Het onvindbare boek iigt in Redu gewoon in de winkel Ai Diepgaand onderzoek ZATERDAG 20 APRIL 1985 SffittHD 7ATERDAG 20 APRIt O, rP 1 januari is een stuurgroep gestart met een diepgaand onderzoek naar de veiligheid van onze overwegen. Deskundigen van alle betrokken instanties moeten de minister van verkeer voor januari 1987 rapporteren hoe het veiliger kan. Binnenkort maakt de stuurgroep het resultaat van de startperiode bekend in een tussen-rapportage. Vorig jaar vielen bij 107 ongelukken op overwegen 44 doden en 32 gewonden. Sinds 1980 kwamen er op overwegen 268 mensen om het leven. Een gesprek met de chef van de sectie overwegen bij de NS, A. van Niekerk, over de vraag: hoe veilig zijn overwegen? I Oorzaken Bravour Kritisch Opvallen Miljoenen Camera Rijen Stem Voetganger Bezichtigen Druk Gesloten VILLAGE DU LIVRE to lleen al ui\ kwamen er tiul handtekening en\ die vonden dj Chessman niet m| gedood in de gasl gevangenis van in Californie.'Mc voerde sterren ui\ aan die zich inzc leven van Chi redden. Er laait golf van anti-Ai op. Maar op 2 vijfentwintig jt viel het doek ovc dat de wereld jt zijn ban had Nog niet zo lang geleden trokken del jongeren door gebrek aan werk weg «1 Redu, een gehucht van goed 400 inwom in de Ardennen. Nauwelijks een jatöI geleden kwam de ommekeer, toen enki dorpelingen een manifestatie rond i boek organiseerden. Duizenden bezoehl kwamen erop af. Van lieverlee vestigèi zich in de toen nog vervallen pandenI steeds meer boekhandelaren. SommigC sloten er een zaak in de grote stad rooi anderen gaven er hun eigenlijke beroej voor op. Het dorp telt nu twintig boekhandels, een boekbinderij en eei bedrijf, dat volgens de oude methodt papier vervaardigt. Op 1 mei 1960, geleden, schotel Russen een Amer\ spionagevlieg tuig, 2 gebouwd door Lc neer boven Swerd De piloot, Francii Powers, werd gev genomen. Het incident werd doo' Chroesj tsjof aange om de Amerika president Dwi Eisenhower als hy Dagelijks 40.000 overtredingen op de Nederlandse overwegen j Door Harry Lindelauf 1| „Het is niet zozeer het aantal botsingen waar we mee zitten, H relatief gezien is een jaarlijks H gemiddelde van 115 ontstel- lend weinig. Maar, de ernst van de botsingen, die is enorm. Elke twee botsingen |I hebben gemiddeld één dode H tot gevolg en één gewonde". Als verantwoordelijk man voor de 2000 overwegen in de reizigerslijnen van de NS formuleert A.J.A van Nie kerk voorzichtig als hij menselijk j leed noodgedwongen vertaalt in kille j gemiddelden. In Nederland ligt 2852 kilometer spoor met 1935 overwegen j in reizigerslijnen en 438 overwegen in goederenlijnen. Het verschil zit 'm j onder andere in de snelheid: op de j hoofdlijnen haalt de Intercity de 160 j km/per uur, op de kleine goederenlij- j nen is het maximum 60 km/per uur. I De meeste ongelukken gebeuren op de overwegen beveiligd met bel en knipperlicht (Aki in NS-jargon). j Daarvan zijn er 850: in 1984 botste het daar 73 keer met als gevolg 30 doden j en 24 gewonden. De bekende Ahob- j overweg, met halve bomen dus, is - j uiteraard- veiliger. Op 768 Ahob's ge- j beurden 27 botsingen met 13 doden en 7 gewonden. De cijfers produceert Van Niekerk zonder mankeren. Als de vraag naar oorzaken op tafel ligt wordt het stil in zijn Utrechtse bureau: „Dat is ontzet- tend moeilijk. Er zijn al veel pogingen gewaagd maar er is geen lijn uit te halen. Wat we wel weten is dat in acht procent van de gevallen verblin- ding een rol kan hebben gespeeld. En bij overwegen met knipperlichten komt het zogenaamde tweede-trein ongeluk voor". Waarmee wordt be doeld dat de wachtende weggebrui ker na het passeren van de trein het doven van de knipperlichtenniet niet afwacht, optrekt en dan door een tweede trein uit de tegenovergestelde richting wordt gegrepen. Ook bij de Stichting Wetenschap pelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) kan men geen spijkerharde uitspraken doen over oorzaken. „Er zijn weinig factoren te ontdekken waarvan je zegt, daar zit 'm nou in", bekent een SWOV-woordvoerder. De cijfers maken volgens Van Nie kerk wel duidelijk dat nonchalance en bravour zorgen voor nogal wat jeugdige slachtoffers. „De jongeren van 16 jaar die net een brommer heb ben springen er ontzettend uit. Dat is voor ons heel duidelijk bravour, van 'dat halen we nog wel eventjes"'. Een waanidee dat tussen 1970 en 1980 aan 59 jongens van 16 jaar het leven kost te. Ook de fietsende schooljeugd pro beert nog te vaak de trein te kloppen. Hier zijn het de 12-jarigen die het slechte voorbeeld geven. Wie deze lijn doortrekt komt ook bij de onervaren motorrijders en automobilisten uit. In het kader van het 'Nationaal plan verkeersveiligheid' ging op 1 ja nuari de stuurgroep 'veiligheid over wegen' aan de slag. Van de partij zijn meerdere afdelingen van het ministe rie van verkeer, de al eerder genoem de SWOV, provincies, gemeenten en uiteraard de NS. Opdracht: rappor teer voor 1987 aan de minister van verkeer hoe overwegen nog veiliger kunnen. Het wordt een diepgravend onder zoek aldus Van Niekerk waarbij de huidige overweg-beveiliging en de bijbehorende aankleding van de straat kritisch worden bekeken. „De héle beveiliging staat in de stuur groep ter discussie, onder het motto is die nog wel adequaat", legt Van Nie kerk uit. Nieuw is de studie die de spoor wegmensen zijn begonnen naar de kosten die de botsingen met zich mee brengen. „De SWOV heeft berekend dat één dode in het verkeer de samen leving gemiddeld een miljoen gulden kost. Als je zo'n bedrag gaat kapitali seren, dan betekent dat je nogal wat kunt investeren". NS-man Van Nie kerk wil straks met een dergelijke kostenberekening, waarin letterlijk alle verliesposten tussen blikschade en gemiste werkdagen zijn opgeno men, in Den Haag aankloppen om meer geld voor overwegbeveiliging: „Als dat cijfer voor ons op tafel ligt dan hopen wij dat er toch misschien wat meer mogelijk is". Want uitein delij k beslist de minister van verkeer wat er per overweg dient te gebeuren. Van Niekerk laat daar meteen een relaas op volgen over de actie die de NS nu al onderneemt. Kennelijk om de indruk te vermijden dat men in Utrecht met de handen in de schoot gaat zitten wachten op het stuur groep-rapport. „We zijn nu bezig om de overweg beter te laten opvallen. Dat betekent dat we alle houten schrikhekken vervangen door alumi nium exemplaren met refecterende folie. Alle gele waarschuwingslichten zijn voorzien van zwarte achter grondplaten. Het programma voor dit jaar vermeldt verder het aanbrengen van meer en betere reflectoren op spoorwegbomen. En bij de oudere Ahobs worden aan de linkerkant van de weg extra waarschuwingslichten geplaatst". De spoorwegman wijst er op dat het beeld van de beveiliging uniform, moet zijn. „Dat is het meest duidelijk voor de weggebruiker. Als er iets ver andert, moeten we dat dus overal doen. Dat kost een hoop geld". Jaar lijks besteedt de NS aan overweg-be veiliging ettelijke miljoenen. Daar zit dan geen rooie cent bij voor nieuwe overwegen. Want die komen er niet. Van Niekerk: „Wij staan geen enkele nieuwe overweg toe. In de nieuwe lij nen (Flevo- en Schiphollijn) zit geen enkele overweg. Met ons valt hooguit te praten als er tegelijkertijd andere overwegen kunnen worden opgehe ven. Ja, noem het maar inruilen". Een stramme opstelling waar geen millimeter beweging in is te krijgen: „We moeten dat hard spelen, is er eenmaal een precedent, dan is het hek van de dam". De gemeenten die uit breiden krijgen van de NS dan ook de oekaze om de nieuwe wijken zo in te delen dat er geen nieuwe overwegen nodig zijn. In een poging om het gedrag van de weggebruiker op de overweg enigs zins op te krikken, grepen de NS en kele jaren geleden naar de rood licht- camera. Vier camera's rouleren over tien overwegen in het land en foto graferen waaghalzen die een NS-va- riatie op Russisch roulette spelen. Op basis van de ervaringen is bij de spoorwegen berekend dat op de 2000 overwegen dagelijks 40.000 overtre dingen worden gemaakt. Per jaar rijdt 15 miljoen keer een weggebrui ker door overweg-rood, maakte NS- directeur ir. D. C. Hasselman vorig jaar bekend bij de start van een vei ligheidsactie rond overwegen in Overijssel. „Het betekent dat er 15 miljoen keer op een overweg de lote rij om één minuut of eeuwigheid wordt gespeeld. Mechanisch handelen en geen tijd, het zijn de doodsvijan den in het verkeer in het algemeen en bij een overweg in het bijzonder". De camera dwingt de haastige chauffeur in het gareel, stelt NS- voorlichter P. van der Linden: „Je ziet dat op die overwegen het aantal overtredingen daalt. Het werkt pre ventief". Vandaar dat het aantal ca- merapunten wordt uitgebreid. Nog dit jaar krijgt de overweg Ooster- houtsebaan in Rijen de Brabantse primeur. De Bredase verkeersschout J. Koppert meldt desgevraagd het toekomstige tarief: 110 gulden. Gelijk aan de 'normale' roodlicht-overtreder op de weg. Is dat bedrag voor de over- weg-glipper wel genoeg? „Er zou best iets voor te zeggen zijn dat je onder scheid maakt in tarief bij Ahob-door- rijders. Zo'n overtreding is van een heel andere orde dan iemand die een rood verkeerslicht meepikt", rede neert mr. Koppert. Een blik over de grens leert dat in West-Duitsland het aantal ongeluk ken in verhouding nagenoeg gelijk is. De Duitsers experimenteren moJ teel met een betere overweg-b^j ging. Zo is de bekende bel vervat door een electronische stem die m dat er een trein nadert. Maar] eenvoudiger methoden worde: I proefd. Van Niekerk: „Ze plaats Ahob-boom in ruststand iets uj(| lood, naar de weg toe. Dat scj meer de aandacht te trekken tt| alle andere lijnen in het verJ steeds recht zijn". Van Niekerk! digt aan dat de Nederlandse groep dit soort ideeën ook gaat t, ken: "Wij gaan dat in de stuur»] systematisch aanpakken". De huidige beveiliging vanj overwegen is geen natte vingert Toen de NS de door mensen beu j overweg met hele bomen gingej schaffen (te duur) kwam de Akjf beeld. De halve boom moet voo. men dat weggebruikers door dei] matisch dalende bomen worden sloten op de overweg. In 1936 k de eerste Aki, in 1952 gevolgd do«| Ahob. Er is ook uitgebreid bëkw hoe lang vantevoren de ovj dicht moet. „Je moet dat zo kort mogelijk! den, anders ga je ongedisciplnJ gedrag uitlokken", weet Van Niekl Maar zegt hij, vanwege de veilij zijn de NS bij het vaststellen vaifl tijden toch uitgegaan van de t zaamste weggebruiker, de voetj ger. Vijf seconden nadat de knijJ lichten gaan branden (via een o op de rails) komen de bomen in lil conden beneden. Kort daarna, el exacte tijd is afhankelijk vand snelheid, dendert de trein voorbij I Valt een overweg op door het J tal ongelukken, dan komen sp ten van de rijksverkeersinspeclil actie. „Die overwegen gaan wj bezichtigen om te bekijken of rr regelen wenselijk zijn. Staan er.] ten, dan hoeft dat niet meteen de J leg van een Ahob zijn, dat kanixl plaatsing van een extra licht belt) nen". Wat de spoorwegen ook aanbel liging uitgeven, één trieste cateT ongelukken zal nooit kunnen wo:l uitgebannen: de zelfdodingenJ aantal loopt zo sterk op dat hetdi] van het aantal ongelukken doet. De NS willen geen cijfers gel maar bekend is dat jaarlijks circel mensen vrijwillig de spoorbaan] zoeken om een eind te maken aan| leven. De zelfdodingen, ongelukken I net-niet-incidenten leggen een z «1 last op de schouders van het trein;! soneel. Vorig jaar is een lande.] regeling afgekondigd voor de o van conducteuren en machinisten| bij een ongeluk betrokken r pyschische druk is voor een g te verklaren uit de machteloc van de machinist. De trein zit v de rails en bij 120 duurt het tol] meter voordat de zaak stilstaat. „In het verkeer kunnen tweenj sen reageren", zegt Van Nitii „Daar zijn ook allerlei maatr afgekondigd, zoals de helm- si gordelplicht die duidelijk effect! teren. Maar een machinist kan j doen en dat is ook de psychische:] waaraan die mensen blootstaan! dan, de klap bij een botsing mei trein is zo hard dat helm of gomr niet redden." Voorlichter Vanl Linden: „Als een machinist weïl de 65 haalt dan is dat nieuws voo:| personeelsblad. Het is een slopcn(| roep". Door Joyce Ernest Redu moet op enkele kilome ters afstand liggen, ergens waar meneer Michelin de N 48 een groen lijntje voor het om ringende natuurschoon heeft gegeven. Voorlopig bevelen talloze borden dringend de grotten van Han aan. In Halma wijst een pijlvormig plakkaat op een lantaarnpaal voor het eerst op het bestaan van het ge hucht. Boven de definitieve afslag hangt een spandoek 'Village du livre et de l'Espace'. Nauwelijks een jaar geleden had bijna niemand, op de 450 bewoners na, ooit van Redu gehoord. Nu stromen de toeristen - in een paasweekend 15.000 bezoekers - toe als ware het een pelgrimsoord. Het onderwerp van verering is echter niet een heilige, maar het boek. De kleine 20 boekhandels, die er ge vestigd zijn, doen vooral in tweede hands boeken. Sommige zijn zeer ge specialiseerd. Zo legt de Librairie de BRUXELLES 185 km Vt V NAMUR 75 km DMARCHE V lW«o H N35 pROCHEFORT \N48 GIVET 36 km CjHAN BEAURAING WELLIN^X [n48 _^OST HUBERT REDUX. JDLIBIN N48 QLIBRAMONT NEUFCHATEAU t> ARLON 75 km LUXEMBOURG 91 km BOUILLON f 35 km 1'Astronomie zich uitsluitend toe op werken, die de sterrenkunde betref fen. Als enige in Europa, wordt be weerd. Andere zaken hebben zich ge richt op historie, kunst, muziek, foto grafie, natuur, gastronomie of het kinderboek. „Hier maak je kans tegen het on vindbare boek aan te lopen", luidt hun gezamenlijke motto. Op deze vroege morgen doen de merendeels gesloten luiken nog niet vermoeden, dat Redu in wat dan ook afwijkt van de omringende dorpen. Kippen scharrelen onder een waslijn, waaraan een groene jurk tussen hel der ondergoed wappert. Vlakbij de kerk manoeuvreert een boer een kar geurende mest door een poort. De kruidenier opent als eerste zijn nering. Naast de schappen met een grote verscheidenheid aan dranken heeft hij een stapeltje kinderboeken gelegd. Ouders bekeren in dit dorp soms tot de gedachte, dat hun kroost beter af is met lectuur dan een lollie. Schuin aan de overkant loopt een dame het huis met 'Les six librairies' binnen en hangt het bordje 'ouvert' aan de houten draaitrap. Boven, in een tot boekhandel vertimmerde ka mer, stelt haar man orde op zaken. De winkel is eigendom van hun zoon, Yves Deprins. Een paar maanden ge leden was hij nog leraar, afgestu deerd in verschillende vakken. Ze hebben goed nagedacht voor ze de stap waagden, maar het blijft een gok, vinden ze. Le Bateau Ivre - genoemd naar een gedicht van Rimbaud - is een van de vestigingen van het eerste uur. Deni- se Lambert en haar man hebben er behalve een kunstboekhandel, een café-theater en een expositieruimte. In het café wordt het oog meteen ge trokken naar de tussen spiegelpane- len geplaatste vleugel. Maar de verte genwoordigster van ideële uitgeverij Daisy Bul verlegt de aandacht al snel naar de collectie boeken en platen, die ze uit La Louvière heeft meegebracht - „Ziet u, allemaal zeer verzorgd en in genummerde oplagen". Topor, Pat Andrea en Jacqueline de Jong in het fonds, veel avant-garde. De gang van Le Bateau Ivre wordt gevuld met een levensgrote litho van Christine Nicaise. Eigenlijk hoort hij permanent aan de gevel, maar een losse naad in het perspex erom heen noopt tot heen en weer gesleep al naar gelang de stand van de wolken. De smaakvolle inrichting - Lam bert is binnenhuisarchitect - wordt blijkbaar op prijs gesteld. Beroemd heden uit het Franse en Nederlandse tele visie wereldje komen in de ka mers, die er verhuurd worden, graag bij van hun beslommeringen, ver meldt Denise niet zonder trots. De Lamberts behoren tot het groepje, dat in één weekend besloot. Redu tot internationaal centrum van het boek te bombarderen. Maar Noël Anselot wordt overal in het dorp ge roemd als de eigenlijke oprichter. Hij woonde al een tijd in het dorp, waar van hij de leegloop en het verval met lede ogen aanzag. Monsieur Anselot besloot er nieuw leven in te blazen. Het Engelse plaatsje Hay-on-Wye, waar het boek al jaren welig tiert en waarmee Redu vorig jaar jumeleer- de, bracht hem op een idee. uWÈ®QüfUT Met deze folder lokt men lezers naar Redu. Door zijn wat teruggetrokken be staan bleef Anselot enige tijd met zijn plannen rondlopen. Tot hij een groep jongeren ontmoette. Vroeger ver kocht Anselot in Brussel boeken per catalogus. Nu heeft hij in een voor malige stal te Redu een boekhandel met historie als specialiteit. Zelf schrijft hij ook geschiedkundige wer ken. De secretaresse, die de boeken zorgvuldig naar soort en land rang schikt, wijst naar de complete Bulle tin Municipal, waarvan er nog twee in België zijn. De kostbaarste werken uit de Anselot-collectie kan ze niet la ten zien, die bewaart monsieur achter slot en grendel. Ze zouden wel graag over het betere Nederlandstalige werk willen beschikken. De hobby boekjes en 'Sex en de vrijgezel' doen inderdaad wat misplaatst aan tussen het 16e en 17e eeuwse Frans. Boekhandelaar Lautreamont toont meteen 'Rooms Hollands Recht' uit 1652, op fluweel uitgestald in een vi trine. Kostbaar uitgevoerde boeken met goudsneden, schutbladen en gra vures lijken zo zijn specialiteit. Zijn handel is ondergebracht in het schoolgebouw, waar nog één juf frouw met haar klas onderdak vindt. „De capaciteit aan zaken is nog niet bereikt. We willen nog graag een uit sluitend Nederlandstalige zaak erbij. Een Vlaming is daar nu mee bezig", zegt Régine. Sinds een jaar bemant ze ten behoeve van de voorlichting en publiciteit een rommelig hok in het voormalige gemeentehuis. Waarom willen de boekhandelaren in dit Waalse dorp zo graag Neder landse boeken? „Omdat Redu het oog heeft op wereldcultuur. Het wil de boekenhoofdstad van Europa zijn", zegt Régine. „En vanwege de '4 ten natuurlijk. Daar moeten «ij van leven en dan bestaat enp taalstrijd". Boven de dozen folders 'Reffi| lage du livre, la vache qui lit' aan de muur een reeks portrettf de vroegere burgemeesters. Réfi niet van plan die weg te hal^l sfeer van vroeger moet blijve'l boekhandelaren zijn ook niej neon en schreeuwreclames gel Ze hebben de huizen juist in stijl hersteld. Het moet geen pre"l worden. Onze kracht is juist cialisatie". Wat het dorp nog mist, zijn beroepen om het boek heen, vi» zoals drukkerijen. Er zijn al boekbinderij en een bedrijf, gens de oude methode papier 1 vaardigt. I Een bibliotheek heeft Redu I Eens in de veertien dagen rijdt'l bliotheekbus voor. De dorpeW I zen er niet meer of minder dan i j „Hoewel...", zegt Régine. „Ze wel gemakkelijk een boek alsca'| Er is niets anders". Chessman tussen zijn adt zijn laatste foto's. DoorB Over een pe ve eeuw zi jr de Staten on duizend m steld. Ze von elektrische voor het v gaskamer nieuwste moordwapei fuus. De meeste Ai ven moesten pi waren zwart er vergeten. Maai zijn historische als de van atoon de Julius en Et lévën lieten op de Sing Sing-ge New York. Sacc wereldberoemd man, die man IJS Door Be Het was een i was nog vol Het presi< Dwight Eise einde. Hij ha se politiek g 1 laten als de Dulles, die 1 uit Oost Eur i rollen. Zijn was Richard toen reeds de j Dick' had ver i de rug van d< geworden Ik I wilde inneme Als Eisenhow verscheen begon geeuwen. De gr< tijd werd veroo: Kennedy, die ziel feet van de vern 1 in het voorjaar I Hubert Horatio

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 28