UR E rmerk iliteit onteveeL Het is niet mijn taak om te zeggen wie de goede katholieken zijn en wie de slechte „Ik heb vaak gedacht dat de paus de machtigste en populairste man in de wereld zou kunnen zijn als hij maar een paar doctrines zou veranderen99 rundvlees et rundvlees, en zeer fijn, een nieuw huis om dit merk uw ijk worden. Het liteit maar u be sofallesreiniger, it voor een lage akkelijk zeggen r. jrenf older. Als e er een van ons in oorkeurmerken hartelust. U zul >rkeurmerk heet. WOENSDAG 8 ME11985 EXTRA o ml. 199 blik 139 Door Willem Scheer pEN HAAG - Een [leine, slanke, be weeglijke man. Kale jchedel vol sproeten, pretogen die de we reld zestig jaar gele den voor het eerst be teken. Zijn schouders licht op trekkend, zegt Edward Cassidy, 'ambassadeur' van de Heilige Stoel in Nederland: „Ik heb het de mensen ge vraagd: Waarom wilt u niet de paus komt? De ant ioorden zijn natuurlijk ver schillend, maar ze komen erop „eer dat men zegt: „We zijn „iet gediend van iemand die ons even komt vertellen wat we moeten doen en wat we moeten laten." De Nederland samenleving is erg demo cratisch en individualistisch. De mensen willen zelf hun be slissingen nemen. Ze willen beslissen of iets goed of slecht is. Vanuit zo'n autono me levenshouding deinst men terug voor een Heilige Vader die je voorhoudt hoe je eigen lijk zou moeten leven. Dat is de achtergrond van het verzet, denk ik." Maar toch. Alle golven van kritiek en bitterheid ten spijt, en ondanks de dikke stapel be dankjes voor een ontmoeting met de paus, blijft pronuntius mgr. dr. E. Cassidy optimis tisch over het effect van het pastorale bezoek van Johan nes Paulus II aan de Lage Landen. „De mensen krijgen volgende week de gelegenheid zelf te horen wat de Heilige Vader zegt en hoe hij het zegt. Dank zij die grotere nabijheid ral duidelijk worden dat hij niet de afstandelijke, autocra tische figuur is waarvoor hij vaak gehouden wordt. Heel de toonzetting van zijn bezoek zal verzoenend zijn. Ik weet zeker dat niet iedereen ingenomen ral zijn met hetgeen hij hier gaat zeggen, maar hij zal er de nadruk op leggen dat hij als broeder en vriend komt. Dat ral de kritiek en de verdeeld heid in de Nederlandse kerk provincie doen afnemen ten minste dat verwacht ik." Opgewonden In de statige, met veel anti quiteiten ingerichte villa in de Haagse Carnegylaan waarin nuntiatuur is gehuisvest, resideert mgr. Cassidy als een chique diplomaat. Gedurende drie nachten zal hij de gast heer zijn van de paus, aan wie met gepaste vreugde zijn slaapkamer afstaat. Mgr. Cas sidy zal Johannes Paulus trouwens nauwelijks uit het teg verliezen tijdens het be zoek. Samen met onder ande ren de kardinaal-staatssecre taris Casaroli, kardinaal Si- tnonis en kardinaal Wille- brands maakt de pronuntius deel uit van het gezelschap dat de paus voortdurend begeleidt. Het vooruitzicht maakt hem .opgewonden, maar niet ner veus." De voorbereiding van reis, voegt hij er aan toe, is n ook buitengewoon gron- geweest. Zijn armen met gespeelde wanhoop ten hemel heffend: „Ik kan de mensen er maar niet van overtuigen, Maar het is heus waar: De Heilige Vader is bijzonder 8«d op de hoogte van de Ne derlandse situatie. Uren en :n heeft hij besteed om Hjn bezoek voor te bereiden. Hij weet van de weerstand die s tegen zijn komst bestaat; L: kent de motieven voor de 8 "ei manifestatie; hij is op de hoogte van de affiches waarop 15.000 gulden werd uitgeloofd voor de persoon die hem zou vóllen vermoorden; hij kent »lfs het Popie-Jopie lied. En "als u weet heeft hij speciaal voor zijn bezoek Nederlands ïeleerd. Ook dat moet je niet onderschatten. Als je de taal wrt van een land, krijg je er haast automatisch meer voe ling mee." Wat de 8 mei-manifestatie hetre/t, hoe kijkt de vertegen woordiger van de Heilige Stoel *zr tegen aan? De mensen wilden graag 1 gelegenheid hebben om duidelijk te maken wat hun 'Pvattingen zijn over allerlei gesties. Ik denk niet dat daar Jjanuit het gezichtspunt van de Vader enig bezwaar aan aft. Er bestaat natuurlijk risico dat de manifestatie *°or de media geïnterpreteerd Jordt als een protest tegen de "Us. Dat is wel niet de opzet de organisatoren, maar zo ®u het bij buitenstanders, en ■■schien vooral in het bui- ?'and kunnen overkomen. zou jammer zijn in een w waarvan we nu juist ho- p dat die de mensen bij el- iar zal brengen. We moeten 'Kerk en Wereld' nog wat moeilijk voor de paus Het belangrijkste werkterrein van mgr. dr. Edward Cassidy ligt op puur kerkelijk terrein. Als pronuntius informeert hij de paus en de curie over de situatie van de Kerk in ons land en geeft hij informatie uit Rome door aan de bisschoppen. Daarnaast heeft hij tot taak een goede relatie te bevorderen tussen de Heilige Stoel en de Nederlandse Staat. De communicatie op kerkelijk terrein gebeurt met een grote frequentie. Elke week of elke twee weken gaan er rapporten en documenten over het reilen en zeilen in katholiek Nederland de deur uit richting Rome. Afhankelijk van hun gewicht komen ze, al dan niet samengevat, ook bij de paus terecht. Daarbij veel krante artikelen. Uit deze krant, maar ook uit andere kranten. „Die krante-artikelen vertalen we natuurlijk", aldus mgr. Cassidy, „het Nederlands van de paus is nou ook weer niet zo goed dat hij moeiteloos de rubriek Kerk en Wereld kan lezen." Mgr. dr. Edward Cassidy, geboren in Sydney in Australië, werd op 25-jarige leeftijd priester gewijd. Als doctor in het canoniek recht trad hij in 1955 in diplomatieke dienst van het Vaticaan. Hij begon zijn diplomatieke loopbaan in India en werkte vervolgens in Ierland, El Salvador en Argentinië. Zijn eerste 'ambassadeurspost' kreeg hij in 1970 toen de paus hem tot apostolisch pronuntius in Taipeh (nationalistisch China) benoemde. Vanuit Taipeh ver huisde hij naar Bangla Desj en in 1979 volgde zijn benoeming in Zuid-Afrika. November vo rig jaar werd hij naar Den Haag overgeplaatst. - foto archief de stem dat maar afwachten. Als de bijeenkomst niet polariserend werkt, is er natuurlijk geen vuiltje aan de lucht." U vindt niet, zoals in ortho dox-katholieke kring wel wordt gesteld, dat de deelne mers aan de 8 mei-manifestatie 'minder goede' katholieken zijn? „Hemeltje, nee! Als afge vaardigde van de H. Vader is het niet mijn taak om te zeg gen wie de goede katholieken zijn en wie de slechte. Ieder van ons moet dat voor zichzelf bepalen. Het katholieke geloof belijden en proberen ernaar te leven dat is de toetssteen. Als je wilt weten of je een goed katholiek bent, moet je je hier aan toetsen. In laatste instantie laat een katholiek zich leiden door zijn eigen geweten. „Ja, maar als je het zo stelt, kan het misverstanden oproe pen. Natuurlijk is het geweten de laatste maatstaf voor elke beslissing die je neemt en elke visie die je uitdraagt. Maar dat geweten moet gevormd worden en voor die vorming draag je ook zelf verantwoor delijkheid. Een katholiek moet zijn geweten mede vormen op basis van de leer van de Kerk. Moderne mensen verliezen dit nog wel eens uit het oog. Ze zeggen: Wij zijn volwassenen, ook in ons religieuze leven moeten we zelf onze beslissin gen nemen en als we daarbij ons geweten volgen, zitten we goed. Maar als je het zo simpel stelt, is het een heel riskant standpunt. Ook de nazi's zei den dat ze hun geweten volg den en dat ze op grond van hun geweten de joden naar de gaskamers stuurden. En ook de blanken in Zuid-Afrika zeggen dat ze in geweten van oordeel zijn dat de apartheid voor dat land de beste oplos sing is. Kortom: Als je je ge weten op de verkeerde uit gangspunten hebt gebaseerd, is het niets waard." De goede uitgangspunten vind je door te luisteren naar de katholieke traditie? „Ja. Door te luisteren naar de traditie vorm je je geweten. Kijk, op een gegeven moment wil je weten: Zal ik deze be paalde beslissing nu wel of niet nemen? Je kunt dan in je stoel gaan zitten en alle over wegingen op een rijlje zetten die ervoor of ertegen pleiten. Wij zeggen: o.k., doe dat, maar neem daarbij wel in aanmer king wat de leer van de Kerk Is. Is wat de Kerk zegt ook niet waar? Is dit niet wat God ge zegd heeft? En als je erkent dat Hij het heeft gezegd, kan je geweten niet zeggen: Nee God, je hebt het bij het ver keerde eind zonder daarmee tegelijkertijd te zeggen: ik wil met Jou niets te maken heb ben. Ik ga mijn eigen weg, ik luister niet langer naar Jou." Een zo nauw verband tussen hetgeen de Kerk zegt en het geen God zegt is in onze tijd ook voor veel katholieken haast niet meer invoelbaar. „Toch gaat het hier om een essentieel gegeven. Wij gelo ven dat God tot ons spreekt door Zijn openbaring, maar ook door de traditie van de Kerk die Hij speciaal hiervoor heeft gesticht. Om ons te hel pen onze weg te vinden, om ons te helpen de waarheid te vinden. Ik denk dat men zich hiervan tegenwoordig vaak onvoldoende rekenschap geeft. De Rooms-Katholieke Kerk is, in tegenstelling tot andere christelijke kerken, gefun deerd op zowel het evangelie als de traditie. Beide zijn ons norm. Dus als u mij vraagt: Waarom geloof je in een be paald dogma, waarom volg je juist deze moraal, dan zeg ik: Ik baseer me op de goddelijke openbaring, maar ook op de leer van de Kerk. Door die Kerk krijg ik 2000 jaar lering aangereikt. Lering van de grootste leraren. Daar ligt een enorme bron van wijsheid en kennis en waarheid. Daar ba seer ik mijn denken op. Het is dus niet zo dat ik zeg: O.k., laat ik helemaal terug gaan naar de tijd van de Heer en laat ik bekijken wat het evan gelie erover zegt. Ik hoef niet met mijn kleine verstandje al dat werk dat in 2000 jaar is verricht, opnieuw te verrich ten. Die wijsheid is er al. Ze wordt mij aangereikt. Ik mag erop voortbouwen." Als nu een anti-clericale buitenstaander u voor de voe ten werpt: Die ivijsheid is flauwekul; de Kerk houdt vast aan traditionele waarden om samenhang in haar organisatie te houden en daardoor haar macht te verzekeren hoe rea geert u dan? Een onweerstaanbare lach. Dan: „Ja, dat hoor je nogal eens, ja. Maar ik weet nooit precies waar ik dan aan den ken moet. Waarin uit zich die macht en wat is er het aan trekkelijke van? De Kerk heeft een verre gaande en vaak zelfs beslis sende invloed op het leven van de gelovigen. Invloed geeft prestige. Mensen die radicaal tegen de Rooms Katholieke Kerk zijn, schijnen niet zelden de verdenking te koesteren dat haar drijvende motief de in standhouding is van presti gieuze werkgelegenheid. „Ja maar het lij kt me zo ver gezocht. Het is toch duide lijk dat de meeste mensen die in de Kerk werken het daar buiten veel verder zouden schoppen. Ze zouden in aan zienlijk minder tijd aanzien lijk meer kunnen verdienen. En wat die macht betreft nee, de gedachte daaraan komt niet bij ons op. We wer ken niet voor macht, maar uit dienstbaarheid. Of de mensen wel blijven betalen en of het aantal kerkleden wel op peil blijft, daar bekommeren we ons niet om. Waar je je zorgen om maakt wanneer mensen de Kerk verlaten, is niet dat de Kerk daardoor wordt uitge hold. Wat je bezorgd maakt, is dat de Kerk ze iets te bieden heeft en dat ze dat verwerpen. Je fundamentele missie wordt gefrustreerd. En die missie is: De mensen helpen God te vin den en een nauwere band met Hem aan te gaan. Dat is de fundamentele taak van de Kerk." De levendige gebaren van de kleine man vallen een ogen blik stil. Na een seconde ver volgt hij: „Hetzelfde geldt voor de Heilige Vader. De mensen zouden misschien graag willen dat hij dingen zou veranderen. Maar als je het vertrekpunt aanvaardt dat je een openba ring hebt en een traditie van 2000 jaar, dan ontkom je er niet aan dat je zegt: Ik kan dat gebouw nu niet meer tot aan de fundamenten gaan slopen. Ik krijg het zó aangereikt en ik moet er op voortbouwen. Ook al weet ik dat als ik dit doe, ik mensen verlies die an ders waren gebleven. Dat is een kwestie van geweten en niet een kwestie van macht. Ik heb vaak gedacht dat de paus de machtigste en de populair ste persoon in de wereld zou kunnen zijn als hij maar een paar van zijn doctrines en op vattingen zou veranderen Bijvoorbeeld? „Als hij morgen zou zeggen: Heel onze visie op de bescher ming van het ongeboren leven is fout, laat iedereen nu maar de voorbehoedmiddelen ge bruiken die men het liefst wil gebruiken, nou, dan zou hij miljoenen dollars kunnen ver dienen en van de ene dag op de andere buitengewoon populair worden. Miljoenen mensen zouden gaan applaudiseren en zeggen: Prima, dat hebben we nou altijd gewild dat hij zou doen. Als het hem om applaus was te doen, zou dat heel ge makkelijk zijn. Maar Neem nu paus Paulus VI, die de encycliek Humanae Vitae heeft geschreven Paulus VI heeft veel geleden onder de wetenschap dat hetgeen hij naar voren bracht zoveel pro blemen veroorzaakte en zo moeilijk te begrijpen was. Maar hij zei: In geweten kan ik niet iets veranderen dat als leer van de Kerk door de eeu wen heen tot ons is gekomen. Het was veel makkelijker voor hem geweest om iets anders te zeggen. Nee, de mensen die ho ge posten in de Kerk bekleden, zien zichzelf heel oprecht als dienaren van de Heer en die naren van de mensen. Ze be kommeren zich in geen enkel opzicht om de macht die ze hebben." Op tal van plaatsen in de wereld en op allerlei niveaus speelt de Kerk een rol van be tekenis in het politieke krach tenveld. Hoe moeten we die po litieke bemoeienis begrijpen, als de Kerk niet geïnteresseerd is in macht? „U gebruikt de term 'poli tiek', maar dat is in dit ver band een verwarrend begrip. De bisschoppen in Zuid-Afri ka worden heel boos als u te gen ze zegt dat ze zich in poli tieke zaken mengen. Want daar wordt de term gebruikt door mensen die menen dat de Kerk zich niet mag bemoeien met de positie van de zwarten; mensen die stellen dat het de Kerk niets aangaat als de zwarten vanuit hun woon plaats worden gedeporteerd naar een ander deel van het land, omdat dat de overheid toevallig beter uitkomt. Dat is politiek, vinden de machtheb bers in Zuid-Afrika en poli tiek is een aangelegenheid van de staat. De Kerk moet bidden, de liturgie vieren en op zie kenbezoek gaan, maar zich buiten de politiek houden. De bisschoppen protesteren dan en zeggen: wacht even, als je met mensen omgaat alsof het dingen zijn, dan is dat geen politiek meer, dan kom je aan de mensenrechten, aan de menselijke waardigheid en dat is wel degelijk ons terrein Met andere woorden: De mensenrechten moet je be schouwen als een terrein dat boven de politiek uitstijgt om dat ze universeel zijn? En pas als deze 'boven-politieke' rech ten in het geding komen, gaat de Kerk er zich mee bemoeien? „Zo is het. De menselijke waardigheid is geen geschenk van de staat, maar een ge schenk van God. We hebben het dan over waarden die ons door God zijn geopenbaard en als deze waarden niet worden gerespecteerd, ja dan gaat de Kerk zich erin mengen en dan gaat de paus erover spreken. De Heilige Vader heeft vaak gesproken over het verschil in economische situatie tussen het rijke Westen en de Derde Wereld. Dat is geen politieke aangelegenheid, daarmee wordt de menselijke waardig heid geschonden. De goederen op aarde zijn er voor iedereen; ze mogen niet door een be paalde groep worden gemono poliseerd." Tot slot excellentie, u ver blijft natuurlijk nog maar kort in Nederland, maar bent u al een gelukkige katholiek tegen gekomen? „Natuurlijk. Waarom niet?" Men ontmoet rxindaag de dag nog maar zelden katholie ken die niet lijden onder hun Kerk. Als ze progressief zijn lijden ze onder de orthodoxe bisschoppen en als ze orthodox zijn lijden ze onder de progres sieve hoogleraren. „Ik moet zeggen dat u niet de eerste bent die me daarop wijst. Ja, ik denk dat er iets fundamenteel fout zit met ons geloof als we geen blijdschap uitstralen. Het christendom is een religie van vreugde. Het is de religie van de verrezen Christus, van de verlossing, van de bevrijding. Als je reli gie je geen vreugde schenkt, dan is er iets mis met de ma nier waarop je je geloof be leeft. Misschien laten de men sen zich zozeer door de lokale problemen in beslag nemen, dat ze de grote rijkdom missen van de godsdienst waar ze ru zie om maken Als je de vreugde van je ge loof niet kunt ervaren, verkeer je in een zondige situatie? „Misschien ben je er niet zelf verantwoordelijk voor. Misschien ben je slachtoffer van de omstandigheden en dan is het geen zonde", aldus mgr. Cassidy met een zo vro lijk optimisme dat het wel moet voortkomen uit een ge loof dat staat als een huis. Mgr. Edward Cassidy met zijn secretaris mgr. Travaglino. foto archief de stem

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 7