Idje
irs'
'Les Favoris de la Lune'
Sublieme komedie mei
'wiskundige' structuur
sraëlische actiefilm
Dver gevangenisellende
ONTDEK DE
VERSCHILLEN
Bureau opgericht voor
foto-auteursrechten
\CTIES
IJDAG 19 APRIL 1985
ÏÏYOND THE WALLS'
milium
I7TTTT
'iiske en Wiske: Amoris van Amoras
Even Piekeren
T47
lhanden is van
vordt door het
Iwaar zo'n 700
minderheden-
Jrde wereldhulp
|jk deel van dat
akken van wit-
kezicht gelidte-
|ke naastenlief -
uit Suriname
[arte huid iets
pteen onder de
te hoop ge-
or achteraf of
|ragao (doorliep
am) en Marga
[opleiding Riet-
fniversiteit): 'Er
(/an het bestaan
bfessionele kun-
lamde 'etnische
orsprong en in-
Ivisies van eigen
haars verdienen
[rofessioneel ni-
aat echter her-
(raan schort het
pving. Het is bo-
i professionalis-
onderscheiden
|is het tenminste
uitingen. De
|t moet. Fridi en
eldig mooi pand
krachten van al-
(ïe professionele
brengen. Geen
kunstbedrijf, dat
I Er zijn al veel
I nog meer steun
heerders van het
020-276480).
toneelstuk 'Het
Aanleiding tot
rupties. Daarin
[nding te leggen
propese toneel en
nse theater. Een
polder in Hol-
|t de voedoe-kul-
le zien wil, niet
Ise calvinisme af
|t Regio Theater:
ers nadoen! We
laar niet ordinair
I Edgar beter door
llkaar zitten dan
lologische Neder-
prijft een oertaal
doet denken,
dat we subsidie
basis van 'iets
lie. Het gaat om
[ft Cairo een ta-
geschreven. Zo-
fetrid Roemer bie
leigen interpreta-
meester die be-
[rouw die ruimte
pr's intenties zijn
IJmond zou, als
klandse toneelbe-
manier moeten
leen stuk dat gaat
Is zwarten èn dat
allen) of zwarten
kunnen worden....
na, maar tegelijk
|en parodie op het
De synthese
i de (huidige) rol-
eft een blanke èn
I niet op basis van
pi spelen. Hun ka-
[d of slecht. Kort-
rart èn blank sa-
lro.
pninkrijk IJmond'.
er, prijs f 33.
|en Marga Dada-
overwinnen om
zijn'.
FOTO'S ARCHIEF DE STEM
T3Z PAGINA GIDS 2
onze filmredactie
pE in Frankrijk
perkende cineast
Otar Josseliani, af
komstig uit de Sov
jet-republiek Geor
gië, heeft muziek en
wiskunde gestu
deerd.
Vooral dat laatste laat
lich aflezen aan de briljant
gemaakte komedie 'Les Fa-
eoris de la Lune'. Ogen
schijnlijk een warboel van
gebeurtenissen en personen
blijkt de film gaandeweg
naterdicht van constructie.
Vis in een wiskundige opga
ve blijken de onderdeeltjes,
hoe terloops ook, een onver
brekelijk geheel te vormen.
Alles en iedereen heeft
met elkaar te maken in deze,
vooral voor het verstand
(minder voor het gevoel)
hoogst amusante Parijse ze
denschets. De titel is ont
leend aan Shakespeare's
Henry IV', waarin dieven
gunstelingen van de maan'
worden genoemd. Crimina
liteit en diefstal vormen op
een onnadrukkelijke manier
een van de belangrijkste on
derwerpen. In het jachtige,
razendsnelle leven van de
metropool Parijs, dat nave
nant nerveus wordt geregi
streerd, horen die erbij als
wijn bij stokbrood. Twee
concrete objecten worden
steeds weer gestolen en ra
ken steeds meer vernield:
een 18e eeuws servies van
Sèvres-porselein en een an
tiek schilderij van een
naakt. In zwart-witbeelden
wordt hun historie gegeven.
Ze ontstonden in alle rust en
met liefde.
Nu, anno 1985, circuleren
K op veilingen en in een
misdadig circuit. Het servies
wordt gekocht door de
vrouw van een louche wa
penhandelaar, die het in
haar chique appartement
wil gebruiken. Haar bedien
de breekt al snel een deel er
van en met al haar, illegaal
verworven weelde noch met
baar echtgenoot heeft ze
veel geluk. Het schilderij
komt terecht in de woning
-
van een politiecommissaris
bij wie het ook weer wordt
gestolen om tenslotte - door
dat het steeds uit de lijst
wordt gesneden - steeds
kleiner te worden.
De com
missaris, die en bizarre ma
sochistische verhouding met
zijn vrouw heeft, onder
houdt onbewust en indirekt
betrekkingen met bijna alle
personages, die ofwel bij de
diefstal in zijn huis ofwel
met grotere criminaliteit
van doen hebben. Een van
de mannen, die - zonder dat
hij het zelf weet, voor hem
werkt, woont in hetzelfde
huis waarin ook prostituees
werken. En een van deze
vrouwen heeft weer een re
latie met een van de belang
rijkste dieven, die met bijna
alle vrouwen van genoemde
heren avontuurtjes aangaat.
Je moet goed kijken net als
naar een film van Jacques
Tati, waarin vaak even on
nadrukkelijk ook zoveel te
gelijkertijd gebeurt. Ook
Josseliani maakt geen vrij
blijvende komedie, noch uit
sluitend een vrolijke chaos,
maar geeft zonder dramati
sche accenten haarscherp
het jachtige leven van deze
tijd weer. En het nihilisme
en de demoralisering. Op de
achtergrond van ieder beeid
klinkt voortdurend muziek
of geluid. Een gigantische
geluidshinder loopt door dat
hele nerveuze, in korte flit
sen gekarakteriseerde ge
doe, dat soms net in het ab
surde getrokken wordt
waardoor het ook nog eens
komisch wordt.
'Les Favoris de la Lune' van
Otar Josseliani. Cinésol 2 in Bre
da.
■■I
Burt Reynolds en Clint Eastwood, twee stoere kerels op
leeftijd,slaan zich in 'City Heat', te zien in De Koning van
Engeland in Hulst, een weg door het gangstergeweld van
de jaren dertig. 'City Heat' is een speelfilm van het be
kende recept. Veel knokken, nog iets meer schieten, niet
te veel bloed en hier en daar een kwinkslag.
Reynolds, met pikzwart geverfd haar en dito snorretje,
en Eastwood, wiens rimpels bijna over zijn halsboord
vallen, nemen het op tegen twee rivaliserende bendes in
Kansas City. Inzet van de vete is een kasboek vol fraudu
leuze cijfertjes, waarmee een van de gangsterbazen door
de ander gechanteerd dreigt te worden.
Het boek raakt in handen van de gewezen agent en pri-
vé-detective Murphy (Reynolds), die er een aardig slaatje
uit meent te kunnen slaan. Dat dreigt verkeerd af te lo
pen, aangezien Murphy wat al te onbezorgd met zijn le
ven omgaat. Gelukkig voor hem verschijnt ook zijn vroe
gere collega, rechercheur Speer (Eastwood) ten tonele.
Beide supermannen gunnen elkaar eigenlijk het licht
in de ogen niet. Door de omstandigheden worden ze ech
ter gedwongen de handen ineen te slaan. Mopperend en
vittend maken Murphy en Speer zij aan zij korte metten
met hun tegenstanders. Kogels en mokerslagen kunnen
het duo niet deren. Gangsters blijkt het namelijk niet ge
geven met een mitrailleur iets te raken.
Gulden Vlies in Brugge en Rubens in Antwerpen gaan
door met de vertoning van de Mozartfilm 'Amadeus', be
kroond met acht Oscars. Sinjoor in Antwerpen prolon
geert 'Beverly Hills Cop', waarin de zwarte komiek Eddy
Murphy als een eigengereide politieman een moord op
lost. In Festa in Antwerpen draait 'Wildschut', de Neder
landse thriller over een gijzeling met Hidde Maas en Jack
Monkau.
'Lady Hawke', de sprookjesachtige film met onze iegen
Rutger Hauer, is te zien in Vendome in Antwerpen. 'Un
der the Volcando' van John Huston, met Albert Finney in
de hoofdrol, kan nog bewonderd worden in Luxor in Ter-
neuzen.
'A passage to India' van David Lean draait in Tijl in
Antwerpen en in Memling in Brugge. Peggy Ashcroft en
Judy Davis spelen de hoofdrollen in een verhaal dat zich
afspeelt in de tijd dat de Engelsen nog heer en meester
waren in India.
AMSTERDAM (ANP) - De
drie verenigingen van be-
Van onze filmredactie
tyond the Walls', een Israë-
xhe film van Uri Barbash
Mg een Oscar-nominatie,
tirschijnlijk omdat deze ge-
ugenisfilm op een Ameri-
manier boordevol actie
geweld zit. In Israël zelf
4de hij tot heftige discus-
ij maar ook tot bekronin-
Tv-regisseur Barbash heeft
actuele problematiek van
I» voortdurend in staat van
met zijn buren verke
nde vaderland in een dra
stische vorm gegoten, die
indruk maakt, maar ook
vol cliché's zit en niet zelden
erg voorspelbaar is. Ongetwij-,
feld waren zijn bedoelingen
om te laten zien, dat een
vreedzame samenleving tus
sen Israëli's en Palestijnen
mogelijk moet zijn, eerbaar en
oprecht.
'Beyond the Walls' is gesi
tueerd in een Israëlische ge
vangenis, waar zowel Israëli
sche criminelen als Palestijnse
bevrijdingsstrijders gevangen
zitten. Joden en Arabieren,
terroristen, verraders en ge
mene misdadigers moeten ge
zamenlijk in toom worden ge
houden door een streng be
wind. Leider van de Israëli
sche gevangenen is een dief
(Arnon Zadock) en van de Pa
lestijnen een terrorist (Muha-
med Bakri, uit 'Hanna K.' van
Costa-Gravas).
De corrupte gevangenisdi
rectie speelt hen op een walge
lijke manier tegen elkaar uit.
Maar aan het slot strijden zij
gezamenlijk tegen de misstan
den in de gevangenis, waar sa
disten het voor het zeggen
hebben. Bijzonder is de film
voor Israëlische begrippen,
omdat hij Palestijnen durft
afschilderen als mensen, die
voor een ideaal staan. De in
trige wordt echter rommelig
en daardoor tamelijk onbe
grijpelijk uiteengezet. Er
Een scène uit 'Beyond the Walls' met op de achtergrond de
twee hoofdspelers: Muhamed Bakri (links) en Arnon Za
dock. - FOTO WARNER BROS
wordt voortdurend gevochten
en ook nog gevreeën, waarbij
de Israëli's ondanks hun mis
dadige achtergrond toch me
rendeels als sympathiek over
komen.
'Beyond the Walls' van Uri
Barbash. Cinésol 1 in Breda.
roepsfotografen in ons land
hebben een stichting opgericht
voor het publiceren van foto's,
waarvan onbekend is wie het
auteursrecht heeft of waarbij
het niet lukt de bezitter van
dat recht op te sporen. Uitge
vers, programmamakers etce
tera die dergelijke foto's ge
bruiken, kunnen door inscha
keling van deze Stichting "Fo
to Anoniem" worden gevrij
waard van schadevergoedin
gen achteraf.
De stichting vraagt een ver
goeding die wordt gereser
veerd voor een fotograaf, die
zich alsnog meldt, maar ook
voor nabestaanden of andere
rechthebbenden.
Het Foto Auteursrechten
Bureau (Burafo) denkt dat Fo
to Anoniem nu al volop van
nut kan zijn gezien de 'golf
van publiciteit' over de Twee
de Wereldoorlog.
Burafo zegt
de afgelopen weken al tal van
klachten en vragen binnen te
hebben gekregen over gecon
stateerde inbreuken op het fo
to auteursrecht. Het ging
steeds om foto's, aldus Burafo,
uit de periode 1940-1945.
GOES
Grand Theater - 19 u.
Electric Boogaloo, a l.
21.30 u. Body double, 16 j.
23.30 u. Lecker het sexkanon, 18
i-
HULST
De Koning van Engeland
19 u. The never ending story, a l
19 u. The terminator, 16 j.
19 u. Broadway Danny Rose, 12
21.30 u. An officer and a gentle
man, 12 j.
19 en 21.30 u. City heat, 12 j.
21.30 u. Hot bubblegum dikke
liefde, 12 j.
21.30 u. Meisjes met een ruim in
komen, 18 j.
OOSTBURG
Ledeltheater - 20 u.
The ghostbusters, a.l.
TERNEUZEN
Luxor
19.30 u. Missing in action, 12 j.
19.30 en 21.45 u. Hot bubble-
gum, dikke liefde, 12 j.
21.45 u. Under the vulcano, 16 j.
VLISSINGEN
Alhambral - 19 en 21.30 u.
Beverly Hills Cop, a.l.
23.30 u. Wander Whips Wall-
street, 18 j.
Alhambra2 - 20 u.
Amadeus, a.l.
23.30 u. Beverly Hills Cop, a.l.
ANTWERPEN
Rex - 11.45,14.25,17.30 en
20.35 u. Passage to India.
Rex-Club - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Les ripoux
Metro I - 12,14.30,17.30 en
20.30 u. The killing fields.
Metro» - 12,14,16,18,20
en 22 u. Codename: Wildgeese.
Odeon - 14,16,18,20en 22
u. Venus in furs.
Rubens - 14.30 en 20.15 u.
zat. en zond. 10 tot 13 u. Ama
deus.
Sinjoor - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Beverly hills
cop.
Vendome - 14,16,18,20 en
22 u. Ladyhawke.
Quellin I - 12,14,16,18,20
en 22 u. Jan zonder vrees.
Quellin II - 12,15,18 en 21 u.
Brazil.
Quellin III - 12,14,16,18,20
en 22 u. The never ending story.
Astra - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Gremlins.
Astrid - 12,14,16,18 en 20
u. De schone en de vagebond.
Capitole - 12,14,16,18,20
en 22 u. Star Trek deel 3.
Savoy - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Escape from hell.
Ambassades - 12,14,16,18,
20 en 22 u. Les specialistes.
Festa - 13,15,17,19 en 21 u.
Wildschut.
Brabo - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. The terminator.
Tijl - 12,14.20,16.45,19.10
en 21.30 u. Places In the haert.
Wapper 12,14,16,18,20
en 22 u. Peril en la demeure.
BRUGGE
Komplex Zwart-Huis
Gulden Vlies 1
20 u. Amadeus.
Gulden Vlies 2
20 en 22.30 u. The killing fields.
Gulden Vlies 3
20 en 22.30 u. Tightrope.
Memling
20 u. Passage to India.
Rembrandt
20 u. Savage streets.
22.30 u. Hlstolre d'O deel 2.
NIEUW NAMEN
Plcavet - 13.30 u.
schieting voor bejaarden.
VOGELWAARDE
J.v. Schaijk - 13.30 u.
schieting voor bejaarden.
ZUIDDORPE
Café den Herberg - 14 u.
schieting voor bejaarden.
theater
MIDDELBURG
Schouwburg - 20 u
'Een vos', toneel.
Concertzaal - 20 u.
Theaterorgelconcert.
VLISSINGEN
Vestzaktheater - 20.30 u.
Theatre The Mask met 'Madame
Leopoldine's Memoires', éénak-
ter.
HULST
Galerie van Geyt - Schilderij
en en tekenwerk van Ronny
Ivens. Geop. dag 9-12 u. en
13.30-18 u. za. tot 17 u. dinsd.
gesl. (tot 7 mei).
MIDDELBURG
Dam 43 - Werken van Jan
Vercruysse. Geop. do. t/m zo.
14-17 u. (t/m 5 mei).
Kunstuitleen, Kuiperspoort
22 - Gouaches van Bert Nee-
len. Geop. di. t/m za. 13.30-17 u.
do. ook. 19-21 u. (t/m 24 mei).
De Vleeshal - Urbain Mui
kers Installatie WOCKS Geop.
di. t/m za. 13-17 u. zo. 14-17 u.
(t/m 28 april.)
VLISSINGEN
Galerie Marquis - 'Grafiek
Gala 1985'. Jeroen Henneman,
Dies de Jonge, Eric de Nie, Ron
Rooymans e.a. Geop. woe. t/m
zo. 14-17 u. (t/m 12 mei).
ANTWERPEN
Sterckshof, Deurne - 'Uit de
sacristie', textiel en juwelen in
kerkelijk bezit in de provincie
Antwerpen. Geop. dag. 10-17 u.
ma. en vrij. gesl. (tot 18aug.)
BRUGGE
't Leerhuys, Groeninge
35 - Jan Cobbaert met schilde
rijen, gouaches en etsen en Fri
Cavens met keramiekbeelden
Geop. dag. 14-18 u. zond. 11-
12.30 u. ma. gesl (t/m 23 april).
GENT
Museum voor Schone Kun
sten - Tekeningen, aquarellen
en gouaches uit eigen bezit. Ge
op. dag. 9-12 u. en 14-17 u. (tot
28 april).
OOSTENDE
Casino-Kursaal - 'Enson no
digt uit', hulde-expositie met
kunstwerken over Enson (27
deelnemende kunstenaars). Ge
op. dag. 10-13 en 15-19 u. (tot 29
april).
ST. NIKLAAS
Internationaal Exllbriscen-
trum - Selektie van de interna
tionale exlibriswedstrijd 1985
Geop. weekd. 14-17 u. za. 9-12
en 14-17 u. zo. 10-13 en 15-18 u
(tot 22 april).
Stedelijk Museum - 'Het por
tret in de Belgische schilder- en
beeldhouwkunst van 1900-1950'.
Geop. weekd. 14-17 u. za. en zo.
10-12 en 15-17 u. (tot 22 april).
Horizontaal en verticaal
dienen dezelfde woorden te
worden ingevuld.
1. plezier, 2. deel van een
schip, 3. echtgenoot, 4. schop,
5. week en sappig, 6. hoge
stand, 7. rivier in Rusland, 8.
buigzaam, 9. bergplaats, 10.
god van de liefde, 11. alleen
zang, 12. muziekinstrument,
13. lichaamsdeel, 14. delen
van het hoofd, 15. ongevulde,
16. vlug, 17. deel, 18. putem-
mertje, 19. toespraak, 20.
lust, 21. koeiemaag, 22. nobel,
23. wreed keizer, 24. teug, 25.
drukkende zorg, 26. vierkan
te kantzuil, 27. stijf, 28. uit
drukking, 29. bepaalde kist,
30. kerkelijke rechtbank, 31.
1
2
r-
4
5
6
7
8
9
10
11
12
2
6
10
3
7
11
4
13
14
15
8 16
17
18
19
12 20
14
18
15
19
21
22
23
16 24
25
26
27
20 28
29
30
31
32
22
26
30
23
27
31
28
32