reux reoni We maken moderne protestmuziek' miuueM ONTDEK DE VERSCHILLEN Ank van der Moer beschreven door dochter Annemarie OPLOSSING [PAGINA GIDS titelsong 14 ME11985 EVERYTHING BUT THE GIRL: VERSUM 1 Niet triviaal Geen purisme Kritiek Werkgroep onderzoekt jeugdtheater Happie en Studio Spo t Even Piekeren Boes k.tan. Hie er aan er niet maar van' 'aas, voorlichter EG mburgse Desirée Nos en de Belg Bart Peeten 5 hersteld door het fej t het buitenland eet e Duitse inzending 'Ex rell. element voor zijn reke. 'olgens zijn stijl zag he s uit: De tweede prijs larrell; de eerste prü, Carrell. e Nederlandse delegatj Essen, die negen ja; de afdeling gevariëerc VARA-televisie. Ha verantwoordelijk voc zes, Willem Ruis en Ze hij ook de grote stimu. hma's. vlontreux: „Bij zeventi in de dingen die je hie >e is het mogelijk? Maa 10e Nederland er door tuit steekt. Dat meen maar ook qua maat ie. We hebben hier hee tad die aanzienlijk ver rest van Europa g ier ook juweeltjes. Nië dat Montreux moet blij het enige festival vooi De rest zijn allemaa ilangrijk dat die mensei nt zelfs het slechste pro een idee brengen." Duran Duran de titel- :p was een van de ve- ier avonden werd op lat zal gebeuren in de »t, ontmoette filmpro- rong van het nieuwste rie heeft zich over dit -huiscomponist John tale 'That fatal kiss', neer Grace Jones, Ta- reldpremière in aan- ilm ook in Nederland plNSDAG T3Z PAGINA GIDS 2 jl uur nieuws. AVRO: 7.02 AVRO aan!, vervolg (703 radiojournaal. 7.30 Per I.06 AVRO's radiojournaal studio en theater. 9.03 Ne-; 5 op AVRO-1. 10.03 Snot- oy! 10.13 Arbeidsvitaminen I et Jannussyndroom (slotjil iserie. 11.44 Uit is in. 11.5 ein 5. EO: 12.04 Lunchtto ie. 13.06 Tijdsein. 14.03 zijn. 15.03 De muzikalel n. 15.45 Open huis. VPR0:| orat. 17.55 Mededelingen! VPRO: 18.06 Boeken. NOS: ngs de lijn-extra: Voetba-j ld Hongarije-Nederlandl 22.02 Het bericht. NOS: at het oog op morgen. VA-j 32 De nacht klinkt anders oot licht. 05.02 Werklicht. Door Wim van Leest DIE NAAM Everything gut The Girl betekent niets bijzonders. We pikten hem 0p in een meubelzaak. Ze verkochten er alles behalve het meisje, dat er achter de toonbank stond. Toen we die naam aannamen, hadden we er geen idee van dat we zo ver zouden komen en in dat geval maak je je niet zoveel zorgen om een groepsnaam. tVe bestaan nog steeds en eigenlijk bevalt die naam me wel." Ben Watt, de ene helft van Everything But The Girl heeft zojuist voor de tigste keer uitgelegd, waarom de band, die hij samen met Tracie Thorn leidt, zo heet. Everything But The Girl (EBTG) was vorige week voor een uitverkocht concert ,n Tilburg. Na afloop van dat concert en naar aanlei ding van de nieuwe elpee •Love not money' werd ge sproken met Watt. Tracie Thorn liet wegens stempro blemen verstek gaan. EBTG doet, zij het op een eigenzinnige manier, aan re cycling in de popmuziek. Was hun eerste elpee 'Eden' sterk beïnvloed door jazz, de nieuwe plaat 'Love not mo ney' heeft meer folk- en pop-invloeden uit de jaren zestig en die ontwikkeling is ook op het podium merk baar. EBTG is een buiten beentje in het huidige pop wereldje. Thorn en Watt vatten hun vak zeer serieus op. Op het podium kan er bijvoorbeeld amper een lachje af, de presentatie is uiterst sober en de enige ac tiviteit buiten het musiceren is een aardappelzak-achtige dans die Tracie zo nu en dan laat zien. De groep maakt dan ook serieuze teksten en zet zich min of meer af tegen de wegwerp-pop, die zoveel Britse bandjes kenmerkt. Ben Watt: „Het grote punt in de popmuziek is, dat veel mensen de impact van pop willen bagatelliseren, hem onbeduidend willen laten DE AGENDA voor de komende weken ziet er als volgt uit: Dire Straits, 22 mei in Eindhoven (POC), 25 mei in Rotterdam (Ahoy) en 27 mei in Brussel (Vorst Nationaal) Boomtown Rats, Raymond van het Groenewoud, Los Lobos e.a., 16 mei in Lochem. China Crisis, Chris Rea, Stranglers, King, Steel Pulse, Jason and Scor chers, Ywngie Malms teen en Gaga, 27 mei op Pinkpop in Geleen. Bruce Springsteen, 12 en 13 juni in Rotterdam (Feijenoord-stadion) Tuxedo Moon, 15 mei in Rotterdam (Lantaren) en 16 mei in Tilburg (Noorderhgt) Jeffrey Lee Pierce Quartet, 17 mei in Tilburg (Noorderligt) en 24 mei in Rotterdam (Arena) Deniece Williams, 17 mei in Rotter- I dam (Ahoy) David Thomas, 18 mei in Goes ft Beest) Richard Thompson Band, dinsdag 14 mei in de Vooruit te Gent. David Lindley/El Rayo-X, woensdag «mei in Hof Ter Lo, Antwerpen. Warlock, Crossfire, Tobruk, Tokyo Blade, Pretty Maids, Lee Aaron, Slayer en UFO, zondag 26 mei op het Heavy Sound Festival te Poperinge vanaf 11 oo uur. Bon Jovi en Lee Aaron, 18 mei in Til burg (Noorderligt) Ben Watt en Tracie Thorn vormen samen de kern van Everything But The Girl: „Wij vinden datje geen triviale muziek moet maken". -fotowea lijken. Maar daar hoef je niet aan toe te geven. Pop muziek is een machtig me dium in de kunst. Met film en tv is het momenteel het medium om massa's te be reiken. Wij vinden datje dus geen triviale muziek moet maken, maar die kans moet grijpen. Je hebt gelijk als je zegt dat er twee soorten popmuziek zijn. Maar dat kom je overal tegen. Je hebt Ingmar Bergmann en je hebt b-films, je hebt zinnige tv-documentaires en je hebt ook Dallas en Dynasty. Wij zijn eigenlijk de popversie van zo'n documentaire, geen weg werpmuziek. De grote doorbraak voor EBTG kwam vorig jaar meteen al bij de debuut-el pee 'Eden'. Toch zijn Watt en Thorn (beiden voor in de twintig) geen nieuwkomers in de popmuziek. Ben maak te al solo-platen en was ac tief bij Robert Wyatt en met Paul Weller, terwijl Tracie werkte met de Marine Girls en Working Week. Ben Watt: „'Eden' kwam op het juiste moment uit. Platen als die van Sade en Working Week hadden het publiek al jazz-minded ge maakt,dus de tijd was rijp. Toch hadden we 'Eden' al een jaar eerder opgenomen toen er nog geen sprake was van interesse in jazz-geo- riënteerde pop. Bij de nieu we elpee 'Love not money' werd van veel kanten ge zegd, dat we weer een jazzy plaat moesten maken. Dat hebben we niet gedaan. Wij vinden namelijk dat de songs het moeten doen en niet de trend. Uit het succes van de plaat blijkt, dat we gelijk hebben." De songs van Everything But The Girl zijn goedver zorgde ^nummers, die vrij vaak een droevige sfeer uit stralen. Merkwaardig ge noeg geeft een plaat of een concert van de groep je toch een redelijk opgewekt ge voel. Ben Watt: „Dat iets tra gisch je opbeurt komt in veel kunstvormen voor. Kijk maar naar de grote trage die-spelen. Melancholie ver frist de geest op de een of andere manier. Songs zijn voor ons heel belangrijk. Een goede tekst en melodie zijn onontbeerlijk. Die songs staan of vallen met een goed verhaal en dan kom je al gauw in de aloude folktradi- POT SPI AAK EINDREDACTIE WIM VAN LEEST tie terecht. We schrijven de songs op de oude manier met een gitaartje en meer niet. Soms schrijven we samen, maar meestal werken we af zonderlijk en voegen daarna dingen samen. We kunnen niet aan een tafel gaan zit ten en even een nummer schrijven. Die manier van werken weerhoudt ons er van dingen op het laatste moment in de studio te ver zinnen. Bovendien kunnen we onze nummers, als we echt geen arrangement we ten te bedenken, altijd nog met alleen een gitaar bren gen." EBTG put wat invloeden betreft veel uit het verleden maar Ben Watt wil niet we ten van revival of purisme. Ben Watt: „Dat we op de ze manier muziek maken, heeft te maken met onze muzikale opvoeding. Wij zijn eigenlijk al heel jong met gecompliceerde muziek aan de gang gegaan. De meeste bands beginnen bij simpele rock and roll of R B en komen van daaruit tot iets gecompliceerders. De laatste tijd zijn we een stuk simpeler geworden. Op 'Eden' waren er soms 30 ak koorden nodig, nu op 'Love not money' maar 3. We pik ken invloeden op door het luisteren naar platen. De laatste tijd ben ik erg geïn teresseerd in country. Maar we zijn geen puristen, we proberen geen dingen van vroeger te laten herleven, maar invloeden te verwer ken in onze eigen muziek. Paul Weller heeft eens ge zegd: 'het heeft geen zin om origineel te zijn, je moet zor gen dat je goed bent'. Zo denken wij ook. Wij zijn geen John Cale of avant garde-groep. We proberen mensen te ontroeren en een nieuwe manier te vinden om onze gevoelens tot uitdruk king te brengen." EBTG is een eigenwijze groep. De muziekindustrie wordt met een gezonde por tie argwaan bekeken en de eigen identiteit staat voorop. Ben Watt: „We zouden best overal ter wereld num mer 1 willen staan, maar we sluiten geen compromissen over hoe we muziek maken en hoe we de muziekbusi- ness benaderen en dat sluit ai gauw zo'n groot succes uit. Er zit in onze benade ring een element van zelf destructie. We hebben iets tegen de industrie. We hou den ervan de zaak te sabote ren, soms ten koste van ons zelf. Er zijn bepaalde bladen, waarmee we niet spreken en er zijn tv-programma's die we niet doen, omdat de za ken waarvoor zij staan lijn recht tegen onze levensvisie indruisen. Everything But The Girl is een deel van ons leven en als je je in je leven verantwoordelijk voelt ten opzichte van de wereld, dan moet dat meespelen in je werk." Het gegeven dat in de popmuziek teksten meestal niet worden gehoord en dat dus veel van de boodschap tijdens het dansen verloren gaat, deert EBTG niet. Ben Watt: „Zolang er een paar mensen echt luisteren is het al genoeg. Voor die paar moet je goede num mers schrijven. Je moet je zelf niet verlagen omwille van de populariteit. We kunnen love-songs schrij ven, maar niet zoals Lionel Richie dat doet. Die is niet eerlijk, denk ik. Hij leeft in een droomwereld, waarin niemand echt is." Everything But The Girl levert een flinke dosis maat schappij kritiek. Nummers als 'Soft touch' (over de waanzin van de Falklands- oorlog) en 'Sean' (over de troosteloosheid van de strijd in Belfast) zijn niet mis te verstane commentaren op Groot-Brittannië anno nu. Ben Watt: „We zijn eigen lijk een moderne protest groep. Veel mensen moeten bij die term meteen aan hip pies en sixties denken, maar protest is ook nu op zijn plaats. Engeland maakt on der Thatcher de ergste ar moede in jaren mee, in het land is crisis en de Falk- lands-oorlog was een gru wel. Wij zijn kritisch in onze teksten en in onze houding ten opzichte van de muziek industrie. We kijken niet zo maar toe naar wat er in de wereld rondom ons gebeurt, maar leveren er bewust commentaar op. Pop heeft nooit een revolutie kunnen veroorzaken, maar er is wel gebleken, dat de muziek mensen kan veranderen, of in ieder geval invloed heeft op hun denken." Ank van der Moer. - fotoarchief de stem AMSTERDAM (ANP) - 'Ver der is er niet zoveel' heet het boek van Annemarie Oster over haar moeder de actrice Ank van der Moer, dat on langs is verschenen. De titel van het boek geeft kernachtig aan hoe Annema rie Oster haar in maart 1983 overleden moeder ziet: een vrouw die uitsluitend leefde voor het toneel. „Liefhebberij en? Nee.... die heb ik eigenlijk niet". Ja, lezen deed ze ook veel: „Maar dat hoort per slot ook bij mijn werk. Maar ver der, nee....het is misschien een tekort", zegt de actrice in een door haar dochter geregi streerd vraaggesprek. Niets mag de carrière van Ank van der Moer in de weg staan. Zelfs haar dochter, van wie Ank van der Moer zeer veel houdt, zo blijkt uit het boek, wordt in haar jeugd voor lange tijd in een ander gezin ondergebracht. Ank van der Moer heeft door de bezeten heid voor het theater weinig oog voor wat er om haar heen gebeurt. De veranderingen die zich voltrekken in de jaren zestig laten Ank van der Moer onberoerd, zij ziet ze niet. De Actie Tomaat tegen het gevestigde toneel bereikte in september 1969 een hoogte punt met de verstoring van de voorstelling van 'Storm' van Shakespeare, het eerste stuk van het nieuwe seizoen van de Nederlandse Comedie, waar aan Ank van der Moer ver bonden was. De tomaten vlo gen door de zaal in de richting van de acteurs op het podium. Met deze actie ging er een diepe schok door de toneelwe reld. Het moet zeker voor Ank van der Moer een tragisch mo ment zijn geweest, die ook haar toneelleven diep raakte. Maar we komen niet aan de weet wat de actrice er zelf al lemaal over denkt. „Ank is geen vrolijk gezelschap. De Actie Tomaat heeft er diep in gehakt, al zegt ze er nooit een woord over. Maar: 'vervelend dat ik zo weinig speel' staat op haar ontoegankelijk gezicht te lezen", aldus Annemarie Os ter. De schrijfster praat over dit onderwerp wel met moeders collega Ellen Vogel: „Na To maat heb ik eigenlijk nooit meer een echt gesprek met Ank gehad. We hebben elkaar allemaal een tijd ontlopen. De klap is hard aangekomen". El len Vogel vertelt verder dat allen rondliepen met een grote wond. Ook de rol van haar moeder in de Tweede Wereldoorlog is voor Annemarie Oster een moeilijk punt, maar ze gaat dit onderwerp niet uit de weg. Ze stapt er mee naar Ferd. Ster- neberg, die zelf een voorbeel dige houding heeft aangeno men in die donkere jaren. Ank van der Moer heeft doorgespeeld in de oorlog en zich gemeld bij de Cultuurka mer. Sterneberg spreekt er echter relativerend over. „De meerderheid heeft zich gemeld en het zijn toch wel speciale mensen geweest die dat niet hebben gedaan". Ank van der Moer schreef in die tijd ook zelf een blijspel 'Waar is mijn dochter?'. Ze kreeg er de Goe- dewagen-prijs voor, genoemd naar de NSB-er Goedewagen die leider van de door de nazi's ingestelde Cultuurkamer was. Met grote tederheid be schrijft Annemarie Oster haar moeder. Zij toont haar als een groot en gevierd actrice die schittert in hoofdrollen van stukken van Shakespeare, Tsjechow, Toergenew, Bec kett, Albee, Goethe, Euripides, Sophocles en talrijke anderen. Maar met het grootste plezier van de wereld stapte ze in de laatste jaren van haar leven over van het klassieke toneel naar het Volkstoneel en speelt Na Druppel in de Jantjes met dezelfde inzet als Jelena in Oom Wanja van Tsjechow. Annemarie Oster probeert zeker geen geïdealiseerd beeld van haar moeder op te hangen, ook de zwakke kanten komen aan bod. Zij probeert haar moedert zo reëel mogelijk te portretteren: Ank van der Moer is in het leven van alle dag een zwijgzame, introverte vrouw, zij heeft buiten het to neel doorgaans een moeilijke verhouding tot mannen, zij houdt niet van grapjes over seksualiteit en ze griezelt van populaire uitdrukkingen. films GOES Grand Theater Amadeus, a.l. 20 u. HULST De Koning van Engeland 20 u. Amadeus, a.l. 20 u. Uit naam van al de mijnen, 12 j 20 u. The last breed, 12 j. 20 u. Ik ben een heel stout meis je, 18 j. OOSTBURG Ledeltheater - 20 u. Jong en op drift, 18 j. VLISSINGEN Alhambral - 20 u. Beverly Hills Cop, a.l. Alhambra 2 - 20 u. Edith et Marcel, 12 j. ANTWERPEN Rex - 11.45,14.25,17.30 en 20.35 u. Passage to India. Rex-Club - 12,14,16,18, 20 en 22 u. The hit. Metro I - 11.45,14,16.30,19 en 21.30 u. The falcon and the snowman. Metro II - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Body double. Odeon - 14,16,18, 20 en 22 u. Ledeclic. Rubens - 14.30 en 20.15 u. zal. en zond. 10 tot 13 u. Ama deus. Slnjoor - 12, 14.20,16.45, 19.1 Oen 21.30 u. Beverly hills cop. Vendome - 14.15,17 15 en 20.15 u Kaos. Quellln I - 12,14.30,17.30 en 20.30 u. The killing fields. Quellln II - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Jan zonder vrees Quellin III - 12,14,16,18,20 en 22 u. The never ending story. Astra - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Dr. No. Astrid - 12,14, 16,18 en 20 u. De schone en de vagebond. Capitole - 12,14,16,18,20 en 22 u. Codename: wildgeese. Savoy - 12,14,16,18, 20en 22 u. Hotel Paradiso. Ambassades - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Partir revenir. Festa - 13,15,17,19 en 21 u. The terminator. Brabo - 12,14,16,18, 20en 22 u A blade in the dark. Tljl - 12,14.20, 16.45,19.10 en 21.30 u. Places in the heart. Wapper - 12,14.206,16.45, 19.10 en 21.30 u. Paroles et mu- sique. BRUGGE Komplex Zwart-Huls Gulden Vlles 1 20 u. Amadeus. Gulden Vlles 2 20 u. A passage to India. Gulden Vlies 3 20 u. The killing fields. 22.30 u. Company of wolves. Memling 20 u. The terminator. Rembrandt 20 u. Love in first class. GENT Decascoop - 15 u. De scho ne en de vagebond. 15 u. Jan zonder vrees. 2.30 u. 2010. 15,17.30, 20 en 22.30 u Tea- 15,17.30, 20 en 22.30 u. The ri ver. 22.30 u. Beyond the walls. 17.30, 20 en 22.30 u. Purple heart. 15,17.30 en 20 u. Electric dreams. 15,17.30, 20 en 22.30 u. Drea- mescape. 15,17.30, 20 en 22.30 u. Beverly hills cop. 22.30 u. Country. 15 en 17.30 u. Of unknown ori gin. 15,17.30, 20 en 22.30 u. Mata Hari. 15,17.30, 20 en 22.30 u. Body double. 15,17.30 en 20 u. Op 16 in de hel van Amsterdam 15,17.30, 20 en 22.30 u. Gevaar in de woning. 17.30, 20 en 22.30 u. C.H.U.D. Century - 14,17 en 20 u. Amadeus. Calypso 1 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Micki en Maude. Calypso 2 - 15,17.30 en 20 u. Falling in love. 22.30 u. Aguirre, de toorn gods. Calypso 3 - 15 en 20 u Paris, Texas. 17.30 u. Eraserhead. 22.30 u. Looking for mr. Good- bar. Capitole - 14,17 en 20 u. The killing fields. Rex - 14,16,18, 20 en 22 u De laatste wilden van de Savan ne. Studio Skoop - 20 u. Ibiru. 22.30 u. Intieme leven in een klooster. KLOOSTERZANDE Reizende Man - 13.30 u. schieting voor bejaarden. KOEWACHT Oude Molen - 13.30 u schieting voor bejaarden. theater MIDDELBURG Schouwburg - 20 u. 'Wolfson, de talenstudent', door Zuidelijk Toneel Globe. exposities MIDDELBURG Kunstuitleen, Kuiperspoort 22 - Gouaches van Bert Nee- len. Geop. di. t/mza. 13.30-17 u. do. ook 19-21 u. (t/m 25 mei). Vleeshal - Sonor Robotica Lux, project met computerge stuurd geluid en laserlicht van Floris Kolvenbach. Operationeel van di. t/m za. 16 u. (t/m 19 mei). ANTWERPEN Sterckshof, Deurne - 'Uit de sacristie', textiel en juwelen in kerkelijk bezit in de provincie Antwerpen. Geop. dag. 10-17 u. ma. en vrij. gesl. (tot 18aug.). ST. NIKLAAS Internationaal Exlibriscen- trum - Expositie getiteld 'België en de Zee'. Geop. weekd. 14-17 u za. 9-12 en 14-17 u. zo. 10-13 en 15-18 u (tot 17 juni). Stedelijk Museum - Schilde rijen van Nicolaas Fr. van Loock. Geop. werkd. 14-17 u. za. 9-12 en 14-17 u. zo. 10-13 en 15-18 u. (tot 27 mei). DEN HAAG (ANP) - Een Lan delijke Werkgroep Jeugdthea- terbeleid adviseert over enkele maanden minister Brinkman van WVC. Ze moet rekening houden met het inhaalplan dat de Raad voor de Kunst enige jaren geleden uitbracht, en met wat de minister daarvan vond. De groep staat onder voorzitterschap van mr. H. J. Zeevalking. Minister Brinkman achtte de werkgroep noodzakelijk. Eerder waren er landelijke werkgroepen voor het orkes- tenbestel en het toneelbestel. De nieuwe moet aandacht be steden aan de infrastructuur van het jeugdtheater in ons land, aan de verdeling van verantwoordelij kheden tussen overheden en aan de taak die het rijk daarbij heeft. De werkgroep is bij de Raad voor de Kunst ondergebracht. '°nNiT'Nederland^fS?^ke en Wiske: Het Dreigende Dinges verslag afgewisseld met Pausjournaals, Echo en op de halve uren nieuws .00,13.00,18.00, 20.00 en 22 3" 6 Het levende woord). 22 linkrijk kome. 22.35 Als ;laapt.terugblik (22 22.45 Paus-journaal, u.w aus-panel). r-ol uur nieuws. VARA: Van 00 Aktualiteiten via Dingen l Dag. 7.03 Gesodemeurdersj irloper. 10.03 Twee meter®! 12.03 VARA's getallenriJM yllands Handwerk. 16.03 iC l celijke vijftien. 18.04 pits. VARA: 19.02 DubWi-1 0.02 Popkrant. 21.02 Moon-t .02 Morgen gebeurt het. 7.02 Een goede morgen md louwman (8.00 Nws). i klassiek. 11.00 TROS CO" 1. Rotterdams Filharmo- )rkest m.m.v. vokale en, ntale solisten. 12.30 van de matrijs en de co nda. 13.00 Nws. 13.02 ce top tien. 13.30 Belcanw- Madame Butterfly. ccini, Koor en Orkest sanjj met solisten. NCRV: 1 na40-45 jaar geleden. W ivs. NCRV: 18.02 Met harte' ;n handen. 18.15 MuzieK JL jd. 19.15 Pianomuziek. e muziek van Bach en M n. 22.30 Bertus Wessels: j> Drgelmuziek. 23.10 Kamer .03 NOS-sportief. 9.25 IVU: 9.30 Alleman? vere 10.00 Onder schooltijd-.1"'^ je daar? 10.35 Daniel.1" nkuil. AVRO: 17.30 Hmfjo bestond nog niet (JfPwjS: ling van de RPF)- ItooO vs voor buitenlanders i - 19.10 Berbers. 19.20 Mf1 Arabisch. 19.30 Spaans)- 40 T .piHinp crever» (81. n knaap en em hond in een innife omhelzing!... fiiit 71( friormj CL H||(' Sc. 130OII00S Blifl HET oinots 100K DE voMiijnm srm. PioisEim snt'm eeh utnom te voommn.tEn Littimirs i $km.Hwinb mvmv \Ua... Ua... Uat ww dat ??T Erachteraan Horizontaal en verticaal dienen dezelfde woorden te worden ingevuld. 2 (4) wagen, 4 (2) jongens naam, 6 (1) vrucht, 7 (3) opstandeling, 8 (5) deel van het oor, 10 (12) graaf- diertje, 12 (10) maalin richting, 14 (9) militair, 15 (11) buigzaam, 16 (13) zelfkant, 18 (20) op grote afstand, 20 (18) huidbe dekking van vogels (mv), 22 (17) verzet, 23 (19) al, 24 (21) landtong, 26 (28) hooi- stapel, 28 (26) toonaf stand, 30 (25) spies, 31 (27) hete waterdamp, 21 (29) bijbelse figuur. uiag ze 'uioo;s 'uaodJBq '0E 's)jaj. '8S 'se; 9Z 'sou fz 'spaaj 'JsaM -JOA ZZ 'U3J3A 0Z 'J3A '81 '§au '9i 'Siuat gi 'tauoioij >1 'ua(oui 'Ei 'toui oi 'PI '8 '(aqaj 'i 'taqpjBB '9 '[aj -B>I f 'jen z iSutssopo ia§uaq quen japuo oi 'nJOM SüeSui 6 'jated n3" 8 'uajomjan i 'jajed uba snau 9 'uappiui aqjapeiqaS e 'pueq f 'jueid -jaiBM psiq 'MJan >1EP Z 'uapptui uamoM

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 17