iingen mj lennis CONCLUSIE VAN TÜV: poppen euzen [Ruimtewagen van Ford Poel i^ouw Zelfdenkende ventilator voor juiste motorkoeling FELIX' ROUTE NIEUWTJES Turbo diesel Prisma Come-back van Ford in de race wereld Bijna 23.000 auto's met katalysator KORT NIEUWS Jaguar start op Le Mans Hongarije wil meerauto's Interstate voert Foha Routeplaat voor fiets OP WEG ielerkoers Jieuwerkerl IGINA SPORT dl VRIJDAG 17 ME11985 T4 EINDREOAKTIE LEON KRIJNEN erker nnis in Sluis kende e 116-jarigen konden inj 'orden genoteerd. Sasst.1 Tige uitzondering. i meerdere erkennen i» /aardige uitslag: 6-0, met Jeroen de Grsj, de winnaar van da |in de halve finale moe den tegen de let duel tussen Jeroë raeten en Ronald va» rtel. schema van de 16-jarigJ Is kende een voorzichtige Ma het spelen van eneki prronden, waarbij Anita] uit Domburg de enige [ie drie sets nodig hadoi tegenstandster Jent I te verschalken (6-2,6. gen meisjes tot en met Irste ronde: Barbara van c len-Mireille La Grand 6-1, J Manuela Jille-Saskia Hei Ie 6-2, 7-5; Miranda de "ka Ouwehand 6-1,6-0; YviïJ |>x-Helen de Jong 6-1, 6-11 is tot en met 12 jaar tneédt Bernd van Quekelberghe. n de Klerk 6-0, 6-1; Maro Iw-Dennis Lagendijk 6-1,f K> Sanderse-Sebastien Rottla |-3; Harold Schipper-Pieti hand 6-0, 6-0; Milan AlbiJ Oiek van Remortel 6-3,6-3[ versdijk-Detlef Pieters 6-l] I Rogier Havermans-Rin» Jan 6-2,6-0; Tim van Veld (rik Oreel 6-1, 6-0; Kees r Simon Jager 7-6,6-3; Eu| bk-Arno Jongsma 6-4, lo Bolsens-Sander de Kleii (o. i tot en met 16 jaar: Nanci Joyce Henry 6-3, 6-2; |-José Knolle 6-4, 6-3; de Blok-Pia van Broekho- |4,6-4. |ns tot en met 16 jaar: Ron emortel-Michel Ouweha» fe-1; Gyon Asselman-Bjön (kker 6-3, 6-3; Stefan Haver1 1- Arjen Elderson 6-7, 6-0,6-lJ jersehuure-Frederick Ouwe (6-1,6-1. Autokeuring inspireert fabrikanten ioor Jack. Arentsen KEULEN - Auto's die in lan den worden gebouwd waar een periodieke keuring ver plicht is, zijn tijdens hun le ven beter betrouwbaar dan auto's uit andere landen. Keuringen in West Duits land leveren het bewijs dat b.v. auto's uit Duitsland en Zweden minder gebreken vertonen dan produkten uit Frankrijk en Italië. Tot deze conclusie komt I Tuv-Auto-Report (Duitse Technische Keuringsinstitu- ten) in het laatste jaarver- slag Tijdens de keuringen van I vorig jaar kwamen in de sec- i tor van 2 jaar oude auto's de I Opel Ascona, de Volkswagen Jetta en de Toyota Tercel als de minst onderhoudsgevoeli ge auto's te voorschijn. Bij 4 jaar oude auto's ne men de Japanners met de Toyota Tercel, de Mitsubishi Colt en de Mazda 626 de eer ste 3 plaatsen in. De Colt en de Mazda staan ook na 6 jaar aan de top, ter wijl de derde plaats dan wordt ingenomen door de VW Golf. In de categorie van auto's die al 8 jaar op de weg zijn, is voor de Japanners geen plaats meer aan de top inge ruimd. De Mercedes-Benz 200-280E serie en de Volks wagen Derby hebben dan een flinke voorsprong op de concurrenten genomen. Naast een lijst van auto's die minder gevoelig zijn voor onderhoud en dus betrouw baar zijn, heeft de Tüv ook een indeling gemaakt van auto's die in de catagorie „Minder goed" thuishoren. Roestvorming en technische gebreken als stuurspeling, zwakkere koppeling en rem men en constant onnodige bandenslij tage, vormen de meest voorkomende proble- De Mini van Austin Rover, de 'Eend' van Citroën, de Re nault 4, de Lada 1200 - 1600 en de Alfa Romeo modellen Alfasud en de Alfetta zijn in de groep van 2-jarigen, de grootste probleem kinderen. Bij de 8-jarigen komen de Lada, de 'Eend', de Mini en de Alfasud weer in de kop van het lijstje voor. De Tüv kwam in het laat ste jaarverslag tot de volgen de lijst van auto's met de minste gebrekken in hun 4de lèvensjaar: 1. Toyota Tercel; 2. Mitsubis hi Colt; 3. Mazda 626; 4. Ford Escort: 5. Toyota Corolla: 6. Toyota Carina; 7. VW Jetta; 8. Audi 80; 9. Mercedes 280- 500; 10. Opel Kadett D. Na acht jaar waren de beste wagens in de Tüv-keuring: 1. Mercedes 200-280E; 2. VW Derby; 3. Volvo Zweden; 4. BMW 6- en 7-serie; 5. Merce des 200-300D; 6. Mercedes 280 S-450 SEL; 7. Toyota Carina; 8. Porshe 924-; 9. BMW 3-se- rie; 10.VW Golf Diesel. Naast de tabellen van auto's met de minste gebreken, kwam de Tüv natuurlijk ook met tabellen over minder goede auto's. Dit lijstje ziet er wat betreft de 4-jarige auto's alsvolgt uit; 1. Lada 1200-1500; 2. Ci troën 2CV; 3. Austin Rover Mini; 4. Renault 4; 5. Alfa sud; 6. Fiat 126; 7. Ford Tran sit; 8. Ford Fiesta; 9. Alfetta; 10. Renault 5. Bij 8-jarige auto's komen een aantal andere wagens in dat rijtje voor. De volgorde is dan: 1. Austin Rover Mini; 2. Lada 1200-1600; 3. Citroën 2CV; 4. Renault 4; 5. Alfasud; 6. Citroën GS; 7. Renault 5; 8. Peugeot 304; 9. Nissan 100 A, 120 A en Cherry; 10.Ford Transit. De Tüv kwam ook met cij fers rond het koopgedrag in de sector van de gebruikte auto's. Gevraagd werd aan de eigenaars van een ge bruikte auto, of hij/zij de volgende maal opnieuw een auto van hetzelfde merk zou aanschaffen. Bezitters van een Merce des antwoorden voor 90 pro cent dat ook hun nieuwe oc- cassion een Mercedes zou zijn; bij Volkswagen-, BMW- en Volvorijders lag het percentage op 81 procent, bij Nissan op 80 procent, bij Opel op 79 procent, bij Ford op 77 procent, bij Audi op 76 procent, bij Fiat op 67 pro cent, bij Peugeot op 61 pro cent en bij Renault op 59 pro cent. De andere merken scoorden lager dan 50 pro cent. illlllllHIMMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIinillllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllinilllllllllllllllll^ fwerker jfsvolleybalbond (BeVoJ Opgericht in 1970 en star-] litgegroeid tot een vereni a 320 dames en heren. On het BeVoBo-bestuur et |kei in sporthal 't Zwaant tweede divisionist, tegen pjke afdeling in België. De- wedstrijd op de volleybal] en België) en VC Lennil' [jk speelt met onde ander f Sayol en Dangre, Frans lits international. VC L® j de gelederen, een Belgis' it huisorkest naar Terneuj jide teams, kan er gerekend »ng berust bij twee interna- Kruidenier en W. Kallebav net geheel is in handen va BeVoBo-bestuur. De sport] roop is aan de zaal. Op diverse auto-tentoonstellingen zijn de laatste tijd prototypen van de Aerostar, Ford's ruimtewagen, ver schenen. Wanneer de wagen, die deze zomer in de VS wordt geïntroduceerd, naar Nederland komt, staat nog niet vast. Ook over de prijzen valt nog geen zinnig woord te schrijven. Van onze sportmedevxrktr ÏUWERKERK - Om zaterdagavond klinkt n tschot voor de tweede wi ronde van Nieuwerkerk louwen-Duiveland. Eve vorig jaar acteren rateurs, die 100 E"0®® reten afleggen. Het P®rK 1500 meter lang. Start en h zijn aan de Kerkring- 3ij de ongeveer zestig ireven renners bevwo h sterke kleppers als F1 as (die vorig jaar zegew, I, Toon van der Steen, r Wieme, Patrick Tolk# im van Kooten en Thij Uit Brabant komen nshebbers Jos Gevers, ckermans, Rinie van een en wellicht nog e deren. ploo), 26. Jos Alberts (I^Ar] ■ster Aarts (KruiningenlA":jü van Loon (Bergen op zwj >n Veeke (Sprundel), •w' nith (Eng); nateurs: 1. Anjo van LoojL) j illebrord) 80 km 'n 'j pej lijs Fase (Oud-Vossemee vad r Hofland (Roosendaal), van K Steen (Etten-Leur), 5. coolf lundert (Hoogerheide), ,rÊt oosendaal), 7. R van v se t int Willebrord), 8. °P'heidel> 1 in de Klundert (Hoogerhe 1() j Hage (Sint MaartensdUvld ieuwkoop (Roosendaal), p uyt] ooydonk (Roosendaal), j m [Willegen (Kruisland), en (Rijsbergen), *V rs (0u"| loogerheide), 15. K Jonk«.inSe»l astel), 16. F Timmers V8 m sek), 17. J van Trijp (Pv.T'jl 'ft erheyen (Oudenboscn), g V, uyk (Geertruidenbergn ,n T V" [AMSTERDAM - De 'ruimte- I wagen' van Ford is klaar. I Over enkele maanden wordt Ide Aerostar, die in Europa als |een concurrent kan worden van de Nissan Prairie, lórMitsubisi Space Wagon en [b.v. de Renault Espace, in [Amerika geïintroduceerd. Ford zegt dat de Aerostar het midden houdt tussen de |traditionele eentons bestelwa- en de van een personen wagen afgeleide grote station wagen, Als bestelwagen heeft [de Aerostar een laadvolume [van 4,0 kubieke meter en een [nuttig laadvermogen van 725, [respectievelijk 905 kg; als [combi biedt de wagen plaats [san 7 inzittenden (inclusief de [bestuurder). De ongebruikelijk lange [wielbasis van iets meer dan 3 [meter - in combinatie met de [rondom gemonteerde schroef - [veren - moet voor comforta ble rij eigenschappen kunnen [zorgen. De motor en de ver- [snellingsbak zijn voorin de hagen geplaatst, terwijl de [aandrijving op de achterwie len plaats vindt. Voor de [Aerostar zijn twee benzine motoren beschikbaar: 2.3 of [met 2.8 liter. 'n het ontwerp van de Aerostar zijn een aantal tech nische nieuwtjes verwerkt. Zo [leeft de achterwielophanging conische schroefveren met va riabele frequentie die een ma ximum aan comfort en weg- ligging bieden in zowel bela den als onbeladen toestand. Een andere bijzonderheid van de wielophanging vormen de dubbelpijps lagedruk- schokdempers. Deze nmaken gebruik van stikstofgas om de dempingsvloeistof onder druk te brengen, waardoor bij langdurig zwaar gebruik de kans op gasbelvorming in de vloeistof tot een minimum wordt beperkt. UTRECHT - In West Duits land zijn tijdens het eerste kwartaal van dit jaar 22.900 nieuwe auto's verkocht die vanaf de fabriek waren voor zien van een katalystor In deze periode lag het to taal aantal nieuwe verkopen op ruim een half miljoen nieu we auto's. BMW was met 13.000 'kat'- auto's koploper; daarna volg den Volkswagen (3.200 stuks), Porsche (2.200), Audi (1.900), Mercedes (1.500) en Opel (1.100 wagens). Bij het trekken van een cara van blijft de motor van de auto het meest kritische punt. Zeker als men met een com binatie op padgaat, waarvan de trekkende auto qua motor vermogen weinig reserve heeft. Als men er opuit trekt in een periode waarin files te verwachten zijn of men kiest voor een vakantieroute waar voor de combinatie de nodige klimeigenschappen moet heb ben, is het goed om thuis een aantal voorzorgsmaatregelen te nemen voor een ongestoor de trip. Het koelsysteem van de auto moet b.v. in optimale conditie verkeren. De radia- teur moet men laten controle ren op eventuele lekkages en verstoppingen. Wanneer men het echt goed wil laten doen, moeten de waterkanalen en luchtpassages met water of perslucht worden schoonge- spoten. Waterpomp, thermostaat, waterslangen en de aandrij- friem van waterpomp en dy namo moeten niet alleen in goede staat zijn, maar dienen ook de juiste spanning te heb ben. Auto's die zijn uitgerust met een elektrische ventilator (deze gaat werken zodra het koelwater een bepaalde tem peratuur heeft bereikt en dit ongeacht de rijsnelheid of het motortoerental), hebben een belangrijke voorsprong op wagens die nog beschikken over een conventionele venti lator die via een ventilator- riem rechtstreeks door de mo tor wordt aangedreven. De ef fectiviteit van de koeling is daardoor afhankelijk van het motortoerental. Wanneer men lang in een file staat of wanneer er fors geklommen moet worden, kan de temperatuur, zeker met 4 man of vrouw aan boord, en er daarnaast ook nog eens hon derden kilo's aan caravan en bagage extra getrokken moe ten worden, vrij snel tot een onaanvaardbare hoogte stij gen. Een enkele keer kan het koelsysteem een extreem hoge temperatuur wel verwerken, maar als dit vaker het geval is dan gaat onherroepelijk de zaak ergens stuk. Het belang van een elektri sche ventilator is ook door de accessoire-industrie ingezien en daardoor is er een bouw pakket op de markt gekomen, waardoor ook wagens die be schikken over een conventio neel koelsysteem, op niet al te lastige wijze kunnen worden 'omgebouwd'. Een van de oudste en mees te bekende fabrikanten van zelfdenkende ventilatoren, de Britse firma Kenlowe, heeft b.v. een serie elektrische autoventilatoren ontwikkeld, die snel en eenvoudig op ieder autotype kunnen worden ge monteerd. De inbouwpakketten zijn compleet met bedrading en al le benodigde montage-onder delen. Er zijn geen ingrijpende of moeilijke voorzieningen nodig en het systeem is in 2 uur ingebouwd. De Nederlandse importeur (Handelsonderneming Holst te Kantens Groningen), tele foon 05955 - 12 17, introduceert de zelfdenkende ventilatoren als inbouwpakketten in Ne derland. De prijzen liggen tus sen 395.- en 775.-. De mees te auto-caravancombinaties hebben ruimschoots voldoen de aan de capaciteit die het kleinste en goedkoopste in- bouwtype biedt. RAI-Aktueel meldt dat het CBR overweegt de toela tingseisen voor het theorie examen te verlagen tot 171/2 jaar. Daardoor zouden kan didaten voor het rijbewijs al voor hun 18-jarige leeftijd over een theoriecertificaat kunnen beschikken. Op het ogenblik wordt een enquête onder theorie-examenkan didaten gehouden. Van de Seat Ibiza is een „Van"-versie verschenen. Deze Seat Ibiza Dos bestelwa gen (zonder achterbank en met een vlakke laadvloer) kost afhankelijk van de uit voering f 11.995.- of f 12.995.- (inclusief BTW). Voor snelle auto's met een maximale snelheid van bo ven de 180 km/u heeft de Westduitse bandenfabrikant Fulda een nieuwe zomer- band ontwikkeld. De nieuwe band is lichter dan zijn voor ganger en dat betekent een bijdrage aan vermindering van de rolweerstand, zodat ook weer op het brandstof verbruik wordt bespaard. Het Franse staatsbedrijf Renault heeft in 1984 een verlies geleden van 12.55 miljard Franse Francs. In 1983 lag het verlies op een aanzienlijk lager niveau: 1.57 miljard Franse Francs. Seat heeft de Spaanse mo deontwerper Paco Rabanne bereid gevonden om mee te werken aan een aantal spe ciaal uitgevoerde Seat Ibiza's. Het gaat om in totaal 50 auto's, die zowel van binnen als van buiten zeer exclusief zijn uitgevoerd. Op 7, 8 en 9 juni viert de MG Car Club Holland haar 30-jarig bestaan in het Zuid Limburgse plaatsje Vijlen. Aan dit zesde lustrum zullen ongeveer 500 MG-rijders (250 auto's) uit circa 16 landen deelnemen. Vorig jaar heeft Jaguar een winst geboekt van 385 miljoen gulden. De totale verkoop bedroeg 32.956 auto's en dat is een stijging van 15,8 procent ten opzichte van 1983. In het najaar zal in de Lancia Prisma-serie een qua prestaties en comfort opvallende turbodiesel verschij- HAGESTEIN - Door en niet altijd even goede bedrijfsfi losofie en door het afleveren van niet altijd even betrouw bare auto's, heeft Lancia en kele jaren geleden in vrij snel tempo een erg goede naam in de autowereld prijs gegeven. De minder goede produk ten die uit de fabriek in de omgeving van Turijn kwa men, leidden er toe dat in en kele jaren het befaamde image van de Italiaanse 'kunstenaars' op het gebied van motorkennis en ont werp, te grabbelen werd ge gooid. Het ging ineens zo slecht met Lancia dat het er zelfs naar uitzag dat het eens zo gerenomeerde merk van de markt ging verdwijnen. Door toedoen van Fiat bleef Lancia uiteindelijk als merk behouden. Fiat bood niet al leen financiRele hulp, maar de buurman uit Turijn koos ook gelijktijdig voor een to tale nieuwe aanpak bij Lan cia. Het nieuwe leven dat Lan cia vanaf dat moment is gaan leiden, werd vorig jaar al duidelijk bij de introduk- tie van de Lancia Thema; een wagen die geplaatst moet worden in de klasse vanaf rond ƒ40.000.-. De Thema werd niet alleen een ruime en zeer luxueus uitge voerde wagen, maar draagt ook de naam Lancia weer met ere omdat ook in tech nisch opzicht weer de nodige hoogstandjes zijn verricht. Motorisch is de Thema van ongekende klasse. Omdat de Italianen besef fen dat men in het buiten land geen enkele risico meer kan nemen met een nieuw model, duurt het vrij lang voor de Thema in grote aan tallen voor export beschik baar komt. Over enkele maanden verschijnt de The ma danook pas in Nederland op de weg. Vrijwel gelijktijdig met de Thema, zal het Lancia-pro- gramma danook worden aangevuld met een turbodie sel in de Prisma-serie. En wat reeds eerder kon worden vastgesteld bij de turbodiesel in de Thema; ook de lichtere en kleinere Prisma beschikt vanaf dat moment over een 'geblazen' diesel, die niet al leen prestaties levert die overeenkomsten heeft met heel wat benzine kracht bronnen, maar die door de grote souplesse en de heel ge ringe 'geluidsoverlast' ook een maximum aan comfort biedt. De 4-cilinder in lijn 1.929cc turbodiesel, die een maxi mum vermogen levert van 80 pk (59 kW) bij 4.200 toeren per minuut, is niet alleen goed voor een topsnelheid van zo'n 170 km/u, maar kan ook als 'sprinter' ook bijzon der rap in het verkeer mee komen. De accelaretaietijd van 0 naar 100 km/u ligt zelfs net onder de 13 seconden. En bij dat alles zal - vol gens de cijfers van de fa briek - het gemiddeld ver bruik aan dieselbrandstof rond de 5,9 liter voor 100 km liggen (ruim 1 op 16). De ge wone diesel in de Prisma-se rie komt tot een gebruik van rond 1 op 15. Nog enkele opvallende verschillen met de niet 'ge blazen' diesel zijn; inplaats van 65 pk is het vermogen opgevoerd tot 80 pk; de top snelheid is van 158 km/u ge gaan naar 170 km /u en de acceleratie van 0 naar 100 km/u bij de gewone zeifont- steker neemt een tijdfase van 16 seconden in beslag, terwijl de turbo - zoals ge zegd - nog maar 12,9 secon den nodig heeft om deze af stand te overbruggen. De 4-deurs Prisma turbo diesel (de enige auto in deze klasse die is voorzien van een intercooler) is natuurlijk standaard uitgerust met een 5-versneIlingsbak. De definitieve prijs is nog niet vastgesteld, maar in september zal toch rekening gehouden moeten worden met een aanschafbedrag van ruim 35.000.-. HOUTEN-Tijdens de 24-uurs race van Le Mans, die 15 en 16 juni wordt gehouden, zullen weer twee Jaguar XJR-5 sport-racewagens vertrekken. Beide wagens zijn voorzien van een gemodificeerde versie van de V12motor, die in de Ja guar XJS sportwagens is te vinden. Vorig jaar nam Jaguar ook al aan Le Mans deel, maar toe moest 3 uur voor het einde van de wedstrijd de op de vierde plaats rijdende Jaguar, even wel de sirijd staken. Jaguar Cars heeft al bekend gemaakt dat tijdens de 1000 kilometerrace op Hockenheim (14 juli) de Jaguar XJR-6 als geheel nieuwe racewagen voor de lange afstand, zal worden ingezet. Met de Sierra RS Cosworth probeert Ford volgend jaar weer een woordje mee te spreken in de internatio nale toerwagenraces. AMSTERDAM - Ford maakt ernst met de terugkeer in de racewereld. Nadat al eerder aangekondigd is dat deze autogigant bijna klaar is met de RS 200, die Ford zal terugbrengen in de inter nationale rally wereld, wordt nu ook steeds meer nieuws be kend rond de Sierra RS Cosworth waarmee Ford zal terug keren in de grote sportwagenraces. In de loop van volgend jaar zal de wagen al aan de start staan bij de grote interna tionale toerwagenraces. De produktie van de wagen start al in het laatste kwartaal van dit jaar in de Ford fabriek in het Belgische Genk. De Belgische fabriek zal niets te maken krijgen met de nieuwe rally-wagen bij Ford, want de constructie van de carrosserie en de eindmontage van de Ford RS 200, vinden onder de supervisie van Ford Motorsport technici in de Re liant Motor PLC fabriek in Shenstone bij Birmingham plaats. Het chassis en de mechanische componenten voor de motor, de wielophanging en de unieke transmissie met naar keuze inschakelbare twee- of vierwielaandrijving, zullen in Engeland, West-Duitsland en Italië gefabriceerd worden. Beschikt de RS 200 over een in het midden geplaatste mo tor met turbocompressor en benzine-inspuitsysteem, voor de Sierra RS Cosworth werd als basis genomen de gewone 2.0 liter 4-cilindermotor. Het blok is evenwel uitgerust met een door Cosworth ontworpen zestienkleps-cilinderkop, een Garret AiResearch T3 turbocompressor en een elektronisch gestuurde Weber/Marelli benzine-inspuiting en ontsteking. De samenwerking tussen Ford en Cosworth leidde in het verleden al tot de ontwikkeling van de wereldberoemde Ford DFV/DFY V8-motor, waarmee alleen in in het wereld kampioenschap Formule I liefst 155 overwinningen werden geboekt. In zijn huidige ontwikkelingsfase levert de nieuwe Cos- worthmotor al een vermogen van 200 pk (147 kW). De krachtbron kan echter nog belangrijk opgevoerd worden. Deze speciale Sierra is nu al goed voor een topsnelheid van 240 km/u en accelereert van 0 naar 100 km/u in minder dan 7 seconden. Behalve met de nieuwe krachtige turbomotor wordt de Sierra RS Cosworth ook nog uitgerust met een Borg Warner 'close ratio' 5-versnellingsbak, een zelfblokkerende differen tieel met viskeuze koppeling en een anti-blokkeerremsys- teem met elektronische sensors op de 4 schijfremmen. Verder heeft deze 3-deurs Sierra een brede en ver naar onderen doorgetrokken voorspoiler en een enkelvoudige, hooggemonteerde achtervleugel, die ook al was te vinden op de uit produktie genomen Sierra XR4i. BOEDAPEST - De kans be staat dat de Hongaarse auto mobilist in de toekomst niet meer zo lang op een nieuwe wagen hoeft te wachten. Op dit moment is b.v. voor een Lada een wachttijd van 5 jaar van kracht. Hongarije krijgt jaarlijks een contigent van 100.000 wa gens uit de omringende Oost- europese landen/fa brikanten toegewezen. De vraag ligt de laatste jaren op rond de 130.000 stuks. Nissan gaat in de Verenig de Staten eigen auto's assem bleren. De fabriek in Smyrna zal niet langer alleen pick ups bouwen, maar ook wordt een begin gemaakt met de assemblage van de Cherry in de VS. DELFT - Foha is de laatste ja ren een belangrijke fabrikant geworden op het gebied van auto-accessoires. Doordat de Oostenrijkse le verancier in ons land door liefst 5 verschillende impor teurs werd vertegenwoordigd, waren er nogal grote prijsver schillen in de sector van b.v. de veel gevraagde spoilers en consoles. Doordat Interstate in Delft, vooral bekend geworden door de eigen ontwerp- en om- bouwafdeling en een impor teur die zelf al lange tijd be schikt over een scala aan ac cessoires (van wieldoppen tot volledig aan het eigen autoty pe aangepaste tuningsets), sinds kort alleen importeur is geworden, zijn de prijzen van de Foha-extra's nu een stuk overzichtelijker geworden. Voor de fietsrecreant is de Routeplaat, zeker wan neer in een vreemde omgeving wordt gereden, een bij na onmisbaar accessoire geworden. EINDHOVEN - De landelijke fietsdag (met zo'n 300.000 deelnemers) heeft bewezen dat steeds meer Nederlanders de fiets als recreatiemiddel hebben herontdekt. Dat alles heeft er ondertus sen toegeleid dat er de laatste jaren weer een levendige han del in fiets-accessoires is. Vooral attributen voor het vervoer van kleine kinderen, voor het meenemen van reis bagage en speciale fietskle- ding, zijn in grote hoeveelheid op de markt gebracht. Ook komen er steeds meer 'hoesjes', waardoor het moge lijk wordt om fiets wegen kaarten niet alleen op handige wijze, maar ook op eenvoudi ge en overzichtelijke manier op het stuur te plaatsen. De fietser kan hierdoor snel en zonder risico's op elk gewenst moment zien waar hij/zij zich bevindt. De 'Routeplaat' die door „Dubbelpunt Ontwerp" in Eindhoven is uitgebracht, heeft een speciaal ontwerp waardoor de plaat op elk type stuur kan worden geklikt, zonder dat gebruik wordt ge maakt van hulpgereedschap. Wanneer de 'kaartleesplank' van het stuur is gehaald, blij ven er ook geen uitstekende delen op het stuur achter. De dubbelwandige folie van deze kaarthouder, die het for maat heeft van fietswegen- kaarten, zorgt er natuurlijk voor dat de kaarten tegen weersinvloeden zijn be schermd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 11