houdt
rnooi
s in
eren
aandacht voor toercaravan en vouwwagen
felix
Automobielclubs presenteren zich in Drunen
Wereldprimeur bij Daihatsu
sen
Voorlichting
RAI en BOVAG
over zure regen
ietscross
'n Axel
Weinig succes
wrdeArna
Zeven miljoen
VW'Golfjes'
KORT
NIEUWS
26 APRIL 1985_
OP WEG
Koppeling
|mi
Controles
Inlichtingen
TV-OPNAMEN VOOR DE HEILIGE KOE
CHARADE MET 3-CILINDER TURBODIESEL
Emans optimistisch, te
„Momenteel bekijken J
ken van week tot week»
uel dat de concurrenten
er speelden, wordt
ingehaald. Dinteloord
dan uit in en tegen Kloe.
en Serooskerke ontvangt
waluwe. Voor Terne*.
Boys, dat mogelijk k;
bepalen of Zaamsk
ioen wordt of niet, sta„
inig meer op het spel. Als
spelende club is het te-
ogelvangers favoriet,
eneens van weinig be.
althans voor hen zeil
de duels die Hoek en
nog voor de boeg heb-
Beide ploegen hebben
meer te vrezen. Voor
publiek start AZW za-
g tegen SSC'55 als favo-
Hoek reist af naar Ever-
n/Hagestein om uit
n tegen SC Everstein
de Koeyer is er, zoals hij
eten, dan weer bij. Hij is
eden met een puntende-
Wakker liggen doet men
ar niet meer van.
gramma tweede klas A
-SSC'55, SC Everstein-Hoek
a-Heukelum, Good Luck-Ro-
ys, Rozenburg-Bruse Boys
uiden-Yerseke. Derde klas
emeuzense Boys-Kogelvan-
Kapelle-Zaamslag, Wemel-
-Serooskerke, Zwaluwe-
e, Dinteloord-Tholense
Veere-WHS. Dinsdag 30
Kloetinge-Dinteloord, Se-
erke-Zwaluwe.
dewerker
oudt BC Sas op koningin-
g 30 april wordt de
ongetwijfeld aantrekke-
nte afwezige is ongetwij-
Scheldesport 1. „Ja, ook
hebben we voornamelijk
it naar nieuwe gezichten
~rke tegenstanders. In het
'en was BC Sas al uitge-
igd bij de bezoekende
ns. En iedeeen reageerde
tief op onze uitnodiging,
r BC Sas natuurlijk een
e uitdaging. En tevens
mogelij kehid om onze
sterkte uit te testen",
verigens betreurt Jonk-
het feit dat BC Sas op dit
ent nog de enige vereni-
is die een dergelijk toer-
houdt. „Het is toch jam
dat iedereen zo'n evene-
t verloren laat gaan. Hel
kans om het basketbal te
oteren door nieuwe en
ke ploegen uit te nodigen
in Sas van Gent hopen in et
r geval dat het een succes
dt. En vooral dat er
lieke belangstelling
t daar gaat het in laatste
ntie tenslotte om".
Van onze
sportmedewerker
L - Op het terrein
an de Axelse fietscross-
ereniging EZFVA wordt
terdag 27 april de
eede wedstrijd, mee-
llend voor de Grand-
rix, verreden.
Het eerste startschot
p het gezellige terrein
an de Sportlaan klinkt
im 13.00 uur. Vanaf 11-00
iur kan ingeschreven
vorden.
mo 2, Vierhoeven l-Hulsl"
bacht 1, TSI 3-BLTV 4. Here»'
petitie tweede klas: KapelkJ'
-ande 2. Derde klas: D®
iningen, Huybergen 1-An®
'ierde klas: Kapelle 3-SouMI
Joord-Beveland 1-Drive, Schel'
Yerseke.
VOLLEYBAL
ok-Dynamo (promotieklas da'
i), De Vlaanderen Sas van Ge®
vang 16.15 uur. Athanat®'
n Kijken (promotieklas dam®
rtzaal Kloosterzande, aanvab
0 uur. YVC-Morres 2 (Proï
las heren) sportzaal IJzen<W
vang 18.30 uur. Attack-Sa»®
ste klas heren), sportzaal Bj»
dit, aanvang 14.00 uur. Cvv
avo (eerste klas heren), spc"'
Clinge, aanvang 16.00 uur.
BASKETBAL
jdag 26 april: BC Sas l-Srn*
hoek (derde klas heren),
g 20.00 uur en BC Sas-Volh3
2 (derde klas dames), aanvajj
R) uur, beide duels in De Vlajjf
en Sas van Gent. Operatie'
iple Dribble (vierde klas her®J
Veerhoek Oostburg, aanv>3
Ouur.
HOCKEY
ïdag 28 april: Rapide-Oly^v
de klas D heren), Grote Kr#
Hulst, aanvang 14.45
isdag 30 april: Rapide-Sö
gh (derde klas D dames),
?ekweg Hulst, aanvang /fn
Olympia-HSD (vierde kla5,
ïes), Oude Vaart Terneü^
vane 13.00 uur.
_LL_ EINDREDAKTIE LEON KRIJNEN
Scherpe controle recreatieverkeer
en auto zijn beladen, kijk
even naar de afstelling van
de koplampen.
Door JackArentsen
NIJMEGEN - Het
wordt weer tijd om
de toercaravan aan
een uitvoerige in
spectie te onderwer
pen. Na de lange
koude winter heeft
natuurlijk het 'rij
dend huis' voor de
zomermaanden, al
lang een flinke op
knapbeurt gehad,
maar hoe is het ge
steld met het onder
houd van de cara
van?
Zijn de banden al gecon
troleerd - ook als er zo op
het oog nog goed uitzien - op
haarscheurtjes in de wan
gen. Vergeet ook de reserve
band niet. En kijk eens of de
verlichting, zowel binnen als
huiten, nog optimaal werkt.
Het is uitermate moeilijk
om zelf de remmen, het
veersysteem, de koppeling
en de gasaansluitingen op de
juiste werking te controle
ren. Daarvoor moet een spe
cialist in de arm genomen
worden. Er zijn heel wat
technostations van de
ANWB die deze zaak voor u
willen controleren. Zij repa
reren niet, maar de ANWB
geeft wel een duidelijk ad
vies voor het laten uitvoeren
van noodzakelijke repara
ties.
Daarnaast zijn er ook nog
ruim 200 BOVAG-dealers
die in hun werkplaats voor
de auto's, ook apparatuur
ia
Als de koppeling van een caravan er zo uit ziet, dan
legt de politie u onmiddellijk een rijverbod op.
Bij de politie controles van het vorig jaar moest vaak de Wegenwacht te hulp worden
geroepen om noodreparaties te verrichten, voordat de combinatie weer de weg op mocht.
Naast een lange vertraging, levert een dergelijk onderbrekeing van de reis ook nog een
flinke bekeuring op.
hebben staan voor controle
en reparatie van caravans.
Deze BOVAG-dealers zijn
stuk-voor-stuk aangesloten
bij de caravan afdeling van
deze organisatie en hebben
voor de caravans een check
lijst van liefst 60 punten.
Wanneer een reparatie
wordt uitgevoerd, krijgt
men een garantie van 6
maanden.
Het is van het allergrootste
belang dat, voordat men met
auto en caravan op pad gaat
(Hemelvaartsdag en Pink
steren staan zo voor de
deur), alles met de combina
tie piekfijn in orde is. Ook
dit jaar hebben namelijk
Rijks- en Gemeentepolitie al
aangekondigd dat de ko
mende weken op de door
gaande routes weer diverse
controles op de weg worden
uitgevoerd. En zo'n controle
kost erg veel tijd en geld,
wanneer bepaalde zaken
niet helemaal in orde zijn.
Bij deze controles zal niet
alleen gekeken worden naar
de banden, het juiste zicht
via de twee verplichte bui
tenspiegels wanneer de bin
nenspiegel geen of onvol
doende zicht biedt, de kop
peling, het neuswiel, de
remmen, de vering, het ge
wicht en b.v. de kabels die
vaak onder de caravan zijn
te vinden. Ook zal uitvoerig
aandacht worden besteed
aan de 'papierwinkel' rond
de caravan.
Daarom nog even een aantal
zaken op een rijtje gezet,
waaraan men zich te houden
heeft als gereden wordt met
een auto die een caravan/
vouwwagen etc. trekt.
Een hulpkoppeling is ver
eist op alle niet beremde
aanhangwagens, ongeacht
het jaar van fabricage of
tijdstip van aflevering.
Een caravan/aanhangwa
gen waarvan het ledig ge
wicht vermeerderd met het
gewicht van de lading, meer
dan 750 kg bedraagt, dient
voorzien te zijn van een re
gistratiebewijs. Dit wordt
afgegeven door de Rijks
dienst voor het Wegverkeer.
Los hiervan, moet men bij
het rijden van een caravan,
waarvoor een registratiebe
wijs verplicht is, de trekin-
stallatie laten keuren bij de
Rijksdienst voor het Weg
verkeer. Bij goedkeuring
ontvangt men dan bij het
kentekenbewijs van het
trekkende voertuig een aan
vullingsblad. Hierop staat
o.m. vermeld het type trek
haak, alsmede het gewicht
dat de auto mag trekken.
Hierop wordt door de politie
veel gecontroleerd.
De trekwagen moet bij
voorkeur - in verband met
de veiligheid - tweemaal het
gewicht van de aanhangwa
gen hebben.
De belading van een cara
van is een hoofdstuk apart.
Als de trekwagen de motor
achterin heeft, moet de
voorste bagageruimte vol
doende belast worden. Wan
neer de motor voorin de
trekkende wagen zit, dan is
het zaak om de kofferbak
zoveel mogelijk leeg te hou
den en er in ieder geval geen
zware spullen (zoals kratten
bier en frisdrank) in te
plaatsen.
Leg bij de belading van
een caravan de zware spul
len boven de as. Denk er bij
de belading ook aan, dat een
caravan van huis-uit aan de
kant waar het keukenblok
staat (met vaak ook nog een
volle koelkast) altijd aan een
kant zwaarder is. Dus ver
deel andere zware spullen
aan de andere kant van de
caravan. Wanneer caravan
Rond de koppeling tussen
auto en caravan/vouwwa
gen valt ook nog veel te zeg
gen. Bevestig de kabel voor
de 'noodrem' van de caravan
op een dusdanige wijze dat
deze beslist niet los kan
schieten, wanneer de cara
van van de kogel los raakt.
Deze kabel moet in noodsi
tuaties automatisch de rem
men van de caravan inscha
kelen. Zet het neuswiel van
de caravan bij het rijden het
liefst in een enigszins schui
ne stand, waardoor de cara
van - wanneer deze onver
hoopt op 'hol slaat' - auto
matisch naar de kant van de
wegrijdt.
Een te strakke elektrici
teitskabel knapt gemakke
lijk af in een scherpe bocht
of bij het scharen van een
combinatie (en dat kan ook
gebeuren bij het parkeren
op de camping). De kabel
mag ook weer niet te slap
hangen, want dan schuurt
hij stuk op de grond. Sluit op
de camping altijd het stop
contact van de auto af met
het daarvoor bestemde klep
je. Daardoor wordt onnodige
vervuiling voorkomen.
Bij de ANWB-kantoren
kunnen de leden gratis een
inlichtingenblad over het
wel en wee van de caravan
krijgen. De BOVAG (post
bus 441, 2280 AK Rijswijk,
telefoon 070 - 90 72 22) heeft
een gids die gratis wordt op
gestuurd. Onderhoud, rij-
techniek, wettelijke voor
schriften en belading komen
aan de orde in de folder „Ca-
ravannen zonder zorgen"
van Veilig Verkeer Neder
land (postbus 287, 1200 AG
Hilversum, telefoon 035 - 11
44 1, terwijl het Veiligheids
instituut in Amsterdam
(Postbus 5665, 1007 AR Am
sterdam) de brochure
„Kamperen in tent en cara
van" gratis ter beschikking
stelt. Daarnaast beshikt men
op plaatselijke politieposten
vaak ook over uitvoerige in
formatie over de caravan.
■iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiimi]iiiiiiiii!iiii!ijimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiii!iiiiiiiiiijiiijiiii!iiiiiiiii^
AMSTERDAM - Alfa Romeo
leeft tot nu toe weinig succes
net de Arna; de wagen die sa-
Men met Nissan is ontwikkeld.
Buiten Italië is de vraag
«aar deze wagen nog altijd zo
lering dat op geen stukken na
Ie geschatte verkoop van
8.000 stuks per jaar wordt ge
aaid. Op dit moment be
draagt de vraag slechts 25.000
tuks.
Ook 1984 heeft Alfa Romeo
een winst gebracht. Ondanks
et feit dat de Italianen de
latste jaren veel in hun pro-
uktieproces hebben verbe
id en de gehele lijn perso-
enwagens zo langzamerhand
i vervangen, kwam het
iaatsbedrijf ook vorig jaar in
rode cijfers terecht. En dat
al sinds 1973 geval.
Voor Alfa is nu een nieuw 5
iren plan opgesteld. Daarin is
1 voorzien dat in de komende
ven het personeelsbestand
iet ongeveer 3.500 personen
loet afslanken.
VOOR de VW Golf is door
Hella een rondom spoilerset
gebouwd, waarin de eerste se
rie-koplamp zit die gebaseerd
is op het DE-principe (drieas-
sige-ellipso"ide).
Deze nieuwste vinding op
het gebied van autolicht zorgt
voor een heldere, strijkiich-
tachtige verlichting. Hoewel
de lichtdoorlaat van b.v. de
mistlampen, overeenkomt met
de afmetingen van een pakje
sigaretten, is de lichtopbrengst
vergelijkbaar met die van
mistlampen met een vele ma
len grotere lichtdoorlaat.
H0TOR ACHTERIN IS VEEL PRETTIGER!
DE Volkswagen Golf is hard
op weg om naast de nu al le
gendarische Kever, die nog al
tijd in Zuid Amerika wordt
gefabriceerd en op bestelling
ook in ons land te koop is, een
nieuwe bestseller in het pro
gramma van de fabriek in
Wolfsburg te worden.
Eind maart is in de Volks
wagen-fabriek te Brussel de
zevenmiljoenste VW Golf van
de band gekomen. Nog geen 11
jaar geleden kwam de eerste
Golf uit de fabriek in Wolfs
burg.
Vanaf 1954 tot eind februari
dit jaar zijn in België al meer
dan 2,3 miljoen VW's ge
bouwd; 1,14 miljoen Kevers,
791.000 Passat's, 388.000 Golf's
en 17.000 Transporters. Sinds
mei 1984 worden in Brussel al
leen nog maar Golf's gebouwd,
die identiek zijn aan de wa
gens die uit Wolfsburg komen.
De gemiddelde dagproduk-
tie aan Golf's bedraagt tegen
woordig wereldwijd 3.400
auto's: 2.100 in Duitsland,
meer dan 700 in België, 400 in
Amerika, 70 in Zuid Afrika en
90 in Mexico.
Eenderde van deze produk-
tie is voor de Duitse markt be
stemd. Tot nu toe zijn 4,62 mil
joen Golf's buiten Duitsland
verkocht; in de afgelopen 10
jaar werden 230.000 Golf's
naar Nederland geëxporteerd.
Enkele 'vertegenwoordigers' van de automobielclubs.
VEILING De Langstraat in Drunen is zaterdag 27 en zondag
28 april het middelpunt van automobielclubs. Voor de twee
de maal wordt daar een nationaal automobielweekend ge
houden.
De automobielclubs schieten als paddestoelen uit de
grond. Elk merk heeft zijn eigen vereniging. Het Autotron in
Drunen haakt daarop in en geeft 55 automobileclubs de gele
genheid om zich met een clubstand, een Concours d' Elegan
ce en een behendigheidsproef te presenteren.
Elke ingeschreven club presenteert met twee juweeltjes
van auto's en een kraam met allerlei informatie. Zaterdag
en zondag rijden de 'coureurs' van de automobielclubs een
behendigheidsproef. Zondag wordt het concours d' Elegance
gehouden, een 'schoonheidswedstrijd' voor fraai opgepoetste
kaaren.
Vorig jaar waren er 10.000 bezoekers. Ze genoten van de
capriolen, die de clubleden uithaalden in hun authentieke
pioniers voertuigen, rijkeluis-limousines en karren van kort
voor en na de oorlog. Op tv smulden 3,5 miljoen kijkers via
het programma De Heilige Koe van de beelden.
Ook dit jaar worden er tv-opnamen germaakt van het
autospektakel in Drunen, die op donderdag 20 juni om 21.15
uur via Nederland 1 in het programma De Heilige Koe wor
den uitgezonden.
Op beide dagen zijn Veiling De Langstraat en het Auto
tron geopend van 10.00 uur tot 18.00 uur. Toegang voor vol
wassenden is 8,75 en 6 gulden voor kinderen tot en met
dertien jaar. Voor die prijs kan men drie vliegen in een klap
slaan: in de veiling het clubweekend, in het Autotron de per
manente tentoonstelling en de expositie Honderd Jaar Auto
historie. Tussen beide locaties rijden gratis bussen.
IN de discussie rond de zure
regen wordt de rol van de auto
voortdurend overtrokken.
Dat standpunt wordt niet
alleen door de autofabrikan
ten verkondigd, maar ook mi
nister Winsemius (Milieu) is
het daarmee eens. Kort gele
den zei de bewindsman bij het
Openbaar Lichaam Rijnmond:
„Hoewel de vervuiling door de
auto in het middelpunt van de
belangstelling staat, levert het
verkeer slechts een geringe
bijdrage aan de zure regenval,
die de bossen in ons wereld
deel ernstig bedreigen. De uit
stoot van industrie in z'n alge
meenheid, raffinaderijen in
het bijzonder en energie cen
trales, is de werkelijke oor
zaak van de verzuring".
Tot zover het citaat van mi
nister Winsemius, maar welke
maatregelen tegen deze heel
ernstige vervuilers worden
genomen, daarover liet de be
windsman zich niet uit.
De auto-branche is er zich
terdege van bewust dat men -
hoe klein het aandeel van de
auto in het internationale pro
bleem van de zure regen ook is
- moet meewerken om de ver
zuring te helpen stoppen.
Maar de RAI en de BOVAG
maken zich boos over het feit
dat een verkeerde indruk is
gewekt rond de auto. „Volgens
een recente NIPO enquete ge
looft op dit moment tweederde
van de Nederlanders, dat de
auto de grootste vervuiler is.
Het aandeel van het wegver
keer in Nederland bedraagt t
maximaal 11,5 procent".
Om een juist beeld te geven
van de rol van de auto rond de
zure regen en over de oplos
singen die de auto-industrie
aanbiedt, zijn BOVAG en RAI
gestart met een voorlichtings
campagne.
Dat gebeurt door middel
van een informatiekrant,
waarin staat dat de auto-in
dustrie druk bezig is met de
ontwikkeling van een nieuwe
schone motor (volgens het zo
genoemde „High compression
lean burn systeem"). Wanneer
over enkele jaren deze kracht
bron produktierijp is, zal de
auto 'schoon' zijn, zonder dat
men gebruik hoeft te maken
van de dure en kwestbare ka
talysator.
Bij de BOVAG aangesloten
autobedrijven en benzinesta
tions zijn deze speciale kran
ten verkrijgbaar. Behalve een
interview met minister Win
semius, vaR er ook veel te le
zen over het verband tussen
uitlaatgassen en zure regen, de
rol van loodvrije benzine, de
werking van de katalysator,
het belang van goed onder
houd en de nieuwste techni
sche ontwikkelingen.
De Spaanse autofabrikant
Seat heeft plannen om de ex
port aanzienlijk uit te breiden.
In 1988 denkt men in Amerika
een versie van de Ibiza uit te
brengen. Op jaarbasis denkt
men 40 tot 50.000 van deze
wgens in de V.S. af te zetten.
De Japanse auto wint in
Europa nog altijd terrein. In
1984 is het totale aandeel van
de Japanse auto-industrie tot
9,2 procent gestegen. Drie jaar
daarvoor was het Europese
marktaandeel van de Japan
ners nog 8,3 procent.
Volgens cijfers van het Cen
traal Bureau voor de Statis
tiek is ook in 1984 de omzet in
de tweewielerbranche ge
daald. In vergelijking met 1983
is het verlies gestegen tot ruim
9 procent.
De omzet in de autobranche
is vorig jaar vrijwel gelijk ge
bleven t.o.v. van 1983. Door de
prijsstijging van 1,9 procent,
werd de daling in het volume
(met 2 procent) vrijwel gecom
penseerd. Bleef bij de autobe
drijven de geldomzet bijna ge
lijk, in de sector van de carros-
seriebedrijven - aldus het CBS
- nam de geldomzet met 3,5
procent toe.
Z^n er aan Charade modellen wijzigingen aangebracht. Maar met de 3-cilinder
oodiesel heeft Daihatsu voor wereldnieuws in autoland gezorgd.
ROTTERDAM - Een 3-cilin-
der benzinemotor voorzien
van turbolading is in de auto
wereld beslist geen bijzondere
zaak. Maar een 3-cilinder die
selmotor die voorzien is van
een turbo, was nog niet op de
weg te vinden.
Daihatsu heeft nu ais eerste
een 'geblazen' zelfontsteker
ontwikkeld. Nadat de wagen
al geruime tijd op de Japanse
wegen was te vinden, is nu de
export ter hand genomen. In
Nederland gaat de dieselturbo
in de Charade ƒ19.999.- kos
ten.
Niet alleen de betere accele
ratie (zonder turbo van 0 naar
100 km/u in 24,8 sec en met
turbo 18,7 sec) en de hogere
topsnelheid (respectievelijk
120 km/u en 140 km/u), beho
ren tot de opvallende verschil-
len. De gunstiger verbran
dingsverloop door de hogere
temperatuur in de verbran
dingskamer, heeft er toegeleid
dat het brandstofverbruik een
verrassend laag niveau heeft
gekregen. Gemiddeld ver
bruikt de Charade turbodiesel
rond 1 op 20; daarmee is deze
wagen de zuinigste auto die in
ons land te koop, ongeacht de
soort brandstof.
Door het betere verbran
dingsverloop, ontstaat ook
minder dieselklop, waardoor
de moter behoorlijk stil ge
noemd mag worden. De dem
pende werking van de turbo
compressor op het geluid van
de in- en uitlaat, draagt ver
der ook bij tot een lager ge
luidsniveau.
Bij deze 1 liter motor is de
extra kracht die de turbo le
vert, fraai over het totaal ver-
mogenbereik opgedeeld. Daar
door merkt men achter het
stuur ook niet wanneer de tur
bo-druk wordt geleverd. Het
gehele proces werkt zo soepel,
dat alleen een blik onder de
motorkap verraadt dat inder
daad een turbocompressor aan
het bestaande dieselblok is
toegevoegd.
Gelijktijdig met de intro-
duktie van deze turbodiesel
als wereldprimeur, onderging
de Charade ook een verjon
gingskuur: nieuwe koplam
pen, een andere grille en voor
bumper. Ook de achterklep en
de achterlichten zijn gewij
zigd. In het interieur vallen de
nieuwe, veel steun biedende
stoelen op en de overzichtelij
ke manier waarop nu de hen
dels voor een aantal bedie
ningsinstrumenten zijn ge
groepeerd. Een ander stuur
wiel, een toerenteller en de
kleinere versnellingspook
knop behoren ook tot de wijzi
gingen.
De Charade wordt geleverd
met 4- en 5-versnellingsbak-
ken of met een automatische»
transmissie. De benzine mo
dellen hebben een 4-versnel-
lingsbak, met uitzondering
van de TX Turbo die een 5-
bak standaard heeft. Alle die
selmodellen hebben een pret
tig schakelende 5-bak.
De Charade is in 13 model
varianten in Nederland op de
markt. De basis-uitvoering
van deze wagen, die slechts
3.60 meter lang is, maar des
ondanks de inzittenden toch
voldoende ruimte biedt, kost
13.999.-. De duurste benzine
versies (de 3-deurs turbo met
5-bak) staat voor ƒ20.499.- op
de prijslijst. De goedkoopste
diesel heeft een prijs van
ƒ16.999.-.
v