Fords nieuwe vlaggeschip: de Scorpio urn ti di AUTOTIP& Van Putten Zoon B.V. Official provinci ONTDEK BIJ ONS DE KLASSE VAN YOUNG MR. ROVER BEZOEK UW AUSTIN ROVER DEALER DE NIEUWE SCORPIO STANDAARD MET ANTI BLOKKEER SYSTEEM DE NIEUWE NORM IN BETROUWBAARHEID Ford Dealer de BEULE b.v. GARAGE RIDA ROELSE AXEL DE STEM VAN DONDERDAG 23 ME11985 Graag stellen wij u voor aan een nieuwe per soonlij kheid uit het huis van Austin Rover. Young Mr. Rover. Een absolute top in prestaties, technologie, uitrusting en afwerking. Er zijn diverse uitvoerin gen, zoals de Rover 213 S met 12-kleppen lichtmetalen motor en 5-versnellingsbak, de Rover 213 SE automaat, de Rover 216 SE, rijk gespecificeerd en de Rover 216 SE Vitesse met brand stofinspuiting. Tijdens uw proefrit zullen wij u graag informeren over een indrukwekkend aantal tech nische details en standaard opties. Wij verklappen u alvast dat u al Rover kunt rijden vanaf 23.950,-. ROVER Gedurfde koets Motoren INFORMA TIE OVER AUTO EN VERKEI DOORDACHT DYNAMISCH. PAGINA ZEELAND 1 T erneuzenaar verdacht van handel in marihuana PROJECTLEIDERS: Baanlozen door nieuwe wet buiten spel flV VERBAND MET ST J Eigenaar poetsbedr AUSTIN ROVER IE ROVER 200SERIES Genoemde prijs is inkl. BTW af fabriek, exkl. rijklaarmaakkoslen. Wijzigingen voorbe houden. Garantie: 1 jaar fabrieksgarantie met mogelijkheid tot uitbreiding met 2e en 3e jaar (Supergarantie). 6 Jaar carrosserie- garantie tegen doorroesten van binnenuit. Gentsevaart 79, tel. 01140-12097, Kapellebrug Mr. EJ. Haarmanweg 4, tel. 01150-13690, Temeuzen Nieuwendijk 1, tel. 01155-1774, Axel Lang verwacht, uiteindelijk toch plotseling verschenen, Fords nieuwe vlaggeschip, de Scorpio. Brak Ford met de Sierra vormgeving oude zeden en ge woonten, met de Scorpio is dat idem dito. Met zijn bijzonder ge waagde vormgeving moet de Scorpio het verloren gegane aandeel in de grotere midden klasse weer terug zien te pakken en eerlijk gezegd zal dat best lukken. De wagen staat immers bol van de modernste techniek, biedt een hoog comfort, oogt fraai, heeft binnenruimte in over vloed voor passagiers en bagage en de prijs valt alleszins mee. Ze ker als we in aanmerking nemen, dat elke Scorpio van huis uit ABS (Anti-Blokker-Systeem) mee krijgt. Dit ingebouwde brok vei ligheid is bijvoorbeeld bij Merce des en Audi aan te schaffen voor een meerprijs van respectievelijk f 676,- en f 7.135,-. Aan de Scorpio's hangen prijskaartjes vanaf 34 mille die al naar gelang de uitvoering en/of motor oplo pen. Men kan de Fordontwerpers geen gebrek aan originaliteit ver wijten. In het algemeen zien we in de grotere klasse steeds meer li mousines met een eigen gezicht. Neem de Audi 100, Renault 25, Mercedes 200 om er maar enkele te noemen. Fords jongste aanwinst past uitstekend tussen deze speci fieke lange-afstandsautomobielen Niet alleen de buitenkant is een lust voor het oog; het interieur komt er evenmin bekaaid af. Voor zowel bestuurders als passagiers biedt het compartiment comfort op hoog niveau. „Bij het ontwerpen van de Scorpio stelde Ford zich ten doel een grote wagen met de zui nigheid van een kleine auto te creeren, wat resulteerde in een se rie luxueuze en ruime automobie len. Stuk voor stuk bieden zij een gunstige prijs/ prestatieverhouding en blinken uit in brandstofzuinig heid. Een model verbruikt zelfs 14% minder dan de Fiesta toen men deze in 1976 introduceerde. Deze zuinigheid gaat absoluut niet ten koste van de pittige presta ties", aldus de heer G.K.L. Lau rent, algemeen directeur van Ford Nederland. Op het gecapitonneerde dash board bevinden zich alle belangrij ke instrumenten en bedieningsor ganen precies onder het oog van de bestuurder. Enkele details: een grafische module van het extra controlesysteem met waarschu wing voor lage buitentemperatuur, slecht gesloten portieren en ach terklep en defecte lampjes in de koplichten. Een extra controlesys teem voor slijtage van de remblok- ken, het peil in het sproeierreser- r u beia°g"V .te *e^°°'e person l5een^S\25ge^Kt «eer wa9e voir en het peil van de koelvloeistof ontbreekt evenmin. Als de voorruit- wissers werken men zet de ver snelling in de achteruit, dan treedt de wisser op de achterruit automa tisch in werking. De stuurkolom is zowel heen en weer als op en neer verstelbaar. Alle Scorpiomodellen hebben een diepe centrale console die loopt van de onderkant van het instru mentenbord tot aan de achterkant van de stoelen. In het voorste deel bevinden zich diverse schakelaars en ruimte voor een geluidsinstalla tie. Tussen de voorzetsels een op- bergvak voor cassettes. Daarach ter een aantal bedieningsknoppen voor comfort en muziek in de ach terkamer. Standaard heeft elke Scorpio een antenne in de achter ruit. Al naar gelang de uitvoering vindt men in de wagen in hoogte verstelbare prima gevormde stoe len met lendesteunen en/of volle dig elektrisch te bedienen stoelen. Bij de „Ghia" kan men ook de (60:40 wegklapbare) rugleuning van de bank elektrisch verstellen. Beladen van de forse bagageruim te via de ver omhoog klappende achterklep kost weinig moeite, vooral dankzij de geringe laad- hoogte. Om de voorruit snel te ontwase- men of te ontdooien levert Ford als extra een elektrisch te verwarmen voorruit, die onafhankelijk van de verwarming werkt. In die ruit zijn twee vertikaie rijen uiterst fijn ge kronkelde draden in de plastic tus senlaag van de gelaagde ruit inge sloten. Vanaf de introduktiedag (15 mei) kan men kiezen uit drie ben zinemotoren, één nieuwe 1.81 en twee 2.0 I viercilindermotoren, waarvan één met benzine-inspui- ting. Later komt daar nog een 2.8 I V6-motoren bij eveneens inge spoten. Begin volgend jaar voegt Ford daar nog een „diesel" aan toe. Vier eerstgenoemde moto ren werken via een volledig elek tronische ontsteking met een door een microprocessor gere geld ontstekingstijdstip. Voor optimale prestaties en zui nigheid krijgen de twee „injectie" motoren bovendien het Ford EEC- IV elektronische motorbesturings systeem. Met een gemiddeld ver bruik van 8.4 1/100 km (1 op 11.9) rijdt de 1.8 Scorpio op één volle tank van 70 liter ruim 800 ki lometer. Deze zuinigheid gaat niet ten koste van de prestaties gezien de topsnelheid van 179 km/uur. Het topmodel, de 2.81 i raffelt sprint van 0-100 km/u in 9 6 en bereikt uiteindelijk een van 208 km/u. Rondom Scorpio onafhankelijke ging, voor volgens het systeem, achter met schuin ut» achteren gerichte driehoeksdraa: armen. Standaard krijgt de „Ght automatisch werkende, priemt sche niveauregeling voor de at! terwielophanging. Tegen meerpr ook leverbaar op de CL en GL.Z: als gezegd zijn alle Scorpio's gerust met ABS. Dit anti-bi systeem van de remmen kan rr< als het meest geavanceerde wereld beschouwen. Twee micri processors controleren continue hele remsysteem op de juiste »e king. „Ik ben ervan overtuigd", zeil heer Laurent, „dat we met Scorpio een auto op de Europa markt brengen die wat betreft vi ligheid op een peil staat dat n» eerder met een nieuwe serie# de hele linie is bereikt". Ford stelt nieuwe normen. Met de Scorpio. Een totaal nieuw auto-concept Met nieuwe nonnen op het gebied van vorm, tech niek, veiligheid, comfort en zuinigheid. De Scorpio - een auto die het waard is om nader kennis mee te maken. Standaard met Anti Blokkeer Systeem. De Scorpio is het nieuwe topmodel van Ford Standaard uit gerust met een Anti Blokkeer Systeem. Iets waar u bij duurdere topmerken extra voor moet betalen Dank zij" dit onovertrefbare Anti Blokkeer Systeem op alle vier de wielen, houdt u bij remmen onder alle omstandigheden de volledige controle over de auto Ook op sneeuw en ijzel of bij een noodstop. Dank zij de elek tronische sensoren die het blokkeren van de bekrachtigde schijf remmen voorkomen. Nog een belangrijk voordeel, bij regen of ijs kan ABS de rem weg aanmerkelijk verkorten. En dat vindt Ford zo belangrijk, dat alle drie de nieuwe Scorpio-uitvoeringen CL, GL en Ghia, standaard met ABS zijn uitgerust Ingebouwde kracht en zuinigheid. De Scorpio beschikt over uiterst krachtige motoren Niettemin heeft hij een uiterst economisch benzine-verbruik, te vergelijken met veel kleinere auto's. De unieke ultra-stroomlijn en de geavanceerde elektronische motor-tuning dragen aan dat zuinige karakter van de Scorpio bij Alle motoren hebben een elektronische ontsteking. De injec tiemotoren worden bestuurd door de EEC IV computer, die de motor 250.000 keer per seconde controleert en tuned Zo wordt een maximale brandstof-efficiency verkregen en wordt onnodige slijtage voorkomen. Ongewone normen voor comfort en luxe. De Scorpio is ontworpen voor maximaal comfort en puur stuurplezier De volledig onafhankelijke vering zorgt voor een uiterst soe pele wegliggmg. De voorstoelen zijn volledig individueel verstel baar (op Ghia ook elektrisch) De comfortabele rugleuning van de achterbank is in 2 delen (40/60) neerklapbaar De wijd opengaande hatchback en de la ge drempel maken de enorme, bij neergeklapte achterstoelen 1350 ltr grote bagageruimte, gemakkelijk toegankelijk. Geen enkele andere auto in z'n klasse biedt zoveel been ruimte voor én achter te zamen. Het gebruik van geavanceerde technologie. Het gebruik van de modernste technologie, speciaal ten aan zien van de motoren, het ABS remsysteem en de vergaande kwa liteitscontrole tijdens het fabricageproces, maken de Scorpio één van de meest begerenswaardige auto's die ooit ter wereld werd gebouwd Een nieuwe norm. Een fantastische auto om in te rijden v a. f 33 990,- (incl. BTW excl. aflevenngskosten) Wij nodigen u daarom graag uit voor een nadere kennisma king met een nieuwe legende AXELSESTRAAT 165, TERNEUZEN TELEFOON 01150-13857 AXELSESTRAAT 163, TERNEUZEN - A1 gebruikte wagens Van een onzer verslaggevers SLUISKIL - Nagenoeg de gehele bevolking van Sluis kil-Oost heeft zijn handteke ning geplaatst onder protest brieven tegen het voornemen van Rijkswaterstaat het pontje over het kanaal 's nachts stil te leggen. De brieven zijn gestuurd naar Rijkswaterstaat in Middelburg en de Terneu- zense gemeenteraad. Sluiskil-Oost vraagt de raad vast te houden aan eer der gemaakte afspraken en handhaving van de huidige vaartijden en bemanning van de veerpont. ETI half Van onze correspondent TERNEUZEN De gemeente politie van Terneuzen heeft maandagavond J.Z. in zijn woning in de buurtschap de Griete aangehouden en inge sloten. De man blijft in voorlopige hechtenis. Aanleiding tot de arrestatie is het feit dat in zijn woning een hoeveelheid van ongeveer 700 gram marihuana werd aangetroffen, en verder een vuurwapen met bijbeho rende patronen. De arrestatie van Z. was het directe gevolg van de aanhou ding die dezelfde avond van de Belg W. van der H. uit Ant werpen, die in de buurtschap werd betrapt toen hij in het bezit bleek te zijn van enkele honderden grammen mari huana, die hij bij Z. had afge haald. Ook de Antwerpenaar werd ingesloten, maar in de loop van dinsdag weer op vrije voeten gesteld. Inmiddels was de politie te Antwerpen ge waarschuwd, die bij huiszoe king in de woning van Van der H. ook nog een hoeveelheid marihuana aantrof. MIDDELBURG De functio narissen bij de baanlozenpro- jecten in Zeeland vinden dat minister De Koning de baan lozen buitenspel zet in de ont werp Wet Onbetaalde Arbeid (Wo A U)' tker<ngsgerechtigden Volgens hen is deze ontwerp wet zeker niet gebaseerd op bevindingen in het land en worden de belangen van (langdurig) haanlozen aan de kant geschoven. De ontwerp Wet regelt het jverken-met-behoud - van-uit kering. Volgens de functiona rissen bij de werklozenprojec- ten wordt in de huidige prak tijk veel beter rekening ge houden met de belangen van he werklozen en baanlozen- Projecten. Zoals bekend wordt het ^f met-behoud-van- itkering in Zeeland beoor- eeld door drie regionale toet- 'hgscommissies. De functio- arissen zijn het niet eens met e Wijzigingen in de toetsings- I „°mn)'ssies, zoals de minister we wil doorvoeren. y^ISSINGEN - Nadat jhiei op 9 fier werknemers van een e< iho^tsbedrijf zijn aange- I ik °P verdenking van L. hhf raude, is maandag de I1b« aar aanKehouden. De 36- p U. L. van H. uit Vlissin- ben bekend loon te heb- D O'tbetaald aan vier werk- a„^s, die een uitkering ge- ri ei V h

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 12