ELIX' ROUTE
ILUCHTNAB00TSER NU 00K VOOR DE WEG BESCHIKBAAR
Kantenklare
Camper-unit
Picknicktafel
in nieuwe Ford
KORT
NIEUWS
ugeot/Talbot
modernste
iriek
KORT
NIEUWS
Caravan
achter
de fiets
Chauffeur meest onzekere factor
(T) ÜNFALLVE
Ontsnappen
Reactie
19 APRIL 1985
STEIN - Wanneer men een
cabine-chassis van o.a. Ci
troen, Fiat, Mercedes, Bed
ford, Renault, VW, Mazda,
Mitsubishi of Peugeot voor
niet teveel geld op de kop kan
tikken, dan loont het de moei
te om voor de prijs van
ƒ18.640.- er een camper-unit
op te laten plaatsen.
Deze camperunit, met een
oversteek over de bestuur
derscabine, heeft standaard
o.a. een koelkast, kachel, toi
letruimte, 3-pits aanrecht met
watervoorziening, winter
sport-isolatie, vitrages en
dubbel getinte ramen.
Naast een opbouw van 3,50
meer, wordt door Bergland
Caravanbouw in het Lim
burgse Stein ook een camper
unit van 4,50 meter (prijs
ƒ20.490.-) en van 5,50 meter
(prijs 23.700.-) geleverd.
AMSTERDAM - Ford heeft
kort geleden in Amerika een
nieuwe middenklasse-auto,
de Taurus, gelanceerd. Deze
wagen is voorzien van een
heel bijzonder accessoire: een
uitklapbare picknick-tafel.
Dit attribuut is in het ach
terste gedeelte van de laad
vloer te vinden. Wanneer de
tafel wordt naar buiten wordt
uitgeklapt, wordt het geheel
door de bovenzijde van de
achterruit afgeschermd.
Hierdoor wordt het moge
lijk om zelfs bij regen buiten
te picknicken.
■k De DI-motor, die voor de
Ford Transit bestelwagen is
ontwikkeld, heeft van de ge
zaghebbende Engelse Design
Council, de hoogste onder-
sheiding gekregen. Het mo-
torontwerp werd bekroond
omdat Ford als eerste bedrijf
ter wereld deze kleine snello
pende dirpct-ingespoten die
selmotor in serieproduktie
kan bouwen.
■k Een koffiezet apparaat
voor in de auto wordt geïn
troduceerd door Oswi uit
Hengelo. In het apparaat kan
een halve liter water. Na een
kwartier kookt het water en
mengt het zich automatisch
met de koffie die in het filter
zit. De stekker van het snoer
past in de sigaren aansteker.
Deze koffiezetter kost
f 19.95.-.
k Het ontwikkelingspro
gramma van de Ford RS 200,
waarmee dit merk weer te
rug zal keren in de auto-
sportwereld, verloopt zo suc
cesvol, dat verwacht mag
worden dat deze Ford - met
een in het midden geplaatste
turbomotor - aan de start
verschijnt tijdens de laatste
rally's van dit seizoen,
k „Een auto met pit, spuit
men wit", is een gezegde dat
de laatste tijd bij de jeugd
flinke opgang heeft ge
maakt. Kan men de carrosse
rie vaak goed schoon krij
gen, moeilijker is het om de
wielen /velgen wit te hou
den. Daarvoor heeft Holt
Lloyd een speciale witte
wielverf (op polyurethaan-
bas-is) gelanceerd.
T4
EINDREDAKTIE LEON KRIJNEN
ffiCHT - De Peugeot/Tal-
ubriek in Poissy wordt
nSrijk gemoderniseerd.
lïl alleen wordt een nieu-
wtomatische persstraat
'"wd, maar gelijktijdig
er op dit moment een
aantal nieuwe robots geïnstal
leerd. Momenteel zijn er reeds
36 van de in totaal 124 robots
in bedrijf. Tegen de tijd dat
Peugeot/Talbot met het reeds
aangekondigde nieuwe model
(eind dit jaar) verschijnt, zal
het leger robots compleet
moeten zijn.
Door een totale investering
van zo'n 108 miljoen gulden,
zal de Peugeot/Talbot-fabriek
in Poissy uitgroeien tot een
van de modernste autofabrie-
ken van Europa.
k Vlak voordat de 10.000ste
Renault Espace in de Matra-
fabriek in Romorantin
wordt gebouwd, heeft deze
Franse 'ruimtewagen' van de
overkoepelende organisatie
van de Franse autopers, een
prijs gekregen voor techni
sche innovatie.
STEENWIJK - De caravan
mag al tientallen jaren een
vertrouwd beeld zijn in het
recreatie gebeuren, de „Fiet-
savan" zal nog wel enige tijd
een opvallende verschijning
op de weg en de camping zijn.
Voor de steeds groter wor
dende groep Nederlanders die
met de fiets op vakantie gaat
of tijdens een lang weekeinde
een trektocht maakt,heeft de
Technische Handelsonderne
ming „Regiotronex" in Steen-
wijk met het introduceren van
een heuse caravan voor achter
de fiets, een heel bijzonder ac
cessoire op de markt gebracht.
„Het is de lichtste caravan
die ooit is gebouwd", zegt de
heer Th. Christiaanse. „De
wagen weegt zo'n 50 kg en is
niet alleen voor achter de fiets
bruikbaar, maar als men er
enkele kleine veranderingen
op aanbrengt, is de „Fietsa-
van" ook geschikt voor achter
een auto. De allerkleinste auto
kan daardoor de „Minivan",
zoals het wagentje dan heet,
simpel trekken.
Bij het ontwikkelen van de
„Fietsavan" is natuurlijk de
meeste aandacht uitgegaan
voor het gebruik door twee-
wielers. De wagen is geschikt
voor 2 personen en is zodoende
ook voorzien van een 2-per-
soonsbed (breedte 1.10 meter
en lengte 1.90 meter) en be
schikt verder over stromend
water, 2-pits gastoetel met
gasfles, kastruimte, aanrecht,
verlichting, ventilatie, aan
sluiting voor een accu en een
klokje.
De binnenkant van de
„Fietsavan", die is opgebouwd
w MERCEDES
Niet alleen worden wagens getest op de gevolgen bij een frontale botsingen. Ook als de
wgen keihard aan één kant wordt geraakt, wordt tijdens de ontwikkeling al gekeken
dar de gevolgen voor de rest van de carrosserie. Op de foto een 'crash' van een Mercedes
jöin het testcentrum.
Met een snelheid van 50 km/u komt de wagen, waarin 2 poppen zitten die volgestopt
zijn met elektronische meetapparatuur, frontaal tegen een massieve wand tot stilstand.
De neus van de wagen vangt de klap goed op; vanaf het begin van het voorportier ziet de
carrosserie er nog goed uit; het stuurwiel zit nog op de oude plaats. Maar is in de praktijk
een frontale botsing te voorkomen. Daarover moeten de proefpersonen in de nieuwe
auto-rijsimulator in West Berlijn uitkomst geven.
Auto-ongelukken worden nagereden
door Jack Arentsen
TRECHT - Een auto steekt
irdoes een voorrangsweg
ver. Van links nadert een
Bdere wagen. Gillende rem-
ien; stinkende rook van
meltend rubber. Drie secon-
cn later een doffe knal; ge-
door een lichte stof-
rik. Wat later een wat
leunend stemgegeluid.
Een situatie die wereld-
rijd dagelijks veelvuldig
oorkomt. Alleen al in het
lederlandse verkeer kwa
len vorig jaar (volgens
oorlopige cijfers) 1610 per-
men om: gemiddeld bijna 5
lensen per dag.
Kort geleden constateerde
Raad voor de Verkeers-
aligheid in ons land dat er
tarlijks één miljoen onge-
allen in Nederland plaats
inden; bij ongeveer 90 pro
mt van al die ongevallen
»t ook bij ons - stelde de
aad vast - de voornaamste
mak bij de factor mens.
in het meredendeel van de
wallen is dat terug te voe-
m op (bewust of onbewust)
izorgvuldig gedrag. Dat
omt", aldus de Raad voor de
'erkeersveiligheid, „door
:n gebrek aan kennis en
aardigheid bij de verkeers-
eelnemers, maar ook door
at de eisen van het verkeer
eelal de menselijke moge-
jkheden te boven gaan".
apraten
chteraf kan men gemakke-
ke de schuldige van de
rkeersfout aanwijzen. Na-
thand is het ook gemakke-
k napraten over de moge-
kheden die één van beide
uffeurs heeft gehad om
t ongeval te voorkomen,
aar waarom neemt men
r het stuur vaak juist
n verkeerde beslissing?
ver die kernvraag is tot op
'en weinig bekend.
De lucht- en de ruimte-
art kent het begrip vlucht-
Een doorsnede van de nieuwe rijsimulator van Daimler-Benz in West Berlijn: 1. pro
jectiescherm; 2. video projectoren; 3. personenwagen in de simulator; 4. vrachtwagenca
bine voor in de simulator; 5. aandrijvingsmechanisme van de rijsimulator; 6. mechanis
me om de simulator ook in de dwarsrichting te laten bewegen; 7. slurf om de cabine te
bereiken; 8. hydraulissch schakelcentrum; 9. computer; 10. bedieningscentrum voor de
rijsimulator; 11. plaats van de projectleider.
nabootsers al een groot aan
tal jaren. Vliegers en boord
werktuigkundigen krijgen in
deze zorgvuldig nagebootste
cockpit er niet alleen een ge
deelte van hun opleiding in,
ook als men al lange tijd
vliegt, moeten de vliegers re
gelmatig terug naar het test
centrum om niet alleen bij
geschoold te worden, maar
om ook om opnieuw ver
trouwd te raken - en dan op
het 'droge' -met bepaalde be
narde situaties die mogelijk
eenmaal tijdens een vlucht
kunnen ontstaan. In de
vluchtnabootsers kunnen al
le (nood)situaties worden op
roepen waarmee men in de
cockpit te maken kan krij
gen.
De bemanning moet dan
uit een keuze aan mogelijk
heden onmiddellijk de juiste
oplossing kiezen.
In de autowereld zijn de
laatste jaren rij-simulatoren
verschenen, waardoor de be
stuurder getest kan worden
op zijn recatie-snelheid. In
de zogenoemde 'automaten
hallen' staan vaak tussen de
flipperkasten, de schietkas-
ten en de fruitautomaten,
ook schermen waar men met
behulp van een stuurwiel in
de hand, de lijnen van de
weg moet zien te volgen die
op het scherm verschijnen.
Door het opvoeren van de
snelheid, het plotseling op
duiken van tegenliggers en
scherpe, ineens opduikende
bochten, is het vaak moeilijk
om met weinig strafpunten
de vaak nog geen 30 seconden
durende rit te volbrengen.
Bij de meeste autofabri
kanten staan heel wat betere
rij-simulatoren, maar het
bezwaar was dat de man
achter het stuur altijd op een
scherm moest kijken waarop
het beeld verscheen dat van
een filmprojector afkomstig
was. De bestuurder merkte
niets van de directe omge
ving warin hij 'reed'. Men
werd ook niet afgeleid door
zaken die zich ergens in de
omgeving van de bestuurder
afspeelden. En wat nog be
langrijker was: de testper
soon in de rij-simulator
moest het beeld volgen dat
eerder door de camera-man
was vastgelegd en uitwijk
mogelijkheden in een benar
de situaties waren niet voor
handen. Het onmiddellijk
nemen van een (juiste of on
juiste) beslissing in een
noodsituatie - die wel in een
vluchtnabootser mogelijk is
- was de auto-industrie
vreemd.
Nu de ongevallenanalyses bij
Daimler-Benz weereens on
omstotelijk aantoonde dat de
meeste auto-ongelukken zijn
terug te voeren tot domme
fouten van bestuurders, be
sloten de Mercedes-bouwers
een autorij-simulator te ont
wikkelen die rechtstreeks te
vergelijken is met de vlucht
nabootsers in de lucht- en
ruimtevaart. In het nieuwe
testcentrum in West Berlijn
kunnen nu zelfs de meest
ernstige verkeersongelukken
nogeens worden 'nagereden'.
In deze nieuwe simulator
zijn video-projectoren te
vinden die voor een natuur
getrouw beeld voor de
chauffeur zorgen. Het beeld
bestrijkt een gezichtveld van.
180 graden. In een computer
zijn alle gegevens verwerkt
van ernstige ongevallen en
tijdens de rit van de man/
vrouw in de simulator, kan
men die vroegere situaties
weer oproepen. Niet alleen is
het uitzicht in de rijsimulta-
or natuurgetrouw, ook krijgt
de bestuurder te maken met
de normale rij- en motorge
luiden en voelt hij/zij aan
den lijven wanneer de auto
door b.v. een kuil in de weg
rijdt. Ook situaties als slip
pen, ineens opkomende zij
wind en het met een wat te
hoge snelheid nemen van een
bocht, kunnen worden nage
bootst.
De technicus achter de com
puter kan door het simpel in
drukken van enkele knoppen
ook de wegsituaties en het
zicht voor de bestuurder ver
anderen. Mist en rijden in de
nacht behoren daardoor ook
tot de mogelijkheden. Niet
alleen dat men dan vanuit de
rij-simulator de indruk
krijgt dat men zelf met ont
stoken lampen rijdt, ook te
genliggers met de te hoog af
gestelde koplampen kan men
onderweg tegenkomen.
Wanneer de proefpersoon
achter het stuur van de si
mulator een rij fout maakt
(hij/zij remt b.v. om een ob
stakel te ontwijken, maar
een aanrijding is niet meer te
voorkomen), dan draait de
hele 'film' van het ongeluk
zich voor zijn/haar ogen af.
Wanneer op een andere mo
ment gewoon een stuurfout
wordt gemaakt, dan knalt de
wagen 'levensecht' tegen de
vangrail aan, worden bomen
ontworteld of komt de wagen
in een levensechte slip te
recht.
Maar de bestuurder in de
'capsule' in West Berlijn is
gelijktijdig met echt autorij
den bezig. Hij/zij krijgt na
melijk dezelfde ontspan
ningskans die zich mogelijk
ook in het normale verkeer
kan voordoen. Wanneer vóór
hem een mede weggebruiker
b.v. een fout maakt, kan door
wat extra gas te geven (in
plaats van vol te remmen) of
door naar links of rechts uit
te wijken (opnieuw in plaats
van remmen) mogelijk een
ernstige aanrijding voorko
men worden.
De drie video-projectoren
laten daarom altijd de volle
dig weg- en dus de situatie,
met de daarbij behorende
naaste omgeving, zien. Het
normale wegbeeld blijft dus
bestaan. De reacties van de
man/vrouw in de rij-simula-
tor worden vastgelegd en la
ter uitvoerig geanalyseerd.
Op die manier hoopt
Daimler-Benz een bron aan
informatie te krijgen over
het feit waarom automobi
listen in panieksituaties
vaak verkeerde dingen doen.
En misschien leidt al dit ma
teriaal er weer toe dat de
constructeurs bij de fabriek
iets kunnen bedenken waar
door bestuurders weer ge-
UTRECHT - De bestuurder van een auto is de meest onzeke-
re factor in het licht van de aktieve en passieve verkeersveilig-
heid. „Alle onderdelen van een auto kunnen volgens objectie-
ve, niet dubbelzinnige, voorschriften getest worden, maar er
blijft eéh schakel in de keten zegt dr. Rudolf H "ornig, lid van
de Raad van bestuur bij Daimler-Benz, één partje van het ge-
heel wat wij auto noemen, waarvoor geen objectieve normen
en meetmethoden bestaat. En die factor is de mens, de be-
stuurder".
Al vanaf 1958 is men bij Daimler-Benz (oftewel Mercedes)
bezig met het verzamelen van gegevens rond ernstige auto-
ongevallen. Na 25 jaar heeft men die fase voorlopig afgeslo-
ten en is men gaan werken aan de analyses rond al deze on-
gevallen. De eerste uitslag is niet sensationeel te noemen: 90
procent van de botsingen of ongelukken op de weg ontstaat,
omdat een van de bestuurders die bij het ongeval betrokken h
was een fout maakte. De overige 10 procent kwam op reke-
ning van de auto of op het onderhoud van de weg.
Maar de fouten van de bestuurders werden natuurlijk ver-
der bekeken. Te hoge snelheid leidde tot 18 procent van de
ongevallen. In de meeste gevallen (16 procent) werd te hard
gereden gezien de op dat moment geldende omstandighe
den: b.v. mist, regen, sneeuw of een met te hoge snelheid ge
nomen bocht. Het „geen voorrang verlenen" kwam met 12
procent op de tweede plaats. Rond 10 procent van de onge
lukken komt op rekening van verkeerd afslaan foutief par
keren", „achteruit rijden", „in- en uitvoegen" en „inhalen".
„Ongevallen door tegemoet komend verkeer" en het „pas
seren van stilstaande voertuigen" volgenden daarna, terwijl 8
procent veroorzaakt werd door een overmatige gebruik van
alcohol. Uit de gegevens bleek verder dat 67 procent van de
automobilisten bij een ongeval betrokken werden, omdat zij
door middel van een paniek-stop (remmen met geblokkeerde
wielen) een aanrijding probeerden te voorkomen. En dat deed
men vaak in situaties waarin het mogelijk was om via stuur-
correcties een uitwijkmogelijkheid te zoeken.
Om nu eens een echt goed inzicht te krijgen in het gedrag
van de automobilist wanneer hij/zij plotseling in een nood-si
tuaties terecht komt, heeft Daimler-Benz in West Berlijn een
rij-simulator gebouwd waar niet alleen allerlei (gevaarlijke)
wegsituaties kunnen worden nagebootst, maar waarin de
proefpersoon in de cabine ook plotseling te maken kan krij
gen met vreselijke ongelukken, wanneer hij/zij in de cabine
niet op de juiste wijze handelt. Het gedrag van de proefper
soon wordt door camera's geobserveerd.
Daimler-Benz heeft ook een rij capaciteiten simula
tor in gebruik. Met behulp van deze 'wagen', waarbij
met behulp van tussenstukken het zwaartepunt b.v.
verlegd kan worden, maar waarmee ook snel proeven
kunnen worden genomen met voor- of achterwielaan
drijving, kunnen nu al tijdens de ontwikkelingstijd
proeven worden genomen, waarvoor anders compleet
nieuwe auto's voor nodig waren.
makkelijker juiste beslissing
gaan nemen. De Westduit
sers kunnen aan de hand van
de experimenten in de auto-
rijsimulator er in ieder geval
nu al achter komen, waarom
bepaalde rijfouten bijna al
tijd worden gemaakt.
Eén belangrijke factor bij
het voorkomen van ongeval
len is op dit moment al be
kend: de reactiesnelheid van
de automobilist. Onderzoe
kers hebben ondertussen al
uitgerekend dat wanneer de
reactiesnelheid van de
man/vrouw achter het stuur
enigszins opgevoerd kan
worden, daardoor alleen al
50 procent van de tegen
woordige ongelukken voor
komen kan worden. Daar
voor hoeft één van de beide
chauffeurs maar een halve
seconden sneller voor te
kunnen reageren. Bij fronta
le botsingen ligt het opvoe
ren van de reactiesnelheid op
driekwart seconden.
De nieuwe auto-rijsimula
tor zal de komende jaren uit
komst kunnen moeten bren
gen over de vraag hoe de
geen reactie-tijd in panieksi
tuaties bekort kan worden.
Dat mogelijk een nieuwe
dashbord-lay-out daarbij de
helpende hand kan bieden,
wordt nu al door Daimler-
Benz niet uitgesloten.
■■IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII^
De „Fietsavan" achter een tandem. Normaal is de wa
gen voorzien van een deur, maar om de bezoekers een
goed kijkje te gunnen in het interieur, werd deze de we
reldprimeur op de Groninger Tweewieler Salon, zonder
deur getoond.
uit kunststof en staal, is be
kleed met pluche en rondom
voorzien van het nodige glas.
vrouw op het fietspad en de
andere met de combinatie op
de rijweg.
Op het dak van de „Fietsa
van" kan een surfplank ver
voerd worden. Het maximale
toelaatbare gewicht ligt op
rond 180 kg. Op de combinatie
dan nog goed remt, is natuur
lijk de vraag.
Omdat volgens het Wegen-
verkeers Reglement de trek
kende fiets in combinatie met
de „Fietsavan" tot de catego
rie van aangespannen voer
tuigen behoort, is het niet toe
gestaan om met de combinatie
gebruik te maken van het
fietspad. „Daarom", zegt de
heer Christiaanse, „is het aan
te bevelen om de wagen te
trekken met behulp van een
tandem. Het is nu eenmaal
niet prettig om een lange trek
tocht te maken met een man/
De „Fietsavan" is 1.10 me
ter breed, 1.40 meter hoog en
2.80 meter breed. Doormiddel
van een klikkoppeling wordt
de wagen onder de zadelpen
aan de fiets gekoppeld. De dis-
seldruk bedraagt rond 5 kg.
Wanneer men op een camping
is aangekomen of onderweg
een stop wordt gemaakt, dan
zorgen vier uitschuif bare sta-
blisatie-poten ervoor dat de de
wagen stevig op de grond
staat.
De prijs van deze noviteit in
de fietswereld, zal voorlopig
wel het belangrijkste strui
kelblok vormen voor een snel
le opkomst. „De wagen is op
dit moment produktierijp en
gaat ƒ2.975.- kosten", zegt de
heer Christiaanse.