ELIX' ROUTE ILUCHTNAB00TSER NU 00K VOOR DE WEG BESCHIKBAAR Kantenklare Camper-unit Picknicktafel in nieuwe Ford KORT NIEUWS ugeot/Talbot modernste iriek KORT NIEUWS Caravan achter de fiets Chauffeur meest onzekere factor (T) ÜNFALLVE Ontsnappen Reactie 19 APRIL 1985 STEIN - Wanneer men een cabine-chassis van o.a. Ci troen, Fiat, Mercedes, Bed ford, Renault, VW, Mazda, Mitsubishi of Peugeot voor niet teveel geld op de kop kan tikken, dan loont het de moei te om voor de prijs van ƒ18.640.- er een camper-unit op te laten plaatsen. Deze camperunit, met een oversteek over de bestuur derscabine, heeft standaard o.a. een koelkast, kachel, toi letruimte, 3-pits aanrecht met watervoorziening, winter sport-isolatie, vitrages en dubbel getinte ramen. Naast een opbouw van 3,50 meer, wordt door Bergland Caravanbouw in het Lim burgse Stein ook een camper unit van 4,50 meter (prijs ƒ20.490.-) en van 5,50 meter (prijs 23.700.-) geleverd. AMSTERDAM - Ford heeft kort geleden in Amerika een nieuwe middenklasse-auto, de Taurus, gelanceerd. Deze wagen is voorzien van een heel bijzonder accessoire: een uitklapbare picknick-tafel. Dit attribuut is in het ach terste gedeelte van de laad vloer te vinden. Wanneer de tafel wordt naar buiten wordt uitgeklapt, wordt het geheel door de bovenzijde van de achterruit afgeschermd. Hierdoor wordt het moge lijk om zelfs bij regen buiten te picknicken. ■k De DI-motor, die voor de Ford Transit bestelwagen is ontwikkeld, heeft van de ge zaghebbende Engelse Design Council, de hoogste onder- sheiding gekregen. Het mo- torontwerp werd bekroond omdat Ford als eerste bedrijf ter wereld deze kleine snello pende dirpct-ingespoten die selmotor in serieproduktie kan bouwen. ■k Een koffiezet apparaat voor in de auto wordt geïn troduceerd door Oswi uit Hengelo. In het apparaat kan een halve liter water. Na een kwartier kookt het water en mengt het zich automatisch met de koffie die in het filter zit. De stekker van het snoer past in de sigaren aansteker. Deze koffiezetter kost f 19.95.-. k Het ontwikkelingspro gramma van de Ford RS 200, waarmee dit merk weer te rug zal keren in de auto- sportwereld, verloopt zo suc cesvol, dat verwacht mag worden dat deze Ford - met een in het midden geplaatste turbomotor - aan de start verschijnt tijdens de laatste rally's van dit seizoen, k „Een auto met pit, spuit men wit", is een gezegde dat de laatste tijd bij de jeugd flinke opgang heeft ge maakt. Kan men de carrosse rie vaak goed schoon krij gen, moeilijker is het om de wielen /velgen wit te hou den. Daarvoor heeft Holt Lloyd een speciale witte wielverf (op polyurethaan- bas-is) gelanceerd. T4 EINDREDAKTIE LEON KRIJNEN ffiCHT - De Peugeot/Tal- ubriek in Poissy wordt nSrijk gemoderniseerd. lïl alleen wordt een nieu- wtomatische persstraat '"wd, maar gelijktijdig er op dit moment een aantal nieuwe robots geïnstal leerd. Momenteel zijn er reeds 36 van de in totaal 124 robots in bedrijf. Tegen de tijd dat Peugeot/Talbot met het reeds aangekondigde nieuwe model (eind dit jaar) verschijnt, zal het leger robots compleet moeten zijn. Door een totale investering van zo'n 108 miljoen gulden, zal de Peugeot/Talbot-fabriek in Poissy uitgroeien tot een van de modernste autofabrie- ken van Europa. k Vlak voordat de 10.000ste Renault Espace in de Matra- fabriek in Romorantin wordt gebouwd, heeft deze Franse 'ruimtewagen' van de overkoepelende organisatie van de Franse autopers, een prijs gekregen voor techni sche innovatie. STEENWIJK - De caravan mag al tientallen jaren een vertrouwd beeld zijn in het recreatie gebeuren, de „Fiet- savan" zal nog wel enige tijd een opvallende verschijning op de weg en de camping zijn. Voor de steeds groter wor dende groep Nederlanders die met de fiets op vakantie gaat of tijdens een lang weekeinde een trektocht maakt,heeft de Technische Handelsonderne ming „Regiotronex" in Steen- wijk met het introduceren van een heuse caravan voor achter de fiets, een heel bijzonder ac cessoire op de markt gebracht. „Het is de lichtste caravan die ooit is gebouwd", zegt de heer Th. Christiaanse. „De wagen weegt zo'n 50 kg en is niet alleen voor achter de fiets bruikbaar, maar als men er enkele kleine veranderingen op aanbrengt, is de „Fietsa- van" ook geschikt voor achter een auto. De allerkleinste auto kan daardoor de „Minivan", zoals het wagentje dan heet, simpel trekken. Bij het ontwikkelen van de „Fietsavan" is natuurlijk de meeste aandacht uitgegaan voor het gebruik door twee- wielers. De wagen is geschikt voor 2 personen en is zodoende ook voorzien van een 2-per- soonsbed (breedte 1.10 meter en lengte 1.90 meter) en be schikt verder over stromend water, 2-pits gastoetel met gasfles, kastruimte, aanrecht, verlichting, ventilatie, aan sluiting voor een accu en een klokje. De binnenkant van de „Fietsavan", die is opgebouwd w MERCEDES Niet alleen worden wagens getest op de gevolgen bij een frontale botsingen. Ook als de wgen keihard aan één kant wordt geraakt, wordt tijdens de ontwikkeling al gekeken dar de gevolgen voor de rest van de carrosserie. Op de foto een 'crash' van een Mercedes jöin het testcentrum. Met een snelheid van 50 km/u komt de wagen, waarin 2 poppen zitten die volgestopt zijn met elektronische meetapparatuur, frontaal tegen een massieve wand tot stilstand. De neus van de wagen vangt de klap goed op; vanaf het begin van het voorportier ziet de carrosserie er nog goed uit; het stuurwiel zit nog op de oude plaats. Maar is in de praktijk een frontale botsing te voorkomen. Daarover moeten de proefpersonen in de nieuwe auto-rijsimulator in West Berlijn uitkomst geven. Auto-ongelukken worden nagereden door Jack Arentsen TRECHT - Een auto steekt irdoes een voorrangsweg ver. Van links nadert een Bdere wagen. Gillende rem- ien; stinkende rook van meltend rubber. Drie secon- cn later een doffe knal; ge- door een lichte stof- rik. Wat later een wat leunend stemgegeluid. Een situatie die wereld- rijd dagelijks veelvuldig oorkomt. Alleen al in het lederlandse verkeer kwa len vorig jaar (volgens oorlopige cijfers) 1610 per- men om: gemiddeld bijna 5 lensen per dag. Kort geleden constateerde Raad voor de Verkeers- aligheid in ons land dat er tarlijks één miljoen onge- allen in Nederland plaats inden; bij ongeveer 90 pro mt van al die ongevallen »t ook bij ons - stelde de aad vast - de voornaamste mak bij de factor mens. in het meredendeel van de wallen is dat terug te voe- m op (bewust of onbewust) izorgvuldig gedrag. Dat omt", aldus de Raad voor de 'erkeersveiligheid, „door :n gebrek aan kennis en aardigheid bij de verkeers- eelnemers, maar ook door at de eisen van het verkeer eelal de menselijke moge- jkheden te boven gaan". apraten chteraf kan men gemakke- ke de schuldige van de rkeersfout aanwijzen. Na- thand is het ook gemakke- k napraten over de moge- kheden die één van beide uffeurs heeft gehad om t ongeval te voorkomen, aar waarom neemt men r het stuur vaak juist n verkeerde beslissing? ver die kernvraag is tot op 'en weinig bekend. De lucht- en de ruimte- art kent het begrip vlucht- Een doorsnede van de nieuwe rijsimulator van Daimler-Benz in West Berlijn: 1. pro jectiescherm; 2. video projectoren; 3. personenwagen in de simulator; 4. vrachtwagenca bine voor in de simulator; 5. aandrijvingsmechanisme van de rijsimulator; 6. mechanis me om de simulator ook in de dwarsrichting te laten bewegen; 7. slurf om de cabine te bereiken; 8. hydraulissch schakelcentrum; 9. computer; 10. bedieningscentrum voor de rijsimulator; 11. plaats van de projectleider. nabootsers al een groot aan tal jaren. Vliegers en boord werktuigkundigen krijgen in deze zorgvuldig nagebootste cockpit er niet alleen een ge deelte van hun opleiding in, ook als men al lange tijd vliegt, moeten de vliegers re gelmatig terug naar het test centrum om niet alleen bij geschoold te worden, maar om ook om opnieuw ver trouwd te raken - en dan op het 'droge' -met bepaalde be narde situaties die mogelijk eenmaal tijdens een vlucht kunnen ontstaan. In de vluchtnabootsers kunnen al le (nood)situaties worden op roepen waarmee men in de cockpit te maken kan krij gen. De bemanning moet dan uit een keuze aan mogelijk heden onmiddellijk de juiste oplossing kiezen. In de autowereld zijn de laatste jaren rij-simulatoren verschenen, waardoor de be stuurder getest kan worden op zijn recatie-snelheid. In de zogenoemde 'automaten hallen' staan vaak tussen de flipperkasten, de schietkas- ten en de fruitautomaten, ook schermen waar men met behulp van een stuurwiel in de hand, de lijnen van de weg moet zien te volgen die op het scherm verschijnen. Door het opvoeren van de snelheid, het plotseling op duiken van tegenliggers en scherpe, ineens opduikende bochten, is het vaak moeilijk om met weinig strafpunten de vaak nog geen 30 seconden durende rit te volbrengen. Bij de meeste autofabri kanten staan heel wat betere rij-simulatoren, maar het bezwaar was dat de man achter het stuur altijd op een scherm moest kijken waarop het beeld verscheen dat van een filmprojector afkomstig was. De bestuurder merkte niets van de directe omge ving warin hij 'reed'. Men werd ook niet afgeleid door zaken die zich ergens in de omgeving van de bestuurder afspeelden. En wat nog be langrijker was: de testper soon in de rij-simulator moest het beeld volgen dat eerder door de camera-man was vastgelegd en uitwijk mogelijkheden in een benar de situaties waren niet voor handen. Het onmiddellijk nemen van een (juiste of on juiste) beslissing in een noodsituatie - die wel in een vluchtnabootser mogelijk is - was de auto-industrie vreemd. Nu de ongevallenanalyses bij Daimler-Benz weereens on omstotelijk aantoonde dat de meeste auto-ongelukken zijn terug te voeren tot domme fouten van bestuurders, be sloten de Mercedes-bouwers een autorij-simulator te ont wikkelen die rechtstreeks te vergelijken is met de vlucht nabootsers in de lucht- en ruimtevaart. In het nieuwe testcentrum in West Berlijn kunnen nu zelfs de meest ernstige verkeersongelukken nogeens worden 'nagereden'. In deze nieuwe simulator zijn video-projectoren te vinden die voor een natuur getrouw beeld voor de chauffeur zorgen. Het beeld bestrijkt een gezichtveld van. 180 graden. In een computer zijn alle gegevens verwerkt van ernstige ongevallen en tijdens de rit van de man/ vrouw in de simulator, kan men die vroegere situaties weer oproepen. Niet alleen is het uitzicht in de rijsimulta- or natuurgetrouw, ook krijgt de bestuurder te maken met de normale rij- en motorge luiden en voelt hij/zij aan den lijven wanneer de auto door b.v. een kuil in de weg rijdt. Ook situaties als slip pen, ineens opkomende zij wind en het met een wat te hoge snelheid nemen van een bocht, kunnen worden nage bootst. De technicus achter de com puter kan door het simpel in drukken van enkele knoppen ook de wegsituaties en het zicht voor de bestuurder ver anderen. Mist en rijden in de nacht behoren daardoor ook tot de mogelijkheden. Niet alleen dat men dan vanuit de rij-simulator de indruk krijgt dat men zelf met ont stoken lampen rijdt, ook te genliggers met de te hoog af gestelde koplampen kan men onderweg tegenkomen. Wanneer de proefpersoon achter het stuur van de si mulator een rij fout maakt (hij/zij remt b.v. om een ob stakel te ontwijken, maar een aanrijding is niet meer te voorkomen), dan draait de hele 'film' van het ongeluk zich voor zijn/haar ogen af. Wanneer op een andere mo ment gewoon een stuurfout wordt gemaakt, dan knalt de wagen 'levensecht' tegen de vangrail aan, worden bomen ontworteld of komt de wagen in een levensechte slip te recht. Maar de bestuurder in de 'capsule' in West Berlijn is gelijktijdig met echt autorij den bezig. Hij/zij krijgt na melijk dezelfde ontspan ningskans die zich mogelijk ook in het normale verkeer kan voordoen. Wanneer vóór hem een mede weggebruiker b.v. een fout maakt, kan door wat extra gas te geven (in plaats van vol te remmen) of door naar links of rechts uit te wijken (opnieuw in plaats van remmen) mogelijk een ernstige aanrijding voorko men worden. De drie video-projectoren laten daarom altijd de volle dig weg- en dus de situatie, met de daarbij behorende naaste omgeving, zien. Het normale wegbeeld blijft dus bestaan. De reacties van de man/vrouw in de rij-simula- tor worden vastgelegd en la ter uitvoerig geanalyseerd. Op die manier hoopt Daimler-Benz een bron aan informatie te krijgen over het feit waarom automobi listen in panieksituaties vaak verkeerde dingen doen. En misschien leidt al dit ma teriaal er weer toe dat de constructeurs bij de fabriek iets kunnen bedenken waar door bestuurders weer ge- UTRECHT - De bestuurder van een auto is de meest onzeke- re factor in het licht van de aktieve en passieve verkeersveilig- heid. „Alle onderdelen van een auto kunnen volgens objectie- ve, niet dubbelzinnige, voorschriften getest worden, maar er blijft eéh schakel in de keten zegt dr. Rudolf H "ornig, lid van de Raad van bestuur bij Daimler-Benz, één partje van het ge- heel wat wij auto noemen, waarvoor geen objectieve normen en meetmethoden bestaat. En die factor is de mens, de be- stuurder". Al vanaf 1958 is men bij Daimler-Benz (oftewel Mercedes) bezig met het verzamelen van gegevens rond ernstige auto- ongevallen. Na 25 jaar heeft men die fase voorlopig afgeslo- ten en is men gaan werken aan de analyses rond al deze on- gevallen. De eerste uitslag is niet sensationeel te noemen: 90 procent van de botsingen of ongelukken op de weg ontstaat, omdat een van de bestuurders die bij het ongeval betrokken h was een fout maakte. De overige 10 procent kwam op reke- ning van de auto of op het onderhoud van de weg. Maar de fouten van de bestuurders werden natuurlijk ver- der bekeken. Te hoge snelheid leidde tot 18 procent van de ongevallen. In de meeste gevallen (16 procent) werd te hard gereden gezien de op dat moment geldende omstandighe den: b.v. mist, regen, sneeuw of een met te hoge snelheid ge nomen bocht. Het „geen voorrang verlenen" kwam met 12 procent op de tweede plaats. Rond 10 procent van de onge lukken komt op rekening van verkeerd afslaan foutief par keren", „achteruit rijden", „in- en uitvoegen" en „inhalen". „Ongevallen door tegemoet komend verkeer" en het „pas seren van stilstaande voertuigen" volgenden daarna, terwijl 8 procent veroorzaakt werd door een overmatige gebruik van alcohol. Uit de gegevens bleek verder dat 67 procent van de automobilisten bij een ongeval betrokken werden, omdat zij door middel van een paniek-stop (remmen met geblokkeerde wielen) een aanrijding probeerden te voorkomen. En dat deed men vaak in situaties waarin het mogelijk was om via stuur- correcties een uitwijkmogelijkheid te zoeken. Om nu eens een echt goed inzicht te krijgen in het gedrag van de automobilist wanneer hij/zij plotseling in een nood-si tuaties terecht komt, heeft Daimler-Benz in West Berlijn een rij-simulator gebouwd waar niet alleen allerlei (gevaarlijke) wegsituaties kunnen worden nagebootst, maar waarin de proefpersoon in de cabine ook plotseling te maken kan krij gen met vreselijke ongelukken, wanneer hij/zij in de cabine niet op de juiste wijze handelt. Het gedrag van de proefper soon wordt door camera's geobserveerd. Daimler-Benz heeft ook een rij capaciteiten simula tor in gebruik. Met behulp van deze 'wagen', waarbij met behulp van tussenstukken het zwaartepunt b.v. verlegd kan worden, maar waarmee ook snel proeven kunnen worden genomen met voor- of achterwielaan drijving, kunnen nu al tijdens de ontwikkelingstijd proeven worden genomen, waarvoor anders compleet nieuwe auto's voor nodig waren. makkelijker juiste beslissing gaan nemen. De Westduit sers kunnen aan de hand van de experimenten in de auto- rijsimulator er in ieder geval nu al achter komen, waarom bepaalde rijfouten bijna al tijd worden gemaakt. Eén belangrijke factor bij het voorkomen van ongeval len is op dit moment al be kend: de reactiesnelheid van de automobilist. Onderzoe kers hebben ondertussen al uitgerekend dat wanneer de reactiesnelheid van de man/vrouw achter het stuur enigszins opgevoerd kan worden, daardoor alleen al 50 procent van de tegen woordige ongelukken voor komen kan worden. Daar voor hoeft één van de beide chauffeurs maar een halve seconden sneller voor te kunnen reageren. Bij fronta le botsingen ligt het opvoe ren van de reactiesnelheid op driekwart seconden. De nieuwe auto-rijsimula tor zal de komende jaren uit komst kunnen moeten bren gen over de vraag hoe de geen reactie-tijd in panieksi tuaties bekort kan worden. Dat mogelijk een nieuwe dashbord-lay-out daarbij de helpende hand kan bieden, wordt nu al door Daimler- Benz niet uitgesloten. ■■IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII^ De „Fietsavan" achter een tandem. Normaal is de wa gen voorzien van een deur, maar om de bezoekers een goed kijkje te gunnen in het interieur, werd deze de we reldprimeur op de Groninger Tweewieler Salon, zonder deur getoond. uit kunststof en staal, is be kleed met pluche en rondom voorzien van het nodige glas. vrouw op het fietspad en de andere met de combinatie op de rijweg. Op het dak van de „Fietsa van" kan een surfplank ver voerd worden. Het maximale toelaatbare gewicht ligt op rond 180 kg. Op de combinatie dan nog goed remt, is natuur lijk de vraag. Omdat volgens het Wegen- verkeers Reglement de trek kende fiets in combinatie met de „Fietsavan" tot de catego rie van aangespannen voer tuigen behoort, is het niet toe gestaan om met de combinatie gebruik te maken van het fietspad. „Daarom", zegt de heer Christiaanse, „is het aan te bevelen om de wagen te trekken met behulp van een tandem. Het is nu eenmaal niet prettig om een lange trek tocht te maken met een man/ De „Fietsavan" is 1.10 me ter breed, 1.40 meter hoog en 2.80 meter breed. Doormiddel van een klikkoppeling wordt de wagen onder de zadelpen aan de fiets gekoppeld. De dis- seldruk bedraagt rond 5 kg. Wanneer men op een camping is aangekomen of onderweg een stop wordt gemaakt, dan zorgen vier uitschuif bare sta- blisatie-poten ervoor dat de de wagen stevig op de grond staat. De prijs van deze noviteit in de fietswereld, zal voorlopig wel het belangrijkste strui kelblok vormen voor een snel le opkomst. „De wagen is op dit moment produktierijp en gaat ƒ2.975.- kosten", zegt de heer Christiaanse.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 11