Kunstenaars van nu spiegelen zich aan Jeroen Bosch Religiei gerustg RIA DE WEUER BLU VERRAST: Loon van de an WAAR KOMT VANDAAN? DE STEM COM! MAANDAG 13 ME11985 EXTRA OP MAANDAG Pausbezoek Vrijheid PAPIER VOOR UW PEN Discriminatie Pluim m m VAN EIJSDEN Bui en zon Japanse kampen Zere voeten MAANDAG 13 ME11985 KATHOLIL PAUS ONTMOET BK O» T48 Door Henk Egbers „IK LOOP al twee j aar over hetzelfde plan te denken. Ben er dus nu rijp voor, zei Corneille tegen me", vertelt Ria de Weijer. Daarom hangen er twee gouaches van hem op de ten toonstelling 'Hommage Je roen Bosch', die tot eind juli in galerie Hüsstege in Den Bosch te zien is. Ria: „1985 is een groot jaar voor het 800- jarige Den Bosch. Ik ben daarom erg blij, dat ruim 50 kunstenaars uit vele Euro pese landen gevolg hebben gegeven aan mijn uitnodi ging een kunstwerk te ma ken op een thema uit schil derijen van Jeroen Bosch". En zo zijn er nu aan de Verwerstraat 28 vijftig kwalitatief goede doeken, grafieken, plastieken e.d. te zien, die thema's als het Narrenschip, Tuin der Lus ten, De Verzoeking e.d., maar nog meer sybolische figuren uit zijn apocalypti sche fantasieën verwerkt hebben. Een heel bijzonder initiatief werd daarbij ge realiseerd door de Vlaming Nat Neujan, die in opdracht van de galeriehoudster een gedenkpenning maakte. De 7 cm doorsnee metende pen ning toont behalve de beel tenis van Jeroen Bosch ook de Bossche wildemannen, waarop Ria zeer trots is. Voor 125,- is die penning er te koop. Ria de Weijer: „Als ik op buitenlandse beurzen mezelf moet plaatsen als een galerie uit Den Bosch, zeg ik er al tijd bij 'de stad van Jeroen Bosch' en dan gaat er inter nationaal een lichtje bran den. Voor deze hommage heb ik eerst de ongeveer dertig kunstenaars, die ik regelmatig zelf breng, ge vraagd. Vervolgens heb ik nog een twintigtal andere artiesten, die ik persoonlijk waardeer, erbij betrokken. Als ik nu de resultaten zie dan wordt het duidelijk, dat Jeroen Bosch een kunste naar van deze tijd had kun nen zijn. Zijn angsten en fantomen sluiten aan bij die van onze harde wereld. Mijn 78-jarige moeder had in haar jeugd niet kunnen be denken dat ze met V-eens of atoombommem geconfron teerd zou worden. Als je de kunstwerken van Jeroen Bosch bekijkt zeg je: het zat er eigenlijk al in! Dat laten de kunstenaars op deze ex positie ook zien. Opvallend vind ik overigens dat 'De tuin der lusten' zo vaak een inspiratiebron is geweest". Ria heeft herhaaldeijk van kunstenaars te horen gekregen: „Ik heb Jeroen Bosch weer ontdekt. Voorlo pig ga ik met hem door!"... 'Haar' kunstenaars komen uit Nederland, België, Ria de Weijer: „'Tuin der lusten'opvallend vertegenwoordigd! Frankrijk, Duitsland, Tsje- cho-Slowakije, Zwitserland, Italië en Spanje. Die 'stal' is opgebouwd via vijftien jaar galerie. Een groot aantal ja ren aan de Amsterdamse Westmarkt (tot 1981) en nu zeven jaar in Den Bosch. Zij zegt: „Ik vind Den Bosch uiteindelijk prettiger, dan Amsterdam. Je hebt hier meer vrijheid. In de hoofd stad met zijn 154 galerieën moet je teveel op een be perkt specialistisch terrein blijven. In Amsterdam heb ik wel veel contacten kun nen leggen. We zijn door diepe dalen gegaan, maar nu gaat het goed". Ria de Weijer is ondanks alle pessimistische beschou wingen optimistisch over het galerie-wezen op dit mo ment. „Het is wel moeilijk", zegt ze, „maar we slagen er in steeds meer drempelver lagend te werken. Neem nou de catalogus bij deze exposi tie. Die kost 15,- en dat is geen geld voor zoveel goede informatie. Ik merk ook, dat steeds meer jongelui daar voor open staan. Natuurlijk is 7200,- (viel me nog mee) voor een gouache van Cor neille veel geld en zal zo'n 40.000,- voor een Landuyt alleen weggelegd zijn voor officiële instituten. Maar we verkopen al vanaf 125,- ook kunstwerken van 3/400 gulden op de Jeroen Bosch expositie. Nee, ik denk niet dat de middengroepen weg zijn en alleen nog hele dure kunst als geldbelegging weggaat. De jonge kopers komen er weer aan! Veron derstel, dat mensen die een duur stuk kochten na één jaar bij me komen en zeg gen: 'Ik heb me toch vergist'. Dat is geen probleem. Ik neem het weer terug. Het is nog nooit gebeurd! Ja, kunstenaars betalen 50% van de verkoopprijs. We hebben elkaar nodig. Op ba sis van vriendschap! Ik draag alléén de risico als ga leriehouder; betaal uitnodi ging, licht, verwarming e.d. en ben een maand ter be schikking. Dat de culturele raad negatief adviseerde over de subsidieaanvraag voor deze tentoonstelling en vooral de manier waarop ('gesol met Jeroen Bosch') heeft me pijn gedaan. Ik was er kapot van. De directeur - FOTO JOEPLENNARTS van de raad, Ton Frenken, was hier en stond er positief tegenover. Bovendien was de subsidie niet voor mij be stemd maar voor de Potse makers die het spel rond Je roen Bosch brengen. De mo tivering van de raad slaat nergens op. Op zijn zachtst gezegd: Ik heb de indruk clat de culturele raad erg slordig is omgesprongen met onze gegevens. Je kunt toch niet zeggen dat onze galerie een soort carnaval is", aldus Ria de Weijer. Je kunt zeker niet van een carnaval spreken als je on der de deelnemende kunste naars Werner Moonen hoort zeggen: „Ik heb geprobeerd de eenzaamheid van Bosch' landloper uit museum Boy mans weer te geven", of Gerti Bierenbroodspot: „Je zou kunnen zeggen dat dit een gefingeerd autoportret van hem is", of Sam Para- birsingh: „Op mijn ets staat de vis als symbool van wel vaart en rijkdom, de kerk - niet het geloof - als irritant gegeven, de zotte monsters een nachtmerrie..." en Don Clark: „Het is een schamele hommage, maar het was een rijk experiment"... Het blij ken pogingen om de kritiek, die Jeroen Bosch in de 15e eeuw symboliseerde in de richting van kerk en maat schappij, over te nemen. In de stad van Terschuren is dat niet zo moeilijk. De tijd voor dit experi ment (varianten op Bosch) is momenteel gunstig. Je vraagt je af: hoe zou dit in de zestiger jaren uitgepakt hebben? Was waarschijnlijk onmogelijk in dat concept uele, structurele e.d. tijd perk. Deze hommage is een tamelijk figuratieve exposi tie. Er is veel 'begrijpbare' buitenkant (het Volksemp- findliche misverstand), maar ook redelijk veel bin nenkant, geschraagd door expressief vakmanschap. Het meest gemakkelijk is dan het wat plaatjesachtige doek van Don Clark, die het narrenschip boven Den Bosch laat zweven. De kera mische 'scherven' van M. Fluitman met als titel 'Tuin der Lusten' zijn dan 'moei lijker', maar heel wat span nender. De 'Brabantse' cory feeën zijn er: Gerard Prin- cée met een, als gewoonlijk frescoachtige, Verloren Zoon; Ru van Rossum met een (te) vaardige ets; Lou Strik met een ambachtelijk knappe houtgravure 'De verzoeking; Kurt Lob als steeds de vaardige tekenaar met een amorf 'Bouwval der Lusten'; Nico Molenkamp schilderde een innerlijk ge laden monumentaal Nar renschip; Jan Dijker verrast - in relatie met eerder ge toonde olieverfdoeken -, hier met een gouache 'Hommage aan Jeroen Bosch' en Wer ner Moonen passeert met zijn interessant schilderij alle clichés. Bij de plastieken: een boeiend Snavelei in brons van Edith de Willebois; een merkwaardige Tuin der Lusten gevat in plexiglas van de Ier Gillespie; een ke ramisch fantasiemasker van Ank de Groot; een Narren schip van Frank Rosen: in getogen schelpen van Jana Paroubek en een bevestiging van Lies Cosijns' talent in Aleyt. Nog wat opvallende 'buitenlandse zaken': Het intrigerende veelluik van Rachlik, de ironische steen drukken van Bruni en Wun- delich en het opvallend klas sieke werk van Ferroni. Een collectie waarvan Ria de Weijer zegt: „Het resul taat heeft me verrast". En daarmee zal de bezoeker aan deze tentoonstelling zich kunnen verenigen. DE paus bezoekt ons land en dat is voor Nederland een grote gebeurtenis. Velen zijn er blij om en velen ook weer niet. Beseffen we wel dat de paus de plaatsbekleder is van Christus op aarde? De paus heeft belangstelling voor ons land. De paus komt als vriend van allen naar Nederland. Niet om ons te berispen, maar uit bezorgd heid en vriendschap voor iedereen. Daarom past eer bied en het is te hopen dat we dat allen opbrengen. La ten we allen onze vreugde tonen en onze wellevendheid en de paus fijne dagen be zorgen. Velen zouden de paus graag zelf ontmoeten. Maar helaas gaat dat niet. Maar gelukkig zien we hem op de tv. Dat het bezoek van de paus vooor Nederland zeer vruchtbaar moge zijn. Prinsenbeek mevr. Maas. IK luister naar het Requiem van Verdi. We herdenken hen die voor onze vrijheid vielen. Canadezen, Ameri kanen, Russen, Fransen, I Belgen, Nederlanders, Po len. Zij allen gaven HUN le ven om ons in vrijheid te doen leven. Vrijheid vrij zijn. Vooraanstaande katho lieke Nederlanders mogen in alle vrijheid in open brieven aan de paus hun grieven luchten. Maartje van Mee- gen mag als neutrale tv- nieuwlezeres ironisch op merken dat de pauselijke voorzienigheid voor Neder land een 2e paus-mobiel heeft gecharterd. PvdA en alle mogelijke instanties zijn tot vervelens toe vrij om te vragen wat de beveiliging van de paus wel zal kosten. De persoon van de paus mag op alle mogelijke laag bij de grondse manieren worden aangevallen. Voorzitter Dol man is vrij om zo nodig naar de West te gaan als de paus ons land bezoekt. Vrij is men om schunnige tekeningen en posters over de paus te doen verschijnen. Vrij is men ook om de kotsmisselijk maken de Pisa-rommel op te dienen en te souperen. Dit alles overdenkende herinner ik me de vele Poolse soldaten die ruim 40 jaar geleden on ze streek mede hebben be vrijd om ons de vrijheid te rug te geven. En 40 jaar later wordt er 15.000,- uitgeloofd om een waardig landgenoot van diezelfde Poolse bevrij ders, Karol Wojtyla, paus Johannes Paulus II, te ver moorden. Beangstigend-si- nister. Het wordt stil rond om mij op deze trieste, re genachtige 4e mei-dag. De laatste tonen van Pendere- chi's Poolse Requiem klin ken nog ha als een dienstbus van de ZWN voorbijrijdt, waarop in grote letters paus Johannes Paulus II welkom wordt geheten. En in alle vrijheid mag ik naroepen 'Van harte welkom paus Jo hannes Paulus II. Sas van Gent W.H.M. Colsen Aan: Zijne Heiligheid Paus Johannes Paulus II Vati caanstad. Wij, ouders van homosek suele kinderen, zijn ten zeerste betrokken bij de maatschappelijke en kerke lijke discriminatie van onze kinderen. Wij zijn er van overtuigd dat de maat schappelijke discriminatie vaak steun vindt in de uit spraken van kerkelijke lei ders. Ook in de r.-k. kerk, waarvan u het hoofd bent, worden geluiden gehoord, die ons en onze kinderen ten diepste kwetsen. Wij ver wijzen daarvoor naar de ne gatieve uitspraken van o.a. de bisschoppen Gij sen en Ter Schure, die zich in deze op u beroepen, waardoor ook u medeverantwoordelijk bent voor de onchristelijke maatschappelijke verhou dingen. Wij erkennen het recht van ieder mens op eigen in zichten en opvattingen; maar wij eisen dat recht ook op voor onszelf en onze dochters en zonen. Wanneer die wederzijdse standpunten botsen lijkt ons een eerlijke dialoog beter geschikt om tot wederzijds respect te komen dan een eenzijdige veroor deling, die naar onze mening te kort doet aan de werkelij ke waarde van liefde en sek sualiteit. Hoeveel mensen van goe de wil zijn in het verleden niet onmenselijk behandeld door uw kerk, die zich toch beroept op het evangelie, de blijde boodschap, de bood schap van liefde, van onder linge waardering, van soli dariteit met alle mensen, vooral met de verdrukten en de verstotenen. Brengt uw bezek aan ons land weer mensen van goede wil in discrediet? Worden de brandstapels van vroeger nu voor onze kinderen vervan gen door veroordelende, dis criminerende en beledigen de uitspraken? Het sterven op de brandstapel was erg, maar korter van duur dan levenslang een uitgestotene en paria in uw kerk te zijn. Wat staat onze kinderen ge durende uw bezoek te wach ten: een blijde boodschap of opnieuw veroordeling? Namens de Stichting lande lijk Overleg Werkgroepen Ouders van Homoseksuele Kinderen; F. Rhebergen, voorzitter; R. Smit-Fransen, secretaris. IK vind dat de medewerkers van De Stem die de Stern- Gids van 4 mei hebben sa mengesteld een dikke pluim verdienen en dat dit gerust eens in het openbaar gezegd mag worden. Om te begin nen Wim Koek die de peri kelen na Wereldoorlog II zo treffend heeft geschetst en onder woorden gebracht en daarmede heeft bewezen niet alleen een goed schrij ver te zijn maar ook een goede waarnemer. Ik ben het roerend met hem eens wanneer hij het heeft over het huidige welvaartsniveau en de 'biefstuk-socialisten' en kan dan ook maar moei--, lijk begrijpen dat de 'pot- verteerderspartij', volgens bepaalde enquêtes, nog zo veel aantrekkingskracht zou hebben. Het art;^ei van de heer Leyendekker heeft me geweldig aangesproken door de systematische opbouw en de conclusies die daaruit tel kens werden getrokken. In één geval verschil ik wel van mening met de heer Leyendekker en dat is wan neer hij, aan het slot van het onderdeel 'ongeloofwaardig' meent te moeten vaststellen 1^7" door Maurits van Rooijen IEDEREEN die graag enige eer legt in zijn of haar kookkunst, beweert dat culinaire hoogstandjes alleen bereikt kunnen worden met goed materiaal. De modernste keukens worden beheerst doorflitsende lampjes, tellers en zoemertjes en zitten boordevol chips. Maar ondanks alle techniek is veel oeroud keukengerief onmisbaar gebleven. Lange tijd bestond de keuken slechts uit een vuur, midden in de woonruimte, met een grote ijzeren pot aan een (heet) hangijzer. Vlees werd in de regel boven hetzelfde vuur gebra den. Vogels en soms zelfs een heel varken of een os werden aan een spies geregen en langzaam draaiend bruin gegril leerd. In de keukens van kastelen zorgden gewichten ervoor dat de spies gelijkmatig bleef draaien. Kleinere porties vlees werden geroosterd. Brood werd gebakken in een stenen oven, vaak op enige afstand van de woning in een speciaal bak- huisje. Een kleine duizend jaar geleden zijn de specerijen de kook kunst binnengedrongen. Ze werden zeer gewaardeerd om hun smaak en hun - vermeende - geneeskrachtige werking. De exotische kruiden waren echter peperduur. Met stampers, raspen en molentjes werden ze verwerkt. Hoewel we tegen woordig alles in busjes en zakjes kopen, zijn de pepermolen en de notemuskaatrasp bij ons gebleven. De koperen bak- en puddingvormen werden in de 17e eeuw 'ontdekt'. Daarvóór gebruikte men meestal hout, zoals bijvoorbeeld de nog steeds populaire speculaasplank. In de zomer en het najaar moest voedsel worden ingemaakt voor de winterperiode. Sinds Weck het wecken uitvond, wer den vele levensmiddelen op deze wijze geconserveerd. Het in blikken, reeds in 1810 uitgevonden, sloeg aanvankelijk niet erg aan. Misschien omdat de eerste blikopeners pas rond 1860 in de keuken arriveerden? Daarvóór werd men geacht een blik te openen met... hameren beitel! De grote mechanisering van het keukengerei kwam in de 19e eeuw. De appelschilmachine uit 1860 is weer verdwenen, maar het apparaat om snijbonen te maken (uit 1890) kan men nu nog in sommige keukens aantreffen. De draaiende eierklopper uit 1873 bleef ook. Reeds in 1918 verscheen de elektrische mixer. Na de Tweede Wereldoorlog zijn de elek trische apparaten in groten getale in de keuken gearriveerd. Zij besparen tijd. Zo ook de snelkookpan. Dat is echter geen nieuwigheid. Koken onder hoge druk werd namelijk reeds in 1679 uitgevonden door de Fransman Denis Papin. Een keuken met een uitgebreid arsenaal om de heerlijkste gerechten te bereiden, dat is dus geen modegril. En dat is ook geen nutteloze investering, indien we de oude volkswijsheid mogen geloven dat de liefde door de maag gaat. Of zoals een Vlaamse variant luidt: waar en hoe men zijn appetijt krijgt doet er niet toe, zolang men maar thuis eet.... En als dit wordt vergeten, dan is er de deegrol nog. MOET je toch eens kijken! Een pin nige vinger tikt op de zorgvuldig bewaar de ko- mnginnedagkrant. Kijk eens goed je houdt het niet voor mogelijk - allemaal mannen! En ze duwen me met de neus op de pagina's vol foto's van geridderde en met eremetaal behangen mannelijke figuren. Het is de bedoeling dat ik over eind spring, begrijp ik. Mijn omgeving verwacht van mij - immers altijd op de bres voor vrouw en vrouwerecht - dat ik buiten zinnen raak van erger nis, nu nauwehjks vrouwspe rsonen besproeid blijken door de lintjesregen. Maar ik zit dood kalm op mijn stoel met een ander stuk krant en kijk naar de foto van die vrouw in Libanon, in de ene hand het ge weer, met de andere hand het V-teken makend Misschien zal haar foto met de tank s op de achtergrond bekroond wor den als de beste wereld-persfo to. Die vrouw zelf zal haar le ven lang haar vier dode zonen als een merk teken meedragen. Weer proberen ze mij met ge balde vuist 'schande' te laten roepen. Nu via de uitvoerige uitleg, dat de enkele vrouwen lintjes die vergeven worden, al tijd kleiner uitvallen dan die van vergelijkbare mannen. Ter wijl vrouwen toch beslist niet minder te bieden hebben om iets opgespeld te krijgen. Maar ik denk aan het standbeeld dat in Breda op het pleintje voor het politiebureau staat: de ge stalte van een vrouw met kind aan de hand Ze trekt het mee: 'kom vlug, er dreigt gevaar'. Het kinderlijfje spant zich in onwil, - waarom? Het kind kijkt om naar al het vertrouw de. Maar de vrouw toont geen aarzeling, zij gaat vastberaden de weg die zij koos Zij hebben geen colbertje aan, deze twee en al die andere vrouwen die zonder ophef ver bazing wekkende prestaties le veren. Ze dragen even min een strop das. Toch is dat een ver eiste om de borst ter onderschei ding vooruit te mogen steken. Zo heb ik dat begrepen uit een artikel van Toon KLoet in deze krant. De man die het duizend kop pige personeel toesprak in de kantine van Van der Giessen- De Noord was wél volgens deze normen gekleed, stijlvol en cor rect. Je hoefde er slechts het di plomatenkoffertje bij te denken en daar stond het vlees gewor den cüché. Met heel Nederland volgde ik op de televisie het ac tuele drama van het massa-ont slag bij de scheepswerf. Had hij de vuisten gebald in woede, de ze man Sloeg hij vol vertwijfe ling de handen aan het hoofd? Rustte zijn rechterhand dee moedig op de borst Ons huis merk televisie toon de dit soort beelden niet. Wij zagen een keurig verpakte en gestrop te fi guur het vonnis uitspreken over het grootste deel van de aanwe zigen, - met de handen in de zakken. Onbehouwen stond-ie daar met z'n handen in z'n zak- POFC ken, de bestuurder, wiens I kette-boekje kennelijk „J voorzag in een situatie Vrouwen hoeven heus niet bJ gerig te zijn om te delen 1 mannelijke rituelen. Ze Sll niet uitnodigend genoeg lintje voor de man die veen, jaar lang door weer en naar het lang niet altijd 1 ende werk toog.prachtig, medaille voor de vrouw die o danks alle tegenwind en k], pen op het hoofd tot het tor van een maat schappelijke IgJI der wist op te klimmen. stekend Een koninklijk scho,| der klopje voor vele duizend die iets bijzonders, leuks, mo lijks, geweldigs presteerden, die niet méér maar ook nel minder deden dan als mtij overeind blijven: het is ze gund Maar de verplichte nil mers die verknoeien de boil Neem de greep in de jaarlijj pot onderwijs. Al heeft nietéjJ onderwijzer, leraar of inspeel teur opzienbarende boklt| sprongen gemaakt,'die lin moéten op. Een greep in potje met onderschei din^ voor de afdeling kerk, en ji hoor, de mensen die op vingers hadden uitgerekeil welke prelaat dit jaar aan ij beurt zou zijn, worden niet tol leurgesteld Het klopt precial Maar wacht eens even. kan dat zijn de ambtsdragers, pritsl ters, religieuzen, en nooii )eka| Nooit vrouwen dus ook, weer mooi afgegrendeld. Er al natuurlijk een te onderscheid: man kunnen weigeren u;| „Nee, dank u, zij niet, dan al ook niet. Of lintjes kondti worden door midden scheurd, zoals Sint-Maarten^ mantel deelde. Het is maan idee, een vrouwe-idee. Zoals Tine Halkes op het Mil üeveld in Den Haag, waar d«, zenden diepgelovige christen:| bijeen waren, opeens het visit n kreeg van een totaal andi kerk. Met een bestuurscoltel van zes vrouwen en zes mti| nen, dat zou toch kunnen? vele, vele vrouwen kniktal klapten, voelden de kern i» van deze grap-van-de-dag: vu het mee-doen van vrouwen meer verandering nodig, dl alleen de snit van colbertje kazuifel aanpassen aan vrouw lijke vormen. Met lintjesre: hoeft geen rekening gehout te worden. Vrouwen fee voor een zonnige kerk, niemand 'voor de veil aan de kant wordt gezet. =rfjiijjiiijiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiijiiiiiijiiiiijjiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii)iiiiniiiiii« dat de twee uit Breda nog aanspraak zouden hebben op 'Recht'. Het zou velen op de ziel trappen zijn als voor deze twee genadeloze lieden nog meer recht gegeven werd dan nu gegeven is. De conclusie aan het slot van zijn 'les van verleden' ver baast me enigszins. Als men er, zoals de heer Leyendek ker zelf ook doet, van uit gaat dat de 'Tien Geboden' een goed uitgangspunt zijn, kan er weinig of geen twijfel bestaan over de vraag wat 'goed' en wat 'kwaad' is. Ook de andere artikelen in deze Gids verdienen grote waar dering Breda F. Vorstenbosch IK weet eigenlijk niet of ik pisnijdig moet zijn of uitge sproken droevig, waar schijnlijk een mengeling van beiden. Maar één ding is mij nu toch wel duidelijk, en nu in 1985 zeer in het bijzon der, die herdenkingen op 4 en 5 mei zijn eigenlijk niet voor ons bedoeld. Ons, dat zijn wij uit het voormalige Ned. Oost Indië. In geen en kele tv- en radio-uitzending, in zo goed als geen artikel in de landelijke dagbladen wordt aandacht aan ons be steed. Men kent slechts één oorlog en slechts één soort kampen, dat is de oorlog in Europa en dat zijn de kam pen in Europa. Er bestonden echt nog veel meer kampen dan Buchenwald, Dachau enz. enz. In onze kampen in de pacific verbleven en stierven ook duizenden Ne derlanders. Oh zeker, wat er in Buchenwald enz. gebeurd is, was gruwelijk en ik bid u ze nooit te vergeten. Maar waarom worden toch altijd onze 26.233 Nederlandse do den uit de kampen in de pa cific vergeten. Ik zal u de namen van onze kampen maar besparen, het zegt u toch niets. Het woord gesta- po kent u allemaal, maar het woord kempei-tai kent u niet. Laat ik u dan even meenemen naar onze kam pen, om te bewijzen dat ze wel degelijk (helaas) beston den. Kempei tai is de Japan se gestapo. Neen, die hadden geen gaskamers, maar we! zwaarden waar ze je hoofd mee afhakten, of ze stop je levend in een mand gooiden je dan in zee. Sorrs schoten ze je dood, zoals i« een kamp op Java in Tjima- hi om precies te zijn, schoten ze Peetom Brahms dood en wij (de rest] moesten er verplicht naat kijken, dat moesten we trou wens bij alle executies. een kamp midden in het oer woud van Birma, moeste» wij als krijgsgevangene» verplicht bidden voor keizer van Japan. De devotie werd opgewekt door kordon van gewapende Jap pen om ons heen en die loer den op de kans om je half d helemaal dood te sla Neen, hij heeft Lubbers diens bezoek aan Ja) daarvoor niet bedankt. Ge tuigen de Duitsers zo nu dan nog een beetje spijt over wat ze de mensen in 4 kampen in Duitsland heb ben aangedaan, de Japanss keizer heeft nog nooit woord van spijt of van ver ontschuldiging geuit. Er ook wel nooit op zijn aang^ drongen, veronderstel wij onze haring en bloem bollen niet mogen leverei» Ik vertelde u zomaar paar dingen uit onze ham- pen om u even wakker maken. Laat u zich niet® slaap sussen met dat pra»»' tige gezegde van die Japan# tolk in De Stem op pa" van 22 april 1985: „Een panner zal nooit 'neen' gen tegen iemand uit die ander pijn te doen." Japanners die ik tegen W gekomen in die rotoorM kenden alleen maar woord 'neen' en sloegen f vervolgens voor het kleins11 vergrijp halfdood. Breda P. Pellegrino ALS de groten in de kleins» hun schoenen eens stonde»- dan zouden ze niet zo makkelijk meer de stapF ondernemen om de klein»» de voet dwars te zetten ook een wat ruimere schot» te nemen. St.-Jansteen J. Rotteri Pau door Jan Bouwn De traditie, in Amerika Teresa Kane tijdens het paulus II aan de Vereni| jaren geleden en weer opj ra Engel in West-Duitsla oosterburen bezocht, is i door Hetty Wasser uit het Alleen haar zeer naaste fai wisten dat zij tijdens haar to paar dingen zou gaan zeggen stonden. Dingen die met zowel ap- iplaus als enig gejoel werden ontvangen: Dat een kerk die V: Igescheiden mensen, ongehuwd 0< Isamenwonenden, homosexue- g< len, gehuwde priesters en pi vrouwen uitsluit, niet geloof- te w Van onze verslage UTRECHT DEN BOSCH - ging om op de ingeslagen wc gistermorgen de algemene re saties van religieuze orden ei spraak van de paus tot de 650 ters in de Utrechtse Catharin; De ontmoeting met de reli gieuzen was met enige span ning tegemoet gezien omdat alle orden en congregaties vo rig jaar een rapport hadden moeten inleveren aan Rome over hun interne situatie. Dit was nog nooit voorgekomen voor een pausreis. De paus werd begroet door zuster Teresini Metternich, voorzitster van de Stichting Nederlandse Vrouwelijke Re ligieuzen (SNVR), de organi satie die vanwege het veto voor feministisch theologe Ca- tharina Halkes de ontmoeting van de vrouwenorganisaties met de paus heeft geboycot. In zijn toespraak noemde de paus het eigen aan het reli gieuze leven 'teken van tegen spraak' te zijn. Dat er tegen woordig zo weinig jongeren kiezen voor het kloosterleven, komt volgens de paus zeker ook omdat door te vergaande aanpassing aan de maat schappij de eigenlijke waarde niet meer duidelijk is. Hij be toogde dat het kloosterleven beslist zijn aantrekkings kracht zal houden als het niet aflatend God in de wereld zichtbaar maakt. Hij voegde daaraan toe dat bidden be langrijker is voor religieuzen dan werken. De aanwezige religieuzen bleken zich voor deze gelegen heid lang niet allemaal gecon formeerd te hebben aan de nieuwe richtlijn dat ze weer in habijt gekleed moeten gaan. Opvallend was ook dat ze in de dienst het oecumenische 'Onze k; tl v< h: V( v; ZÉ Pi d< w re g< h« m or vc te P£ ee m g« sp ta P» a£ aa Al lie kc va bi de „I de gd m m DE eerste twee dagen van het bezo I aan Nederland hebben duidelijk g te bang zijn geweest voor mensenr toek; en dat de gastheren - met nai Pen - te bang zijn geweest voor onv- Er kwamen geen massa's op di schoppen en het gevarieerde pausi avond tamelijk onthutst vanwege d en Den Bosch. De rellen in de zi daargelaten, zijn de eerste twee dai deuren en bij kunstlicht verlopen. N 2et van het pastorale bezoek: geer snoer van feestelijke massamanife van triomfalisme. Die opzet is geslaagd, maar er is betaald Het bezoek van de paus is ontspannen verlopen, eerder zelfs daardoor de zeer nieuwsgierig Kende wereld - heeft zodoende een ™et de opgetogen, somtijds zelfs u opbloeit temidden van massa's gelo aetogen leraar die met overigens f P'ngsvermogen, meer dan een do; iet Nederlands hield. „De paus heeft de taalbarrière g 'ederlands te leren spreken, maar Ponende spontaniteit grotendeels ini Hoe dan ook: de paus was duideli' <nf?aan' Want ar|dermaal is kathol 0T,|e gekomen, en niet omgekeerd '"eest --, controversiële zaken nog u ®srd. Hoewel de paus bij zijn aanki stelde dat hij zijn best zou doen observeren, heeft hij daartoe, me< yanisatie, eigenlijk geen schijn van k net andere gezicht van de Kerk' schaduw gebleven, vooropgestel "en maken. Maar hij heeft die 'ar c anbaar Nederlands laten weten J er niet over peinst, terwille var D Kath°lieke kerk, andere richtlijne sch Cle IS en blijft centralistisc J°PPen en zij geven de gelovigen aiip voor de rest herhaalde de 26n wa* hij eerder al over abortus e uitou Priesterroepingen heeft gez iIak, hief hij met de andere de vini i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 4