toöin' oi C rnjju nni :LUID R TOT Z BR ■if llerdrukker gang op versterker recei-1 S platenspeler of recorder teem waarbij deck zelf de I Itie aanpast aan bandsoort a opname/weergaveknop. Jiderling uitwisselbaar ■oepelheid van naald In band bij snelspoelen Irdrukker llerdrukker onderbreking in geluid notor drijft platenspeler I der tussenwielen of -sna- Irschil, in dB uitgedrukt en sterkste signaal. eler bv 70, bij CD 90 gebreide toonregelaar om ftrek te compenseren pfecten rid: diamantnaald die be- gewone ronde, sferische Ie Modulatie. lillingen per seconde, uit- I Itz(Hz) pp elektrische apparaten Veerstand, uitgedrukt in le boxen hebben veelal i bp die bassen bij zacht ge- I Ikrikt Emitting Diode. Gebruikt Lmpje pt: Magnetisch element bij j eter element, kt hoge piep elimineert bij ■men lussen FM zenders wordt I I gewicht van toonarm op Eer, hoe minder plaat be lt png op elektronisch appa-1 e: te sterk signaal waar- ïng i signaal dat stereo-ka- I fijnregeling toerental de Modulatie (zie elders) |uze- toetsen nde dreun lekeerde looprichting van I hoeft hierbij niet omge- Hen tische zoeker naar stations I jüstand: verhouding tussen s. 50 is slecht, 70 of meer is j Inen regeling ■onder versterker |toon luidspreker arm: toonarm die plaat niet met een boog aftast logen: elektrisch vermogen I Irker kan afgeven. 10 Watt |iden eisen voldoende, 50 is ervermogens als 150 of 300 de fanaten. Meer watt wil gen dat een apparaat beter Volume Unit meter. Geeft i versterkers en recorders van elektrisch of akoes- i bnen luidspreker Ime snelheidsverandering in slecht geluid hoogteverschillen door on- afspeelsnelheid waardoor aken. f7'En 8P,r,DJES\ 4 soorten cassette- ïgeduid met Romeinse t de normale ijzeroxyde- cwaliteit is redelijk, maar ver. In groep 2 zitten de le-bandjes die een beter I reik hebben en minder I :n wel gauw overstuurd en I tkijken als de VU-meterin ndt. Ook zijn er in deze J -chroom bandjes die bo- kwaal niet hebben. Groep •richroom of Ferrochroom dubbele gevoelige laag en eit. Groep 4 is Metal Tape isolute topper. Maar hij is n decks met Metal Tape andjes aan. schuwing: koop uitsluitend en en ga nooit op voordeli- gen in. Dat geldt ook voor Een slechte band kan een j apparaat verwoesten. pe :n bekrast en de gevoelige a poeder die de rest van de etigt. recorders zijn er vanl antjes tot vijf, zes miRe: I )ij aanschaf niet te veel I es en lampjes, want het ooral om geluid, g zijn er dubbele decks 'f' I 'aarmee je handig en sn®! n. Veel verstandiger is een-1 tra geld te besteden aan #n I leek. - :ks zijn computer-gestuur" I ■al handig als je van het ent i het andere wil overgaan01 »en volgorde van nurwnej'sl len. Nogmaals: dit is ^ex> l dig. De betere decks hebt*» I motor en aandrijfas en da I ^en wezenlijke verbetering I ijk zijn aparte koppen v0° I opnemen. 1 wat ruisonderdrukkings'I >lby B is het bekendst. D° I ie beroeps (studio) en dan I HX en HX-Prof, die n>e'| is, maar ook de dynarnielj I 5t nieuwste is Dolby C I 'er is dan Dolby B. Met Dj»' I oog beter uit te sturen. I ïdeck is bijna van het i»'| eersteklas platenspeler. crncnco t ic no ru'O 0' C OOVCTccn no O occ jiuruccuuL ür uur nu lull VERGELIJK een chip met de plattegrond van een stad zo groot aIs Londen. Ieder huis in deze reusachtige stad is een transistor. Iedere straat is een verbindings lijn tussen de transistors. Ver klein de stad net zolang totdat je hem op je pinknagel kunt leggen en je hebt een beeld hoe complex een chip is opgebouwd. Even complex is de produktie van chips, pe basis van de chip bestaat uit het half- geleidend metaal silicium. Allereerst ivordt een staaf silicium met een door snee van zo'n tien centimeter aan flin terdunne schijfjes gezaagd. Silicium is een metaal waarvan de electrische eigenschappen nauwkeurig te definiëren hjn. De schijf silicium fungeert als 'dra ger', een soort ondergrond, voor de chip. De schijf wordt daarna zorgvuldig be werkt waardoor het oppervlak ontzet tend glad wordt en er geen krassen meer op de schijf te vinden zijn. Vervolgens moeten op de schijf de elektronische functies worden aangebracht zoals de transistors en de verbindingskanalen. Dit proces is te vergelijken met fotogra fische zeefdruk, maar dan veel nauw keuriger en kleiner. De schijf wordt allereerst voorzien van een laagje fotografisch-gevoelig mate riaal. Vervolgens wordt hij onder een 'masker' gelegd. Dit masker is een gla zen plaatje waarop bepaalde deeltjes zwart zijn gemaakt en andere delen doorzichting zijn gebleven. Door de schijf via dat masker te belichten met ultra-violet licht blijven de delen van de fotografisch-gevoelige laag die niet be licht worden aan de schijf silicium zit ten, terwijl de delen die wel worden be licht van de plaat loslaten. Op dat mo- Met deze computergestuurde machine verbindt Philips de chip met zijn drager. ment zijn er op de schijf de uitgangsvor men vormen van honderden chips ont staan. 1 Ter vergelijking: een chip in de kaken van een mier. Nu moeten nog de elektronische funkties van de chips worden ingevuld. Hiervoor gebruikt de elektronica-industrie gas sen. Die gassen worden op de silicium- plaat losgelaten. De temperatuur van het gas, het soort gas en de tijdsduur waarin het silicium met het gas in aan raking komt bepaalt de vormen die op de plaat verschijnen. Verschillende keren wordt dit proces herhaald en zo worden de transistors en verbindingen op de sili- ciumplaat gevormd. Dit proces heet dif fusie. De chips op de schijf zijn nu gevormd. Een glassnijder snijdt de chips los van elkaar en de schijf valt zo in honderden deeltjes uit elkaar. De losse chip wordt op een dragerfje gelegd en samen wor den die door plastic omgoten. Goud draadjes verbinden de chip met tiental len metalen pootjes die buiten het plastic omhulsel voor de verbinding met 'de buitenwereld' (het apparaat waar de chip in geplaatst is) zorgen. Wie meent dat de chip iets van de laatste jaren is heeft het mis. De eerste geïnte greerde schakeling (lees: chip) die Phi lips op industriële schaal maakte werd in 1964 gebruikt bij de fabricage van een hoorapparaat. De chip bestond uit vijf componenten: drie transistors en twee weerstanden. De fabricage van die chip was eigenlijk veel minder revolutionair dan een ontwikkeling van een paar jaar daarvoor. Toen namen de transistors de plaats in van de radiobuizen. Dat was een overgang van de ruimte (de inhoud van de buis) naar het vlak (de platte transistor). De transistor betekende al een enorme verkleining van het beno digde volume. En het principe voor de chip was toen reeds gelegd. Dat de fabricage van chips een nauw keurig proces is mag duidelijk zijn. De nieuwe diffusiefabriek van Philips in Nijmegen voldoet dan ook aan strenge eisen. Op de eerste plaats moet de tem peratuur in de produktieruimte constant zijn. Wanneer de temparatuur ineens zou stijgen zet het materiaal van de chip uit en worden de beschietingen van de gasatomen onnauwkeurig. Maar het thema 'stof' speelt bij de produktie van chips een centrale rol. Omdat er zulke kleine en complexe circuits worden ge maakt is elk klein stofdeeltje rampzalig voor een chip. Een stofdeeltje op een chip kan je vergelijken met een baksteen op een elpee. Zijn in een gewone huiskamer meer dan een miljoen stofdeeltjes aanwezig, in de produktieruimte voor chips bevinden zich minder dan honderd deeltjes stof. Maar daar moeten ook aardig wat voor zieningen voor getroffen worden. En die kosten een kapitaal. De prijs van één vierkante meter van zo'n ruimte - de 'cleanroom' - bedraagt tienduizend gul den. Ter illustratie: dezelfde oppervlak- teprijs voor een huiskamer is twaalf honderd gulden. Per vierkante meter 'cleanroom' is twee vierkante meter ex tra nodig voor de voorzieningen. En wat zijn die voorzieningen? Om te beginnen zijn de vloeren en wanden van de diffusiefabriek van glad materiaal gemaakt en zo vlak mogelijk gehouden. De lucht wordt door zeer dikke filters geblazen. De vorming van stofdeeltjes kan niet door een eenvoudig afzuigko- kertje worden tegengegaan. De hele werkvloer is geperforeerd en de lucht wordt in een gesloten systeem via de kelderruimte geretourneerd naar een blaasunit. De grootste stofgenerator is echter de mens zelf. Daarom gaat die goed inge pakt de diffusie-unit in. De kleding is gemaakt van speciaal papierachtig ma teriaal dat bijna geen stof met zich mee neemt. Een luchtdouche voorkomt dat veel stof mee naar binnen wordt geno men. Een borstelmachine maakt de wie len van de transportwagentjes schoon. Kortom: alles in de nieuwe diffusiefa briek van Philips in Nijmegen draait om de stofbestrijding. De totale investering van de produktieruimte bedroeg 20 mil joen gulden. Hiervan is maar liefst 8 miljoen gulden besteed aan voorzienin gen voor luchtbehandelings. De voordelen die de kleine chip heeft zijn duidelijk. Door zijn geringe omvang heeft.de chip weinig gewicht. Ook wordt de elektronische apparatuur door het gebruik van chips stukken betrouw baarder. In de elektrotechniek zijn de verbindingen tussen de weerstanden de onbetrouwbare punten. Een chip maakt dat duizenden van die verbindingen niet meer nodig zijn. Een ander belangrijk voordeel van de chip is dat hij weinig energie gebruikt. Vergelijk: een huiscomputer zou zonder het gebruik van chips een machine zijn zo groot als twee huiskamers, het is niet moeilijk te raden wat voor een energie gebruik zo'n mammoet zou vergen. Door de toepassing van chips gebruikt eei. huiscomputer een zesde van de energie en kost de apparatuur nog maar een kwart. Dat Philips door wil gaan met de ont wikkeling van de Nederlandse chip is te zien aan het bedrag dat het concern de komende vijf jaar in de research naar dit kleinduimpje steekt: vijf miljard gul den. Dat is ongeveer 80 cent van elke gulden omzet. Maar met een chipmarkt die zich elk jaar met 25 procent uitbreidt zal zo'n investering geen windeieren leg gen. De siliciumplaat met de honderden chips. Op de de voorgrond de chips 'verpakt' in de plastic omhulsels. Een chip en een aardbei. U ll\ll I I ILD LUTlLUUl IN II I oi ir IUIÜ BESPARING in tijd en brandstof vormen dé grote voordelen van een elektronisch navigatie- of routeplanningsys- teem voor het wegver keer. Een Engels onderzoek heeft uitgewezen dat de gemiddel de weggebruiker per jaar met een personenauto mini maal 300 gulden kan verdie nen en zo'n 600 gulden met een vrachtauto, wanneer het verkeer gebruik kan gaan maken van elektronische navigatie- en communica tiesystemen. Op basis van de Engelse berekeningen zou dat voor ons land, voor het gehele wagenpark, een be sparing opleveren van ruim 800 miljoen gulden. Voor de elektronische indus trie aanleiding voldoende om zich intensief bezig te houden met systemen waar door gebruikers van de weg °P simpele en efficiënte wij ze, zo snel als mogelijk is naar hun doel worden ge bracht. Daarbij komt nog dat de DBU, de Europese Radio Dnie, aan een systeem werkt, waardoor mobiele navigatie-apparatuur via normale radiokanalen kun nen worden bereikt. Sie mens, Blauwpunkt, AEG- Telefunken, Etak en Merce des-Benz hebben enige tijd geleden al wat prototypes laten zien. Philips is nu ook zover dat hun elektronische co-piloot voor de auto be schikbaar komt. Deze co-piloot, die de naam CARIN (Car Information and Navigation) heeft ge kregen, kan niet alleen de route plannen, maar bege leidt ook de bestuurder naar de bestemming en bepaalt °P elk moment de positie van de auto en geeft die in formatie - als er om ge vraagd wordt - aan de be stuurder door. Bij de ontwikkeling van 'CARIN' is al rekening ge houden dat het systeem ge koppeld kan worden aan het radio-datasysteem RDS, waarover op Europees ni veau standaardisatiebespre kingen worden gevoerd en waarvoor reeds in Frank rijk, West Duitsland, Zwe den en Groot Brittanië proefuitzendingen hebben plaats gevonden. De koppeling van 'CARIN' aan het RDS-systeem maakt het mogelijk om bij filevor ming, wegopbreking, ijzel vorming, ongevallen e.d. al ternatieve routes te plannen. De volgende onderdelen be horen tothet 'CARIN'-sys- teem: Een aangepaste compact disc-speler voor de auto waarmee niet alleen audiop- laatjes kunnen worden af gespeeld, maar in de Com pact Disc wordt ook wegen informatie, zoals een com plete wegenkaart van Ne derland of van steden, opge slagen; Een plaatsbepalingssys teem voor de positie van de auto; Een boordcomputer die zorgt voor alle bewerkingen; Sensoren die gegevens omtrent het functioneren van de auto aan de computer doorgeven; b.v. de tempera tuur van het koelwater, de beschikbare hoeveelheid benzine, de toestand van de accu; Een autoradio om ver keersinformatie of -waar schuwingen op te vangen; Weergeef- en bedienings- apparatuur waardoor het mogelijk is dat door middel van gesproken woord de in formatie aan de bestuurder wordt doorgegeven. Daar naast kan, alleen wanneer de auto stil staat, via een De schematische voorstelling van het 'CARIN' met de microcomputer in het midden. beeldscherm visuele infor matie worden opgevraagd, zoals een wegenkaart en kan de automobilist via een toet senbord gegevens of wensen aan de computer doorgege ven. Door het geweldige geheu gen waarover men bij een compact-disc kan beschikk- ken, kan zonder problemen het gehele wegennet van Nederland worden opgesla gen. Om een indruk te krij gen van de geheugencapaci teit van een CD: 150.000 vol- getikte velletjes papier van A-4-formaat kunnen ge makkelijk verwerkt wor den. En dat is een stapel pa pier van 15 meter hoog, ofte wel ongeveer 5 etages hoog. Om de plaats van de auto te kunnen bepalen, zal in eer ste instantie gebruik ge maakt worden van een elek tronisch kompas. Met be hulp van een dergelijk kom pas kan de rijrichting van het voertuig ten opzichte van het aardmagnetisch veld worden vastgesteld. Uit dit meetgegeven en de, via de autosnelheidsmeter, be kende afstand die de auto vanaf het vertrekpunt heeft afgelegd, kan de boordcom puter de plaats van de auto bepalen. Op de wat langere termijn kan gebruik worden ge maakt van het Amerikaanse satellietnavigatiesysteem Global Positioning Systeem, dat eind 1988 met 18 satellie ten in de ruimte, zal zijn vol tooid. Door gebruik te ma ken van het civiele deel van dit systeem, komt dan een heel simpele manier be schikbaar, waardoor met een nauwkeurigheid van ongeveer 10 meter, ieder mo ment van de dag nage vraagd kan worden waar op dat moment de auto staat. Deze informatie is wereld wijd op te vragen. In de praktijk gaat het sys teem alsvolgt werken: Bij vertrek zegt de bestuur der tegen 'CARIN' waar hij /zij staat straatnaam en het dichtstbijzijnde kruis punt) en wordt daarna de eindbestemming opgegeven. Vervolgens kan gekozen worden uit drie trajecten: de kortste, de snelste en de zui nigste. Het Compact Disc- plaatje waarin alle wegen informatie is opgeslagen, wordt in de Compact Disc- speler geschoven en de boordcomputer gaat vanaf dat moment aan het werk. De gevraagde route wordt in het geheugen opgeslagen. Wanneer dit voorbij is kan de CD met wegeninformatie uit de CD-speler worden ge haald en is de CD weer vrij voor normaal gebruik. Het Philips -systeem heeft het grote voordeel dat met straatnamen, hotels, gebou wen etc. gewerkt kan wor den, terwijl eerder geïntro duceerde systemen werken aan de hand van coördina ten. In het 'CARIN'-systeem kunnen ook gegevens opge slagen worden over straten met eenrichtingsverkeer, over snelwegen en rondwe gen. Na het starten van de auto zal 'CARIN' de be stuurder met behulp van de spraakmodule naar zijn be stemming leiden. In het projectencentrum Geldrop van het Philips Na tuurkundig Laboratorium, wordt door de mensens van de Research en van de Audiodivisie, tevens ge werkt aan een toetsenbord met touch screen (een scherm dat gevoelig is voor aanraking). Men kan dan b.v. op een kaart aanwijzen waar men naar toe wil of men kan via een alfabeti sche lijst een straatnaam vinden en aanwijzen. Daar na zoekt de boordcomputer de rest uit.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 21