'Grote musicals zijn taboe voor beroepsgezelschappen' Jong programma op Pinkpop Tij Halmaspel kan in de kast blijven Popie Jopie mag niet in België WOENSDAG 17 APRIL 1985 c: PAGINA GlDSil iimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii JACQUES DE GROOT, REGISSEUR VAN TAJAMA GAME': Veelzijdig Drie jaar Verademing GEEN TV-OPNAMEN VAN FESTIVAL Nastassja Kinski en man na ze ven maanden uiteen BELGIE NED 1 BELGIE NED 2 BELGIE FRANS 1 DUITSLAND 1 DUITSLAND 2 DUITSLAND 3 SKY CHANNEL Alternatieven EFFECT ZWIJGEN RADIO EN TV BEPERSi 'mf en tr is 4ten loul broensrentn faw nwhuis. Moros kon\ 'l voorlieten onder het bewind KQËNSPAG 17 APRIL 191 Voorjaar ti Tpie Happie en Sti 8 KlSSl Pji mmk „De betalingsmoraal van de Nederland se fiscus blijft ver achter bij die van de gemiddelde Nederlander" C. Baeten stelling Vanavond gaat In de Stads schouwburg te Tilburg de Ne derlandse versie van de beroem de Amerikaanse musical 'Paja- ma Game' In première. Het ge zelschap BOeMS (Brabantse Operette en Musical Spelers) zet met 60 acteurs en actrices en een orkest van 30 musici dit pro- duktle op de planken. Als gast- spelers zien we onder ander de bekende zanger Peter Witjes en actrice Antoinette Stranger. De regie Is In handen van Jacques de Groot uit Bergen op Zoom. HIJ was het ook, die voor de ver taling van het stuk zorg droeg. Met hem en Antoinette Stranger hadden we een gesprek over de ze musical. Na vanavond zijn er nog voorstellingen gepland op zaterdag 20 april en zaterdag 11 mei. Illllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllli Door Edo Sauren „Voor professionele gezel schappen is het tegenwoordig onmogelijk om dergelijke pro- dukties nog op de planken te zetten. Kijk maar eens naar de bezetting; 60 acteurs en actri ces, 30 musici en dan nog eens een technische ploeg van 25 personen. Met zo'n groep op tournee gaan is niet meer te betalen. Na musicals als My Fair Lady en Sweet Charity denken ze in Nederland niet meer aan grote bezettingen en orkesten", vertelt regisseur Jacques de Groot. Deze Bergenaar heeft zijn sporen op regiegebied al aar dig in het Brabantse nagela ten. Vorig jaar was het o.m. Treemonisha in Oss, Der Bet- telstudent in Breda, hij regis seert ook nog de Bergse Ope rette Vereniging, twee jaar ge leden bracht hij met BOeMS vier keer 'Bye Bye Birdie' op het toneel en in oktober van dit jaar brengt hij met de Ba ronie Operette 'Der Vogel handier'. De kern van het gezelschap BOeMS komt uit Tilburg en omgeving, maar verder zijn er mensen uit vrijwel geheel Brabant bij betrokken. De re petities verlopen dan ook ge decentraliseerd. Het koor re peteert in Tilburg, het orkest in Roosendaal en delen van da Nederland niet meer rendabel zijn. „Het is ook een zeer ge compliceerde musical voor de technici. Er zijn maar liefst 18 grote scènes met dekorwisse- lingen. Voor het technisch per soneel wordt dat een ware krachtproef. Maar ze werken er ontzettend enthousiast aan. Het is voor hen een verade ming, want bij de huidige be roepsvoorstellingen hebben ze zelf nauwelijks meer iets in te brengen. Kant en klare elec- tronische programma's rege len belichting en dekor. Nu komen ze zelfs in hun vrije tijd naar de repetities om alles tot in de perfectie te regelen", al dus Jacques. Antoinette Stranger. regie worden ook nog in Ber gen op Zoom afgewerkt. Zo troffen we het orkest, deels bestaande uit musici van Bill Bounders Big Band uit Bergen op Zoom, deels (vooral de strijkers) uit het Vlaamse Opera-orkest en verder aan gevuld met Brabantse musici, tijdens een repetitie aan in de zaal van het Wapen van Roosendaal op de Markt in Roosendaal. Jacques de Groot. FOTO'S ARCHIEF OE STEM „Ik ben zo'n drie jaar bezig geweest met het loskrijgen van de tekst van de Amerika nen. Dat begint dan als volgt. Je moet meteen al een bedrag van 5 mille op tafel leggen, voordat je één noot muziek krijgt toegestuurd. Dan zeg gen ze: 'hoeveel stoelen telt het theater waar jullie het opvoe ren, hoevaak voeren jullie het op; goed dan willen wij nog eens 10 procent van de recette'. Zo gaat dat en voor ons is een dergelijke overeenkomst niet te betalen. We hebben wat heen en weer gecorrespon deerd om het allemaal tot amateurnormen terug te draaien. Met de vertaling ben ik zo'n twee jaar bezig ge weest. Ook daar zijn de Ame rikanen vrij kien op. Het moet allemaal zo origineel mogelijk en je moet consequent in de trant van de componist en de tekstschrijver werken. De ver talingen moeten worden opge stuurd, ze worden in de VS zorgvuldig doorgevlooid, hier en daar brengen ze verande ringen aan en uiteindelijk krijg je dan na zo'n jaar heen- en-weer-geschrijf het licht op groen", vertelt Jacques. „Waarom The Pajama Ga me? Deze musical barst van de bekende melodieën, terwijl de inhoud nog steeds actueel is. Het verhaal gaat over de eeu wige strijd tussen het kapitaal en de werkende klasse, die in dit geval in het voordeel van de laatste beslist wordt. Het gaat over het wel en wee van rebellerend personeel van een pyjamafabriek, waar het uit blijven van een kwartje loons verhoging centraal staat", zegt Jacques de Groot. Volgens hem is het niet zo verwonderlijk dat deze musi cal met zoveel bekende songs pas 31 jaar na de wereldpre mière op Broadway in Neder land te zien is. Hij verwijst daarbij naar zijn eerdere uit spraak dat grote produkties in Een van de hoofdrollen wordt gespeeld door Antoinet te Stranger. Een zangeres-ac trice met een veelzijdige loop baan. Na een klassieke dans opleiding bij Scapino dook Antoinette het variétéleven in. In de Tik-tak-show verzorgde zij dansnummers, als jongleur en als komische acrobate trok zij met gezelschappen Europa door. In Zwitserland wierp ze zich op de omgang met dieren en als leeuwentemster stond ze met tien leeuwen oog in oog in een kooi, met Charlie Ross zong zij in Joego-Slavië, trad op een grote revue in Japan, ze zong in de Hoofdstadoperette en haar laatste grote optreden was in de musical 'Fien'. „Ik heb van Jasperina de Jong ontzettend veel geleerd in de periode 'Fien'. Iedereen verklaarde me voor gek, toen ik bij de Hoofdstadoperette wegging. Je zat er gebeiteld, maar juist dat wilde ik niet. Ik zag mezelf niet tot aan mijn pensioen alleen maar operet tes zingen. Ik wilde wel meer van de wereld zien. Achteraf ben ik maar wat blij dat ik die stap gezet heb. Met de groep BOeMS werk ik nu voor het eerst. Het is een genot, wat een enthousiasme straalt er van die groep af", zegt Antoinette. De première begint vanavond om 20.15 uur. Van onze RTV-redactie Buro Pinkpop heeft dit jaar gekozen voor een 'brede en jonge' programmering van het Pinkpop-festival dat op 27 mei voor de 16de keer zal plaats vinden in Geleen. Hoewel de organisatie nog zoekt naar een adequate aanvulling en afron ding van het programma staan de meeste optredens vast. Als Nederlandse groep ver schijnt op Pinkpop '85 de for matie Gaga die onlangs de wedstrijd 'De Grote Prijs van Nederland' won. Vervolgens treedt de groep King op die wordt aangekondigd als 'de grote nieuwkomer van 1985'. Als 'gitaarwonder uit de hard- rockfamilie' maakt de gitarist Yngwie Malmsteen zijn op wachting. De groep China Cri sis moet zijn naam als 'nieuwe superformatie' waarmaken terwijl van Steel Pulse 'spran kelende rggae' wordt ver wacht. Jason the Scorchers tenslotte zorgen voor een dosis 'cowpunk uit Texas' op het Pinkpop-podium. Pinkpop, nog altijd Neder lands grootste openluchtfesti val, vindt dit jaar voor de 16e keer plaats in het Burgemees ter Damenpark in Geleen. Pinkstermaandag 27 mei zal het sportpark om 9.00 uur worden geopend en de kassa's om 8.30 uur. Het programma begint om 11.00 uur en eindigt om 20.15 uur. In tegenstelling tot voor gaande jaren zal de KRO deze keer geen opnamen meer ma ken van het Pinkpop-festival vanwege de hoge kosten i hier volgens de omroep a! verbonden zijn. Daarenta» zal de Vara wel een registry van het festival maken voor j radio. Verder voert Bit Pinkpop momenteel onde! handelingen met twee buitel landse televisiemaatschappij en voor opnamerechten, te ten Channel Four voor popprogramma The Tube de firma Music Box voor fcj beltelevisie. De voorverkoop start opjL terdag 20 april. De entreeprï blijft onveranderd op ƒ35 de voorverkoop. Op de dag het festival zelf kosten kaarten 40,-. Op vertoon u een entreebewijs voor pjj pop verstrekken de Ne®: landse Spoorwegen 20 proa korting op een treinkaartje. LONDEN (DPA) - De Westduitse 25-jarige filmactrice Nastassja Kinski heeft haar Egyp tische man Ibrahim Moussa na een huwelijk van zeven maanden verlaten. Volgens het jongste nummer van de 'The Mail on Sunday' in Londen heeft de 38-jarige Moussa in Rome gezegd dat hij niet begrijpt waarom het is mislukt en dat hij hoopt dat een verzoening mogelijk is. Moussa - werkzaam voor de Italiaanse juwelier Bulgari - en Kinski hebben in de Italiaanse hoofdstad een elegante villa. Nastassja Kinski woont op het ogenblik.,, haar tweejarige zoontje Alyosha op een lani goed op de Britse oostkust, in verband met op. namen voor de film 'Revolution', met Donai Sutherland en Al Pacino. De actrice staats pers niet te woord. Moussa en Kinski ha< geruime tijd samengewoond voordat trouwden. Van onze RTV-redactie BRUSSEL - Het lied 'Popie Jopie' van het Vara-duo Henk Spaan en Harry Ver- meegen mag niet gedraaid worden op de Belgische ra dio. De leiding van de BRT heeft dit laten weten in een onder de omroepmedewer kers verspreide brief. De BRT-leiding wijst er in de brief op dat de pro grammamakers zich, vol gens de reglementen van de staatsomroep, dienen te ont houden van kritiek op of het persifleren van bekende personen als de koning of de paus. Verder mogen de BRT-medewerkers geen uitspraken doen over om. streden zaken als bijvoor beeld de plaatsing van kruisraketten. Ondanks het verbod van de BRT-leiding beleven Spaan en Vermeegen Vlaanderen een grote op mars met hun, ook in Neder land omstreden, 'Popie Jo pie'. Het lied staat in Bi zelfs zo in de belangstelling dat het Vara-duo besloten heeft een speciale Vlaamst versie van het lied te maken. Twee zware jongens uit de Parijse onderwereld, Max (Jean Gabin) en Riton (René Dary), hebben op de lucht haven van Orly vijftig mil joen aan goud ontvreemd. Ze besluiten de buit een tijd te laten 'afkoelen', totdat de zaak vergeten is. Maar Ri ton praat tegenover zijn vriendin Josy (Jeanne Mo- reau), een hoertje uit een nachtclub, zijn mond voor bij. En Rosy, die Riton met Angelo (Lino Ventura), een handelaar in verdovende middelen, bedriegt, vertelt deze alles over de goudroof. Jacques Becker maakte deze film, die oorspronkelijk Touches paz au Grisby' heet, in 1953. Katja (Angelica Domröse). Om zijn moeder te ontzien en te beantwoorden aan het beeld, dat zij van hem maakte, heeft hij dit alles voor haar verborgen weten te houden. Maar deze herfst duikt een volledig verander de Viktor op. Hij is onge neeslijk ziek en hij weet dat dit bezoek zijn laatste be zoek zal zijn. Zoals ieder jaar in de herfst bezoekt Viktor (Helmut Lohner) ook dit keer zijn oude moeder Elisabeth (Bri gitte Horney) op haar ver jaardag. Hij doet dit niet zo zeer uit een behoefte als wel gewoon uit plichtsbesef. Viktor is advocaat geweest, Jeanne Moreau in 'Parijse onderwereld' (België-Nederlands, net 2, 20.25 uur). - FOTO ARCHIEF DE STEM maar hij heeft zijn beroep er aan gegeven om schrijver te worden. Al snel bleek dat hij als auteur niets te zeggen had. Ook was Viktor eens getrouwd, maar hij is thans gescheiden van zijn vrouw In deze aflevering van 'Das kleine Femsehspiel' van avond een film van de grafi cus en tekenaar Heinz Emigholz, die een geheel eigen manier van filmen heeft. Zijn omgang met sta tische kunst is aan zijn films duidelijk te merken. Hoewel Emigholz 'Die Basis des Ma- ke-up' als zijn meest verha lende film ziet, geeft een be schrijving van de inhoud slechts een van de vele as pecten van de film weer. Een tapijthandelaar heeft zich middenin zijn zaak terugge trokken in een hol vol tapij ten, waarin geen dimensies meer lijken te bestaan. Hij zelf, zijn vrienden en zijn personeel communiceren met elkaar via video-appa- ratuur. Iedereen observeert de ander in de zin van een totaal voyeurisme, zodat al len een rol spelen en de wer kelijkheid een projectie wordt van ieders eigen nar cistische voorstellingen. Het team van 'Dynasty', of 'Der Denver-clan', zoals de Duitsers het noemen (Duitsland 2, 22 uur). - FOTO ARCHIEF DE STEM In een stadje in het Wilde Westen, waar de 'wilde' tij den reeds lang voorbij zijn, wil sheriff Burnett (Jock Mahoney) op een zondag trouwen. Maar de sheriff wordt buiten de stad door een outlaw in een hinder laag gelokt. Een vreemde, Jagade (Dale Robertson) ge heten, die niet aan het gewo ne burgerlijke leven kan wennen, redt de sheriff. Ja- gade verstoort op een ernsti ge manier de zondagsrust en maakt op diverse manieren moeilijkheden. Er moet dus iets tegen Jagade onderno men worden, maar de she riff aarzelt. 15.15 Wielrennen: De Waalse Pijl. 17.55 Journaal. 18.00 Tik Tak, kleuterprogramma (herh.). 18.05 Plons, de gekke kikker. 18.10 Zeppelin, j eugdmagazine. 18.35 Midas (2), Vlaamse jeugdserie. 19.00 De legende van Sleepy Hollow, animatiefilm. 19.15 Katholieke Televisie- en Radio-Omroep. 19.40 Paardekoersen, mededelingen en programma overzicht. 19.45 Journaal. 20.10 Kijkuit! Vandaag: Parkeren verboden. 20.15 Videomatch, videospelletje. 20.25 Namen Noemen, spelprogramma. 21.10 Allemaal beestjes, documentaire-serie. 21.45 Pluk de dag, Amerikaanse comedy-sterie. 22.10 Monumenten, landschappen.een zorg (4). 22.45 Nationale Loterij, paardekoersen, Journaal en Coda. 19.00 Chocky (2), Engelse SF- serie voor de jeugd. 19.25 Tijdrover. Bridge: Twee klaveren (10). 19.40 Mededelingenen programma-overzicht. 19.45 Journaal. 20.10 Inleiding tot Tristan en Isolde', opera van Wagner. 20.25 (ZW) Parijse onderwereld (Touchez pas au Grisby), Franse speelfilm van Jacques Becker (1953). Met: Jean Gabin, René Dary, Jeanne Moreaux, Lino Ventura en Michel Jourdan. O 22.00 Wikken en wegen, consumentenmagazine (herh.). 16.30 Graffiti, jongerenprogramma. 17.15 Lollipop, kinderprogramma. 17.50 Plein Jeu, familieprogramma. 19.00 Ce soir, regionaal magazine. 19.25 Minute Papillon. 19.30 Journaal. 20.00 Cap 60, spelprogramma. 21.05 Pour l'amour du risque (Hart to Hart), Amerikaanse serie. 21.55 Portraits. Vandaag: Jo Gerard. 22.25 Staatsloterij. 22.30 Journaal, sport. 22.45 Un autre regard. 09.25 Sesamstrasse. 10.00 Tagesschau und Tagesthemen. 10.23 WISO. 10.55 Tiere vor der Kamera (herh.). 11.40 Britische Nachbarn (herh.). 12.10 Monitor. 12.55 Persoverzicht. 13.00 Tagesschau. 13.30 ARD-Sport extra. WK IJshocky: Rusland-Amerika. 16.00 Tagesschau. 16.10 Berümte Jugendbucher. Vandaag: Jules Verne. 16.30 Schau ins land, kinderprogramma. 17.00-19.30 ARD-Sport extra. WK IJshocky: Zweden- Bondsrepubliek (ca. 17.45 Tagesschau; 18.30 Regionale programma's). 19.30 WWF. 19.58 Heute im Ersten. 20.00 Tagesschau. 20.15 Mamas Geburtstag, tv- spel van Klaus Poche. 22.00 Brennpunkt. 22.30 Tagesthemen. 23.00 Mathias Richling: Dass Fernseh'bled macht. 23.45 Tagesschau. 10.00-13.15 Zie Duitsland 1. 16.00 Heute. 16.04 Löwenzahn, kinderserie (herh.). Aansl.: Heute- Schlagzeilen. 16.35 Der Waschbar Rascal, tekenfilmserie. 17.00 Heute. Aansl.: Aus den Landern. 17.15 Tele-Illustrierte. 17.50 Die Koralleninsel, tv- serie. 18.20 Die Koralleninsel, tv- serie (vervolg). 18.55 Mittlotto - 7 aus 38. 18.58 Programma-overzicht. 19.00 Heute. 19.30 Direkt, magazine met bijdragen van jonge kijkers. 20.15 Die Sport-Reportage. Aansl.: Heute-journal. 22.00 Der Denver-Clan (Dynasty), tv-serie. 22.50 Kindersegen, documentaire over de katholieke kerk en de bevolkingsexplosie. 23.20 Das kleine Femsehspiel - Kamerafilm: Die Basis des Make-up, tv-spel van Heinze Emigholz. 00.45 Heute. 08.00 Tele-Gymnastik. 08.10-11.05 Schooltelevisie (09.25 Sesamstrasse). 18.00 Tv-cursus Engels. 18.30 Sesamstrasse. 19.00 Aktuelle Stunde. 20.00 Tagesschau/Wetterkarte 20.15 Herr Puntilla und sein Knecht Matti, toneelstuk van Bertold Brecht. 22.45 Stunden des Terrors (A day of fury), Amerikaanse speelfilm van Harmon Jones (1956). Met: Dale Robertson. a 00.30 Journaal. 14.35 Family, tv-serie. 15.30 Wayne Shuster, politieserie. 16.00 Sky Trax, popmuziek. 18.30 Mr. Ed, tv-serie. 19.00 The Lucy show. 19.30 Bearcats, tv-serie. 20.20 The Challenge, speelfilm. 21.50 International motor sports. 22.55-00.30 Sky Trax, popmuziek. Door Boet Kokke „U hebt het gehoord: woens dag geen radio en televisie. Haal dus het halma en de an dere spelletjes maar vast te voorschijn". Dat zei, dezer da gen, toen de ether-staking be kend werd, een Nederlandse tv-omroepster. Ze was niet de enige die het feit dat de Hilversumse radio- en tv-zenders een dag zwijgen als een nationaal rampje aan kondigde. Vervreemding, ver veling en wanhoop zouden het deel zijn van de Nederlanders. Helemaal afgezien van de gronden waaróp wordt ge staakt, lijkt men in Hilversum het effect van een dagje-zwij gen op de luisterende en kij kende landgenoten aanzienlijk te overschatten. Misschien zou, pak weg, vijftien jaar ge leden, de invloed van zo'n sta king nog aanzienlijk zijn ge weest, in 1985 is het effect uiterst beperkt. De reden? Simpel déze: in tegenstelling tot de situatie in 1970 hebben luisteraar en kij ker zóveel alternatieven, dat de overgrote meerderheid het uitstekend een dag zonder 'Hilversum' kan stellen. Wat televisie betreft is dat in de eerste plaats het explo sief gegroeide programma aanbod. Verdwenen Neder land 1 en 2 vijftien jaar gele den uit de ether, dan beteken de zulks dat zeventig tot tach tig procent van de Nederlan ders het scherm zwart moest laten, simpelweg omdat er buiten die twee kanalen niets te ontvangen viel. Die situatie is ingrijpend veranderd. Met name door be kabeling en centrale antennes kunnen de meeste tv-kijkers kiezen uit vele kanalen, en ook het westen, vroeger te ver ver wijderd van de oost- en zuid grens om buitenlandse tv-zen- ders te kunnen ontvangen,' wordt met een bijna overstel pend aanbod geconfronteerd. Zo valt aan te nemen dat tallozen, ook zónder staking, vanavond de uitzending van de voetbalwedstrijd Duits- land-Bulgarije op Duitsland 1 zouden hebben verkozen bo ven de beide Nederlanden. De zesde aflevering van De Peet vader, die door de TROS zou worden uitgezonden, komt la ter nog wel aan bod, evenals de serie De Kip en het Ei, waarmee deze omroep ver geefs het succes van Zeg eens Aaa najaagt. En wie niet van voetbal houdt, maar wél van een goede film, kan bijvoorbeeld uitwij ken naar België 2, waar Jean Gabin in 'Touchez pas au Grisby' nog eens de sterren van de hemel speelt. En dat zijn voor de meeste mensen dan nog maar een paér van de mogelijkheden. Een hoofdstuk apart vormt de video-recorder, stormach tig in opmars ondanks de eco nomische inzinking. Honderd duizenden Nederlanders kun nen vanavond uitwijken naar eerder opgenomen program ma's of zich bij de plaatselijke videotheek van een of meer speelfilms voorzien. En de radio? Ongetwijfeld zijn er mensen die hun vaste programma's op deze woensdag zullen missen, of net bevreemd wakker zijn geworden met een stakings melding uit de wekkerradio in plaats van met pop, middle of the road of klassiek. En menige automobilist zal de vertrouwde file-meldingen missen - al mag worden be twijfeld of de files van van daag niet precies in de pas lo pen met die van gisteren. ■EV De meeste mensen beschiW r\ ken tegenwoordig over 'ei? Oc morlei IS It] geluid in de vorm van cass te-deck en pick-up, waarvt een zwijgend Hilversum mi* teloos kan worden ingeruild En niet in de laatste zijn er de piraten, waarte! de overheid in een blijk" hopeloze strijd verwikkel" Er zijn plaatsen waar HELFT van de toestellen een plaatselijke piraat is ai| stemd. Een zwijgend Hik'1 sum zal dat percentage B doen stijgen. En zou de& radio niet een dag, maart voorbeeld een maand de dicht houden, dan zouden officiële zenders wel eens" goed een extra-contii luisteraars kunnen verliet De groeiende keuze-i lijkheden hebben het 1#' luistergedrag, afgezien van les, drastisch veranderd wéinig keuze blijkt de ff' denheid aan bijvoorbeeld tv-scherm groter dan wai» men te maken heeft me' de Fransen 'l'embarras choix' noemen - het pro»" om een keuze te make" Amerika is dat al heel dik. lijk te constateren: het scherm is aanwezig en schaft beelden, maar er doorgaans slechts naar gekeken. Een dergelijke ontwik»' is er ook in Nederland. W gen zijn lang voorbij da' in de kranten kon lezen 'lege straten en uitges10 café's' als de ontknoping een thriller of een v0C wedstrijd op het zwart-' bibberschermpje te zien ren. voorjaarsexpositie. Stich ting Veranneman, Kruis houten». Open: alle dagen van M-18 uur, behalve op jondag en maandag. Tot 24 april* Op de voorjaarsexpositie te Kruishoutem bij Gent vra gen drie belangrijke kunste naars met een representa tieve doorsnede van hun werk de aandacht. Het zijn je in 1921 te Delft geboren Bram Bogart, de in 1908 te Brussel geboren Frans-Vla- ming Lismonde en de in 1931 in het Noordfranse Croix I geboren Fransman Jean Rculland. Elke keer dat men op spaarzaam gedoseerde ten toonstellingen zijn werk on der ogen krijgt, blijkt Bram Bogart een der meest per soonlijke en eigenzinnige Nederlandse beeldende kun stenaars al heeft hij dan reeds lang zijn naam en ook zijn woonplaats in het bui tenland verworven. Hoewel hij in de vijftiger jaren in parijs in contact stond met je Cobrakunstenaars, ging Bram Bogart zijn eigen weg, die hem van de figuratieve in materieschildering naar het volkomen non-figuratie ve leidde. Waarbij in letter lijke en overdrachtelijke zin het gewicht van de materie bleef. Want Bogart beeld houwt als het ware zijn schilderijen in met cement en andere verhardingsmid delen vermengde verf op het op een plank gespannen doek. Het resultaat daarvan zijn op grote standaards ge plaatste monumentale werkstukken in heldere pri maire kleuren, rood, geel, blauw, die eerst in wijde moderne ruimten tot hun grootste uitstralingskracht komen en deze tot een feest maken. Daarnaast zijn er ook kleinere composities in de vorm van vierkanten en cirkels, die aan de wand kunnen hangen en waarin de monochromie voor het gebruik van meerdere kleu ren verlaten wordt. Het spreekt welhaast vanzelf dat de ruimten van de Stich ting Veranneman ideaal zijn om deze bijna naïeve en toch zo geraffineerde schilder kunst in haar ongecompli ceerde blijheid te kunnen genieten. Tegenover dit monumen tale werk van de Nederlan der de fijne graf ismen van de tekenaar Lismonde, die een zelfde poëzie ademen als de werktekeningen van Leo nardo da Vinei, geïnspireerd op en afgeleid als ze zijn van mechanische vormen en be wegingen, die tot het uiter ste geabstraheerd werden. In zwart-wit speelt Lismon- altijd met de ruimte, be reikt op zijn grote formaten soms een verrassende diep tewerking op het platte vlak. Naast zijn tekeningen toont hij hier ook enkele penseel tekeningen in O.I.-inkt en enkele naar zijn ontwerpen uitgevoerde magistrale wandkleden. Tegen het werk van Bram Bogart en Lismonde houden de pastels van Jean Roul- land, die in vorm en kleur vooral de angst van de mo derne mens in beeld bren gen, het niet zo goed uit. De Ware precisie van het werk van zijn mede-exposanten ontmaskert het zijne eigen- |T1 9 J h Si |r» L d v n u e z t( e n I' C h h v 2 I d o H lij Pt w B< ee re w Hi O) ui zo m In Ook in de sector geluidhs )lisk(ï 671 Wiskei A.ÏÏI de tijd niet stilgestaan. .-.T V%t£SCUOP 592//VS c/rrs.' ATKUK ZELF oma

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 18