Prince boort nieuwe bronnen aan Dutch lost beloften in PtP SPI ▲AK Veronica kwaad uit ATV-verband Biologische motieven Bonny Ivens in Hulst ONTDEK DE DINSDAG 30 APRIL 1985 USA for Africa Howard Jones Blasters Tubes NA OVERSTAP LEONIE SAZIAS Suske en Wiske: Het Dreigende Dinges (fin! tfordt dl laat en moet mortal rrotf vertrekken1 Ga op reis! je?..rijs rEn ik dan Ik wil wetm [wat dat dintes is... 1 if had her beloofd J Je wiet dat dat slecht mmjn \hart n in spanning It ritten I naar huis...dus,naar huisï) Ik geloof dat er niets aan te \doenis." Viskt... Hij meent het! Even Piekeren U.VJV CC Appie Happie en Studio Spo t 7S&SHW& /IC7XZT smes-. OPLOSSIN' T3Z PAGINA GIDS 2 PRINCE laat er geen gras over groeien. De storm van succes rond 'Purple rain' is nog maar amper geluwd of hij is er alweer met een nieuwe elpee. 'Around the world in a day' heet die plaat en Prince toont er opnieuw mee aan, dat hij wel degelijk een baanbrekend mu zikant is. Het was makkelijk geweest om het succes van 'Purple rain' voort te zetten met een soortgelijke plaat. Prince heeft dat echter niet gedaan. De nieuwe el pee bevat maar twee nummers in de bekende stijl. Dat zijn de single 'Rasp berry baret' en de protestsong 'Ameri ca'. De rest van de plaat is bij vlagen experimenteel met opvallende inbreng van strijkers, piano en saxofoon. Daar door is 'Around the world in a day' minder snel te bevatten dan de makke lijk toegankelijke 'Purple rain', maar dat is geen bezwaar. 'Purple rain' was een ultieme plaat in het Prince-oeuvre. De specifieke (gitaar)kant van Prince kan voorlopig niet beter weergegeven worden. 'Around the world in a day' boort nieuwe bronnen aan. Het klinkt mis schien raar, maar de plaat doet me op de een of andere manier aan 'Sergeant Pepper' van de Beatles denken. Prince 'speelt met ongewone invloeden en het resultaat varieert van intrigerend, zo als in het titelnummer, 'Tamborine' en 'Temptation', tot zeer fraai, zoals in 'Paisley Park', 'Condition of the heart' en 'The ladder'. 'Around the world in a day' is een verrassende plaat, die steeds weer boeit en groeit. Commercieel is de plaat wellicht niet zo'n succes (al weet je het natuurlijk nooit), maar in artistiek op zicht is deze nieuwe plaat een mijlpaal. Zelfs de grootste sceptici zullen moeten toegeven dat Prince de muziek ver rijkt. Als elke superster er een derge lijke mentaliteit op na hield, zou de popmuziek niet de doodlopende weg zijn, die hij tegenwoordig zo vaak blijkt te zijn. TERWIJL de meeste ogen op het succes van de Neder landstalige pop gericht wa ren, hebben zich in ons land in de luwte van dat succes Engelstalige bands ontwik keld, die er mogen zijn en die muzikaal gesproken stukken verder zijn dan htm Nederlandstalige equivalen ten. Groepen als MAM, The Thought en in dit geval The Dutch zijn erin geslaagd zo wat tegen de verdrukking in een eigen en vooral opmer kelijk geluid te ontwikkelen. The Dutch was al eerder succesvol met de single en mini-elpee 'This is welfare', maar de kwaliteit van de groep komt pas goed tot uiting op de onlangs ver schenen elpee 'Under the surface'. The Dutch heeft een ge zonde opvatting over mo derne popmuziek. Er wordt niet nodeloos moeilijk ge daan en zonodig wordt er iets van grote voorbeelden 'geleend'. Zo is 'America' vooral in de zang sprekend Talking Heads en kom je in 'Once again' sporen van Joe Jackson tegen. Die overeen komsten zijn echter aller minst storend. The Dutch kleurt het geheel op eigen wijze in met vaak veel piano en spaarzame, maar mooie sax-fragmenten. De grootste kracht van de groep schuilt echter in de teksten, die niet alleen goed Engels zijn, maar die bovendien iets te zeggen hebben en een zan ger ruimte geven er alles in te leggen. Op 'Under the surface' zijn de positieve punten van The Dutch ineen geweven tot een goed klinkende elpee, die ook op lange termijn zijn aantrekkingskracht be houdt. De beloften die de mini-elpee 'This is welfare' en het eerste plaatprodukt 'Working in Los Alamos' in hielden zijn er ruimschoots mee ingelost. ONDER de noemer Uni ted Support of Artists for Africa (USA for Africa) is een gezelschap Amerikaanse topartiesten naar Brits voorbeeld de studio ingedo ken om daar onder leiding van Quincy Jones het door Lionel Richie en Michael Jackson geschreven 'We are the world' op single op te ne men. Met de opbrengst van EINDREDACTIE WIM VAN LEEST die single willen de Ameri kanen de nood in droog Afrika helpen lenigen. Het eerste resultaat van dat no bel streven is bekend. De single prijkt her en der op nummer 1 in de hitparades, dus dat betekent kassa voor Afrika. 'We are the world' heeft inmiddels een vervolg op el pee gekregen. De single staat er natuurlijk op, als mede het nummer 'Tears are not enough', dat een verza meling Canadese artiesten onder de naam 'Nothern lights' heeft opgenomen. De plaat wordt gecompleteerd met reguliere, nog onuitge brachte songs van Prince, Steve Perry, Tina Turner, Pointer Sisters, Bruce Springsteen, Huey Lewis, Chicago en Kenny Rogers. Muzikaal gesproken heeft deze elpee niet veel om het lijf en ik blijf het vreemd vinden, dat je met de aan koop van een typisch wel- vaartsprodukt als een plaat elders in de wereld de ar moede helpt op te lossen. Het doel heiligt de middelen zul len we maar denken. OM SUCCES te te berei ken is opvallen misschien wel het meest gebruikte middel in de pop. Vroeger viel je op door goede, afwij kende muziek te maken. Te genwoordig, nu popmuziek meer zien dan horen is, kun je in de popmuziek vooral opvallen door je uiterlijk. Zo heeft Engelsman Ho ward Jones zich het uiterlijk van een hippie aangemeten. Niet dat hij constant in be bloemde soepjurken of in van tafelkeed vervaardigde jassen rondloopt, maar hij probeert op een lieve manier mooi te zijn. Zijn teksten stralen het navelstarende 'hogere' uit, dat in de tijd van love peace gemeen goed was. Bij zijn verschij ningen op Music Box en Sky Channel doet Howard wat misplaatst aan. Hij valt uit de toon als hij met armen rond de opgetrokken knieën de oerdomme presentatoren van die Britse satelliet-zen ders te woord staat. Howards platen zijn een mengeling van twee werel den. Zijn muziek is modern, soms leeghoofdig en vaak nietszeggend. Zijn teksten graven dieper; niet veel ar tiesten zullen een hoofdstuk uit de Tao Teh King van Lao Tze als basis voor een num mer nemen. Howard doet dat op zijn nieuwe elpee 'Dream into action' wel en eigenlijk stopt hij er net iets te veel belering in om hem nog serieus te nemen. Ho ward schermt met begrip pen en vormen van bewust zijn, die voor de tiener, die Howards platen kopen om de singlehits, niet te begrij pen zijn. Alleen al daardoor gaat 99 procent van de bood schap verloren. DE BLASTERS zijn een Amerikaans gezelschap dat rond de broers Dave en Phil Alvin is geformeerd en dat met rock and roll als basis per plaat beter wordt. De groep begon als een soort kruising tussen Shakin' Ste vens en Robert Gordon, maar het clichématige is er allang af en met de nieuwste en vierde elpee 'Hard line' bewijst de groep, dat Ameri kaanse roots-muziek anno 1985 allesbehalve voorspel baar hoeft te zijn. Rock and roll was het ver trekpunt en inmiddels zijn daar invloeden uit de coun try, cajun en boogie bijgeko men. 'Hard line' laat eigen tijdse, ouderwetse muziek horen. Er zit veel vakman schap in de composities en veel virtuositeit in de uit voeringen. Het is muziek van een niveau dat je ook aantreft bij John Fogerty, Ry Cooder, John Hiatt en Los Lobos. De muziek is zo Amerikaans als het maar kan en juist daarin schuilt de kracht. De Blasters ma ken muziek met hart en ziel en er zijn aanwijzingen, dat er langzaamaan steeds meer publiek voor dit soort platen komt. Gelukkig maar, want dit soort elpees zijn te mooi om alleen bij een beperkt publiek bekend te zijn. THE TUBES leken de laatste jaren van een groep met een gezonde dosis gekte verworden te zijn tot een doodordinaire rockgroep. De eind vorig jaar verschenen solo-elpee van zanger Fee Waybill was er een vol over bodig songmateriaal en het nut van die plaat is me nog steeds niet duidelijk. Zeker niet als je die elpee naast 'Love bomb', de nieuwe plaat van The Tubes legt. 'Love bomb' staat ener zijds vol met sterk vocaal werk, terwijl anderzijds en dan vooral op kant 2 de van de Tubes gekende krankzin nigheid de kop weer op- tsteekt. Daardoor, en ook door de opmerkelijke pro- duktie van Todd Rundgren, is 'Love bomb' een plaat ge worden die langzaam maar zeker aan kracht wint en hele aardige momenten kent. De elpee is nog niet de sprankelende, overrompe lende plaat, die binnen de mogelijkheden van de Tubes moet liggen, maar hij is leuk genoeg om de Tubes nog be staansrecht te geven. DE AGENDA voor de komende weken ziet er als volgt uit: Chris Rea, 30 april in Utrecht (Vredenburg) Dire Straits, 22 mei in Eindho ven (POC) en 25 mei in Rotter dam (Ahoy) Jango Edwards, 7 mei in Breda (Concordia) Golden Earring, 11 mei in Breda (Heerbaan) Boomtown Rats, Raymond van het Groenewoud, Los Lobos e.a., 16 mei in Lochem. China Crisis, King, Steel Pulse, Jason and Scorchers, Ywngie Malms teen en Gaga, 27 mei op Pinkpop in Geleen. Bruce Springsteen, 12 juni in Rotterdam (Feijenoord-stadion) Alarm, 30 mei in Tilburg (Noor- derligt) HILVERSUM (ANP) - De omroep Veronica zal geen medewerking meer verlenen aan activiteiten in ATV- verband, een tot nu toe vrijblijvende samenwerking bij grote (sport)produkties tussen de AVRO, TROS en de VOO. Televisie-directeur Rob Out heeft dit besluit eind vorige week genomen naar aanlei ding van de overstap van VOO-omroepster Leonie Sa- zias naar een informatief showprogramma van de AVRO. De overstap van Sa- zias, een van de drie televisie- omroepsters bij de VOO, moest hij vernemen uit een persbericht van de AVRO. Voor Out was 'dit de druppel die de emmer deed overlopen'. TROS-televisiedirecteur Cees den Daas toonde zich te leurgesteld over deze ontwik keling, al kon hij zich de 'woe de van Out goed voorstellen'. „Er bestaat een afspraak bin nen ATV-verband in het per soneelsbestand niet onder el- kaars duiven te schieten. En als een omroep interesse heeft in personeel van een andere omroep, dient er eerst overleg gevoerd te worden tussen de directeuren van beide omroe pen. Dit laatste is voor zover ik begrepen heb niet gebeurd", aldus Den Daas. „Het zou jam mer zijn als een dergelijk goed initiatief hierdoor vroegtijdig om zeep wordt geholpen." De AVRO toonde zich in een reactie verbaasd over de stap van Out. „Officieel weten wij echter nog van niets", aldus een woordvoerder. Hij zei dat de AVRO er bij Sazias op had aangedrongen de overstap te melden bij Out, hetgeen vol gens een woordvoerder van de VOO echter ook niet is ge beurd. Afgelopen vrijdag werd door de AVRO bekend gemaakt dat Sazias samen met Fred Oster gedurende de zomermaanden het televisie programma Plaza zou gaan presenteren. Als het program ma aanslaat, zal het in de win ter worden voortgezet. GOES Grand Theater - 20 u. Commando, 12 j. HULST De Koning van Engeland 20 u. Once upon a time in the west, 12j. 20 u. City heat, 12 j. 20 u. An officer and a gentleman, 12 j. 20 u. Een klas vol schootkatjes, 18 j. OOSTBURG Ledeltheater - 20 u. 'n Zuidelijk slippertje, 18 j. TERNEUZEN Luxor 20 u. The killing fields, 12 j. 20 u. Rhinestone, a.l. VLISSINGEN Alhambra I - 20 u. Beverly Hills Cop, a.l. Alhambra 2 - 20 u. Amadeus, a.l. ANTWERPEN Rex - 11.45,14.25,17.30 en 20.35 u. Passage to India. Rex-Club - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Moscow on the Hudson. Metro I - 12,14.30,17.30 en 20.30 u. The killing fields. Metro II - 12,14,16,18,20 en 22 u. Codename: Wildgeese. Odeon - 14,16,18, 20 en 22 u. Fanny Hill. Rubens - 14.30 en 20.15 u. zat. en zond. 10 tot 13 u. Ama deus. Slnjoor - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Beverly hills cop. HULST - In galerie Van Geyt te Hulst exposeert momenteel Ronny Ivens. Het accent wordt vooral gelegd op de aquarellen en tekeningen van de hand van de Hulstenaar. Ronny Ivens bezit een ver bluffende tekenvaardigheid en werkt vaak met biologische motieven. Het is een scherp waarnemer van het natuurge beuren in zijn omgeving en hij weet dit technisch knap weer te geven. Hij werkt met vele technie ken en in verschillende stijlen. Op de tentoonstelling vindt de geïntereseerde bezoeker zowel pen- en potloodtekeningen als houtskool en grafiet en na tuurlijk aquarel-, acryl- en olieverfschilderijen. Curieus is zijn assemblage 'Het oog in de boomstam' dat een welhaast morbide neiging verraadt om het vergankelijke, het verwor dende in het leven uit te beel den. De symboliek rondom de ze materie vind je in veel van zijn werken terug. De uitbeel ding van 'De Biefstukpadde stoel' en het werk 'de vicieuze cirkel' zijn hier duidelijke voorbeelden van. Ivens tekent zijn insecten en kleine beestjes biologisch perfect en probeert tevens het mooie aan te geven van het onvolmaakte. Zijn landschappen zijn mi- nitieus uitgewerkt en vaak be wust op klein formaat gehou den. Hij heeft zich nog geen specifiek eigen stijl verworven maar probeert bewust alle Tekening van Ronny Ivens. technieken en mogelijkheden uit. Ivens verloochent zijn liefde voor een verzorgde lay-out niet. Vele van zijn scheppin gen worden omkaderd met een lijnwerk, aangepast aan de vorm die hij voor dat werk. koos. - erikossewaarde De expositie in Galerie Van Geyt (Steenstraat 20, Hulst) is geopend van maandag tot za terdag van 9.00-12.00 en 14.00- 18.00 uur. Zaterdags tot 17.00 uur en zondags van 14.00-17.00 uur. Dinsdags is de galerie ge sloten. De tentoonstelling loopt nog tot 7 mei. Vendome - 14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Country Quelllnl - 12,14.20,164; 19.10 en 21.30 u. Phenomena Quellln II - 12,14,16,18,; en 22 u. Jan zonder vrees Quellln III - 12,14,16,18 en 22 u. The never ending sto, Astra - 12,14,16,18,20e 22 u. Lone wolf Mcquade Astrid - 12,14,16,18enj u. De schone en de vagebonc Capltole - 12,14,16,18.; en 22 u. Class of 1984. Savoy - 12,14,16,18,2ti| 22 u. Ilsa, She-Wolf of the SS Ambassades - 12,14,16. 20 en 22 u. Les specialistes Festa - 13,15,17,19en; Pinocchio. Brabo - 12,14,16,18,20i 22 u A blade in the dark. TIJI - 12,14.20, 16.45,19' en 21.30 u. Places in the haet! Wapper - 12,14,16,18,21 en 22 u. The hit. BRUGGE Komptex Zwart-Huls Gulden Vlies 1 20 u. Amadeus. Guldenvlies2 20 u. A passage to India. Guldenvlies 3 20 en 22.30 u. The killing field Memllng 20 en 22.30 u. The terminate» Rembrandt 20 u. Ou sont les hommes 22.30 u. Histoire d'O, deel 2. HULST W. Blommaert - 14.30 u schieting. KOEWACHT Oude Molen - 14.30 u schieting. G.v. Rumste - 13.30 u schieting voor bejaarden. LAMSWAARDE Café de Vier Jaargetij den - 14.30 u. schieting. OSSENISSE Herberg Ossenlsse - 141 u. gaaibolling. ST. JANSTEEN Café de Kroon - 20 u. bingo. VOGELWAARDE Dorpscentrum - 14 u. schieting. WALSOORDEN A. Menheere - 14.30 u. schieting. ZUIDDORPE De Herberg - 14.30 u. schieting. CLINGE Galerie 'Esprit' - Schilder en collages van Marie-Josédi Cock en bronzen sculpturen Pedro van Esbroek. Geop. da; 13.30-18 u. dinsd. gesl. (tot 27 mei). HULST Galerie van Geyt - Schilde en en tekenwerk van Ronny Ivens Geop. dag. 9-12 u. en 13.30-18 u. za. tot 17 u. dinsd gesl. (tot 7 mei). MIDDELBURG Kunstuitleen, Kuiperspood 22 - Gouaches van Bert Nee len. Geop. di. t/m za. 13.30-11 do. ook. 19-21 u. (t/m 24 mei) ANTWERPEN (B) Sterckshof, Deurne - 'Uit: sacristie', textiel en juwelen ie kerkelijk bezit in de provincie Antwerpen. Geop. dag. 10-17. ma. en vrij. gesl. (tot 18 aug ST. NIKLAAS Internationaal Exlibriscen- trum - Expositie getiteld 'Be; en de Zee'. Geop. weekd. 14-' u. za. 9-12 en 14-17 u. zo. 10-' en 15-18u (totl7juni). Horizontaal en verticaal dienen dezelfde woorden te worden ingevuld. 2 (4) voeg, 4 (2) kienspel, 6 (1) lid van de bemanning, 7 (3) hete waterdamp, 8 (5) fami lielid, 10 (12) waterdoorla- tend, 12 (10) studeren, 14 (9) beroep, 15 (11) mannetjes putter, 16 (13) troefkaart, 18 (20) muzieknoot, 20 (18) handvat, 22 (17) mijnwerker, 23 (19) eetgerei, 24 (21) deel van het oor, 26 (28) kerel, 28 (26) van mening zijn, 30 (25) landbouwer, 31 (27) pakken, 32 (29) meisjesnaam. uvp] ze 'U31U3U ie "utnupuvj OU Trauatu gZ 'umu gz <iaj fö "jadaj CZ 'ladtuaojj zz '133JS oz 'ios 81 'l3u '91 "13433f sr "sattuaj -pi 'uazaj zi bfai '01 "uioo s 'uioo)S "sooajoui g 'ojjoj p "sv\ z :Buisso}do SQ3T ets <£&>r/s 'N &300T qaddnap JaSuaq do; 'syqoaj uue 'uapf uaniowt 'saeet 'japqoe speeqas 'japuosii:' 'uaAOqstqoaa 'squq Saaq 'jayaA :SuisS0|

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 18