n og fmm 6Het bittere kruid9 integer gemaakt met vreemde zijsporen Scheiding der geesten in Italië door Maria-film ONTDEK DE VERSCHILLEN RSTELLING: NAAR NOVELLE MARGA MINCO Debuut nske en Wiske: Het Dreigende Dinges Even Piekeren OPLOSSIN C T47 rtikel 1 rtikel 2 foto archief d6 stem wil met name een de winstdeling voor verzekering afkopen, en heel technisch ver gaat het hierom: verze- appijen gaan ervan uit van hun klanten zo be- jaarlijks vier procent Dat percentage, de re- lal voor de boekhouding lieid, dat geldt ook voor individuele spaarder, ;ging meer op. Gemid- acht procent. Het ver- voorzichtige vier pro- rente (8 tot 9%), is dan ^r veel onderlinge ver- nt een deel van dat geld brecht. Meestal ziet men (terug in een verhoging rde bedrag. fet dat met iemand die de opt? Die heeft toch ook van de winst? De ver voorden die vraag po- J de praktijk blijken er (ten van mensen die bij ar weinig terug zien van lens de Ombudsman ge sl eens wat onbillijkhe- billijk dat degene die af- fclijk deel krijgt van de maatschappij gemaakt sel van de betaalde pre- elegging in aanmerking pbudsman gaat er bij de op aandringen dat te I om de urgentie hiervan n, wijst Lamers op zijn spraken voor de eerste i al gemaakt. RIJDAG 3 ME11985 T3Z PAGINA GIDS 2 Door Marjan Mes get is verdraaid jammer, jat de tot voor kort in om. land onbekende cineast Kees van Oostrum het voor zijn verfilming van de novelle get bittere kruid' nodig heeft gevonden om een kunstgreep toe te passen teneinde zijn film drama tisch interessanter te ma ken. Zoals bekend mag worden verondersteld, voerde hij een NSB-familie op en is de hoofdpersoon het joodse meisje Sara, bevriend met je dochter van die familie. In 1942 was zoiets zeer on waarschijnlijk, maar hele maal onmogelijk was het niet. Het is niettemin zeer begrijpelijk, dat de schrijf ster van 'Het bittere kruid', Marga Minco, bezwaar te gen deze ingreep in haar boek maakte, waarin geen enkele NSB-er voorkomt. Haar persoonlijke erva ringen in de Tweede We reldoorlog, waarin zij haar gehele familie verloor, en haar met grote eenvoud en terughoudendheid beschre ven relaas daarover verdra gen zo'n goedkope vondst niet. Terecht mocht zij van je Amsterdamse rechtbank de film vooraf laten gaan door een tekst, waarin zij deze afwijst als strijdig met de geest van haar boek en met haar persoonlijke erva ringen. Te laat had ze ont dekt, dat een later scenario afweek van het oorspronke lijke, dat Van Oostrum sa men met de Amerikaan Maurice Noel had geschre ven. De opnamen, die zij bij woonde, hadden ook alleen betrekking op het door haarzelf beschreven ver haal. Verder was zij onkundig gebleven van de werkelijke ontwikkelingen in het film verhaal. Die ontdekte zij door puur toeval, waarna zij naar de rechter stapte met het verzoek om de titel 'Het bittere kruid' te laten ver vangen door een andere, die met haar boek niets uit staande had. Dat werd ge weigerd, omdat de president van de rechtbank de film in teger vond. En daarin had hij gelijk. Kees van Oostrum had de NSB-geschiedenis veel beter achterwege kun nen laten, niet omdat deze zo vreselijk laakbaar zou zijn, maar omdat de scènes met Sara's vriendin Greet en haar NSB-vader en broer zo knullig zijn geregisseerd en geacteerd. Ze doen afbreuk aan de voor een belangrijk deel geslaagde verfilming van het meest gelezen boek van Nederland. Met name door de bespottelijke in breng van Greet wordt aan de film 'Het bittere kruid' onrecht gedaan. Tal van scè nes zijn geslaagd verfilmd en herkenbaar uit de novel le, maar juist die scènes met Greet, haar vader, broer en een horde NSB-jochies ma ken de film onevenwichtiger dan hij had hoeven te zij n. Kees van Oostrum bleek juist vooral geïnspireerd door die filmische beelden, die in het boek zo frapperen. Die werden ook uitmuntend geénscèneerd en goed ge speeld. Van Oostrum (32) studeerde af aan.de Film academie in Amsterdam en vervolgde zijn studie aan het American Film Institute in Los Angeles, waar hij in Sara (Esther Spitz) wordt tijdens een razzia door de Duitsers aangehouden in 'Het bitte re kruid'. - foto's verenigde nederlandse filmcompagnie bv. 1979 afstudeerde. Daarna volgde hij de befaamde cur sus aan de Actors studio van Lee Strassberg en was hij cameraman bij een aantal Amerikaanse televisie- en bioscoopfilms. In die hoeda nigheid werd hij een paar maal onderscheiden. In Ne derland maakte hij met sub sidie van WVC de korte speelfilm 'Een dikke liefde'. 'Het bittere kruid' is ech ter zijn debuut als speel filmregisseur, Producent Rob Houwer stelde hem in de gelegenheid deze film, die hij altijd al als een wens droom beschouwde, te ma ken. Daarom was de in Bre da geboren schrijfster Mar- ga Minco 'aanvankelijk ook enthousiast over zijn voor nemen. „Op het moment van dat verzoek (in 1980, red.) had ik mezelf nog niet de vraag gesteld hoe ik het zou vinden als mijn boek zou worden verfilmd", aldus Marga Minco in een recent interview. „Ik was wel be nieuwd, want ik denk zelf heel sterk in beelden. Al heen en weer pratend met Van Oostrum merkte ik, dat hij weinig van de oorlog wist. We hebben gecorres pondeerd. Hij kwam ook naar Amsterdam en ik heb hem naar Oorlogsdocumen tatie gestuurd en hem aan geraden De Jong en Presser te lezen In een van de eerste versies van het scena rio liet hij de hoofdfiguur Sara - dat ben ik - met een NSB-jongen een ijssalon be zoeken. In het boek is er geen sprake van zo'n relatie. Op dat moment had ik al moeten zeggen: jongen, hou er maar mee op. Maar dat heb ik niet gedaan". Marga Minco stuurde hem in plaats daarvan haar autobiografische 'Verzamel de verhalen', waarvan het verhaal 'Het Scherm' Van Oostrum juist op het idee bracht om de scène van het NSB-meisje, dat in een sa natorium in bed ligt tegen over de joodse hoofdpersoon, als introductie van 'Het bit tere kruid' te gebruiken. Een oneigenlijk begin van een integere film van zeer wis selvallige kwaliteit. Niette min heeft de Joodse Ge meente Amsterdam besloten om de film te vertonen ter gelegenheid van haar 350- jarig bestaan. Niet onbegrij pelijk, want Van Oostrum heeft een aantal, fraai ge filmde scènes opgenomen tijdens joodse diensten in de Portugees-joodse synagoge aan het Jonas Daniël Meyerplein in Amsterdam en relatief ook veel aan dacht besteed aan de joods religieuze gebruiken in het gezin Meijer, dat in zijn film de hoofdrol speelt. Dochter Sara is een op standige tiener, die meer dan aan de hoofdpersoon van 'Het bittere kruid' her innert aan Anne Frank, zo als zij zichzelf in haar dag boek beschrijft. Vooral ook de warme relatie met haar vader en de problematischer verhouding met haar moe der doen Sara aan Anne Frank herinneren. Debutan te Ester Spitz speelt Sara af en toe erg overtuigend, net zoals Gerard Thoolen en Kitty Courbois soms indruk maken als haar ouders, die absoluut niet kunnen gelo ven welk vreselijk lot hen te wachten staat. Aangrijpend zijn vooral de huiselijke scè nes bij de familie, die voor namelijk struisvogelpolitiek bedrijft bij het onderkennen van de waarheid over de de portatie van joden. 'Zoiets gebeurt hier niet', zegt Kitty Courbois in haar wisselval lige rol van moeder Meijer. Niettemin spoort zij haar dochter met een nauwelijks bespeurbare oogwenk aan te vluchten als zij en haar man in Amsterdam worden opge haald door mannen van de Sicherheitsdienst. Het is een van de betere scènes uit 'Het bittere kruid'. Herkenbaar uit de novelle evenals het fragment, waarin vader Meijer thuiskomt met een pakketje met gele sterren, waarop de familie reageert of het een zakje met snoep jes betreft; een feestelijke gebeurtenis. De gruwelijk heid ervan wil niet tot hen doordringen. Direct herken baar uit Marga Minco's boek is ook de scène vanuit het souterrain waar de familie de benen gadeslaat van na burige bewoners, die wor den afgevoerd. Maar diep aangrijpend, zoals het had moeten zijn, wordt het niet in deze 'Bittere kruid'-ver- filming. 'Het bittere kruid' van Kees van Oostrum. Mignon (in Grand Theater) in Breda. klacht die de Ombuds- |t, komt van arbeidsonge- lier, zo meent hijkunnen worden verholpen met [iting. Wat is het pro- imaatschappijen geven ikten een korting op de n daarbij echter uit van arbeidsongeschiktheid. of WAO-uitkering heeft, i echter met het dóér be- ngeschiktheidpercentage, tok rekening is gehouden (elegenheidsaspect. Men- arom vaak aan als recht- korting, terwijl het per- sche arbeidsongeschikt- aanleiding toe geeft. In an dus niet arbeidsonge- om voor een vrijstelling taling in aanmerking te it is een probleem dat met p te lossen lijkt, denkt de >k een trefwoord te zijn goede voorlichting. Veel en namelijk van mensen e lettertjes niet goed gele de draad zijn kwijt ge- byrint van de Ievensver- atschappijen de klanten ioen, dót gelooft Lamers men klachten van mensen ij gen dan ze hadden ver lat komt omdat de gerrud- ïder geen inzicht heeft in erzekeringsmaterie. Of de en die klagers financieel sier zouden mogen behan- Levensverzekeringsmaat-1 n geen charitatieve instel- g het niet vergelijken me verzekeringen. Dit is een ;r instituut, dat op de vtij rt en gericht is op wins Door Cees Manders ROME - 'Je vous salue, Marie', de omstreden film van de Frans/Zwitserse cineast Jean Luc Godard, heeft in het Italiaan se katholieke kamp een scheiding der geesten teweeggebracht, die uniek is in de naoorlogse geschiedenis van dit land. De paus en de Italiaanse christendemocraten blijken het niet eens over de "juiste' interpretatie van de Maria- film, die nu in de bioscopen van de grote steden draait. De paus heeft de Vaticaanse staatssecretaris, kardinaal Casaroli, een telegram laten sturen aan kardinaal Poletti, zijn vicaris voor de stad Rome. Daarin zegt de paus samen met de gelovigen van zijn bis dom de vertoning van de film te betreuren. Volgens hem „verdraait en belastert de film de spirituele betekenis en de historische waarde van het katholieke geloof en verwondt zij diep het religieuse gevoel van de gelovigen en het res pect voor de figuur van de maagd Maria, die met zoveel broederlijke liefde door de ka tholieken aanbeden wordt en die de christenen zo dierbaar is." De afwijzende mening van de paus over 'Je vous salue, Marie' blijkt niet door alle Ita liaanse katholieken te worden gedeeld. De christendemocra tische partij, de enige confes sionele (katholieke) partij in Italië, publiceerde in haar partij orgaan een pleidooi voor de film. En nog niet zo flauw ook: „Wat opvalt in deze film, die wezenlijk lyrisch is en fan tastische beelden van de na tuur toont, is dat constante ge voel van mysterie dat Godard tot uitdrukking weet te bren gen, en de zachtheid waarmee hij deze uitzonderlijke liefdes affaire vertelt, een affaire waarin Maria, Jozef en God voorkomen en die uiteindelijk de buitengewone geschiedenis van Jezus teweegbrengt." Vol gens het christendemocrati sche partij orgaan komen er in de film weliswaar enkele naaktscènes voor, maar die zijn functioneel en storen niet. De christendemocraten slui ten zich aan bij de mening van een 'expert' op het gebied van de religieuse film en andere vormen van religieuse massa communicatie, de jezuiet pro fessor Egidio Guidubaldi. Deze heeft gezegd dat het Vaticaan een kans heeft mist door de film van Godard niet op haar werkelijke merites te be schouwen. Hij noemt 'Je vous salue, Marie' „de mooiste cine matografische vertolking van de boodschap van paus Johan nes Paulus II zelf." Volgens de jezuiet heeft de paus, op 12 december 1980 op het St. Pietersplein, ongeveer gezegd wat Godard nu in een film heeft trachten weer te ge ven. De pauselijke rede in kwestie heette: 'De volheid van de eros in de spontaniteit van de rijpe liefde'. Guidubal di: „Met die catechese over het huwelijk, die hij toen op het Pietersplein heeft uitgespro ken, had Johannes Paulus II de werkelijke auteur van deze film kunnen zijn." De film is volgens de jezuiet helemaal niet godslasterlijk zoals het Vaticaan beweert. „Het is geen film over Maria, maar over een vrouw, die in het huwelijk niet-lichamelijke ruimten zoekt, buiten het sexuele." Deze polemiek op 'film- theologisch' niveau komt in de plaats van de minder lyrische acties (voor of tegen de film), waarvan de straten van Rome de laatste dagen het toneel zijn geweest. Lefebvre-aanhan- gers zijn vorige week tijdens en na de première in een Ro meinse bioscoop nog enkele dagen doorgegaan met hun 'protestprocessies' tegen de 'godslasterlijke' film. Op een gegeven moment kregen ze daarbij zelfs fysieke steun van een fascistische knokploeg, die de bioscoopondernemer en zijn projectieruimte onder handen nam. 'Je vous salue, Marie' draait nu nog steeds in maar één Ro meinse bioscoop. Storm loopt het niet en ondanks de gratis publiciteit ziet het er ook niet naar uit dat deze merkwaar dige film de Italianen nog massaal op de been zal bren gen, anders dan voor religieu se en minder religieuse pro testacties. GOES Grand Theater - 20 u. Amadeus, a.l. 23.30 u. Vrouwen die alles ge ven, 18 j. HULST De Koning van Engeland 19 u. An officer and a gentleman, 12 j. 19 u. Hot bubblegum dikke lief de, 12 j. 20 u. Amadeus, a.l. 20 u. Once upon a time in the west, 12 j. 21.30 u. Blood sample, 16 j. 21.30 u. The young like it hot, 18 j- OOSTBURG Ledeltheater - 20 u. Karate kid, a.l. TERNEUZEN Luxor 19.30 en 22 u. The killing fields, 12 j. 19.30 en 22 u. Lady Hawk, a.l. VLISSINGEN Alhambra I - 19 en 21.30 u. Beverly Hills Cop, a.l. 23.30 u. Lady's night, 18). Alhambra 2 - 19, 21.30 en 23.30 u. Missing in action, 16 j. ANTWERPEN Rex - 11.45,14.25,17.30en 20.35 u. Passage to India. Rex-Club - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Moscow on the Hudson. Metro I - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 uBody double. Metro II - 12,14,16,18,20 en 22 u. Codename: Wildgeese. Odeon - 14,16,18,20 en 22 u. Fanny Hill. Rubens - 14.30 en 20.15 u. zat. en zond. 10 tot 13 u. Ama deus. Slnjoor - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Beverly hills cop. Vendome - 14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Country. Quellln I - 12,14.30,17.30 en 20.30 u. The killing fields. Quellln II - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Jan zonder vrees. Quellln III -12,14,16,18,20 en 22 u. The never ending story. Astra - 12,14.20,16.45, 19.1 Oen 21.30 u. Dawn of the dead. Astrld - 12,14, f6,18 en 20 u. De schone en de vagebond. Capltole - 12,14,16,18,20 en 22 u. Rolf. Savoy - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Ilsa, She-Wolf of the SS. Ambassades - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Les specialistes. Festa - 12,15.30,18 en 20.30 u. Phenomena. Brabo - 12,14,16,18, 20 en 22 u A blade in the dark. TIJI - 12,14.20,16.45,19.10 en 21.30 u. Places in the heart. Wapper - 12,14,16,18,20 en 22 u. The hit. BRUGGE Komplex Zwart-Huls Gulden Vlies 1 20 u. A passage to India. Guldenvlies 2 20 u. Amadeus. Guldenvlies 3 20 u. The killing fields. Memllng 20 en 22.30 u. The terminator. Rembrandt 20 u. The company of wolves. 22.30 u. Ou sont les hommes. AXEL Streekmuseum, Noordstr. 11 - Kalligrafisch werk van Ernst de Vries. Geop. Woensd. t/mzat.13.30-17u.(t/m11 mei). CLINGE Galerie'Esprit' - Schilderijen en collages van Marie-José de Cock en bronzen sculpturen van Pedro van Esbroek. Geop. dag. 13.30-18 u. dinsd. gesl. (tot 27 mei). HULST Galerie van Geyt - Schilderij en en tekenwerk van Ronny Ivens. Geop. dag. 9-12 u. en 13.30-18 u. za. tot 17 u. dinsd. gesl. (tot 7 mei). MIDDELBURG Dam 43 - Werken van Jan Vercruysse. Geop. do. t/m zo. 14-17 u.(t/m 12 mei). Kunstuitleen, Kuiperspoort 22 - Gouaches van Bert Nee- len. Geop. di. t/m za. 13.30-17 u. do. ook. 19-21 u. (t/m 25 mei). VLISSINGEN Galerie Marquis - 'Grafiek Gala 1985'. Jeroen Henneman, Dies de Jonge, Eric de Nie, Ron Rooymanse.a. Geop. woe. t/m zo. 14-17 u. (t/m 1 sept.). ANTWERPEN Sterckshof, Deurne - 'Uit de sacristie', textiel en juwelen in kerkelijk bezit in de provincie Antwerpen. Geop. dag. 10-17 u. ma. en vrij. gesl. (tot 18 aug.). ST. NIKLAAS Internationaal Exlibrlscen- trum - Expositie getiteld 'België en de Zee'. Geop. weekd. 14-17 u. za. 9-12 en 14-17 u. zo. 10-13 en 15-18 u. (tot 17 juni). Stedelijk Museum - Schilde rijen van Nicolaas Fr. van Loock. Geop. werkd. 14-17 u. za. 9-12 en 14-17 u. zo. 10-13 en 15-18 u. (tot 27 mei). OOSTENDE Stedelijk Museum - 'Ensorin de Oostendse verzamelingen', (in het kader van het Ensorjaar). Geop. dag. 10-12 en 14-17 u. dinsd. gesl. (tot 31 aug.). Heemkundig Museum - En- sor bibliografie. Geop. dag. 10- 12 en 14-17 u. dinsd. gesl. (tot 31 aug.). Rex In Antwerpen en Gul den Vlies 1 in Brugge bren gen 'A Passage to India'; boeiende verfilming door David Lean van de roman van E.M. Forster uit 1924. Hij gaat vooral over de cul turele contrasten tussen Britse kolonialen en Indiërs. Een Indische arts (Victor Bannerjee) wordt ten on rechte verdacht van aan randing van een Engelse jonge vrouw, die met haar aanstaande schoonmoeder (Oscar-winnares Peggy Ashcroft) het geheimzinnige land bezoekt, waar haar verloofde een arrogant be stuurder is. Luxor in Terneuzen pro longeert de buitengewoon spannende oorlogsfim The Killing Fields', waarin de melodramatische vriend schap tussen een Amerikaan en een Cambodjaan weet te ontroeren. Knap gefotogra feerd en gemonteerd in do cumentaire stijl. De Koning van Engeland in Hulst gaat verder met Oscar-winnaar 'Amadeus', de spectaculaire Mozart-film. Sinjoor in Antwerpen vertoont deze week 'Beverly Hills Cop' met Eddie Mur phy als brutale, zwarte poli tieman, die zijn meerderen tot wanhoop brengt. De Ko ning van Engeland in Hulst herhaalt 'An officer and a gentleman', goed gemaakte film van Taylor Hackford over een gewone jongen (Ri chard Gere), die het middels een barbaarse training tot marineofficier brengt. Ver der een mooie rol van Debra Winger, als het meisje dat verliefd op hem is. Luxor in Terneuzen en De Koning in Hulst gaan verder met 'Ladyhawke', de sprookjesachtige film van Richard Donner, met Rutger Hauer als doortastende rid der, die een vrouw najaagt die in een havik is veran derd. Vendome in Antwerpen brengt 'Country' van Ri chard Pearce, met Jessica Lange in de hoofdrol. Het is een boerenfilm, een populair genre op dit moment in Amerika. Een ander vor- beeld daarvan is 'Places in the heart' van Robert Ben ton, waarin Sissy Spacek een strijdende boerin speelt. Deze film is te zien in Tijl in Antwerpen. rtdf ih tindclüh welen \witerm dtluniiiïf lij weer, hi! Ie ziet Ih heb het dm-) weer mdUes'. f foien 5 In plaats van horizontaal en verticaal dienen de woorden van linksboven naar rechts onder en van linksonder naar rechtsboven te worden ingevuld. Van linksboven naar rechts onder: 1. kleur, 2. gebak, 3. ordenen, 4. dun stuk hout, 5. schildersgerei, 8. vaartuig, 9. mannetjesputter, 10. op geen enkele plaats, 11. paard, 12. kleine inham, 13. vertering, 14. noodsein. Van linksonder naar rechts boven: 5. speelgoed, 6. oog ziekte, 7. vierkante platte steen, 8. militair, 9. hoofd deksel, 10. nimmer, 11. naai gerei, 14. tegenvaller, 15. plaats in Friesland, 16. smal le straat, 17. militair, 18. ope ning. Magisch vierkant midden: 1. deel, 2. bloedvat, 3. toe spraak, 4. lust '3(atj 'p 'apai x Uapa z %md i .uappiui juosjzaia yosid -vpi jo6 '8i *iauojo3( ii 'ö33js 9[ "yaaus 'SI 'do.t}s pi 'ua.ivB '11 ')?oou 01 "jojtbf '6 "juopjos '8 haBai i Uunjs -g 'dod g :uaa -oqsryoax xmm sapuosyuij uv/\ sos pi 'Bojaö xr •yaaxy zi 'jau -36 ii 'suaBiau oi "jOJtay g 'daojs g "jaiud g 7») p ~uajaöax x %Lrrrn z "szoDd 7 uapuosiyaax xvrm uaooqs^ui] uva .öuissojdo s^uii pueq 'afpjeeq 'uapptui ^mxjs 'loodjooA 'sjjun 'stnui 'STfutj uiao[q 'parsEn dcq 'puoq uba 'afsBf juBTfjapuo ISuissojdo

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 19