even. UITBLAZEN IvabiiH Nationale ec Verre eilanden m ÏJMEEGS J WIMKOCK zaterdag 18 me11985 ACHTERGROND zaterdag Degelijk Bisschoppen 18 me1191 VOORTAAN L IJMEGEN - Baarmoe maal verdwijnen, wa aanvankelijk om de d 'ijf jaar - blijft bestaan Na bijna negen jaar roefregio Nijmegen is er evallen sprake van een v< erhalskanker. Het onderz< ren tussen de 35 en 54 jaar. Uit een eind deze maand irschij nende verantwoor- ng van de Nijmeegse patho- og-anatoom prof. dr. G.P. ooijs en de sociaal-genees- jndige mevrouw Y. van der raaf onder de titel 'Scree- dagen heeft hij goed geluis- ngsonderzoek op baarmoe- terd. Maar de laatste dagen erhalskanker' blijkt dat het heeft hij flink uitgehaald Over het gezin, huwelijk a sexualiteit. Die laatste van zijn bezoek vond ik een zwarte dag. Die eucharistie viering op Beek heeft mij niets gedaan. Protest taatssecretaris rouwenurine voor 2 destemcoi Maanden geleden dook, tweemaal kort achter elkaar, de naam van het eiland Tristan da Cunha op in mijn lektuur. Omdat ik nogal gefascineerd ben door verre eilanden in rui ge zeeën, was dat voor mij aanleiding dit eiland in kort be stek te beschrijven. Het feit dat ik er nooit was geweest weer hield me daar niet van. Als Ne derlandse journalisten niet mochten schrijven over de gang van zaken in oorden waar ze nooit een voet hebben gezet dan zouden de buitenlandpagi na's grotendeels wit blijven. Wat dat betreft hebben Britse journalisten betere kansen, dankzij de langzamerhand hoogst merkwaardig wordende koloniale erfenis van het Impe rium. Tristan da Cunha is Brits, maar het ligt ver in het zuiden van de gigantische watermas sa's van de Atlantische Oceaan, 3000 mijl ten westen van Kaap de Goede Hoop. Omdat dit wat ver is van Londen, houdt de gouverneur van Sint Helena een oogje op de gang van zaken op Tristan, waar 250 Britse on derdanen zitten samengedromd op een niet onvruchtbaar pla- teautje tegen de helling van de 2000 meter hoge vulkaan, die in feite het hele eiland vormt. Nu ligt St.-Helena óók een dikke 3000 mijl van Tristan da Cunha. Bovendien is er op Tristan geen vliegveld en heli copters die zo'n afstand kun nen overbruggen bestaan nog niet. De gouverneur komt dus zelden op Tristan. Wil hij er heen dan moet hij daarvoor een onveranderlijk ruw verlopende zeereis maken want Tristan ligt op de drempel van de Roaring Forties, het beruchte stormge- bied rond de veertigste breedte graad 7Wv/anr-spelers moeten dit onthouden!). Met andere woorden; er moeten belangrij ke redenen zijn voor de gouver neur om zee te kiezen en koers te zetten naar Tristan. Eilandraad De tweede reden voor de komst van de gezagsdrager lag meer direct in de bestuurlijke sfeer. Op het eiland wordt de dienst uitgemaakt door de de mocratisch gekozen eilandraad, bestaande uit vierentwintig mannen. (Voor zaken die speci fiek vrouwen aangaan, is er ook een vrouwenraad aan wier be slissingen die van de mannen wel niet Ooostindisch doof voorbij zal durven gaan.) Voor zitter van de eilandraad is de administrateur. Welnu, deze ge zagsdrager, indirect de verte genwoordiger van de verre ko ningin, was onlangs overleden en er moest een nieuwe worden gekozen en geïnstalleerd. Dit laatste moest natuurlijk door de gouverneur van Sint Helena (die overigens behalve de eilan dengroep Tristan da Cunha ook het eenzame eiland Ascen sion onder zijn hoede heeft!) worden gedaan. Simon Winchester vertelde dat de administrateur tevens de politie-autoriteit is op het eiland, maar - zo zei hij erbij - „in die funktie heeft de man niet veel te doen. Tristan da Cunha kent geen misdaad, zelfs geen kleine criminaliteit." On beschrijflijk hard en saai moet het leven zijn op Tristan da Cunha en toch zou ik er best eens willen gaan kijken. Toerisme Ik heb in mijn leven al heel wat eilanden bezocht en daar waren heel exotische bij. Als ik de namen opschrijf, krijg ik een aardig rijtje vind ik zelf en dan blijk ik niks te mopperen te hebben. En toch: op de Buiten- Hebriden na zijn ze niet het soort eilanden dat het meest tot mijn verbeelding spreekt. Dat zijn namelijk eilanden als Tris tan da Cunha, op de rand van de bevaarbare wateren. De eilanden van het noorden als Spitsbergen, Nova Zembla, Be reneiland, maar ook de Shet land eilanden, de Orkaden en de Far Oer. IJsland natuurlijk en helemaal aan de andere kant, in het verre zuiden van de Atlantische Oceaan, de Falk land Eilanden van vóór de Brits-Argentinse oorlog en het geheimzinnige Bouvet'dat zee vaarders zelfs met moderne na vigatiemiddelen soms niet kun nen vinden door de mist en de onmetelijke ruimte waarin het eiland dan schuilt. Maar wat heet vandaag de dag nog afgelegen? Naar Spits bergen kun je met het toeristen schip Plancius, cruiseschepen wagen zich tot onder de glet- schers van Alaska aan de Be ring Zee. Jaren heb ik er over gedacht om eens per veerboot van Schotland naar de Far Oer en vandaar naar IJsland te va ren. Dat leek me wel avontuur lijk tot ik in de krant las dat er een soort cruise Denemar- ken-Shetlands-Far Oer-IJs- land v.v. bestaèt. Kun je eigen lijk nog wel ergens heen zonder in aanraking te komen met het georganiseerde toerisme. Nou ja, behalve naar Tristan da Cunha dus? Radioverslag Dit voorjaar had hij zulke redenen en de journalist Simon Winchester, die naam maakte met zijn reportages over de kor te oorlog op de Falkland Eilan den in 1983, reisde met hem mee. Dat bedoelde ik met de betere kansen voor Britse jour nalisten om naar de meest on waarschijnlijke uithoeken van de wereld te kunnen reizen. Toevallig ving ik het radio verslag op dat Winchester gaf voor de BBC Worldservice. Si mon was één en al enthousias me want de bij de aankomst van het schip samengestroomde eilanders lieten er geen misver stand over bestaan dat ze zich British voelden en ik kan me voorstellen dat zoiets, aan de andere kant van de wereld in een eindeloze oceaan, duizen den mijlen verwijderd van an der menselijk leven, laat staan beschaving, het Britse hart nog altijd goed doet. Op Tristan da Cunha hielden ze zelfs de Britse voetbalcompetitie bij, vertelde Winchester en er waren vol doende Union Jacks op het eiland voorradig om de gouver neur in een passend decorum te kunnen ontvangen. Het schip waarmee de be stuurder was gekomen had ook twee Landrovers aan boord, de eerste auto's die het eiland ooit had gekend en tevens één van de twee belangrijkste redenen voor de komst van de gouver- neur: hij moest op 'fristan een verkeersreglement afkondigen en een kentekenregistratie invoeren. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiniü Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie; drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. "2? 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883. Sportredactie® 076-236884. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41076-236326. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Goes, Klokstraat 101100-28030. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementen, bij vooruitbetaling te voldoen: J 22,97 per maand; 66,30 per kwartaal of j 258,- per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17,00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20,30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Rqnlfrolstioc' Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. DE MAN die deze week het nieuws domineerde, was de vandaag 65 jaar wordende paus Johannes Paulus 2. De vrouw die opeens in de spotlights kwam te staan was Hedwig Wasser Als lid van de Nederlandse Missieraad mocht ze de paus toespreken. Ze hield zich niet aan de officiële tekst. Ze voegde er een kritische hartekreet aan toe. „Gaan we op een geloofwaardige manier om met de be vrijdende boodschap van het evangelie, als er met een opgestoken vinger gepredikt wordt in plaats van met een toegestoken hand? Als er geen ruimte is, maar uitsluiting wordt aangezegd aan ongehuwd samenwonenden, ge- scheidenen, homosexuelen, gehuwde priesters en vrou wen? Gaan we op een geloofwaardige manier om met het her derschap in Christus, als bisschoppen bóven ons in plaats van midden ons op weg zijn? De kerkelijke ontwikkelingen van de laatste tijd hebben velen van ons gedwongen uit kritische trouw en christelijke gehoorzaamheid de kerk ongehoorzaam te zijn. Maar wij zijn allen de kerk." Op zichzelf weinig schokkende woorden. Maar het werd een 'incident' omdat de bisschoppen geen kritiek wilde horen tijdens het bezoek van de paus. Helemaal niet van een vrouw. Daarom stond Hedwig Wasser opeens in het nieuws. Was ze de held van de mensen voor wie ze een T5 PAGINA pleidooi gehouden had. Wie is de vrouw die de paus de les wilde lezen? Hedwig Wasser (45) is een huisvrouw uit het Drentse Pei. ze, tien kilometer ten zuiden van de stad Groningen. Ge trouwd. Moeder van drie kinderen. Actief in de katholieke kerk. Lid van de Missieraad. Hedwig Wasser voelt zich progressief katholiek. Ze gaai ter kerke in een kleine oecumenische gemeenschap in Peize. Ze voedt haar kinderen op met de christelijke waar den. Tijdens de vasten leeft ze nog echt sober. Ze is lit van Vrouwen voor Vrede. Het woord aan Hedwig Wasser. Een gezicht van de ande re kerk. Door Mick Salet „HEDWIG Wasser. Het is een naam die precies bij mij past. Hedwig was een Silezische hertogin. Een heilige. Het bete kent de strijdlustige. En Wasser. Dat is water. Daar zit beweging in. Dat klopt ook. Ik hou niet van stilstand. Hed wig Wasser. Dat bén ik. Vroeger noemden ze me Hetty. Toen ik in de derde klas van de lagere school zat, vond ik een doopprentje met mijn namen Hedwig Maria Margaretha. Daar ben ik mee naar mijn meester gegaan en heb gezegd dat ik voortaan dan ook Hedwig genoemd wilde worden. Daar heeft hij zich consequent aan gehou den. De anderen ook. Na mijn huwelijk liet ik me Hedwig van Leijen noe men. De achternaam van mijn man. Dat ik opeens zijn achternaam moest gebrui ken, vond ik wel erg. Maar je deed het. Het was zo vanzelf sprekend. Ik deed alles wat hoorde. Trouwen. Kinderen krijgen. De naam van je man gebruiken. Alles volgens de regels. Drie, vier jaar geleden ben ik mijn meisjesnaam weer gaan gebruiken. Ik werd me toen bewust van mijn eigen identiteit. Sindsdien heet ik weer Hedwig Wasser. Dat al leen de naam van mijn man nog in het telefoonboek staat, is een foutje van de PTT. Ik heb allang opgegeven dat ik er ook met mijn eigen naam in wil staan. Nee, ik ben niet opeens een felle feministe geworden. Nog niet. Ik denk ook niet dat ik het zal worden. Dat komt waarschijnlijk omdat ik in een prima situatie zit. Als ik een man had die overal tegen was, die me geen ruimte gaf, dan was ik misschien nu ook wel een felle feministe. Maar ik hoef dat niet te zijn. Ook niet het tegendeel. Ik sta zo'n beetje in het midden van de vrouwenbeweging. De vrouwenstrijd is voor mij het breekpunt geweest. Niet de 'ontwikkelingen in de kerk. Door de vrouwenbewe ging ben ik me bewust ge worden van mijn eigen iden titeit. Dat is zo'n vijf jaar ge leden. Ik ben nu vijfenveer tig. Ik vind dat ik tot mijn veertigste dood ben geweest. Ik kom uit een degelijk ka tholiek gezin. Niet streng. Wel degelijk. Als ik terug kijk, kan ik zeggen dat ik een prima jeugd heb gehad. Een middle class milieu. Zeven kinderen. Mijn broers gingen naar kostschool in Limburg. Naast ons huis was een open bare HBS. Maar wij moesten naar katholieke scholen. Ik ging naar een middelba re school in Doetinchem. Iedere dag met de trein op en neer vanuit Winterswijk. Ik heb daar nooit spijt van ge had. Geen rancune. Ik ben juist reuze blij dat ik op een katholieke school ben ge weest. Niet alleen vanwege de godsdienstlessen. Vooral de sfeer. De christelijke waarden die ik uit mijn op voeding heb overgehouden, waardeer ik nog steeds posi tief. Negatief vind ik dat we als vrouwen toen onderdrukt werden. Je werd dom gehou den. Mijn ouders hebben de regels van de kerk altijd strikt opgevolgd. Dat is geen verwijt. Ze waren ook kinde ren van hun tijd. Maar toen ik veertig was, drong het pas tot mij door. Ik was woedend. Ik voelde me het slachtoffer van een kerk. Je werd in een rol gedrukt. Er werd je niet geleerd om zelf te denken. Ik deed alles zoals het hoorde. Wel ging ik naar de sociale academie. Maat schappelijk werk. Daarna ben ik gaan werken in de zwakzinnigenzorg. Daar leerde ik mijn man kennen. We trouwden. Kregen drie kinderen. Ik gaf mijn baan op om de kinderen op te voe den. Daar heb ik nu spijt van. Maar toen was het allemaal vanzelfsprekend. De man maakte carrière. De vrouw was voorwaardescheppend. Op mijn veertigste kwam ik in opstand. Misschien wel de midlife crisis of hoe ze dat ook mogen noemen. Mis schien ook wel omdat de kin deren ouder werden en vra gen gingen stellen. Waarom hoort dat zo? Ze waren veel kritischer dan ik. Toevallig was dat ook net de tijd dat ik begonnen was met een cursus aan de pasto rale school. Dat was een op leiding van twee jaar met wekelijks een avond les. Bij bel, pastorale vorming, theo- De vrouw die de paus de les las Hedwig Wasser: ...ik ben niet opeens een felle feministe geworden.... logie enzo. Ik had er altijd al behoefte aan gehad me daar meer in te verdiepen. Ik was al heel lang bezig in het parochie-werk. Daar ging ik steeds verder in. Ik kwam hier in de diocesane raad. Een raad van leken die de bisschop advies geven. Je kwam weinig vrouwen tegen. Een of twee in een collega van vijftien. Ik deed dan ont zettend mijn best om me aan te passen in die mannenwe reld. Om die mannentaal ook te spreken. Ik dacht dat die mannen het allemaal beter wisten. Ik luisterde goed. Daardoor heb ik overigens heel wat van ze geleerd. Maar op een gegeven mo ment dacht ik: waar ben ik mee bezig. Er werd een ver gadering gehouden over de positie van de vrouw in de kerk. Dat was naar aanlei ding van dat boek Openba ring door Ervaring. Daar zouden we het in de raad over hebben. Maar toen bleek dat die heren daar van toeten noch blazen wisten. Ik weet niet of ik ze dat kwalijk moet nemen. Maar ik vond het af schuwelijk. Ik voelde me daar niet meer thuis. Ik ben toen opgestapt. Ik was erg bezig met de vrouwenstrijd. Nee. Dat is zo'n groot woord. Maar emancipatie dat is weer te weinig zeggend. Maar goed. Ik dacht: waarom heb ik me altijd aangepast? Stukje bij beetje begon ik te verande ren. Ik kreeg een eigen in breng. Nam een eigen positie in. Dat riep natuurlijk oppo sitie op. Wat ben jij veran derd, zeiden de mensen dan. Dat vond ik het mooiste com pliment dat ik kon krijgen. Dat betekende dat ik niet stilstond. Door het feminisme begon dat me allemaal duidelijk te worden. Eerst was ik woe dend. Ik ging me vreselijk af zetten tegen het mandom. Niet tegen individuele man nen, maar tegen het man- dom. Wat hebben ze ons toch onderdrukt. Ik was daar vre selijk mee bezig. Maar je kan niet in woede blijven steken. Je moet er met creativiteit uit zien te komen. Wat min der fel. Ik begon meer belangstel ling te krijgen voor de vre desbeweging. Van mijn lage re schooltijd af was ik al lid geweest van Pax Christi. Maar toen speelde die kern wapentoestand. Ik heb mee gelopen in de demonstratie tegen de plaatsing van kern wapens. Ik stond helemaal achter de IKV-leus. Het werd me ook duidelijk dat de kern- wapenproblematiek alles te maken heeft met ontwikke lingssamenwerking. Toen ik uit de adviesraad stapte had ik gevraagd of ik op ander terrein iets kon doen. Zo kwam ik als verte genwoordigster van het bis dom m Groningen in de Mis sieraad. Dat is vooral be leidswerk. Aan de basis wordt veel gedaan aan be wustwording en aan vor ming in de parochies. Die groepen ondersteunen wij. We helpen ze bij hun actie programma's. Aan een betaald baantje had ik geen behoefte. Het hoeft niet voor het geld. Maar het gaat me ook niet om zo'n carrière. Ik doe liever dit werk. Ik ben er erg bij be trokken. Gestalte geven aan de kerk in de samenleving. Liturgie en catechesatie trekt me niet zo. Ik heb meer be langstelling voor de politieke kant. Ik ben meer iemand van de barricades. Als de be vrijdende boodschap van het evangelie in gedrang komt, kom ik in het geweer. Al maanden voordat ik die rede voor de paus moest hou den, wist ik dat ik het ging zeggen. Ik heb er met bijna niemand over gesproken. Maar ik kreeg de kans en ik moest het dus doen. Je kan toch niet alleen opkomen voor onderdrukten die ver weg zijn. Je moet ook opko men voor de onderdrukten hier. De homofielen. Geschei den mensen. Gehuwde pries ters. Vrouwen. Ik heb hun stem vertolkt, omdat ik de kans kreeg. Het was niet zomaar een incidentje. Het is veel meer. Dat bleek al uit de positieve reacties. Mijn telefoon staat roodgloeiend. Ik kreeg tele grammen van mensen die me steunen. Veel bloemen. De eerste dag kreeg ik al zeven tig brieven. De dag daarop al honderd. Allemaal van men sen die me steunen. Me be danken. Ze hoeven me niet te bedanken. Maar ze vinden het fijn dat ze als groep ge noemd zijn. Dat heeft bevrij dend gewerkt. De negatieve reacties vie len wel mee. Een paar brie ven. Ook anonieme. Dat ik Zijne Heiligheid heb bele digd. Dat ik door de duivel bezeten ben. Dat ik zelf ook wel lesbisch zal zijn. Van de bisschoppen heb ik persoon lijk nog niks gehoord. Wel heb ik reacties in de krant gelezen. Dat het schaamteloos was. Dat ik de sfeer van het bezoek bedor ven zou hebben. Daar heb je het weer. We moeten alle maal braaf en gehoorzaam zijn. Naar de paus en de bis schoppen luisteren. Anders bederf je de sfeer. Maar als het gaat om een onrechtvaar dige zaak dan moét je toch opstaan. Dan moet je je ver zetten. Het is toch krankjo- ....op m'n veertigste kwam ik in opstand... - foto oe stem rum dat we niet mogen opko men voor de onderdrukten. Veel mensen vragen zich ook af waarom de bisschop pen dat niet willen horen. Ik denk dat de bisschoppen Ernst en Muller zeker gevoe lig zijn geweest voor mijn oproep. Ik hoop dat de bis schoppen straks hierover met me willen praten. Niet met mij alleen, maar met al die kritische groepen van katho lieken. Ik hoop dat dat zal ge beuren. Als de bisschoppen doen alsof er niets gebeurd is, dan komt er een verzetskerk. Een ondergrondse kerk. Dat zijn grote woorden. Maar wat er daar zondag gebeurd is na mijn toespraak en wat er op 8 mei gebeurde op de manifestatie van Het Andere Gezicht Van De Kerk, dat krijg je niet meer - foto de stem weg. Als je dat de kop in drukt, komt het er op een an dere plaats weer uit. Ik ge loof heilig in de Heilige Geest. De bisschoppen hebben het zelf opgeroepen. Als ze niet hadden verboden dat de paus tijdens zijn bezoek ook kriti sche geluiden, zoals van Tine Halkes, had mogen horen, was dit nooit een incident ge worden. Het bijzondere is niet wat ik gezegd heb, maar het bijzondere is de situatie waarin ik het gezegd heb. Dat is het gevolg van de hou ding van de bisschoppen zelf. Als dan gezegd wordt dat de paus hier niet kwam om naar kritiek te luisteren, maar om het geloof te vieren, dan vraag ik: hoe kan je nu het geloof vieren, als je niet met de menselijke werkelijk heid geconfronteerd wil wor den. Dat is niet te scheiden. Dan mogen de bisschoppen toch niet zeggen, dat ik die kritiek maar had moeten uit stellen. Ze zeggen: als de paus hier op bezoek is, komt dat niet gelegen. Dat kan toch niet. Als dat zo zou zijn, dan zijn we toch wel erg ver afgedwaald. Christus zei toch juist dat mensen de ruimte moeten krijgen. De bisschoppen opzij schuiven wil ik niet. Geen schisma. We zijn met zijn al len de kerk. Daar bedoel ik ook de bisschoppen me. We mogen niet iedereen uitslui ten die niet tot de progressie ve katholieken behoren. We moeten het niet zo zwart-wit stellen. Niet polariseren. Als je dat doet is er gelijk een kloof. Dat mag niet gebeuren. We moeten het gesprek gaande houden. Die spanning is juist goed. Conflicten kun nen positief werken. In een gesprek steek je iets van el kaar op. We moeten hopen dat die dialoog iets kan ople veren. Maar dan moeten bei de kanten willen. Wij willen wel. Maar de paus die wil geen veer laten. Die zegt: zo is het, zo blijft het, tot in de eeuwen der eeuwen. Amen. De kerk heeft leiding no dig. Daar heb ik ook geen be zwaar tegen. Maar ik vind niet dat die leiding in één persoon geconcentreerd moet zijn. Omdat de paus paus is weet hij nog niet alles. Van de autoritaire houding van de paus en bisschoppen ben verbiedt, komt iemai gén ih opstand. ik vervreemd. Dat heeft niet met mijn leven te maken. 6 zit geen dynamiek in. Een brek aan geloof. Ze hebbes geen vertrouwen in de men sen. Kinderen in de puberteiij moet je ook niet steeds zeg. gen: dit mag niet en dat maJ niet. Je moet ze de ruimte ven. Dan lijkt het soms wei| scheef te gaan. Maar dai groeien ze zelf weer naar evenwicht. Als je iemand al. les daar tegèri Dat geldt ook voor de ketl Soms slaat de slinger beetje te ver door. Maar komt ie vanzelf weer terugl Dat is toch de les uit de gJ schiedenis. We moeten hope;) dat de bisschoppen en paus ons die ruimte willes geven. Dat moet je hope: Maar je moet er niet wachten. We moeten gewi doorgaan met waar we mes| bezig zijn. Ik zou wel eens gewoos met de bisschoppen willet) praten. Ze zijn zo bang hur, gezicht te verliezen. Maar;; hebt toch niets te verliezei als je voor de goede zaal) strijdt. Ik zou ze willen gen: wees jezelf en doe toch niet zo belangrijk. Ik zoude bisschoppen best eens de zin nen willen voorlezen die ih zondag ook heb gelezen. Dat zou ik ze willen vragen. Zegt u nu eens wat u voelt. Weesti zelf. Denk niet: wat moetih hierover als bisschop zeggen Nee. Zeg het zelf. Wat u voelt Ook bisschoppen moeten zich kwestbaar kunnen opstellen. De paus heeft het bezoeh mooi opgebouwd. De eersli Van onze Haagse redact DEN HAAG - Het kabinet wi medailles verbonden aan de Oranje Nassau afschaffen. Het goud, zilver of bron: vervangen door een lidmaats de orde van Oranje Nass; draagteken dat alle huidige I van de eremedailles alsnog ui krijgen. aar Als de bisschoppen ze dat het pausbezoek goed ver lopen is, dan vraag ik me wat ze daarmee bedoelen Het was toch opmerkelij k da de belangstelling ver bene- ze opeens dat ,ze het klein schalig Wilden houden. Ge loof het maar niet. Dat gen ze alleen om hun t positie goed te praten. zijn niet gek. We geloven niet dat de bisschoppen alle wijs heid in pacht hebben. Ik laat me bij de burgelijkt stand niet uitschrijven rooms katholiek. Rome me niets meer. Maar wat is het effect van zo'n protest. Is voel me katholiek en ik bl katholiek. Absoluut. I woordje Rooms dat zeg ik niet bij. Dat heeft alles maken met het autoritaire instituut. Het gaat mij niel om die leer. Het gaat me on het leven. De mensen die wel dolblij waren met het bezoek van de paus en het een hoogtepunt van hun leven vonden? Er is wel eens gezegd: sommigf mensen zijn levend dood. Ei zit geen beweging in. Dal heeft alles met angst te ma ken. Ze durven geen nieuw standpunten in te nemen. He is ook niet makkelijk om al les wat altijd zo belangrijk voor je is geweest opeens op losse schroeven te zetten. Maar dat is nu juist de Exodus die nodig is. Weg trekken uit oude zekerheden Naar nieuwe plaatsen, daar ook weer weg durven trekken. Wanneer mense» bang zijn, komen ze niet in beweging. Als de bisschope» dat niet doen, moeten de ver anderingen van de basis ko men. Wij zijn toch met zijl allen de kerk. Als wij mtal gevonden gevallen in loop van de jaren is terug slopen van 2,8 per 1000 vrou wen via 1,9; 1,3 en 1,2 naar 0,3. Volgens Vooijs is het onder- aek naar kanker aan de baar- oederhals het enige, waarbij inker in een voorstadium te if kan worden gegaan. Als het ware wordt een /entuele toekomstige kanker iconstateerd aan de hand in de structuur van de cellen den de maat was. Dan zeggerHit het slijmvliesweefsel. Bij meer zouden geven, dan z')i de bisschoppen toch nergeï meer. Of ik nu in een bepaal» rol geduwd wordt als s buis voor groepen die te v» nig ruimte krijgen in de tholieke kerk? Er is al d®; een krant geschreven dat i» het idool van de verdrukte! ben. Dat is om te lachen. Ia ten we reëel zijn. Ik sta nu? het lijstje van opstandig' vrouwen in de katholiek' kerk. Ik ben na die rede val zondag een adres voor men sen voor wie ik gesprok" heb. Dat is begrijpelijk. Maar je moet nuchter blij ven. Ik kan daar niet de W dag voor thuis aan de tele foon blijven. Ik kan geen tl* rapheutische gesprekk" gaan voeren. Ik ben wel be moedigd door al die reactie» Dat vind ik ook het positie); van het pausbezoek. Dat1»; nu allemaal zo duidelijk geworden. Het heeft ons kritische katholieken, dichte- bij elkaar gebracht. Dat toch schitterend." iderzoek aan andere organen oals de borst) is er al kanker inwezig op het moment dat iets wordt ontdekt. Naast de beide andere be- EN HAAG (ANP) - Staatssecr ikele reden om van hogerhand ibruik van urine van zwang ruchtbaarheidbevordering van De bewindsman heeft dit la ihriftelijke vragen van het Pvd Van der Reijden zegt dat er opzetten of beperken van het b n behoeve van betere vrucht! !t oogpunt van volksgezondheid Hij wijst er op dat vaststelier ees en vleeswaren die schadeli n zaak is van de vleeskeuring «Is De Pree had geopperd. ZIET eruit als een dik, gemo kan spijkerhard zijn. De Bei in Landbouw heeft zijn Europe J wanhoop gebracht, maar he~ nun slaap gehouden, in het overleg over de landb éenschap weigert Kiechle op éar iets toe te geven. Kiechle verzet zich met al zijn ln die prijzen. De andere lande h iets te doen aan de enorme g vanwaar de onverzettelijkheid ln zelden hun binnenlandse p n boven die van de EG? Het ■jilsland zelf, waar Kiechle nerg 'net gunstigste geval uitgejouw 10 met eieren en tomaten. In masse geen kerkbijdrages is aus dem Allgau' genoemd e moor m„rion „»on Hor o«moedelijkheid en jovialiteit do Je Duitse boeren hebben, ev '«en: de verlaging van de mei ^ecties, aantasting van het ■éfde subsidies, kortom inkom - éen self made-man die het t ■a verweten medeschuldig te *e verkiezingsnederlaag in M'oneel CDU- en CSU-ste is, want, zeiden zij, Kiechle h °n zijn kabinet kreeg Kiechl opdracht zich in Brussel keih van de boeren voorl a®vT zeker mee, dat de co n tig 'nein' in Brussel de des 'i'é opstelling van Bonn in de E "deten constateren, dat uitg - r?en van de meerderheids r oere landen die zich tege oiet realistisch en dwars', zi nd'gd trieste vertoning in Bruss in rve raad van regeringslei irti',0? moet zich met de bes kaUltsebreide EG gaan be ,rt oe starre opstelling van I tinr ,de West-Duitsland, i nale echo's gaan overhee moeite heeft om met één s °u de EG niet alleen nog e9 in de EG zelfs onmogelij

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 2