Idje irs' 'Les Favoris de la Lune' Sublieme komedie mei 'wiskundige' structuur sraëlische actiefilm Dver gevangenisellende ONTDEK DE VERSCHILLEN Bureau opgericht voor foto-auteursrechten \CTIES IJDAG 19 APRIL 1985 ÏÏYOND THE WALLS' milium I7TTTT 'iiske en Wiske: Amoris van Amoras Even Piekeren T47 lhanden is van vordt door het Iwaar zo'n 700 minderheden- Jrde wereldhulp |jk deel van dat akken van wit- kezicht gelidte- |ke naastenlief - uit Suriname [arte huid iets pteen onder de te hoop ge- or achteraf of |ragao (doorliep am) en Marga [opleiding Riet- fniversiteit): 'Er (/an het bestaan bfessionele kun- lamde 'etnische orsprong en in- Ivisies van eigen haars verdienen [rofessioneel ni- aat echter her- (raan schort het pving. Het is bo- i professionalis- onderscheiden |is het tenminste uitingen. De |t moet. Fridi en eldig mooi pand krachten van al- (ïe professionele brengen. Geen kunstbedrijf, dat I Er zijn al veel I nog meer steun heerders van het 020-276480). toneelstuk 'Het Aanleiding tot rupties. Daarin [nding te leggen propese toneel en nse theater. Een polder in Hol- |t de voedoe-kul- le zien wil, niet Ise calvinisme af |t Regio Theater: ers nadoen! We laar niet ordinair I Edgar beter door llkaar zitten dan lologische Neder- prijft een oertaal doet denken, dat we subsidie basis van 'iets lie. Het gaat om [ft Cairo een ta- geschreven. Zo- fetrid Roemer bie leigen interpreta- meester die be- [rouw die ruimte pr's intenties zijn IJmond zou, als klandse toneelbe- manier moeten leen stuk dat gaat Is zwarten èn dat allen) of zwarten kunnen worden.... na, maar tegelijk |en parodie op het De synthese i de (huidige) rol- eft een blanke èn I niet op basis van pi spelen. Hun ka- [d of slecht. Kort- rart èn blank sa- lro. pninkrijk IJmond'. er, prijs f 33. |en Marga Dada- overwinnen om zijn'. FOTO'S ARCHIEF DE STEM T3Z PAGINA GIDS 2 onze filmredactie pE in Frankrijk perkende cineast Otar Josseliani, af komstig uit de Sov jet-republiek Geor gië, heeft muziek en wiskunde gestu deerd. Vooral dat laatste laat lich aflezen aan de briljant gemaakte komedie 'Les Fa- eoris de la Lune'. Ogen schijnlijk een warboel van gebeurtenissen en personen blijkt de film gaandeweg naterdicht van constructie. Vis in een wiskundige opga ve blijken de onderdeeltjes, hoe terloops ook, een onver brekelijk geheel te vormen. Alles en iedereen heeft met elkaar te maken in deze, vooral voor het verstand (minder voor het gevoel) hoogst amusante Parijse ze denschets. De titel is ont leend aan Shakespeare's Henry IV', waarin dieven gunstelingen van de maan' worden genoemd. Crimina liteit en diefstal vormen op een onnadrukkelijke manier een van de belangrijkste on derwerpen. In het jachtige, razendsnelle leven van de metropool Parijs, dat nave nant nerveus wordt geregi streerd, horen die erbij als wijn bij stokbrood. Twee concrete objecten worden steeds weer gestolen en ra ken steeds meer vernield: een 18e eeuws servies van Sèvres-porselein en een an tiek schilderij van een naakt. In zwart-witbeelden wordt hun historie gegeven. Ze ontstonden in alle rust en met liefde. Nu, anno 1985, circuleren K op veilingen en in een misdadig circuit. Het servies wordt gekocht door de vrouw van een louche wa penhandelaar, die het in haar chique appartement wil gebruiken. Haar bedien de breekt al snel een deel er van en met al haar, illegaal verworven weelde noch met baar echtgenoot heeft ze veel geluk. Het schilderij komt terecht in de woning - van een politiecommissaris bij wie het ook weer wordt gestolen om tenslotte - door dat het steeds uit de lijst wordt gesneden - steeds kleiner te worden. De com missaris, die en bizarre ma sochistische verhouding met zijn vrouw heeft, onder houdt onbewust en indirekt betrekkingen met bijna alle personages, die ofwel bij de diefstal in zijn huis ofwel met grotere criminaliteit van doen hebben. Een van de mannen, die - zonder dat hij het zelf weet, voor hem werkt, woont in hetzelfde huis waarin ook prostituees werken. En een van deze vrouwen heeft weer een re latie met een van de belang rijkste dieven, die met bijna alle vrouwen van genoemde heren avontuurtjes aangaat. Je moet goed kijken net als naar een film van Jacques Tati, waarin vaak even on nadrukkelijk ook zoveel te gelijkertijd gebeurt. Ook Josseliani maakt geen vrij blijvende komedie, noch uit sluitend een vrolijke chaos, maar geeft zonder dramati sche accenten haarscherp het jachtige leven van deze tijd weer. En het nihilisme en de demoralisering. Op de achtergrond van ieder beeid klinkt voortdurend muziek of geluid. Een gigantische geluidshinder loopt door dat hele nerveuze, in korte flit sen gekarakteriseerde ge doe, dat soms net in het ab surde getrokken wordt waardoor het ook nog eens komisch wordt. 'Les Favoris de la Lune' van Otar Josseliani. Cinésol 2 in Bre da. ■■I Burt Reynolds en Clint Eastwood, twee stoere kerels op leeftijd,slaan zich in 'City Heat', te zien in De Koning van Engeland in Hulst, een weg door het gangstergeweld van de jaren dertig. 'City Heat' is een speelfilm van het be kende recept. Veel knokken, nog iets meer schieten, niet te veel bloed en hier en daar een kwinkslag. Reynolds, met pikzwart geverfd haar en dito snorretje, en Eastwood, wiens rimpels bijna over zijn halsboord vallen, nemen het op tegen twee rivaliserende bendes in Kansas City. Inzet van de vete is een kasboek vol fraudu leuze cijfertjes, waarmee een van de gangsterbazen door de ander gechanteerd dreigt te worden. Het boek raakt in handen van de gewezen agent en pri- vé-detective Murphy (Reynolds), die er een aardig slaatje uit meent te kunnen slaan. Dat dreigt verkeerd af te lo pen, aangezien Murphy wat al te onbezorgd met zijn le ven omgaat. Gelukkig voor hem verschijnt ook zijn vroe gere collega, rechercheur Speer (Eastwood) ten tonele. Beide supermannen gunnen elkaar eigenlijk het licht in de ogen niet. Door de omstandigheden worden ze ech ter gedwongen de handen ineen te slaan. Mopperend en vittend maken Murphy en Speer zij aan zij korte metten met hun tegenstanders. Kogels en mokerslagen kunnen het duo niet deren. Gangsters blijkt het namelijk niet ge geven met een mitrailleur iets te raken. Gulden Vlies in Brugge en Rubens in Antwerpen gaan door met de vertoning van de Mozartfilm 'Amadeus', be kroond met acht Oscars. Sinjoor in Antwerpen prolon geert 'Beverly Hills Cop', waarin de zwarte komiek Eddy Murphy als een eigengereide politieman een moord op lost. In Festa in Antwerpen draait 'Wildschut', de Neder landse thriller over een gijzeling met Hidde Maas en Jack Monkau. 'Lady Hawke', de sprookjesachtige film met onze iegen Rutger Hauer, is te zien in Vendome in Antwerpen. 'Un der the Volcando' van John Huston, met Albert Finney in de hoofdrol, kan nog bewonderd worden in Luxor in Ter- neuzen. 'A passage to India' van David Lean draait in Tijl in Antwerpen en in Memling in Brugge. Peggy Ashcroft en Judy Davis spelen de hoofdrollen in een verhaal dat zich afspeelt in de tijd dat de Engelsen nog heer en meester waren in India. AMSTERDAM (ANP) - De drie verenigingen van be- Van onze filmredactie tyond the Walls', een Israë- xhe film van Uri Barbash Mg een Oscar-nominatie, tirschijnlijk omdat deze ge- ugenisfilm op een Ameri- manier boordevol actie geweld zit. In Israël zelf 4de hij tot heftige discus- ij maar ook tot bekronin- Tv-regisseur Barbash heeft actuele problematiek van I» voortdurend in staat van met zijn buren verke nde vaderland in een dra stische vorm gegoten, die indruk maakt, maar ook vol cliché's zit en niet zelden erg voorspelbaar is. Ongetwij-, feld waren zijn bedoelingen om te laten zien, dat een vreedzame samenleving tus sen Israëli's en Palestijnen mogelijk moet zijn, eerbaar en oprecht. 'Beyond the Walls' is gesi tueerd in een Israëlische ge vangenis, waar zowel Israëli sche criminelen als Palestijnse bevrijdingsstrijders gevangen zitten. Joden en Arabieren, terroristen, verraders en ge mene misdadigers moeten ge zamenlijk in toom worden ge houden door een streng be wind. Leider van de Israëli sche gevangenen is een dief (Arnon Zadock) en van de Pa lestijnen een terrorist (Muha- med Bakri, uit 'Hanna K.' van Costa-Gravas). De corrupte gevangenisdi rectie speelt hen op een walge lijke manier tegen elkaar uit. Maar aan het slot strijden zij gezamenlijk tegen de misstan den in de gevangenis, waar sa disten het voor het zeggen hebben. Bijzonder is de film voor Israëlische begrippen, omdat hij Palestijnen durft afschilderen als mensen, die voor een ideaal staan. De in trige wordt echter rommelig en daardoor tamelijk onbe grijpelijk uiteengezet. Er Een scène uit 'Beyond the Walls' met op de achtergrond de twee hoofdspelers: Muhamed Bakri (links) en Arnon Za dock. - FOTO WARNER BROS wordt voortdurend gevochten en ook nog gevreeën, waarbij de Israëli's ondanks hun mis dadige achtergrond toch me rendeels als sympathiek over komen. 'Beyond the Walls' van Uri Barbash. Cinésol 1 in Breda. roepsfotografen in ons land hebben een stichting opgericht voor het publiceren van foto's, waarvan onbekend is wie het auteursrecht heeft of waarbij het niet lukt de bezitter van dat recht op te sporen. Uitge vers, programmamakers etce tera die dergelijke foto's ge bruiken, kunnen door inscha keling van deze Stichting "Fo to Anoniem" worden gevrij waard van schadevergoedin gen achteraf. De stichting vraagt een ver goeding die wordt gereser veerd voor een fotograaf, die zich alsnog meldt, maar ook voor nabestaanden of andere rechthebbenden. Het Foto Auteursrechten Bureau (Burafo) denkt dat Fo to Anoniem nu al volop van nut kan zijn gezien de 'golf van publiciteit' over de Twee de Wereldoorlog. Burafo zegt de afgelopen weken al tal van klachten en vragen binnen te hebben gekregen over gecon stateerde inbreuken op het fo to auteursrecht. Het ging steeds om foto's, aldus Burafo, uit de periode 1940-1945. GOES Grand Theater - 19 u. Electric Boogaloo, a l. 21.30 u. Body double, 16 j. 23.30 u. Lecker het sexkanon, 18 i- HULST De Koning van Engeland 19 u. The never ending story, a l 19 u. The terminator, 16 j. 19 u. Broadway Danny Rose, 12 21.30 u. An officer and a gentle man, 12 j. 19 en 21.30 u. City heat, 12 j. 21.30 u. Hot bubblegum dikke liefde, 12 j. 21.30 u. Meisjes met een ruim in komen, 18 j. OOSTBURG Ledeltheater - 20 u. The ghostbusters, a.l. TERNEUZEN Luxor 19.30 u. Missing in action, 12 j. 19.30 en 21.45 u. Hot bubble- gum, dikke liefde, 12 j. 21.45 u. Under the vulcano, 16 j. VLISSINGEN Alhambral - 19 en 21.30 u. Beverly Hills Cop, a.l. 23.30 u. Wander Whips Wall- street, 18 j. Alhambra2 - 20 u. Amadeus, a.l. 23.30 u. Beverly Hills Cop, a.l. ANTWERPEN Rex - 11.45,14.25,17.30 en 20.35 u. Passage to India. Rex-Club - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Les ripoux Metro I - 12,14.30,17.30 en 20.30 u. The killing fields. Metro» - 12,14,16,18,20 en 22 u. Codename: Wildgeese. Odeon - 14,16,18,20en 22 u. Venus in furs. Rubens - 14.30 en 20.15 u. zat. en zond. 10 tot 13 u. Ama deus. Sinjoor - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Beverly hills cop. Vendome - 14,16,18,20 en 22 u. Ladyhawke. Quellin I - 12,14,16,18,20 en 22 u. Jan zonder vrees. Quellin II - 12,15,18 en 21 u. Brazil. Quellin III - 12,14,16,18,20 en 22 u. The never ending story. Astra - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Gremlins. Astrid - 12,14,16,18 en 20 u. De schone en de vagebond. Capitole - 12,14,16,18,20 en 22 u. Star Trek deel 3. Savoy - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Escape from hell. Ambassades - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Les specialistes. Festa - 13,15,17,19 en 21 u. Wildschut. Brabo - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. The terminator. Tijl - 12,14.20,16.45,19.10 en 21.30 u. Places In the haert. Wapper 12,14,16,18,20 en 22 u. Peril en la demeure. BRUGGE Komplex Zwart-Huis Gulden Vlies 1 20 u. Amadeus. Gulden Vlies 2 20 en 22.30 u. The killing fields. Gulden Vlies 3 20 en 22.30 u. Tightrope. Memling 20 u. Passage to India. Rembrandt 20 u. Savage streets. 22.30 u. Hlstolre d'O deel 2. NIEUW NAMEN Plcavet - 13.30 u. schieting voor bejaarden. VOGELWAARDE J.v. Schaijk - 13.30 u. schieting voor bejaarden. ZUIDDORPE Café den Herberg - 14 u. schieting voor bejaarden. theater MIDDELBURG Schouwburg - 20 u 'Een vos', toneel. Concertzaal - 20 u. Theaterorgelconcert. VLISSINGEN Vestzaktheater - 20.30 u. Theatre The Mask met 'Madame Leopoldine's Memoires', éénak- ter. HULST Galerie van Geyt - Schilderij en en tekenwerk van Ronny Ivens. Geop. dag 9-12 u. en 13.30-18 u. za. tot 17 u. dinsd. gesl. (tot 7 mei). MIDDELBURG Dam 43 - Werken van Jan Vercruysse. Geop. do. t/m zo. 14-17 u. (t/m 5 mei). Kunstuitleen, Kuiperspoort 22 - Gouaches van Bert Nee- len. Geop. di. t/m za. 13.30-17 u. do. ook. 19-21 u. (t/m 24 mei). De Vleeshal - Urbain Mui kers Installatie WOCKS Geop. di. t/m za. 13-17 u. zo. 14-17 u. (t/m 28 april.) VLISSINGEN Galerie Marquis - 'Grafiek Gala 1985'. Jeroen Henneman, Dies de Jonge, Eric de Nie, Ron Rooymans e.a. Geop. woe. t/m zo. 14-17 u. (t/m 12 mei). ANTWERPEN Sterckshof, Deurne - 'Uit de sacristie', textiel en juwelen in kerkelijk bezit in de provincie Antwerpen. Geop. dag. 10-17 u. ma. en vrij. gesl. (tot 18aug.) BRUGGE 't Leerhuys, Groeninge 35 - Jan Cobbaert met schilde rijen, gouaches en etsen en Fri Cavens met keramiekbeelden Geop. dag. 14-18 u. zond. 11- 12.30 u. ma. gesl (t/m 23 april). GENT Museum voor Schone Kun sten - Tekeningen, aquarellen en gouaches uit eigen bezit. Ge op. dag. 9-12 u. en 14-17 u. (tot 28 april). OOSTENDE Casino-Kursaal - 'Enson no digt uit', hulde-expositie met kunstwerken over Enson (27 deelnemende kunstenaars). Ge op. dag. 10-13 en 15-19 u. (tot 29 april). ST. NIKLAAS Internationaal Exllbriscen- trum - Selektie van de interna tionale exlibriswedstrijd 1985 Geop. weekd. 14-17 u. za. 9-12 en 14-17 u. zo. 10-13 en 15-18 u (tot 22 april). Stedelijk Museum - 'Het por tret in de Belgische schilder- en beeldhouwkunst van 1900-1950'. Geop. weekd. 14-17 u. za. en zo. 10-12 en 15-17 u. (tot 22 april). Horizontaal en verticaal dienen dezelfde woorden te worden ingevuld. 1. plezier, 2. deel van een schip, 3. echtgenoot, 4. schop, 5. week en sappig, 6. hoge stand, 7. rivier in Rusland, 8. buigzaam, 9. bergplaats, 10. god van de liefde, 11. alleen zang, 12. muziekinstrument, 13. lichaamsdeel, 14. delen van het hoofd, 15. ongevulde, 16. vlug, 17. deel, 18. putem- mertje, 19. toespraak, 20. lust, 21. koeiemaag, 22. nobel, 23. wreed keizer, 24. teug, 25. drukkende zorg, 26. vierkan te kantzuil, 27. stijf, 28. uit drukking, 29. bepaalde kist, 30. kerkelijke rechtbank, 31. 1 2 r- 4 5 6 7 8 9 10 11 12 2 6 10 3 7 11 4 13 14 15 8 16 17 18 19 12 20 14 18 15 19 21 22 23 16 24 25 26 27 20 28 29 30 31 32 22 26 30 23 27 31 28 32

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 21