4Als kritiek op paus maar beleefd is9 Kansen op succes zijn gelijk aan die van de synode zelf KARDINAAL DANNEELS: KRITISCHE KATHOLIEKEN ZIJN LOYAAL Extra treinen naar Den Bosch en Beek Programma pausbezoek 102 EXTRA x/PI.IDAG 10 ME11985 WTi T48 ime. Daarbij maakt de een principieel onder- 1 tussen marxistisch ime communisme) en nistisch atheïsme. Tegen mmunisme is geen enke- nedie; dat dient slechts vortel en tak te worden •oeid. (Op dit punt zijn de en Ronald Reagan zeer vrienden geworden en i ze in nauw onderling ;g samen op in Latijns ika zoals Krims in zijn onweerlegbaar bewijst), humanistisch atheïsme, e westerse wereld in zijn dreigt te krijgen, is wel isbaar, al is de situatie al ■errot. Dat humanistisch sme stelt Johannes Pau- verantwooderlijk voor iorele chaos waarin de rse wereld in zijn ogen ;ert. Het beste medicijn egen is herstel van de de van het gezin en een tocht tegen de bekende abortus, anticonceptie, cheiding, samenwonen, ,nasie. Binnenkerkelijk t deze kruistocht onder gestalte in een formele ering van priesters om kerkelijke goedkeuring mbt te verlaten. ;de hannes Paulus II zal in de :lux ongetwijfeld het the- irbeid ter sprake brengen, dit onderwerp heeft hij gehele encycliek gewijd: irem exercens. Centraal I hierin is dat de menselij- rbeid niet alleen iets is om iagelijkse brood te verdie- I maar een wezenlijk as-1 van menselijke ontplooi- j Arbeid staat dan ook bo- het kapitaal, betoogt de s. Maar hij wijst daarmee s behalve het kapitalisme de hand. Hij benadrukt harmoniemodel. Omzeild dt de vraag wat te doen in de naakte werkelijkheid harmoniemodel onbereik-1 maakt. 3ij het bezoek aan het Vre- paleis in Den Haag komt I er de vredesproblematiek 1 ed aan bod. Evenals zijn I «•gangers heeft Johannes I jlus II daar veel aandacht I besteed. Centraal in zijn ie staat dat vrede de vrucht I van vrijheid die op haar] irt geworteld is in gods- nstvrijheid. Niet dus de be- pening( wedloop) is hét ge-1 ir voor de vrede. Waarach-1 e vrijheid als grondslagI ar vrede is echter niet gele-1 in vergaande verdraag-] imheid om het leven naar] 'en inzicht in te richten.] •alisering van de morelel iarden maakt pas echt vrij.l samenleving dient hier del iste voorwaarden voor tel neppen. Bovenal is vrede I hter gave van God, die del sns dan ook niet zelf totl and kan brengen. Deze paus! dan ook tamelijk sceptisch! genover de vredesbewegin-l n. Formeel wil Johannes! aulus II in het concrete vre-r ■svraagstuk neutraal zijn zo-I at hij zich over de bewape-l ng(swedloop) slechts in alge-I eenheden uitspreekt. Toch| 1 het niemand verbazen j meer dan gewone sympa-| iie heeft voor het beleid vanj onald Reagan en de NAVO. lalans De diepgaande analyse van] 5 jaar pausschap van Johan-P es Paulus II door Adalbert! rims geeft na lezing Ml /ertuigende gevoel dat| jraktisch alles op zijn plaat alt". Talloze uitspraken en ptredens worden doorzichtig] et wordt duidelijk waarom eze paus op massa's mensen rote aantrekkingskracht uit- efent, waarom hij politiek m e wereld steeds meer meetelt leel doorzichtig wordt waar-I m zijn binnenkerkelijk belet® p het verleden gericht is. Niet te ontkennen valt ;ijn romantisch concept ken jn wereld over een dood tij zo' xunnen tillen, mits....Het grot maagteken is namelijk de aa lat concept ten grondslag M' ;ende analyse van de feitelij' ce situatie van kerk en sa nenleving. Als romantiek at ,ijd ook gepaard gaat - roW' itens gedeeltelijk - met^ee: ducht uit de werkelijknet ;oals de geschiedenis aan oont, dan loopt ook de pu" •omanticus Johannes Paw' I dat risico. Het doet een aW /an de mensheid - hoe gr° leel? - nü goed; een ander®' teel slecht. Of het romantisc ;oncept constructief is voor toekomst, is twijfelachtig. Adalbert Krims: 'Karol Wojtyla jaus en politicus' Uitgeverij n <nipscheer, f39,50 Door Aad Jongbloed en Leo van Vlijmen Kardinaal Danneels (52), aartsbis schop van Mechelen-Brussel en pri maat van België, opvolger van de le gendarische kardinaal Suenens, is een geestverwant en vriend van kar dinaal Alfrink. Hij heeft grote sym pathie voor en kennis van katholiek Nederland. Tijdens de Bijzondere Sy node van de Nederlandse bisschoppen in 1980 was hij voorzitter. Kardinaal Danneels staat bekend om zijn open heid en zijn nuchtere kijk op de kerk in België en in de hele wereld. Eminentie, wat betekent het aanstaande pausbe zoek aan de Benelux? „In mijn ogen gaat het niet in de eerste plaats om de puntjes op de i te komen zetten. Daar heeft de paus wel andere middelen voor. Natuurlijk zullen bepaalde tendensen en een bepaalde oriëntatie een accent krijgen. Maar het gaat toch vooral om een bevestiging van het geloof, het samen vieren van het geloof." Wat verwacht u zelf van dit pausbezoek? „Wat ik persoonlijk van dit pausbezoek verwacht is een opwekking tot hoop en vertrouwen. Er is veel verlamming en wij hebben echt hoop nodig. We zien ook, dat overal waar de paus komt, hij juist die hoop en dat vertrouwen in de toekomst komt brengen." V kent de paus persoonlijk. Kunt u ons zeggen wat voor mens hij is? „Deze paus is ongetwijfeld een leidersfiguur. Daarnaast geeft hij de indruk van grote warmte en nabijheid. En die combinatie van athletisch leider schap en warme menselijkheid kom je niet vaak te gen. Hij is ook een man van groot gebed. En wat met name ook opvalt, is dat hij vertrouwd is met het lij den, persoonlijk met die aanslag en als zoon van Po len waar nooit helemaal vrijheid is geweest. Deze paus is gevormd onder zeer moeilijke omstandighe den. Eminentie, is er in België sprake van een crisis als in Nederland? „Ik wil niet zeggen dat we de problemen niet ken nen. Maar ze worden minder scherp gesteld en mis schien hebben wij iets meer geduld om ze op te los sen. We staan niet zo te dringen." In Nederland is er een duidelijke anti-paus-stem- ming die hier en daar naar anti-papisme tendeert. Is dat ook naar België overgewaaid? „Ja, dat is waar. We hoeven maar de televisie aan te draaien en dan kunnen wij .Popie Jopie' even goed zien als u. Ik wist wel dat het anti-papisme er nog was, maar het heeft me nog al verrast dat het nu zo naar voren gekomen is op een niet altijd be leefde manier. Het is het soort anti-clericalisme dat ik eigenlijk al vijftig jaar of tachtig jaar begraven achtte. Maar er is andere kritiek van mensen die ik zeer respecteer." Vindt u dat kritische katholieken ook loyale ka tholieken zijn? „Ik heb geen enkele reden om daar aan te twijfe len. Ik vind dat veel mensen die met fundamentele kritiek bezig zijn, niet mogen worden beschuldigd van niet loyaal te zijn ten opzichte van de kerk. Ik heb zoiets ook nooit gezegd." Is er tijdens het bezoek ook plaats voor een dialoog met de paus? „Een pausbezoek zoals dat nu uitvalt, met zoveel mensen,maakt een dialoog onmogelijk. Ik vind dat de dialoog moet gebeuren en de paus vindt dat zeker ook, maar het kan niet tijdens dit bezoek. Er zijn an dere kanalen voor het contact tussen Rome en de lo kale kerken. Ik vind dat er niets boven het persoon lijke contact gaat." In Nederland is er een incident geweest rond de fe ministische theologe mevrouw Halkes. Hoe is het in België gesteld? „Zulke gevallen hebben zich hier niet voorge daan. De mensen die de toespraken houden, hebben ze zelf gemaakt. Wij hebben het bekeken en hier en daar gevraagd of het wel gezegd moest worden, maar fundamenteel hebben wij geen enkele druk uitgeoefend. En er staat ook kritiek in die toespra ken, maar het wordt beleefd en liefdevol gezegd; het is niet agressief. Ik ben er altijd van uitgegaan, dat men de paus moet laten zijn wie hij is en moet laten zeggen wat hij wil en dat men ook zoveel mogelijk de mensen moet laten zeggen wat zij willen." Dus kritiek is mogelijk tijdens het pausbezoek? „Wij hebben nergens tegengehouden dat bijvoor beeld de arbeiders bij het graf van Cardijn gaan spreken en die zullen zeggen wat de arbeiders den ken en dat zijn ook mensen die wat kritiek hebben op de kerk en de paus. Ik vind, dat wanneer de be leefdheid in acht genomen wordt, dit mogelijk moet zijn. Het gaat om de toon waarop het gezegd wordt." Tegen de achtergrond van de recente bisschopsbe noemingen in Nederland u/ordt er wel gesproken over restauratie. Denkt u dat de paus op bezoek komt om te restaureren? „Ik denk het niet. Het is vrijwel onmogelijk om terug te gaan naar vroeger. Bepaalde accenten in de kerk wat betreft haar sacramentele en ambtelijke structuur zijn zuiver orthodox, dat kan ik niet ont kennen. En wat de Nederlandse benoemingen be treft, het is natuurlijk zo, dat de paus niet de men sen met de meest vooruitstrevende gedachten op de bisschopsstoel heeft gezet. Je moet een kind zijn om dat niet te begrijpen. Maar soms vraag ik me toch af of men niet te kwetsbaar is. Er is pijn in Nederland. Er zijn ook spanningen bij mensen die noch pro gressief noch conservatief zijn. Ik zal nooit zeggen: jullie in Nederland moeten nu maar eens ophouden. Het zijn belangrijke problemen waar jullie mee be zig zijn; die mogen niet onder tafel geraken. Je kunt hoogstens in Rome een beetje begrip vragen voor de dingen die er gebeuren. Nederland is geen Ro- maans-Latijns land, het is een noordelijk land met andere gevoeligheden. Ik zou niets liever willen dan dat de wonden genezen en dat het bezoek van de paus een stukje goodwill kweekt; ook dat ze hem wat beter leren kennen. Ik heb er goede hoop op dat het lukt. We moeten geen mirakels verwachten. Ook geen oplossingen. Maar als de mensen in het samen vieren van het geloof een zekere diepgang bereiken, kan er iets gebeuren." Karainaai uanneeis. - - - Paus komt Bijzondere Synode redden UTRECHT (ANP) - De Ne derlandse Spoorwegen zul len op 11 en 14 mei de dienst regeling van de treinen aan passen aan de verwachte toeloop naar het bezoek van paus Johannes Paulus II aan Den Bosch en de eucha ristieviering op het vlieg veld Beek bij Maastricht. Wegens de verwachte be langstelling uit West-Bra bant voor het bezoek van de paus aan Den Bosch op za terdag 11 mei, zullen vanuit Roosendaal tussen 11.14 en 13.15 uur in totaal vijf extra stoptreinen naar Den Bosch rijden. Tussen 16.30 en 17.30 uur rijden eveneens vijf ex tra treinen de omgekeerde route. Op zondag 12 mei, de dag dat de paus Utrecht bezoekt, gaan er vanuit het zuiden geen extra treinen. Verreweg de ingrijpend ste maatregelen treft NS op dinsdag 14 mei voor het ver voer naar het vliegveld Beek, waar om 11.30 uur een Eucharistieviering wordt gehouden. Van vóór de aan vang van de treindienst tot in de vroege avond is de dienstregeling in het zuiden van Nederland geheel aan gepast. NS geeft de reizigers het advies zo vroeg mogelijk te vertrekken. Omstreeks 05.00 uur 's ochtends ver trekken uit Oldenzaal, Leeuwarden, Groningen, Alkmaar, Den Haag en Ber gen op Zoom extra treinen om mensen uit die gebieden aansluiting te geven op trei nen naar Beek-Elslo en Maastricht. De reguliere Intercity- treinen van Amsterdam naar Heerlen rijden via Sit- tard naar Maastricht. De stoptreinen van Eindhoven naar Weert rijden door tot Maastricht. De stoptrein Eindhoven-Roermond en de stoptrein Eindhoven-Roer mond-Heerlen rijden na Sit- tard door als sneltrein naar Maastricht met als enige tussenstop Beek-Elslo. Daarnaast zal NS op 14 mei vanaf Eindhoven een nog onbekend aantal extra treinen inleggen. Deze trei nen rijden 's middags vanaf Maastricht de route terug. Op de NS-stations is een speciale brochure verkrijg baar. Zaterdag 21 mei vertrek uit Rome. 13.45: aankomst vliegveld Eindhoven. 14.45: per heli kopter naar Den Bosch. 15.35: Maria-bidtocht. 16.35: aankomst van bid tocht bij de St-.Jan; Maria-vesper. 18.30: ontmoeting met vertegenwoor digers van het r.k. onderwijs in het provinciehuis. 19.45: per auto naai I uen Haag voor overnachting. Zondag 12 mei J®: per auto naar Utrecht 8.30: ontmoeting met religieuzen in de St. Ca- "larinakathedraal. 10.00: ontmoeting met vertegenwoordigers van maat schappelijke organisaties in het Jaarbeurscongrescentrum. 11.10: ont moeting met Derde Wereldorganisaties. 12.30: lunch. 14.45: ontmoeting jjot priesters en pastorale werkers. 16.30: eucharistieviering in Irenehal. ia 00: per auto naar Den Haag voor overnachting. Maandag 13 mei 900: eucharistieviering voor zieken en gehandicapten in de Houtrusthal- 'cn in Den Haag. 11.45: ontmoeting met vertegenwoordigers van het kabi- jjotop het Catshuis. 12.30: lunch in de nuntiatuur. 14.45: ontmoeting met Internationale Hof van Justitie en het Corps Diplomatique in het vredespaleis. 16.00: ontvangst door koningin Beatrix. 16.45: per auto naar utrecht. 17.55: ontmoeting met vertegenwoordigers van andere kerken in ^aushuize. 19.20: oecumenische gebedsdienst in de Pieterskerk. 20.10: per j auto naar Den Haag voor overnachting. Dinsdag 14 mei 8,00: per vliegtuig van Iepenburg naar Maastricht. 9.15: aankomst op I Jhegveld Beek; per auto naar Maastricht. 9.45: bezoek aan St.-Servaas. iü;30: bezoek aan de Sterre der Zeebasiliek. 11.30: eucharistieviering op vliegveld Beek. 14.15: per trein naar Amersfoort. 17.15: ontmoeting met Jk jongeren op het terrein van het Eemlandcollege te Amersfoort. 19.30: ontmoeting met de Nederlandse bisschoppen in het klooster van O.L.V. 5 Eem in Amersfoort. 20.45: diner met alle bisschoppen; overnachting in klooster. Woensdag 15 mei JM: per helikopter naar Schiphol. 8.30: afscheidsplechtigheid op het I v'iegveld. 9.00: vertrek per KLM naar Luxemburg. Jp Woensdag 17 mei komt de paus in Antwerpen. Om 10.15 uur groet hij Je bevolking vanaf het bordes van het Antwerpse stadhuis nadat hij eer- pjin de kathedraal een ontmoeting heeft gehad met niet-gewijde kerke- Pe medewerkers. Daarna verlaat hij Antwerpen weer. I g*op woensdag 17 mei komt de paus in Gent-Sint Denijs-Westrum. Om 00 uur houdt hij op het vliegveld aldaar een eucharistieviering. Door Jan Bouwmans „Wat kan ik doen om uw gezag te hulp te ko men?". Toen in Vaticaanse ogen de ontwikke lingen in katholiek Nederland zo'n 15 jaar ge leden totaal uit de hand begonnen te lopen, vond paus Paulus VI in alle oprechtheid maar één ding geboden: het gezag dat de bisschop pen schijnbaar hadden verloren, diende te worden hersteld. En wie kon dat beter doen dan de paus zelf, de hoog ste gezagsdrager aan wie per definitie gehoorzaamd moet worden. Kardinaal Al frinks antwoord moet Paulus VI dan ook met stomheid hebben geslagen. Want het luidde dat de paus zich er het best niet mee kon bemoeien. Dat de Nederlandse bis schoppen juist volop (inner lijk) gezag genoten in de kerk gemeenschap en zelfs daar buiten - een relatief kleine minderheid uitgezonderd -, vermocht Rome niet te zien. Rome en Nederland bleken twee werelden, gescheiden door een kloof die de weder zijdse relatie de daarop vol gende jaren ten principale be paald heeft. Een kloof die zich gaandeweg alleen maar ver diept lijkt te hebben omdat Rome, het advies van Alfrink volstrekt negerend, zich toch intens met Nederland ging be moeien via bisschopsbenoe mingen. Is het komende bezoek van paus Johannes Paulus II aan Nederland feitelijk niet een alsnog te hulp komen van het gezag van de Nederlandse bis schoppen zoals zijn voorgan ger Paulus VI zich dat had voorgesteld? Er is een groep - volgens sociologisch ondezoek een minderheid - die dat onge twijfeld als hét doel van het pausbezoek beschouwt. Het is de groep - of liever de som van groepjes als Confrontatie, Waarheid en Leven, Beukers Titus Brandsmastichting - die zich al die jaren beschouwd hebben als roependen in de woestijn, als Roomse rotsen in de Hollandse branding en als enig ware katholieken te mid den van afvallige en dolende kerkgenoten. De omstreden bisschopsbenoemingen waren in hun ogen even zovele bewij zen van hun gelijk. Hun stel ligste verwachting is onge twijfeld dat de paus persoon lijk komt vertellen hoe het er in katholiek Nederland voort aan aan toe dient te gaan en dat er gehoorzaamd moet wor den. Het bezoek van de paus zullen zij ongetwijfeld anne xeren als hun gelijk en hun overwinning. Deze uitkomst wordt in elk geval gevreesd door die ande re groep - blijkens sociologisch onderzoek geen minderheid - die veel bonter van samenstel ling is. Want niet alleen verza melclubs als de Mariënburg- groep en Open Kerk behoren er toe, maar ook meer of iets minder officiële organen die zich niet voor niets geschaard hebben achter de 8-mei-mani- festatie op het Haagse Malie veld. Deze bonte groep ziet van dit pausbezoek alleen maar onheil komen. Geen onheil in de zin dat de paus iets lijfelijks zal worden aangedaan waar toe obscure raambiljetten in Amsterdam en Den Bosch op roepen. Niet dat men die ob scure oproepen niet serieus zou moeten nemen, want gek ken lopen overal rond en het vaderlandse voetbal kent te genwoordig ook een hardnek kig aantal „fans" voor wie el ke wedstrijd slechts aanlei ding is om rellen te schoppen. De bevreesde groep denkt ook niet aan onheil dat niet- kerkelijken zou kunnen tref fen als gevolg van het pause lijk optreden zoals bepaalde stromingen in het Komité An ti-Pausbezoek lijken te den ken. Want wat de paus ook zal zeggen over zaken als abortus, euthanasie, de pil, homofilie en meer van dergelijke zaken, er is geen enkele aanleiding voor de veronderstelling dat dit zal doorwerken in bijvoor beeld de Nederlandse wetge ving of zelfs maar de publieke moraal. Nee, het onheil dat de ze groep ziet aankomen, geldt de eigen katholieke kring en in tweede instantie de oecumeni sche verhoudingen. Dat onheil bestaat er dan in dat de paus enerzijds als het ware de weg zal effenen voor een ketter jacht, waarop bepaalde lieden al jaren belust lijken te zijn, en dat zijn bezoek anderzijds voor een onbekend aantal mensen het einde wordt van hun vertrouwen en hun ge duld en de kerk geruisloos verlaten. En dat dit bezoek ook de oecumenische ontwikkele- nen een halt zullen toeroepen of zelfs gedeeltelijk terug draaien. Deze uiteenlopende ver wachtingen zijn dan ook de werkelijke basis van het ge krakeel dat het pauselijke be zoek in katholieke kring voor af begeleidt, en van de kriti sche noten die klinken uit pro testantse hoek. (De affaire die geleid heeft tot de afwezigheid van de joodse genootschappen, heeft een ander kader.) Het opvoeren van de kosten van bijna zes miljoen gulden - ex clusief eventuele navorderin-. gen van overheidswege - als barrière voor het bezoek van de paus is daarom eigenlijk een uitvlucht. Uit de geschetste hoop en de vrees en het daarmee gepaard gaande wantrouwen vallen de meeste verwikkelingen te ver klaren. De verwikkelingen rond de uitspraak vorig jaar van mgr. Simonis dat de paus alleen met loyale katholieken in kontakt zou worden ge bracht; het veto over de femi nistische theologe Catharina Halkes, het wegblijven van de bisschoppen van de 8-mei-ma- nifestatie van het Platform Initiatieven Pausbezoek ter wijl ze bijeenkomsten van de Opus Dei studentenclub plat lopen, het onbeantwoord blij ven van een brief van een twintigtal hoogleraren. Het wantrouwen was zeker niet in de laatste plaats ge wekt door de unieke geste van Rome om aan de oversten van alle congregaties van paters, broeders en zusters in Neder land een rapport te vragen over de stand van zaken in hun club. Niet alleen dat dit nog bij geen enkel voorgaand bezoek van de paus aan een land is gebeurd, ook aan de or des en congregaties in Belgie is een dergelijk verzoek niet gedaan. Dit kan derhalve geen toeval zijn. Te veel is tot nu toe ook over het hoofd gezien dat een niet onbelangrijk deel van de oppositie tegen het bezoek van de paus komt uit de hoek van religieuze ordes/congre gaties, van mensen derhalve die met huid en haar bij die kerk betrokken zijn. Dat juist een bestuur van de Stichting Nederlandse Vrouwelijke Re ligieuzen (SNVR) heeft beslo ten het pausbezoek te boycot ten vanwege de behandeling van Catharina Halkes, snijdt als protest in wezen dieper dan de boycot door het Katho liek Vrouwengilde. De benoeming van mgr. Ter Schure in Den Bosch leek ten slotte helemaal de voorbode te zijn van de toon van het aan staande pausbezoek. Door deze benoeming sloeg ookde onge rustheid in protestantse kring toe. Op de valreep brandde daar nog een discussie los of men nog wel moest ingaan op de uitnodiging voor een oecu menische ontmoeting met het hoofd van de RK.Kerk. Zijn de vrees, het wantrou wen alleen maar spookbeel den, uitingen van vooroorde len, koudwatervrees? In diepste wezen zijn ze veeleer een uiting van het verlangen dat Rome de gelegenheid van het pausbezoek te baat zou ne men om eindelijk eens te trachten echt door te dringen tot de Nederlandse situatie. Want de meerderheid is er nog altijd van overtuigd dat Rome al die jaren de ontwikkelingen hier niet echt heeft begrepen en er dus ook geen begrip voor heeft kunnen opbrengen. Wel ke vruchten van het pausbe zoek verwacht mogen worden, hangt dan ook niet in de laat ste plaats af van de vraag of de paus en zijn omgeving bij hun voorbereiding beschikt hebben over een juiste analyse van de Nederlandse situatie en of ze de intentie hebben die analyse ter plaatse te toetsen. Indien het pauselijke optre den toch weer gebaseerd is op een onjuiste, eenzijdige analy se, dan is een dialoog der do ven bij voorbaat gegeven. Dan staat het ook vast dat dit be zoek net zo'n doorslaggevend succes c.q. fiasco wordt (door halen wat van toepassing wordt geacht) als de Bijzonde re Bisschoppensynode van 1980. Zijn er in de voorberei dingsperiode aanwijzingen geweest dat er na het fiasco van 1980 toch iets is gaan da gen? Het antwoord kan niet, optimistisch zijn. Was tijdens de Bijzondere Synode van 1980 afgesproken dat de communi catie tussen Nederland en Ro me op een veel bredere leest geschoeid zou worden, de com municatie over alle zaken be treffende het komende bezoek blijkt op de smalst denkbare leest geschoeid te zijn geweest. Alle inhoudelijke kontakten zijn uitsluitend en alleen ver zorgd door kardinaal Simonis. Binnen de Stichting Pausbe zoek is nauwelijks overleg ge voerd over hetgeen de Utrechtse primaat in Rome te berde zou brengen; van voor overleg met anderen is geen sprake geweest. En op geen enkel ander niveau is er tus sen Rome en Nederland over de aard en de inhoud van het bezoek kontakt geweest. Kardinaal Simonis be zweert bij elke gelegenheid dat de paus uitstekend op de hoogte is van de Nederlandse situatie. In de televisietoe spraak van de paus een paar weken geleden werd dat ech ter niet zo duidelijk. De paus noemde als voornaamste doel van zijn bezoek „de viering van ons gemeenschappelijk geloof". Gezien de relatie Ro me - Nederland is dan de vraag relevant of dat zomaar plompverloren te vieren Of is het noodzakelijk dat eerst de lucht wat wordt opgeklaard over wat er de afgelopen 15 jaar zoal is voorgevallen. Uit de pauselijke toespraak is van gevoeligheid voor deze toon zetting niets gebleken. De platte kerkpolitiek rond de bisschopsbenoemingen werd op het conto van de H. Geest geschreven, daarmee elke op positie tot ongeloof bombarde rend. „Sommige beslissingen kan men moeilijk begrijpen", zei de paus terwijl de werke lijkheid is dat ze zeer goed be grepen worden, maar niet bij gevallen. Een recent interview met de kersverse pronuntius dr. Ed ward Cassidy biedt al geen rooskleuriger perspektief. Ook hij gaat ervan uit dat de Ne derlandse katholieken de fun damentele aanpak van de paus niet begrijpen. Over welke onderwerpen de paus in Nederland precies zal spreken, is officieel niet be kend. Maar een Nederlandse journalist tekende zeer on langs uit de mond van een hooggeplaatste jezuïet in het Vaticaan op dat „de paus heel goed weet dat er in Nederland grote problemen zijn met echtscheidingen, abortus, sa menwonen en homofielen. Hij rekent op zijn charisma, hij wil de weerstand breken, er dwars doorheen. Er kan geen twijfel over bestaan dat het in Nederland tot een botsing is gekomen met het evangelie. Verdorvenheid. De paus her innert slechts wat in het evan gelie staat: een verbintenis tussen homofielen is tegen de natuur, een walging voor God; de echtscheiding bestaat niet!" Als dit de kennis is van paus en Vaticaan over de Lage lan den, dan is men nog altijd niel verder dan de oppervlakte ge komen. Of is men ook niet ech! geïnteresseerd De Ameri kaanse aartsbisschop Foley voorzitter van de Pauselij kt Commissie voor Massamedis in het Vaticaan, zei: „Er be staat hier een duidelijke inter pretatie van de problemen ir Nederland en daarmee basta." De lucht tussen Rome er Nederland is verre van opge klaard en het komende bezoek van de paus lijkt als motto t« hebben: zand over het verle den en wees blij. Trekt mer echter de Vaticaanse lijn vaf de Bijzondere Synode van 198( logisch door, dan is het paus bezoek ten aanzien van he' 'probleem Nederland' het al lerlaatste middel. Maar he negeren van het antwoord var Alfrink destijds aan Paulus V! hangt er toch als een onbetaal de rekening boven.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 7