UITBLAZEN Dr. Harry van Mens: Belastingen zijn in de war geraakt net Buitenlandse jongeren in het vacuüm tussen twee culturen Radikale versimpeling belasting VS nva Zorgvuldig Scharrel eieren MAXIMAAL TARIEF VERLAAGD TOT SLECHTS 35 PROCENT 'Chemie gez WERKGE DE STEM.COI WIM KOCK .BE0TEML WOENSDAG 22 ME11985 ACHTERGROND MEER CONTROLE ZAL NIET HELPEN Opbrengst telt Onbaatzuchtig Gezag Liberalisering Rijker Gematigd Lokker WOENSDAG 22 ME11 4' Vader van Karima Ouchen krijgt proces-verbaal Als het om c verzekering c adviseren door kantoor rru IN DE oorlog hadden we kippen. Mijn vader hield ze. Mijn moeder raapte de eieren en ik maakte het hok schoon. Eten deden we er allemaal van. De kippen, allemaal witte, hadden een ren waarin ze naar hartelust hun stofbaden konden nemen. De meeste kippen legden hun eieren binnen, maar eigenwijze personages wilden er ook bui ten in de ren wel eens eentje droppen. Ik beschouwde eieren niet als iets feestelijks. Pas bij de marine merkte ik dat zoveel mensen aan het ei - we spraken toen van telör - een bijzondere betekenis hechtten. Een ei hoorde erbij als er iets te vieren was. Het was de kroon op de zondagse rijsttafel en een trak tatie na een avondje stappen. Een lelörretje piepen was ook een waarig besluit van een va kantiedag aan een van de mari- nestranden op Curasao of Aru ba. Ik at wel mee want ik be vond me nog in de levensfase waarin men altijd honger krijgt zodra men de geur van voedsel opsnuift of iemand anders ziet eten. Maar ik zag er de traktatie niet van in. Elke week moest ik het kip penhok schoonmaken. Zwaar werk was het niet, al was ik nog klein, want mijn vader had on der de stok, waarop de kippen inderdaad slapend hun even wicht wisten te bewaren, een plankier getimmerd waarop de uitwerpselen werden opgevan gen zodat ik ze zonder te buk ken kon opscheppen. Ik weet niet meer hoeveel kippen we hadden, maar na een week lag er weer een aardige koek onder de stok, vrijwel reukloos omdat de bovenste laag was opge droogd. Maar daaronder broei de het van jewelste en dat merkte ik elke zaterdag weer als ik de schep onder de koek stak. Ik haatte die lucht zo erg dat ik er misschien het ei door ben gaan onderwaarderen. Al firobeerde een buurman, die uid en smakelijk smakkend at, waardoor mij het water in de mond liep van trek als ik er toe vallig eens getuige van was hoe hij koffie dronk (in feite slurpte hij zijn koffie even luid als hij smakte, maar het avondbrood- maal heette koffiedrinken)', al probeerde dus deze buurman mij ervan te doordringen dat niets zo goed smaakte als een boterham waarvan je zéker wist dat je hem dubbel en dwars had verdiénd. 't Schop Met het schoonhouden van het kippenhok verdiende ik m'n eieren ook dubbel en dwars, maar ik kan me niet herinneren dat ik ze daardoor lekkerder vond. Het lijkt echter minstens zo waarschijnlijk dat het de ste delingen bij de marine waren die het ei in de jaren '50 een beetje overwaardeerden omdat eieren in de hongerwinter en in de distributiejaren daarna mis schien niet of moeiüjk te krij gen waren geweest voor dege nen die zelf geen kippen beza ten. Ik zei al dat onze kippen al lemaal wit waren en ik weet ook zeker dat ze witte eieren legden. Op de boerderij waar ik toen dikwijls kwam hadden ze witte en bruine kippen door el kaar. Ze hadden geen speciaal hok om in te slapen, maar brachten de nacht door in een schuurachtig houten bijgebouw dat 't schop' werd genoemd. Het was gedeeltelijk gedekt met riet en gedeeltelijk met bruine pannen. De kippen sliepen er op hanebalken, op deburries van een afgedankte kar, op de stang van een roestige fiets en op met spinraggen bedekte ge- reedschapsrekken. Overdag scharrelden ze over het erf en deponeerden hun eieren op plaatsen die alleen de oude boerin, feilloos en zonder een ei te missen, wist te vinden. Controleurs Nu kan het zijn dat onze witte kippen, die hun witte eie ren - op een enkele uitzonde ring na - allemaal legden in comfortabele triplex legbakjes met een bodem van stro, vol gens de strenge normen van de huidige Stichting Scharreleie- rencontrole geen echte scharre leieren produceerden, maar de eieren op de boerderij waren zeker wel scharreleieren, zij het jaren avant la lettre. Toch wa ren daar witte bij. Er moet dus iets ingrijpend veranderd zijn in kippenland nu ik lees dat moderne scharreleieren altijd bruin zijn. Scharrelen witte kip pen niet meer? „Braks zet controleurs op scharreleieren", las ik gisteren. Hoe nu?, dacht ik, niks meer te controleren, dus nu de kippen maar helpen bij het broeden? Nee, het blijkt zo te zijn dat Braks mensen, wier normale bezigheid het is te speuren naar de hormonenspuiters van de vleesbusiness, gaat vrijmaken om de Stichting Scharreleieren- controle te versterken. Het schijnt zo te zijn dat 'tientallen miljoenen' eieren uit legbatte rijen aan de man worden ge bracht als zijnde scharreleieren. Waaraan merk je het verschil? Nergens aan. Je proeft hoog stens verschil tussen een vers ei en een ei dat te lang in het diepvries-circuit heeft vertoefd. Ik heb het pas nog zelf mogen vaststellen toen ik een mandje scharreleieren kreeg aangebo den. Ik was zelfs niet in staat me te verbeelden dat ze anders smaakten dan de verse eieren van de supermarkt, die gega randeerd uit de legbatterij ko men. Principe Scharreleieren eet je dan ook niet vanwege de smaak, maar uit principe. Omdat je te gen de kiponterende toestan den in de overbevolkte legbat terijen bent. Over smaak zou nog te twisten zijn, over princi pes zeker niet. Vandaar dat er een Stichting Scharreleieren- controle bestaat. „Wat doetje vader?" „Die is scharreleierencontro- leur." „Hij controleert of een ei uit een vrije kippekont komt of het produkt is van een neurotische hen uit de legbatterij." „Waaraan ziet'ie het verschil?" „Dat moetje hém vragen." Zo wordt zelfs het kopen en eten van eieren ingewikkeld. Vooral als je ook nog leest dat scharreleieren door de boerin worden schoongemaakt met een vuile doek waardoor er kans bestaat op besmetting door de poreuze eierschaal heen. Niettemin heb ik me zo net m'n uitsmijter met ham en kaas in de cantine goed laten smaken. «Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllf? Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telax 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883. Sportredactie 076-236884. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Breda, Nwe Ginnekenstraat 41076-236326. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Goes, Klokstraat 101100-28030. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementen, bij vooruitbetaling te voldoen: 22,97 per maand; 66,30 per kwartaal of 258,- per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje® 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 RsnkrpIfltiPQ' Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. T5 PAGINA; Door Louis van de Geijn UTRECHT - De belastingwet geving is zo ingewikkeld ge worden dat de mensen de re delijkheid ervan niet meer kunnen inzien. De tweever- dienerswet is een voorbeeld van principeloze wetgeving. De makers ervan moeten niet verbaasd zijn als de mensen eraan trachten te ontkomen. Dr. Harry van Mens (39) be schouwt de Nederlandse fiscale wetten als een net. Als het goed was, zou dat net de goede afmetingen hebben, met perfecte mazen die voorkomen dat er voldoende vangst is zonder dat de zee wordt leegge vist. Eerste opzet van belastinghef fing is immers het binnenhalen van middelen. De doelmatigheid moet daaraan worden afgemeten. Wat is er echter gebeurd? Er zijn politici bij gekomen die allemaal aan dat net hebben staan trekken en er naar eigen inzicht knopen in heb ben gelegd. Met als gevolg dat som mige vissen het geluk hebben door de mazen van het net heen te zwem men terwijl andere juist in een fuik terecht komen die niet voor hen is bestemd. „Uit de politieke hobbydoos zijn talloze bijzondere regelingen te voorschijn gekomen die niet bijdra gen tot een goed geknoopt net", al dus Van Mens. Hij heeft de afgelo pen jaren uitvoerig studie gemaakt van de civiele en fiscale wetgeving. Vorige week promoveerde hij op dat onderzoek cum laude tot doctor in de rechten. „In toenemende mate wordt het rechtvaardigheidsgehalte van wet geving gemeten aan budgettaire maatstaven", luidt één van de stel lingen van dr. Van Mens bij zijn proefschrift. Ofwel: niet de maat schappelijke uitwerking, maar de opbrengst van een belastingmaatre gel geeft de doorslag. Opnieuw voert hij de tweeverdienerswet aan als voorbeeld. Een principeloze wet die onder het mom van emancipatie alleen maar tot verhoging van be lastingdruk leidt Ongewild draagt de wetgever zo bij tot het in stand houden en het groeien van het zwarte circuit. „Ik wil frauderen of het ontgaan van belasting allerminst goed pra ten", aldus Van Mens. „Ik stel alleen vast dat de basis van het systeem van heffingen zo willekeurig is, dat de burger daaraan het recht meent te kunnen ontlenen om dat te doen". „We zijn op weg naar een anti- Utopia. Het enige dat de burger ziet, is dat er steeds minder in zijn loon zakje zit. De enige uitleg die de be lastinginspecteur hem kan geven, is dat de computer zelf zegt dat het nu eenmaal zo is". Meer controle op de naleving van belastingwetten zal niet veel helpen, meent Van Mens. „Net zo min als jo dium en pleisters een patiënt helpen bij wie een ziekelijke uitzaaiing is geconstateerd". Hij vindt wel dat criminele fraude, zoals die bijvoor beeld bij koppelbazen te vinden is, krachtig moet worden bestreden. „Maar voor het overige moet je, al vorens de zweep te gebruiken, eerst maar eens kijken of het paard niet een spijker in zijn voet heeft". Uitgangspunt van Van Mens' stu die was het juridische begrip schen king. Ingewijde als hij is in het no tarieel recht zowel als in het fiscaal recht, kon hij het fenomeen schen king van alle kanten bekijken. 'Hij was en is geboeid door het ver schijnsel, zowel in het recht als in de literatuur, omdat schenking een on baatzuchtige houding veronderstelt, maar in veel gevallen niet meer dan de valse schijn daarvan heeft. Een klassiek voorbeeld van een verraderlijk geschenk is het paard van Troje, waarin de listige Grieken hun krijgers hadden verstopt om Troje binnen te komen. Het is niet zo toevallig dat het woord 'gift' een dubbele betekenis heeft. Beide bete kenissen zijn in de klassieke litera tuur, maar ook later, soms in één geval van toepassing. Zo stierf in 1911 in Hoorn een vrouw die van de giftige taart had gesnoept welke voor haar man was bestemd. Zelfs over de onbaatzuchtigheid van een geschenk zonder zulke boze bedoelingen kun je een boom opzet ten. Het gezegde 'het is beter te ge ven dan te nemen' geeft al aan dat de schenker iets terug krijgt voor zijn goedgevigheid. Gemoedsrust, zelfvoldoening, dankbaarheid. Een geschenk kan ook de trekken hebben van 'de kosten die voor de baat uitgaan'. Dr. Van Mens wijst óp de Marshall-hulp van de Ver enigde Staten na de Tweede We reldoorlog; een humanitaire actie met een hoog economisch nut, ook voor de schenker zelf. De aan Euro pa geschonken koopkracht vloeide terug naar het Amerikaanse be drijfsleven dat zo kon profiteren van de wederopbouw. De moderne ontwikkelingshulp zou ook tot die categorie kunnen worden gerekend. Is het wel een ge schenk als Nederland een ontwik kelingsland helpt bij een irrigatie project onder de voorwaarde dat al le waterpompen door de Nederland se industrie moeten worden gele verd? Van Mens is geen tegenstan der van hulp die ook voor de gevet van nut is. Maar dan moet niet de schijn worden gewekt dat louter en alleen van onbaatzuchtigheid spra ke is. Zijn proefschrift, 'Schenking', be vat een zeer leesbaar hoofdstuk over het fenomeen in de literatuur, maar is overigens vooral bedoeld als handboek voor de notariële en fis cale adviespraktijk. Het is versche nen bij Kluwer. Door Nell Westerlaken DE MAROKKAANSE Karima Ouchen, die za terdag op Schiphol arri veerde na een ontvoe ring door haar vader, heeft geluk gehad. Door acties van haar school, klasgenoten en twee VVD-Kamerleden kon zij, mét haar vader te rugkeren naar Neder land. Ondanks de goede afloop van het ontvoe ringsdrama is Karima een van de talloze jonge ren van buitenlandse af komst die het slachtoffer zijn van de cultuurkloof tussen Nederland en het geboorteland van hun ouders. Jarenlang is de eerste ge neratie buitenlandse werk nemers in Nederland een ge neratie van 'gastarbeiders' geweest. Ze waren te gast in Nederland; zo voelden ze dat zelf, zo werden ze gezien door de Nederlandse samenleving. In dat licht is het niet ver wonderlijk dat een weder-, zijds begrip voor eikaars cul tuur slechts langzaam tot stand komt. Om maar niet te spreken van discriminatie. Inmiddels is er al lang geen sprake meer van gastarbei ders. De arbeiders uit de me diterrane landen zijn een niet weg te denken bevolkings groep in Nederland. Zo ook hun kinderen. Er worden dan ook terecht faciliteiten geschapen voor deze groepen om hun eigen geloof en cultuur te kunnen bewaren. In de Nederlandse samenleving groeit, soms te gen wil en dank, de kennis van de culturele en godsdien stige (islamitische) gebruiken van de voormalige gastarbei ders. Werkgevers dienen er rekening mee houden dat hun Marokkaanse en Turkse werknemers een vasten maand houden. Die maand, de Ramadan, is deze week begonnen. De islamieten zien gedurende de vastenperiode af van eten, drinken, sexuele contacten en roken tussen zonsopkomst en zonsonder gang. Voor de buitenlandse jon geren, of liever: de jongeren van buitenlandse afkomst, zijn de islamitische gebrui ken en culturele gewoonten niet altijd even aanvaard baar. Op school en in hun vriendenkring komen de jon geren in aanraking met de vrijere, Nederlandse opvat tingen over kleding, gedrag, sexualiteit en de positie van mannen en vrouwen. In Ne derlandse ogen worden met. name meisjes en vrouwen in het traditionele, islamitische gezin onderdrukt. De patriarchale structuren uit het geboorteland (die ove rigens niet overal even sterk zijn) kunnen in Nederland problemen opleveren. Een Turkse jongen formuleerde het zo: „Ik kan mij als man aan het gezag van mijn vader onttrekken maar mijn zussen kunnen dat niet." Meisjes, maar ook jongens, komen daardoor soms voor de keus te staan tussen de aanpassing aan de vaderlijke gezags structuren, waardoor hen veel beperkingen worden op gelegd, en de definitieve breuk met het ouderlijk huis. De problemen lijken voor meisjes groter dan voor jon gens. Ze mogen zich niet al té westers kleden, mogen niet naar de disco met hun vrien dinnen en als een jongen toe naderingspogingen onder neemt wordt het meisje er thuis op aangekeken. Toch komen er meer jon gens in aanraking met de hulpverlening dan meisjes. Jongens hebben net zo goed te maken met het strenge ge zag en weten doorgaans ge makkelijker de weg te vin den naar de hulpverlening. Ook dit vloeit gedeeltelijk voort uit het feit dat ze meer vrijheden hebben dan hun zusters en daardoor beter thuis zijn in de Nederlandse maatschappij. De laatste ja ren is er echter een zichtbare toename van het aantal meisjes dat er alleen niet meer uitkomt en andere toe- vluchtswegen zoekt. Karima Ouchen is daar één van. Buitenlandse kinderen van de tweede generatie. Door allerlei problemen missen ze de aansluitng bij de Nederlandse maatschappij. (".1X1451, - foto de stem /johan van gurp Zij liep weg van huis na lange tijd door haar vader geslagen te zijn. Het weglo pen van zijn oudste dochter werd door vader Ouchen be schouwd als een aantasting van zijn vaderlijke eer en ge zag. Ouchen is afkomstig uit het Riff-gebergte in Marok ko, waar de tradities lang be waard zijn gebleven, niet al leen de wetten van de Islam maar ook de oude Berber-ge woonten. Onder de mediter rane arbeiders in Nederland is dan ook een onderscheid tussen degenen die van het platteland afkomstig zijn en de stedelingen. De laatsten zijn minder streng in de leer. Beide groepen hebben ech ter gemeen dat ze de ontwik kelingen in hun geboorteland niet altijd op de voet kunnen volgen. Ook in mediterrane landen is sprake van een ze kere liberalisering die echter niet altijd doordringt tot de buitenlanders in Nederland. In het geval van Karima, die van haar vader hoorde dat ze zou worden uitgehuwelijkt, was er bijvoorbeeld sprake van dat ook in Marokko de handtekening van man én vrouw nodig zijn voor de gel digheid van de trouw-acte. Het ouderlijk gezag is niet de enige oorzaak die ten grondslag ligt aan de proble men van de tweede generatie buitenlandse jongeren. De jongeren kunnen op school in een achterstandsituatie ra ken omdat zij de Nederlandse taal niet voldoende beheer sen of de samenleving niet kennen. Dat verlaagt hun kansen. Daarnaast wordt er gediscrimineerd. Door dat al les missen buitenlandse jon geren de aansluiting bij de Nederlandse maatschappij. Het vacuüm tussen thuis en de samenleving, waar een deel van de jongeren in te recht komt, zal waarschijn lijk pas in volgende genera ties verdwijnen. Tot die tijd blijft de discrepantie bestaan tussen enerzijds het behoud van godsdienst en cultuur, waartoe de buitenlanders te recht in staat worden gesteld, en anderzijds het feit dat en kele elementen van die cul tuur strijdig zijn met Wes terse normen. De positie van vrouwen en meisjes is daar van een schrijnend voor beeld. Van onze correspondent Mare De Koninck WASHINGTON - Presi dent Reagan zal op 28 mei in een speciale tele visieboodschap een radi- kale vereenvoudiging aankondigen van het belastingstelsel in de Verenigde Staten. De meest ingrijpende ver andering die de presi dent wil doorvoeren is de invoering van slechts drie fiscale inko mensklassen met drie verschillende tarieven. Het maximum percentage dat Amerikanen aan inkom stenbelasting zouden moeten gaan betalen zou niet meer dan 35 procent gaan bedra gen. Het nieuwe tax-plan moet nog door het Congres, dat er mogelijk in oktober aanstaande over zal beslis sen. Reagan en zijn Republi keinse Partij hopen met dit populaire thema 'tax-simpli- ficatie' hun aanhang onder de bevolking ten koste van de Democratische Partij nog te versterken. De belastinghervorming raakt behalve privé-perso- nen ook het bedrijfsleven. Over het algemeen geldt dat individuen minder en bedrij ven meer van hun inkomen c.q. winst aan de rijksover heid moeten gaan afdragen. De totale operatie zou 'bud gettair neutraal' blijven, dus niet meer of minder geld in de schatkist brengen. Thans kent de inkomsten belasting in de VS twaalf schijven, met heffingsper centages uiteenlopend van 11 tot ten hoogste 50 procent. In de beoogde nieuwe toestand betaalt men over een belast baar inkomen tot 30.000 dol lar 15 procent aan de fiscus. Inkomens tussen 30.000 en 70.000 dollar betalen 25 pro cent en wie 70.000 of meer be lastbare dollars per jaar bin nenkrijgt betaal 35 procent en nooit meer dan dat. Per soonlijke individuele rijk dom zal in Amerika dus nog aanmerkelijik kunnen toene men. Een en ander heeft in de huidige inkomenssituatie in de VS tot gevolg dat bijna de helft van de Amerikanen 15 en bijna de helft 25 procent belasting gaat betalen. Voor de overgrote meerderheid van de bevolking betekent dat een verlichting. Boven dien wordt de belastingvrije voet opgetrokken van de hui dige 1000 dollar per afhanke lijk gezinslid tot 1500 dollar, terwijl het de bedoeling is dat bedrag in de komende ja ren te laten oplopen tot 2000 dollar. Deze voorziening komt in belangrijke mate de armsten ten goede. Voor midden- en hogere inkomens wordt veel van het voordeel van het lagere tarief tenietgedaan door de voor ziene afschaffing resp. be perking van een groot aantal aftrekmogelijkheden. Alleen de aftrekbaarheid van hypo theekrente op het eerste huis en van liefdadigheid blijven onaangetast. Het meest in grijpend is de afschaffing van de aftrekbaarheid van betaalde gemeente- en deel- staattax, van het door de fe derale overheid (rijk) te be lasten inkomen. Verder wor den veel kosten van verwer ving verminderd aftrekbaar. Wat de bedrijven betreft, die zien de maximale ven nootschapsbelasting van thans 46 procent, verlaagd tot 33 procent (met een nog lager tarief voor kleinere bedrijf jes). Dat voordeel wordt ech ter meer dan teniet gedaan door herziening van een aan tal belastingvoordelen die president Reagan ruim vier jaar geleden bij zijn intrede in het Witte Huis ten behoeve van ondernemers afkondig de. Met name de toegestane 'versnelde afschrijving van gebouwen, installaties en machines' maakte in combi natie met verregaande inves teringsaftrek en andere gun sten dat de meeste Ameri kaanse bedrijven nauwelijks en vaak zelfs helemaal geen vennootschapsbelasting be hoefden te betalen. (Dankzij een speciale rege ling hebben vooral de olie- en gasmaatschappijen in de VS extreem geprofiteerd van versnelde afschrijvingsmo gelijkheden. In Reagans nieuwe taksplan is een her ziening van het regiem voor deze sector nog niet uitge werkt) Reagans belastingplan is een gematigde - en toch weer iets ingewikkelder - versie van het voorstel waar zijn toenmalige minister van Fi nanciën Donald Regan (nu stafchef in het Witte Huis) mee kwam. Druk van allerlei belangengroepen heeft er voor gezorgd dat in de huidi ge lezing meer aan met name ondernemers en beleggers te gemoet is gekomen. Zo is de oorspronkelijk volledige af schaffing van de rente-af trek van het tweede huis ver vangen door een 'beperkte aftrek' en is de belasting op „kapitaalgroei dankzij waar devermeerdering van aande len en ongebruikte grond" verlaagd van de huidige 20 naar 17,5 procent. Sceptici menen overigens dat een simpeler belastingstelsel bin nen korte tijd toch weer zal worden uitgebreid met aller lei correcties op 'grofheden' totdat er opnieuw een zeer gecompliceerd geheel ont staat. Een van de nog onbe kende details is bij voorbeeld of er in Reagans definitieve voorstel een voorziening komt tegen inkomensterug val voor degenen die bij een geringe inkomensstijging de grote sprong naar het hogere tarief moeten maken. Hoe dat ook weze, presi dent Reagan denkt dat zijn voorstellen bij de grote meer derheid van de bevolking uitstekend zullen vallen. Im mers, de lagere inkomens gaan er het meest op vooruit en bij de middeninkomens is de afkeer van het huidige in- gewikkelde belastingformu lier groot. Sommigen in Rea gans Republikeinse Partij, zoals Witte Huis-staflid Pa trick Buchanan, achten de aantrekkingskracht van de fiscale versimpeling op de kiezers zo groot dat „de Re publikeinen zich hiermee voor de komende tientallen jaren van een politiek meer derheid verzekeren". Die gedachte - al is hoop er de vader van- verklaart voor een deel de gematigd heid van het verzet van de ondernemerswereld tegen de lastenverzwaringen voor het bedrijfsleven. Ondernemers kennen de grote behoefte on der het publiek aan vereen voudiging, en laten die ope ratie liever over aan Repu blikeinen dan aan de meer sociaal-democratisch geo riënteerde Democraten. Bo vendien is de verlaging van de maximale inkomenshef fing tot 35 procent een moei lijk weerstaanbare lokker voor de individuele onderne mer. Verder is er in het be drijfsleven het inzicht dat men onder Reagan wel een zeer verregaande lastenver lichting heeft genoten en dit sedert het economisch herstel twee jaar geleden intrad, eed zekere normalisering niet kon uitblijven. Waarnemers in de VS trekken een verge lijking met het Amerikaans defensiebudget, dat geduren de de eerste vier Reagan-ja- ren dermate is opgevoerd dat de bevriezing waartoe nu, is besloten, zonder veel pro test van 'havikken' wordt ge slikt. Intussen verbijten de De mocraten zich. De partij is zelf al jarenlang een fiscaal vereenvoudigingsplan aart het uitwerken, dat grote ge lijkenis vertoont met dat van de president. Maar in plaats van bij de laatste verkiezin gen 'vereenvoudiging' te be loven, bepleitte presidents kandidaat Mondale 'verho ging' van belastingen. Met funeste gevolgen voor diens stembusresultaat. Thans ziet het ernaar uit dat Reagans plan nog ge makkelijker aangenomen kan worden in het Huis van Afgevaardigden (Tweede Kamer), waarin de Democra ten in de meerderheid zijn. dan in de door de Republikei nen gecontroleerde senaat. Hetgeen niet wil zeggen dat binnenkort tevens een verhoging van het algemene belastingenniveau onvermij delijk kan blijken. Maar wat de versimpeling betreft gaat Reagan met de politieke winst strijken, net nu de De mocraten dachten dat ze de president - na die.is politieke nederlaag inzake Nicaragua en de rumoerige reis door Europa (Bitburg) - aan het klein krijgen waren. DELFT (ANP) - De chemische i komende jaren één van de gezc onze nationale economie blijveg (actor blijft echter de koers va dus ir. H.JJ. van der Werf, vo Vereniging van de Nederlandse dustrie (V'NCI) dinsdag in Di presentatie van het jaarversla drijfstakvereniging. Van der Werf wees erop dat de afgelopen tien jaar er geen was om tot betere economisch 1984 te komen. Dat verblijdend den gevolgd door nog enkele b< ren, aldus Van der Werf. De totale omzet van de chen tak steeg ten opzichte van 1983 AMERSFOORT (ANP) - De politie van Amersfoort heeft proces-verbaal opgemaakt te gen de vader van Karima Ouchen, het vijftienjarige Ma rokkaanse meisje dat op 3 mei door haar vader naar Marok ko ontvoerd werd. De vader wordt bedreiging ten laste gelegd. Tijdens de ontvoering dreigde hij zijn dochter met een mes. De poli tie heeft hem na verhoor in middels vrijgelaten. Hij heeft de bedreiging bekend, aldus de politie. Volgens een politiewoord voerder bleek uit het verhoor dat de eerder opgegeven reden van de ontvoering (huwelijk in Marokko) niet juist was. Vol gens de woordvoerder wilde de vader enkele problemen met de moeder van Karima overleggen en het meisje on der het ouderlijk gezag plaat sen. (ADVEF Top-Adviseun Hetac een NVA-assi is altijd c Door NVA, Koningir PREMIER LUBBERS heeft - da dan duidelijk geworden - heel lin9 dat zuid-Sri Lanka, volgen eiland vervolgde Tamils zó veili vliegtuig kunnen worden gezet. 9'ng voor Vluchtelingenwerk Ni ln9sorganisaties reageerden w «3 zaakgelastigde in Colombo i Kamer opheldering. Centrale vraag: heeft het ka proep onder leiding van de am Wijnaendts, zich in Sri Lanka or naendts, 'troubleshooter' bij Bi diplomaat. In zijn huidige funct waardering van de contacten r van de staat van beleg en de h zeer was hij de wegbereider ^et de volksrepubliek China, c wend na onze hartelijke hande Uhinese provincie Taiwan, M; drachten houden geen garantie baar komt bij dat niet alleen K vertegenwoordiger op Sri Lanl 'aakt (dat zou, suggereren col Ie aan een verlate tropenkolder te fn, on,wikkelingsorganisaties di [mensief contact onderhouden, goede gezelschap van de het yctcioui ia|J van vjc vluchtelingen en andere Tamil- uiiek en het Verenigd Koninkrijk Het is misschien te vroeg orr uaarop geënte kabinetsbeleid Maar Lubbers en zijn regee ,®n beleid waarbij mensenlever ilrlin nonnen kan wnrrlen

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 2