iingen mj
lennis
CONCLUSIE VAN TÜV:
poppen
euzen
[Ruimtewagen van Ford
Poel
i^ouw
Zelfdenkende ventilator
voor juiste motorkoeling
FELIX' ROUTE
NIEUWTJES
Turbo diesel Prisma
Come-back van Ford
in de race wereld
Bijna 23.000
auto's met
katalysator
KORT
NIEUWS
Jaguar start
op Le Mans
Hongarije wil
meerauto's
Interstate
voert Foha
Routeplaat
voor fiets
OP WEG
ielerkoers
Jieuwerkerl
IGINA SPORT dl
VRIJDAG 17 ME11985
T4
EINDREOAKTIE LEON KRIJNEN
erker
nnis in Sluis kende e
116-jarigen konden inj
'orden genoteerd. Sasst.1
Tige uitzondering.
i meerdere erkennen i»
/aardige uitslag: 6-0,
met Jeroen de Grsj,
de winnaar van da
|in de halve finale moe
den tegen de
let duel tussen Jeroë
raeten en Ronald va»
rtel.
schema van de 16-jarigJ
Is kende een voorzichtige
Ma het spelen van eneki
prronden, waarbij Anita]
uit Domburg de enige
[ie drie sets nodig hadoi
tegenstandster Jent
I te verschalken (6-2,6.
gen meisjes tot en met
Irste ronde: Barbara van c
len-Mireille La Grand 6-1,
J Manuela Jille-Saskia Hei
Ie 6-2, 7-5; Miranda de
"ka Ouwehand 6-1,6-0; YviïJ
|>x-Helen de Jong 6-1, 6-11
is tot en met 12 jaar tneédt
Bernd van Quekelberghe.
n de Klerk 6-0, 6-1; Maro
Iw-Dennis Lagendijk 6-1,f
K> Sanderse-Sebastien Rottla
|-3; Harold Schipper-Pieti
hand 6-0, 6-0; Milan AlbiJ
Oiek van Remortel 6-3,6-3[
versdijk-Detlef Pieters 6-l]
I Rogier Havermans-Rin»
Jan 6-2,6-0; Tim van Veld
(rik Oreel 6-1, 6-0; Kees r
Simon Jager 7-6,6-3; Eu|
bk-Arno Jongsma 6-4,
lo Bolsens-Sander de Kleii
(o.
i tot en met 16 jaar: Nanci
Joyce Henry 6-3, 6-2;
|-José Knolle 6-4, 6-3;
de Blok-Pia van Broekho-
|4,6-4.
|ns tot en met 16 jaar: Ron
emortel-Michel Ouweha»
fe-1; Gyon Asselman-Bjön
(kker 6-3, 6-3; Stefan Haver1
1- Arjen Elderson 6-7, 6-0,6-lJ
jersehuure-Frederick Ouwe
(6-1,6-1.
Autokeuring inspireert fabrikanten
ioor Jack. Arentsen
KEULEN - Auto's die in lan
den worden gebouwd waar
een periodieke keuring ver
plicht is, zijn tijdens hun le
ven beter betrouwbaar dan
auto's uit andere landen.
Keuringen in West Duits
land leveren het bewijs dat
b.v. auto's uit Duitsland en
Zweden minder gebreken
vertonen dan produkten uit
Frankrijk en Italië.
Tot deze conclusie komt
I Tuv-Auto-Report (Duitse
Technische Keuringsinstitu-
ten) in het laatste jaarver-
slag
Tijdens de keuringen van
I vorig jaar kwamen in de sec-
i tor van 2 jaar oude auto's de
I Opel Ascona, de Volkswagen
Jetta en de Toyota Tercel als
de minst onderhoudsgevoeli
ge auto's te voorschijn.
Bij 4 jaar oude auto's ne
men de Japanners met de
Toyota Tercel, de Mitsubishi
Colt en de Mazda 626 de eer
ste 3 plaatsen in.
De Colt en de Mazda staan
ook na 6 jaar aan de top, ter
wijl de derde plaats dan
wordt ingenomen door de
VW Golf.
In de categorie van auto's
die al 8 jaar op de weg zijn, is
voor de Japanners geen
plaats meer aan de top inge
ruimd. De Mercedes-Benz
200-280E serie en de Volks
wagen Derby hebben dan
een flinke voorsprong op de
concurrenten genomen.
Naast een lijst van auto's
die minder gevoelig zijn voor
onderhoud en dus betrouw
baar zijn, heeft de Tüv ook
een indeling gemaakt van
auto's die in de catagorie
„Minder goed" thuishoren.
Roestvorming en technische
gebreken als stuurspeling,
zwakkere koppeling en rem
men en constant onnodige
bandenslij tage, vormen de
meest voorkomende proble-
De Mini van Austin Rover,
de 'Eend' van Citroën, de Re
nault 4, de Lada 1200 - 1600
en de Alfa Romeo modellen
Alfasud en de Alfetta zijn in
de groep van 2-jarigen, de
grootste probleem kinderen.
Bij de 8-jarigen komen de
Lada, de 'Eend', de Mini en
de Alfasud weer in de kop
van het lijstje voor.
De Tüv kwam in het laat
ste jaarverslag tot de volgen
de lijst van auto's met de
minste gebrekken in hun 4de
lèvensjaar:
1. Toyota Tercel; 2. Mitsubis
hi Colt; 3. Mazda 626; 4. Ford
Escort: 5. Toyota Corolla: 6.
Toyota Carina; 7. VW Jetta;
8. Audi 80; 9. Mercedes 280-
500; 10. Opel Kadett D.
Na acht jaar waren de beste
wagens in de Tüv-keuring: 1.
Mercedes 200-280E; 2. VW
Derby; 3. Volvo Zweden; 4.
BMW 6- en 7-serie; 5. Merce
des 200-300D; 6. Mercedes 280
S-450 SEL; 7. Toyota Carina;
8. Porshe 924-; 9. BMW 3-se-
rie; 10.VW Golf Diesel.
Naast de tabellen van auto's
met de minste gebreken,
kwam de Tüv natuurlijk ook
met tabellen over minder
goede auto's.
Dit lijstje ziet er wat betreft
de 4-jarige auto's alsvolgt
uit; 1. Lada 1200-1500; 2. Ci
troën 2CV; 3. Austin Rover
Mini; 4. Renault 4; 5. Alfa
sud; 6. Fiat 126; 7. Ford Tran
sit; 8. Ford Fiesta; 9. Alfetta;
10. Renault 5.
Bij 8-jarige auto's komen
een aantal andere wagens in
dat rijtje voor. De volgorde is
dan: 1. Austin Rover Mini; 2.
Lada 1200-1600; 3. Citroën
2CV; 4. Renault 4; 5. Alfasud;
6. Citroën GS; 7. Renault 5; 8.
Peugeot 304; 9. Nissan 100 A,
120 A en Cherry; 10.Ford
Transit.
De Tüv kwam ook met cij
fers rond het koopgedrag in
de sector van de gebruikte
auto's. Gevraagd werd aan
de eigenaars van een ge
bruikte auto, of hij/zij de
volgende maal opnieuw een
auto van hetzelfde merk zou
aanschaffen.
Bezitters van een Merce
des antwoorden voor 90 pro
cent dat ook hun nieuwe oc-
cassion een Mercedes zou
zijn; bij Volkswagen-,
BMW- en Volvorijders lag
het percentage op 81 procent,
bij Nissan op 80 procent, bij
Opel op 79 procent, bij Ford
op 77 procent, bij Audi op 76
procent, bij Fiat op 67 pro
cent, bij Peugeot op 61 pro
cent en bij Renault op 59 pro
cent. De andere merken
scoorden lager dan 50 pro
cent.
illlllllHIMMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIinillllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllinilllllllllllllllll^
fwerker
jfsvolleybalbond (BeVoJ
Opgericht in 1970 en star-]
litgegroeid tot een vereni
a 320 dames en heren. On
het BeVoBo-bestuur et
|kei in sporthal 't Zwaant
tweede divisionist, tegen
pjke afdeling in België. De-
wedstrijd op de volleybal]
en België) en VC Lennil'
[jk speelt met onde ander
f Sayol en Dangre, Frans
lits international. VC L®
j de gelederen, een Belgis'
it huisorkest naar Terneuj
jide teams, kan er gerekend
»ng berust bij twee interna-
Kruidenier en W. Kallebav
net geheel is in handen va
BeVoBo-bestuur. De sport]
roop is aan de zaal.
Op diverse auto-tentoonstellingen zijn de laatste tijd
prototypen van de Aerostar, Ford's ruimtewagen, ver
schenen. Wanneer de wagen, die deze zomer in de VS
wordt geïntroduceerd, naar Nederland komt, staat nog
niet vast. Ook over de prijzen valt nog geen zinnig
woord te schrijven.
Van onze sportmedevxrktr
ÏUWERKERK - Om
zaterdagavond klinkt n
tschot voor de tweede wi
ronde van Nieuwerkerk
louwen-Duiveland. Eve
vorig jaar acteren
rateurs, die 100 E"0®®
reten afleggen. Het P®rK
1500 meter lang. Start en
h zijn aan de Kerkring-
3ij de ongeveer zestig
ireven renners bevwo
h sterke kleppers als F1
as (die vorig jaar zegew,
I, Toon van der Steen,
r Wieme, Patrick Tolk#
im van Kooten en Thij
Uit Brabant komen
nshebbers Jos Gevers,
ckermans, Rinie van
een en wellicht nog e
deren.
ploo), 26. Jos Alberts (I^Ar]
■ster Aarts (KruiningenlA":jü
van Loon (Bergen op zwj
>n Veeke (Sprundel), •w'
nith (Eng);
nateurs: 1. Anjo van LoojL) j
illebrord) 80 km 'n 'j pej
lijs Fase (Oud-Vossemee vad
r Hofland (Roosendaal), van K
Steen (Etten-Leur), 5. coolf
lundert (Hoogerheide), ,rÊt
oosendaal), 7. R van v se t
int Willebrord), 8. °P'heidel> 1
in de Klundert (Hoogerhe 1() j
Hage (Sint MaartensdUvld
ieuwkoop (Roosendaal), p uyt]
ooydonk (Roosendaal), j m
[Willegen (Kruisland),
en (Rijsbergen), *V rs (0u"|
loogerheide), 15. K Jonk«.inSe»l
astel), 16. F Timmers V8 m
sek), 17. J van Trijp (Pv.T'jl 'ft
erheyen (Oudenboscn), g V,
uyk (Geertruidenbergn
,n T V"
[AMSTERDAM - De 'ruimte-
I wagen' van Ford is klaar.
I Over enkele maanden wordt
Ide Aerostar, die in Europa als
|een concurrent kan worden
van de Nissan Prairie,
lórMitsubisi Space Wagon en
[b.v. de Renault Espace, in
[Amerika geïintroduceerd.
Ford zegt dat de Aerostar
het midden houdt tussen de
|traditionele eentons bestelwa-
en de van een personen
wagen afgeleide grote station
wagen, Als bestelwagen heeft
[de Aerostar een laadvolume
[van 4,0 kubieke meter en een
[nuttig laadvermogen van 725,
[respectievelijk 905 kg; als
[combi biedt de wagen plaats
[san 7 inzittenden (inclusief de
[bestuurder).
De ongebruikelijk lange
[wielbasis van iets meer dan 3
[meter - in combinatie met de
[rondom gemonteerde schroef -
[veren - moet voor comforta
ble rij eigenschappen kunnen
[zorgen. De motor en de ver-
[snellingsbak zijn voorin de
hagen geplaatst, terwijl de
[aandrijving op de achterwie
len plaats vindt. Voor de
[Aerostar zijn twee benzine
motoren beschikbaar: 2.3 of
[met 2.8 liter.
'n het ontwerp van de
Aerostar zijn een aantal tech
nische nieuwtjes verwerkt. Zo
[leeft de achterwielophanging
conische schroefveren met va
riabele frequentie die een ma
ximum aan comfort en weg-
ligging bieden in zowel bela
den als onbeladen toestand.
Een andere bijzonderheid
van de wielophanging vormen
de dubbelpijps lagedruk-
schokdempers. Deze nmaken
gebruik van stikstofgas om de
dempingsvloeistof onder druk
te brengen, waardoor bij
langdurig zwaar gebruik de
kans op gasbelvorming in de
vloeistof tot een minimum
wordt beperkt.
UTRECHT - In West Duits
land zijn tijdens het eerste
kwartaal van dit jaar 22.900
nieuwe auto's verkocht die
vanaf de fabriek waren voor
zien van een katalystor
In deze periode lag het to
taal aantal nieuwe verkopen
op ruim een half miljoen nieu
we auto's.
BMW was met 13.000 'kat'-
auto's koploper; daarna volg
den Volkswagen (3.200 stuks),
Porsche (2.200), Audi (1.900),
Mercedes (1.500) en Opel
(1.100 wagens).
Bij het trekken van een cara
van blijft de motor van de
auto het meest kritische punt.
Zeker als men met een com
binatie op padgaat, waarvan
de trekkende auto qua motor
vermogen weinig reserve
heeft. Als men er opuit trekt
in een periode waarin files te
verwachten zijn of men kiest
voor een vakantieroute waar
voor de combinatie de nodige
klimeigenschappen moet heb
ben, is het goed om thuis een
aantal voorzorgsmaatregelen
te nemen voor een ongestoor
de trip.
Het koelsysteem van de
auto moet b.v. in optimale
conditie verkeren. De radia-
teur moet men laten controle
ren op eventuele lekkages en
verstoppingen. Wanneer men
het echt goed wil laten doen,
moeten de waterkanalen en
luchtpassages met water of
perslucht worden schoonge-
spoten.
Waterpomp, thermostaat,
waterslangen en de aandrij-
friem van waterpomp en dy
namo moeten niet alleen in
goede staat zijn, maar dienen
ook de juiste spanning te heb
ben.
Auto's die zijn uitgerust
met een elektrische ventilator
(deze gaat werken zodra het
koelwater een bepaalde tem
peratuur heeft bereikt en dit
ongeacht de rijsnelheid of het
motortoerental), hebben een
belangrijke voorsprong op
wagens die nog beschikken
over een conventionele venti
lator die via een ventilator-
riem rechtstreeks door de mo
tor wordt aangedreven. De ef
fectiviteit van de koeling is
daardoor afhankelijk van het
motortoerental.
Wanneer men lang in een
file staat of wanneer er fors
geklommen moet worden, kan
de temperatuur, zeker met 4
man of vrouw aan boord, en er
daarnaast ook nog eens hon
derden kilo's aan caravan en
bagage extra getrokken moe
ten worden, vrij snel tot een
onaanvaardbare hoogte stij
gen. Een enkele keer kan het
koelsysteem een extreem hoge
temperatuur wel verwerken,
maar als dit vaker het geval is
dan gaat onherroepelijk de
zaak ergens stuk.
Het belang van een elektri
sche ventilator is ook door de
accessoire-industrie ingezien
en daardoor is er een bouw
pakket op de markt gekomen,
waardoor ook wagens die be
schikken over een conventio
neel koelsysteem, op niet al te
lastige wijze kunnen worden
'omgebouwd'.
Een van de oudste en mees
te bekende fabrikanten van
zelfdenkende ventilatoren, de
Britse firma Kenlowe, heeft
b.v. een serie elektrische
autoventilatoren ontwikkeld,
die snel en eenvoudig op ieder
autotype kunnen worden ge
monteerd.
De inbouwpakketten zijn
compleet met bedrading en al
le benodigde montage-onder
delen. Er zijn geen ingrijpende
of moeilijke voorzieningen
nodig en het systeem is in 2
uur ingebouwd.
De Nederlandse importeur
(Handelsonderneming Holst
te Kantens Groningen), tele
foon 05955 - 12 17, introduceert
de zelfdenkende ventilatoren
als inbouwpakketten in Ne
derland. De prijzen liggen tus
sen 395.- en 775.-. De mees
te auto-caravancombinaties
hebben ruimschoots voldoen
de aan de capaciteit die het
kleinste en goedkoopste in-
bouwtype biedt.
RAI-Aktueel meldt dat het
CBR overweegt de toela
tingseisen voor het theorie
examen te verlagen tot 171/2
jaar. Daardoor zouden kan
didaten voor het rijbewijs al
voor hun 18-jarige leeftijd
over een theoriecertificaat
kunnen beschikken. Op het
ogenblik wordt een enquête
onder theorie-examenkan
didaten gehouden.
Van de Seat Ibiza is een
„Van"-versie verschenen.
Deze Seat Ibiza Dos bestelwa
gen (zonder achterbank en
met een vlakke laadvloer)
kost afhankelijk van de uit
voering f 11.995.- of
f 12.995.- (inclusief BTW).
Voor snelle auto's met een
maximale snelheid van bo
ven de 180 km/u heeft de
Westduitse bandenfabrikant
Fulda een nieuwe zomer-
band ontwikkeld. De nieuwe
band is lichter dan zijn voor
ganger en dat betekent een
bijdrage aan vermindering
van de rolweerstand, zodat
ook weer op het brandstof
verbruik wordt bespaard.
Het Franse staatsbedrijf
Renault heeft in 1984 een
verlies geleden van 12.55
miljard Franse Francs. In
1983 lag het verlies op een
aanzienlijk lager niveau:
1.57 miljard Franse Francs.
Seat heeft de Spaanse mo
deontwerper Paco Rabanne
bereid gevonden om mee te
werken aan een aantal spe
ciaal uitgevoerde Seat Ibiza's.
Het gaat om in totaal 50
auto's, die zowel van binnen
als van buiten zeer exclusief
zijn uitgevoerd.
Op 7, 8 en 9 juni viert de
MG Car Club Holland haar
30-jarig bestaan in het Zuid
Limburgse plaatsje Vijlen.
Aan dit zesde lustrum zullen
ongeveer 500 MG-rijders (250
auto's) uit circa 16 landen
deelnemen.
Vorig jaar heeft Jaguar
een winst geboekt van 385
miljoen gulden. De totale
verkoop bedroeg 32.956
auto's en dat is een stijging
van 15,8 procent ten opzichte
van 1983.
In het najaar zal in de Lancia Prisma-serie een qua
prestaties en comfort opvallende turbodiesel verschij-
HAGESTEIN - Door en niet
altijd even goede bedrijfsfi
losofie en door het afleveren
van niet altijd even betrouw
bare auto's, heeft Lancia en
kele jaren geleden in vrij
snel tempo een erg goede
naam in de autowereld prijs
gegeven.
De minder goede produk
ten die uit de fabriek in de
omgeving van Turijn kwa
men, leidden er toe dat in en
kele jaren het befaamde
image van de Italiaanse
'kunstenaars' op het gebied
van motorkennis en ont
werp, te grabbelen werd ge
gooid.
Het ging ineens zo slecht
met Lancia dat het er zelfs
naar uitzag dat het eens zo
gerenomeerde merk van de
markt ging verdwijnen.
Door toedoen van Fiat bleef
Lancia uiteindelijk als merk
behouden. Fiat bood niet al
leen financiRele hulp, maar
de buurman uit Turijn koos
ook gelijktijdig voor een to
tale nieuwe aanpak bij Lan
cia.
Het nieuwe leven dat Lan
cia vanaf dat moment is
gaan leiden, werd vorig jaar
al duidelijk bij de introduk-
tie van de Lancia Thema;
een wagen die geplaatst
moet worden in de klasse
vanaf rond ƒ40.000.-. De
Thema werd niet alleen een
ruime en zeer luxueus uitge
voerde wagen, maar draagt
ook de naam Lancia weer
met ere omdat ook in tech
nisch opzicht weer de nodige
hoogstandjes zijn verricht.
Motorisch is de Thema van
ongekende klasse.
Omdat de Italianen besef
fen dat men in het buiten
land geen enkele risico meer
kan nemen met een nieuw
model, duurt het vrij lang
voor de Thema in grote aan
tallen voor export beschik
baar komt. Over enkele
maanden verschijnt de The
ma danook pas in Nederland
op de weg.
Vrijwel gelijktijdig met de
Thema, zal het Lancia-pro-
gramma danook worden
aangevuld met een turbodie
sel in de Prisma-serie. En
wat reeds eerder kon worden
vastgesteld bij de turbodiesel
in de Thema; ook de lichtere
en kleinere Prisma beschikt
vanaf dat moment over een
'geblazen' diesel, die niet al
leen prestaties levert die
overeenkomsten heeft met
heel wat benzine kracht
bronnen, maar die door de
grote souplesse en de heel ge
ringe 'geluidsoverlast' ook
een maximum aan comfort
biedt.
De 4-cilinder in lijn 1.929cc
turbodiesel, die een maxi
mum vermogen levert van 80
pk (59 kW) bij 4.200 toeren
per minuut, is niet alleen
goed voor een topsnelheid
van zo'n 170 km/u, maar kan
ook als 'sprinter' ook bijzon
der rap in het verkeer mee
komen. De accelaretaietijd
van 0 naar 100 km/u ligt zelfs
net onder de 13 seconden.
En bij dat alles zal - vol
gens de cijfers van de fa
briek - het gemiddeld ver
bruik aan dieselbrandstof
rond de 5,9 liter voor 100 km
liggen (ruim 1 op 16). De ge
wone diesel in de Prisma-se
rie komt tot een gebruik van
rond 1 op 15.
Nog enkele opvallende
verschillen met de niet 'ge
blazen' diesel zijn; inplaats
van 65 pk is het vermogen
opgevoerd tot 80 pk; de top
snelheid is van 158 km/u ge
gaan naar 170 km /u en de
acceleratie van 0 naar 100
km/u bij de gewone zeifont-
steker neemt een tijdfase
van 16 seconden in beslag,
terwijl de turbo - zoals ge
zegd - nog maar 12,9 secon
den nodig heeft om deze af
stand te overbruggen.
De 4-deurs Prisma turbo
diesel (de enige auto in deze
klasse die is voorzien van een
intercooler) is natuurlijk
standaard uitgerust met een
5-versneIlingsbak.
De definitieve prijs is nog
niet vastgesteld, maar in
september zal toch rekening
gehouden moeten worden
met een aanschafbedrag van
ruim 35.000.-.
HOUTEN-Tijdens de 24-uurs
race van Le Mans, die 15 en 16
juni wordt gehouden, zullen
weer twee Jaguar XJR-5
sport-racewagens vertrekken.
Beide wagens zijn voorzien
van een gemodificeerde versie
van de V12motor, die in de Ja
guar XJS sportwagens is te
vinden.
Vorig jaar nam Jaguar ook
al aan Le Mans deel, maar toe
moest 3 uur voor het einde van
de wedstrijd de op de vierde
plaats rijdende Jaguar, even
wel de sirijd staken.
Jaguar Cars heeft al bekend
gemaakt dat tijdens de 1000
kilometerrace op Hockenheim
(14 juli) de Jaguar XJR-6 als
geheel nieuwe racewagen
voor de lange afstand, zal
worden ingezet.
Met de Sierra RS Cosworth probeert Ford volgend
jaar weer een woordje mee te spreken in de internatio
nale toerwagenraces.
AMSTERDAM - Ford maakt ernst met de terugkeer in de
racewereld.
Nadat al eerder aangekondigd is dat deze autogigant bijna
klaar is met de RS 200, die Ford zal terugbrengen in de inter
nationale rally wereld, wordt nu ook steeds meer nieuws be
kend rond de Sierra RS Cosworth waarmee Ford zal terug
keren in de grote sportwagenraces. In de loop van volgend
jaar zal de wagen al aan de start staan bij de grote interna
tionale toerwagenraces. De produktie van de wagen start al
in het laatste kwartaal van dit jaar in de Ford fabriek in het
Belgische Genk.
De Belgische fabriek zal niets te maken krijgen met de
nieuwe rally-wagen bij Ford, want de constructie van de
carrosserie en de eindmontage van de Ford RS 200, vinden
onder de supervisie van Ford Motorsport technici in de Re
liant Motor PLC fabriek in Shenstone bij Birmingham
plaats. Het chassis en de mechanische componenten voor de
motor, de wielophanging en de unieke transmissie met naar
keuze inschakelbare twee- of vierwielaandrijving, zullen in
Engeland, West-Duitsland en Italië gefabriceerd worden.
Beschikt de RS 200 over een in het midden geplaatste mo
tor met turbocompressor en benzine-inspuitsysteem, voor de
Sierra RS Cosworth werd als basis genomen de gewone 2.0
liter 4-cilindermotor. Het blok is evenwel uitgerust met een
door Cosworth ontworpen zestienkleps-cilinderkop, een
Garret AiResearch T3 turbocompressor en een elektronisch
gestuurde Weber/Marelli benzine-inspuiting en ontsteking.
De samenwerking tussen Ford en Cosworth leidde in het
verleden al tot de ontwikkeling van de wereldberoemde
Ford DFV/DFY V8-motor, waarmee alleen in in het wereld
kampioenschap Formule I liefst 155 overwinningen werden
geboekt.
In zijn huidige ontwikkelingsfase levert de nieuwe Cos-
worthmotor al een vermogen van 200 pk (147 kW). De
krachtbron kan echter nog belangrijk opgevoerd worden.
Deze speciale Sierra is nu al goed voor een topsnelheid van
240 km/u en accelereert van 0 naar 100 km/u in minder dan 7
seconden.
Behalve met de nieuwe krachtige turbomotor wordt de
Sierra RS Cosworth ook nog uitgerust met een Borg Warner
'close ratio' 5-versnellingsbak, een zelfblokkerende differen
tieel met viskeuze koppeling en een anti-blokkeerremsys-
teem met elektronische sensors op de 4 schijfremmen.
Verder heeft deze 3-deurs Sierra een brede en ver naar
onderen doorgetrokken voorspoiler en een enkelvoudige,
hooggemonteerde achtervleugel, die ook al was te vinden op
de uit produktie genomen Sierra XR4i.
BOEDAPEST - De kans be
staat dat de Hongaarse auto
mobilist in de toekomst niet
meer zo lang op een nieuwe
wagen hoeft te wachten.
Op dit moment is b.v. voor
een Lada een wachttijd van 5
jaar van kracht.
Hongarije krijgt jaarlijks
een contigent van 100.000 wa
gens uit de omringende Oost-
europese landen/fa brikanten
toegewezen. De vraag ligt de
laatste jaren op rond de
130.000 stuks.
Nissan gaat in de Verenig
de Staten eigen auto's assem
bleren. De fabriek in Smyrna
zal niet langer alleen pick
ups bouwen, maar ook wordt
een begin gemaakt met de
assemblage van de Cherry in
de VS.
DELFT - Foha is de laatste ja
ren een belangrijke fabrikant
geworden op het gebied van
auto-accessoires.
Doordat de Oostenrijkse le
verancier in ons land door
liefst 5 verschillende impor
teurs werd vertegenwoordigd,
waren er nogal grote prijsver
schillen in de sector van b.v.
de veel gevraagde spoilers en
consoles.
Doordat Interstate in Delft,
vooral bekend geworden door
de eigen ontwerp- en om-
bouwafdeling en een impor
teur die zelf al lange tijd be
schikt over een scala aan ac
cessoires (van wieldoppen tot
volledig aan het eigen autoty
pe aangepaste tuningsets),
sinds kort alleen importeur is
geworden, zijn de prijzen van
de Foha-extra's nu een stuk
overzichtelijker geworden.
Voor de fietsrecreant is de Routeplaat, zeker wan
neer in een vreemde omgeving wordt gereden, een bij
na onmisbaar accessoire geworden.
EINDHOVEN - De landelijke
fietsdag (met zo'n 300.000
deelnemers) heeft bewezen
dat steeds meer Nederlanders
de fiets als recreatiemiddel
hebben herontdekt.
Dat alles heeft er ondertus
sen toegeleid dat er de laatste
jaren weer een levendige han
del in fiets-accessoires is.
Vooral attributen voor het
vervoer van kleine kinderen,
voor het meenemen van reis
bagage en speciale fietskle-
ding, zijn in grote hoeveelheid
op de markt gebracht.
Ook komen er steeds meer
'hoesjes', waardoor het moge
lijk wordt om fiets wegen
kaarten niet alleen op handige
wijze, maar ook op eenvoudi
ge en overzichtelijke manier
op het stuur te plaatsen. De
fietser kan hierdoor snel en
zonder risico's op elk gewenst
moment zien waar hij/zij zich
bevindt.
De 'Routeplaat' die door
„Dubbelpunt Ontwerp" in
Eindhoven is uitgebracht,
heeft een speciaal ontwerp
waardoor de plaat op elk type
stuur kan worden geklikt,
zonder dat gebruik wordt ge
maakt van hulpgereedschap.
Wanneer de 'kaartleesplank'
van het stuur is gehaald, blij
ven er ook geen uitstekende
delen op het stuur achter.
De dubbelwandige folie van
deze kaarthouder, die het for
maat heeft van fietswegen-
kaarten, zorgt er natuurlijk
voor dat de kaarten tegen
weersinvloeden zijn be
schermd.