Alleen schietende schepen leveren geld op In deze Gids- Weekend: Computers doen het werk in high tech-huis in Tilburg De angst in 'De terp' in Den Haag Parijs krijgt tempel van 21-ste eeuw Het stille einde van Santiago Carrillo Hoe veilig zijn onze overwegen? Een Boekendorp in de Ardennen TON VAN HOOFF: 'T KAN NIET KAPOT, ZEIDEN WE Alle radio en tv-programma's van het weekend op de achterpagina HBO - IW service krant. Eeuwenlang was Nederland toonaangevend in de scheepsbouw. In de jaren '70 ging het mis. Wilton- Feijenoord, NDSM, Verolme, ADM. Ze sloten de poorten of fuseerden. De mammoet RSV ging de weg van de tankers die er gebouwd werden: naar de sloper. Van der Giessen-De Noord leek alles te overleven. Een modern bedrijf nieuwe schepen. Nederland kon trots zijn op de laatste 'grote'. Ja, dat dacht Ton van Hooff (37) uit Roosendaal ook. Het was allemaal nep. Van der Giessen-De Noord leefde kunstmatig, dankzij de financiële zuurstof uit Den Haag. Nu knijpt de man van 'het voorlopig groen licht', Van Aardenne, ze daar in Krimpen de strot dicht. Twaalfhonderd moeten er de poort uit. Straks zien we het weer, die lange rij mannen in hun vettige ketelpak: de scheepsbouwers. Het is een vertrouwd beeld, maar het went nooit. flïfiS i 10 logere )eroepsopleiding nrlchtingswerk ien vierjarige part-time be roepsopleiding in de residen ce en semi-residentiële set- ing. Zoals instellingen voorin- ramurale zorg. jaar, gedurende 1 avond van 6-22.30 uur. Plus een aantal xtra avonden verspreid over et jaar. MIDDELBURG )e lessen worden gegeven op naandagen in het gebouw van iet CPA, Keetenstraat 2. anaf het 2e jaar is het heb- en van een relevante praktijk- ituatie gedurende 20 uur per 'eek verplicht. principe een afgeronde IBO-opleiding. Verder HAVO WO e.d. Toelatingsexamen is logelijk. IBO-IW geeft meestal de rtio- elijkheid in het 2e jaar in ,e tappen. Het is raadzaam in- irmatie te vragen. p aanvraag wordt informatie- lateriaal toegezonden. Adres ursusleiding: J.D. Cozljnsen Halve Maanstraat 20 4356 BP Oostkapelle Tel. 01188-2204 eeuwse Stichting Hoger Sfr laai Pedagogische OnderW'l liddelburg Door Paul de Schipper „Een bedrijf met toekomst. Toen ik er kwam was alles koek en ei. Het ene schip na het andere liep van de helling. Allemaal splinternieuwe prachtige schepen. Het kon niet op. Veerboten, slepers, containerschepen, tankers, de een na de ander, 't Kan niet kapot, zeiden we dan tegen mekaar in de kantine. Ik werkte bij een firma in Roosen daal. Ik ben in de scheepsbouw ge gaan om het salaris. Ik las een adver tentie. Van der Giessen-De Noord vroeg mensen en ik ben gaan sollici teren. Dat was in juni'74. Nou, gelijk aangenomen. In de scheepsbouw had ik geen ervaring. Ik kon lassen en pijpjes buigen. Als pijpfitter en auto- geen-lasser in Alblasserdam. Ze had den schepen in reparatie en er lag een nieuwbouwschip. Kom je hier op zo'n bedrijf dan sta je wel even met je oren te klapperen. M'n eerste indruk? Dat zal ik je zeggen: een grote rotzooi. Op zo'n schip in aanbouw lag het vol met ka bels en slangen. Als je niet uitkeek brak je je nek, maar-het „was pen Ton van Hooff uit Roosendaal op de 'afbouwkade', een naam die nu een wrange betekenis krijgt. - FOTO'S FOTON DEN HAAN De laatste scheepsbouwers geordende rotzooi. Het functioneerde allemaal wel. Hoe het bedrijf draaide, ach daar had ik toen nog geen inzicht in. Ik heb drie maanden in Alblasser dam gezeten. Toen moest ik naar Giessen-De Noord in Krimpen, GNK heet dat bij ons. Alblasserdam is GNA en dan heb je ook nog GNM; Giessen-De Noord Marine. Maar goed, ik naar Krimpen. Ik moest er stoomspiralen gaan lassen in brand stoftanks van de schepen. Daar komt hele dikke olie in, gewoon pek en dat moet verwarmd worden voor ie de motor ingaat. Daar hebben ze die spi ralen voor nodig Zo ben ik hier ver zeild geraakt. Ik ben altijd in Roosen daal blijven wonen. Gewoon pende len, elke morgen met vier man in een auto en een uurtje rijden. Naderhand ben ik meer werk gaan doen in de machinekamer. Het fijne spul plaatsen als instrumentfitter. Dat betekent manometers aansluiten, en hydrauliek en sanitair installeren. De dag dat ik hier kwam lag op helling vier een schip, op helling vijf eén en twee aan de afbouwkade. Compleet bezet met nieuwe schepen. Ik denk dat ik alles bij mekaar een stuk of dertig, veertig schepen heb helpen bouwen. Veel ervan voor Ne derlandse bedrijven. Voor Nievelt- Goudriaan in Rotterdam, voor Ned- lloyd, voor Wijsmuller, noem maar op. Tussendoor deden we de tankers voor de Canadian Pacific en nog drie Engelse tankers van 70.000 ton. Dat was al in de tijd dat de scheepsbouw in Nederland op z'n achterste lag. De rest ging achteruit en wij begonnen hier te bloeien. Op de vloer praten we daar over. We zei den tegen mekaar: Wij zitten goed, hier bij Van der Giessen. Tja, de ene order na de andere kwam binnen. De regeringssteun..ja, die was nodig. D'r is geen grote werf in West- Europa die zonder overheidssteun draait. In Nederland legt de overheid een dubbeltje bij op iedere gulden die de scheepsbouw omzet. In het buiten land is dat soms wel vijfenveertig cent. Daar moet je dan tegen concur reren. Dat gaat niet zonder steun. Daarom moeten we nu geld hebben voor die tweede veerboot die op de helling ligt. Vorig jaar hebben we 45 miljoen gehad. Dit jaar krijgen we 20 Het bedrijf Van der Giessen-De Noord in Krimpen aan de IJssel dateert uit 1820. Honderden nieuwe schepen liepen er van stapel. In 1962 fuseerde het bedrijf Van der Giessen met de scheepswerf De Noord in Alblasserdam. Het ging goed. Als een van de weinige bedrijven overleefde de combinatie alle scheepsbouw-debacles van de afgelopen jaren. Nog in 1982 liet men in Krimpen aan de IJssel een enor me scheepsbouwhal neerzetten. En in 1983 meldde directeur ir. D. van Dort een netto-winst van f 1434.000. Maar die winst kan geen echte winst zijn, want wie komen we bij Van der Giessen- De Noord tegen. Jawel, de bekende televisie-persoonlijkheid; regeringswaarnemer J.A.M. Molkenboer. „In dit resultaat zijn verwerkt de subsidies door de overheid verstrekt in het kader van de regeling Generieke Steun Scheepsbouw", schrijft Van Dort in een toelichting op de winst. Zo zit dat. Dividend is er al jaren niet meer en Van Dort meldt in het jaarverslag tevens dat het in 1983 niet mo gelijk was 'orders te verwerven tegen aanvaardbare prijzen'. De scheepsnieuwbouw draaide er dus toen al met verlies. Alleen de marine-afdeling van Van der Giessen- De Noord in Alblasserdam draaide met winst. Daar bouwt het bedrijf polyester mijnenvegers. Dat alleen schepen die kunnen schieten geld ople veren voor de Nederlandse scheepsbouw wisten we al van De Schelde in Vlissingen. De Zeeuwse werf draait bij de gratie van de fregattenbouw. Van Aardenne heeft Van der Giessen-De Noord voor 1986 20 miljoen toegezegd. Dat is te weinig. Daarom heeft de directie de order voor een tweede grote veerboot, een opdracht van North Sea Ferries, afgezegd. En dat betekent weer overcapaciteit, dus moeten er twaalfhonderd man op straat. Een groot aantal van hen, zeker driehonderd, zijn pendelaars uit Tholen, Sint Philipsland en West-Brabant. Volgens sommige werknemers heeft de directie in haar drang naar produktie-verbetering gefaald. Produktielijnen zouden niet op elkaar zijn afgestemd. Onderdelen worden te laat geleverd, waardoor manuren verloren gaan. De werf zou de toeleveringsbedrijven slecht betalen. Het zijn de verhalen die ook te beluisteren vielen in de nadagen van de NDSM, bij de ADM en bij RSV De verslagen werknemers van Van der Giessen-De Noord: moet nieuwe steun komen, anders gaan we naar de knoppen". „Er Een voorbeeld van Koos Lemaheu uit Krimpen, een lid van de bedrijfsledengroep: „Die tanker die hier bij de afbouwkade ligt. Daar moesten Deense pompen op. Op de wal werden de gaten voorgeboord vol gens tekeningen van de tekenkamer. We hijsen ze aan boord, elk drieduizend kilo en die gaten kloppen niet. Daar zit je dan. Haal die dingen maar weer van het dek af. Jongen toch en dan weer op transport naar een andere afdeling. Moet je kijken wat dat kost. En weet je hoe dat komt: In de tekenkamer staan ze kont aan kont te tekenen aan die ferry. Zestig ingeleende tekenaars voor dat paradepaardje. Die tan ker zijn ze al lang vergeten. Dat is een sociale werkplaats. Wie zei dat ook al weer. Oh ja, De Vries van RSV. Die heeft z'n schaapjes op het droge, maar deze jongen zit straks voor 1300 gulden in de ww". miljoen. Dat is te weinig. We hebben voor die tweede, dat schip van North Sea Ferries, hebben we 80 miljoen no dig. Het schip kost 150 miljoen. Tel maar uit, maar ik zeg al. Zo gaat het in het buitenland ook. Zo wordt de zaak overeind gehouden. Drie jaar geleden merkten we al dat er iets mis was. Er kwam een nieuwe president-directeur, dat was ir. Van Dort. Hij zou voor orders gaan zorgen en hij zou de zaak gezond ma ken, koste wat kost. Hij werd binnen gehaald als de grote man. De orders zijn niet meer gekomen en hij is er nog. De vraag is hoe lang. Kijk, je kunt het niet afschuiven op eén man. Het is een heel beleid. Van der Giessen-De Noord is in de kern gezond, maar de laatste jaren heeft het bedrijf op steun geleefd. Van de buitenkant leek het allemaal prach tig: De mooiste en grootste bouwhal van West-Europa, alles heel modern. We leverden een hoogwaardig pro- dukt, maar we leefden op kunstmati ge ademhaling; het geld van de over heid. Geldkraan dicht, zuurstof op, bedrijf dood. Zo gaat het. Het enige wat ze hier kunnen doen is zorgen dat ze nieuwe steun krijgen, want anders is het naar de knoppen. Ik denk dat de directie gedacht heeft: Het gaat goed. Het geld uit Den Haag blijft komen. Ga maar door zo. Nu zijn ze voor het blok gezet. Van Aar denne zegt: Je krijgt maar 20 miljoen voor '86. Dat is te weinig dus nou moet de werknemer het opknappen. Zo is het bij RSV ook gegaan. Wij voelen ons het slachtoffer van het RSV-debacle. Die gedachte zit er in Den Haag ook achter. Zo van: Dit moet geen tweede RSV worden. Die steun hebben we nodig om te kunnen concurreren tegen Japan en Korea. Anders gaat het niet. Wat be treft produkt is het geen probleem. We leveren hetzelfde of beter dan die goedkope scheepsbouwlanden. Het zijn alleen de arbeidskosten. Daar moeten we geld voor hebben. De stemming is slecht. Vooral oudere mensen zitten in de put. D'r zijn mensen, die lopen hier al veertig, vijfenveertig jaar mee. Die gaan straks zo de poort uit. Ik ga graag naar m'n werk toe, ter wijl ik toch twee uur per dag moet reizen. Nu krijg je dit. Of ik bij die twaalfhonderd man ben die de laan uitgaat weet ik niet, maar ik zit wel in de scheepsnieuwbouw en die wordt uitgekleed. Voor thuis is het ook niet best. Ik ga naar 1400 gulden in de maand, Kun je wel nagaan een ww- uitkering van zeventig procent. Dan is het niet dik meer hoor. Autootje II aan de kant en geen vakantie meer. Ik ben al aan het solliciteren, maar da's niet makkelijk. Je krijgt hooguit een halfjaar-contract aangeboden. Dat betekent dat je zo weer op straat kan staan. Deze maand hebben ze bezuinigin gen ingevoerd. De opstappremie voor pendelaars 49 gulden per vier weken. Dat is ingetrokken, 't Zijn kosten op 't sterfhuis. Van Dort denkt dat ie met vierhon derd man scheepsnieuwbouw kan doen, hier in de hal. Ha, moet ie eens proberen. Dan is ie vijf jaar met een schip bezig. Nee, dat krijgt ie nooit voor mekaar. Dan moet ie roeibootjes gaan maken! We zijn de laatsten in Nederland die in de grote scheepsbouw zitten. Als dit dichtgaat en wij gaan de poort uit,dan is dat afgelopen voor Neder land. We zullen eens naar de hal lo pen, dan kun je zien hoe het werkt. Kijk als je hier buiten staat, zie je de oude hellingen en de afbouwkade. Daar ligt een tanker. Die wordt voor eigen rekening gebouwd, maar Ned- lloyd zit er ook met geld in. Een afne mer is er niet voor. Dit is de hal, honderd miljoen heeft ie gekost. Moet je zien, 260 meter hel ling en kijk eens naar die kranen. Wat vroeger in vier stukken gingen tillen ze nu in een stuk van 114 ton. Dat scheelt een stuk in werksnelheid. Daarmee stijgt je produktiviteit. Wat daar ligt is de veerboot voor de Stoomvaart Maatschappij Zeeland. Of ie hier ooit afgebouwd wordt, ik weet het niet. Als de tent sluit, dan gaat ie misschien wel naar Engeland. Dan zijn ze er daar goed mee. Moet je dat zien, zo'n schip, da's toch een stuk vakwerk. En al die mensen bezig die daar bezig zijn. Toch zonde dat zoiets kapot moet gaan. Scheepsbouw is een mooi vak. Als zo'n schip van de helling gaat dan sta je te kijken. Je hebt het idee dat er iets van jezelf inzit en je denkt: Dat hebben we toch weer met z'n allen voor mekaar gekregen. Tja, Ja, krij gen we geen steun, dan is dit de laat ste geweest en dan kan ik blijven staan zoals ik hier nu sta te kijken; met m'n handen in de zakken". i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 25