BOMEN
9.50
ütroën Visa 17 RD: opvallend stille en pittige diesel
fAUTOTIPS
ICITROËN^
CITROËN*
CITROEN^
AUTO YABO
GARAGE C. BOS
wl
'DE NIEUWE RENAULT SUPER 5'
NS**5ll
VIOLEN
W. DE BLOCK
WISSE B.V.
GARAGE DIELEMAN
EEN TRILLEND AUTO
STUUR BRENGEN WIJ
TERUG IN 'BALANS'
EN DAARMEE OOK
UW VEILIGHEID..!
W.BAKKJ
Café de Troubadour Clinge.
Goes; Centrum Goes, Marconistraat 3, Tel. 01100-12320. Hulst; G. Cappendijk Zn. B.V., Absdaalseweg 58, Tel, 01140-13524.
Oostburg; Garage J.l. Brugge Zn B.V., Industrieweg 8, Tel. 01170-4171. Temeuzen; Renoca, Mr. Haarmanweg 58, Tel. 01150-17751.
W. BAKKElj
m
ezondheidszoi
Jerwijs nigt
;prekend zijn
7797
>9.99.10.49
030 - 781822
f
Aangenaam verrast
Bijzonder stil
jAiimriDt
r INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER
VRAAG ALLE INFORMA TIE
Prijzen
DE STEM VAN DONDERDAG 18 APRIL 1985
KDLE-BANDEN b.V.
OOSTBURG,
TERNEUZEN,
HULST,
Als u de hele nieuwe Renault 5 wilt leren
kennen, moet u maar gauw even komen
kijken. Want als u hem ziet begrijpt u waar
schijnlijk al gauw waarom de Fransen hem de
naam Super 5 hebben gegeven. En als u erin rijdt
had u die naam ook zelf wel bedacht.
Hij staat ervoor klaar. Dan kunt u meteen
even met ons praten over de gunstige finan
cieringsregeling, die we u de hele maand april
kunnen aanbieden. Financiering in één jaar
met 0% rente. Dat scheelt al gauw honderden gul
dens. En ook financiering in twee of driejaar
is bij ons een kwestie van voordeel: het effectief
rentepercentage is dan slechts 8% op jaarbasis.
De financiering geschiedt op basis van een
huurkoopovereenkomst, waarbij de wettelijke
aanbetaling verplicht is. Het maximum krediet-
bedrag is f 10.000,-.
Renault Super 5 vanaf f14.790,- (incl.
BTW). Afleveringskosten f 360,-.
^1
n
m
Tuincentrum
G. Gezellestraat 27 1
TERNEUZEN
Tel. 01150-17911
'.•*v
^00'
oogstam en halfstam
guidogezellestraat 27
tErneuzen teL01150-17917
pen
atie
ite
an
aya
ADVENT ZENDING
3735 ME BOSCH EN Dl
skort levert Citroen z'n po
ll Visa met een dieselmotor.
lorerigens bekende 1.7 liter
m. We kennen hem uit het
,|,9 van Peugeot". Niet ver-
llijk, want Citroen, Peugeot
tol behoren gedrieën tot de
groep. Dwars voorin ge-
i onder een overhellende
ivin 3°°s,aat dit Werciiinder-
MQk met een exacte citinder-
i van '769 cm3. Het drijft,
lun het ook anders bij Citroen
iMvnelen aan. De motor heeft
bovenliggende nokkenas van
aangedreven door een
riem die het direkt de
via stoters bedient. Door
K eind van de vijfmaal gela-
krukas een torsiedemper te
worden zowel trillingen
w tor a/s geluid stekt ge-
Het specifieke nagelen
ihebrander onderdrukt Ci-
;l succes door toepassing
stevige hoeveelheid ge-
derende maatregelen, zoals
capitonnering onder de mo-
en aan de binnenzijde van
fmotorcompartimentbetere
L verbetering van de motor-
en wijziging van het lucht
uitlaatsysteem. Citroen le
itje Visa-diesel in drie uitvoe
rde 17 D, 17 RD en 17 D
I (grijs kenteken). Het onder
lat 'm in de uitrusting terwijl
benoemde versie slechts
is biedt aan twee personen en
Slal als bestelwagen dienst
Standaard beschikt het trio
reen vierversneiiingsbak. Te-
tneerpriis van f 615.- staat er
Visa RD met vijfbak klaar. Har
riets wijzen uit dat bij Citroen
ia het meest van alle model-
er de toonbank gaat. Niet zo
'ierlijkHij biedt al naar ge-
uitvoering veel waar voor
[liel weinig geld. Zo ook de Visa
i waarmee wij onze testkilo-
Standaard be-
I de RD over halogeen kop-
beschermstrips op de
(jen, gelaagde voorruit, luxueu-
wbedekking, fraaie wieldop-
les een uitneembare hoeden-
k Memaal zaken die de 17 D
|l Gelijk met de motor nam Ci-
[i ook de voortrein van de Peu-
1205 over. Dit gaf wat proble-
want nu steken de voorwie-
ren. Een groot pluspunt voor deze
dieselende Fransman. Hij heeft er
meer. Evenals soortgenoten
het „doublé chevron" als logr
zit'ie een heerlijk soepele vering.
len aan weerszijden 2.5 cm buiten
de wielkassen. Spatbordverbre-
ders verhelpen dit euvel. Spatlap-
pen voorkomen vervuiling van de
zijkanten. Tegen meerprijs plaatst
Citroen een (onmisbare) wis/was-
installatie op de achterruit. Van
binnenuit laat de grote buitenspie
gel zich verstellen. Nog steeds
houdt Citroen vast aan die ene wis
ser op de voorruit. Beslist niet onze
keus. Niet alleen laat hij een fors
deel van het glaswerk onberoerd,
bovendien redt'ie het amper bij
zware regenval. Rond de 13 inch
velgen zitten 145 SR Michelin MX
radiaalsloffen.
Duiken we de cockpit in, dan gelo
ven we onze ogen bijna niet. Ci
troen verving de sateliet met daar
op allerlei schakelaars en draaik-
noppen links onder het stuur door
twee normale hendels aan weers
zijden van de stuurkolom. Tevens
verplaatsen ze drukknoppen bin
nen de stuurring naar opzij, die nu
te bedienen zijn met de handen
aan het stuur. Ook zien we traditio
nele ronde meters, in plaats van
die onoverzichtelijke fwee van
voorheen. Diverse lichtjes waar
schuwen bij ongewenste storin
gen. Thans zelfs een lampje voor
de handrem. Op de vakken onder
het dashboard en in de bakken op
de deuren kunnen we wat spulltjes
kwijt. Helaas missen we een ai dan
niet afsluitbaar kastje. De van lek
kere stroeve bekleding voorziene
zetels hebben een hoge rugleuning
met hoofdsteunen (meerprijs). Zij
delings steun vergat men niet. Een
hoedenpiank boven de bagage
ruimte ontneemt grijpgrage Heden
het zicht op eventuele objecten
van hun gading. Deze hoeden
piank laat zich makkelijk verwijde
ren, waardoor grote voorwerpen
achter in een plaats vinden. Klap
pen we de achterbak naar voren,
dan biedt de ontstane ruimte plaats
aan 690 dm3 bagage.
Nemen we voor de eerste testrit
op één der week zittende zetels
plaats dan toont het instrumen
tarium overzichtelijk en helder
alle gewenste Informatie, Inclu
sief de tijd. Overigens maakt het
klokje vrij veel herrie. Hopelijk
exemplarisch?) Voor Is er ruimte
te over, zowel voor hoofd als on
derste ledematen. Achter komen
de personen boven 1.70 m met
de kruin tegen het plafond. Met
de stoel In de achterste stand
komen ook de benen, vooral de
knieën in het gedrang.
Starten van de motor vraagt na el
ke koude nacht zo'n acht secon
den voorgloeien. Voldoende tijd
om de (te) hoog aanliggende vei
ligheidsgordels om te doen. Draai
en we na het wegvallen van hel
„gele spiraaltje" de sleutel door,
dan start de machine vlot. Van een
stevige en gênante rookwolk uit de
uitlaat blijft de Visa verschoond.
Mooi rond loopt de motor, zonder
al te veel herrie. Natuurlijk laten we
het spul eerst rustig op de bedrijfs-
temperatuur komen. Dat neemt
enige minuten in beslag. Geven we
de wagen hierna de sporen, dan
blijft het zeker voor een diesel uit
zonderlijk stil in de cabine. Aange
zien ook windgeruis vrijwel ont
breekt kunnen we zelfs bij 140
km/u rustig naar de radio luiste-
echter best mee te leven.
toenam, moesten de Citroëntech-
nici de overbrenging van de tand
heugelbesturing veranderen. Hier
door stuurt de wagen licht. Aileen
tijdens parkeren moet men zwaar
der in het stuur hangen. Dat geldt
ook in snel genomen „curven". Hij
blijft te allen tijde onderstuurd. Bij
het uitkomen daarvan vertoont de
besturing wel een zelfcentrerend
effect. Dribbelverschijnselen doen
zich niet voor.
Schakelen gaat licht en soepel,
zij het iets hakkerig. Zonder stoot-
neigingen grijpt de koppeling aan
en vraag weinig pedaalkracht.
Remmen doet de wagen goed,
waaraan eveneens weinig pedaal
kracht te pas komt. Blokkeerver-
schijnselen nemen we niet waar.
Over kachel en ventilatie niets dan
lof. Stereotype voor een „diesel"
duurt het 's morgens wat langer
voor de woonkamer behaaglijk
warm is. Bij duisternis werpen de
pitten een ferme dot licht op en
naast de weg. Deze lampen kan
men in hoogte verstellen zodat bij
een zware belading de tegenligger
niet constant hoeft te knipperen
omdat hij niets ziet.
Oua prestaties hoort de Visa
diesel tot de echt snelle jongens.
Zeker z'n klasse in ogenschouw
genomen. Van 0-100 km/u in 15.9
sec. en een topsnelheid van 152
km/u zijn cijfers die er niet om lie
gen. Ondanks al deze inspannin
gen springt het „torretje" porte-
monnaiebewust met de dieselolie
om. Tijdens onze testweek versto
ken we gemiddeld 5.3 liter olie per
100 km, wat neerkomt op 1 liter
per 19 kilometer.
AUTOBEDRIJF
Tivoliweg-HulstTel. 01140-12058
AUTOBEDRIJF
Mr. F.J. Haarmanweg 55
Terneuzen Tel. 01150-94300
SERVICE ADRES W. ZVL
L. Heerestraat 14
Schoondijke 01173-1339
Na al deze positieve geluiden,
de hamvraag: wat kost dit fraais?
Ook het prijskaartje springt er ten
opzichte van de concurrentie uit en
wel in het voordeel van de klant.
Voor de zeker niet kale Visa moet
men f 19.250.- neertellen. „Onze
luxere 1RD kost inclusief allerlei
moois 19.980.-. Voor de Visa D
Service (VAN) betaalt men
17.231.-. Prijzen inclusief BTW,
exclusief afleveringsko6ten.
A69
Kloosterlaan 39-41 - Sas van Gent
Tel. 01158-3500 b.g.g. 1497
OCCASIONS
BMW 3181,40.000 km, wit
getint glas, toerenteller1982
BMW 316, blauw, LPG, nov1980
RENAULT 9 GTL, groen metallic1982
RENAULT 18 Turbo, koraalrood
54.000 km, juni1982
TOYOTA CARINA, blauw1978
Kloosterlaan 39-41 - SAS VAN GENT
Tel. 01158-1497
BMW 316 groen, LPG, 41.000 km1983
PEUGEOT 305 GL, beige, 70.000 km, juni1980
RENAULT 18 GTL, blauw metallic,
46.000 km1983
RENAULT FUEGO GTS, rood LPG onderbouw
42.000 km, model1983
Op alle auto's 3 maanden garantie
Inruil-financiering mogelijk
op vrijdag 19 april.
Prachtige prijzen.
Tijdens de pauze gratis koffie met gebak.
2 Gratis ronden.
Aanvang 19.30 uur stipt.
Oude Haven 32, Tel. 01170-2547-2377
Nijverheidsstraat 2, Tel. 01150-17916-13981
Hogeweg 15, Tel. 01140-10600'
Met 0% rente rijdt de
Renault Super 5 nóg zuini
'inlofmeen u desgewenstover een financiering via Renault Credit Nederlanden leasing via Renault Leasing Nederland
Renault adviseert elf often
,VC