UITBLAZEN
Dr. Harry van Mens: Belastingen zijn in de war geraakt net
Buitenlandse jongeren
in het vacuüm
tussen twee culturen
Radikale versimpeling belasting VS
nva
Zorgvuldig
Scharrel
eieren
MAXIMAAL TARIEF VERLAAGD TOT SLECHTS 35 PROCENT
'Chemie gez
WERKGE
DE STEM.COI
WIM KOCK
.BE0TEML
WOENSDAG 22 ME11985
ACHTERGROND
MEER CONTROLE ZAL NIET HELPEN
Opbrengst telt
Onbaatzuchtig
Gezag
Liberalisering
Rijker
Gematigd
Lokker
WOENSDAG 22 ME11
4'
Vader van
Karima
Ouchen krijgt
proces-verbaal
Als het om c
verzekering c
adviseren door
kantoor rru
IN DE oorlog hadden
we kippen. Mijn vader
hield ze. Mijn moeder
raapte de eieren en ik
maakte het hok schoon.
Eten deden we er allemaal
van. De kippen, allemaal
witte, hadden een ren
waarin ze naar hartelust
hun stofbaden konden nemen.
De meeste kippen legden hun
eieren binnen, maar eigenwijze
personages wilden er ook bui
ten in de ren wel eens eentje
droppen.
Ik beschouwde eieren niet
als iets feestelijks. Pas bij de
marine merkte ik dat zoveel
mensen aan het ei - we spraken
toen van telör - een bijzondere
betekenis hechtten. Een ei
hoorde erbij als er iets te vieren
was. Het was de kroon op de
zondagse rijsttafel en een trak
tatie na een avondje stappen.
Een lelörretje piepen was ook
een waarig besluit van een va
kantiedag aan een van de mari-
nestranden op Curasao of Aru
ba.
Ik at wel mee want ik be
vond me nog in de levensfase
waarin men altijd honger krijgt
zodra men de geur van voedsel
opsnuift of iemand anders ziet
eten. Maar ik zag er de traktatie
niet van in.
Elke week moest ik het kip
penhok schoonmaken. Zwaar
werk was het niet, al was ik nog
klein, want mijn vader had on
der de stok, waarop de kippen
inderdaad slapend hun even
wicht wisten te bewaren, een
plankier getimmerd waarop de
uitwerpselen werden opgevan
gen zodat ik ze zonder te buk
ken kon opscheppen. Ik weet
niet meer hoeveel kippen we
hadden, maar na een week lag
er weer een aardige koek onder
de stok, vrijwel reukloos omdat
de bovenste laag was opge
droogd. Maar daaronder broei
de het van jewelste en dat
merkte ik elke zaterdag weer
als ik de schep onder de koek
stak. Ik haatte die lucht zo erg
dat ik er misschien het ei door
ben gaan onderwaarderen. Al
firobeerde een buurman, die
uid en smakelijk smakkend at,
waardoor mij het water in de
mond liep van trek als ik er toe
vallig eens getuige van was hoe
hij koffie dronk (in feite slurpte
hij zijn koffie even luid als hij
smakte, maar het avondbrood-
maal heette koffiedrinken)', al
probeerde dus deze buurman
mij ervan te doordringen dat
niets zo goed smaakte als een
boterham waarvan je zéker wist
dat je hem dubbel en dwars
had verdiénd.
't Schop
Met het schoonhouden van
het kippenhok verdiende ik m'n
eieren ook dubbel en dwars,
maar ik kan me niet herinneren
dat ik ze daardoor lekkerder
vond. Het lijkt echter minstens
zo waarschijnlijk dat het de ste
delingen bij de marine waren
die het ei in de jaren '50 een
beetje overwaardeerden omdat
eieren in de hongerwinter en in
de distributiejaren daarna mis
schien niet of moeiüjk te krij
gen waren geweest voor dege
nen die zelf geen kippen beza
ten.
Ik zei al dat onze kippen al
lemaal wit waren en ik weet
ook zeker dat ze witte eieren
legden. Op de boerderij waar ik
toen dikwijls kwam hadden ze
witte en bruine kippen door el
kaar. Ze hadden geen speciaal
hok om in te slapen, maar
brachten de nacht door in een
schuurachtig houten bijgebouw
dat 't schop' werd genoemd.
Het was gedeeltelijk gedekt met
riet en gedeeltelijk met bruine
pannen. De kippen sliepen er
op hanebalken, op deburries
van een afgedankte kar, op de
stang van een roestige fiets en
op met spinraggen bedekte ge-
reedschapsrekken. Overdag
scharrelden ze over het erf en
deponeerden hun eieren op
plaatsen die alleen de oude
boerin, feilloos en zonder een ei
te missen, wist te vinden.
Controleurs
Nu kan het zijn dat onze
witte kippen, die hun witte eie
ren - op een enkele uitzonde
ring na - allemaal legden in
comfortabele triplex legbakjes
met een bodem van stro, vol
gens de strenge normen van de
huidige Stichting Scharreleie-
rencontrole geen echte scharre
leieren produceerden, maar de
eieren op de boerderij waren
zeker wel scharreleieren, zij het
jaren avant la lettre. Toch wa
ren daar witte bij. Er moet dus
iets ingrijpend veranderd zijn
in kippenland nu ik lees dat
moderne scharreleieren altijd
bruin zijn. Scharrelen witte kip
pen niet meer?
„Braks zet controleurs op
scharreleieren", las ik gisteren.
Hoe nu?, dacht ik, niks meer te
controleren, dus nu de kippen
maar helpen bij het broeden?
Nee, het blijkt zo te zijn dat
Braks mensen, wier normale
bezigheid het is te speuren naar
de hormonenspuiters van de
vleesbusiness, gaat vrijmaken
om de Stichting Scharreleieren-
controle te versterken. Het
schijnt zo te zijn dat 'tientallen
miljoenen' eieren uit legbatte
rijen aan de man worden ge
bracht als zijnde scharreleieren.
Waaraan merk je het verschil?
Nergens aan. Je proeft hoog
stens verschil tussen een vers ei
en een ei dat te lang in het
diepvries-circuit heeft vertoefd.
Ik heb het pas nog zelf mogen
vaststellen toen ik een mandje
scharreleieren kreeg aangebo
den. Ik was zelfs niet in staat
me te verbeelden dat ze anders
smaakten dan de verse eieren
van de supermarkt, die gega
randeerd uit de legbatterij ko
men.
Principe
Scharreleieren eet je dan
ook niet vanwege de smaak,
maar uit principe. Omdat je te
gen de kiponterende toestan
den in de overbevolkte legbat
terijen bent. Over smaak zou
nog te twisten zijn, over princi
pes zeker niet. Vandaar dat er
een Stichting Scharreleieren-
controle bestaat.
„Wat doetje vader?"
„Die is scharreleierencontro-
leur."
„Hij controleert of een ei uit
een vrije kippekont komt of het
produkt is van een neurotische
hen uit de legbatterij."
„Waaraan ziet'ie het verschil?"
„Dat moetje hém vragen."
Zo wordt zelfs het kopen en
eten van eieren ingewikkeld.
Vooral als je ook nog leest dat
scharreleieren door de boerin
worden schoongemaakt met
een vuile doek waardoor er
kans bestaat op besmetting
door de poreuze eierschaal
heen. Niettemin heb ik me zo
net m'n uitsmijter met ham en
kaas in de cantine goed laten
smaken.
«Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllf?
Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v.
Directie: drs. J.H.M. Brader.
Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans.
Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda.
Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda.
076-236911 Telax 54176.
Centrale redactie Breda:
Nieuwsdienst 076-236883.
Sportredactie 076-236884.
Rayonkantoren:
Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850.
Breda, Nwe Ginnekenstraat 41076-236326.
Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550.
Goes, Klokstraat 101100-28030.
Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751
Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957.
Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150.
Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920.
Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910.
Openingstijden:
Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur;
overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur.
Abonnementen, bij vooruitbetaling te voldoen:
22,97 per maand; 66,30 per kwartaal of 258,- per jaar.
Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand,
1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W.
Voor post-toezending geldt een toeslag.
Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses.
Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor.
Lezersservice:
Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911
Fotoservice 076-236573.
Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur):
Rubrieksadvertenties 't Kleintje® 076-236882.
Grote advertenties uitsluitend 076-236881
Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442.
(Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur
en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911
RsnkrpIfltiPQ'
Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447.
NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738.
T5 PAGINA;
Door Louis van de Geijn
UTRECHT - De belastingwet
geving is zo ingewikkeld ge
worden dat de mensen de re
delijkheid ervan niet meer
kunnen inzien. De tweever-
dienerswet is een voorbeeld
van principeloze wetgeving.
De makers ervan moeten niet
verbaasd zijn als de mensen
eraan trachten te ontkomen.
Dr. Harry van Mens (39) be
schouwt de Nederlandse fiscale
wetten als een net. Als het goed was,
zou dat net de goede afmetingen
hebben, met perfecte mazen die
voorkomen dat er voldoende vangst
is zonder dat de zee wordt leegge
vist. Eerste opzet van belastinghef
fing is immers het binnenhalen van
middelen. De doelmatigheid moet
daaraan worden afgemeten.
Wat is er echter gebeurd? Er zijn
politici bij gekomen die allemaal
aan dat net hebben staan trekken en
er naar eigen inzicht knopen in heb
ben gelegd. Met als gevolg dat som
mige vissen het geluk hebben door
de mazen van het net heen te zwem
men terwijl andere juist in een fuik
terecht komen die niet voor hen is
bestemd.
„Uit de politieke hobbydoos zijn
talloze bijzondere regelingen te
voorschijn gekomen die niet bijdra
gen tot een goed geknoopt net", al
dus Van Mens. Hij heeft de afgelo
pen jaren uitvoerig studie gemaakt
van de civiele en fiscale wetgeving.
Vorige week promoveerde hij op dat
onderzoek cum laude tot doctor in
de rechten.
„In toenemende mate wordt het
rechtvaardigheidsgehalte van wet
geving gemeten aan budgettaire
maatstaven", luidt één van de stel
lingen van dr. Van Mens bij zijn
proefschrift. Ofwel: niet de maat
schappelijke uitwerking, maar de
opbrengst van een belastingmaatre
gel geeft de doorslag. Opnieuw
voert hij de tweeverdienerswet aan
als voorbeeld. Een principeloze wet
die onder het mom van emancipatie
alleen maar tot verhoging van be
lastingdruk leidt Ongewild draagt
de wetgever zo bij tot het in stand
houden en het groeien van het
zwarte circuit.
„Ik wil frauderen of het ontgaan
van belasting allerminst goed pra
ten", aldus Van Mens. „Ik stel alleen
vast dat de basis van het systeem
van heffingen zo willekeurig is, dat
de burger daaraan het recht meent
te kunnen ontlenen om dat te doen".
„We zijn op weg naar een anti-
Utopia. Het enige dat de burger ziet,
is dat er steeds minder in zijn loon
zakje zit. De enige uitleg die de be
lastinginspecteur hem kan geven, is
dat de computer zelf zegt dat het nu
eenmaal zo is".
Meer controle op de naleving van
belastingwetten zal niet veel helpen,
meent Van Mens. „Net zo min als jo
dium en pleisters een patiënt helpen
bij wie een ziekelijke uitzaaiing is
geconstateerd". Hij vindt wel dat
criminele fraude, zoals die bijvoor
beeld bij koppelbazen te vinden is,
krachtig moet worden bestreden.
„Maar voor het overige moet je, al
vorens de zweep te gebruiken, eerst
maar eens kijken of het paard niet
een spijker in zijn voet heeft".
Uitgangspunt van Van Mens' stu
die was het juridische begrip schen
king. Ingewijde als hij is in het no
tarieel recht zowel als in het fiscaal
recht, kon hij het fenomeen schen
king van alle kanten bekijken. 'Hij
was en is geboeid door het ver
schijnsel, zowel in het recht als in de
literatuur, omdat schenking een on
baatzuchtige houding veronderstelt,
maar in veel gevallen niet meer dan
de valse schijn daarvan heeft.
Een klassiek voorbeeld van een
verraderlijk geschenk is het paard
van Troje, waarin de listige Grieken
hun krijgers hadden verstopt om
Troje binnen te komen. Het is niet
zo toevallig dat het woord 'gift' een
dubbele betekenis heeft. Beide bete
kenissen zijn in de klassieke litera
tuur, maar ook later, soms in één
geval van toepassing. Zo stierf in
1911 in Hoorn een vrouw die van de
giftige taart had gesnoept welke
voor haar man was bestemd.
Zelfs over de onbaatzuchtigheid
van een geschenk zonder zulke boze
bedoelingen kun je een boom opzet
ten. Het gezegde 'het is beter te ge
ven dan te nemen' geeft al aan dat
de schenker iets terug krijgt voor
zijn goedgevigheid. Gemoedsrust,
zelfvoldoening, dankbaarheid.
Een geschenk kan ook de trekken
hebben van 'de kosten die voor de
baat uitgaan'. Dr. Van Mens wijst
óp de Marshall-hulp van de Ver
enigde Staten na de Tweede We
reldoorlog; een humanitaire actie
met een hoog economisch nut, ook
voor de schenker zelf. De aan Euro
pa geschonken koopkracht vloeide
terug naar het Amerikaanse be
drijfsleven dat zo kon profiteren
van de wederopbouw.
De moderne ontwikkelingshulp
zou ook tot die categorie kunnen
worden gerekend. Is het wel een ge
schenk als Nederland een ontwik
kelingsland helpt bij een irrigatie
project onder de voorwaarde dat al
le waterpompen door de Nederland
se industrie moeten worden gele
verd? Van Mens is geen tegenstan
der van hulp die ook voor de gevet
van nut is. Maar dan moet niet de
schijn worden gewekt dat louter en
alleen van onbaatzuchtigheid spra
ke is.
Zijn proefschrift, 'Schenking', be
vat een zeer leesbaar hoofdstuk
over het fenomeen in de literatuur,
maar is overigens vooral bedoeld als
handboek voor de notariële en fis
cale adviespraktijk. Het is versche
nen bij Kluwer.
Door Nell Westerlaken
DE MAROKKAANSE
Karima Ouchen, die za
terdag op Schiphol arri
veerde na een ontvoe
ring door haar vader,
heeft geluk gehad. Door
acties van haar school,
klasgenoten en twee
VVD-Kamerleden kon
zij, mét haar vader te
rugkeren naar Neder
land. Ondanks de goede
afloop van het ontvoe
ringsdrama is Karima
een van de talloze jonge
ren van buitenlandse af
komst die het slachtoffer
zijn van de cultuurkloof
tussen Nederland en het
geboorteland van hun
ouders.
Jarenlang is de eerste ge
neratie buitenlandse werk
nemers in Nederland een ge
neratie van 'gastarbeiders'
geweest. Ze waren te gast in
Nederland; zo voelden ze dat
zelf, zo werden ze gezien door
de Nederlandse samenleving.
In dat licht is het niet ver
wonderlijk dat een weder-,
zijds begrip voor eikaars cul
tuur slechts langzaam tot
stand komt. Om maar niet te
spreken van discriminatie.
Inmiddels is er al lang geen
sprake meer van gastarbei
ders. De arbeiders uit de me
diterrane landen zijn een niet
weg te denken bevolkings
groep in Nederland. Zo ook
hun kinderen.
Er worden dan ook terecht
faciliteiten geschapen voor
deze groepen om hun eigen
geloof en cultuur te kunnen
bewaren. In de Nederlandse
samenleving groeit, soms te
gen wil en dank, de kennis
van de culturele en godsdien
stige (islamitische) gebruiken
van de voormalige gastarbei
ders. Werkgevers dienen er
rekening mee houden dat
hun Marokkaanse en Turkse
werknemers een vasten
maand houden. Die maand,
de Ramadan, is deze week
begonnen. De islamieten zien
gedurende de vastenperiode
af van eten, drinken, sexuele
contacten en roken tussen
zonsopkomst en zonsonder
gang.
Voor de buitenlandse jon
geren, of liever: de jongeren
van buitenlandse afkomst,
zijn de islamitische gebrui
ken en culturele gewoonten
niet altijd even aanvaard
baar. Op school en in hun
vriendenkring komen de jon
geren in aanraking met de
vrijere, Nederlandse opvat
tingen over kleding, gedrag,
sexualiteit en de positie van
mannen en vrouwen. In Ne
derlandse ogen worden met.
name meisjes en vrouwen in
het traditionele, islamitische
gezin onderdrukt.
De patriarchale structuren
uit het geboorteland (die ove
rigens niet overal even sterk
zijn) kunnen in Nederland
problemen opleveren. Een
Turkse jongen formuleerde
het zo: „Ik kan mij als man
aan het gezag van mijn vader
onttrekken maar mijn zussen
kunnen dat niet." Meisjes,
maar ook jongens, komen
daardoor soms voor de keus
te staan tussen de aanpassing
aan de vaderlijke gezags
structuren, waardoor hen
veel beperkingen worden op
gelegd, en de definitieve
breuk met het ouderlijk huis.
De problemen lijken voor
meisjes groter dan voor jon
gens. Ze mogen zich niet al té
westers kleden, mogen niet
naar de disco met hun vrien
dinnen en als een jongen toe
naderingspogingen onder
neemt wordt het meisje er
thuis op aangekeken.
Toch komen er meer jon
gens in aanraking met de
hulpverlening dan meisjes.
Jongens hebben net zo goed
te maken met het strenge ge
zag en weten doorgaans ge
makkelijker de weg te vin
den naar de hulpverlening.
Ook dit vloeit gedeeltelijk
voort uit het feit dat ze meer
vrijheden hebben dan hun
zusters en daardoor beter
thuis zijn in de Nederlandse
maatschappij. De laatste ja
ren is er echter een zichtbare
toename van het aantal
meisjes dat er alleen niet
meer uitkomt en andere toe-
vluchtswegen zoekt. Karima
Ouchen is daar één van.
Buitenlandse kinderen van de tweede generatie. Door allerlei problemen missen ze de
aansluitng bij de Nederlandse maatschappij. (".1X1451, - foto de stem /johan van gurp
Zij liep weg van huis na
lange tijd door haar vader
geslagen te zijn. Het weglo
pen van zijn oudste dochter
werd door vader Ouchen be
schouwd als een aantasting
van zijn vaderlijke eer en ge
zag. Ouchen is afkomstig uit
het Riff-gebergte in Marok
ko, waar de tradities lang be
waard zijn gebleven, niet al
leen de wetten van de Islam
maar ook de oude Berber-ge
woonten. Onder de mediter
rane arbeiders in Nederland
is dan ook een onderscheid
tussen degenen die van het
platteland afkomstig zijn en
de stedelingen. De laatsten
zijn minder streng in de leer.
Beide groepen hebben ech
ter gemeen dat ze de ontwik
kelingen in hun geboorteland
niet altijd op de voet kunnen
volgen. Ook in mediterrane
landen is sprake van een ze
kere liberalisering die echter
niet altijd doordringt tot de
buitenlanders in Nederland.
In het geval van Karima, die
van haar vader hoorde dat ze
zou worden uitgehuwelijkt,
was er bijvoorbeeld sprake
van dat ook in Marokko de
handtekening van man én
vrouw nodig zijn voor de gel
digheid van de trouw-acte.
Het ouderlijk gezag is niet
de enige oorzaak die ten
grondslag ligt aan de proble
men van de tweede generatie
buitenlandse jongeren. De
jongeren kunnen op school in
een achterstandsituatie ra
ken omdat zij de Nederlandse
taal niet voldoende beheer
sen of de samenleving niet
kennen. Dat verlaagt hun
kansen. Daarnaast wordt er
gediscrimineerd. Door dat al
les missen buitenlandse jon
geren de aansluiting bij de
Nederlandse maatschappij.
Het vacuüm tussen thuis
en de samenleving, waar een
deel van de jongeren in te
recht komt, zal waarschijn
lijk pas in volgende genera
ties verdwijnen. Tot die tijd
blijft de discrepantie bestaan
tussen enerzijds het behoud
van godsdienst en cultuur,
waartoe de buitenlanders te
recht in staat worden gesteld,
en anderzijds het feit dat en
kele elementen van die cul
tuur strijdig zijn met Wes
terse normen. De positie van
vrouwen en meisjes is daar
van een schrijnend voor
beeld.
Van onze
correspondent
Mare De Koninck
WASHINGTON - Presi
dent Reagan zal op 28
mei in een speciale tele
visieboodschap een radi-
kale vereenvoudiging
aankondigen van het
belastingstelsel in de
Verenigde Staten. De
meest ingrijpende ver
andering die de presi
dent wil doorvoeren is
de invoering van slechts
drie fiscale inko
mensklassen met drie
verschillende tarieven.
Het maximum percentage
dat Amerikanen aan inkom
stenbelasting zouden moeten
gaan betalen zou niet meer
dan 35 procent gaan bedra
gen. Het nieuwe tax-plan
moet nog door het Congres,
dat er mogelijk in oktober
aanstaande over zal beslis
sen. Reagan en zijn Republi
keinse Partij hopen met dit
populaire thema 'tax-simpli-
ficatie' hun aanhang onder
de bevolking ten koste van de
Democratische Partij nog te
versterken.
De belastinghervorming
raakt behalve privé-perso-
nen ook het bedrijfsleven.
Over het algemeen geldt dat
individuen minder en bedrij
ven meer van hun inkomen
c.q. winst aan de rijksover
heid moeten gaan afdragen.
De totale operatie zou 'bud
gettair neutraal' blijven, dus
niet meer of minder geld in
de schatkist brengen.
Thans kent de inkomsten
belasting in de VS twaalf
schijven, met heffingsper
centages uiteenlopend van 11
tot ten hoogste 50 procent. In
de beoogde nieuwe toestand
betaalt men over een belast
baar inkomen tot 30.000 dol
lar 15 procent aan de fiscus.
Inkomens tussen 30.000 en
70.000 dollar betalen 25 pro
cent en wie 70.000 of meer be
lastbare dollars per jaar bin
nenkrijgt betaal 35 procent
en nooit meer dan dat. Per
soonlijke individuele rijk
dom zal in Amerika dus nog
aanmerkelijik kunnen toene
men.
Een en ander heeft in de
huidige inkomenssituatie in
de VS tot gevolg dat bijna de
helft van de Amerikanen 15
en bijna de helft 25 procent
belasting gaat betalen. Voor
de overgrote meerderheid
van de bevolking betekent
dat een verlichting. Boven
dien wordt de belastingvrije
voet opgetrokken van de hui
dige 1000 dollar per afhanke
lijk gezinslid tot 1500 dollar,
terwijl het de bedoeling is
dat bedrag in de komende ja
ren te laten oplopen tot 2000
dollar. Deze voorziening
komt in belangrijke mate de
armsten ten goede.
Voor midden- en hogere
inkomens wordt veel van het
voordeel van het lagere tarief
tenietgedaan door de voor
ziene afschaffing resp. be
perking van een groot aantal
aftrekmogelijkheden. Alleen
de aftrekbaarheid van hypo
theekrente op het eerste huis
en van liefdadigheid blijven
onaangetast. Het meest in
grijpend is de afschaffing
van de aftrekbaarheid van
betaalde gemeente- en deel-
staattax, van het door de fe
derale overheid (rijk) te be
lasten inkomen. Verder wor
den veel kosten van verwer
ving verminderd aftrekbaar.
Wat de bedrijven betreft,
die zien de maximale ven
nootschapsbelasting van
thans 46 procent, verlaagd tot
33 procent (met een nog lager
tarief voor kleinere bedrijf
jes). Dat voordeel wordt ech
ter meer dan teniet gedaan
door herziening van een aan
tal belastingvoordelen die
president Reagan ruim vier
jaar geleden bij zijn intrede
in het Witte Huis ten behoeve
van ondernemers afkondig
de. Met name de toegestane
'versnelde afschrijving van
gebouwen, installaties en
machines' maakte in combi
natie met verregaande inves
teringsaftrek en andere gun
sten dat de meeste Ameri
kaanse bedrijven nauwelijks
en vaak zelfs helemaal geen
vennootschapsbelasting be
hoefden te betalen.
(Dankzij een speciale rege
ling hebben vooral de olie- en
gasmaatschappijen in de VS
extreem geprofiteerd van
versnelde afschrijvingsmo
gelijkheden. In Reagans
nieuwe taksplan is een her
ziening van het regiem voor
deze sector nog niet uitge
werkt)
Reagans belastingplan is
een gematigde - en toch weer
iets ingewikkelder - versie
van het voorstel waar zijn
toenmalige minister van Fi
nanciën Donald Regan (nu
stafchef in het Witte Huis)
mee kwam. Druk van allerlei
belangengroepen heeft er
voor gezorgd dat in de huidi
ge lezing meer aan met name
ondernemers en beleggers te
gemoet is gekomen. Zo is de
oorspronkelijk volledige af
schaffing van de rente-af
trek van het tweede huis ver
vangen door een 'beperkte
aftrek' en is de belasting op
„kapitaalgroei dankzij waar
devermeerdering van aande
len en ongebruikte grond"
verlaagd van de huidige 20
naar 17,5 procent. Sceptici
menen overigens dat een
simpeler belastingstelsel bin
nen korte tijd toch weer zal
worden uitgebreid met aller
lei correcties op 'grofheden'
totdat er opnieuw een zeer
gecompliceerd geheel ont
staat. Een van de nog onbe
kende details is bij voorbeeld
of er in Reagans definitieve
voorstel een voorziening
komt tegen inkomensterug
val voor degenen die bij een
geringe inkomensstijging de
grote sprong naar het hogere
tarief moeten maken.
Hoe dat ook weze, presi
dent Reagan denkt dat zijn
voorstellen bij de grote meer
derheid van de bevolking
uitstekend zullen vallen. Im
mers, de lagere inkomens
gaan er het meest op vooruit
en bij de middeninkomens is
de afkeer van het huidige in-
gewikkelde belastingformu
lier groot. Sommigen in Rea
gans Republikeinse Partij,
zoals Witte Huis-staflid Pa
trick Buchanan, achten de
aantrekkingskracht van de
fiscale versimpeling op de
kiezers zo groot dat „de Re
publikeinen zich hiermee
voor de komende tientallen
jaren van een politiek meer
derheid verzekeren".
Die gedachte - al is hoop er
de vader van- verklaart
voor een deel de gematigd
heid van het verzet van de
ondernemerswereld tegen de
lastenverzwaringen voor het
bedrijfsleven. Ondernemers
kennen de grote behoefte on
der het publiek aan vereen
voudiging, en laten die ope
ratie liever over aan Repu
blikeinen dan aan de meer
sociaal-democratisch geo
riënteerde Democraten. Bo
vendien is de verlaging van
de maximale inkomenshef
fing tot 35 procent een moei
lijk weerstaanbare lokker
voor de individuele onderne
mer.
Verder is er in het be
drijfsleven het inzicht dat
men onder Reagan wel een
zeer verregaande lastenver
lichting heeft genoten en dit
sedert het economisch herstel
twee jaar geleden intrad, eed
zekere normalisering niet
kon uitblijven. Waarnemers
in de VS trekken een verge
lijking met het Amerikaans
defensiebudget, dat geduren
de de eerste vier Reagan-ja-
ren dermate is opgevoerd
dat de bevriezing waartoe nu,
is besloten, zonder veel pro
test van 'havikken' wordt ge
slikt.
Intussen verbijten de De
mocraten zich. De partij is
zelf al jarenlang een fiscaal
vereenvoudigingsplan aart
het uitwerken, dat grote ge
lijkenis vertoont met dat van
de president. Maar in plaats
van bij de laatste verkiezin
gen 'vereenvoudiging' te be
loven, bepleitte presidents
kandidaat Mondale 'verho
ging' van belastingen. Met
funeste gevolgen voor diens
stembusresultaat.
Thans ziet het ernaar uit
dat Reagans plan nog ge
makkelijker aangenomen
kan worden in het Huis van
Afgevaardigden (Tweede
Kamer), waarin de Democra
ten in de meerderheid zijn.
dan in de door de Republikei
nen gecontroleerde senaat.
Hetgeen niet wil zeggen
dat binnenkort tevens een
verhoging van het algemene
belastingenniveau onvermij
delijk kan blijken. Maar wat
de versimpeling betreft gaat
Reagan met de politieke
winst strijken, net nu de De
mocraten dachten dat ze de
president - na die.is politieke
nederlaag inzake Nicaragua
en de rumoerige reis door
Europa (Bitburg) - aan het
klein krijgen waren.
DELFT (ANP) - De chemische i
komende jaren één van de gezc
onze nationale economie blijveg
(actor blijft echter de koers va
dus ir. H.JJ. van der Werf, vo
Vereniging van de Nederlandse
dustrie (V'NCI) dinsdag in Di
presentatie van het jaarversla
drijfstakvereniging.
Van der Werf wees erop dat
de afgelopen tien jaar er geen
was om tot betere economisch
1984 te komen. Dat verblijdend
den gevolgd door nog enkele b<
ren, aldus Van der Werf.
De totale omzet van de chen
tak steeg ten opzichte van 1983
AMERSFOORT (ANP) - De
politie van Amersfoort heeft
proces-verbaal opgemaakt te
gen de vader van Karima
Ouchen, het vijftienjarige Ma
rokkaanse meisje dat op 3 mei
door haar vader naar Marok
ko ontvoerd werd.
De vader wordt bedreiging
ten laste gelegd. Tijdens de
ontvoering dreigde hij zijn
dochter met een mes. De poli
tie heeft hem na verhoor in
middels vrijgelaten. Hij heeft
de bedreiging bekend, aldus de
politie.
Volgens een politiewoord
voerder bleek uit het verhoor
dat de eerder opgegeven reden
van de ontvoering (huwelijk in
Marokko) niet juist was. Vol
gens de woordvoerder wilde
de vader enkele problemen
met de moeder van Karima
overleggen en het meisje on
der het ouderlijk gezag plaat
sen.
(ADVEF
Top-Adviseun
Hetac
een NVA-assi
is altijd c
Door
NVA, Koningir
PREMIER LUBBERS heeft - da
dan duidelijk geworden - heel
lin9 dat zuid-Sri Lanka, volgen
eiland vervolgde Tamils zó veili
vliegtuig kunnen worden gezet.
9'ng voor Vluchtelingenwerk Ni
ln9sorganisaties reageerden w
«3 zaakgelastigde in Colombo i
Kamer opheldering.
Centrale vraag: heeft het ka
proep onder leiding van de am
Wijnaendts, zich in Sri Lanka or
naendts, 'troubleshooter' bij Bi
diplomaat. In zijn huidige funct
waardering van de contacten r
van de staat van beleg en de h
zeer was hij de wegbereider
^et de volksrepubliek China, c
wend na onze hartelijke hande
Uhinese provincie Taiwan, M;
drachten houden geen garantie
baar komt bij dat niet alleen K
vertegenwoordiger op Sri Lanl
'aakt (dat zou, suggereren col Ie
aan een verlate tropenkolder te
fn, on,wikkelingsorganisaties di
[mensief contact onderhouden,
goede gezelschap van de
het
yctcioui ia|J van vjc
vluchtelingen en andere Tamil-
uiiek en het Verenigd Koninkrijk
Het is misschien te vroeg orr
uaarop geënte kabinetsbeleid
Maar Lubbers en zijn regee
,®n beleid waarbij mensenlever
ilrlin nonnen kan wnrrlen