BOMEN 9.50 ütroën Visa 17 RD: opvallend stille en pittige diesel fAUTOTIPS ICITROËN^ CITROËN* CITROEN^ AUTO YABO GARAGE C. BOS wl 'DE NIEUWE RENAULT SUPER 5' NS**5ll VIOLEN W. DE BLOCK WISSE B.V. GARAGE DIELEMAN EEN TRILLEND AUTO STUUR BRENGEN WIJ TERUG IN 'BALANS' EN DAARMEE OOK UW VEILIGHEID..! W.BAKKJ Café de Troubadour Clinge. Goes; Centrum Goes, Marconistraat 3, Tel. 01100-12320. Hulst; G. Cappendijk Zn. B.V., Absdaalseweg 58, Tel, 01140-13524. Oostburg; Garage J.l. Brugge Zn B.V., Industrieweg 8, Tel. 01170-4171. Temeuzen; Renoca, Mr. Haarmanweg 58, Tel. 01150-17751. W. BAKKElj m ezondheidszoi Jerwijs nigt ;prekend zijn 7797 >9.99.10.49 030 - 781822 f Aangenaam verrast Bijzonder stil jAiimriDt r INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER VRAAG ALLE INFORMA TIE Prijzen DE STEM VAN DONDERDAG 18 APRIL 1985 KDLE-BANDEN b.V. OOSTBURG, TERNEUZEN, HULST, Als u de hele nieuwe Renault 5 wilt leren kennen, moet u maar gauw even komen kijken. Want als u hem ziet begrijpt u waar schijnlijk al gauw waarom de Fransen hem de naam Super 5 hebben gegeven. En als u erin rijdt had u die naam ook zelf wel bedacht. Hij staat ervoor klaar. Dan kunt u meteen even met ons praten over de gunstige finan cieringsregeling, die we u de hele maand april kunnen aanbieden. Financiering in één jaar met 0% rente. Dat scheelt al gauw honderden gul dens. En ook financiering in twee of driejaar is bij ons een kwestie van voordeel: het effectief rentepercentage is dan slechts 8% op jaarbasis. De financiering geschiedt op basis van een huurkoopovereenkomst, waarbij de wettelijke aanbetaling verplicht is. Het maximum krediet- bedrag is f 10.000,-. Renault Super 5 vanaf f14.790,- (incl. BTW). Afleveringskosten f 360,-. ^1 n m Tuincentrum G. Gezellestraat 27 1 TERNEUZEN Tel. 01150-17911 '.•*v ^00' oogstam en halfstam guidogezellestraat 27 tErneuzen teL01150-17917 pen atie ite an aya ADVENT ZENDING 3735 ME BOSCH EN Dl skort levert Citroen z'n po ll Visa met een dieselmotor. lorerigens bekende 1.7 liter m. We kennen hem uit het ,|,9 van Peugeot". Niet ver- llijk, want Citroen, Peugeot tol behoren gedrieën tot de groep. Dwars voorin ge- i onder een overhellende ivin 3°°s,aat dit Werciiinder- MQk met een exacte citinder- i van '769 cm3. Het drijft, lun het ook anders bij Citroen iMvnelen aan. De motor heeft bovenliggende nokkenas van aangedreven door een riem die het direkt de via stoters bedient. Door K eind van de vijfmaal gela- krukas een torsiedemper te worden zowel trillingen w tor a/s geluid stekt ge- Het specifieke nagelen ihebrander onderdrukt Ci- ;l succes door toepassing stevige hoeveelheid ge- derende maatregelen, zoals capitonnering onder de mo- en aan de binnenzijde van fmotorcompartimentbetere L verbetering van de motor- en wijziging van het lucht uitlaatsysteem. Citroen le itje Visa-diesel in drie uitvoe rde 17 D, 17 RD en 17 D I (grijs kenteken). Het onder lat 'm in de uitrusting terwijl benoemde versie slechts is biedt aan twee personen en Slal als bestelwagen dienst Standaard beschikt het trio reen vierversneiiingsbak. Te- tneerpriis van f 615.- staat er Visa RD met vijfbak klaar. Har riets wijzen uit dat bij Citroen ia het meest van alle model- er de toonbank gaat. Niet zo 'ierlijkHij biedt al naar ge- uitvoering veel waar voor [liel weinig geld. Zo ook de Visa i waarmee wij onze testkilo- Standaard be- I de RD over halogeen kop- beschermstrips op de (jen, gelaagde voorruit, luxueu- wbedekking, fraaie wieldop- les een uitneembare hoeden- k Memaal zaken die de 17 D |l Gelijk met de motor nam Ci- [i ook de voortrein van de Peu- 1205 over. Dit gaf wat proble- want nu steken de voorwie- ren. Een groot pluspunt voor deze dieselende Fransman. Hij heeft er meer. Evenals soortgenoten het „doublé chevron" als logr zit'ie een heerlijk soepele vering. len aan weerszijden 2.5 cm buiten de wielkassen. Spatbordverbre- ders verhelpen dit euvel. Spatlap- pen voorkomen vervuiling van de zijkanten. Tegen meerprijs plaatst Citroen een (onmisbare) wis/was- installatie op de achterruit. Van binnenuit laat de grote buitenspie gel zich verstellen. Nog steeds houdt Citroen vast aan die ene wis ser op de voorruit. Beslist niet onze keus. Niet alleen laat hij een fors deel van het glaswerk onberoerd, bovendien redt'ie het amper bij zware regenval. Rond de 13 inch velgen zitten 145 SR Michelin MX radiaalsloffen. Duiken we de cockpit in, dan gelo ven we onze ogen bijna niet. Ci troen verving de sateliet met daar op allerlei schakelaars en draaik- noppen links onder het stuur door twee normale hendels aan weers zijden van de stuurkolom. Tevens verplaatsen ze drukknoppen bin nen de stuurring naar opzij, die nu te bedienen zijn met de handen aan het stuur. Ook zien we traditio nele ronde meters, in plaats van die onoverzichtelijke fwee van voorheen. Diverse lichtjes waar schuwen bij ongewenste storin gen. Thans zelfs een lampje voor de handrem. Op de vakken onder het dashboard en in de bakken op de deuren kunnen we wat spulltjes kwijt. Helaas missen we een ai dan niet afsluitbaar kastje. De van lek kere stroeve bekleding voorziene zetels hebben een hoge rugleuning met hoofdsteunen (meerprijs). Zij delings steun vergat men niet. Een hoedenpiank boven de bagage ruimte ontneemt grijpgrage Heden het zicht op eventuele objecten van hun gading. Deze hoeden piank laat zich makkelijk verwijde ren, waardoor grote voorwerpen achter in een plaats vinden. Klap pen we de achterbak naar voren, dan biedt de ontstane ruimte plaats aan 690 dm3 bagage. Nemen we voor de eerste testrit op één der week zittende zetels plaats dan toont het instrumen tarium overzichtelijk en helder alle gewenste Informatie, Inclu sief de tijd. Overigens maakt het klokje vrij veel herrie. Hopelijk exemplarisch?) Voor Is er ruimte te over, zowel voor hoofd als on derste ledematen. Achter komen de personen boven 1.70 m met de kruin tegen het plafond. Met de stoel In de achterste stand komen ook de benen, vooral de knieën in het gedrang. Starten van de motor vraagt na el ke koude nacht zo'n acht secon den voorgloeien. Voldoende tijd om de (te) hoog aanliggende vei ligheidsgordels om te doen. Draai en we na het wegvallen van hel „gele spiraaltje" de sleutel door, dan start de machine vlot. Van een stevige en gênante rookwolk uit de uitlaat blijft de Visa verschoond. Mooi rond loopt de motor, zonder al te veel herrie. Natuurlijk laten we het spul eerst rustig op de bedrijfs- temperatuur komen. Dat neemt enige minuten in beslag. Geven we de wagen hierna de sporen, dan blijft het zeker voor een diesel uit zonderlijk stil in de cabine. Aange zien ook windgeruis vrijwel ont breekt kunnen we zelfs bij 140 km/u rustig naar de radio luiste- echter best mee te leven. toenam, moesten de Citroëntech- nici de overbrenging van de tand heugelbesturing veranderen. Hier door stuurt de wagen licht. Aileen tijdens parkeren moet men zwaar der in het stuur hangen. Dat geldt ook in snel genomen „curven". Hij blijft te allen tijde onderstuurd. Bij het uitkomen daarvan vertoont de besturing wel een zelfcentrerend effect. Dribbelverschijnselen doen zich niet voor. Schakelen gaat licht en soepel, zij het iets hakkerig. Zonder stoot- neigingen grijpt de koppeling aan en vraag weinig pedaalkracht. Remmen doet de wagen goed, waaraan eveneens weinig pedaal kracht te pas komt. Blokkeerver- schijnselen nemen we niet waar. Over kachel en ventilatie niets dan lof. Stereotype voor een „diesel" duurt het 's morgens wat langer voor de woonkamer behaaglijk warm is. Bij duisternis werpen de pitten een ferme dot licht op en naast de weg. Deze lampen kan men in hoogte verstellen zodat bij een zware belading de tegenligger niet constant hoeft te knipperen omdat hij niets ziet. Oua prestaties hoort de Visa diesel tot de echt snelle jongens. Zeker z'n klasse in ogenschouw genomen. Van 0-100 km/u in 15.9 sec. en een topsnelheid van 152 km/u zijn cijfers die er niet om lie gen. Ondanks al deze inspannin gen springt het „torretje" porte- monnaiebewust met de dieselolie om. Tijdens onze testweek versto ken we gemiddeld 5.3 liter olie per 100 km, wat neerkomt op 1 liter per 19 kilometer. AUTOBEDRIJF Tivoliweg-HulstTel. 01140-12058 AUTOBEDRIJF Mr. F.J. Haarmanweg 55 Terneuzen Tel. 01150-94300 SERVICE ADRES W. ZVL L. Heerestraat 14 Schoondijke 01173-1339 Na al deze positieve geluiden, de hamvraag: wat kost dit fraais? Ook het prijskaartje springt er ten opzichte van de concurrentie uit en wel in het voordeel van de klant. Voor de zeker niet kale Visa moet men f 19.250.- neertellen. „Onze luxere 1RD kost inclusief allerlei moois 19.980.-. Voor de Visa D Service (VAN) betaalt men 17.231.-. Prijzen inclusief BTW, exclusief afleveringsko6ten. A69 Kloosterlaan 39-41 - Sas van Gent Tel. 01158-3500 b.g.g. 1497 OCCASIONS BMW 3181,40.000 km, wit getint glas, toerenteller1982 BMW 316, blauw, LPG, nov1980 RENAULT 9 GTL, groen metallic1982 RENAULT 18 Turbo, koraalrood 54.000 km, juni1982 TOYOTA CARINA, blauw1978 Kloosterlaan 39-41 - SAS VAN GENT Tel. 01158-1497 BMW 316 groen, LPG, 41.000 km1983 PEUGEOT 305 GL, beige, 70.000 km, juni1980 RENAULT 18 GTL, blauw metallic, 46.000 km1983 RENAULT FUEGO GTS, rood LPG onderbouw 42.000 km, model1983 Op alle auto's 3 maanden garantie Inruil-financiering mogelijk op vrijdag 19 april. Prachtige prijzen. Tijdens de pauze gratis koffie met gebak. 2 Gratis ronden. Aanvang 19.30 uur stipt. Oude Haven 32, Tel. 01170-2547-2377 Nijverheidsstraat 2, Tel. 01150-17916-13981 Hogeweg 15, Tel. 01140-10600' Met 0% rente rijdt de Renault Super 5 nóg zuini 'inlofmeen u desgewenstover een financiering via Renault Credit Nederlanden leasing via Renault Leasing Nederland Renault adviseert elf often ,VC

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 11