houdt rnooi s in eren aandacht voor toercaravan en vouwwagen felix Automobielclubs presenteren zich in Drunen Wereldprimeur bij Daihatsu sen Voorlichting RAI en BOVAG over zure regen ietscross 'n Axel Weinig succes wrdeArna Zeven miljoen VW'Golfjes' KORT NIEUWS 26 APRIL 1985_ OP WEG Koppeling |mi Controles Inlichtingen TV-OPNAMEN VOOR DE HEILIGE KOE CHARADE MET 3-CILINDER TURBODIESEL Emans optimistisch, te „Momenteel bekijken J ken van week tot week» uel dat de concurrenten er speelden, wordt ingehaald. Dinteloord dan uit in en tegen Kloe. en Serooskerke ontvangt waluwe. Voor Terne*. Boys, dat mogelijk k; bepalen of Zaamsk ioen wordt of niet, sta„ inig meer op het spel. Als spelende club is het te- ogelvangers favoriet, eneens van weinig be. althans voor hen zeil de duels die Hoek en nog voor de boeg heb- Beide ploegen hebben meer te vrezen. Voor publiek start AZW za- g tegen SSC'55 als favo- Hoek reist af naar Ever- n/Hagestein om uit n tegen SC Everstein de Koeyer is er, zoals hij eten, dan weer bij. Hij is eden met een puntende- Wakker liggen doet men ar niet meer van. gramma tweede klas A -SSC'55, SC Everstein-Hoek a-Heukelum, Good Luck-Ro- ys, Rozenburg-Bruse Boys uiden-Yerseke. Derde klas emeuzense Boys-Kogelvan- Kapelle-Zaamslag, Wemel- -Serooskerke, Zwaluwe- e, Dinteloord-Tholense Veere-WHS. Dinsdag 30 Kloetinge-Dinteloord, Se- erke-Zwaluwe. dewerker oudt BC Sas op koningin- g 30 april wordt de ongetwijfeld aantrekke- nte afwezige is ongetwij- Scheldesport 1. „Ja, ook hebben we voornamelijk it naar nieuwe gezichten ~rke tegenstanders. In het 'en was BC Sas al uitge- igd bij de bezoekende ns. En iedeeen reageerde tief op onze uitnodiging, r BC Sas natuurlijk een e uitdaging. En tevens mogelij kehid om onze sterkte uit te testen", verigens betreurt Jonk- het feit dat BC Sas op dit ent nog de enige vereni- is die een dergelijk toer- houdt. „Het is toch jam dat iedereen zo'n evene- t verloren laat gaan. Hel kans om het basketbal te oteren door nieuwe en ke ploegen uit te nodigen in Sas van Gent hopen in et r geval dat het een succes dt. En vooral dat er lieke belangstelling t daar gaat het in laatste ntie tenslotte om". Van onze sportmedewerker L - Op het terrein an de Axelse fietscross- ereniging EZFVA wordt terdag 27 april de eede wedstrijd, mee- llend voor de Grand- rix, verreden. Het eerste startschot p het gezellige terrein an de Sportlaan klinkt im 13.00 uur. Vanaf 11-00 iur kan ingeschreven vorden. mo 2, Vierhoeven l-Hulsl" bacht 1, TSI 3-BLTV 4. Here»' petitie tweede klas: KapelkJ' -ande 2. Derde klas: D® iningen, Huybergen 1-An® 'ierde klas: Kapelle 3-SouMI Joord-Beveland 1-Drive, Schel' Yerseke. VOLLEYBAL ok-Dynamo (promotieklas da' i), De Vlaanderen Sas van Ge® vang 16.15 uur. Athanat®' n Kijken (promotieklas dam® rtzaal Kloosterzande, aanvab 0 uur. YVC-Morres 2 (Proï las heren) sportzaal IJzen<W vang 18.30 uur. Attack-Sa»® ste klas heren), sportzaal Bj» dit, aanvang 14.00 uur. Cvv avo (eerste klas heren), spc"' Clinge, aanvang 16.00 uur. BASKETBAL jdag 26 april: BC Sas l-Srn* hoek (derde klas heren), g 20.00 uur en BC Sas-Volh3 2 (derde klas dames), aanvajj R) uur, beide duels in De Vlajjf en Sas van Gent. Operatie' iple Dribble (vierde klas her®J Veerhoek Oostburg, aanv>3 Ouur. HOCKEY ïdag 28 april: Rapide-Oly^v de klas D heren), Grote Kr# Hulst, aanvang 14.45 isdag 30 april: Rapide-Sö gh (derde klas D dames), ?ekweg Hulst, aanvang /fn Olympia-HSD (vierde kla5, ïes), Oude Vaart Terneü^ vane 13.00 uur. _LL_ EINDREDAKTIE LEON KRIJNEN Scherpe controle recreatieverkeer en auto zijn beladen, kijk even naar de afstelling van de koplampen. Door JackArentsen NIJMEGEN - Het wordt weer tijd om de toercaravan aan een uitvoerige in spectie te onderwer pen. Na de lange koude winter heeft natuurlijk het 'rij dend huis' voor de zomermaanden, al lang een flinke op knapbeurt gehad, maar hoe is het ge steld met het onder houd van de cara van? Zijn de banden al gecon troleerd - ook als er zo op het oog nog goed uitzien - op haarscheurtjes in de wan gen. Vergeet ook de reserve band niet. En kijk eens of de verlichting, zowel binnen als huiten, nog optimaal werkt. Het is uitermate moeilijk om zelf de remmen, het veersysteem, de koppeling en de gasaansluitingen op de juiste werking te controle ren. Daarvoor moet een spe cialist in de arm genomen worden. Er zijn heel wat technostations van de ANWB die deze zaak voor u willen controleren. Zij repa reren niet, maar de ANWB geeft wel een duidelijk ad vies voor het laten uitvoeren van noodzakelijke repara ties. Daarnaast zijn er ook nog ruim 200 BOVAG-dealers die in hun werkplaats voor de auto's, ook apparatuur ia Als de koppeling van een caravan er zo uit ziet, dan legt de politie u onmiddellijk een rijverbod op. Bij de politie controles van het vorig jaar moest vaak de Wegenwacht te hulp worden geroepen om noodreparaties te verrichten, voordat de combinatie weer de weg op mocht. Naast een lange vertraging, levert een dergelijk onderbrekeing van de reis ook nog een flinke bekeuring op. hebben staan voor controle en reparatie van caravans. Deze BOVAG-dealers zijn stuk-voor-stuk aangesloten bij de caravan afdeling van deze organisatie en hebben voor de caravans een check lijst van liefst 60 punten. Wanneer een reparatie wordt uitgevoerd, krijgt men een garantie van 6 maanden. Het is van het allergrootste belang dat, voordat men met auto en caravan op pad gaat (Hemelvaartsdag en Pink steren staan zo voor de deur), alles met de combina tie piekfijn in orde is. Ook dit jaar hebben namelijk Rijks- en Gemeentepolitie al aangekondigd dat de ko mende weken op de door gaande routes weer diverse controles op de weg worden uitgevoerd. En zo'n controle kost erg veel tijd en geld, wanneer bepaalde zaken niet helemaal in orde zijn. Bij deze controles zal niet alleen gekeken worden naar de banden, het juiste zicht via de twee verplichte bui tenspiegels wanneer de bin nenspiegel geen of onvol doende zicht biedt, de kop peling, het neuswiel, de remmen, de vering, het ge wicht en b.v. de kabels die vaak onder de caravan zijn te vinden. Ook zal uitvoerig aandacht worden besteed aan de 'papierwinkel' rond de caravan. Daarom nog even een aantal zaken op een rijtje gezet, waaraan men zich te houden heeft als gereden wordt met een auto die een caravan/ vouwwagen etc. trekt. Een hulpkoppeling is ver eist op alle niet beremde aanhangwagens, ongeacht het jaar van fabricage of tijdstip van aflevering. Een caravan/aanhangwa gen waarvan het ledig ge wicht vermeerderd met het gewicht van de lading, meer dan 750 kg bedraagt, dient voorzien te zijn van een re gistratiebewijs. Dit wordt afgegeven door de Rijks dienst voor het Wegverkeer. Los hiervan, moet men bij het rijden van een caravan, waarvoor een registratiebe wijs verplicht is, de trekin- stallatie laten keuren bij de Rijksdienst voor het Weg verkeer. Bij goedkeuring ontvangt men dan bij het kentekenbewijs van het trekkende voertuig een aan vullingsblad. Hierop staat o.m. vermeld het type trek haak, alsmede het gewicht dat de auto mag trekken. Hierop wordt door de politie veel gecontroleerd. De trekwagen moet bij voorkeur - in verband met de veiligheid - tweemaal het gewicht van de aanhangwa gen hebben. De belading van een cara van is een hoofdstuk apart. Als de trekwagen de motor achterin heeft, moet de voorste bagageruimte vol doende belast worden. Wan neer de motor voorin de trekkende wagen zit, dan is het zaak om de kofferbak zoveel mogelijk leeg te hou den en er in ieder geval geen zware spullen (zoals kratten bier en frisdrank) in te plaatsen. Leg bij de belading van een caravan de zware spul len boven de as. Denk er bij de belading ook aan, dat een caravan van huis-uit aan de kant waar het keukenblok staat (met vaak ook nog een volle koelkast) altijd aan een kant zwaarder is. Dus ver deel andere zware spullen aan de andere kant van de caravan. Wanneer caravan Rond de koppeling tussen auto en caravan/vouwwa gen valt ook nog veel te zeg gen. Bevestig de kabel voor de 'noodrem' van de caravan op een dusdanige wijze dat deze beslist niet los kan schieten, wanneer de cara van van de kogel los raakt. Deze kabel moet in noodsi tuaties automatisch de rem men van de caravan inscha kelen. Zet het neuswiel van de caravan bij het rijden het liefst in een enigszins schui ne stand, waardoor de cara van - wanneer deze onver hoopt op 'hol slaat' - auto matisch naar de kant van de wegrijdt. Een te strakke elektrici teitskabel knapt gemakke lijk af in een scherpe bocht of bij het scharen van een combinatie (en dat kan ook gebeuren bij het parkeren op de camping). De kabel mag ook weer niet te slap hangen, want dan schuurt hij stuk op de grond. Sluit op de camping altijd het stop contact van de auto af met het daarvoor bestemde klep je. Daardoor wordt onnodige vervuiling voorkomen. Bij de ANWB-kantoren kunnen de leden gratis een inlichtingenblad over het wel en wee van de caravan krijgen. De BOVAG (post bus 441, 2280 AK Rijswijk, telefoon 070 - 90 72 22) heeft een gids die gratis wordt op gestuurd. Onderhoud, rij- techniek, wettelijke voor schriften en belading komen aan de orde in de folder „Ca- ravannen zonder zorgen" van Veilig Verkeer Neder land (postbus 287, 1200 AG Hilversum, telefoon 035 - 11 44 1, terwijl het Veiligheids instituut in Amsterdam (Postbus 5665, 1007 AR Am sterdam) de brochure „Kamperen in tent en cara van" gratis ter beschikking stelt. Daarnaast beshikt men op plaatselijke politieposten vaak ook over uitvoerige in formatie over de caravan. ■iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiimi]iiiiiiiii!iiii!ijimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiii!iiiiiiiiiijiiijiiii!iiiiiiiii^ AMSTERDAM - Alfa Romeo leeft tot nu toe weinig succes net de Arna; de wagen die sa- Men met Nissan is ontwikkeld. Buiten Italië is de vraag «aar deze wagen nog altijd zo lering dat op geen stukken na Ie geschatte verkoop van 8.000 stuks per jaar wordt ge aaid. Op dit moment be draagt de vraag slechts 25.000 tuks. Ook 1984 heeft Alfa Romeo een winst gebracht. Ondanks et feit dat de Italianen de latste jaren veel in hun pro- uktieproces hebben verbe id en de gehele lijn perso- enwagens zo langzamerhand i vervangen, kwam het iaatsbedrijf ook vorig jaar in rode cijfers terecht. En dat al sinds 1973 geval. Voor Alfa is nu een nieuw 5 iren plan opgesteld. Daarin is 1 voorzien dat in de komende ven het personeelsbestand iet ongeveer 3.500 personen loet afslanken. VOOR de VW Golf is door Hella een rondom spoilerset gebouwd, waarin de eerste se rie-koplamp zit die gebaseerd is op het DE-principe (drieas- sige-ellipso"ide). Deze nieuwste vinding op het gebied van autolicht zorgt voor een heldere, strijkiich- tachtige verlichting. Hoewel de lichtdoorlaat van b.v. de mistlampen, overeenkomt met de afmetingen van een pakje sigaretten, is de lichtopbrengst vergelijkbaar met die van mistlampen met een vele ma len grotere lichtdoorlaat. H0TOR ACHTERIN IS VEEL PRETTIGER! DE Volkswagen Golf is hard op weg om naast de nu al le gendarische Kever, die nog al tijd in Zuid Amerika wordt gefabriceerd en op bestelling ook in ons land te koop is, een nieuwe bestseller in het pro gramma van de fabriek in Wolfsburg te worden. Eind maart is in de Volks wagen-fabriek te Brussel de zevenmiljoenste VW Golf van de band gekomen. Nog geen 11 jaar geleden kwam de eerste Golf uit de fabriek in Wolfs burg. Vanaf 1954 tot eind februari dit jaar zijn in België al meer dan 2,3 miljoen VW's ge bouwd; 1,14 miljoen Kevers, 791.000 Passat's, 388.000 Golf's en 17.000 Transporters. Sinds mei 1984 worden in Brussel al leen nog maar Golf's gebouwd, die identiek zijn aan de wa gens die uit Wolfsburg komen. De gemiddelde dagproduk- tie aan Golf's bedraagt tegen woordig wereldwijd 3.400 auto's: 2.100 in Duitsland, meer dan 700 in België, 400 in Amerika, 70 in Zuid Afrika en 90 in Mexico. Eenderde van deze produk- tie is voor de Duitse markt be stemd. Tot nu toe zijn 4,62 mil joen Golf's buiten Duitsland verkocht; in de afgelopen 10 jaar werden 230.000 Golf's naar Nederland geëxporteerd. Enkele 'vertegenwoordigers' van de automobielclubs. VEILING De Langstraat in Drunen is zaterdag 27 en zondag 28 april het middelpunt van automobielclubs. Voor de twee de maal wordt daar een nationaal automobielweekend ge houden. De automobielclubs schieten als paddestoelen uit de grond. Elk merk heeft zijn eigen vereniging. Het Autotron in Drunen haakt daarop in en geeft 55 automobileclubs de gele genheid om zich met een clubstand, een Concours d' Elegan ce en een behendigheidsproef te presenteren. Elke ingeschreven club presenteert met twee juweeltjes van auto's en een kraam met allerlei informatie. Zaterdag en zondag rijden de 'coureurs' van de automobielclubs een behendigheidsproef. Zondag wordt het concours d' Elegance gehouden, een 'schoonheidswedstrijd' voor fraai opgepoetste kaaren. Vorig jaar waren er 10.000 bezoekers. Ze genoten van de capriolen, die de clubleden uithaalden in hun authentieke pioniers voertuigen, rijkeluis-limousines en karren van kort voor en na de oorlog. Op tv smulden 3,5 miljoen kijkers via het programma De Heilige Koe van de beelden. Ook dit jaar worden er tv-opnamen germaakt van het autospektakel in Drunen, die op donderdag 20 juni om 21.15 uur via Nederland 1 in het programma De Heilige Koe wor den uitgezonden. Op beide dagen zijn Veiling De Langstraat en het Auto tron geopend van 10.00 uur tot 18.00 uur. Toegang voor vol wassenden is 8,75 en 6 gulden voor kinderen tot en met dertien jaar. Voor die prijs kan men drie vliegen in een klap slaan: in de veiling het clubweekend, in het Autotron de per manente tentoonstelling en de expositie Honderd Jaar Auto historie. Tussen beide locaties rijden gratis bussen. IN de discussie rond de zure regen wordt de rol van de auto voortdurend overtrokken. Dat standpunt wordt niet alleen door de autofabrikan ten verkondigd, maar ook mi nister Winsemius (Milieu) is het daarmee eens. Kort gele den zei de bewindsman bij het Openbaar Lichaam Rijnmond: „Hoewel de vervuiling door de auto in het middelpunt van de belangstelling staat, levert het verkeer slechts een geringe bijdrage aan de zure regenval, die de bossen in ons wereld deel ernstig bedreigen. De uit stoot van industrie in z'n alge meenheid, raffinaderijen in het bijzonder en energie cen trales, is de werkelijke oor zaak van de verzuring". Tot zover het citaat van mi nister Winsemius, maar welke maatregelen tegen deze heel ernstige vervuilers worden genomen, daarover liet de be windsman zich niet uit. De auto-branche is er zich terdege van bewust dat men - hoe klein het aandeel van de auto in het internationale pro bleem van de zure regen ook is - moet meewerken om de ver zuring te helpen stoppen. Maar de RAI en de BOVAG maken zich boos over het feit dat een verkeerde indruk is gewekt rond de auto. „Volgens een recente NIPO enquete ge looft op dit moment tweederde van de Nederlanders, dat de auto de grootste vervuiler is. Het aandeel van het wegver keer in Nederland bedraagt t maximaal 11,5 procent". Om een juist beeld te geven van de rol van de auto rond de zure regen en over de oplos singen die de auto-industrie aanbiedt, zijn BOVAG en RAI gestart met een voorlichtings campagne. Dat gebeurt door middel van een informatiekrant, waarin staat dat de auto-in dustrie druk bezig is met de ontwikkeling van een nieuwe schone motor (volgens het zo genoemde „High compression lean burn systeem"). Wanneer over enkele jaren deze kracht bron produktierijp is, zal de auto 'schoon' zijn, zonder dat men gebruik hoeft te maken van de dure en kwestbare ka talysator. Bij de BOVAG aangesloten autobedrijven en benzinesta tions zijn deze speciale kran ten verkrijgbaar. Behalve een interview met minister Win semius, vaR er ook veel te le zen over het verband tussen uitlaatgassen en zure regen, de rol van loodvrije benzine, de werking van de katalysator, het belang van goed onder houd en de nieuwste techni sche ontwikkelingen. De Spaanse autofabrikant Seat heeft plannen om de ex port aanzienlijk uit te breiden. In 1988 denkt men in Amerika een versie van de Ibiza uit te brengen. Op jaarbasis denkt men 40 tot 50.000 van deze wgens in de V.S. af te zetten. De Japanse auto wint in Europa nog altijd terrein. In 1984 is het totale aandeel van de Japanse auto-industrie tot 9,2 procent gestegen. Drie jaar daarvoor was het Europese marktaandeel van de Japan ners nog 8,3 procent. Volgens cijfers van het Cen traal Bureau voor de Statis tiek is ook in 1984 de omzet in de tweewielerbranche ge daald. In vergelijking met 1983 is het verlies gestegen tot ruim 9 procent. De omzet in de autobranche is vorig jaar vrijwel gelijk ge bleven t.o.v. van 1983. Door de prijsstijging van 1,9 procent, werd de daling in het volume (met 2 procent) vrijwel gecom penseerd. Bleef bij de autobe drijven de geldomzet bijna ge lijk, in de sector van de carros- seriebedrijven - aldus het CBS - nam de geldomzet met 3,5 procent toe. Z^n er aan Charade modellen wijzigingen aangebracht. Maar met de 3-cilinder oodiesel heeft Daihatsu voor wereldnieuws in autoland gezorgd. ROTTERDAM - Een 3-cilin- der benzinemotor voorzien van turbolading is in de auto wereld beslist geen bijzondere zaak. Maar een 3-cilinder die selmotor die voorzien is van een turbo, was nog niet op de weg te vinden. Daihatsu heeft nu ais eerste een 'geblazen' zelfontsteker ontwikkeld. Nadat de wagen al geruime tijd op de Japanse wegen was te vinden, is nu de export ter hand genomen. In Nederland gaat de dieselturbo in de Charade ƒ19.999.- kos ten. Niet alleen de betere accele ratie (zonder turbo van 0 naar 100 km/u in 24,8 sec en met turbo 18,7 sec) en de hogere topsnelheid (respectievelijk 120 km/u en 140 km/u), beho ren tot de opvallende verschil- len. De gunstiger verbran dingsverloop door de hogere temperatuur in de verbran dingskamer, heeft er toegeleid dat het brandstofverbruik een verrassend laag niveau heeft gekregen. Gemiddeld ver bruikt de Charade turbodiesel rond 1 op 20; daarmee is deze wagen de zuinigste auto die in ons land te koop, ongeacht de soort brandstof. Door het betere verbran dingsverloop, ontstaat ook minder dieselklop, waardoor de moter behoorlijk stil ge noemd mag worden. De dem pende werking van de turbo compressor op het geluid van de in- en uitlaat, draagt ver der ook bij tot een lager ge luidsniveau. Bij deze 1 liter motor is de extra kracht die de turbo le vert, fraai over het totaal ver- mogenbereik opgedeeld. Daar door merkt men achter het stuur ook niet wanneer de tur bo-druk wordt geleverd. Het gehele proces werkt zo soepel, dat alleen een blik onder de motorkap verraadt dat inder daad een turbocompressor aan het bestaande dieselblok is toegevoegd. Gelijktijdig met de intro- duktie van deze turbodiesel als wereldprimeur, onderging de Charade ook een verjon gingskuur: nieuwe koplam pen, een andere grille en voor bumper. Ook de achterklep en de achterlichten zijn gewij zigd. In het interieur vallen de nieuwe, veel steun biedende stoelen op en de overzichtelij ke manier waarop nu de hen dels voor een aantal bedie ningsinstrumenten zijn ge groepeerd. Een ander stuur wiel, een toerenteller en de kleinere versnellingspook knop behoren ook tot de wijzi gingen. De Charade wordt geleverd met 4- en 5-versnellingsbak- ken of met een automatische» transmissie. De benzine mo dellen hebben een 4-versnel- lingsbak, met uitzondering van de TX Turbo die een 5- bak standaard heeft. Alle die selmodellen hebben een pret tig schakelende 5-bak. De Charade is in 13 model varianten in Nederland op de markt. De basis-uitvoering van deze wagen, die slechts 3.60 meter lang is, maar des ondanks de inzittenden toch voldoende ruimte biedt, kost 13.999.-. De duurste benzine versies (de 3-deurs turbo met 5-bak) staat voor ƒ20.499.- op de prijslijst. De goedkoopste diesel heeft een prijs van ƒ16.999.-. v

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 11