rijkswaterstaat in
Middelburg en de Terneu-
zense gemeenteraad.
Sluiskil-Oost vraagt de
raad vast te houden aan eer
der gemaakte afspraken en
handhaving van de huidige
vaartijden en bemanning
van de veerpont.
ETI
half
Van onze correspondent
TERNEUZEN De gemeente
politie van Terneuzen heeft
maandagavond J.Z. in zijn
woning in de buurtschap de
Griete aangehouden en inge
sloten.
De man blijft in voorlopige
hechtenis. Aanleiding tot de
arrestatie is het feit dat in zijn
woning een hoeveelheid van
ongeveer 700 gram marihuana
werd aangetroffen, en verder
een vuurwapen met bijbeho
rende patronen.
De arrestatie van Z. was het
directe gevolg van de aanhou
ding die dezelfde avond van de
Belg W. van der H. uit Ant
werpen, die in de buurtschap
werd betrapt toen hij in het
bezit bleek te zijn van enkele
honderden grammen mari
huana, die hij bij Z. had afge
haald.
Ook de Antwerpenaar werd
ingesloten, maar in de loop
van dinsdag weer op vrije
voeten gesteld. Inmiddels was
de politie te Antwerpen ge
waarschuwd, die bij huiszoe
king in de woning van Van der
H. ook nog een hoeveelheid
marihuana aantrof.
MIDDELBURG De functio
narissen bij de baanlozenpro-
jecten in Zeeland vinden dat
minister De Koning de baan
lozen buitenspel zet in de ont
werp Wet Onbetaalde Arbeid
(Wo A U)' tker<ngsgerechtigden
Volgens hen is deze ontwerp
wet zeker niet gebaseerd op
bevindingen in het land en
worden de belangen van
(langdurig) haanlozen aan de
kant geschoven.
De ontwerp Wet regelt het
jverken-met-behoud - van-uit
kering. Volgens de functiona
rissen bij de werklozenprojec-
ten wordt in de huidige prak
tijk veel beter rekening ge
houden met de belangen van
he werklozen en baanlozen-
Projecten.
Zoals bekend wordt het
^f met-behoud-van-
itkering in Zeeland beoor-
eeld door drie regionale toet-
'hgscommissies. De functio-
arissen zijn het niet eens met
e Wijzigingen in de toetsings-
I „°mn)'ssies, zoals de minister
we wil doorvoeren.
y^ISSINGEN - Nadat
jhiei
op 9
fier werknemers van een e<
iho^tsbedrijf zijn aange-
I ik °P verdenking van
L. hhf raude, is maandag de
I1b« aar aanKehouden. De 36-
p U. L. van H. uit Vlissin-
ben bekend loon te heb-
D O'tbetaald aan vier werk-
a„^s, die een uitkering ge-
ri
ei
V
h