Prince boort nieuwe bronnen aan
Dutch lost beloften in
PtP
SPI
▲AK
Veronica kwaad
uit ATV-verband
Biologische motieven
Bonny Ivens in Hulst
ONTDEK DE
DINSDAG 30 APRIL 1985
USA for Africa
Howard Jones
Blasters
Tubes
NA OVERSTAP LEONIE SAZIAS
Suske en Wiske: Het Dreigende Dinges
(fin! tfordt dl laat en moet mortal rrotf vertrekken1
Ga op reis! je?..rijs
rEn ik dan Ik wil wetm
[wat dat dintes is...
1 if had her beloofd J
Je wiet dat dat slecht mmjn
\hart n in spanning It ritten
I naar huis...dus,naar huisï) Ik geloof dat er niets aan te
\doenis."
Viskt... Hij meent het!
Even Piekeren
U.VJV CC
Appie Happie en Studio Spo t
7S&SHW&
/IC7XZT
smes-.
OPLOSSIN'
T3Z PAGINA GIDS 2
PRINCE laat er geen gras over groeien.
De storm van succes rond 'Purple rain'
is nog maar amper geluwd of hij is er
alweer met een nieuwe elpee. 'Around
the world in a day' heet die plaat en
Prince toont er opnieuw mee aan, dat
hij wel degelijk een baanbrekend mu
zikant is.
Het was makkelijk geweest om het
succes van 'Purple rain' voort te zetten
met een soortgelijke plaat. Prince heeft
dat echter niet gedaan. De nieuwe el
pee bevat maar twee nummers in de
bekende stijl. Dat zijn de single 'Rasp
berry baret' en de protestsong 'Ameri
ca'. De rest van de plaat is bij vlagen
experimenteel met opvallende inbreng
van strijkers, piano en saxofoon. Daar
door is 'Around the world in a day'
minder snel te bevatten dan de makke
lijk toegankelijke 'Purple rain', maar
dat is geen bezwaar. 'Purple rain' was
een ultieme plaat in het Prince-oeuvre.
De specifieke (gitaar)kant van Prince
kan voorlopig niet beter weergegeven
worden.
'Around the world in a day' boort
nieuwe bronnen aan. Het klinkt mis
schien raar, maar de plaat doet me op
de een of andere manier aan 'Sergeant
Pepper' van de Beatles denken. Prince
'speelt met ongewone invloeden en het
resultaat varieert van intrigerend, zo
als in het titelnummer, 'Tamborine' en
'Temptation', tot zeer fraai, zoals in
'Paisley Park', 'Condition of the heart'
en 'The ladder'.
'Around the world in a day' is een
verrassende plaat, die steeds weer
boeit en groeit. Commercieel is de plaat
wellicht niet zo'n succes (al weet je het
natuurlijk nooit), maar in artistiek op
zicht is deze nieuwe plaat een mijlpaal.
Zelfs de grootste sceptici zullen moeten
toegeven dat Prince de muziek ver
rijkt. Als elke superster er een derge
lijke mentaliteit op na hield, zou de
popmuziek niet de doodlopende weg
zijn, die hij tegenwoordig zo vaak
blijkt te zijn.
TERWIJL de meeste ogen
op het succes van de Neder
landstalige pop gericht wa
ren, hebben zich in ons land
in de luwte van dat succes
Engelstalige bands ontwik
keld, die er mogen zijn en
die muzikaal gesproken
stukken verder zijn dan htm
Nederlandstalige equivalen
ten.
Groepen als MAM, The
Thought en in dit geval The
Dutch zijn erin geslaagd zo
wat tegen de verdrukking in
een eigen en vooral opmer
kelijk geluid te ontwikkelen.
The Dutch was al eerder
succesvol met de single en
mini-elpee 'This is welfare',
maar de kwaliteit van de
groep komt pas goed tot
uiting op de onlangs ver
schenen elpee 'Under the
surface'.
The Dutch heeft een ge
zonde opvatting over mo
derne popmuziek. Er wordt
niet nodeloos moeilijk ge
daan en zonodig wordt er
iets van grote voorbeelden
'geleend'. Zo is 'America'
vooral in de zang sprekend
Talking Heads en kom je in
'Once again' sporen van Joe
Jackson tegen. Die overeen
komsten zijn echter aller
minst storend. The Dutch
kleurt het geheel op eigen
wijze in met vaak veel piano
en spaarzame, maar mooie
sax-fragmenten. De grootste
kracht van de groep schuilt
echter in de teksten, die niet
alleen goed Engels zijn,
maar die bovendien iets te
zeggen hebben en een zan
ger ruimte geven er alles in
te leggen.
Op 'Under the surface'
zijn de positieve punten van
The Dutch ineen geweven
tot een goed klinkende elpee,
die ook op lange termijn zijn
aantrekkingskracht be
houdt. De beloften die de
mini-elpee 'This is welfare'
en het eerste plaatprodukt
'Working in Los Alamos' in
hielden zijn er ruimschoots
mee ingelost.
ONDER de noemer Uni
ted Support of Artists for
Africa (USA for Africa) is
een gezelschap Amerikaanse
topartiesten naar Brits
voorbeeld de studio ingedo
ken om daar onder leiding
van Quincy Jones het door
Lionel Richie en Michael
Jackson geschreven 'We are
the world' op single op te ne
men. Met de opbrengst van
EINDREDACTIE WIM VAN LEEST
die single willen de Ameri
kanen de nood in droog
Afrika helpen lenigen. Het
eerste resultaat van dat no
bel streven is bekend. De
single prijkt her en der op
nummer 1 in de hitparades,
dus dat betekent kassa voor
Afrika.
'We are the world' heeft
inmiddels een vervolg op el
pee gekregen. De single
staat er natuurlijk op, als
mede het nummer 'Tears are
not enough', dat een verza
meling Canadese artiesten
onder de naam 'Nothern
lights' heeft opgenomen. De
plaat wordt gecompleteerd
met reguliere, nog onuitge
brachte songs van Prince,
Steve Perry, Tina Turner,
Pointer Sisters, Bruce
Springsteen, Huey Lewis,
Chicago en Kenny Rogers.
Muzikaal gesproken heeft
deze elpee niet veel om het
lijf en ik blijf het vreemd
vinden, dat je met de aan
koop van een typisch wel-
vaartsprodukt als een plaat
elders in de wereld de ar
moede helpt op te lossen. Het
doel heiligt de middelen zul
len we maar denken.
OM SUCCES te te berei
ken is opvallen misschien
wel het meest gebruikte
middel in de pop. Vroeger
viel je op door goede, afwij
kende muziek te maken. Te
genwoordig, nu popmuziek
meer zien dan horen is, kun
je in de popmuziek vooral
opvallen door je uiterlijk.
Zo heeft Engelsman Ho
ward Jones zich het uiterlijk
van een hippie aangemeten.
Niet dat hij constant in be
bloemde soepjurken of in
van tafelkeed vervaardigde
jassen rondloopt, maar hij
probeert op een lieve manier
mooi te zijn. Zijn teksten
stralen het navelstarende
'hogere' uit, dat in de tijd
van love peace gemeen
goed was. Bij zijn verschij
ningen op Music Box en Sky
Channel doet Howard wat
misplaatst aan. Hij valt uit
de toon als hij met armen
rond de opgetrokken knieën
de oerdomme presentatoren
van die Britse satelliet-zen
ders te woord staat.
Howards platen zijn een
mengeling van twee werel
den. Zijn muziek is modern,
soms leeghoofdig en vaak
nietszeggend. Zijn teksten
graven dieper; niet veel ar
tiesten zullen een hoofdstuk
uit de Tao Teh King van Lao
Tze als basis voor een num
mer nemen. Howard doet
dat op zijn nieuwe elpee
'Dream into action' wel en
eigenlijk stopt hij er net iets
te veel belering in om hem
nog serieus te nemen. Ho
ward schermt met begrip
pen en vormen van bewust
zijn, die voor de tiener, die
Howards platen kopen om
de singlehits, niet te begrij
pen zijn. Alleen al daardoor
gaat 99 procent van de bood
schap verloren.
DE BLASTERS zijn een
Amerikaans gezelschap dat
rond de broers Dave en Phil
Alvin is geformeerd en dat
met rock and roll als basis
per plaat beter wordt. De
groep begon als een soort
kruising tussen Shakin' Ste
vens en Robert Gordon,
maar het clichématige is er
allang af en met de nieuwste
en vierde elpee 'Hard line'
bewijst de groep, dat Ameri
kaanse roots-muziek anno
1985 allesbehalve voorspel
baar hoeft te zijn.
Rock and roll was het ver
trekpunt en inmiddels zijn
daar invloeden uit de coun
try, cajun en boogie bijgeko
men. 'Hard line' laat eigen
tijdse, ouderwetse muziek
horen. Er zit veel vakman
schap in de composities en
veel virtuositeit in de uit
voeringen. Het is muziek
van een niveau dat je ook
aantreft bij John Fogerty,
Ry Cooder, John Hiatt en
Los Lobos. De muziek is zo
Amerikaans als het maar
kan en juist daarin schuilt
de kracht. De Blasters ma
ken muziek met hart en ziel
en er zijn aanwijzingen, dat
er langzaamaan steeds meer
publiek voor dit soort platen
komt. Gelukkig maar, want
dit soort elpees zijn te mooi
om alleen bij een beperkt
publiek bekend te zijn.
THE TUBES leken de
laatste jaren van een groep
met een gezonde dosis gekte
verworden te zijn tot een
doodordinaire rockgroep. De
eind vorig jaar verschenen
solo-elpee van zanger Fee
Waybill was er een vol over
bodig songmateriaal en het
nut van die plaat is me nog
steeds niet duidelijk. Zeker
niet als je die elpee naast
'Love bomb', de nieuwe
plaat van The Tubes legt.
'Love bomb' staat ener
zijds vol met sterk vocaal
werk, terwijl anderzijds en
dan vooral op kant 2 de van
de Tubes gekende krankzin
nigheid de kop weer op-
tsteekt. Daardoor, en ook
door de opmerkelijke pro-
duktie van Todd Rundgren,
is 'Love bomb' een plaat ge
worden die langzaam maar
zeker aan kracht wint en
hele aardige momenten
kent.
De elpee is nog niet de
sprankelende, overrompe
lende plaat, die binnen de
mogelijkheden van de Tubes
moet liggen, maar hij is leuk
genoeg om de Tubes nog be
staansrecht te geven.
DE AGENDA voor de komende
weken ziet er als volgt uit:
Chris Rea, 30 april in Utrecht
(Vredenburg)
Dire Straits, 22 mei in Eindho
ven (POC) en 25 mei in Rotter
dam (Ahoy)
Jango Edwards, 7 mei in Breda
(Concordia)
Golden Earring, 11 mei in Breda
(Heerbaan)
Boomtown Rats, Raymond van
het Groenewoud, Los Lobos e.a.,
16 mei in Lochem.
China Crisis, King, Steel Pulse,
Jason and Scorchers, Ywngie
Malms teen en Gaga, 27 mei op
Pinkpop in Geleen.
Bruce Springsteen, 12 juni in
Rotterdam (Feijenoord-stadion)
Alarm, 30 mei in Tilburg (Noor-
derligt)
HILVERSUM (ANP) - De omroep Veronica zal geen
medewerking meer verlenen aan activiteiten in ATV-
verband, een tot nu toe vrijblijvende samenwerking
bij grote (sport)produkties tussen de AVRO, TROS en
de VOO.
Televisie-directeur Rob Out
heeft dit besluit eind vorige
week genomen naar aanlei
ding van de overstap van
VOO-omroepster Leonie Sa-
zias naar een informatief
showprogramma van de
AVRO. De overstap van Sa-
zias, een van de drie televisie-
omroepsters bij de VOO,
moest hij vernemen uit een
persbericht van de AVRO.
Voor Out was 'dit de druppel
die de emmer deed overlopen'.
TROS-televisiedirecteur
Cees den Daas toonde zich te
leurgesteld over deze ontwik
keling, al kon hij zich de 'woe
de van Out goed voorstellen'.
„Er bestaat een afspraak bin
nen ATV-verband in het per
soneelsbestand niet onder el-
kaars duiven te schieten. En
als een omroep interesse heeft
in personeel van een andere
omroep, dient er eerst overleg
gevoerd te worden tussen de
directeuren van beide omroe
pen. Dit laatste is voor zover
ik begrepen heb niet gebeurd",
aldus Den Daas. „Het zou jam
mer zijn als een dergelijk goed
initiatief hierdoor vroegtijdig
om zeep wordt geholpen."
De AVRO toonde zich in een
reactie verbaasd over de stap
van Out. „Officieel weten wij
echter nog van niets", aldus
een woordvoerder. Hij zei dat
de AVRO er bij Sazias op had
aangedrongen de overstap te
melden bij Out, hetgeen vol
gens een woordvoerder van de
VOO echter ook niet is ge
beurd. Afgelopen vrijdag
werd door de AVRO bekend
gemaakt dat Sazias samen
met Fred Oster gedurende de
zomermaanden het televisie
programma Plaza zou gaan
presenteren. Als het program
ma aanslaat, zal het in de win
ter worden voortgezet.
GOES
Grand Theater - 20 u.
Commando, 12 j.
HULST
De Koning van Engeland
20 u. Once upon a time in the
west, 12j.
20 u. City heat, 12 j.
20 u. An officer and a gentleman,
12 j.
20 u. Een klas vol schootkatjes,
18 j.
OOSTBURG
Ledeltheater - 20 u.
'n Zuidelijk slippertje, 18 j.
TERNEUZEN
Luxor
20 u. The killing fields, 12 j.
20 u. Rhinestone, a.l.
VLISSINGEN
Alhambra I - 20 u.
Beverly Hills Cop, a.l.
Alhambra 2 - 20 u.
Amadeus, a.l.
ANTWERPEN
Rex - 11.45,14.25,17.30 en
20.35 u. Passage to India.
Rex-Club - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Moscow on the
Hudson.
Metro I - 12,14.30,17.30 en
20.30 u. The killing fields.
Metro II - 12,14,16,18,20
en 22 u. Codename: Wildgeese.
Odeon - 14,16,18, 20 en 22
u. Fanny Hill.
Rubens - 14.30 en 20.15 u.
zat. en zond. 10 tot 13 u. Ama
deus.
Slnjoor - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Beverly hills
cop.
HULST - In galerie Van Geyt
te Hulst exposeert momenteel
Ronny Ivens. Het accent
wordt vooral gelegd op de
aquarellen en tekeningen van
de hand van de Hulstenaar.
Ronny Ivens bezit een ver
bluffende tekenvaardigheid
en werkt vaak met biologische
motieven. Het is een scherp
waarnemer van het natuurge
beuren in zijn omgeving en hij
weet dit technisch knap weer
te geven.
Hij werkt met vele technie
ken en in verschillende stijlen.
Op de tentoonstelling vindt de
geïntereseerde bezoeker zowel
pen- en potloodtekeningen als
houtskool en grafiet en na
tuurlijk aquarel-, acryl- en
olieverfschilderijen. Curieus is
zijn assemblage 'Het oog in de
boomstam' dat een welhaast
morbide neiging verraadt om
het vergankelijke, het verwor
dende in het leven uit te beel
den. De symboliek rondom de
ze materie vind je in veel van
zijn werken terug. De uitbeel
ding van 'De Biefstukpadde
stoel' en het werk 'de vicieuze
cirkel' zijn hier duidelijke
voorbeelden van. Ivens tekent
zijn insecten en kleine beestjes
biologisch perfect en probeert
tevens het mooie aan te geven
van het onvolmaakte.
Zijn landschappen zijn mi-
nitieus uitgewerkt en vaak be
wust op klein formaat gehou
den. Hij heeft zich nog geen
specifiek eigen stijl verworven
maar probeert bewust alle
Tekening van Ronny Ivens.
technieken en mogelijkheden
uit.
Ivens verloochent zijn liefde
voor een verzorgde lay-out
niet. Vele van zijn scheppin
gen worden omkaderd met een
lijnwerk, aangepast aan de
vorm die hij voor dat werk.
koos.
- erikossewaarde
De expositie in Galerie Van
Geyt (Steenstraat 20, Hulst) is
geopend van maandag tot za
terdag van 9.00-12.00 en 14.00-
18.00 uur. Zaterdags tot 17.00
uur en zondags van 14.00-17.00
uur. Dinsdags is de galerie ge
sloten. De tentoonstelling
loopt nog tot 7 mei.
Vendome - 14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Country
Quelllnl - 12,14.20,164;
19.10 en 21.30 u. Phenomena
Quellln II - 12,14,16,18,;
en 22 u. Jan zonder vrees
Quellln III - 12,14,16,18
en 22 u. The never ending sto,
Astra - 12,14,16,18,20e
22 u. Lone wolf Mcquade
Astrid - 12,14,16,18enj
u. De schone en de vagebonc
Capltole - 12,14,16,18.;
en 22 u. Class of 1984.
Savoy - 12,14,16,18,2ti|
22 u. Ilsa, She-Wolf of the SS
Ambassades - 12,14,16.
20 en 22 u. Les specialistes
Festa - 13,15,17,19en;
Pinocchio.
Brabo - 12,14,16,18,20i
22 u A blade in the dark.
TIJI - 12,14.20, 16.45,19'
en 21.30 u. Places in the haet!
Wapper - 12,14,16,18,21
en 22 u. The hit.
BRUGGE
Komptex Zwart-Huls
Gulden Vlies 1
20 u. Amadeus.
Guldenvlies2
20 u. A passage to India.
Guldenvlies 3
20 en 22.30 u. The killing field
Memllng
20 en 22.30 u. The terminate»
Rembrandt
20 u. Ou sont les hommes
22.30 u. Histoire d'O, deel 2.
HULST
W. Blommaert - 14.30 u
schieting.
KOEWACHT
Oude Molen - 14.30 u
schieting.
G.v. Rumste - 13.30 u
schieting voor bejaarden.
LAMSWAARDE
Café de Vier Jaargetij
den - 14.30 u. schieting.
OSSENISSE
Herberg Ossenlsse - 141
u. gaaibolling.
ST. JANSTEEN
Café de Kroon - 20 u.
bingo.
VOGELWAARDE
Dorpscentrum - 14 u.
schieting.
WALSOORDEN
A. Menheere - 14.30 u.
schieting.
ZUIDDORPE
De Herberg - 14.30 u.
schieting.
CLINGE
Galerie 'Esprit' - Schilder
en collages van Marie-Josédi
Cock en bronzen sculpturen
Pedro van Esbroek. Geop. da;
13.30-18 u. dinsd. gesl. (tot 27
mei).
HULST
Galerie van Geyt - Schilde
en en tekenwerk van Ronny
Ivens Geop. dag. 9-12 u. en
13.30-18 u. za. tot 17 u. dinsd
gesl. (tot 7 mei).
MIDDELBURG
Kunstuitleen, Kuiperspood
22 - Gouaches van Bert Nee
len. Geop. di. t/m za. 13.30-11
do. ook. 19-21 u. (t/m 24 mei)
ANTWERPEN (B)
Sterckshof, Deurne - 'Uit:
sacristie', textiel en juwelen ie
kerkelijk bezit in de provincie
Antwerpen. Geop. dag. 10-17.
ma. en vrij. gesl. (tot 18 aug
ST. NIKLAAS
Internationaal Exlibriscen-
trum - Expositie getiteld 'Be;
en de Zee'. Geop. weekd. 14-'
u. za. 9-12 en 14-17 u. zo. 10-'
en 15-18u (totl7juni).
Horizontaal en verticaal
dienen dezelfde woorden te
worden ingevuld.
2 (4) voeg, 4 (2) kienspel, 6 (1)
lid van de bemanning, 7 (3)
hete waterdamp, 8 (5) fami
lielid, 10 (12) waterdoorla-
tend, 12 (10) studeren, 14 (9)
beroep, 15 (11) mannetjes
putter, 16 (13) troefkaart, 18
(20) muzieknoot, 20 (18)
handvat, 22 (17) mijnwerker,
23 (19) eetgerei, 24 (21) deel
van het oor, 26 (28) kerel, 28
(26) van mening zijn, 30 (25)
landbouwer, 31 (27) pakken,
32 (29) meisjesnaam.
uvp] ze 'U31U3U
ie "utnupuvj OU Trauatu gZ 'umu gz <iaj fö "jadaj CZ 'ladtuaojj
zz '133JS oz 'ios 81 'l3u '91 "13433f sr "sattuaj -pi 'uazaj zi
bfai '01 "uioo s 'uioo)S "sooajoui g 'ojjoj p "sv\ z :Buisso}do
SQ3T
ets
<£&>r/s
'N &300T
qaddnap JaSuaq do; 'syqoaj uue 'uapf
uaniowt 'saeet 'japqoe speeqas 'japuosii:'
'uaAOqstqoaa 'squq Saaq 'jayaA :SuisS0|