Vissen in forellevijvers N REAGAN E PAUS DRAAGT BIJ BEZOEK EIGENTIJDSE GEWADEN WOENSDAG 8 ME11985 diomm EXTRA OP WOENSDAG5 T11 PAGINA 4 Harmonisch Niet mooi 'Nieuwtje' Maastrichts Belangrijk Tevreden U I ]t Juju /OENSDAG 8 ME11985 Pausbezoek 'jgsSK PAPIER VOOR UW PEN Pausbezoek(2) Pausbezoek(3) Pausbezoek(4) Herdenken Lourdes Paus machtelc Van onze correspondent 4Kleding kan afstand verkleinen Door Harry Janssen NIJMEGEN - „Als de paus naar Nederland komt, dan willen wij hem graag - naar onze ideeën en passend in ons landschap - goed gekleed zien gaan. Daarom hebben we ons best gedaan om een smaakvol geheel te ont werpen, dat goed overkomt op de kerkgan gers en op de televisiekijkers. Ook zullen niet-katholieken kritisch kijken naar details evenals naar de totale aankleding van de erediensten." Voor het eerst sedert zijn pontificaat zal paus Johan nes Paulus II bij zijn bezoek aan Nederland zijn 'eigen' liturgische gewaden niet meebrengen. Het Nijmeegse atelier Stadelmaier - al 55 jaar uniek en toonaangevend op dit terrein - heeft voor alle verschillende onderdelen van het pausbezoek 'eigen tijdse' gewaden ontworpen en uitgevoerd. Niet alleen de paus zelf, maar ook de ande re aan de plechtigheden deelnemende bisschoppen en priesters zullen straks door Stadelmaier gekleed wor den. „De aankleding van de ere dienst moet een harmonisch geheel zijn," zegt directeur Ben Stadelmaier. „Zo heeft het comité van het bisdom Rotterdam met veel zorg de Houtrusthallen in Den Haag veranderd van een boksare- na in een ruimte waar een liturgische viering gehouden kan worden. Daartoe heb ben wij bijvoorbeeld enkele grote wandkleden ter be schikking gesteld en vijftien handgeborduurde en inge lijste kruiswegstaties." Stadelmaier, die vrijwel in alle delen van de wereld liturgische gewaden heeft geleverd en dus een zekere faam geniet, maakt er geen geheim van dat het Vaticaan bij het uitvoeren van zijn plannen beslist niet over een nacht ijs is gegaan. „Alle plannen en ontwerpen zijn ter visie en goedkeuring aan Rome voorgelegd. Daar zijn heel wat gesprekken en rei zen voor nodig geweest, waarbij wij onder meer op de steun van de Nationale Raad voor Liturgie hebben mogen rekenen." „Op zijn reizen droeg de paus tot nu toe een typisch Italiaans kazuifel. Zijn mij ter was doorgaans te groot, te hoog, sloot niet goed aan en leidde tijdens de dienst als het ware een eigen leven. In Nederland zou men dat niet mooi vinden," zegt Ben Stadelmaier. „Maar een pro bleem dat zich voordeed was dat men in het Vaticaan van de vele reizen van de paus gewend was om de gewaden die de paus bij een bezoek gedragen had aan het gast land cadeau te doen. We moesten dus een beetje door dat patroon heenbreken." Toen het Vaticaan in principe akkoord ging met de plannen van Ben Stadel maier leerde een nadere stu die dat - bijvoorbeeld in verband met de televisie uitzendingen - op verschil lende plaatsen verschillende gewaden gewenst zouden zijn. „Dat heeft iets te ma ken met de ruimtelijke sfeer, met de lichtwerking. Maar ook de verschillende plaat selijke organisatoren bleken in details andere wensen te hebben. En dat heeft geleid Directeur Ben Stadelmaier in zijn Nijmeegse atelier. Naaldwerksters zijn al maanden voor het pausbezoek aan het werk. Op de foto wordt een mijter onder han den genomen. - FOTO'S AUDET tot ons totaal-plan dat we aan Romeinse instanties hebben voorgelegd. De ge waden die de paus zal dra gen zullen in vorm en wijze van dragen herkenbaar zijn. Het is liturgische kleding die duidelijk geïnspireerd is door het Tweede Vaticaanse Concilie." Paus Johannes Paulus II in troduceert al op de eerste volle dag van zijn bezoek aan ons land een 'nieuwtje'. Niet zozeer een primeur voor het Nederlandse kerk volk als wel voor de paus zelf. Voorzover bekend is het de eerste keer dat een paus een stola - symbool van de priesterlijke waardigheid - over het kazuifel draagt. In de Irenehal in Utrecht zal de paus zondag 12 mei een wit handgeweven gewaad dra gen met daaroverheen een handgeborduurde stola waarop de patroon van ka tholiek Nederland, Sint Wil- librordus, staat afgebeeld en een symbolische weergave van de 'bron des levens'. Voor de priesters die samen met de paus aan de Eucha ristieviering deelnemen (de concelebranten) zijn 24 bij passende gewaden gemaakt. Speciale aandacht moest besteed worden aan de kle ding van paus en concele branten tijdens de 'open lucht-mis' onder een grote baldakijn-tent op de lucht haven Beek bij Maastricht. Daar worden - ter gedachte nis aan de martelaar Boni- fatius - rode liturgische ge waden gedragen. Ben Sta delmaier: „We hebben met medewerking van NOS en KRO alle stoffen die we ge bruikt hebben getest op tele visie en video. Dat heeft ons de zekerheid verschaft dat de mijters en kazuifels die de paus draagt niet alleen in de ruimte maar ook op de beeldbuis goed zullen func tioneren." Tijdens het bezoek aan de Onze Lieve Vrouwebasiliek in Maastricht zal de paus over zijn witte soutane een 'Maastrichtse' stola dragen, weer handgeborduurd in de ateliers van Stadelmaier. Op die stola is een afbeelding te zien van de Sterre der Zee (Stella Maris) en van de pa troon van Maastricht, Sint Servaas, die beschut wordt door een adelaar. Achterop de stola is het wapen van de., paus geborduurd. Dat de aankleding van de eredienst in de kerk bijzon der belangrijk is, is de vaste overtuiging van Ben Stadel maier. „Ik ben er bijna zeker van dat goede vieringen een bijdrage zullen leveren aan de oplossing van heersende misverstanden in de Neder landse kerkprovincie. En een goedverzorgde liturgie viering is beslist de motor van een parochiegemeen schap. We zien altijd dat als - ook in een kleine parochie - op geëngageerde wijze de liturgie gevierd wordt, het daar ook goed gaat. Het ligt ook voor de hand dat een smaakvolle, verzorgde en warme aankleding voor een sfeer zorgt die moeilijkhe den voorkomt." „Kleding," vindt Ben Stadel maier, „kan de afstand tus sen priester en gelovigen verkleinen. We hebben het dan over eenvoudige kle ding, die de waardigheid van de priester accentueert en geen gewaad dat ijdel- heid stimuleert." En met trots vermeldt hij van des kundige reformatorische zijde de verzekering te heb ben gekregen dat er in zijn ateliers liturgische 'haute couture' wordt vervaardigd. „Een moeilijk vak," zegt hij. „Je bent altijd een beetje eenzaam bezig. Niets gaat vanzelf, niets is hetzelfde. Concurrentie in de machi nale sfeer kom je overal te gen. De aankleding van de erediensten tijdens het pausbezoek is voor het hele team een enorme uitdaging geweest. We vinden het heel fijn om dicht bij huis te kun nen laten zien wat we hier maken." Dertig mensen zijn betrok ken geweest bij de geweldi ge onderneming. Voor de viering in de Irenehal in Utrecht werden 24 gewaden gemaakt, in de Houtrusthal len in Den Haag worden 28 splinternieuwe gewaden ge dragen en op Beek Airport nog eens veertien. De mij ters van de paus zullen niet superhoog en triomfalis tisch, maar eenvoudig, be scheiden, stoer en fraai uit gevoerd. Eentje is er al in Rome geweest en gepast door de paus. Hij paste pri ma en blijkens een brief van mgr. John Magee, de pause lijke ceremoniemeester, was de paus er zeer tevreden mee. UNE AUTRE, une autre", giert het die avond uit 12.000 overwegend Parijse kelen. De zaal verkeert in ex tase. Engelstaligen schreeuwen in zo'n geval „We want more" en bij ge brek aan beter roe pen ook Nederlan ders dat aan het ein de van een geslaagd popconcert. Het pubhek in het Palais Omnisports de Bercy wil duidelijk niet naar huis en eist in spreekkoren een volgend lied. Volgens ritueel blijft het podium nog even span nend donker. Een loeiend fluit concert snerpt door het afgela den sportpaleis. In al die opwin ding begint een dame van zeker 49 jaar als een klein kind te stampen. „Juju, juju", gilt ze. Een jongeman stoot me aan: „Oma is weer even 16 van avond", schreeuwt hij in mijn oor. Het is de enige manier zich in dit pandemonium verstaan baar te maken. Dan opeens is er ücht. Zeker 50 laserlampen hebben het idool van de natie in het vizier. Hij rent over het podium, wuift en maakt beleefde buigingen. De nog steeds stampende dame ex plodeert nu ongeveer. „Juju, ju ju." De aanbeden krullebol schuift achter zijn zwarte vleu gel. Op deze toegift hebben ze allemaal gewacht. Honderden aanstekers flikkeren op en in een feeërieke sfeer deinen we al lemaal mee met het meeslepen de lied 'Jaloux de tout'. Zo is het tien avonden lang geweest. Paul-Alain Leclerc, veel beter bekend als Julien Clerc of - voor de dames - 'Ju ju', heeft een triomfgevierd in Parijs. Wat geen andere Franse zanger is gelukt kreeg hij bijna spelenderwijs voor elkaar: Het beruchte Bercy was keer op keer uitverkocht. In totaal ruim 110.000 concertgangers, die op zijn minst 30,- per plaats be taalden. De ook in Nederland beken de Julien Clerc is in Frankrijk tegenwoordig ongekend popu lair. De man, die vanwege zijn onberispelijke levenswandel wel een smalend „de meest ideale schoonzoon" wordt genoemd, zet alle collega's in een donkere schaduw. Aznavour, Bécaud, Montand en Moustaki hebben hun beste tijd gehad. De 'Brazi liaan' Lavilliers en de zingende clown Higeün steunen op een fanatieke, doch beperkte aan hang. Protestzanger Renaud is voor sommigen te links, de thea trale Sardou weer te rechts. Maar met Juüen Clerc heeft nie mand problemen. Jong en oud, communist en Gaullist, Frans man en immigré, allemaal zijn ze gek van hem. Zijn exotische lied 'Melissa' is hier nu al uitge roepen tot de hit van het jaar. In het kolkende Bercy moest het dan ook twee keer worden uitge voerd, waarbij een 20-tal hoog gehakte Antilliaanse danseres sen zoveel bijval oogsten, dat je even zou vergeten dat ene veel stemmen vergarende Le Pen ze het liefst vandaag nog op het vliegtuig zou zetten. Maar wat zoete woordjes op een swingend tropisch deuntje zijn natuurhjk niet voldoen! om een zaal zo aan de kook brengen. De ooit in het voorpiö gramma van Bécaud zingenj Julien Clerc wordt in Frankri] al jaren verafgood. Als hij Mick Jagger met de voorste en koketteert wordt men zowat gek. Komt er daarna dramatisch lied, waarin hij zin» toch maar een gewone jongen zijn, dan moet je wel uit ge pend beton zijn opgetrokken je niet voor zijn charmés bi zwijken. Het waarom van zijn succes lijkt vele Franse jour® listen bezig te houden. Zelfs serieuze bladen als L'Expressn L'Evenement du Jeudi is erom gespeculeerd. Maar niemani heeft het raadsel kunnen sluieren. Het antwoord op 4 vraag zal de dappere ordediens in Bercy zeker interesseren want na 20 minuten bezweke Van onze ruimtevaartmedewerker rjVPE KENNEDY - „Kost baarder dan diamanten". Dat IS bet commentaar van NASA u bet prachtig rode reuzen- inrigtal dat de uit Sluiskil iZeeuvvs-Vlaanderen) afkom- Ljge astronaut Lodewljk van jen Berg afleverde na terug- geer uit de ruimte. Aan boord van het in Euro pa gebouwde Spacelab, in het vrachtruim van de space shuttle Challenger, had Van jen Berg dit unieke kristal ge haakt door kwik-oxyde damp [e laten afkoelen in een kleine container. Dankzij de ge wichtloosheid is het kristal veel groter en zuiverder ge worden dan op aarde mogelijk jou zijn geweest. Want op aar- je stoort de zwaartekracht het das jristallisatieproces. En boven- Door Bob van Huët de sterke mannen voor het dringende publiek. Brave b moeders duwden om het hards In een mum van tijd werden s duurste rangen overspoeld dat een uitgelaten meute. Degt die de meeste franken voor stoel hadden neergeteld moe® daar van armoede maar op gat staan, met alle gevolgen vt dien. „Kom kom jongens, ga ruzie maken", bezwoer Juliet Clerc de lokaal uitgebroket Gallische twisten. Het werll nog ook. Na vier luid bejubelde nui mers verwisselt de ster van tuum. De fraai gesneden blai» broek en witte blazer blijven de coulissen. Met spijkerbres sporthemd en versleten gympi; brengt hij meer vaart in hel i: in detail ingestudeerde specs kei. 'Juju' laat zien zijn ooit. de Franse 'Hair' geëtaleerd danskunsten nog niet te zijn va leerd. De Fransen joelen nu t: zinnig, Julien Clerc zweet en a Engelse band brengt het aam: uitgestoten decibels tot aan c rand van het verdraagbare Ruim twee uur later is feest voorbij. Terwijl de inr dels 38-jarige zoon van Unesco-functionaris een welvi diende versnapering tot neemt, worden de stands posters, T-shirts, stickers, stekers, pennen en wat meer zij, vlot leeggekocht. Ti na middernacht regelt de Parol politie de aftocht van het vol® ne concertvolk. Bécaud voortaan in het voorprogramim van Julien Clerc. dien kris wan wiel blee V< Berg van dat 1 in kert tatei het t ten uit aam moe: teerr fabr: riale wen. H< Nica (ADVERTEN' irilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll! PAUS Johannes Paulus komt naar ons land. Zoals de apostelen rondtrokken om het evangelie, de blijde boodschap van liefde, recht en gerechtigheid te brengen naar alle werelddelen, zo ook voelt de paus zich inner- lijk bewogen om het evange lie uit te dragen, dat de mens bemoediging en hoop kan brengen. Hij wil vreugde en vertrouwen doen uitstralen, zodat men zich gelukkig en tevreden weet met zijn christelijk geloof. Dit zijn gaven van de Heer, de vrucht van gezamenlijke goede wil. Samen met het Nederlandse volk gaat de paus dat gemeenschappelijk geloof vieren door God te lo ven en te danken in de eucharistie. Samen onze verlossing vieren, gedenken dat God de Zoon ons mens zijn heeft willen aannemen om door lijden, sterven en verrijzenis de zin van ons menselijk bestaan duidelijk te maken. De paus weet ook dat er in Nederland mensen zijn zoals in alle landen, die niet in stemming zijn om hun dankbaarheid uit te spreken voor het geloof. Er zijn spanningen in de kerk, de gewoonste zaak van de wereld. Waar mensen samen zijn, zullen er altijd me ningsverschillen op de voor grond treden. In de loop van de geschiedenis van de kerk, reeds vanaf het eerste begin, zijn er altijd punten geweest waarover verschil van me ning bestond, maar daar hoeft men zich niet druk over te maken. De paus vraagt in deze dagen als voorbereidingen op zijn komst te bidden voor hem en voor het welslagen van zijn apostolisch bezoek in ons vaderland. Hij benadrukt vooral het bidden van het Onze Vader, het gebed dat Jezus ons geleerd heeft op de voorgrond te plaatsen. Ge ven wij gehoor aan zijn op roep en bidden wij allen voor elkaar om als gelovige mensen te mogen leven en onder zijn leiding de weg van Jezus te gaan. Achtmaal Pastoor J. Verdunnen NA twintig jaren experi menteren en eindeloos dis cussiëren met alle gevolgen vandien, door de zich noe mende kritische katholie ken, komt volgende week de paus op bezoek. Wij, gewone gelovigen, hopen hartgron dig dat eerder genoemden, na zovele jaren binnen de kerkprovincie zó nadrukke lijk aan 't woord te zijn ge weest, nu op hun beurt naar onze geestelijke leider Jo hannes Paulus II willen luisteren!!! Dat zou werke lijk een zegen voor onze ker kelijke gemeenschap zijn! Want zich kritisch opstellen, zonder de onmisbare zelf kritiek, onder de vlag van toch loyaal in de kerk te staan, dit rijmt helemaal niet met de betekenis van de woorden van Jezus Chris tus: „Wie niet voor Mij is, is tegen Mij." Oosterhout H. Hoegen OP de radio was een levens les te beluisteren van een omroep aan welk hoofd een geachte dominee staat. De vraag aan kinderen van rond 15 jaar luidde wat sex voor hen betekende. Hun antwoord was: „Sex moet je doen, het is de gewoonste zaak van de wereld, kijk maar naar de beesten." Als dit antwoord niet zo treurig was, hadden we de schou ders opgehaald. Jeugd weet niet beter, kijkt niet verder, maar moeten we blijven goedvinden dat zulke minne praat over onze hoofden wordt uitgestort? Wat be doelen opvoeders hiermee. Wordt het geen tijd dat de paus komt. Om de lage lek- tuur aan de kaak te stellen, opvoeders op hun plicht te wijzen. Daarom juist met de meeste aandrang: Kom, hei lige Vader, komt uw gelovi gen overtuigen dat we op deze manier de afgrond in gaan. Geef onze opvoeders nieuw inzicht. Geef onze jongeren hogere idealen dan dat van de beesten, doe hen inzien dat ongebreidelde vrijheid chaos is, mensont- waardig en zonder innerlij ke vrede. Den Haag H. Rutgers AAN de vooravond van zijn bezoek aan Nederland schrijft de paus de vertroos ting te willen komen proe ven van 'ons gemeenschap pelijk geloof, het uwe zowel als het mijne'. Dat nodigt uit zijn geloof te proeven uit ge schriften van zijn hand. Daaruit één bladzijde met een geloofspunt dat hij vaak in gedachten heeft. Ik denk dat het één van zijn inspira tiebronnen is. De H. Petrus zegt in de Handelingen van de Apostelen: „Er is onder de hemel aan de mensen geen andere naam gegeven waardoor wij gered moeten worden". Met die woorden verklaarde Petrus voor het sanhedrin al wat de Kerk vandaag de dag niet op houdt de hedendaagse maatschappij opnieuw te zeggen, haar verheven plicht vervullend bezielster van de wereld en sacrament van heil te zijn; dat heil dat bewerkt is door Hem die ge komen is om 'het leven te schenken en wel in over vloed', het puttend uit zijn eigen onuitputtelijke vol heid; want letterlijk alles is geschapen 'door Hem en voor Hem; Hij bestaat voor alles en alles bestaat in Hem en Hij is in alles de eerste', wat Hem bij uitstek midde laar, boodschapper van vre de, de enige koning en heer, de herder en de meester, het leven en de verrijzenis maakt. Het heil dat Hij biedt is dus respect en verdedi ging, terugwinning en ver sterking van alle waarden die in de menselijke persoon iedere grens van de zichtba re schepping overstijgen en in Christus deel hebben aan de oneindige waardigheid van het Woord, in de meest sublieme terugkeer van heel de schepping in de schoot van de Vader. In het christe lijk mysterie veronderstelt het kennelijk een val - de erfzonde - die de ernst had van een misstap, verstaan als afwijzing van al wat God de mens heeft geschonken toen hij hem heer van de schepping, vriend van de en gelen maakte, bestemd voor een eeuwige gelukzaligheid. Wel, God heeft zichzelf ge geven in Christus en in Hem is alles teruggekocht; 'God heeft zijn eigen Zoon niet in de wereld gezonden om die te veroordelen, maar met het doel de wereld door Hem te redden'. Roosendaal T.A. ten Bensel INTERNATIONAAL op winding over de herdenking. Emotioneel en rationeel wordt dat bespeeld en uitge speeld. Voor degenen die de oorlogsjaren overleefd heb ben, worden herinneringen opgeroepen, die de mensen ertoe zouden moeten bewe gen aan gevoelens van haat een eind te maken. En is die herdenking, elk jaar weer, ook een aanzet om aan de wapenwedloop, in gang ge zet door regeringsleiders en wapenfabrikanten, een eind te maken? Weineen! Wij zien en lezen dagelijks de wreedheden en holocaust nu en uit het al of niet ver ver leden. En wordt daardoor de misdadigheid van de oor logsvoering vermeden? Wat gebeurt er in het Midden- Oosten, Zuid-Amerika, Afrika en Azië? Heeft dat alleen te maken met de dic tatuur? Wat is de betekenis en de inhoud van de herden king? Als Bitburg vermeden moet worden dan zijn de mensen geen stap dichter gekomen tot elkaar en zul len zij vijandig tegenover el kaar blijven staan. Wij zou den meer moeten bedenken en dan heeft herdeken ook meer zin. Oosterhout H. Telchuijs PAS terug van een Lourdes- reis vol emoties maar toch voldaan. Deze reis was geor ganiseerd door Ziekenfonds 'Midden-Brabant'. Tijdens mijn verblijf in Lourdes gingen mijn gedachten uit naar Holland en wel naar dat koude Den Haag, waar de heren van de politiek al tijd bezig zijn om uit te zoe ken hoe zij de invaliden en gehandicapten weer zullen korten op hun uitkeringen. Zoals mevr. Schoo liever al les naar de 3e wereld sturen wil om daar mooi-weer te spelen. Heren, ik kots van jullie politiek welke partij het ook is. Ik zou zeggen stuur staatssecretaris De Graaf en minister De Ko ning en mijnheer De Vries eens naar Lourdes, dan kun nen ze daar eens zien en na denken bij de h. mis in de grot waar duizenden zieken en invaliden bijeen komen om te bidden voor verlich ting. Ziekenfonds 'Midden- Brabant' hartelijk bedankt voor deze mooie reis. Ga zo voort om de mensen geluk kig te maken met zo'n reis, want voor politiek Den Haag zijn wij maar een sta in de weg. Oosterhout A.C. Beljaars VISSEN op forel kan in ons land maar op weinig plaat sen. De oorzaak daarvan is vrij duidelijk, we bezitten haast uitsluitend wateren in de zogenaamde brasemzone. Dat houdt in dat slechts be paalde beken en andere wa terlopen (voorzien van snel- stromend zuurstofrijk water) voor de forel voldoende leef- mogelijkheden scheppen. De vervuiling van de meeste van de overblijvende en ge schikte forellebeken is spreekwoordelijk. Hier en daar kan men slechts en met veel moeite trachten het fo- rellebestand kunstmatig op peil te houden met uitzettin gen. Ook grotere wateren, het Veeree meer en de Greve- lingen zijn daarvan het be kendste voorbeeld, worden kunstmatig met forellen (re genboogforel in dit geval) bezet. Anders dan in de wa terlopen heeft men daar veel meer succes, grotendeels om dat de milieu-omstandighe den en het voedselaanbod in een geheel andere orde van grootte liggen en bovendien hebben we hier te maken met zout water. Vij vers Ais alternatief zijn er, naar buitenlands voorbeeld, forel levijvers ontstaan. In landen als Duitsland, Denemarken, Frankrijk en Oostenrijk is het kweken van vis in vij vers en het geschikt maken van kweekvijvers voor sportvissen een gewone zak. In Groot-Brittanië is de toe stand van de meeste rivieren ook zodanig dat het feno meen 'Put and take'-visserij (zet uit en neem mee) uitge groeid is tot een zeer wijd verbreide recreatievorm welke bestaat uit een sys teem van kaartverkoop voor viswateren, forelvisserij voor de vliegenhengel alleen of het vissen op witvis. In Ne derland zijn er slechts enkele visvijvers waar tegen beta ling op forel kan worden ge vist. Men zet soms per henge laar een aantal vissen uit, terwijl meestal een limiet op de vangst zit. In feite is het niets anders dan een ver kooptruc. Men koopt de vis tevoren en daarbij moet men ze zelf ook nog vangen! Vangt men ze niet dan is de winst voor de vijvereigenaar dubbel! Vangt men ze zoel dan heeft men te maken met een limiet. Bezwaren Veel sportvissers houden niet zo van het vissen op een vijver, wat voor vijver don ook. Meest vanwege de druk te langs de kant en het vrij wel altijd monotone visbe stand (doorgaans karper). Bezwaren tegen vooral de fo relvisserij zijn er ook. Zo acht men het vrij onsmake lijk pas uitgezette nissen te vangen, zoiets als schieten op fazanten in een omsloten terrein waar men deze tevo ren heeft losgelaten. In het geval van de forel is de af loop wat de vis betreft voor spelbaar dodelijk. Forel neemt haast iedere hengelaar mee. Naast dit aspect is er ook nog zoiets als het aqua riumeffect. Daar vist geen hengelaar in. Toch vinden hele volksstammen het best wel eens leuk meer vis te vangen dan men gewoonlijk doet. Zonder zaken over één kam te willen scheren ko men op forelvijvers vooral vliegvissers en recreatievis sers af. De eerste doen dit met het doel het vliegvissen te beoefenen (hetgeen in eigen land door veranderingen in het biotoop ivat forel betreft onmogelijk is geworden, de laatte puur om een maal vis te vangen. Hoe het ook zij steeds meer viskwekers gaan over op het openstellen van hun visvij vers. Voroal te vinden in het oosten en zuiden van het land, trachten zij daar de toerist (opvallend veel kin deren ook) er toe te brengen te gaan nissen. Ook binnen hengelsportkringen worden bij een dergelijke visvange- rij vraagtekens gezet... BRASILIA (UPI) - De mili taire regering van Brazilië heeft bij haar vertrek in maart voor het lopende be grotingsjaar een tekort van 84 biljoen cruzeiro (zestig miljard gulden) achtergela ten voor de nieuwe burger regering, zo heeft president Jose Sarney verklaard op een kabinetszitting die door de televisie werd uitgezon den. Sarney, die van vice-pre sident tot staatshoofd pro moveerde na het overlijden van de gekozen president Tancredo Neves op 21 april, tei dat het tekort ongeveer veertig procent van de voor dit jaar geraamde uitgaven ^draagt. De enige moge lijkheden om het gat te dek ken zijn volgens hem snoeien op de uitgaven, ver groting van de overheids- scl las var Vo het vet bri vo< op I var Do nei voc 'OME - De christenen van Li- i non verkeren als gevolg van e Sevechten van de laatste 'gen in groot gevaar. Zij ''hben zich via hun geestelijk «der, de maronitische kardi- jt»l K horaiche, tot de paus in ™"1e gewend om hem te vra- !en aan die strijd een eind te 'e'pen maken.' Maar de paus heeft laten sten dat er van hem geen 'iatieven van politiek ka- ,'kter te verwachten zijn. De 'as, aan wie door zijn grote a8 over de Libanese chris- flen enige invloed op de si- Mie wordt toegeschreven, an alleen initiatieven van Vnanitaire niveau ontwik- telen. Kardinaal Antoine Pierre vjoraiche vloog maandag on- Jwacht uit Beiroet naar Ro- de paus te spreken. De maakte maandagavond lat60* b'id voor hem vrij. In 1 gesprek waarbij de hele P van het Vaticaanse staats- tetariaat aanwezig was is de ondi zo gem M kart van van van die tege van niet raic dag zijn ten. wer che een Lib vol; pau moe Kht pau met nen Lib sch alle

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 4